Stop Destroying Videogames (Mentsük meg a videójátékokat)

https://ipon.hu/magazin/cikk/mar-te-is-alairhatod-az-europai-polgari-kezdemenyezest-a-jatekok-megvedeserol

 

Bosszantó lehet, ha egy játék, ami legyen online, legyen offline, megvásároltad, majd a gyártója néhány év elteltével bezárja a játékszervereket és a vásárolt játékod játszhatatlanná, futtathatatlanná válik.

Támogató nyilatkozatok minimálisan előírt száma: Egy európai polgári kezdeményezés akkor sikeres, ha összegyűlt összesen legalább egymillió támogató nyilatkozat, és a támogató nyilatkozatok száma legalább hét tagállamban elérte az adott tagállamra vonatkozóan előírt küszöbértéket.

 Az aláírást 2024.07.31-én azaz szerdán indították, és ha megfigyeljük a tagjait, egy magyaros nevű ember is van körtük, valamint 2024.08.04 9:05-ig csaknem 130.000 aláírás gyűlt össze.

Amennyiben te is úgy gondolod, EU-s ország állampolgára vagy, akkor itt aláírhatod a kezdeményezést. Az aláíráshoz személyi szám vagy személyigazolvány, útlevélszám szám szükséges az aláírás jogossága miatt.

Az aláírás lezárása 2025.07.31. Nyilván több aláírás szükséges a hibás aláírások miatt.

 

Aláírni itt tudod: https://eci.ec.europa.eu/045/public/#/screen/home

Hozzászólások

Amennyiben te is úgy gondolod

Hogy mit gondolok? Ebből nem derül ki, hogy miért is zajlik az aláírásgyűjtés. Mi is lenne a célja? Esetleg beleírhatnád.

Ez így most sehogy sem jó, mert egyáltalán nem derül ki, mit is kéne "úgy gondolni". Se a mondatból, se a korábbi szövegből. Ha ehhez a linkre kell kattintani, akkor mondjuk:

- Amennyiben te is úgy gondolod, EU-s ország állampolgára vagy, akkor itt aláírhatod a kezdeményezést.
+ Amennyiben te is egyetértesz a linken leírtakkal, EU-s ország állampolgára vagy, akkor itt aláírhatod a kezdeményezést. 

Én például úgy gondolom, Orbán/Rogán/Mészáros egy kleptomán maffia, akkor most aláírjam ezt?

Többször is elmondtam, hogy tőlem le is szophatja őket akárki, úgyis előhúzza valaki a kalapból őket akkor is, ha nem voltak benne.

 

Segítek, röviden (ha hosszabb kell szólj, ctrl c/v bírja):

”Célok

A kezdeményezés célja annak előírása, hogy az Európai Unió fogyasztói számára videójátékokat értékesítő vagy licenszelő kiadókat (vagy az általuk üzemeltetett videójátékokhoz értékesített egyéb kapcsolódó funkciókat és eszközöket) arra kötelezzék, hogy az említett videójátékokat működőképes (játszható) állapotban hagyják.

 

A kezdeményezés célja konkrétabban annak a gyakorlatnak a megszüntetése, hogy a kiadók távolról deaktiválják a videójátékokat anélkül, hogy lehetőséget biztosítanának arra, hogy a játékok az ő beavatkozásuk nélkül is játszhatóak maradjanak.

 

A kezdeményezésnek nem célja, hogy megszerezze az említett videójátékok tulajdonjogát, a kapcsolódó szellemi jogokat vagy a monetizálási jogokat, és azt sem várja el a kiadótól, hogy forrásokat biztosítson az említett videójátékokhoz annak deaktiválásakor és észszerű mértékben működőképes (játszható) állapotban hagyásakor.

A kezdeményezés webhelye az Európai Bizottság nyilvántartásában 

https://citizens-initiative.europa.eu/initiatives/details/2024/000007 

Kapcsolattartó személyek 

Daniel Ondruska

daniel.ondruska@gmail.com 

Aleksej Vjalicin

aleksej.vjalicin@gmail.com 

Nyilvántartási szám

ECI(2024)000007

A gyűjtési időszak kezdete

31-júl.-2024”

Vortex Rikers NC114-85EKLS

Hogy 2034-ben egy salatatorveny 31. oldalan elrejtsek, hogy csak offline is jatszhato videojatek jelenhet meg az EU-ban 2038-tol, es kozben a salatatorveny 46. es 17. oldalan atmenjen egy jatekfejlesztest es jatekertekesitest gyakorlatban total ellehetetlenito, allitolag gyermekek fejlodeset vedo torveny.

Szerkesztve: 2024. 08. 04., v – 19:00

A megoldas annyi lehetne, hogy kotelezni kellene a jatekgyartokat, hogy amikor lekapcsoljak egy online jatek szervereit, akkor adjak ki annak a forraskodjat azzal egyutt, hogy hogyan buiuldelheto es uzemeltetheto  vagy ha az license problemak miatt nem lehetseges, akkor a binarist. Igy nem lenne vele koltsege, hogy akkor is uzemeltetnie kellene, amikor mar csak 17 ember jatszik vele hetente.

