( Raynes | 2024. 11. 25., h – 16:55 )

Az mp3 sose lesz elavult, ahogy a jpeg meg a zip se. Főleg úgy van nagyon sok előnye, hogy minden támogatja (eszköz, platform, szoftveres megoldások), és a szabadalom is lejárt róla, nem kell hozzá többé licenc, és kisebb komplexitású kódek. Írom ezt annak ellenére, hogy én nyugdíjaztam, csak olyan eszközre vagy alkalomra tömörítek mp3-ba, mikor valaki ezt kéri tőlem, vagy legacy felhasználásra lesz, ilyenkor a legújabb (jelenleg 3.100-as) LAME encoder-t használom VBR0 (-V0) vagy 320kbps CBR presettel (-b320 -q0). Tovább léptem újabb kódekekre, Vorbis (-q8-10, helyigény függvényében, ezt 44,1 kHz-es anyagokra használom), Opus (--bitrate 256-320 kbps, helyigény függvényében, 48, 96, 384 kHz-es anyagokra), de ha a helyigény nem annyira számít, dobtam már a lossy formátumokat, és FLAC-ot használok helyette (-8 -ep paraméterekkel). Ott lenne még az mp3 készítőinek a munkája az AAC, de ugye az még nem teljesen szabadalommentes (van olyan ország, ahol még az AAC-LC szabadalom nem járt le, bár még pár év és mindenhol lejár), meg a legjobb tömörítők (Apple, Nero) zárt kódúak, így igyekszem bojkottálni, zárt formátumot elvből nem támogatok.

Egyébként elméleti, mert az újabb kódekeknek (AAC-HC, Opus, stb.) csak alacsony bitrátán van előnyük (32-128kbps), ahogy elérünk a 256 kbps környékére, ott már minden codec úgyis transzparens. Esetleg még amiben az újabb kódekek többet tudnak, az a több sáv tömörítése, hézagmentes lejátszás, high-res támogatása, stb., bár nekem a legtöbb anyagom továbbra is 44.1 kHz-es 16 bites sztereo.

Az mp3DirectCut-nak volt egy natív FOSS változata is, valami mp3splt, vagy mi a rák, csak a nevére nem emlékszem, többször átnevezték a projektet. Így nem feltétlen kell Wine-hoz nyúlni, azt csak legvégső esetben érdemes megtenni. A legtöbb mindenre van már jól használható FOSS alternatíva.