Érintésvédelem egy szomorú hír apropóján

Sziasztok!

 

Most olvastam, hogy sajnos meghalt egy 12 éves lány mert a töltőn lévő telefonja belesett a kádba.

https://telex.hu/belfold/2025/04/25/nyiregyhaza-aramutes-telefon-kad-ha…

 

Mivel több téma is volt villanyszereléssel, érintésvédelemmel kapcsolatban, ezért beteszem ezt ide egyrészt figyelemfelhívásnak, másrészt, hogy meg tudjuk beszélni pontosan mi okozta és hogyan is lett volna elkerülhető a tragédia.

Hozzászólások

Kicsit vegyél vissza. Nem mindenki vágyik férfitól ilyen szolgáltatásokra, tartsd meg magadnak az ez irányú vágyaid. Senki sem "mindenhez is értő". Sem, te, sem senki más. Olyan hogy polihisztor nem létezik, az innen-onnan felületesen összekapdosott ismeret nem azt jelenti hogy az adott terület szakértője valaki. Pont ezt kellene neked és a hasonlóan gondolkodóknak felfogni hogy amihez nem értünk azt nem piszkáljuk, kifejezetten értem ezt olyan dolgokra amikkel potenciálisan kárt tehetsz magad, vagy pláne mások testi épségében. Ismerek én is több ezermestert, nincs ezzel semmi gond. De ismerni kell a határainkat, és ott ahol átfordulhat akár szándékos akár véletlen károkozásba, pláne emberélet veszélyeztetésébe, oda bizony hozzáértőt kell hívni.

Szerkesztve: 2025. 04. 25., p – 11:28

Egy dolgot legalább felvet a kérdés: hogyan történhetett meg? Ha rendes töltőt használ az ember, abban kapcsolóüzemű táp van, ahol van egy nagyfrekvenciás transzformátor. Ez galvanikusan elválasztja egymástól az AC 230V-t és a DC 5V-t. Tehát a 230V fázisa nem kerül rá a kimeneti DC oldalra.

Itt valami agyon silányított töltő lehetett, ahol csupán diódákkal és fesz.csökkentő megoldásokkal ráküldték az 5V-t, hogy közben DC egyik vége fázis? 

A hosszabbító a kád szélén volt, abban volt a töltő. A hosszabbító esett a kádba. Csak az újságíró hülye, mint a segg. 

A csajszi (12 évesen) videotelefonált a kádban, és merült a telefonja. A szülő engedte neki mindezt.

Nálam további kérdéseket vet fel, hogy kádban videotelefonált a 12 éves lány.

Itt a FI relé hiánya csak egy dolog.

Minek a kádban telefonálgatni?

Minek videótelefonálgatni?

Minek videótelefonálgatni fürdés közben meztelenül egy 12 éves gyereknek?

Minek a töltő a kádba, ha már annyira lemerült, hagyná kint addig.

Hosszabbító a kád mellé? Ez már a Darwin díjas kategória, ki az az idióta szülő aki ezt engedte vagy aki nem tanította meg a gyereknek, hogy ezt miért nem?

 

Ennek semmi köze az érintésvédelemnek. Ha lett volna FI relé, akkor most lehet ezt megfogta volna, de másnap lehet a villamos ütközőjén utazott volna és akkor abban hal meg. Itt mélyebben lehettek a gondok.

Persze mindezt úgy írom, hogy nem tudok semmit az esetről és a családról, bocs ha valakit megbántok.

Te hol elsz ? Mutatta a kis kanijanak a temat. 12 eves volt, de hogy mar nem kislany az biztos. Ma az mar meno csajszi es tok gaz mai megfeleloje ha meg nem tucskoltek meg, mert akkor rusnya es nem kell senkinek... Ez ilyen csorda szellem alapu a mai kis bukszak kozott. Amugy meg kulturkorbol szarmazokent ez teljesen rendben van, nekik ez a kulturajuk, te meg egy otromban kirekeszto rasszista mihazankos nacioid vagy.

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

kössz hogy emlékeztetsz miért is irányítottam át a hup.hu-t kevésbé toxic it oldalra. :D gyors vissza is kapcsolom. Sajnos már a tudatalattimig  csúszott az évek alatt a mozdulatsor hogy mutatóujjal felhúzom a trackpointot az address bar-ra, ütök egy h-t kisujjal meg egy entert, és már fröcsög is a szar.

