Van egy beteg aldis kézi porszívóm, amiben az akkuk tropára mentek, de minden más tökéletes. Mivel nem cserélhető az akku, gondoltam beleteszek magam 6 új cellát. Működni működik ugyan, de pár perc alatt kimerül. Valószínűleg gagyi cellák, de ennél jobbakat venni már nem igazán lett volna érdemes.
Nosza, hogy mégse dobjam ki a működő gépet, átszerelem hálózatira. 24V, 140W. Ez az igény. Még az eredeti állapotban mértem feszültséget, hogy hol áll le a szívás. Az akkuk kapcsain 17V körül volt mérhető. Reméltem, egy 19.6V-os laptoptáp majd jó lesz, van dögivel.
Nem lett. Megnyikkan ugyan, de azonnal leáll.
Rátettem, egy 24V-os tápot, ami volt itthon. Sajnos, csak 60W. Elindul, de azonnal leállt ezzel is.
Rákötöttem az új 6 cellát, ami 24V-ot adott. Ment, de érdekes módon, mikor 22V alá esett a feszültség, leállt. Nem 17V-nál, hanem 22V-nál. (Kb. 20 másodpercig ment.) Kis pihi után újra ment megint.
Vennék hozzá 150W-os, 24V-os tápot, de ezek már elég drágák, nem biztos, hogy megéri. Ráadásul az AI azzal ijeszteget, hogy nem is lesz elég a 150W-os táp, legalább 450W-osat vegyek, mert induláskor annyival többet fog fogyasztani a motor.
A kérdés tehát, van-e valakinek ötlete, hogy hogyan lehetne megmenteni egy ilyen, szinte még teljesen jó porszívót, vagy növeljem csak nyugodtan a szeméthegyeket?
- 600 megtekintés
Hozzászólások
Szerezni kell egy gagyibb de tökösebb 24V-s tápot, van ilyen 5000 Ft körül is és próba cseresznye:
https://modulshop.hu/led-tapegyseg-200w-24v-83a-1587
Ha 12V körüli lenne, nem lenne kérdés, szerezni valami ATX tápot és megmókolni :D
PS: 600 Ft-vel drágább ott a 300W-s, lehet, inkább az lenne biztosabb, hogy indításkor ne tiltson le a táp.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, ezt én is néztem, de ugye ez led táp. A ledtápok ára kb fele a hasonló teljesítményű normál kapcsolós tápoknak. AI szerint nem véletlen, és ne is próbálkozzak vele. Én meg inkább csökkenteni szeretném a szeméthalmot, nem növelni, így nem vennék feleslegesen.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha felránt 40A-t induláskor, már a 150W-os se lesz elég.
Akkus csavarhúzóban a 25A-es BMS simán letilt indításkor, már oda is kell a 40-es, szerintem a porszívó se más.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezen nem segit egy kelloen nagy kondi?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Fogalmam sincs, ki kell próbálni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
De inkább valami lágyindítóval próbálkoznék.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
24V és 20A ... félek, túl nagy kondi kellene.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
És ha folyamatosan töltésen lenne a benne lévő akksi?
Így induláskor a már gyenge akksikat rántaná meg, gyakorlatilag kondenzátornak használná őket, de aztán üzem közben a töltő energiáját már nem a kémia nyelné el, hanem a motor.
A töltés vezérlő mondjuk lehet, hogy problémát jelent, ezt nem tudom.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ilyesmit keress:
https://www.elektrobot.hu/termek.php?filename=7138.html&i=7138
Ez nyilván kissé túlárazott.
Aliexpressen vannak feléért/harmadáért, csak vigyázz, hogy melyik csak fordulatszámszabályzó, és melyiknek van lágyindítás funkciója is.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Autohifis korokben elofordulnak az 1F-os kondik. De ide a toredeke is eleg lehet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egy akkus porszívót célszerű akkumulátorokról járatni. :)
6 A folyamatos áramnál többre nincs szükség, ez az akkutípus pl. teljesen jó lehet, mert 8 A-t tud folyamatosan:
https://www.akku-elem.hu/spd/8053/Ipari-akkucella-18650-Li-ion-3500mAh-INR18650-35E
(Nem írtad ugyan, hogy milyen akkuk voltak benne, feltételeztem, hogy 18650-esek.)
