A Google Discover mostantól AI által írt hírösszefoglalókat jelenít meg – a tartalomgyártók megütköztek

A Google az Egyesült Államokban élesítette a Discover új funkcióját, ahol a hagyományos hírcikk-kártyák helyett háromsoros mesterséges intelligencia által generált összefoglalók jelennek meg. Ezek több forrásból származnak, és kis logókkal jelölik a felhasznált cikkeket. A felületen figyelmeztetés is olvasható: „Generated with AI, which can make mistakes”.

A Google szerint ezzel segítik a felhasználót, hogy egy gyors pillantással átláthassa a témát. A „See more” gombra kattintva elérhető az eredeti tartalmak listája. A rendszer jelenleg főleg lifestyle, sport, szórakozás kategóriában aktív.

Nem mindenki örül: független kiadók szerint ez tovább növeli az úgynevezett zero-click tartalmak arányát – vagyis az emberek már nem kattintanak a forrásra, mert az AI elmondta a lényeget. Ennek következtében több tartalomgyártó forgalma zuhan, sőt lapok zárnak be. Az EU-ban emiatt antitröszt panasz is született, amit már vizsgál a Bizottság.

A trend világos: míg 2022-ben a Google-keresések 56%-a végződött kattintás nélkül, ez 2024-re 69%-ra nőtt – és a Discover újítása ezt tovább súlyosbíthatja.

A magyar felhasználók egyelőre nem találkoznak ezzel a funkcióval, de az USA-beli bevezetés után várható a globális terjesztés is.

(A cikk nyomokban Mesterséges Intelligencia által szolgáltatott adatokat tartalmaz, így a tartalmát érdemes duplán ellenőrizni!)

Hozzászólások

A hírgyárak által generált tartalmak olvasása alapján én most ezt szeretném megköszönni a Googlenak. Az sem probléma, ha magyar híroldalakat egyáltalán nem linkel.

Error: nmcli terminated by signal Félbeszakítás (2)

A cikkben feszegetett kérdés egy dolog, de az még kérdés, hogy ha a tartalomgyártók becsődölnek, akkor mit fog összefoglalni az AI. Vagy az a cél, hogy addigra az AI gyártsa az eredeti tartalmat is?

Nem lesz különbség, mert sosem volt cél a valóság bemutatása, hanem csak a befolyásolás, csak annyit engednek látni a világból, hogy megvezethető legyél. Ez az AI is megoldja simán.
Jó kifejezés a tartalomgyártó. A "valóságot" már gyártják és nem létezik, legalább is nem hozzáférhető.

A tömegek sohasem szomjúhozták az igazságot. A nekik nem tetsző bizonyságok elől elfordulnak és inkább a tévedést istenítik, ha ez őket elkápráztatja. Aki illúzióba ringatja őket, úr lesz fölöttük, de áldozatuk az, aki megpróbálja őket kiábrándítani.

Ez mélyebb. Ha egy hosszú szöveg rövid kivonata ugyanazt az információt adja mint a hosszú szöveg, akkor a hosszú szöveg csak szófosás. Ha a rövid kivonat viszont egy áttekintés arról, amit a hosszú tartalom részletesen elmond, akkor a tartalom előállítójának nincsen min aggódni. A tudományos világban ez bevett gyakorlat, tézispontokat, vagy absztarktot írsz a munkához lásd: arxiv.org, computer.org cikkek - az absztraktban összefoglalják miről szól a cikk, de a cikket is el kell olvasnod.

"Ha a rövid kivonat viszont egy áttekintés arról, amit a hosszú tartalom részletesen elmond, akkor a tartalom előállítójának nincsen min aggódni."

Kár, hogy ez nem igaz. Az emberek többsége megelégszik félmondatos féligazságokkal, és a valójában fontos részletek fölött boldogan elsiklik. 

Nem tudom, de ők üdvözöljék úgy a google discover kivonatolóját, mint egy atombombát a portálok click-bait machinációi ellen. Viszont, én nem erről beszéltem, hanem arról hogyha az összefoglalóban minden benne van, akkor tényleg elég az összefoglalót elolvasni. A komoly tartalmaknál ez nagyon nem így van. Gondoljál az analóg világ könyvei hátlapján a tartalomra, esetleg az első néhány oldal előszavára, prologjára. Ha valakinek elég annyi - lelke rajta. Viszont, ha a könyv helyett valóban elég annyi - akkor az a könyv nem sokat ér.     

