Én is elbizonytalanadok, ha többször mondják el nekem ugyanazt, mert azt hiszik, nem értem.
Az efféle okiratok nyilvántartása érthető módon bizonylat alapú. Ez szerintem azt jelenti, hogy az okiratot, akár digitális, akár papíros formátumú, érkeztetni, ellenőrizni, jóváhagyni kell, a jóváhagyás alapján valamilyen akciót kell végrehajtani és a bizonylatot, amely az akció végrehajtását kiváltotta alkalmas módon archiválni kell. Ehhez papíros esetén Gizike kell, aki ezt a papírt a hivatalban átveszi, Gizike gyönyörű segge alá szék kell, amin megpihenhet, könyöke alá fiók, háta mögé szekrény, amibe a papírjait teszi, a szekrénynek szoba,a szobának ház, a háznak kerítés, a kerítésre kapu, amin bemehet az ügyfél, a kapu mellé őr, az őr mellé kutyaház , a kutyaházba pedig kell egy okos eb, aki szerintem az egész folyamat legfontosabb eleme.
Ha most Gizikénél megjelenik valami eIDAS nevű cucc, akkor ahhoz, hogy a tennivalókat el lehessen végezni vele, fel kell neki állítani mindent, amivel az érkező elektronikus dokumentum bizonylatként kezelhető. Elvileg kinyomtathatná papírra, mert arra van már eljárása, de a papírosra nyomtatott elektronikus bizonylatról bonyolult megállapítani, hogy hiteles-e. Kell tehát az elektronikus dokumentumhoz néhány szerver és néhány informatikus, különben Gizike és az egész papírra épülő tudománya semmit sem ér.
Ha viszont ez a néhány szerver megszületik és az egyébként meglehetősen jól algoritmizálható feladatot elvégzi az informatika, akkor onnantól *NEM KELL* papír. Ezt úgy hívjuk, hogy digitalizáció. Nekem ne költsön az állam redundáns eljárásokra, mert az drága lesz és az én adómat köteles az állam hatékonyan felhasználni. Ha van eIDAS a TBMO *MELLETT*, akkor az összes Gizike fölöslegessé válik, a székével, szekrényével, irodájával, bérleményével, kerítésével és biztonsági őrével együtt. Az egész rendszerből az egyetlen az eb marad, akit érdemes fenntartani, az ő fülét az új rendszerben egy informatikus vakargatja néha.
Ezért állítom, hogy párhuzamosság nincsen, ha van a rendszerben feldolgozható elektronikus dokumentum, akkor a papíroson alapuló rendszert meg lehet szüntetni és ez a megszüntetés még akkor is a digitalizáció fontos elemévé válik, ha lesz pár hely, ahova az igénytelen pógár belovagolhat személyesen, papíron ügyintézni, mert neki zsenánt az okostelefon és joga van hozzá.