Ez így persze nem olcsó, mert 6 db kell, de ezzel sokkal tovább jó lesz, mint az eredeti akkukkal. Ha kedveled ezt a porszívót, és amúgy tökéletes, akkor érdemes ilyen akkukkal felújítanod.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Csodálkozom az ilyen topikokon. Közfelkiáltással jönnek az ötletek, legyen kondenzátor, uborkásüveg méretű már biztosan jó lesz, és hasonlók. Értsük meg előbb a fizikai problémát, és akkor választ kapunk a feltett kérdésre is!
Van egy álló DC motor, ami álló helyzetben rövidzár. Jó, van valami ellenállása a drótnak, de hagyjuk. Nincs indukált feszültség. Tudjuk, hogy az üzemi árama 6 A, valamint azt is tudjuk, hogy a nyomatéka az áramával arányos. A kapocsfeszültsége pedig a fordulatszámával.
Tehát, ha azt szeretnénk, hogy ne szabaduljon el a pokol induláskor, akkor nem egységugrás szerint kapcsoljuk rá feszültséggenerátorosan a tápfeszültséget, hanem egy praktikusan kapcsolóüzemű áramgenerátorral hajtjuk, konstans 6 A-t folyatunk át a motoron. Az a maximális nyomatékkal gyorsul, s amikor eléri a kapocsfeszültség a 24 V-os nominális értéket, feszültséggenerátorosan hajtjuk tovább, azaz nem engedjük a feszültséget tovább növekedni, viszont hagyjuk az áramot csökkenni. Ezzel a módszerrel mindig a maximális terhelhetőségen belül maradunk, a villamosgép el fog indulni, mégpedig a lehető legrövidebb idő alatt.
Másik lehetőség, hogy végig feszültséggenerátoros hajtást alkalmazunk, de nulláról 24 V-ig adott meredekséggel emeljük a feszültséget, majd megtartjuk a 24 V-ot. A meredekség akkora legyen, hogy a forgó tömeg gyorsításához, és az adott fordulatszámon a hasznos terheléshez tartozó nyomaték kisebb legyen a névlegesnél, így az áram 6 A-en belül maradjon. Mivel nincsenek óriási tömegek, ezt érzésre is lehet csinálni, mondjuk pörögjön fel névleges fordulatszámra egy másodperc alatt lineárisan.
A DC motor lényegében olyan, mint egy kondenzátor. Nagy kondenzátorral, egységugrás feszültséggel indítva őrült nagy lesz az áram - a kezdeti meredekséget némileg limitálja a tekercs induktivitása, de ez sovány vigasz -, mondhatám, kapacitív hurok alakul ki. Elméleti megközelítésben ez egy túlhatározott probléma, aminek nincs megoldása, a gyakorlatban valami reccsenni fog. Egyrészt telítésbe visszük a vasat a hatalmas gerjesztéssel, másrészt kommutátor és szénkefe legyen a talpán, amelyik örül ennek, meg sok sikert a rövidzár méretezéséhez. :)
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemegeLOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Másik lehetőség, hogy végig feszültséggenerátoros hajtást alkalmazunk, de nulláról 24 V-ig adott meredekséggel emeljük a feszültséget, majd megtartjuk a 24 V-ot. A meredekség akkora legyen, hogy a forgó tömeg gyorsításához, és az adott fordulatszámon a hasznos terheléshez tartozó nyomaték kisebb legyen a névlegesnél, így az áram 6 A-en belül maradjon. Mivel nincsenek óriási tömegek, ezt érzésre is lehet csinálni, mondjuk pörögjön fel névleges fordulatszámra egy másodperc alatt lineárisan.
Gyakorlat: PWM vezérlésű lágyindítás/fordulatszámszabályzás
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni