VOIP-ra átálás

Fórumok

Sziasztok!

Ha már van ez az új VOIP topic akor inkább nyitok egy ilyen témát ahelyett hogy másik 3-4-5-ből szerezzem be az infót :)

Bár annyira nem értek hozzá, de az ISDN központhoz még annyit se. Tehát eltökélt célom, hogy mindent megtudok a VOIP-ról amit kell, hogy lecserélhessem rá a mostani ISDN központunkat. Azt már tudom, hogy 6-8 ISDN port leváltása PCI-os kártyákra kell. De nemtudom ez számít e de az ISDN-es szolgáltatót is felmondanánk és helyette keresnénk egy VOIP-s szolgáltatót. Akkor hogy is vannak ezek a vonalak? Ja és városi szám is kellene. Tapasztalatok ezzel kapcsolatban?

A technikai kivitelezés kezd tiszta lenni, mivel nekünk saját központ kell így veszünk egy erre alkalmas PC-t (kb milyen hw kell neki?) + Asterisk + a még számomra ismeretlen típusú/nevű PCI kártyák.

A készülékeket (analóg) pedig egyelőre a pénz miatt nem cserélnénk le hanem ATA-kat vennénk ami ha jól tudom olcsók, de még nem találtam árat neten.

Huhh, ennyi röviden. Most olvasok tovább :)

Köszi a segítséget mindenkinek!

budacsik

Hozzászólások

akkor röviden, és remélem érthetően mondom :D

1. asterisk/VoIP hoz ajánlom a http://voip-info.org ot az afféle biblia ;>

2. nálunk van ISDN vonal, meg VoIP szolgáltató is ad vonalat rendes körzetszámokkal, az isdn az nálunk csak 1 portos volt az meg olcsó.
ha nektek sok portos kártya kell az sok pénz, pár száz ezer. viszont megmaradnak a számaitok, ha új pl VoIP szolgáltatót kerestek, olcsó lesz ugye mert nem kell hardware, viszont új telszámok lesznek, bár nem tom
van-e számhordozhatóság vonalas telcsiknél.

3. kártyatipusok: a digium kártyái tuti mennek, junghanns.net -en is vannak kártyát, és ő ezekhez ad ki asterisket is szóval valszeg azok is mennek, nekem ment annó a 4 portos EICON diva server sorozatú kártyája is. A pc-vas meg egy p4 es elviszi szerintem, csak legyen megbízható, meg sok hely benne ha esetleg 30cm ISDN kártya kerülne bele ;>

4. egy linksys ata kb 17-20e ami két analóg telcsit elvisz, egy IP telcsi 15e. Viszont tegnap láttam egy 8 portos ATA-t ami csak 60e volt és ugye 8 telcsi megy rá, viszont nem linksys hanem grandstream, de valszeg az se lehet rossz.

nahh így hirtelen ennyi :D

Celeron-M 1400Mhz, 768M, Debian SID, 2.6.18-rc7

Na jó, de a mi esetünkben tárgytalan hány ISDN portunk van nem? Mivel nem kell ISDN szolgáltatás. Nám azt akarom átültetni VOIP-ra, hanem gyökerében akarom kivágni az ISDN-t. VOIP-n meg nem is tudom hogy van ez a vonal kérdés. Elvileg akár hány beszélgetés folyhat egyszerre nem? Vagy van erre valami korlátozás a szolgáltató részéről? Vagy azt nekem kell majd beállítani a saját Asterisk VOIP központomban?

OK, a gép nem gond, az ATA eszközöket még be kell szerezni valahonnan, persze egyelőre árajánlatot kell készítsek.
Kézügyesség: egy tapasztaltabb IT-s kolléga fog segíteni a project-ben, így remélem nem lesz gond :)
a * gondolom a telefonszerver/központ lenne, az meg Asterisk, ennél jobbat még nem hallottam, így nem válogatok.

hmm, megnéztem mi lehet ez pontosan, és azt találtam, hogy ez egy olyan berendezés amelyet egy kiválasztott mobil szolgáltató ad?! és a cég alkalmazottjai ezen kereszül hívhatnak mobil/GSM számokat a kiválasztott szolgáltatón keressztül?!
El tudnád magyarázni ez hogy is működik? :)

Azért fontos ez nekem, mert a cégünk 70%-ban mobilt hív és ahoz eztután olvastam azt találtam hogy 50-60%-ot is meg lehet ezzel spórolni.

