( xclusiv | 2013. 11. 26., k – 19:35 )

Azért egy Windows -> Linux attárést ne hasonlítsunk már össze egy Win XP -> Win7 áttéréssel. Sőt, még Win XP <-> Win8 között sincs akkor különbség, mint amit egy tetszőleges Linuxos DE jelent.

Már miért ne hasonlítsunk? OS migráció mindkettő.
Az átlag usernek annyi dolga van az OS-el, hogy valamilyen formában elindítja a megszokott programjait amivel dolgozni szokott. Ehhez kell kb. egy programonként egy screenshot amin egy nagy piros nyíl mutat valahova "ide kattints duplán, ha ezt a programot akarod elindítani" felirattal.

Az egy másik probléma, ha az adott program ms-only, az pedig még nagyobb, ha office függő is.
Szerintem egyébként ez az egész hivatali office-ozás erősen túlértékelt dolog, ugyanis a mai (magyar) gyakorlat baromi rossz. Rengeteg "Micikét" tartunk arra, hogy kinyomtatott A4-es lapokról adatokat vigyen fel egy frontenden keresztül valamiféle adatbázisba, amiből majd egy másik Micike fog megint A4-es papírt gyártani, szerencsés esetben csak elektronikusan ("vördben"), rosszabb esetben azt még ki is nyomtatja és postázza. A végeredményt pedig majd egy harmadik fog újra bevinni egy másik frontenden keresztül egy másik adatbázisba és ez így folytatódik tovább a világ végéig.

Ami egy baromság. Kellenek adatbázisok, azokhoz kellenek platformfüggetlen frontendek (adja magát: web vagy java), illetve mindenféle automatizmusok amik a mindenféle hivatalok között mozgatják a feladatokat. Pl. ha elkészült a user vérvételi eredménye akkor ne a nyomtatás - sorállás - kiadás - háziorvoshoz vivés - nézés és másik programba pötyögés legyen már a folyamat, hanem kerüljön be automatikusan egy adatbázisba, és erről kapjon elektronikusan értesítést a háziorvos és beteg is, a beteg pedig tudja letölteni pdf-ben az ügyfélkapun, ha valamiért erre van igénye.

havi 75-ért Rendszergizda Pista, aki még életében nem látott Windowson kívül mást, annak a normális funkcióit is az OKJ képzésen nem tanulta, szerinted mennyi idő alatt szokik át az új környezetre? Ha alkalmazol komolyabb embert, hány licencet vehetsz meg az egy éves bérkülönbözeten?

Bocsánat, de az alkalmatlan vagy fölösleges emberek továbbfoglalkoztatása ne legyen már a fejlődés akadálya.
Megtanulja az új feladatát vagy lesz Munkanélküli Pista. Azért tart itt ez az ország, mert nem az a problémánk, hogy alkalmatlan a feladatára a tanár (orvos, rendszergazda, portás, stb.), hanem azzal foglalkozunk, hogy szűzmária idesanyám mi lesz vele, ha tesznek a helyére egy alkalmas embert.

Amúgy meg mi is a feladata ennek az embernek, az is kérdés még. Mert egy jól szervezett rendszerben windows desktop support-ra, és úgy általában desktop support-ra sincs túl nagy szükség. A user levelezése szerveren van, a dokumentumai szintén (már ha egyedi doksikkal dolgozik), a feladatai a ticket-rendszerben, a user specifikus beállításai pedig a profile server-en.
Milyen problémák merülhetnek itt fel? Ha a server megy el szarni ahhoz nem az olcsó Pista kell, hanem egy jól fizetett hozzáértő. Ha ledől a helyi PC akkor Marika leül a tartalék géphez (Pista 1 havi nettó bére), dolgozik tovább. Amúgy meg nyit egy ticket-et és majd egyszer jön valaki javítani/cserélni a rossz gépet. Ha pedig Marika annyira elkattingatott valamit, hogy nem találja az ikonját, akkor adni kell neki egy "gombot" ami a profile server-en visszaállítja az előző éjjel mentett jó profilját. Ha pedig Marika úgy általában nem képes kiválasztani a néhány ikon közül azt, amire kattintani kell, akkor ott nem Pistire van szükség, hanem egy alkalmas Marikára.
Maradna még ugye a feladatként a tonercsere, de a nyomtatást is célszerű lenne visszaszorítani sok okból is...