Igy majd aki akarja hat sajat penzbol uzemelteti. 

Persze itt akkor szabajozni kellene, hogy ha en mondjuk megkapom a binarist vagy  akodot es feltolom aws-be es havidijat kerek azoktol akik hasznaljak, az minek is minosulne.

kerdes meg, hogy szerverenkent hany klienst tud kiszolgalni, mert lehet hogy ha egy asztali pc-n futtatod, akkor csak par klienst bir el, sok klienshez sok szerverre van szukseg.

regen quake vagy unreal vagy doom vagy melyik volt, hogy sajat gepen futott a szerver oldala is, ha megadtad masnak az ip cimet, akkor tudott csatlakozni.

neked aztan fura humorod van...

A megoldas annyi lehetne, hogy kotelezni kellene a jatekgyartokat, hogy amikor lekapcsoljak egy online jatek szervereit, akkor adjak ki annak a forraskodjat azzal egyutt, hogy hogyan buiuldelheto es uzemeltetheto vagy ha az license problemak miatt nem lehetseges, akkor a binarist.

+sok, valóban ez lenne a megoldás. A licensz nem jelenthet problémát (max. patent akadály lehet), na de ez meg törvényileg megoldható: ha valaki online szerveres játékot akar üzemeltetni, számítson rá, hogy end of life után kötelező lesz nyílt forráskódúvá tenni, tehát ennek tudatában készítse eleve a kódot.

149.000 aláírás eddig. Magyarország 20%-on.

Szerkesztve: 2024. 08. 05., h – 18:10

Az óraállítgatásról vagy őshonos kisebbségek jogairól is volt kezdeményezés, lett belőle valami?

Edit: a párom szerint, aki jogász, mivel a törvények sem visszahatóak, csak azokat a játékokat lehetne megmenteni, amelyek a szabály elfogadása után jelennek meg. Tehát a jelenleg forgalomban lévő játékokra egy jövőbeli törvénynek semmi hatása nem lenne.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Tehát a jelenleg forgalomban lévő játékokra egy jövőbeli törvénynek semmi hatása nem lenne.

Ezzel egyutt tudunk elni, mivel vasarlaskor tudtuk, hogy semmi nem tartja vissza a gyartot, hogy barmikor kihuzza a dugot, viszont ettol meg a gyakorlat problemas, es erdemes megszuntetni akkor is, ha csak a jovoben lesz hatasa.

Szerintem ez tévedés, rosszul értelmezi a párod. Az, hogy a törvények nem visszahatóak, csak annyit jelent, hogy már lezárult jogviszonyokra nem lehet alkalmazni őket. De ha egy online játék szervere még működik a szabályozás hatálybalépésekor, akkor az már egy folyamatban lévő szolgáltatás, így a szabály igenis vonatkozhat rá. Ez nem visszamenőleges hatály, hanem a jövőre nézve korlátozza, hogy hogyan lehet egy ilyen szolgáltatást leállítani.

Jó példa erre az Oracle vs. UsedSoft EU Bírósági döntés, ahol egy új értelmezés alapján a már eladott szoftverlicenceket is jogszerűen tovább lehetett értékesíteni, függetlenül attól, mi állt a szerződésben.
Az EU jogban egyébként a bírósági precedensek jogforrásnak számítanak, nem úgy, mint a magyar rendszerben. Szóval ha lesz ilyen szabály, az minden még élő játékot érinteni fog, nem csak az újakat.

 

A főtémára visszatérve

Sokan nem számolnak azzal, hogy ha lesz is ilyen törvény, azt a kiadók simán kijátszhatják: minden online játékot külön cégbe tesznek, aztán ha le akarják kapcsolni a szervert, egyszerűen megszüntetik a céget. Jogod lenne a szerverhez, de nincs már kitől követelni.Ez a jogutódlási vákuum problémája. A Steam meg társai csak digitális boltok, nem klasszikus kiadók, rajtuk semmit sem lehet számon kérni, nem is lehetne a mostani jogi környezetben.
Láttunk hasonlót, újra Oracle vs. UsedSoft ügy a példa: jött az előfizetéses modell, hogy a cégek kikerüljék a "használt" licenc-újraértékesítési kiskaput.
Ezért szerintem inkább azt kéne elérni, hogy ha egy fejlesztő lelövi a szervert, akkor onnantól legális legyen a szerver visszafejtése, akár kereskedelmi céllal is. Nem éri kár a fejlesztőt, a játékot már úgyis leírta nullára, viszont a klienseladások még hozhatnak neki pénzt, pont a saját szerveren futtatható alternatív szervereknek köszönhetően. 
Adja ki a szerver binárist vagy egy dokumentációt, amivel újra lehet írni. Nem kell mindenáron forráskódot követelni.
Szóval ha a fejlesztő megszünteti az online szolgáltatást, akkor a szerver működésének visszafejtése már számára bevételi oldalról érdektelen, ezért legyen legális, akár üzleti céllal is.
Ez nem kár a fejlesztőnek, mert:
a játékot már üzletileg leírta,
ha valaki életet lehel bele, még bevételt is hozhat a kliens eladásából,
a játék újra élni kezd, és a közösség aktív maradhat vagy újjáéledhet.
Ez sokkal jobb ösztönző lenne, mint jogi erőszakkal kikényszeríteni a forráskód vagy bináris átadását, ami IP szempontból érzékeny lehet, technikailag sem feltétlenül hasznos ha nem dokumentált, vagy nem hordozható.
Persze maradjon annyi kötelezettsége, hogy minimum a szerver szoftver elégséges dokumentációját ki kell adnia. Amit ugyan a fent írt módon meg tud kerülni, de legális visszafejtés lehetősége mindenképpen megmarad. Ráadásul a játékfejlesztő érdekelt marad abban, hogy nem szüntesse meg a céget, mert azzal abandonware-ré válna a kliens, még ha megtartja a céget továbbra is bevételt termelnek a kliens játékszoftver eladásai úgy, hogy semmi pénzt nem kell belefektetnie. 

Igen, ezt támogatnám, aláírnám, de kicsit félek, mert elég komoly személyes adatokat kérdeznek, meg merjem adni?

Még azzal sincs baj egyébként, ha az online szervereket, vagy online DRM-et megszüntetik, de akkor toljon ki rá egy patch-t, hogy a jövőben menjen offline, meg LAN/publik szervereken, és akkor nincs gond, a játék játszható marad. Igazából nem is csak játékokra kéne vonatkoztatni, hanem minden szoftverre.

Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”

Igen, ezt támogatnám, aláírnám, de kicsit félek, mert elég komoly személyes adatokat kérdeznek, meg merjem adni?

 

nem custom oldalon megy az aláírásgyűjtés, hanem az erre hivatalosan fenntartott EU-s petíciós oldalon.

Aláírás _Franko_ miatt törölve. 
RIP Jákub.
neut @

Lol, az az egyetlen olyan identifikacios adat, amivel téged teljes bizonyossággal be lehet azonosítani. Az ilyen nem adjuk meg akarkinek, akármilyen célra, akármilyen adatbázisba, ami akárhogy van tárolva és ki tudja hogy egyszer ki fog hozzáférni.

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

a francokat. a születési dátumom rajta van ~minden papíron, amit aláírok, onnan meg már egyből leszűkítetted max 1000 lehetőségre a személyi-számom lehetőségeit. de ~4-5 évente egy választási eljárásban is átmegy ~10-15 emberen minimum ez az adat, mert ajánlom az XYZ pártot & jelöltet, meg a kis helyiségben is ezt ellenőrzi a 4-5 néni.

Korántsem mindegy, hogy egy adatod a hatóságoknál landol (ahol amúgy is megvan), vagy egy 3rd party person épít adatbázist belőle (és egyéb adataiból), amit aztán a darkneten árul erre szakosodott bűnözőknek, akik mindenféle visszaéléshez használják majd (banki csalás, ingatlan átírás, stb.). Majd akkor lehet gondolkodni, hogy vajon mire is jó egy személyi szám.

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Én nem tudom mi az anyad-kinja, és pont ezért nem osztogatunk meg ész nélkül minden adatot ott, amiről nem tudunk semmit és nem bízunk rá minden szembeugró adatgyűjtő akármire bármit, amit kér tőlünk. Ez mondjuk nálam alap, de felőlem mindenki azt ad meg és ott, amit és ahol akar..

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Én nem tudom mi az anyad-kinja, és pont ezért nem osztogatunk meg ész nélkül minden adatot ott

Mondjuk azért egy europa.eu (ami a hivatalos EU honlap) subdomainjénél lehet, hogy ész nélkül helyett ésszel meg lehet nézni, hogy mi is ez, mielőtt ész nélkül fikkantunk magas lóról, hogy mekkora biztonságtudatosak vagyunk :)

Ha te annyira hiszékeny vagy, hogy ha egy weboldalon ki van írva valami, azt te készpénznek veszed, elhiszed hogy jó helyre kerülnek az adataid, akkor add meg, a te dolgod, de engedd meg, hogy más máshogy gondolja, ha már egyszer nincs garancia arra, hogy az az adat valóban biztonságosan van kezelve és nem fog soha, semmilyen módon rossz kezekbe kerülni. Az meg hogy valaki biztonságtudatosabb nálad, szerintem inkább pozitívum a mai világban és nem engem minősít, ha ennek a fontosságát nem fogod fel.

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Dehát én nem vagyok hiszékeny, és nem azért veszem készpénznek, mert oda van írva. Elég biztonság tudatos vagyok. Csak te onnan jöttél, hogy fingod sincs mi a anyád kínja ez, szóval ide nem adod meg ész nélkül. Ami helyes, viszont ha hajlandó lennél használni az eszedet, akkor az, hogy az europa.eu az az EU hivatalos dolgait tartalmazza, független forrásokból viszonylag könnyen ellenőrizhető, (ha esetleg  ezt nem tudtad eddig), gondolom ha valami a magyarorszag.hu alatt van, akkor azt sem dobod el mint a szűrő első lépését, mert a fasz tudja mi az (míg egy tököm.org-ot meg simán). Ha megnézed, látszik, hogy az oldalon bizony egy Organization Verified cert van, feltételezem hogy a mindenféle korábbi petíciókból kieső eu-s eljárások dokumentumanyaga szintén kikereshető, szóval itt azért nem olyan nehéz elfogadható bizonyossággal belátni, hogy ez bizony egy hivatalos EU szerv. Ennek ellenére persze dönthetsz úgy, hogy mégsem adod meg nekik, teljesen valid, én se szívesen adtam meg az emailem a koronavírus oltás miatt, hiába hazudták bele a pofámba biztosítottak róla, hogy természetesen semmi másra nem lesz használva.