Ez egy olyan dobozka amit rákötsz a PBX-re, beleteszel annyi és olyan SIM kártyát amilyet akarsz, meg amennyit elbír, aztán úgy programozod le a hívásokat hogy pl minden kifelé menő hívás menjen az adapter irányába, vagy csak a 20, 30, 70, vagy konkrét számok. Amit kitalálsz, bármit lehet. Ha jó a céges csomag akkor tényleg sokat lehet vele spórolni

hm.

csak informaciokepp: ezek az isdn pri kartyak meg mindig ilyen veszett dragak?
ertsd 400-500$/kartya.

ha már gsm adaptert is akarsz, akkor ajánlom nézed meg ezt is

http://www.junghanns.net/en/quad_gsm_pci_produkt.html

ez egy PCI-os gsm kari, tulajképpen ugyanazt tudja mint gsm adapterek
de ez tuti müxik asteriskel is.

bár lehet hogy a legtöbb gsm-adapter is

Celeron-M 1400Mhz, 768M, Debian SID, 2.6.18-rc7

Felteszek én is egy kérdést (telefonközpont vásárlás előtt áll az iskola, ahol dolgozok, és szeretném asterisk irányba terelni a dolgokat):
echo-val hogy állnak az ATA-k és úgy általában az egész rendszer?. Pl. a grandstream. Fax láttam, hogy lehet rajta keresztül.

Eddig 2 VoIP szolgáltatót néztem meg és a mobil hívások 50/60/70 ... Ft-ba kerülnek. Azthiszem mindenképpen jó ötlet egy GSM adapter beszerzése majd.
Vezetékest meg hívunk 5 Ft-ért VoIP-n keresztül.

Ez nagyából eldöntve, már várok is egy ajánlatot 3 portos GSM adapterre ami együtt működik Asterisk-el.

Most még a szolgáltatókkal vagyok bajban, kettőtől kértém árajánlatot, de nem vágom hogy lesz ez. Írtam nekik, hogy én magam szeretném a VoIP telefonközpontot üzemeltetni nekem csak a szolgáltatás kell. De ez így menni fog? Engedik ezt?

A másik, hogy mindenhol azt láttam, hogy relegj INGYEN, és tölsd fel az egyenleged és telefonálhatsz. De céges környezetben gondlom nem így van?! Majd biztos töltögetem százezrekkel az egyenleget. Gondolom a hagyományos számlakiküldős módszer van?! bagyon remélem.

Néhány dolog, amit érdemes figyelembe venni az átállás előtt/alatt:

1. Érdemes utánanézni, hogy mit tud a mostani rendszer és azt hogyan érdemes Asterisk-kel megvalósítani. Nézz utána jó előre, hogy melyik funcióval mi a szívás és megspórolod magadnak az álmatlan éjszakákat.

2. Érdemes megnézni a mostani forgalmatokat, ha van hozzáférésed a központ logjaihoz. A tervezésnél jól jön, ha kéznél vannak a jellemző hívásirányok, konkurrens hívások jellemző száma, stb.

3. Ne felejtsd el belekalkulálni a jövőbeli növekedést, mert az eszközöket viszonylag hosszadalmas beszerezni (akár 1-2 hét).

4. Asterisk-nek viszonylag alacsony a hardverigénye, ha odafigyelsz, hogy ne történjen transcoding (kodekek közti konverzió), pl. lokál hálón fölösleges tömörített kodeket használni. A vasat inkább felülről érdemes méretezni, mert a terhelés burst-ökben fog jönni.

5. Ha ATA-kat használtok, a switch állományt valószínűleg bővíteni kell és számolni kell az asztalonként plusz egy hálókábellel és 220-as aljzattal. Szvsz nem érdemes az ata-t switchként is használni, hogy az ossza tovább a hálót a gépnek. Ne felejts el gondoskodni a QoS-ról, akár külön vlanba is teheted őket. A csatornák számától függően érdekes lehet az Astribank.

6. Legyen átmeneti időszak, amikor már az új rendszert használjátok, de még élnek a régi előfizetések és megvannak a régi eszközök. Az a legjobb, ha szakaszosan állítod át a céget, mondjuk magaddal kezdve. (Először te eszed meg amit főztél.)

7. MINDIG legyen egy, az elsődleges szolgáltatótól független vonal, amin kommunikáltok, ha leszakad a net vagy a befordul egy aktív hálózati eszköz. Érdekes kérdés (tavaly középpontban volt a szolgáltatóknál), hogy hogyan biztosítod a vészhívások lehetőségét (911 calls).

8. Ne korlátozza a képzeletedet az, hogy mit lehetett a régi központtal megcsinálni, Asterisk-kel bármit meg lehet oldani, pl. ajtónyitás, ssh port nyitás, stb.

Ezek alapján érdemes néhányszor leülni a felelős felsővezetővel és átbeszélni a dolgot.

1. A mostani rendszer (Panasonic ISDN alközpont) biztos jó, de unom, hogy ha bármit programozni kell benne akkor szegény "kollégámat" kell igerángatni ami néha 1-2 nap is lehet. Megtanulni se nagyon van idő, és megmondom őszintén ha taunlok akkor olyanra akarom fordítani az időt amire érdemes, és szerintem erre már nem érdemes.

Viszont úgy tűnik elég lassú folyamat lesz :(, úgyhogy lesz időm mindent alaposam megnézni, meg remélem teszt serveren tesztelgetni is.

2. ez jó ötlet ha van log, akkor hozzáférhetek természetesen, köszi

3. természetesen, ezt cisco-n belénk "verték" :D

4. "A vasat inkább felülről érdemes méretezni, mert a terhelés burst-ökben fog jönni."

Ezt nem vágom telejsen.

5. A telefono sima utp aljzatokba vannak dugva, akár fel is lehetne cserélni őket bármelyiket bárhova lehet dugni, egységes, nem úgy van, hogy 1 RJ45 és 1RJ11 aljzat, csak RJ45. Tehét szerencsére switch-ből nem kell több.
Hja a 220 az púp a hátamon, dehát ... ez van egyelőre, ez legyen a legnagyobb baj

6. igen ez jogos, magam kímélem meg leordibálástól ha így csinálom

7. Van egy föggetlen telefon vonal, a fax is ezen van. Baj esetén onnan telefonálunk.

8. hmm, bár ott tartanék már :)

1. Hááát, ez pedig időigényesebb lesz :D Most már elég jó a doksi, pl. ott az O'Reilly féle "Asterisk: The future of telephony" (ingyen letölthető). Nem mindig volt ilyen rózsás a helyzet... Érdemes átrágni magad a voip-info.org-on és jó ha van rálátásod a hagyományos telefónia alapjaira is (pl. struktúra, signalling, kodekek - erről van egy jó Phrack cikk)

Amire itt elsősorban gondoltam, az az, hogy legalább annyit kell tudnia, mint a régi rendszernek, ahhoz, hogy a userek elfogadják. Arra is érdemes felkészülni, hogy az átállás után egy ideig anyázni fognak és minden az új rendszer hibája lesz. Ehhez kell a menedzsment támogatása is.

Pl. a mostani tud-e VoiceMail-t, Music on Hold-ot, hogyan megy a Call transfer, mások hívásának átvétele, ilyesmi. Ezeket nézd meg egyenként, hogy hogyan kell megvalósítani, ill. mit kell megváltoztatni a default konfigokon, hogy a userek felé minél fájdalommentesebb legyen az átállás. (Pl. pickupexten állítás features.conf-ban)

4. Én úgy vettem észre, hogy vannak időszakok, amikor egyszerre jut a userek eszébe, hogy telefonálni kéne.