Hát, ezzel nagyon nem értek egyet. Nálam a workflow valami olyasmi, hogy

  • meglátom a címet
    • ha érdekel, akkor rákattintok <--- itt térül meg a tartalomgyártó befektetése, pl. betölt a reklám az oldalon, stb.
      • elolvasom az összefoglalót, ha érdekelnek a részletek, továbbolvasom
      • ha nem, ennyi volt
    • ha nem, akkor ennyi volt

Most az összefoglalót megkapom anélkül is, hogy rákattintanék, tehát a tartalomgyártó nem lesz a pénzénél. Csak akkor, ha az adott téma részletei is fontosak.

Te ezzel szemben azt mondod, hogy csak a mindent vagy semmit módszer működik, cím alapján eldöntöd, hogy végigolvasnád-e, de szerintem ez nem életszerű.

Ennek a zero click-nek a magasabb szintje, amikor mouse hoverrel látom a linket, ahova a semmitmondó click-bait főcim mutat és jobb helyeken (pl. index) általában az url-ben benne van a lényeg és már el is döntöm, hogy van-e értelme kattinatani.

Az ilyet imádom.

Amúgy meg tényleg rohadjanak meg a hiroldalak, hogy egy egymondatos információ miatt el kell olvasni 6-8 bekezdésnyi, zéró információt tartalmazó szemetet, hogy kitöltsék az oldalt, meg meglegyen az x mp-es oldalon töltött idő, hogy a reklámokból bejöjjön a pénz.

Nem fogom bánni, ha - legalábbis műszaki területen - eljutunk oda, hogy lesznek a komoly publikációk (akik eddig sem a kattintásból és reklámokból éltek) és az ai ezeket elemzi és összefoglalja pár mondatban, a végére pedig odabiggyeszt egy linket a teljes forrásra.

Ugye ezt kellene a hiroldalak is csinálják, csak éppen a pénz miatt teljesen másik irányt vettek.

Akkor lehet el kell kezdeni az AI-nak való cikkeket gyártani, kezdhetjük mondjuk shortolni a google-t vele.

Hát, egy jó regényt, ha az AI összefoglal, és azt elolvassa egy témára fogékéony ember, akkor megtetszik neki és megveszi, elolvassa a regényt. Amikor az ember megnézi egy film trailer-ét, akkor az felkelti az érdeklődését és megnézi a filmet. Amikor az Alaplap magazik elején pár sorban bevezettek egy 3 oldalas cikket, akkor oda lapoztam és elolvastam az egészet.

Amennyiben az AI által készített összefoglaló után nem kattint a felhasználó a linkre, akkor simán csak szar az az írás, amit az AI összefoglalt és nem is kellene fent lennie a neten helyet foglalni.

Szerintem itt jön el az a pillanat amikor végre komolyan kellene venni a szerzői jogokat, mert különben a hiroldalak a földbe fognak állni.

Akkor nézd meg az összes tartalmat amit olvasol: ezekkel mind ez fog történni. Igen a tech tartalmakkal is, mert ott is ugyanolyan visszaesés lesz. Annak viszont az lesz a következménye hogy nem fognak tudni annyi cikkirót megfizetni, amivel visszaesik a minőség, ezzel a bevétel, és innentől kezdve vagy stabilizálódik a történet, vagy beleáll a földbe.

Nem látom, hogy ebből hosszútávon hol is nyerünk mi, mint fogyasztók. 

Van/lesz a Cloudflare-nek egy új megoldása, amivel a mögöttük lévő tartalomszolgáltató tudja korlátozni az AI crawlerek hozzáférését az oldalhoz, és adott esetben monetizálni a hozzáférést - pénzt kérni az AI szolgáltatóktól a kontentért. 

https://www.cloudflare.com/press-releases/2025/cloudflare-just-changed-…

San Francisco, CA, July 1, 2025 – Cloudflare Inc., the leading connectivity cloud company, today announced it is now the first Internet infrastructure provider to block AI crawlers accessing content without permission or compensation, by default. Starting today, website owners can choose if they want AI crawlers to access their content, and decide how AI companies can use it. AI companies can also now clearly state their purpose – if their crawlers are used for training, inference, or search – to help website owners decide which crawlers to allow. 

Initial release RSS 0.90 (Netscape), March 15, 1999; 26 years ago
Latest release

RSS 2.0 (version 2.0.11)
March 30, 2009; 16 years ago

Ha paywall moge is tud olvasni az AI, akkor hajra!