De ez így biztonságtudatos. Úgy, hogy a fasz tudja mi az, biztos nem adom meg, úgy, hát egy fokkal kevésbé. Azzal sincs baj, ha le se szarod, nem érdekel, nem nézem meg, csak ha nagy arccal azt hiszed, hogy te tudod a tutit, miközben a kő alatt vagy, hogy mi is ez az oldal, akkor ne csodálkozz, ha ezt szóvá teszik ;)

Feltételezed - oké, feltételezed. Az hogy mi az anyád kínját feltételezel, a te dolgod, az pedig hogy ki milyen adatot, hol ad meg és hol nem, az legyen már az ő dolga, attól függetlenül, hogy te mit gondolsz, vélekedsz, vagy feltételezel általad vélelmezett, de egyébként meg keresztmetszetében nem ismert intézmények adatkezelési és biztonsági állapotáról, így nyilván bátran beirogatsz mindent is mindenhová, mert hát az ilyen meg olyan megbízhatóságú és soha ki nem kerülő adatkezeléssel bíró kalahütty, pont arra van, hogy megadjad az anyád kínját is, hát csak rajta! 😀

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Nem osztom én az észt (nagy mellénnyel), csak megjegyeztem, hogy igenis fontos a személyes adatok védelme, és nem osztogatjuk ész nélkül (lol), mondván 'úgysem tudnak mit kezdeni vele'. Ha ez neked fogalmatlanság, rendben van, azt csinálsz amit akarsz, de azért engedd meg, hogy más ne úgy gondolkodjon mint te!.

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Szerkesztve: 2024. 08. 05., h – 09:49

nem érint

4 és fél éve csak vim-et használok. elsősorban azért, mert még nem jöttem rá, hogy kell kilépni belőle.

Szerintem nem az a problema, hogy az online jatekok szervereit egyszer majd lekapcsoljak, hanem hogy nem tudsz mar ugy megvasarolni offline jatekot sem, hogy ne fuggjon valami random 3rd party szolgaltatastol. 

Ez viszont nem uj jelenseg, mert 15 eve is mar ugy vettem dobozos jatekot, hogy a dobozban CD sem volt, csak egy papirfecni, rajta egy steames koddal, amit be tudtal valtani, es addig jatszhatsz vele, amig a Steam accountodhoz hozzafersz. Szerintem ez nagyobb para, mint a multiplayer jatekok kb. termeszetes halala.

Ha engem kerdeztek, a Steam a legnagyobb rak a jatekiparban, hogy ezt a gyakorlatot normalizaltak.

De van olyan játék, amiért fizetsz az alapjátékért, majd fizetsz havi hozzáférési díjat. Ha a játékot bezárják, az alapjátékod mehet a kukába. 

Más, de hasonló: fizettem egy játékért, ami ingyenes lett és teli lett pakolva reklámmal. Offline is online is. A storeból csak a friss, ingyenes, reklámos verziót tudom letölteni. Engem most jól átvertek, mert nem egy reklámcunamiért fizettem. 

Távolról tönkre tehetik a játékot? Tovább megyek: Bármilyen szoftvert?

Nyitott kapukat dongetsz, en mar alairtam.

Csak azt probalom mondani, hogy nem azt tartom fo problemanak, hogy a 10-15 darab ma is aktiv GW1 playertol egyszer majd elveszik az utolso szervert is, hanem hogy nem tudsz "orokre" megvasarolni mar egy single-player jatekot sem.

Vagy amikor tulporgott a VAC a Steamen, lebaszott par tizezer linuxos gamert, akik (mivel "csalok"), igy nem jatszhatnak mar a tobb szazezer forintnyi single-player jatekaikkal sem.

pedig jó lenne örökre megvenni és később elővenni. Azért sok DOS_os játék futhat doxboxban, sok konzolos fut emulátorban, plusz ha megvan még a konzol, vigyáztál az adathordozóra, akár játszhatsz is akár most is.

De a store-ból eltűnő játékok, amit megvettem, vagy másik gépre letöltöttem (microsoft, valve, google app store, stb) az hipp-hopp nem letölthető.

Szóval bosszantó, jó volna rá egy megoldás, ha van.

De a store-ból eltűnő játékok, amit megvettem, vagy másik gépre letöltöttem (microsoft, valve, google app store, stb) az hipp-hopp nem letölthető.

Szóval bosszantó, jó volna rá egy megoldás, ha van.

En is jartam mar igy egy jatekkal, lealltak a fejlesztesevel, aztan meg maradt egy ideig a tableten, jatszhato is volt (de mar nem lehetett mashova letolteni), aztan mar el sem indult egy ido utan ha jol emlekszem.

