Ha már emlegettek...
A 4G és 5G számos előnnyel rendelkezik a 2G-vel szemben.
A 2G is számos előnnyel rendelkezik a 4G-5G-vel szemben. Például ezerszer több eszközzel kompatíbilis. Egyszerűbben, olcsóbban, környezetbarátabb módon legyártható, alacsony bonyolultságú eszközökkel. Minden, az elmúlt 30 évben gyártott eszközzel, legyen az butatelefon, okostelefon, modem vagy egyéb ipari M2M eszköz. A kompatíbilitás érték.
Spektrumfelhasználásuk hatékonyabb
A 2G-nek a funkcionalitásához képest a legkisebb a sávszélesség-igénye. 2x5 MHz elég neki fel és le irányba. A szolgáltatóknak folyamatosan növekszik a rendelkezésre álló sávszélesség, ugyanis az NMHH egyre több sávot pályáztat meg számukra. Az 5G aukciókon kiosztott vadonatúj sávok csatornasávszélessége 390 MHz a három szolgáltatónak együttvéve. Ha ehhez még hozzávesszük a 4G által, az aukció előtt már foglalt sávokat is, akkor már az 500 MHz-et közelítjük. A szolgáltatók ráadásul ezt egymás között technológiailag úgy osztják fel, ahogy akarják, az NMHH nem fog érte szólni, ahogy eddig se szólt a Telekomnak és a Yettel-nek, hogy B20 800 MHz-en közösködnek a 4G-ben. Jelenleg, a 2G-nek elegendő sávszélesség a teljes 5G aukción kiosztott sávszélesség 2%-a, még kevesebb százaléka a 4G+5G által együttesen elfoglalt sávoknak. Úgy, hogy a Telekom és a Yettel már most közös 2G hálózatot használ. Ez a 2% nem oszt, nem szoroz a 4G/5G szolgáltatás minőségét tekintve.
nagyobb biztonságot és megbízhatóságot nyújtanak
A 2G hanghívásra a legmegbízhatóbb technológia. A 4G/VoLTE jelenleg a nyomába sem ér megbízhatóság, stabilitás vagy kompatíbilitás tekintetében. 2G telefonnal a világ 200+ országába lehet roamingolni. 4G/VoLTE-vel ennek negyedébe se.
könnyebb és olcsóbb a fenntartásuk
Mindenki gondolja végig magában, hogyan lehet olcsóbb fenntartani 500 MHz-nyi csatornasávszélességet és milliószor annyi adatátvitelt biztosító eszközöket. Aztán ha megvan, akkor gondolja azt is végig, hogy az új hálózati eszközök, amik az átjátszóállomásokat adják, már régesrég nem elsőgenerációsak, vagyis egyszerre tudnak valamennyi technológián működni. Tehát, ugyanaz az eszköz képes 2G-t, 4G-t és 5G-t is adni. Ugyanazt az eszközt tartjuk fenn, akkor is, ha marad a 2G, ugyanazt akkor is, ha megy. Vajon kétszeresére növekszik a villanyfogyasztása egy ilyen eszköznek, ha bekapcsoljuk rajta a 2G-t? Nem. Soha egyetlen konkrét számadatot nem láttunk arról, milyen többletköltséget okoz a szolgáltatóknak a 2G technológia fenntartása ahhoz képest, ahány 2G eszközzel rendelkező ügyfelük van.
A 4G és 5G esetében jobb a szolgáltatásminőség, valamint szélesebb a szolgáltatásválaszték, mint a 2G-nél.
Hanghívás esetén nem jobb a szolgáltatásminőség, max. HD hívások esetén a hangminőség. Azonban egy telefonszolgáltatásnál sokkal fontosabb az elérhetőség, mint az, hogy HiFi-ben halljuk a másikat, vagy sem. A hangminőség élvezésre van számtalan másik internetes csevegőalkalmazás. A VoLTE instabil, inkompatíbilis, egy próbaverziós alkalmazás megbízhatósági szintjét hozza és jelenleg semmilyen szempontból nem alkalmas a vonalkapcsolt 2G hívások kiváltására.
