Van egy beteg aldis kézi porszívóm, amiben az akkuk tropára mentek, de minden más tökéletes. Mivel nem cserélhető az akku, gondoltam beleteszek magam 6 új cellát. Működni működik ugyan, de pár perc alatt kimerül. Valószínűleg gagyi cellák, de ennél jobbakat venni már nem igazán lett volna érdemes.
Nosza, hogy mégse dobjam ki a működő gépet, átszerelem hálózatira. 24V, 140W. Ez az igény. Még az eredeti állapotban mértem feszültséget, hogy hol áll le a szívás. Az akkuk kapcsain 17V körül volt mérhető. Reméltem, egy 19.6V-os laptoptáp majd jó lesz, van dögivel.
Nem lett. Megnyikkan ugyan, de azonnal leáll.
Rátettem, egy 24V-os tápot, ami volt itthon. Sajnos, csak 60W. Elindul, de azonnal leállt ezzel is.
Rákötöttem az új 6 cellát, ami 24V-ot adott. Ment, de érdekes módon, mikor 22V alá esett a feszültség, leállt. Nem 17V-nál, hanem 22V-nál. (Kb. 20 másodpercig ment.) Kis pihi után újra ment megint.
Vennék hozzá 150W-os, 24V-os tápot, de ezek már elég drágák, nem biztos, hogy megéri. Ráadásul az AI azzal ijeszteget, hogy nem is lesz elég a 150W-os táp, legalább 450W-osat vegyek, mert induláskor annyival többet fog fogyasztani a motor.
A kérdés tehát, van-e valakinek ötlete, hogy hogyan lehetne megmenteni egy ilyen, szinte még teljesen jó porszívót, vagy növeljem csak nyugodtan a szeméthegyeket?
- 714 megtekintés
Hozzászólások
Szerezni kell egy gagyibb de tökösebb 24V-s tápot, van ilyen 5000 Ft körül is és próba cseresznye:
https://modulshop.hu/led-tapegyseg-200w-24v-83a-1587
Ha 12V körüli lenne, nem lenne kérdés, szerezni valami ATX tápot és megmókolni :D
PS: 600 Ft-vel drágább ott a 300W-s, lehet, inkább az lenne biztosabb, hogy indításkor ne tiltson le a táp.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, ezt én is néztem, de ugye ez led táp. A ledtápok ára kb fele a hasonló teljesítményű normál kapcsolós tápoknak. AI szerint nem véletlen, és ne is próbálkozzak vele. Én meg inkább csökkenteni szeretném a szeméthalmot, nem növelni, így nem vennék feleslegesen.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
AI szerint
Ez nem jelent semmit, ezt mindketten tudjuk, az AI-nak nincs semmiféle hozzáértése. Olvass utána magának a tápnak, olvass véleményeket valódi szakemberektől.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha felránt 40A-t induláskor, már a 150W-os se lesz elég.
Akkus csavarhúzóban a 25A-es BMS simán letilt indításkor, már oda is kell a 40-es, szerintem a porszívó se más.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezen nem segit egy kelloen nagy kondi?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Fogalmam sincs, ki kell próbálni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
De inkább valami lágyindítóval próbálkoznék.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
24V és 20A ... félek, túl nagy kondi kellene.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
És ha folyamatosan töltésen lenne a benne lévő akksi?
Így induláskor a már gyenge akksikat rántaná meg, gyakorlatilag kondenzátornak használná őket, de aztán üzem közben a töltő energiáját már nem a kémia nyelné el, hanem a motor.
A töltés vezérlő mondjuk lehet, hogy problémát jelent, ezt nem tudom.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ilyesmit keress:
https://www.elektrobot.hu/termek.php?filename=7138.html&i=7138
Ez nyilván kissé túlárazott.
Aliexpressen vannak feléért/harmadáért, csak vigyázz, hogy melyik csak fordulatszámszabályzó, és melyiknek van lágyindítás funkciója is.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Autohifis korokben elofordulnak az 1F-os kondik. De ide a toredeke is eleg lehet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egy akkus porszívót célszerű akkumulátorokról járatni. :)
6 A folyamatos áramnál többre nincs szükség, ez az akkutípus pl. teljesen jó lehet, mert 8 A-t tud folyamatosan:
https://www.akku-elem.hu/spd/8053/Ipari-akkucella-18650-Li-ion-3500mAh-INR18650-35E
(Nem írtad ugyan, hogy milyen akkuk voltak benne, feltételeztem, hogy 18650-esek.)