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

mert 15 eve is mar ugy vettem dobozos jatekot, hogy a dobozban CD sem volt, csak egy papirfecni, rajta egy steames koddal, amit be tudtal valtani, es addig jatszhatsz vele, amig a Steam accountodhoz hozzafersz

Én az Elite Dangerous kalapozása idején 20 fonttal szálltam be.

Utána jött a hideg zuhany. Elvileg hallhattam is volna róla:

On 14 November 2014, one month before launch, David Braben announced the removal of the game's offline single player mode, the developers having decided that they could not deliver an acceptable offline-only experience based on the original design.

én viszont csak akkor szembesültem a problémával, amikor "korai hozzáférést" adtak (mint kickstarter résztvevőnek), és a letölthető, kiírható ISO helyett, amire számítottam, adtak egy exe file-t, ami önmagában még csak a letöltő/telepítő alkalmazás volt. Visszakértem a pénzem.

Nagyjából végtelen számú offline játék létezik. Irigylem azok problémáját, akiknek annyi idejük van, hogy ennyi nem elég nekik.

Gog-on csak az van fenn, amit a kiadó vagy jogutódja engedélyezett. Sokszor nem engedélyezik a régi szoftverek használhatóvá tételét, mert az újakat akarják eladni.

A telepítő cédé semmit sem ér, ha online drm nélkül nem indul a program.

Btw, a steam és hasonló platformok azt hiszem nem is játék licenszet árulnak, hanem korlátlan időre szóló elérhetőséget, amit viszont egyoldalúan bármikor visszavonhatnak. Az, hogy a stream a már megvett eléréseket nem törli a userek fiókjából, az pozitívum, de megvan rá a jogi lehetősége. Más cégeknél már volt rá példa, hogy kitörölték a fiókból valamelyik szoftvert.

Hiába van végtelen sok, van egy trend, hogy a woke miatt az újak rosszabbak mint a régiek. Ráadásul kultúrtörténeti jelentőségük is van a régi játékoknak, egy egész korosztály ezeken nőtt fel.

Ha megvetted és hirtelen lekapcsolják, az dühítő lehet. Vagy mondjuk meg akarnád mutatni a gyerekeidnek, hogy mivel játszották gyerekkorodban, de már nincs mit.

Például a GTA-ban úgy tudom, hogy a régi részeket újra kiadták - pl San Andreas Definitive Edition -, de úgy, hogy megváltoztatták egy kicsit a sztorit. Próbáltam rákeresni, hogy mit, de nem találtam meg sajnos.

Például a GTA-ban úgy tudom, hogy a régi részeket újra kiadták - pl San Andreas Definitive Edition -, de úgy, hogy megváltoztatták egy kicsit a sztorit. Próbáltam rákeresni, hogy mit, de nem találtam meg sajnos.

Tudtommal a Definitive Edition kiadásban nem változtattak a sztorin. Zenék kerültek ki, amelynek lejárt a felhasználására engedélyezett időkeret. Viszont korábban a Vice City-vel kapcsolatban voltak apróbb változtatások. A sztorit ezek sem befolyásolták lényegesen, de kerültek ki a szinkronból olyan szövegek, amik nemzetiségi alapú kirekesztést elég erősen súrolják. Ott a játék későbbi részében konkrét bandaháború robban ki a haiti és kubai bevándorlók között, és az eredeti szinkronban elhangzott egy-két keményebb mondat. Ott egész egyszerűen a későbbi, illetve más nyelven feliratozott kiadásokban ezeket kivágták a szinkronból.

Doom II, Worms, Dyna Blaster, kinek mikor volt a gyerekkora, és ezek már a PC -s játékok... C64 emulátor csak van offline, nem? :-)

WoW -ból lehet tört szervert indtani, bár nekem a gyerek az ingyenes részt használja, így kóricál a világban.

Starcraft II megy net nélkül is, de még valahol van egy Starcraft I CD-m is, ha újra akarnám élni az old school hangulatot. Ezek mennek minden nélkül. Sőt, valahol van egy 6 lemezes Heroes Might and Magic is, nem tudom, hogy annak kellett-e net, de talán nem. Hú, de rég játszottam azzal... 15 éve biztos nem vettem elő, még ha meg is találom, kérdéses, hogy beolvasható-e még a korong. Azzal az USB-s DVD íróval, ami szintén 10+ éve áll a dobozban. Valahol a pincében. Oké, nem éri meg a melót az eredeti felkutatása, ebből torrentes iso beszerzés lesz, meg egy crack hozzá. Pedig ki van fizetve, LOL.

Na, mint kiderült a Starcraft II internet nélküli gépen elindul, és képes az Offline játékra, de limitációkkal.

Csak azok a pályák működnek, amikkel korábban már játszottál, vagyis amiket korábban már letöltött.

A kampány módot nem próbáltam, mert már nagyon nyígtak a gyerekek, azt majd ma este megnézem, hogy az megy-e offline módon. Én arra tippelek, hogy az menni fog, hiszen azok a pályákat tartalmazza a telepített játék.