Más:
Én erősen ajánlom az 1.4-es ágat, mert sok olyan kényelmi funkció van benne, ami megkönnyíti az admin életét (átláthatóbb az AEL, mint az extensions.conf, nagy királyság a users.conf, stb).

4. Ez azt jelenti, hogy ne folyamatos terhelessel szamolj, illetve egyaltalan ne egy atlagos nap terheleset vedd alapul. Telokozpontnal gyakran vannak tuskek, meghozza jo tompa tuskek, amikor a terheles hirtelen tartosan felugrik, aztan meg leesik nullara. Ezekhez a tuskekhez kell meretezni. Ezert mondta a kollega, hogy a testserveren mert dolgokhoz kepest erdemes 2-3x-osan tultervezni, egyreszt a tuskek, masreszt a varhato novekedes miatt.
--


()=() Ki oda vagyik,
('Y') hol szall a galamb
C . C elszalasztja a
()_() kincset itt alant.

A gsm adapterhez egy megjegyzes.

A számhordozás. Igazából nem sokan vitték át a számaikat, de meg kell nézni előzetesen, hogy a legtöbbett hívott mobilszámok nem másik (értem pl , hogy 20 de a westelnél van) szolgáltatónál van és így előre kiszámolni, hova is érdemes irányítani azokat. Ebbe nemrég futottunk bele egy cégnél.

druss42

első körben szinte elég láma vagyok az aszterisk-hez viszont elég sok időm és türelmem van hogy beleássam magam ebbe a témába is, de jó lenne viszonylag elfogadható időn belül eredmény produkálni látni hogy mükszik

úgy néz ki hogy lassacskán, de biztosan eldöntik a fejesek hogy lehet voip a suliban. Viszont erre igen kevés pénz van. (azaz egész rendszer nem kellene felborítani)

Jelenlegi elképzelésem a következő a régi központ és analóg belső vonalai megmaradnak csak a bejövő 2 db ISDN vonalba kötök egy asterisket (4 portos ISDN kártya).

bejövő hívás esetében egyszerűen forwald-ol kimenő esetében viszont szelektál voip-isdn-gsm között.
alapértelmezetten viop-felé küld
ha valami miatt nincs voip akkor matáv (vonalas szolgáltató)
gsm meg egyszerűen hangüzenet hogy menny a ... ba (régi központ 8-as előhivó)

esetleges viop mellék esetére pedig felprogramot a régi központot előhívószám használatára, de mivel 0 előhívó az isdn vonal innen ha pontos a mellék illeszkedés akkor szerintem megoldható a belső voip telefon tárcsázása is

kérdés alapvetően hogy az elképzelés jó-e vagy ha nem miben javítanátok rajta.
ha véletlenül tudtok hasonló projekt config beállításait megköszönöm, de igazság szerint az út/tudás érdekelne.

Asteriskkel biztosan meg fogsz szenvedni és hajlamos elég idiótán működni, a bugjairól nem is beszélve. A másik dolog a sávszélesség. Ha a "gyári" g711-es kodeket használod és mondjuk rossz esetben DSL-es neted van akkor kb. 90-110kbit kell per hívás a mindenféle headerökkel együtt. A faxolással szintén lesznek gondok és néha úgy dönt az asterisk hogy megszakad a hívás.

Szerintem sokkal jobban jársz egy kész ISDN-VoIP gw-el, minthogy megpróbálod összepakolni. Ilyen doboz már 150 nettó körültől beszerezhető és g729-el, t38-al meg mindennel felszereltek általában. (Melóhelyen forgalmazunk ilyet, ha érdekel akkor dobj mailt.) Ha a mostani ISDN központ tudása elég, akkor fölösleges IP alközpontozni szerintem. Ha mégis, akkor van olyan dobozunk ami kb. a fenti áron azt is tud 4BRI-nyi ISDN-nel együtt.