Egy hét után halt meg, az áramütéstől megállt a szíve, de újraélesztették, súlyos égési sérülések miatt volt utána a kórházban. Hogy a szülő engedte neki mindezt, ezt nem tudom honnan vetted, az anyja bölcsödében dolgozik, szerintem érthet a gyerekekhez, egy 13 éves lány mellett már általában nem állsz ott amikor fürdik. Úgy törték rá a fürdőszobaajtót, tehát gondolom bezárta - kétlem, hogy ezeket a szülő explicite engedélyével...

Főleg kínai olcsó töltőkre jellemző, hogy a transzformátorban a primer és szekunder tekercs nincs rendesen elválasztva egymástól, csak a vezetéken lévő szigetelő lakk védi egymástól, mely hő hatására károsodhat.
A másik spórolási metódus a nagy és kisfeszültségű oldal közötti nagyfrekvenciás zajok kiszűrésére rendeltetett olcsó / nem megfelelő kondenzátor használata, mely hiba esetén szakadás helyett zárlatba megy át. (nem class y1, minőségibb cuccokban 2 is szokott lenni belőlük sorba kötve)

+ ÁVK sem volt ezek szerint :(

nem is értem miért nem vesz mindenki innen minőségi töltőt:

1 portos 30W: https://www.ikea.com/hu/hu/p/sjoess-usb-toelto-1-bemenettel-30-w-gyorst…

2 portos 45W: https://www.ikea.com/hu/hu/p/sjoess-usb-toelto-2-bemenettel-45-w-gyorst…

2300 forint, és benne van kb. minden létező védelem + tudja a  legelterjedtebb PD / QC gyorstöltési protokollokat, PPS-t is, és hatékonyságban is 90%-os ami nagyon jónak számít ebben a kategóriában

teszt: https://youtu.be/sp8PDgrh_IM

szétszerelés: https://youtu.be/5RrsWUR0wao

Csávókám tesztel usb-c töltőket évek óta, szkópra dugja, a védelmeket is lepróbálja, és jól vizsgáztak. Eddig úgy voltam vele, h. ikea-s töltő, vajon mennyire gagyi, és mit tudhat? A videó óta meggyőzött, és vettem belőle többet is, csak ezt használom tavaly április óta. 

Ezt nem ismerem, de a korábbi, 3xUSB-A csatlakozós IKEA töltő szintén jól szerepelt tesztekben és szétszedés utáni elemzésben. Lett is kettő belőle.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Igen. :)

A töltőt úgy lehet testreszabni, hogy jár hozzá három színben kettő-kettő kör alakú matrica, és ezeket tudja az ember igény szerint felragasztani. Egy 3 fős családban így mindenkinek meg lesz, hogy melyik színű töltő az övé, amikor a sajátját keresi; illetve tudni lehet majd, ha másét használja.

Én is IKEA-sat vettem amíg nem kezdtek el 100W körüli töltőket adni a telefonokhoz. (KOPPLA, de ez kb 10 éve volt és még USB-A-s)
100W-os (mármint 5A-t kibíró kábelük van), miért nem gyártanak akkor "hozzá" töltőt is? (Egyébként mostanában már csak IKEA-s kábelt veszek, jó tapasztalatom van velük, bár 1-et vissza kellett vinni, de szó nélkül cserélték)
30/45W manapság elég kevés, ha már töltőt veszek, akkor nálam követelmény, hogy a laptophoz is jó legyen, ami 65W minimum. (A telefonomhoz 120W-os töltőt adtak...)
Jelenleg egy AliExpresses 100W-os (4 port, de abból kb 2-t lehet kihasználni, a harmadikra max világítós nyakörvet dughatok fel közben tölteni:)) Baseus töltőt használok, már vagy 2 éve hibátlanul működik. (A kábelükből viszont már van pár rossz) Bár kínai, de nem volt kifejezetten olcsó, 50 USD felett.
Ha csinálnának 100W feletti 2 portos IKEA töltőt, azonnal vennék párat :)

Egyrészt tök jó, IKEA mondja robot vagyok.
Másrészt ki a francnak van ideje n+∞ terméket, szolgáltatást követnie. Beleértve a töltőket is pl. Tessék kizárólag minőséget árulni, és ne kelljen könyörögnöm hogy megvehessem.
(Éppen nagybevásárlás van folyamatban eszutykokból. Idegőrlő. )

echo crash > /dev/kmem

Tessék kizárólag minőséget árulni, és ne kelljen könyörögnöm hogy megvehessem.

