( hajnim | 2011. 11. 19., szo – 07:53 )

"Nem csak az a baj, hogy az oktatás a M$ reklámja, hanem az, hogy még ott is évtizedes lemaradása van."

Te optimistábban saccoltál, én tizenöt évet mondtam. :)

Mindjárt mondom az okokat:

1. Általában a géppark is évtizedes lemaradásban van. Pont ezért jött jól nekünk sokszor érvként a jól skálázható Linux teljesítmény, és a kis hardverigényű grafikus felületek léte a nehezen skálázódó Windowssal szemben. Nyilván vannak ellenpéldák is, de ha azt szeretnénk, hogy a Linux terjedjen az oktatásban, bátran gondolkodjunk kőkorszaki konfigurációkban.

2. A diákok egy átlagos gimiben az informatikát elsőben és másodikban tanulják, tegyük fel ezeken a régi gépeken. Az alatt a két év alatt, ami innentől az érettségiig eltelik, akkor is simán elhúzhat a világ, ha az oktatás modern gépeken zajlana. Könnyen lehet, hogy a lányod azért Win95 alatt futtatott DOS-os könyvelőprogramon érettségizett, mert eleve DOS alatt tanulták a könyvelést, csak időközben gépparkot, rendszert váltott az iskola. (Nem azt mondom, hogy így volt, csak hogy ebbe a problémakörbe többször is belefutottunk már.)

3. Azt is meg kell érteni, hogy teljesen más felhasználni egy modern technológiát, mint gyerekeknek oktatni. Az oktatás ugyanis jóval több annál, mint hogy körbemutogatom egy kivetítőn a kölyköknek, hogy nézd kölyök, ez az IZÉ3.0, ide és ide kattints, akkor ez meg ez lesz. A minőségi oktatáshoz tankönyvek kellenek, feladatlapok, (szoftveres, vagy fizikai) szemléltetőeszközök, korrekt vizsgafeladatok, egyszóval megfelelő infrastruktúra.

Márpedig az informatikában ilyen nem nagyon van, ha van, akkor is nagy lemaradással. Tudtommal például középiskolai Linux tankönyv magyar nyelven még egyáltalán nem is született.

Ez nem akkora probléma más tárgyakban, mert ezek a szemléltetőeszközök, feladatgyűjtemények léteznek, ezeket be lehet szerezni, a tankönyvet urambocsá' meg lehet vetetni a diákokkal stb. Az a pedagógus azonban, aki informatika oktatásra adja a fejét (általános és középiskolás szinten) fel kell, hogy vállalja azt, hogy

a, lemarad, és régi ismeretet oktat, de azt legalább korrektül

b, saját megának kell elkészítenie a teljes infrastruktúrát, vagy annak egy részét

Nem tudom, próbáltatok-e már tananyagot kidolgozni, szemléltetőeszközöket vadászni, készíteni, kemény és sok időt felemésztő meló. Lényegesen több, mint gyorsan összeütni másnapra egy-egy látványos prezentációt. És még csak abba az illúzióba sem kergetheted magad, hogy mondjuk jövőre is felhasználhatod, mert a világ, az elvárás folyton változik, nekem például nem igazán volt még két egyforma évem.

Ez kevesebb gond annak, aki full munkaidős infótanár, de simán megértem azokat a kollégákat, akiknek több szakjuk is van mellé, ha sikoltva kiáltanak fel, mikor nagyobb váltás van: úristen, már megint egy új operációs rendszer, és már megint átvariálták a szövegszerkesztőben a menüpontokat. Dobhatja a régi eszközeit, módszereit és készíthet újakat. Nem véletlenül maradt meg a Turbo Pascal olyan sokáig az oktatásban. Csomó oktatási eszköz készült hozzá, és könnyű volt megtanulni.

A tananyagfejlesztés, tankönyvírás majdhogynem külön szakma. Egy tankönyv több annál, mint hogy leírok valamit a témáról. Egy tankönyv sokkal több kritériumnak kell megfeleljen, mit egy szakkönyv. Nem azt mondom, hogy nem dolguk mindez a pedagógusoknak (egyébként tényleg nem), csak azt mondom, hogy itt ma Magyarországon ez fizikailag nehezen fér bele egy tanár napjának 24 órájába.

Mesélek valamit:

A pályám elején már javában tombolt a PC-láz, miközben az iskolák C16-on oktattak. Baromi modernnek számított a DOS, egy lelkes csapat tankönyvet is írt hozzá, és ennek mentén extra délutáni különtanfolyamra jártak a trendi szülők gyerekei a kisváros egyetlen jól felszerelt iskolájába, hogy modern ismereteket tanulhassanak.

Próbáltatok már DOS-t tanítani egészen pici gyerekeknek? COPY szintaxist helyesen bepötyögni, miközben a betűket is csak keresgéli a manó? Könyvtárszerkezetben mászkálni, a floppy működését megérteni... Az egész kín és keserv. És megtanulták! A gyerekek minden hülyeséget megtanulnak, amit tanítanak nekik. És levizsgáztak a COPY-ból 8 évesen! És mindenki örült, hogy minden milyen modern, és ez az út és a jövő. Igen, ez volt az út és a jövő, de hogy sokkal értelmesebben is tölthették volna az infó órákat azokon a rozzant C16-okon, az is biztos.

Azért mesélek ilyen sokat, hogy értsétek a jelenséget, az okokat, a problémákat, melyek a Linux elterjedésének útjában állnak.

Igaza van Atyának abban, hogy a tanárok csak akkor fognak tömegesen foglalkozni az alternatívákkal, ha kötelező lesz nekik. Vagy ha esetleg valamiben többet ad a munkájukhoz, mint a trend.

Nézzük tényszerűen: oktatási segédeszközök kellenek. Ehhez kell egy legalább húszfős megszállott (gyakorló) tanárokból álló csapat. Kell szerintem kb. 100 kísérleti óra, ahol teszteljük az elkészült eszközöket. Mire az eszközök elkészülnek és átmennek a teszten, eltelik annyi idő, hogy komplett át kell dolgozni a cuccot.

Tehát kell legalább húsz gyakorló tanár, aki ért a Linuxhoz, és profin ért a tananyagfejlesztéshez. Nekik éveken keresztül dolgozniuk kell a többiekért, és akkor ennek mentén megindulhat a tömeg, és akkor meg is fog indulni.

Nem vagyok szkeptikus, szerintem el fog jönni ez az idő. És ha lesz húsz ilyen ember, akkor kell majd csinálni egy forradalmat. Egyelőre ott tartunk, hogy amelyik tanár ma Magyarországon ért a Linuxhoz, nyomban pattan le a pályáról, vagy tölti a szabadidejét másodállásban. Aki ért a taneszközfejlesztéshez, még csak kóstolgatja a Linuxot, vagy csak barátkozik a gondolatával.

Az Ubuntu csapat jól nyomja most. Komolyan mondom, aki csak tud, álljon melléjük!