A fentieket most már lassan egy éves tapasztalattal írom, nem az asterisk leszólás a cél, mert van amire tényleg használható.

ATA-ból a Linksys SPA2102-es (2FXS) és 3102-es (1FXO/1FXS) darabokat javaslom, azok példul eléggé beváltak nálunk.

Nem tudom, en nem tudok ilyen szakadasos problemarol, talan regi asterisket hasznalsz, az a gond. 1.4-es vagy ujabb asterisknel szinte biztosan nincs ilyen gond, errol tudnek. A faxolas megoldasa tenyleg nem trivi es egyszeru, de megoldhato.
--


()=() Ki oda vagyik,
('Y') hol szall a galamb
C . C elszalasztja a
()_() kincset itt alant.

En a helyedben nem vagnam ki az ISDN-t teljesen, csak az alkozpontot, es megtartanek az asteriskes gepbe kotve (egy ISDN BRI kartyaval) legalabb egy backup vonalat, mert a POTS ma meg joval megbizhatobb (es ezen kuldenem ki az osszes segelyhivast is).

Egyebkent ceges kornyzetben nem kotelez semmi arra, hogy biztosits segelyhivasi lehetoseget minden telefonon. (Ez csak a szolgaltatokra vonatkozik.)

Szamtartomanyt vagy az NHH-tol "vehetsz" (min 1000-es tetelben), vagy ha ez szuksegtelenul sok, akkor VoIP szolgaltatoktol, valami business elofizetes kereteben.

A 21-es szamtaromanyt erdemes kerulni. Biztos lehet venni SIP trunkot 061-es szamokkal, es talan mas foldrajzi korzetekbol is.

Erdemes bekottetni a meglevo melle egy onallo (szimmetrikus, statikus IP-s) linket csak a SIP es RTP forgalomnak. 20-30 ATA-ra boven eleg tud lenni 1-2 mbit (RTP alaw-val (ennel tobbet semmi sem hasznal) is csak 80-100 kbps-rol van szo / konkurrens hivas). (Bar a konkurrens hivasokat valoszinuleg a szolgaltato is limitalja majd valamennyire.)

A transcodingot szinten erdemes kerulni, es mindenhol "tomoritetlen" codecet (azaz alaw-t) hasznalni.

Az asterisk config szintaxisa es bugjai tenyleg eleg idegesitoek tudnak lenni. Lehet, hogy erdemes vetni egy pillantast a CallWeaverre (nem hasznaltam meg, csak olvastam rola, es szimpatikus), vagy ha megelegedsz a szolgaltatod PBX feature-jeivel es csak SIP kapcsolattal a PSTN-re, akkor az asterisk helyett eleg lehet egy joval egyszerubb SIP proxy. Az asterisk gepigenye par tiz vonalnal igen kicsi, a SIP proxyke meg kevesebb. Gepvasarlasnal a teljesitmeny helyett a megbizhatosagra kolts, mert ha az a gep nem megy, sokan fognak a nyakadra jarni.

Ha csak SIP kapcsolatod lesz (ekkor ugye nem kell ISDN kartya, csak ethernet es IP telefonok), akkor szamolj azzal, hogy minden ami nem hang (fax, modem) igen szivos tud lenni. Bar tud egesz szepen is mukodni, ha epp ugy allnak a csillagok es van T38.

A GSM adapter temara erdemes egy kisse altalanosabban gondolni. A kulcsszo: Least Cost Routing. A mostani hivasi szokasok statisztikajat osszevetheted a kulonfele szolgaltatok elofizetesi araival es ez alapjan eldontheted, hogy osszesen hany szolgaltato fele erdemes elofizetest venni (akar GSM (20/30/70), VoIP vagy ISDN), es hogy milyen iranyu hivast mikor melyik trunkon kuldod ki. A mobil szamhordozas bekavarhat (de az nem veszes veszteseg), foleg hogy a szamhordozasi adatbazis (KRA) kozvetlenul csak szolgaltatoknak hozzaferheto. Szamhordozas foldrajzi korzeteknel csak korzeten belul van, ha jol tudom, de legfeljebb a telefonos szakik kijavitanak majd...

