( TCH | 2017. 11. 28., k – 13:35 )

Az eredeti szerzőket rutinszerűen szipolyozzák ki, nemcsak ezek a "jogvédő" bandák, de a kiadók is.

http://www.userfriendly.org/cartoons/archives/07jan/uf009915.gif

És nem csak a szerzők látják ennek kárát, de adott esetben a platform is, ahol terjeszteni akarják (akár ingyen is!) az alkotásaikat.

A '90-es évek végén a PC-X magazin CD mellékletén volt az OlvaSokk rovat, ahová az olvasók mindenféle cuccaikat küldözgették be, főleg a zenéket. Pénzt egyik szerző sem kért érte és a számok amúgy sem voltak bejegyezve sehol sem.
Aztán egyszer csak megjelent az Artisjus és becsicskította a PC-X szerkesztőségét, hogy ők illegálisan publikálnak jogvédett tartalmakat (a beküldött Fast, Scream és Impulse Tracker fájlokról van szó, még csak nem is stream-ekről), mert nem fizettek sem a szerzőknek (az amúgy egyáltalán nem jogvédett zenei anyagért), sem az Artisjus-nak (amiért a beküldött anyagokat jól megjogvédik, amit egyébként a kutya sem kért). Az indoklásban többek között az a bődületesen blőd csúsztatás is benne volt, hogy a PC-X pénzt keres a beküldött zenék publikálásával, holott ők egy kurwa vasat sem kértek a zenékért, ők az újságért és a CD-ért kértek pénzt, ami a munkájukat és a nyersanyagot fedezte, a beküldött stuffokért soha nem kértek pénzt; az újság/CD kombó nem került többe abban a hónapban, amikor több volt rajta a zene. De minden hiába, tövig be és leszopták a nagy fiskális faszt... (És akkor ugye nem is beszéltünk arról, hogy az Artisjus jól megsarcolta mind a PC-X-et, mind az újság olvasóit a CD-k árába általánosan beépített "adójával".)

Így aztán az újság többet nem fogadott el semmilyen beküldött zenét. Hiába nyilatkoztak volna a zenészek, hogy ők nem kérnek pénzt: a jogszabályzás szerint nekik nincs joguk lemondani az automatikus jogvédelem által rájuk erőszakolt "jogaikról", mert akkor az Artisjus kierőszakolt rablójogai is sérülnének. Így semmisült meg egy tisztán közösségi alapon működő platform, ahol a zenészek - a tehetségük függvényében - ismeretségre, népszerűségre és alkalmasint akár munkára, pénzre is szert tehettek, ha például valaki ebben a rovatban talált egy neki tetsző számot és felkérte a zenészt valamire, vagy ha a beküldött demo song alapján megvették a zenész albumát. De mivel ezekből a lehetőségekből csak a zenészek profitáltak, az Artisjus öltönybe bújtatott vér és fasszopó piócái nem, így szépen tönkretették az egészet.

Ezek a legalizált rablóhordák sosem a szerzők, hanem a saját (kierőszakolt) jogaikat védik. Azt, hogy a szerzőt közben megkárosítják, azt tőből leszarják. Pár éve Svájcban a kormány által megbízott szakértői csoport arra jutott, hogy ezek a köcsöggyárosok még az illegális letöltésekből (szoftver, zene, film, stb.) is profitálnak így vagy úgy. Ennek ellenére a mai napig csinálják a cirkuszt, hogy őket micsoda károk érik állandóan, mert ez a sok köcsög letölti a zenét, a filmet, meg a játékot...