Az az igazság, hogy én kissé másképp látom a mobilpiac folyamatait. Jó hardvert sok gyártó készít, pl. Nokia, Apple, HTC, Samsung, Motorola stb. Jó okos mobil OS-t is többen adnak, pl. Android, iOS, a WP7 is hamar ki fog forrni és felhasználóként a Symbian sem rossz, bár tény, hogy fejlesztői szempontból túl régimódi beágyazott rendszer.
De szerintem nem ezek a lényegi dolgok. A lényeg az üzleti modell drasztikus változása. Korábban a gyártól eladták a HW+SW-t és annyi. Ebben a Nokia messze a legjobb volt. Most viszont az utólag befolyó pénz az életben maradás kulcsa, ami nagyrészt a reklámokból (kereső, térkép, levelező) és az AppStoreból jön. Ebben a Google hatalmas és a Microsoft (a Nokia Navteq-kel kiegészülve) szintén az. Az Apple szintén nem gyenge, bár szerintem a fő bevételük a mérnöki szempontból rettenetesen túlárazott termékeinek köszönhető.
Tehát szerintem a hagyományos eszközgyártók (pl. Motorola, Samsung, HTC, LG, SE) totális vesztesek. Pontosabban a szerepük kb. annyi, mint a Lenovo, Asus, Acer, Dell, HP, Toshiba stb. cégeknek a PC gyártásban: marginális. A Nokia az egyedüli, akinek valami nyerő kártyája a Navteq révén.
Ez persze nem magyarázza meg a Nokia gyenge bizonyítványát okostelefon eladás terén (már amennyiben a 2010-es piacvezető pozíció gyengének számít), csupán azt mutatja, hogy nem igazán lényeges a mobilpiac szemszögéből.