Ja es a voip-info.org nem csak az asteriskhez, hanem a telefonia alapfogalmaihoz is sok segitseget tud adni.

Ket dolog miatt:

1) Mert az, aki nincs tisztaban a 21-es korzet mibenletevel, azt fogja hinni, hogy a ceg egy az ovetol kulonbozo foldrajzi korzetben van, ergo konnyu lehetseges ugyfeleket veszteni.

2) Mert a hagyomanyos szolgaltatok halozatabol pofatlanul draga a 21-es korzet hivasa (vagy legalabbis az volt, amikor legutobb neztem). Ez persze nem zavar, ha egyeni elofizetokent tulnyomo reszt kimeno hivasokra hasznalod a szamod, de ha a hivasaid tobbsege bejovo hivas, maris problemas.

Az NHH csak szolgáltatónak ad számmezőt tudtommal. Egyébként VoIP szolgáltatótól olyan földrajzi számot kapsz, ha nem 21-est, ami az előfizetői végpont címe. Ez törvényi előírás.

A 20-30 ATA az 1-2mbitet nagyon gyorsan elhasználja, ha tényleg egyszerre használják is. Szerintem ekkora léptékben olcsóbb az IP központ (Brekeke SIP PBX mondjuk) és mellé néhány IP telefon.

A fax nem csillagállástól, hanem normális VoIP eszközöktől függ. :)

"Az NHH csak szolgáltatónak ad számmezőt tudtommal. Egyébként VoIP szolgáltatótól olyan földrajzi számot kapsz, ha nem 21-est, ami az előfizetői végpont címe. Ez törvényi előírás."

Ja ezt en is igy gondoltam, ha benan is fogalmaztam meg. Csak arra akartam felhivni a figyelmet, hogy egy ceg, aminek vannak kulonbozo korzetekben is telephelyei, lazan megteheti azt, hogy az egyik telephelyen elofizet az ottani korzetbol valo szamokkal, es utana mindehol ezt hasznalja. Es ezt senki se fogja ellenorizni. (Es hogy van viszonteladhato telefonszolgaltatas SS7 helyett SIP trunkkel.)

A 20-30 ATA-ra 1-2 mbitet en ugy ertettem, hogy nem call centerrol van szo, ahol minden vonal folyamatosan ki van hasznalva, hanem sztenderd ceges kornyezetrol, ahol 20-30 telefonnal mar 10 parhuzamos hivas is sok.

"A fax nem csillagállástól, hanem normális VoIP eszközöktől függ. :)"

Ezert irtam, amit irtam. :-) A T38-at tudo eszkoz - azaz ami fax szempontjabol normalis, mert nem kell inband faxolni - az ami "tud egesz szepen mukodni". Viszont az, ami nem fax es nem hang (pl. modem aminek inband kell mukodnie) az a best effort halozatokban ugy elverzik, hogy csak na. (Persze ezt ki lehet vedeni a sajat kezed alatt levo LAN-on mondjuk, de probald csak meg az interneten. Es ez addig igy is marad, amig nem lehet a gyakorlatban hasznalt IP folott teljeserteku vonalkapcsolt halozatot szimulalni. A mai QoS technikak pedig nem elegendoek ehhez. Ha ez nem igy lenne, nem kene kulon linket venni VoIP-hez, hanem tudna mukodni azon, amin az egyeb forgalom is megy.)

Szerintem rosszul érted...

Vagy a helyrajzilag megfelelő körzetszámot kapod...
Vagy a 21-est...
--
Debian Linux rulez... :D

Sziasztok,

Lassan könyvet lehetne írni a VoIP tévhitekről, hogy mi igaz és helyette mi állja meg a helyét.

