( _Franko_ | 2024. 08. 29., cs – 08:17 )

Az elektromos autónál valószínűleg nem az akkumulátor lesz a szűk keresztmetszet, hanem a töltő infrastruktúra, ami ugyanúgy része az autónak.

Nincsenek erre utaló problémák. Például magyarországi esetben napi 12 millió liter üzemanyag fogy, egy liter üzemanyag kb. 2 kWh villamos energiában, azaz ~24 GWh energia kell majd, ha mindenki is elektromosan közlekedik, ez a 20 százaléka sincs a jelenlegi napi átlag 120 GWh fogyasztásnak, bőven kezelhető termeléssel, hálózattal, egyebekkel, főleg dinamikus tarifával. Másrészt, ha zöld hidrogénre akarunk átállni, akkor nem ~25 GWh villamosenergia kell, hanem legjobb esetben is ~60 GWh (lásd power-to-wheel különbség). Ha a ~24 GWh szűk keresztmetszet, akkor hogy lesz hirtelen a ~60 GWh nem szűk?

És még igazán sok elektromos autó nincs is, a nagy tömbházak lakóinál pláne nem. A töltő pontokat ki kell építeni, azokhoz kábelek kellenek, földtúrás, visszafedés, el kell látni árammal. Svédországban vagy Norvégiában vannak batár nagy puffer akkumulátor telepek, biztos jó, akár lokálisan megtermelt áram esetén is (pl franciáknál hallottam olyan elképzelést, hogy áruházi parkolókat lefedni napelemmel), de kérdés, hogy ez valójában mennyire lesz rentábilis az egész autóflottára vonatkozóan.

De ezek egyrészt már vannak, másrészt nem növekszik annyival az energiaigény, hogy mindenképpen új vezetékek kellenének. Hidrogénnel ennek a töredéke sincs meg és mégse írod össze, hogy mennyi költsége lesz. Németeknél van ~300 hidrogénkút és ~15 ezer benzinkút, ~70 ezer publikus EV töltőfej.

Az újdonság volt, hogy EU-s K+F pénzt kaptak rá, célzottan, nem is keveset (köszi a kollégának a linket), ettől függetlenül nem gondolnám, hogy totál fogalmatlanok ülnének ennyi hidrogénes szervezetnél, és nemcsak az EU-ban.

Mint írtam, a K+F nagyon hasznos, csak csodát ne várj tőle. A Toyota Mirai 10 éve van piacon és gyártásban, ennyi idő alatt oda jutott, hogy összeomlott az eladása, például USA piacon a csúcspontja ~2600 eladott autó volt 2021-ben, a 2024 első félév ~271 autó és mivel a Toyota már május óta nem fizeti az üzemanyagot, ezért azóta havi ~20 Mirai fogy (mert van pár szent idióta még). Németeknél 2023-ban összesen 168 hidrogénhajtású személyautót adtak el.

Nem azért, mert a hidrogénhajtás technológiailag szar, hanem azért, mert gazdaságtalan.

Ehhez képest megdöbbentő a határozottságod. A https://www.t3.com/features/the-bmw-ix5-hydrogen-proves-that-batteries-… alapján 2kWh.

Akkor ez nem a plug-in vagy nem lesz tölthető.

Én nem lennék ebben (sem) ilyen határozott.

A jelenlegi árak mellett támogatás nélkül csak néhány szent őrült vesz ilyet.

Ha megnézed a hidrogén töltő kutakat Németországban, annyira nem reménytelen a helyzet.

Leírom ismét: nem az ellátottság a probléma, hanem az ár. Jelenleg ugyanis ~15-16 EUR per kg a hidrogén ára, vagyis ~16-24 EUR per 100 km az üzemanyag, amíg ugyanez benzinben ~10 EUR, villanyban drága töltőn ~15 EUR, olcsó töltőn ~5 EUR. És ez szürke hidrogén, a zöld ennél jóval drágább lenne, ha lehetne kapni, kék nincs a piacon.

Mindenesetre a BMW megvásárolható hidrogén autója nem azt mutatja, hogy kukázták volna a technológiát és a Toyotának is része van benne.

Szerintem nem vásárolható meg: "A BMW iX5 Hydrogen kísérleti flottája nem kereskedelmi értékesítés céljából készült. Amennyiben a piaci igények indokolják, valamint az általános körülmények lehetővé teszik, úgy tervezzük, hogy az évtized második felétől sorozatgyártású járművet kínálunk vásárlóinknak. A kis széria fontos lépés afelé, hogy az ajánlat elérhetővé váljon az ügyfelek számára."