Pedig pont h. háztartási nagygéptől kezdve a kocsikon át (elektromos, és hagyományos is), egészen a mindenig már csak selejt van olcsón is, és nagyondrágán is. A drágánál sokszor csak a 10x-es (gyártói) haszon van feltornászva 20x-30x-ra, magában a minőségben valójában nincs is sok különbség.

Sajnos ezért már 1 doboz gyufát sem tud a paraszt megvenni anélkül, h. ne lefizetett influenszerek hazugságainak bedőlve vegyen szart drágán, muszáj  körültekintően kinyomozni a valódi ár/érték arányt.

DiodeGoneWild videóit érdemes megnézegeteni youtube-on, rendszeresen küldenek neki "megkérdőjelezhető" minőségű töltőket. (Mondjuk a szarkasztikus humora a jelen eset kapcsán nem biztos, hogy ülne...) Trafó letekercseléséig elbontja. Szinte kivétel nélkül olyanok a trafók, hogy látszólag jól szigetelt, de a csévetest szélén, ahol a kivezetések vannak, a primer és szekunder huzal azért csak egymáshoz ér. Csak a lakkozás marad életvédelmi szigetelésnek, ami kb egy nagy semmi.

A másik viszonylagos újdonság, hogy gyorstöltés feature van -mert az adja el-, de alkatrészek továbbra is alulméretezettek. Iszonyatosan (130-150°C-ig is) fel tudnak melegedni. Pár üzemóra után már olvadásnyomok vannak a szigeteléseken.

A nagyfrekis zavarszűrő kondenzátor a primer és szekunder oldal között szinte kivétel nélkül _nem_ class Y1 biztonsági kondenzátor, hanem egy közönséges 1kV-os kerámiakondenzátor, ami hiba esetén akár zárlatba is mehet.

Szóval jócskán van a piacon még látszólag jól megépített töltő is, ami tele van rejtett életveszélyes csapdákkal.

Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

Az első videó amit tőle láttam, még ez volt: https://m.youtube.com/watch?v=JjzKFJP2Z_8 (ez az egy reupload ami tudtommal fennmaradt)

Sok hozzászólónak nem tűnt fel, hogy ez egy paródia az akkoriban nagyon divatos "ingyenenergiás" lifehackekről. Nekem rögtön megtetszett a gonosz szláv akcentusa. :) Volt még pár hasonló prank videója, pl a végtelen mély lyuk a szobája padlóján, de már nem találni meg őket.

Az eredeti csatija ez: https://m.youtube.com/@danyk666/videos igazi "old youtube" feeling.

Meg a web1.0-s weboldala is: https://danyk.cz/index_en.html

Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

Izé, látatlanban itt nem a telefon esett be az USB kábellel, hanem a töltő is a hosszabbítóval együtt... és szerintem elkövette azt a reflexszerű hibát, hogy vizes kézzel kikapta a vízből a beesett hosszabbítót.

Ha a vízben van a hosszabbító, hajszárító, bármi egyéb, az nem üt agyon, mert a víz nem vezet annyira és nem tud rajtad keresztül folyni az áram se, sokkal rövidebb áramutak vannak a hajszárítón vagy hosszabbítón belül. Akkor fog agyonütni, vizes kézzel megfogod, kiveszed a vízből, mert akkor jelentősen megváltoznak az áramutak.

Mert a vízben kevés az ion, ami ioncsatornát tud létrehozni, amennyi van benne, az nem tud nagy áramot vezetni, mert a víz maga hűtőközegként hat és nem tud kialakulni ioncsatorna attól, hogy felmelegszik a folyó áram útja olyan anyagban, amiben ki tud alakulni ioncsatorna. A másik nagy különbség, hogy amikor víz alatt van a hosszabbító, akkor (leegyszerűsítve) a legrövidebb út az áramnak a két pólus közötti ~2 centiméter a vízen keresztül. Amikor kiveszed a vízből, akkor ez a legrövidebb út megszűnik, mert nem lesz közöttük a víz, és az áram keres magának hosszabb utat, ahol be fog vonni téged is, a kezeden, karodon és testeden keresztül.