Összességében a 2G fölött eljárt az idő.
A mondat nyomokban pszichológiai elavultatást tartalmaz. Hosszú távon bizonyító technológiák fölött az idő csak úgy nem jár el, pláne ha még igény van rá.
A három szolgáltatónál elosztva körülbelül kétmillió mobiltelefon működik 2G hálózaton. Ezek az eleve csak 2G-képes telefonokból, a 2G-n működőképes 3G-képes készülékekből, valamint azokból a korai 4G-s készülékekből tevődnek össze, amelyek nem ismerik a 4G hangszolgáltatást, az úgynevezett VoLTE szolgáltatást. Ezek mellett még vannak a gép-gép közötti kommunikációt biztosító, úgynevezett M2M eszközök, amelyekből körülbelül egymillió működik 2G hálózatokon.
Ha a 2G eszközöket per capita számoljuk, akkor ez így a lakosság 20%-a, plusz egymillió ipari eszköz, melyek cseréje adott esetben jóval drágább, milliós nagyságrend is lehet. VoLTE-képes 4G okostelefonok 2016 óta elérhetők Magyarországon. Aki 8 év alatt nem vásárolt ilyet, annak nem lehet, hogy továbbra is arra van igénye, hogy 2G telefont használjon? Az ő igényük miért nem számít valódi piaci igénynek? Ja igen, azért, mert a szolgáltatók abból szeretnének profitálni, hogy mindenki többet használ drágább telefonokat és gyakrabban vásárolja újra őket. A hosszú élettartamú, stabil, megbízható és időtálló 2G telefonok sajnos nem ennyire profitábilisak a milliárdos multik részére, azok után csak hangalapú előfizetési díjat, vagy rosszabb esteben feltöltőkártyás díjakat fizet az ügyfél ugye.
Egy kézi készülék életciklusa 3-4-5 év, tehát jellemzően ennyi időnként cserélik le a felhasználók a készülékeiket.
Helyesen: Egy okostelefon életciklusa ennyi, aminek 5 év után a szoftvertámogatása is lejár, és utána senki az ég világon nem garantálja, hogy pl. VoLTE-n működőképes marad. A régebbi 2G telefonok ennél jóval több az életciklusuk: úgy 10-20 vagy akár 30 év is lehet
A telefonoknál tehát elméletileg nem volna probléma, ha a jelenleg használt 2G készülékek helyett mindenki áttérne a korszerű, 4G vagy 5G készülékekre.
Az nem volna probléma, ha a szolgáltatók figyelembe vennék a piac valódi igényeit és nem a lekapcsolását készítenék elő egy olyan technológiának, amit jelenleg is hárommillió eszköz használ, nem ingyen.
Minél hamarabb és minél hatékonyabban tudatosítani kell mindenkiben, hogy eljön a 2G hálózatok lekapcsolásának ideje, tehát nem érdemes már 2G-s készülékeket vásárolni.
Ügyfélként még mindig nem értem, hová kell rohanni. Milyen hátrány ér minket, ha mondjuk 10 évvel később kapcsoljuk le a 2G-t, mint azt a szolgáltató multik eldöntötték helyettünk? Mert, ha még az olvasó számára ez nem derült volna ki, itt egyértelműen arról van szó, hogy a szolgáltató multik előre eldöntötték helyettünk, hogy lekapcsolják a hálózatot, akkor is, ha annak fenntartására természetes igény van, jelenleg hárommillió eszköz részéről, amiből egymillió potenciálisan nagy bekerülésű eszköz. Ez a "tudatosítás" itt nem más, mint a piac önkényes felforgatása, befolyásolása, a szolgáltató multik részéről, amivel mesterségesen csökkenteni igyekeznek a 2G felhasználók számát. Az új készülékeket persze fizessék meg az ügyfelek, meg majd esetleg az állam ad rá támogatást, azt is adófizetői pénzen. Egy igazságos hatóság kötelezné a multikat az okozott pluszköltségek átvállalására. Érdekes, a Yettel (akkor még Telenor) például ki tudta cserélni saját költségen tízezer előfizető telefonját a saját önkényes sávátrendezése miatt. Na, ilyesmire kötelezné őket egy igazságos hatóság. Egyből elmenne a kedvük a 2G lekapcsolástól, hárommillió eszköz esetén.