Van valami árkád játék is a Starcraft II -ben, azokat sem próbáltam most, mondjuk korábban sem, mert kazuár vagyok vagy valami hasonló állat. Gondolom disznó, mert más néven kocajátékos. :-)

A GTA-val az a baj, hogy nem csak, hogy a Definitive Edition más, hanem pl. az eredeti is már csak úgy érhető el online, hogy zenéket, meg egyes küldetéseket kivettek belőle, mert lejárt hozzájuk a licenc.

Far Cry 1 volt a másik játék, ahol lekapcsolták a szervereket, így online bukta. A közösség ugyan csinált egy verziót, amivel lehet elvileg online játszani, de a valóságban nem fogadja el a megvásárolt játékhoz járó cdkey-t, pedig nekem megvan legálisan Steam-en, GOG-on is.

Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”

Szerkesztve: 2024. 08. 05., h – 16:59

Nem cska a multi szerver lekapcsolások esnek ebbe bele. Az elavultabb fajta drm védelem kivezetésével is vannak játékok, amelyek nem hajlandóak többé elindulni, mert már nem fut az online engedélyező szerver. Sőt, hasonló problémák "örökélet" munka szoftver licenszeknél is lehet tapasztalni, hogy a régi verzió aktiválása csak online történhetett, így gép csere esetén már nem lehet a régi verziót aktiválni. 

Jobb esetben meg lehet újra venni engedéllyel feltört verzióban a GOG-ról, de sokszor a kiadók nem akarják, hogy a régi játékaik működőképesek legyenek, mert csökkenti a profitjukat, ha nem kényszerülnek új játékok vásárlására az emberek.

Sajnos újabb játékoknál, már eleve kikerülik a licensz birtoklás jogát is azzal, hogy szolgáltatásként lehet a kifizetett játékot elérni meghatározatlan ideig, de bármikor visszavonhatóan használni.

Egyszerűbb lenne azt törvénybe foglalni, hogy ha fizettél egy offline szoftverért, akkor biztosítaniuk kell annak  a működését akkor is ha a cég lekapcsolja a szervereit. Itt nem az alapból online gémekre gondolok, ott simán benne van a pakliban, hogy csak hozzáférést vetted meg és ennyi. Amit fentebb írtak, hogy nem indul el a szoiftver valami online elérés nélkül. Olyankor adjanak ki patch-et ami kiüti ezt a függőséget.

Vagy adják vissza a pénzt olyankor mindenkinek.

Egyébként egy csődbe ment cég esetén nem számít mert nincs kit perelni, ha nins jogutód.

Szerintem ez nem megvalósítható, de a vége érdekes.

Jogutód nélkül ezek ritkán szűnnek meg, mert felvásárolják általában.

Ha viszont valóban jogutód nélkül szűnik meg, akkor gondolom a forráskód is szabad préda. Feltéve hogy elérhető.

Ami felvet egy másik érdekes kérdést: ha ezekre a szoftverekre majd egyszer lejár a 95 év szerzői jogvédelem, akkor mi lesz? Mert arra nyilván senki nem lesz kötelezve, hogy közzétegye a forráskódot, lehet hogy már meg sem lesz. De ha előkerül valahonnan, akkor viszont public domain.

sőt, még az sem kell, hogy aktívan kelljen feloldani (de persze előny), hanem mondják ki, hogy legális ilyen célból módosítani és ezért nem fog a semmiből előkerülni és beperelni valami jogutód 20adik cég, aki a régi játék jogait felvásárolta és ül rajta, mert hátha egyszer jó lesz még valamire.

Sok régi szoftvernél teljesen fekete doboz, hogy van-e egyáltalán jogutód. Tehát él -e egyáltalán copyright vagy mi va fene van.

Érdemes elolvasni a GYIK-ot a weboldalon. Nyilván ezerféle eset lehet, de koncepcionálisan az, aki rendelkezett a játékkal, és akar ezzel foglalkozni. Ha nincs ilyen, akkor meg senki. A csőd némileg speciális helyzet, de relatíve ritka, hogy teljesen jogutód nélkül szűnne meg egy játékfejlesztő cég.

nem kell szervert üzemeltetni. Engedni kell, hogy a kiadó nélkül is lehessen használni (drm miatt csak addig működik a játék míg van net és eléri a szervert) vagy más is üzemeltethessen szervert.

Ha pedig arra sem képesek, hogy felnyissák, mielőtt lekapcsolják a villanyat, akkor legyen legális feltörni az ilyet.

Van amelyik kiadó a legálisan megvehető, online drm mentes változatot leszedette a gog-ról, csak hogy ne lehessen hozzáférni, mert gondoltak egyet, hogy ők egy újabb bőrt akarnak lehúzni és a kiadótól lehessen csak újra megvenni egy új verziót, ha valaki újra játszani akarna vele.

Alapvetoen az a gond, ha egy jatek fel van keszitve az offline modra, akkor konnyeden warezolhato. Nem csak azutan, hogy becsodolt a game studio, hanem day1.