HW:
Ha nem akartok hangot rögzíteni, akkor a hardver smafu. Egy ITX alapokon nyugvó 1.6 ATOM, 1Gb DDR2, 160Gb SATA, Külső tápegységes ITX ház megáll olyan 60e HUF környékén és 30-35 konkurens hívás boldogan elrohangál rajta. Ehhez olyan 50-100 mellékeszám tartozhat ami már egy kisvállalatnak is tisztességesen elég lehet.

GSM:
GSM adaptert végigpróbáltuk majd az összes piacon kaphatót. A portech megoldásai kimondottan rondák, de működnek. Aránylag gyorsak és jól konfigurálhatóak. Az áruk 60 és 90 ezer körül mozognak az árfolyam és a portok számának (1-2) függvényében.

Szolgáltató:
Annyi van belőlük mint a nyü, csak a korrektet alig lehet megtalálni. A normálisak saját számmezővel bírnak, tudnak is számot hordozni, képesek szolgáltatni elvárható módon. A miénk tud, megkeresel elárulom kik ők...

Számhordozás:
Alanyi alapon jár midenkinek. (Előttem a kérdéskört tisztázták a 21 és helyi körzetek kapcsán) Ára min. 3000+ÁFA amit a Magenta fog kiszámlázni a VoIP Szolgáltatódnak Ők meg jól továbbszámlázzák Neked. A 3000 HUF tartománokra értendő. Tehát, ha van egy Analóg vonalad akkor is 3000, ha ISDN2 10 számmal az is 3000, és ha van egy PRI-d (ISDN30) 100 számmal az is 3000 HUF. Előnyös nem? Természetesen, ha 2 ISND2-t hordozol akkor 2x3000 ha 3-at akkor 3x3000...

VoIP Telefon:
Kicsit drága, csak Linksys és nem lesz semmi gond. Olyan 10 félével volt már dolgunk. Grandstream csak, ha nem lehet kapni semmit akkor vedd meg. A VoIPos telefonoknál minden egy gombnyomás, átadás átvétel, DND, ki hívott, mikor, miért. Az SPA922 és nagyobb készülékek már lehetnek magyarok is.

ATA:
Csak ha low end a cél. Odaadod az analóg telefont ügyfélnek, egy év mire megszokja az 50 db feature kódot. Ellenben olcsó, ha nem kell átkapcsolgati kiválló, PAP2T (már csak T-t lehet kapni) 2 analóg porttal olyan 15e körül van.

Internet:
Internet kell hozzá, fel-le 40K GSM minőségű hangnál. Ha van

FAX:
Beszereztük az első faxok egyikét és a legmodernebbet is. Megy mint karikacsapás. Vagyis, ha a szolgáltató szolgáltat (ez amolyan fehér holló hazánkban) akkor nem lehet vele gond. Asteriskbe beintegrál, gond elfelejt. Meg a papír is, meg a toner, festék is. Vagy a régit kösd egy PAP2T után és ta-daa.

DATA:
No itt megbukott a voip. Tessék Interneten bankolni, vagy, ha az nem biztonságos akkor analóg vonal megtart és azon tessék internetezni. A tűzvédelem és a risztó sem fog rajta elmenni...

UPS:
Ha nincs áram nincs telefon. Ez nem kap 60V-ot a T-től, hogy menjen akkor is, ha nincs áram. Tessék szépen minden telefont, ATA-t, PBX-et, GSM adaptert Szünetmentesre tenni! Vagy PoE (áram a hálózati kábelen keresztül) az meg nem olcsó, de sok kíntól óvja meg a rendszergazdát.

SW:
Vitaforrás, Nekem Asterisk 1.6.x. Működik, azt csinálja amit akarok nincs GUI. (Van csak a sajátunk)
Barátságban élünk 3 generáció óta...

Kódolás:
Magyarországon (EU-s szabványt követve) alaw. Belső hálón meg mindegy. Használ még valaki coax-ot?

Teljesség igénye nélkül...
Ha valakit érdekel akkor itt is összeszedtünk pár dolgot, csak nektek csak most :o)

Hogyanmukodik

http://www.voipnetwork.hu
a NAGYOK tudásávan, a kicsik rugalmasságával