( hajbazer | 2018. 08. 28., k – 20:05 )

És nézd meg, más protokollt használ (EWS, EAS, MAPI vs IMAP, POP3, SMTP, WebDAV/CalDAV/CardDAV - csak hogy egységes legyen).

Ami még mindig messze nem annyi, mint ahány webshop létezik, saját felülettel.

Azért, mert? Kik lesznek hozzá az API kiszolgálók?

Azért, mert előbb-utóbb felveti a világot az elektronikus hulladék, ami kifogástalanul működő eszközökből keletkezett. Egyébként, meg azért, mert sok esetben most is így megy. Valaki előre megírt valamit. Például egy operációs rendszert. Azt pedig a cloud szolgáltató szolgáltatja neked VPS-en. Hülye lennél VPS-t venni, ha nem lenne ott az OS. De ahhoz semmi köze a szolgáltatónak azonkívül, hogy működteti. Beszélhetnék SSH-ról, phpMyAdmin-ról is, vagy Webmin-ről, amiket szintén hivatalos hozzáférési felületként biztosítanak szolgáltatók. Mégse ők fejlesztették, egyiket sem. Miért ne lehetne egy, a közösség által fejlesztett szolgáltatást, protokollt és API-t foganatosítani, amire létezne ugyanúgy Windows XP-s kliens, mint legcsilibb Linux-os. Azt ne mondd, hogy képtelen vagy megérteni, hogy közösség által lefejlesztett API-k tudnának normálisan működni.

Olyanokat, amik gyakorlatilag BLOB-ként kezelnek egy markup nyelvvel leírt tartalmat. Ami nem feltétlenül jó megoldás, ha strukturált adatokra van szükséged.

Ahogy szintén nem jó elkészíteni egy, a kliens gépeken futó, interpretált nyelven (tehát eredeti céját tekintve ember által olvashatónak szánt) íródott kódot, hogy aztán leminimalizáld (tehát eredeti céljával ellenkezően, ember által olvashatatlanná tedd), később betömörítsd gzip-pel, majd leküldd a kliensnek, ahol ugyanezeket eljátszatod visszafelé. Mondhatni, az eredetileg hypertext transfer protocol-t is blob-nak használjuk. Aszinkron, AJAX hívások esetén pedig úgy abuse-oljuk, ahogy nem szégyelljük. Persze, nyilván nincs jobb világszintű megoldás a tákolmány hákolmányánál.

Akiknek ez azért érné meg, mert?

Mert nem csak és kizárólag a saját profitjuk hajhászásán jár az eszük, hanem odafigyelnek valamennyire az egyetemes hasznosságra és arra, hogy hosszú távon se basszanak ki a saját ügyfeleikkel, akiknek új gépet kell venniük, közel azonos funkcionalitás eléréséhez. Vagy mert már valaki megcsinálta helyettük, ingyen és bérmentve (ahogy most is a seggük alá tolják a Linux kernel-t, dollármilliós fejlesztéseket megspórolva nekik). Vagy mert szimplán egy haladóbb gondolkodású világban (ami még nem jött el) törvény kötelezi őket rá.

Tehát az egyébként a meglévő rendszereiket súúúlyos pénzekért cseréljék le azért, hogy megszűnjön az, ami megkülönbözteti őket a konkurenciától? És az eddigi fejlesztési költségeiket cseréljék le support költségre, ahol minden jöttment random kliensét támogatni kell?

A konkurenciától az különböztesse meg őket, hogy jobban, igazságosabban, etikusabban és korrektebben bánnak az ügyfeleikkel. Ne az, hogy több érzelmi manipulációs csilibloat-ot villantanak az ügyfelek képébe, vagy hatékonyabban nudge-olják (ravaszul csalogatják) bele őket olyan termékek megvásárlásába, amire eredetileg nem lett volna szükségük. Az eddigi fejlesztési költségek valahogy sose számítanak, amikor 2-3 évente megújítják (nulláról újraírják) a felületeiket cloud-multiék (mint most a Gmail), általában sokkal bloat-abb, undorítóbb, lebutítottabb felületűre. A régit meg szépen kidobják. Szóval, én nem sajnálnám a fejlesztési költségeket. Pláne, hogy sokkal nagyobbra rúg annak a többszázmillió felhasználóknak a pluszköltsége, akik cloud-multiék elbloatosítási gyakorlatai miatt kénytelenek 3-4 évente új gépet/okostelefont venni, amennyiben ugyanolyan gyors és reszponzív felhasználói élményt akarnak, mint annakelőtte.