Ha egy game studio/kiado nem szeretne, hogy a bevetelenek mondjuk felet elvigye a warez, akkor kenytelen DRM vagy egyeb online fuggoseg beepitesere. Ha mar az elkeszul, akkor nem lesz mar abbol DRM vagy online fuggosegektol mentes jatek, hiszen miert invesztalna bele olyanba, ami nem termel penzt.

Ez egy teljesen más probléma és egyébként is feltörik őket. 

Ettől még nem kell hagyni, hogy egyoldalúan kiszolgáltatottá tévő szerződéseket köthessenek a cégek. És mivel már szinte minden szoftver hasonló szerződéssel jön, nincsen alternatíva sem. Ezért kell jogalkozói fellépés ellene.

Persze a kiadók ezt is elszabotálhatják könnyen, ezért a legegyszerűbb kitétel, hogy akinek volt legális elérése, annak legyen legális a tört verziót is használnia. 

Azt is kezelni kell, hogy a kiadó szándékosan megsemmisíti a termék működését, de azt fenntartja jogi kifogásokkal visszaélve hogy senki se legyen képes használni azt, csak hogy mégegyszer eladhassanak neki egy másik változatot.

Szerintem egy technikailag kivitelezhető és mindenkinek jó megoldás lehetne, ha a kiadott játékkal együtt a mesterkulcsot letétbe kellene helyezni egy állami/EU szervezetnél, ami azt nyilvánosságra hozza X év után, vagy csőd esetén azonnal. Ez a kulcs pedig lehetővé kell hogy tegye, hogy 3rd party szervert üzemeltethessen, illetve 1 játékos módot offline el lehessen indítani.

Szerintem nem korrekt a gyártókat erre kötelezni. Ez egy üzleti vállalkozás. Ha nem éri meg, miért pont ezt kellene veszteségesen üzemeltetni?

Megoldás: Egyrészt ne vegyél olyan játékot, aminél nem garantálják, hogy kiadják a forrását, hogy majd később is tudj vele játszani. Ne követelőzz. írj te egy játékot, majd add ki a forrását, ha már nem nyereséges, ha szerinted ez így oké.

Szerintem nem értetted meg vagy valami hülyeséget olvastál.

Annak betiltását kérjük, hogy ne legyen önmegsemmisítés beépítve a játékokba (vagy más szoftverekbe). Hogy távolról a kiadó megölheti a programot online. Azt is, aminek a használatához nem is kéne internet, csak a kiadó hatalmához kell.

Hálózati játéknál sem azt kérjük, hogy örökre üzemeltessék. De akkor a szerverek lekapcsolása előtt nyissák fel, hogy ne csak az ő szervereiket használhassák.

Köszi a választ. Jogos. Nem sikerült akkor jól megértenem az eredeti igényeket. Azonban ettől függetlenül a játékfejlesztés is üzleti vállalkozás. Válaszolok úgy, hogy a most írt soraidra reagálok. Remélem így érthetőbb lesz, amivel nem kell egyet érteni, csak ez is egy nézőpont.

Az önmegsemmisítés, ami nekem ismeretlen, mert nem tapasztaltam ilyet soha, nem szép és nem korrekt, viszont mint tulajdonos megteheti, mert az ő terméke. Azt is értem, miért lehet önmegsemmisítés: mert a régi megvett játékkal játszol, nem veszel tőlük újat. Az megint más kérdés, hogy mit vállalt a játék fejlesztő, hogy a játéka meddig fog működni, ettől függhet, hogy jogilag korrekt vagy nem korrekt. Ha nem tetszik ez a fajta működés: ne vedd meg a játékot. Nem kötelező. Játszani sem kötelező. Ha megvetted, megsemmisítték a játékot, akkor jogilag támadd őket, ha szerinted nem tehetik meg.

A szerverek lekapcsolása esetén hogy felnyissák a szerver oldali részt: egyrészt lehet, hogy nem úgy írták meg, ahogy szívesen kiadják, lehetnek benne üzleti titkok, amelyek a konkurenciának nagy segítséget adnának, bármi más ok. A korrekt az lenne, ha a cég adna egy üzleti ajánlatot, hogy mekkora összegért, mennyi idő alatt készítik el kinyithatóra a játékot, és ha a közösség összedobja a pénzt, akkor megteszik. Ha meg nem vállalják a megnyitást, az is egy üzleti döntés, nem értem, miért kellene bárkit is kötelezni erre. Még akkor is, ha sok embernek hasznos lenne.

Ha úgy fogalmaza meg a licenszet, hogy megsemmisítheti a kifizetett licenszet, akkor megteheti. Egészen addig, amíg a törvény felül nem írja az erőfölénnyel kötött egyoldalú szerződés hatályát. Ha a szerződésben sem volt szó arról, hogy a bármikor távolról megsemmisíthetik a licenszet, akkor már most sem jogos.

