( bzt | 2023. 09. 04., h – 01:41 )

> Valószínű azért nem jött be, mert az Z80 komolyabb volt, de unalmasabb. Lényegében CP/M alá való, dolgozni szánt platform volt, míg a 6502-es gépek, főleg a C64, meg inkább játékkonzolként szolgáltak, és általában emiatt több játék, jobb grafika, stb. volt elérhető, egy fiatalnak meg ez persze, hogy látványosabb, érdekesebb.

Mondjuk a Z80-nak és a 6502-nek pont semmi köze azokhoz, amiket felsoroltál. Grafikát, zenét, stb. mind a perifériák adják, nem a CPU.
Érdekesség: a Gameboy-ban is lényegében Z80-as proci volt (csak kicsit megkavarták az utasításkódolását, de a regisztereik például tök ugyanazok), aztán mégis tolta a grafikát meg a zenét.

> Aztán ha megnézed, az Amiga ma már sehol sincs

Na, azért itt álljunk meg egy szóra. Az Amiga nem azért nincs, mert ne lett volna jó gép, vagy a népnek ne kellett volna. Pont ellenkezőleg, túl nagy volt rá a kereslet. A gyártó Commodore ezért előrendeléseket vett fel, azonban chiphiány miatt nem tudott gyártani, és így nem tudta a vállalt határidőre teljesíteni ezeket. Emiatt csődölt be, és szűnt meg az összes terméke, többek között az Amiga is. Ennek szimplán elcseszett üzletvezetési okai voltak, semmi technikai.

(Rossz nyelvek szerint a chiphiány azért alakult ki, mert a Microsoft bosszúból felvásárolta a Commodore elől az alkatrészeket. Ez nem tudom, hogy mennyire igaz, de az tény, hogy volt egy kis nézeteltérésük a BASIC miatt, amit a Commodore a Microsofttól vásárolt (Commodore szerint) / licenszelt (Microsoft szerint). A különbség a kettő között ugye az, hogy fel kell-e tüntetni a MIcrosoft nevét a terméken vagy sem. Ez egyedül a C=128 esetében történt meg, az összes többi Commodore gép sosem írta ki, hogy a BASIC kitől származik. Az is tény, hogy a Microsoft-ot piszkosul zavarta a Commodore sikere, és komoly riválist látott az Amigában a PC-vel szemben, amire ekkor már komoly szerződéseket kötött az IBM-el, az eredeti, híres DOS szerződésen túl, pl. OS/2-n is dolgoztak, meg hát gőzerővel tolták már a Windows-t is.)