( Aadaam | 2015. 12. 28., h – 14:17 )

> Igen, az vagyok, négy évvel ezelőttig pedig a Maemo/Meego fejlesztésén dolgoztam.

Azon én is picit, na ott se nagyon volt user research (legalábbis Berlinben)

> nem tudok róla, hogy bárki azóta végzett volna hasonló kutatást. Charlin már nem dolgozik nálunk

Attól tartok, van összefüggés...

> a két ünnep között nálunk bezárt a bazár

Hát a bazaar éppenséggel nyitva, csak valahogy a tervekhez (a mozillával ellentétben) qrvára canonical-os google apps jelszó kell, értem én, hogy ez egy magánvállalat, a mozilla pedig egy alapítvány, de nah. UX researchnek meg nyoma sincs újabban, csak egy beszólogatás-alapú issue trackert találtam (és a levlista is kb. az amatőr beszólogatás szintjén áll).

Mentségükre legyen mondva, találtam 3 issue-t, ami usability testingből esett ki, ez kb. az egyetlen jele annak, hogy valami van. Csak hogy képben legyünk: egy teszt általában legalább egy tucatot hoz. Elképzelhető, hogy iszonyat erős prototípus fázis van ahol ezek repülnek, de vannak félelmeim, meg annak is kéne legyen valami trackere valahol, amit nem találok.

> ez a rhythmbox ez nem egy gnome alkalmazás?

Lehet, azóta írtatok sajátot, de az alapinstall része, akkor és ott a default zenelejátszó. UX szempontból tökmindegy, ki felel érte, ha az upstream vendor képtelen a downstreamet mind meggyőzni, mind patchelni, a user egy kényelmetlen UX-et kap OS szinten, egy OS X + iTunes-hoz viszonyítva mondjuk (butul az a cucc is rendesen, de egyelőre használhatóbb)

> elég sok kavarás volt a dizájn csapat körül az elmúlt 3-4 évben

Vannak ezzel is félelmeim... Pl. hogyhogy Mark van jelölve mint a design team feje, nem pedig mondjuk John Lea?

Ez kb. olyan, mintha egy sebészeti teamnél az miniszterelnök lenne megadva vezető sebésznek. Tök jó, csak nem feltétlenül ért hozzá.

Én értem, hogy ez egy magáncég. Azt is, hogy végtlenül elosztott, ami általában nem szokott jót tenni a végtermék UX-ének. Azt is, hogy engineering-driven, azaz nem lehet elvárni, hogy a UX-es R&D-be legyen beágyazva a fejlesztés és ne fordítva. De a kezdeti nyitás után most hatalmas kuss van arról, voltaképp hogy is szerepelnek azok a concept-ek, amiket Mark kitalál, mennyire életképes ez az egész ubifon (lehet semennyire, és azért van ekkora csend), és neked, mint engineernek havi szinten kéne kapnod a jelentéseket, pláne, ha belsős vagy.

Mert a nap végén a te munkádat is a UX alapján fogja megítélni az egyszeri felhasználó, márpedig annak a mérési módszere (azaz mi játszódik le a felhasználó fejében használat során, milyen érzései, gondolatai keletkeznek, ugye ez a UX), az rövidtávon a talk-aloud usability teszt, hosszútávon a diary study. Persze, lehet egymás vállát veregetni egy ilyen tesztalkalom reportjában ("mindenkinek nagyon tetszett, jók voltatok srácok"), csak abból se issue report nem lesz, se rendes UX.

Persze, ott a rakás bétateszter, meg gondolom van UbuFooding (vs Foxfooding), de UX szempontból hatalmas kérdőjel számomra a feedbackek begyűjtésének és feldolgozásának szakmai módja.