( zeller | 2024. 08. 03., szo – 13:12 )

"Az én véleményem továbbra is az (csak megérteni felejtetted el), hogy a saját okostelefon behurcolászása az iskolába úgy, hogy az egész nap a gyereknél van, nem feltétlenül szükséges és káros is. Tanulási célból oszthatók ki elektronikus eszközök. Számos iskola kapott erre a célra laptopokat. Osztható ki tabletek. Vagy oszthatók ki iskolai okostelefonok. "

Aha. Csak nincs mindenhol iskolai eszköz, a kiosztása-visszaszedése, a rajta maradó személyes adatok (GDPR, heló!) takarítása a használatok között... 

"Otthon is meg tudja nézni. Vagy mielőtt leadta, vagy miután újra felvette az okostelefont." - mármint e-kréta. Igen, meg tudja nézni, de ez csak egy alkalmazása az okostelefonnak a sok közül, ami az oktatáshoz szorosan kapcsolódik. És igen, napközben is jó, ha rá tud nézni, hogy mi volt bioszból a múlt órán, és mit kellett átnézni mára... Mert ez is benne van a krétában, már ha normálisan vezeti a tanerő.

"De igen, sokkal nagyobb. Mivel az okostelefonra az egész világból bárki potenciálisan bejárkálhat túrkálni, ha épp neten van, nem csak a zsebtolvaj a villamoson. Sőt, azzal, hogy átadja valakinek a telefont (mutatni valamit rajta, amit mondjuk csak ő lát valahol, tehát átlinkelni nem tudja), gyakorlatilag átadja a személyijét, a pénztárcáját, a bérletét. "

Több zsebtolvajlást jelentenek a rendőrségen, mint okostelefonos adatlopást és felhasználást. Az "átadja valakinek a telefont" hogyan képzeled el? Mert olyat a diákok körében nem nagyon lehet tapasztalni, hogy feloldóminta/PIN megadásával adnák egymásnak oda a telefont. Az "átlinkelni nem tudja" az részedről szégyellnivaló tudatlanság, mert worst case screenshot és megy messenger/akármin keresztül... De ahol url vagy ahhoz hasonló adat van, azok az alkalmazások az OS-sel karöltve gyakorlatilag  tetszőleges elérhető platform felé képesek megosztani azt.

"Döntse el nyugodtan. A legjobb döntés az, ha a gyerek nem viszi magával az okostelefont."

Ez a te véleményed, te eldöntöd, és ahogy írtad, a szülő döntse el. Nem te, ne más.

" a gyerek semmilyen módon ne legyen különleges és ne is akarjon az lenni,"

Ezt nem mondtam. Azt mondtam, hogy a közösségbe beilleszkedni a közösség által alkalmazott kommunikációs módszerek, eszközök bigott elutasításával nagyon nehéz lesz.

"elérem egy közösségben, hogy legyek annyira fontos, hogy ha kell, akkor engem külön felhívnak telefonon, vagy írnak SMS-t a 2G telefonomra, ha barátos program van."

Nem fogod elérni, hogy fontos legyél nekik, mert alapvetően nem tudnak veled kommunikálni, mert a többség, a közösség által használt kommunikációs formákat elutasítod.

"Bántalmazni bántalmazzák és te ennek a közösségi zsarolásnak engedsz, hódoltatot be a gyereked, mi több, még büszke is vagy rá és érvelsz vele. "

Tényként közöltem, hogy ha nagyon kilóg lefelé az adott közösségből, akkor bizony beilleszkedni nem fog tudni, és a közösség többi részétől függően lesznek ezzel kapcsolatban negatív élményei. És ez nem csak a mobiltelefon kapcsáén van így... Anno a farmernaci, az edzőcipő, a walkman, meg egy csomó olyan dolog volt, aminek a hiánya a beilleszkedésben gondot tudott okozni - jó esetben csak "kinézték onnan", rosszabb esetben inzultusok is érték emiatt.

 

Azt viszont nem fogod fel, nem veszed észre, hogy egy okostelefon esetében ezek a funkciók nagyjából a funkcióinak a legvégén kullognak.

"Ami csak és kizárólag a divatnak és a multiknak köszönhető és a divatappok, amik így alakították, pont azok, amiktől a leginkább meg kell kímélni a gyerekeket (Messenger, Instagram, TikTok, WhatsApp stb.)."

Ettől még egy 2G-only telefon funkciói, mint kommunikációs formák marginális szerepet játszanak a fiatalok életében, ha tetszik, ha nem. És ettől nem megkímélni/megvédeni kell bárkit is, hanem a megfelelő használatra megtanítani, illetve megtanulni(!) hogy ezeket hogyan használják, és abból átvenni azt,a mi jó, és figyelmeztetni, tanítani őket azzal kapcsolatban, ami nem jó, nem kívánatos. De a teljes tiltás és vissza a hanghívás-sms korszakba... (miért oda, miért nem a postagalambok és lovas hírvivők korába?)

"Az elérhetőség fogalma ezt is jelenti és ha pl. csak butatelefont engednénk be az iskolákba, akkor pillanatokon belül csak és kizárólag ezt jelentené. :)"

NEM használnák, mert nem felel meg az igényeiknek, elvárásaiknak. Egy csoportos beszélgetést hogyan is oldanál meg úgy, hogy az elhangzottak később is felidézhetőek legyenek? Hogy később más is bekapcsolódhasson bele úgy, hogy az előzményeket ismeri? Ja, hogy hangrögzítés... Olyan eszközt tilos az iskolában tanítási idő alatt birtokolni, ugyanúgy, mint okostelefont...

Nagyon más a fiatalok kommunikációs igénye, nagyon más az, ahogy és amennyi interakció van közöttük szóban, írásban, képi tartalmakban.