Persze tudom, a milliárdos cégek megtehetik, hiszen ki akarná beperelni őket. Na ezért indítottak javaslatot a törvényi felülvizsgálatra. Ugyanezek a kiadók azok, aki elérték, hogy a független kiadó cégeknek ingyen kelljen terjeszteniük a szarjukat, mert nekik jár az a pénz.

szerintem akkor jar el korrekten, ha vasarlas elott a vasarlo tudtara hozza ezeket a felteteleket, pl. a jatek kiadasatol szamitott 10 ev mulva ezen a napon le fogjak kapcsolni a szervereket, vagy pl. ha mikrotranzakcios, akkor havi x bevetel alatt kapcsoljak le, stb. igy vasarlas elott a vasarlo el tudja donteni, hogy ez megfelel-e neki.

neked aztan fura humorod van...

De manapság a mai játékokat, szoftvereket csak béreljük, néha már a hw-t is. 

Igen, ez is része a problémának, amit úgy kerülnek meg a kiadók, hogy a licensz nem a szoftver használatára szól, hanem a szolgáltatásra, amin keresztül használni lehet a szoftvert. Hogy bolti fizikai doboz is csak steam licenszet tartalmaz az is része a problémának.

De lehet még vannak játékok/szoftverek, amik nem steamen vagy más piactéren keresztüli trükkös szolgáltatás licensszel jöttek. Most szerintem főleg ezekről van szó. Az még egy másik játszma lehet, hogy el is vehetik a használati jogot, ha éppen olyan kedvük van.

Ilyen alapon az Adobe Photoshop ellen is lehetne lázadni, mert már nem kapható dobozos változatban, csak havi vagy éves licence van hozzá. Ha lejár az idő, megáll és nem tudod használni.

Én aláírnám és támogatnám, hogy a régi Photoshop verziókat tegyék ingyen elérhetővé legálisan. Az más, hogy milyen alapon és hogy nem kötelezhető erre az Adobe cég. Hasonlónak érzem a játékokkal kapcsolatos követeléseket is.

Az öröklicensz utólagos visszavonására nincs joguk. Akkor sem, ha technikailag úgy csinálták meg, hogy képesek legyenek megtenni. Ha az iparág a felhasználók átbaszására szakosodott, akkor a törvénynek kell ezen változtatnia.

Majd akkor lesz joga a kiadónak elvenni a licenszeket, ha majd a kiadó tulajdonosának anyja is kérheti az abortuszt a 40 éves kölkére.

De lehet még vannak játékok/szoftverek, amik nem steamen vagy más piactéren keresztüli trükkös szolgáltatás licensszel jöttek.

Ezért is szeretjük a GOG-ot és hasonlókat, ahol DRM nélküli játkokat (is?) lehet venni. (És tényleg megveszed őket, nem pedig bérled.)
Kb. szánalmas volt, amikor pár éve azért nem tudtam a Steamen játszani a Human Resource Machine-t (amit eleve nem is lehet többen játszani),
mert a Steam-kliens (és csak az) nem ért el valami kiszolgálót... Úgyhogy elindítottam a GOG-os változatot, az gond nélkül betöltötte a játékállást,
én meg játszottam tovább. Ma már csak olyan játékot játszom Steamen, amit máshonnan nem tudok megvenni.

Annyi kiegészítés még, hogy GoG-ot használva célszerű időről időre offline lementeni a kedvenc játékainkat, mert vannak amiket csak elrontanak az update-ek. Vagy csak szimplán szórakoztatóbb a korábbi verzió. Bizonyos esetekben elérhető GoG-on a régi verzió például saját Cyperpunk játékuk v2.0 radikális módosításai miatt, de általában csak a friss verzió érhető el. 
Steam előnye, hogy ott aránylag sok esetben elérhető a korábbi verzió egy játékból. De én is inkább GoG felé hajlok. A GoG játék áll legközelebb a régi megvettem a játékot és betettem a lemezt a szekrénybe, ezért "birtoklom" a game-t érzethez. 

Épp itt van a lényeg.

Az egész vita nem arról szól, hogy mi a jogos, vagy mi a fair.

Hanem arról, hogy hogyan akarunk mi élni.

És a törvényhozás olyan törvényeket fog hozni. A játékszabályok (aka törvények) ismeretében meg a piaci szereplők olyan döntéseket fognak hozni, hogy legyen benne nekik profit.

A piaci szereplőknek nem az a baj, hogy mik a játékszabályok - csak az, hogy előre tervezhető legyen és mindenkire vonatkozzon. Aztán úgy fogják alakítani az üzleti / fejlesztési terveket.

nem ismerem a sztorit, leirnad par mondatban?

nekem a shield tablet sztori van meg, ami aksi hiba miatt lett visszahivva, ezt ugy oldottak meg, hogy kuldtek egy masik tabletet helyette. sajnos az ujnak puposodott fel az aksija, ezert rendeltem 2 uj aksit, amit bele is forrasztottam mindket tabletbe. annyi volt a csavar, hogy az eredeti tabletet nem lehetett tovabb hasznalni az eredeti rendszerrel, ezert lineageos kerult ra.

neked aztan fura humorod van...

Az pl. lehetne megoldás, ha minden online játékban lenne LAN-mód, az akkor is megy ha a központi szerver már leáll.

De az is lehet megoldás, ha kiadják a játék/szerver forráskódját, kiveszik belőle az online DRM-et, vállalnak mondjuk 15-20 évet, amíg garantáltan menni fog a játék, stb.