Mondok egy egyszerű kísérletet, gondolom ismered az ún. wood electricity drawing dolgot: https://www.youtube.com/watch?v=GLUg3xZKDn4

Ez száraz fával nem működik. Víz alatti fával szintén nem működik. Viszont nedves felületű fával gyönyörűen működik. Egyszerűen azért, mert a száraz fa esetén nem indul meg akkora áram, amitől a fa elkezd megégni, egyszerűen nem tud elég nagy áram folyni. Víz alatt nem tud kialakulni ioncsatorna, mert hiába vannak ott elegendő számban ionok, hiába van megfelelő vezetőképesség, ha a víz lehűti azonnal (és a víz is vezet). Viszont ha nedves a fa felülete, akkor kialakul akkora áram, amitől a fa megég, a hőenergia felszakít egyre több molekulát, az ionok pedig remekül vezetnek és így a fa felületének jelentős része megég, miközben jelentős áram folyik át, nagyobb, mint amekkora átfolyik rajta, amikor víz alatt van teljesen.

Te általában helyesen írod ezeket, most azonban vitatkoznék.

a víz nem vezet annyira és nem tud rajtad keresztül folyni az áram se, sokkal rövidebb áramutak vannak a hajszárítón vagy hosszabbítón belül

A víz valóban nem vezet nagyon. Valamelyest ionjaira disszociál, de ez nem olyan sok, ha tiszta a víz, nem borítottak bele valamilyen sót. Viszont hogyan jönnek ide az áramutak? Feszültséggenerátoros a táplálás, tehát hiába van egy rövid, kis ellenállású áramút, az nem fogja kisöntölni a hosszabbat, ha úgy tetszik, a rövid, nagy áramú áramút ellenére fennmarad a tápfeszültség, azaz a rövid áramút irreleváns. Áramgenerátoros táplálás esetén igazad lenne, mert jelentősen csökkentené a rövid áramút kis ellenállása a tápláló feszültséget, vagy, ha jobb így olvasni, a rövid áramút elviszi az áramgenerátor áramának jelentős részét, kevés marad azon kívül.

De feszültséggenerátoros táplálás esetén a rövid áramút nem egyéb, mint a kóbor apácák megtévesztése. :)
 

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Én annyit olvastam a közösségi médiában egy hölgy hozzászólásában (aki azt állítja ismeri a családot és a történteket), hogy hosszabbítóba (elosztóba) volt dugva a telefon töltője, és az elosztó esett be a vízbe. Szakmai szemmel ez így simán elképzelhető. Egy elosztóban van annyi fémes felület hogy a vízzel tud kellően kis ellenállással érintkezni, a másik "pólus" pedig maga a fürdőkád, a csap, a zuhanycső, akármi. Ha lett volna ÁVK akkor vélhetően nem következett volna be a tragédia. Nem akarok áldozathibáztatásba átmenni, de itt én keményen érzek ebben szülői felelősséget is: hát nem volt még elég baleset ahhoz, hogy ne csináljunk ilyen butaságokat, hogy elosztót teszünk a fürdőkád mellé / hálózatra akárhogyan csatlakoztatott műszaki cikkel nem fürdünk?

Az első ami felmerült bennem, hogy hogy a fenébe került ez az egész a kád mellé. 

Egy 12 éves abból a szempontból megbízhatatlan, hogy szülőként már azt hiszed, hogy a legnormálisabb gyereked van, aki mindent biztonságosan csinál, és közben - teljesen véletlenül - támad egy rossz ötlete, pl hosszabbítót visz a kádhoz, hogy a lemerült telefonján zenét hallgasson. Pedig 1000-szer megbeszéltetek mindent, és mindig jól reagált. Nem tudom, hogy mi történt, csak találgatok. A szülő lehet, hogy nem is tudott róla, hogy ilyen hülyeség előfordulhat valaha is, hogy elosztót visz oda a gyerek (mert azt gondolta, hogy ezt már alap, hogy érti, és nem csinálná). - Erre egy gyerek esetén mindig gondolni kell.

De ezért is nagyon fontos ezen felül is mindent megtenni, amit csak lehet, pl ÁVK-t használni, ha nem volt. De nagyon nehéz kivédeni egy-egy tragédiát, mert találékonyak a gyerekek.

Mindkét gyereknek el is meséltem az esetet.

Jah. Én is csináltam ilyet. Három fázisút. Hogy meg tudjam táplálni a házat aggregátorról áramszünet esetén.
De már nincs erre szükség, változott a stratégia. :-)

Úgy van ez, hogy normálisan kiépíteni sok macera volna, és indokolatlanul sokba kerülne a megoldandó probléma nagyságához képest.
Ezért keresi az ember a "smart" megoldást. Ezért érdemes mindenbe védelmet építeni, amibe csak lehet: sose tudod, mit követ majd el aki használja.

