( bognarattila | 2024. 08. 29., cs – 16:57 )

Értem én az érveidet, alapvetően tájékozott vagy, sok kérdésben nálam tájékozottabb, de kb ugyanúgy tudsz vetíteni, mint a cégek.

Toyota: olvastam azt a részt, sok mindent és ellenkezőjét is ki lehet abból olvasni, de ha veszed a https://arstechnica.com/cars/2024/06/toyota-tests-liquid-hydrogen-burni… cikket, akkor az alapján sem tűnik úgy, hogy ejtette volna a hidrogént. Holott ezt állítottad, és ebben a kontextusban mindegy, hogy mennyire drága/olcsó, könnyű/nehéz előállítani/szállítani/tárolni a hidrogént, attól még nem tűnik igaznak az állításod.

Ami a BMW-t illeti: nem ártana némi többlet információ a 2026-os piacra lépésről határozott vélemény nyilvánításhoz. Ha egy temető technológia, csak K+F pipa miatt nem lenne várható. Egy színpadra lépés esetén van pofára esési kockázat még akkor is, ha jó nagy molinóval jó sok szemetet el lehet takarni. De 2026/2027-ben meglátjuk, mi a tényállás, én kíváncsian várom.

Nem ismerem a hidrogén ipar méretét, de nem gondolnám, hogy a szállítmányozás (+közlekedés) energiája negligálható nagyságrend lenne gazdaságilag, és azt sem gondolom, hogy a kőolajat az akkumulátor technológia ki tudná váltani. Azaz kis esélyét látom annak, hogy azért futtatják szerte a világon a hidrogén "hobbit", mert l'art pour l'art de jópofa; van egy igény is, amit ki kellene elégíteni. Mint korábban írtam, a K+F pénz is jön valahonnan (azt a keretet is eldöntik valahol), egy helyen sok hülye/lobbi nem zárható ki, de többfelé a világban kisebb az esélye, pláne ennyi időn át. Persze, az sem zárható ki, hogy 10-20 év múlva csak egy próbálkozásként fogunk rá visszatekinteni. De egyelőre úgy tűnik, hogy a Toyota foglalkozik még hidrogénnel akár "ingyen" K+F pénzből, akár sajátból.