( jeriko | 2014. 11. 28., p – 16:31 )

A fő probléma nem ott van, hopgy saját termékeit hirdeti.

A fő probléma az, hogy a google-nak ha úgy nézzük, van egy csomó veszteséges cége (gmail, térképes részleg, youtube, autonóm autó stb.) ahol bevétel gyakorlatilag nem képződik, csak reklámfelület - ami viszont növeli az online reklám piaccal foglalkozó cégének a bevételét (amit utána szépen visszacsurgat a többi cégbe). Emiatt azok a cégek, amelyek próbálnának versenyezni a google termékeivel (térkép, youtube, gmail stb.) eleve esélytelenek, ha nem tudnak felmutatni ezzel összemérhető finanszírozási képességet.

Egy konkrét példa: google fiber Kansas City-ben. Kábeleket húz ki és NAGYON olcsón adja az internet szolgáltatást. Megteheti, hiszen a google-nek egy emberből évente több dollár haszna van, így ha bekábelez egy 30e-s kisvárost 30e $-ért, számára nyereséges az üzlet. Bármi más ISP-nek nem lesz az, mert neki nincsenek reklámbevételei az internet kapcsolatból, csak az előfizetési díj.
A lakosság persze elvileg jól jár, mert olcsóbban kapja a net-et. Csak mondjuk 20 év múlva mi lesz? A google ne lesz érdekelt abban, hogy a hálózatát fejlessze, ha ninss versenytársa, a versenytársakat meg eleve elriasztja, hogy 1) A google-nak már megvan a kiépített rendszere 2) Ha mégis belépne a piacra egy új versenytárs, a google számára még mindig ott az egyszerű lehetőség, hogy kiépítse az aktuális felhasználóinak a modernebb verziót, ami miatt esélye nem lesz senkinek belépni a piacra.

Ugyanez lehet/lesz majd a google autóval, tárhelyekkel, és sok minden egyébbel.

Ez kb. tök hasonló ahhoz, mint amikor a Tesco / Auchan 50Ft-ért árulta a dinnye kilóját, és nem érdekelte, hogy a termelői ár ennél magasabb, így vesztesége van a dinnyén, mert azt behozta azon, hogy akik oda mentek dinnyét vásárolni, vettek sok minden egyebet is. A magyar dinnyepiac résztvevői viszont kb. halálra voltak ítélve, nem ok nélkül mentek a tüntetések.

Mi felhasználók ennek egyelőre haszonélvezői vagyunk, de senki ne gondolja azt, hogy ha egy multinak egy területen nem lesz versenytársa, akkor is annyit fog innovációra költeni, mint ha más cégekkel versenyezne.