Látom már eltűnt a MÁV logó meg a csigabiga, mire én megnyitottam :)
Szerintem a probléma gyökere a közszférabeli általános üzemeltetési kultúrában rejlik, úgy mint:
- eleve használt eszközök beszerzése, kivételektől eltekintve (autót is egy éves korában érdemes venni, lehetne ebben ráció is)
- karbantartásnál a gyártó által javasolt alkalmanként cserélendő alkatrészek egyáltalán nem cserélése (amíg megy a gép, addig jó, a gyártó csak nyerészkedni akar az alkatrészen - ez egyébként néha igaz is)
- vagy mi jobban tudjuk, mint a gyártó, elég azt ritkábban cserélni
- vagy szimplán kaotikus karbantartás-szervezés (amikor valaki a karbantartóknál elkezd sípolni, hogy elfogyott valami amit cserélni kellene, akkor kezdenek el közbeszerzést kiírni, aztán pályázás, bonyolítás, szerződés (már ha az egyik nem nyertes pályázó nem talál jogalapot a győztes megfúrására, plussz idő töltése) megrendelés, aztán valamikor majd jön az alkatrész - nekem UPS-em aksihibával állt így közszférában, nem MÁV-nál, de ugyanígy kezelték a fénymásoló alkatrészeket, és sokminden mást, sőt a sima a4 papírt is)
De persze az is lehet, hogy ez hazai pénzügyi kultúra inkább, mert a felelős gazdasági vezető, akihez az üzemeltetés tartozik, az így egzaktul fel tudja mutatni, hogy ő mennyivel olcsóbban üzemelteti a gépparkot ahhoz képest, mintha betartanák a gyártói ajánlásokat és no lám no lám, nagy katasztrófa nem történt, a spórolt pénz felét kéri sikerdíjba. Olyan érzésem van, hogy ez a slider, hogy "nem történt katasztrófa" mi az ami ebbe belefér, itthon jobban el van tolódva, mint japánban/nyugaton (mármint hogy spórolunk az üzemeltetésen az üzembiztonság rovására).
A mai napig nehezen emésztem meg azt az élményt, hogy a közbeszerzési katalógusból _kell_ vásárolni, és a szabadpiacon pont ugyanaz a termék olcsóbb. Amíg a politika jól keres rajta, addig nem lesz ebben sem változás. Teljesen egyértelmű közpénzpazarlás folyik, aki erre is rálát, azt nehéz meggyőzni, hogy olcsóbban és jobban is lehet üzemeltetni, mert láthatóan az ország elitje nem ebben érdekelt. Sosem volt. Sosem lesz. Pártállástól függetlenül. A MÁV és a közszféra egy olyan telephely ahol lapátolhatják kifele a pénzt egészen addig, amíg nagyon nagy gebaszt nem csinálnak, ez az egyetlen amire figyelnek (pl tömegszerencsétlenség)... késik 50 vonat?