( bognarattila | 2010. 09. 16., cs – 22:00 )

A "vas"-ra vonatkozó kérdésre a válasz: vegyél kettő vagy három erősebb szervert (három alapvetően szerencsésebb felügyeleti szempontból, de költségileg is jobb lehet), rakjál rá VMware-t, adatokat megosztott tárolóra. A szolgáltatások virtuális gépben fussanak, ezzel megkaptál egy elég jó rendelkezésre állást, kellő rugalmasságot (mind a meglévő szolgáltatások erőforrása, mind új szolgáltatások bevezetéséhez). Virtualizáció nélkül ilyen jellegű infrastruktúrát indítani napjainkban szerintem alapvetően szerencsétlen dolog. Ez viszonylag dobozosan megoldható és könnyen adható rá ajánlat.

Ami a kiszolgáló operációs rendszer és efeletti réteget, valamint a klienseket illeti: 100-200 fő esetén már elég sok féle rendszerre lehet szükség, nagyon meglepne, ha meg tudnád kerülni a Windows-t, és ha már egy kell, onnantól kezdve valószínűleg hamar megéri inkább Microsoft platformon nyomulni (ügyviteli rendszert nem látok a fenti listában, 100-200 fő gondolom nem táblázatokban és szöveges dokumentumokban fog szerveződni).

De ennyi információ alapján nyilván elég nehéz megmondani a frankót. Össze kell szedni mindenféle követelményt (alkalmazások, SLA-k, üzleti prioritások, felhasználási módok - például mennyi mobil felhasználó -, ...), és abból kigyúrni valamit, ami összességében a legjobban meg fogja érni. Az jó eséllyel rossz megközelítés, hogy "ne vegyünk Windows licencet, hogy több maradjon a vasra": mint mások is megjegyezték, integrációra és egyéb hasonlóra jóval több pénz nagyon könnyen elfolyhat, az egészet együttesen kell kezelni egy teljes költségvetéssel, mind a bekerülési, mind a fenntartási költségeket figyelembe véve x évre.

Ha 150 felhasználót veszünk alapul, 30-40 milliós beruházásról beszélünk *nagyságrendileg* (alkalmazástól függően akár jóval több is, a Windows licenc akár aprópénz is lehet hozzá képest), ami már meghaladja azt a szintet, hogy ötleteléssel legyen összeállítva a rendszer "majd kiforrja magát" alapon (feltéve, hogy nem egy hobbi vállalkozást indít valaki). Tervezni kell, de ehhez sok mindent kellene tudni, főleg az ügyviteli alkalmazásokat.

Az sem mindegy, hogy ez egy x. telephely, ahol csak adott profilú emberek fognak dolgozni (ez esetben az alkalmazások által támasztott követelmények kisebbek lehetnek, ellenben a meglévő infrastruktúrával történő integráció macerásabb: jó eséllyel szükség van/lesz rá), vagy egy cég teljes állománya portástól ügyvezetőig.