( hajbazer | 2019. 04. 14., v – 20:34 )

Nincs külön saját definícióm a marketingre, így szerintem pont ugyanaz, ami a közismert definíció.

A marketing olyan vállalati tevékenység, amely a vevők/felhasználók igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést, és befolyásolja a vásárlókat.

Ugyanakkor, véleményem szerint a 21. századi marketingtevékenység (avagy marketingkultúra, ha egyáltalán lehet ilyenről beszélni) sokkal inkább eltolódott a fogyasztók befolyásolása és a mesterséges igénykeltés felé. A mai marketing sokkal inkább azt nézi, hogyan lehetne rávenni a fogyasztókat, hogy megvegyenek valamit, amire egyébként (tehát szándékos befolyásolás nélkül) nincsen szükségük. Eggyel későbbi szériás okostelefont, 3G helyett 4G-t, 4G helyett 5G-t, okosórát, okosvécét, okoshangszórót, konzumerlaptopot stb. A mai marketing társadalmi kultuszokat formál, pszichológiai trükkökkel beépül a hétköznapokba, a közbeszédbe, a közgondolkodásba, ami a társadalomra nézve ugyanannyira káros, mint a vallási szélsőségek előrenyomulása, a társadalmi feszültségeket kiélező mindenkori politikai propaganda, vagy éppen az áltudományok népszerűségének növekedése.

és miért kell belőle anyagi haszon

Azért, mert vállalati tevékenység, egyfajta befektetés, mely a fogyasztók sikeres manipulálása (irracionális döntései) révén térül meg.

hogy miért kell hozzá milliárdos költségvetés

Nem feltétlenül kell hozzá, elég milliós is. Az 5G mögött álló érdekelteknek viszont milliárdos a költségvetésük.