Nem tudok közvetlenül válaszolni a kérdéseidre, inkább csak egy pointert szeretnék adni a témáról való gondolkodáshoz. (Disclaimer, felsőoktatásban vagyok aktív, de négy gyerekem van az alap és középszintű közoktatásban, Finnországban.)
Szóval: két nagy különbséget látok a magyar és finn közoktatás szemlélete között:
1. A magyar közoktatásban a Gauss görbe fölső felét próbálják még feljebb nyomni, míg a finnek az alsó felét a közepe felé. A magyarok a tanulmányi versenyekben, az elit iskolákban, a legjobbakat célzó ösztöndíjakban hisznek, a finnek a kicsit is lemaradók aktív felzárkóztatásában, eszközzel és tanerővel segítésében, a gyengéket motiváló ösztöndíjakban. (A négy gyerekemből kettő a görbe felső végén van, egy középen, egy az alsó végében.) A finnek azt tartják, hogy ha a gyereked jó valamiben, akkor a család dolga (érdeke), hogy kihozza belőle a még jobbat, míg ha gyenge képességű, akkor a társadalom érdeke, hogy felhozzák az átlag közelébe, hogy utána hasznosan tudjon bekapcsolódni a munkába.
2. A finnek úgy tartják, hogy azt kell gyakorolnod az iskolához, amiben jó vagy, a magyarok úgy, hogy abban, amiben rossz vagy. Ezért itt középiskolától nagyon kevés mindenkinek kötelező tárgy van, egy hatalmas menüből válogatják össze a diákok a saját tanrendjüket. Ennek vannak nagyon pozitív és nagyon negatív folyományai is.
Félreértés ne essék, ebben a két dologban a választás nem helyes vagy helytelen, egyszerűen a világlátásbeli különbségeket tükrözik. (Az más kérdés, hogy személy szeint jobbnak tartom a finn szemléletet, de ez csak a magénvéleményem.)
Szerintem amikor választ keresel a saját feltett kérdéseidre, akkor ezeket a dolgokat is át kell gondolni előbb, hogy te milyen szemléletet tartassz a saját gyerekednek jobbnak.