( Arbiter | 2010. 09. 21., k – 14:26 )

Szia!

Én a saját tapasztalataimat mondom el, aztán azt kezdesz vele, amit akarsz... :)

3 éve projektvezetőként raktam össze az ICT-t egy 2 telephelyes termelő cégnél, kb 50 felhasználóval, volt ott bérelt vonal a telephelyek között, mérés-adatgyűjtés, vezérlés a termelőberendezések esetében, levelezés, ERP, VOIP, VPN, minden amit akarsz.

Windows alapon oldottuk meg a menedzsmentet, címtárat, remote installt, Exchange volt a levelezés/groupware. A VPN-t, proxy-t és a tűzfalat Ubuntu szerverek adták. A nyomtatószerver Windows-os volt, mert a nagy nyomtatóknak csak ahhoz volt rendes drivere. A monitorig meg Nagios-szal lett megoldva.

A kliensek szintén Windowsok voltak és MS Office-t telepítettünk rájuk. Voltak olyan, üzleti szoftverek által exportált fájlok, illetve jöttek kívülről olyan dokumentumok, amiket az akkori OO nem tudott kezelni. Kipróbáltuk, nem működött.

Szerintem felesleges hitvitákat folytatni arról, hogy csak Win/Linux a jó. Ahogy látod, mi úgy ítéltük meg, hogy VPN-re, tűzfalra totál felesleges egy Win szerver. Viszont levelezésre, menedzsmentre az MS megoldását találtuk alkalmasnak.

A fenti esetben az volt a tapasztalat, hogy a Linuxot és a Windowst is ugyanannyit kellett patkolni. A mérnöki óradíj is ugyanannyi volt.

Van viszont egy fontos dolog, amit nem nagyon szoktak az IT-sok figyelembe venni. A cég számára az IT "csak" egy támogató tevékenység, nem pedig a core business. A vezetés, amikor tervez, kockázatot elemez, abszolút nem azt nézi, hogy mennyire jól lehet az /etc könyvtár tartalmának patkolásával mi mindent lehet kihozni a Linuxból. Azt nézi, hogy melyik rendszert a legkönnyyebb supportálni, hiba esetén a leggyorsabban rendbe tenni, olcsóbb üzemeltetni, találni hozzá szakképzett üzemeltetőt. Az sem mindegy, hogy pl. az üzemeltetésre szerződő cég az SLA-ban milyen időket vállal (és milyen áron!) pl. egy full Linux installációra, vagy egy olyanra, mint a fent említett.

Ha felhívom éjjel az Oracle, vagy IBM support desket, hogy nem megy a cucc, és bemondom, hogy a legújabb Gentoo buildet használom, akkor azt válaszolják, hogy "sorry".
Persze vannak certified Linux verziók (SuSE pl.), de ott megint fizetsz.

Szerintem mindig a feladathoz válasszunk szerszámot és ne fordítva. 200 klienst kiszolgáló infrastruktúrára tessék költeni. Egy rendesen összerakott MS/Linux vegyes infrastruktúra TCO-ja nem hiszem, hogy több lenne, mint egy csak Linux alapúé. A TCO ugye nemcsak a licensz költségeket tartalmazza. Belevesszük azt is, amikor az üzemeltető azzal szív, hogy fájlokat konvertál és VirtualBox-ba telepít XP-t, mert egy üzleti szoftver nem megy Linux alól.

A jó MS szaki ugyanúgy drága, mint egy jó Linuxos. Az igazán jók mindkettőhöz értenek és nem hisztiznek, hogy melyiket mire használja a kedves ügyfél. Max. megmondják, hogy szerintük erre a feladatra jobb a Win, arra meg a Linux. A végén úgyis a kuncsaft dönt. :)