Amikor a szolgáltatók kivezették a 3G-t, védőhálóként ott maradt a mindenki számára elérhető 2G.
Több milliós bekerülésű vadkamerák esetében nem maradt semmi, ugyanis a 2G nem volt elég a valós idejű képátvitelhez. Ezeknek az eszközöknek az üzemeltetői semmilyen támogatást vagy kártalanítást nem kaptak. Helyette az NMHH elszórt 4,4 milliárd adófizetői forintot 3G és 2G (!) butatelefonok belépőkategóriás 4G-okostelefonokra való újravásároltatására, a Netrefel kampány keretein belül, ahol állami pénzen hirdetnek olyan multikat, mint az adatvédelmi botrányairól híres, mindekit mindenhová követgető-figyelgető Meta (Facebook, Messenger, WhatsApp). Mindeközben ezek a feleslegesen lecserélt 2G és 3G butatelefonok vígan működtek volna tovább 2G hálózaton. Azok, akik ténylegesen funkciót vesztettek, semmilyen kártalanítást nem kaptak. Például a nem VoLTE-képes 4G okostelefonok tulajdonosai sem, akik a 3G hálózat lekapcsolásával bukták a telefonálás közbeni internetezés lehetőségét (2G nem tud ilyet, csak a 3G), ami alapfunkció egy okostelefonon.
A jövőt a 4G vagy az 5G jelenti. Be kell szerezni a 4G vagy 5G modemeket, és a régieket az újakra kell lecserélni.
Nem először kérdezem: Ki is fizetik a szolgáltatók? A jövőt egyébként a fenntarthatóságnak kéne jelentenie, aminek egyik bástyája a 2G. A szolgáltatók profitérdekében kidobott, újravásárolt többmillió eszköz minden, csak nem fenntartható.
Az ügyfelek ellenérdekeltek a 2G lekapcsolásában. Az kizárólag a szolgáltató profitérdeke. Hol van ilyenkor az NMHH, hogy az igazságosságot képviselje, és mondjuk kötelezze a szolgáltató multikat a 2G megtartására, egészen addig, amíg szignifikánsan nem csökken természetes módon (és nem "tudatosító" kampányok eredményeképpen) a felhasználók száma (pl. százezer alá a hárommillióról)?
Az érintett területek közé tartoznak - többek között - a pénztárgépek, a távmérők és a POS terminálok is, amelyeknél meg kell még találnia az érintetteknek a megfelelő megoldást.
Ami egyértelműen újravásárlás lesz, amit a POS terminálokat használó üzletek nyilvánvalóan a lakossággal fognak megfizettetni.
(Roaming) ... Mivel ez műszakilag már nem probléma, és a 2G lekapcsolása nem történik meg rövid időn belül, bőven van idő a megoldásra.
De igen, műszakilag probléma a VoLTE inkompítbilis, tákolmány szabvány mivolta miatt. Nem beszélve a segélyhívásokról, amit jelenleg még egyáltalán nem triviális VoLTE-n indítani, pláne nem profil nélkül.
A 2G, vagyis a GSM hálózatok lekapcsolása a fenntartható mobilkommunikáció ellen elkövethető legnagyobb bűn. Egy olyan technológiát akarunk kikapcsolni, amit a világ bármely országában az elmúlt 30 évben gyártott bármilyen 2G, 3G, 4G stb. eszköz képes használni. Ehelyett át akarunk állni egy olyan rendszerre, ahol a telefonhívások (beleértve a segélyhívásokat) csak akkor garantáltak, ha a telefon még szoftvertámogatást kap, aki meg esetleg nem szeretné 5 évente kidobni és újravásárolni a telefonját, az ezt már nem teheti meg majd biztonságosan.