Ez így persze nem olcsó, mert 6 db kell, de ezzel sokkal tovább jó lesz, mint az eredeti akkukkal. Ha kedveled ezt a porszívót, és amúgy tökéletes, akkor érdemes ilyen akkukkal felújítanod.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Köszönöm! Itt már csak egy problémám lesz, a cellák összekapcsolása. Én direkt olyan cellákat vettem, amin volt kis fém fül, hogy azokat forraszthassam össze. Nem merném közvetlenül a cellát forrasztani. Vagy ez nem gáz, lehet közvetlenül forrasztani ezeket?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem könnyű az akkut forrasztani, és nem is tanácsos. Legalább 150 wattos, nagy hőkapacitású páka kell, ilyen Weller félék nem jók. Bádogos pákának hívják. Csak ezzel garantált, hogy néhány másodperc alatt megfolyjon a negatív póluson, ami nagy hőelvezetésű, az ón. Közben a belül levő elektrolitnak a forrasztás alatt ne legyen ideje felforrni. Nem véletlen, hogy ezeket ponthegesztik. De miért nem viszed el a Bp. Váci úti akkuszaküzletbe, ott szakszerűen beépítenek olyan akkut, amilyet kérsz, garanciával. Skil akkus kézifúrót javíttattam náluk sok éve, még mindig jó.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Csodálkozom az ilyen topikokon. Közfelkiáltással jönnek az ötletek, legyen kondenzátor, uborkásüveg méretű már biztosan jó lesz, és hasonlók. Értsük meg előbb a fizikai problémát, és akkor választ kapunk a feltett kérdésre is!
Van egy álló DC motor, ami álló helyzetben rövidzár. Jó, van valami ellenállása a drótnak, de hagyjuk. Nincs indukált feszültség. Tudjuk, hogy az üzemi árama 6 A, valamint azt is tudjuk, hogy a nyomatéka az áramával arányos. A kapocsfeszültsége pedig a fordulatszámával.
Tehát, ha azt szeretnénk, hogy ne szabaduljon el a pokol induláskor, akkor nem egységugrás szerint kapcsoljuk rá feszültséggenerátorosan a tápfeszültséget, hanem egy praktikusan kapcsolóüzemű áramgenerátorral hajtjuk, konstans 6 A-t folyatunk át a motoron. Az a maximális nyomatékkal gyorsul, s amikor eléri a kapocsfeszültség a 24 V-os nominális értéket, feszültséggenerátorosan hajtjuk tovább, azaz nem engedjük a feszültséget tovább növekedni, viszont hagyjuk az áramot csökkenni. Ezzel a módszerrel mindig a maximális terhelhetőségen belül maradunk, a villamosgép el fog indulni, mégpedig a lehető legrövidebb idő alatt.
Másik lehetőség, hogy végig feszültséggenerátoros hajtást alkalmazunk, de nulláról 24 V-ig adott meredekséggel emeljük a feszültséget, majd megtartjuk a 24 V-ot. A meredekség akkora legyen, hogy a forgó tömeg gyorsításához, és az adott fordulatszámon a hasznos terheléshez tartozó nyomaték kisebb legyen a névlegesnél, így az áram 6 A-en belül maradjon. Mivel nincsenek óriási tömegek, ezt érzésre is lehet csinálni, mondjuk pörögjön fel névleges fordulatszámra egy másodperc alatt lineárisan.
A DC motor lényegében olyan, mint egy kondenzátor. Nagy kondenzátorral, egységugrás feszültséggel indítva őrült nagy lesz az áram - a kezdeti meredekséget némileg limitálja a tekercs induktivitása, de ez sovány vigasz -, mondhatám, kapacitív hurok alakul ki. Elméleti megközelítésben ez egy túlhatározott probléma, aminek nincs megoldása, a gyakorlatban valami reccsenni fog. Egyrészt telítésbe visszük a vasat a hatalmas gerjesztéssel, másrészt kommutátor és szénkefe legyen a talpán, amelyik örül ennek, meg sok sikert a rövidzár méretezéséhez. :)
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemegeLOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Másik lehetőség, hogy végig feszültséggenerátoros hajtást alkalmazunk, de nulláról 24 V-ig adott meredekséggel emeljük a feszültséget, majd megtartjuk a 24 V-ot. A meredekség akkora legyen, hogy a forgó tömeg gyorsításához, és az adott fordulatszámon a hasznos terheléshez tartozó nyomaték kisebb legyen a névlegesnél, így az áram 6 A-en belül maradjon. Mivel nincsenek óriási tömegek, ezt érzésre is lehet csinálni, mondjuk pörögjön fel névleges fordulatszámra egy másodperc alatt lineárisan.
Gyakorlat: PWM vezérlésű lágyindítás/fordulatszámszabályzás
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha jól értelmezem, akkor a LED meghajtó tápegység ebben az esetben jobb is?
Amúgy egy lépéssel tovább jutottam. Ha a 19.6V-os laptoptáp végére egy akku-cellát kötök sorban, akkor gyönyörűen elindul a gép, és megy ... egy darabig, majd leállt itt is. Mivel a vezérlőelektronikába minden celláról megy egy drót, ezeket én azonos ellenállásokkal helyettesítettem. Azt tippelem, hogy a cellák feszültsége alapján mondja meg az elektronika, hogy mehet-e egyáltalán a motor. Kezdek gyanakodni, hogy az ellenállás sor értéke is lényeges lehet. Először 91k ellenállásokból volt, most 10k ellenállásokból van, mivel az utolsó sorba van kötve egy hőérzékelő ellenállással, ami hidegen 9k körüli ellenállású.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni