Az átlag 18 éves friss érettségis ugyan honnan tudná, hogy melyik a jó iskola, vagy melyik nem? A nyílt napokon minden úgy fel van hájpolva, hogy bármelyikről elhiszi egy laikus/fiatal, hogy ez nagyon jó lesz.
A szülei honnan tudnák melyik a jó iskola melyik nem? Akik mondjuk nem IT területen dolgoznak, és azért küldik IT vonalra a gyereket, mert egész életében a gép előtt ült. Mondjuk közben 100%-ban csak játszott, szóval neki a PC a focilabda, de mindegy, a szülők ezt nem rakják össze, a gyerek szeret számítógépezni...
A tanára honnan tudná, melyik a jó iskola, és melyik a rossz? Mikor Ő maga le van maradva mindennel szakmai téren mint a borravaló, ráadásul egyészen valószínű, hogy az informatika tanári végzettségét egy ilyen gagyi iskolában szerezte (merthogy a "jobb" IT iskolákban nincs tanárképzés...), és annál a szintnél emiatt nem is lát tovább.
Az hogy mi itt szakmai közösségben, 30-40-50 évesen, több tíz év szakmai tapasztalat után tudunk tippelni, hová lenne érdemes menni, az édeskevés az átlag érettségizőnek a beiratkozásához, választásához... Sőt, ha kifejezetten leírnánk nagyobb nyilvánosság előtt, hogy ez meg az szar, oda ne menjenek, még pert is kapnánk a nyakunkba...
Ezen felül nem az iskolát kellene tudni jól megválasztani, hanem minden iskolának kellene hoznia egy minimum szintet (ami nem a mostani szint...), és a jobbak erre még ráígérhetnének bármennyit. De a "legrosszabb" (legkevesebb extrát adó) suliból is olyan embernek kellene kikerülni, aki az elmélettel tisztában van és nagyjából sejti hogy azt a gyakorlatban majd hol tudja hasznosítani, és képesnek kell lennie a gyakorlatot segítséggel, de javarészt önállóan megtanulni (ez is hiányzik legtöbbször a végzettekből, mert az iskola erre sem szűr, csak lexikális tudást kell sokszor beseggelni a ketteshez, és kész is).
Remek példának tartom magam (ezért is írtam le), aki sok év szakmában dolgozás után is megszívtam, mert egy "nem jó" iskola még az elméleti alapok megszerzésére sem jó, nemhogy többre. Én szerencsémre megtehettem, hogy presztízs kérdést csináljak belőle, és ne kérjem azt a diplomát amit azért a "képzésért" adnak. De egy fiatal ezt ha észreveszi sem teheti meg (több okból), hogy kiiratkozik, és aztán a diplomával a kezében ott áll nulla elméleti és gyakorlati tudással, és akkor jön, hogy majd a senior megtanítja mindenre, mert az nem az iskola dolga... Na persze. De akkor mi is az iskola dolga pontosan?
Még egy "egyetemi" élményem: az infó tanár posztgrad képzésen részvevőkkel sok közös előadásunk volt. A nagy részük teljesen más, leginkább humán tudomány területén mozgó, tanító ember volt, akiknek az iskolájuk előírta, hogy muszáj még egy kurrens szakot felvenniük, mert egyszakosként nem tudják őket tovább foglalkoztatni a tanárhiány miatt. A legjobb infó tanár valószínű a rajzművészből, énektanárból, vagy MSc történészből lett abból az évfolyamból, ezen a gagyi "egyetemen" végezve. És azóta infó órát tart mindegyikük, javarászt középiskolákban (van, akivel tartom a kapcsolatot, nem csak tippelem, hogy így van)...