( XMI | 2022. 10. 28., p – 01:41 )

Félig off, de azért nem is annyira:

https://telex.hu/belfold/2022/10/27/orban-viktor-gruzia-targyalas-irakli-garibashvili

"Létre akarnak hozni egy új, hatalmas villamosenergia-vezetékrendszert, ami az energiát Azerbajdzsánból Grúzián és Románián keresztül hozná Magyarországra. Ezzel nagy mennyiségű földgázt tudnának kiváltani, olyan földgázt, amit most villamosenergia előállítására használnak Magyarországon. Ehelyett ezt a villamosenergiát direktben megkaphatnák, jegyezte meg a miniszterelnök."

Gondoltam csak úgy itt hagyom, de azért nem tudtam megállni, hogy kicsit számolgassak:

A két ország távolsága légvonalban a két legközelebbi pont között 1900km.
Baku-Budapest távolság (még mindig légvonalban) talán reálisabb képet ad, ez 2500km.

Ebből a Fekete-tenger alatt haladó rész (legkevesebb) 643km - ez esetben a Krím félszigeten is keresztülhaladna a kábel, plusz Szocsinál a szárazföldi Oroszországon is lenne egy jelentős (kb 300km-es) szakasz. A másik oldalon Moldovát is keresztezné. Mivel a cikkben sem Oroszországot sem Moldovát nem említik résztvevő országként, ebből az következik, a tervezett útvonal jelentősen eltér a légvonaltól. Ha ragaszkodunk a felsorolt országokhoz, akkor a teljes nyomvonalra minimum 2600km, a tenger alatti szakaszra minimum 850km-t sikerült összehoznom.

Jelenleg a leghosszabb távvezeték a kongói Inga-Shaba 1700km-rel. Vagyis mindenképpen világrekord méretű beruházásról beszélünk! What a time to be alive!

A tervezett technológiát nem ismerjük (HVDC? Ekkora távolságon + tenger alatt kb szóba sem nagyon jöhet semmi más). A wikipedia oldala mindenesetre 750kV-os hagyományos AC távvezetékre ad nagyságrendi példát: 160km-enként 0,5-1,1% veszteség. Nagyvonalúan most hanyagoljuk el a tenger alatti távvezetékek lényegesen nagyobb fajlagos veszteségét. A HVDC-nél lehet, hogy a kilométeres veszteség kevesebb lesz, de a végpontokon az AC/DC átalakításnak van jelentős vesztesége.
Ha szuper-optimisták vagyunk és a 160km/0,5%-ot 1900km-re vetítjük meglepően elfogadható, 5,5%-os veszteség jön ki.
Ha kicsit reálisabban 2600km-rel számolunk és 160km/1% veszteséggel akkor már 16,2%-nál tartunk, ami azért elég húzós.