( Fisher | 2015. 11. 21., szo – 10:40 )

Továbbra is érdekel hogy mi az a színdinamika.
Magas ISO: igen, a magas ISO zajjal jár. Igen, van esély rá, hogy a nagyobb szenzor kevésbé lesz zajos. A nagyobb érzékenységű filmek is szemcsésebbek, ez van. Az egy merőben más kérdés, hogy az elszenvedett információvesztés a valóságban mekkora jelentőséggel bír:

A: nagy a jelentősége (repró, termék- és műtárgyfotózás, mittudoménmi), akkor tessék ehhez állítani a többi paramétert, és nem keresztbe vinni a létrát az ajtón.
B: nincs jelentősége - mi a kérdés(1)?
C: a kettő között - tessék dönteni, már ha van ilyen eset.

V.ö.: http://petapixel.com/2015/11/18/reuters-issues-a-worldwide-ban-on-raw-p…

A világítást meg igen, tessék ide keverni. Fényképezésről van szó, nem konzolos FPS-ről. Nem űrtechnikára gondolok, hanem a minimális józan észre. Ide értve azt is, hogy ha egy kép bebukik, kiég, bemozdul, stb. stb., akkor nem a váz a szar, mert arról pontosan lehet tudni hogy mit bír, hanem az, aki ezt nem tudja, és nem megfelelően használja. Fotósiskolákban(2) tanítják és a tecső is tele van, hogy tessék ésszel nyomni azt a gombot, várj amíg jön egy felhő (vagy épp elmegy), állítsd a modellt a fehér fal mellé hogy az derítsen (vagy épp fordítva), hogy kell kézből stabilan fotózni, hogy használd ki a terepet támasznak (egészen olyan trükkökig, hogy a 1/3 push, 1/3 pull hogyan változtatja a képet, amúgy meg ETTR).

De közben rájöttem, hogy nem akarlak meggyőzni, csak most már nem törlöm ki. Kissé eltér a véleményünk, ennyi. Viszont a színdinamika még mindig érdekel.

1) Nyomtattam elég fotót. A képernyőn taknyos szar a papíron (50x100cm, asszem) több mint vállalható, még akkor is, amikor a zsíros orrukat rányomva - megtörtént - lesték hogy ez most milyenizó. Képernyőn meg az 1000 pixel széles képen ugyan mi látszik... Amit meg 8 megapixelből nyomattam 2m magas 1m széles képet vászonra... ehh, még jobb is mint a papír.
2) Emlékszem amikor az öregek kérdezték a ifjú titánt amikor lerakta az asztalra az amúgy igen hitvány képet, hogy "- Nem láttad amikor ellőtted hogy ez rossz lesz? - De láttam. - Akkor miért lőtted el?"