Régen, míg nem volt olyan szinten a technológia, akkor könnyebb volt évről-évre nagyobbakat ugrani. Most viszont érik el a sziliciumos gyártástechnológia végét, nem nagyon lehet már a gigahertz-eket tovább növelni, de átlagos (15-100W-ig szokott az átlag mobil-asztali proci skálázódni) fogyasztás mellett már a magok számát meg a cache-t se lesz lassan hova turbózni. A memóriát, ami egy usernek kell (8-32 giga között), azt már régóta ki lehet maxolni, így abban egyetértek, hogy az elavulás egyre lassul a fejlődés lassulásával együtt.
Azért a hűtések sokat fejlődtek, meg a mai, 5-7 nm-es procik (a 3 nm-essek még nem jöttek ki, de már létezik a technológia) nem melegednek ám annyira, mint a régi 32-65 nm-es cuccok. Nyilván ha nagyon csúcsteljesítmény fölé hajtod, rendszeresen 5 GHz-re turbóztatva, meg tuningolva, akkor szépen bírnak a mostaniak is melegedni.
Laptopoknál nem is a proci, hanem a GPU, portok (USB sávszél, háttértárak sávszélessége) szoktak elavulni inkább (ha egy gép USB2, SATA2-n, stb. ragad). Új gépeken tapasztalatom szerint nem is a gyorsabb proci gyorsít (jó, kicsit az is), hanem a cache növelése. Valami kicsit segít az is, hogy ma már minden NVMe.
Ami még sűrűbben avul, az mindig a GPU, de ez is csak akkor fontos, ha valaki játszik. Ez a sűrűbben is relatív, jelenleg az egyik gépemben egy 8 éves RX570 van, és az is használható, bár ma már gyengusznak számít, modern, legújabb játékokban csak low detailre alkalmas, vagy 720p-re.