( Beka | 2020. 06. 25., cs – 23:13 )

Tehát ideális esetben, évi 12 millió KATA-s bevételnél adózol utána 2,5 százalékot + 50e IPA-t. Míg ha munkaviszonyban bruttó keresnél ennyit, mennyi adó is folyna be tőled és utánad az államnak? Csak azért kérdem, mert ezek után kicsit fals ez a "havi 50 ropival letudnak mindent". Az az egyéni vállalkozó, aki nem KATA-sként a garantált bérminimum után fizet járulékot és adót, 110e körül ússza meg, ha nincs gyereke és családi adó- és járulékkedvezménye (mely utóbbit pl KATA esetében nem is tudja érvényesíteni). (Azért nem írok pontos számot, mert az önfoglalkoztató egyéni vállalkozó járulékalapjai magasabbak, van rajtuk vmi szorzó, amit nem tudok fejből, mindenesetre alkalmazottként az összes befizetés az államnak ez a 110, minimálbérnél 84e.) A különbözetért cserébe a havi 50 KATA esetében kisebb a nyugdíj szempontjából figyelembe vett jövedelem és szolgálati idő, a NAV kb a bevétele 60%-át igazolja le jövedelemként egy hitelfelvételnél (amit a bank még tovább csökkent, talán egy 0,8-as szorzóval), meg ilyenek. Ezért (mármint a nyugdíj és szolgálati idő miatt, a hitelképességet nem érinti) választják sokan (nyilván, akik tehetik) a 75e-s KATA-t.

Visszatérve a belengetett intézkedésre: szerintem ha a tömeges KATA-s foglalkoztatás visszaszorítása volt a cél, akkor nem volt ez teljesen végiggondolva. Az évi 3 millió az ugye havi 250e. Az érintettek köréből jó eséllyel kiesnek a tényleges lakossági forgalmat bonyolító vállalkozások -- fodrász, cipész, magánorvos --, ők nem fognak valószínűleg egy partnernek 3 milliót számlázni, tehát nincs okuk aggodalomra és nem fog utánuk adóbevétel keletkezni (viszont adott esetben 300 partnerrel simán kimaxolhatják az éves KATA keretet, mindenféle szankció nélkül, kb 6%-os adóteherrel). Kik dolgozhatnak tartósan és nagy számban 250-300e körüli havi pénzért nagyobb cégeknek? Szerintem alapvetően szak- és segédmunkások. Minél alacsonyabb pozícióra gondolunk, annál többen lehetnek, és annál valószínűbb, hogy nem fogják elérni az értékhatárt, tehát a törvény semmilyen hatással nem lesz rájuk.

Akikre viszont hatással lesz -- és szerintem ők viszonylag kevesen vannak az említett 400e KATA-s vállalkozás között --, azok azok, akik nagyobb értékű szolgáltatást nyújtanak, adott esetben alkalmi jelleggel, szerződéses alapon. Programozók, tanácsadók, trénerek, fordítók. Csupa olyan vállalkozó, vállalkozás, akinek a tevékenysége jól körülhatárolható, az eddigi paraméterek alapján nem bújtatott munkaviszony, és akik ráadásul a nagyobb bevételüknél és társadalmi helyzetüknél fogva pénzt visznek a gazdaság más szektoraiba, a magánegészségügytől a kiskereskedelmen át a turizmusig. És pontosan a szerződéses jellegű viszony miatt kiszolgáltatottabbak: a megbízójuk vagy benyeli, hogy a 3 millió fölötti 0-9 millió 40 százalékát évente befizeti még adóba (csak illusztrációképpen: havi 500e esetén lesz éves szinten kb 20% kifizetést terhelő adója, ami még mindig kevesebb, mint a foglalkoztatotás terhei, havi egymilliónál lesz kb 33%, és még ez is kisebb mint a normál munkaviszony), vagy megpóbálja nem benyelni és igyekszik csökkenteni a KATA-s kifizetést. A helyzet pedig aszimmetrikus: valószínű, hogy a megbízó van előnyösebb helyzetben és jobban tudja érvényesíteni az érdekeit a vállalkozóval szemben, tehát inkább az a valószínű, hogy a vállalkozó pénze lesz kevesebb a történet végére. Az tény, hogy az államnak keletkezik majd adóbevétele, csak szerintem nem azoktól, akikre eleve gondoltak (vagy ha meg ránk gondoltak, akkor gecik. :) )