Azért a kétoldalú villásdugó és a smart szó egy mondatban elég epic.

Van, ahol az ember okoskodik, de el nem tudom képzelni, hogy van az a macera, amit ezzel akarnék megspórolni. Meg hogy ha már gányolunk, akkor mitől olyan sokkal nehezebb ügy egy megfelelő aljzatot odagányolni?

A hosszabító úgy kerül a kád mellé, hogy a tinédzser nem bírja letenni a fészbúkot, tiktokot egy percre sem, és a merülőfélben lévő telót töltőre teszi, majd a kádban csetel, szelfizik.

Egyébként vállalom a hímsoviniszta jelzőt, de tapasztalatom szerint a nőnemű egyedek 99%-a képtelen megérteni az elektromosság lényegét. Ma már ez nem jellemző a lapostévés korszakban, de az idősebbek bizonyára láttak olyat, hogy a feszültség alatt álló képcsöves tévé tetején ott figyel a cserepes virág, és a háziasszony szorgalmasan locsolja.

Ahogy azt sem értik meg, hogy egy elemmel/akkumulátorral simán fel tudják gyújtani a lakást. (De bármilyen gyenge minőségű elektronika esetén, amit valami kínai boltból rendelt eleve olyan áron, amiből már lehet tudni, hogy gond van. Belenézel, és azt annál olcsóbban nem lehetne megcsinálni...)

Nem vagyok én sem hímsoviniszta, de tényleg nem értik, és érdekes módon ugyanazt nem értik.

A 12 éves gyereket nagyon sajnálom. Tényleg valószínűleg ez is úgy történt, hogy senki nem gondolt rá, egyszerűen csak odavihette a hosszabbítót.

Az én kisebbik gyerekem is (13 éves) pont a napokban csinált baromságot (nem életveszélyest, de olyat, amivel bajt okozhatott volna, és nem vártam tőle) - Utána nem tudta megmagyarázni, mert neki sem volt már logikus. Szerencsére nem történt baj. Előfordulhat véletlen.

Egyébként vállalom a hímsoviniszta jelzőt, de tapasztalatom szerint a nőnemű egyedek 99%-a képtelen megérteni az elektromosság lényegét

A férfiaké se. Egy kicsit többen vannak, akiknek megvan a fejében, hogy víz+áram = baj, és komolyabban veszik. Mivel általában is többet dolgoznak gépekkel, meg jut nekik az ilyen szarok szerelése, ezért általában jobban megvan, hogy nem viccből mondják dolgokra, hogy veszélyesek.

> víz+áram = baj
Manapság túl sok inger éri a mezei embert. Nem lehet mindenre odafigyelni, mindent fejben tartani. Imho esetenként nincs is baj az egyszerű, hülyebiztos megközelítéssel.
Ne vigyél _semmi_ elektromost a víz közelébe, az baj. Gázszag, baj. Sziréna, baj stb.

Volt kollégámnál van vadiúj FI relé. Hivatalosan, minősítetten. Áramszolgi plusz külső ellenőr felülvizsgálta. A kutyája elrágott egy hosszabbítót, katt, és lesántult. A FI relé se mindenható.

echo crash > /dev/kmem

A kutyája elrágott egy hosszabbítót, katt, és lesántult.

Hát ugye az ÁVK/FI akkor véd, ha L-PE(vagy nem N), illetve N-PE(vagy nem L) közé kerül az ember. Ha az N-L közé kerül ember (vagy kutya), az ellen nem véd az ÁVK/FI, mert az N és L között legális fogyasztók vannak.

Ha feltesszük, hogy egyszerre csak a háromból egy és csak egy vezeték sérül (_és_ a sérült vezetékkel érintkezik a kutya utána), akkor az hatféle sorrendben tud megtörténni, és ebből az N - L - PE az, ami biztosan ÁVK leoldás nélkül okoz balesetet, ergo 1/6-od az esélye annak, hogy áramütést, méghozzá "nagyot" fog kapni. Ez az egyik része a dolognak. A másik lehetőség az, hogy a kutya szigetelő felületen állt, így bár az L sérült elsőként, nem folyt áram addig,a míg az N-et meg nem csócsálta - ez a másik 1/6-odnyi esély. Bónuszként az is kérdés, hogy a kutya számára mekkora a halálos áramerősség...

"Ahhoz azért kva nagy pech kell hogy elrágjon egy kábelt és pont a földet ne."
 

Annyira szerintem nem, ugyanis valószínűleg nem egyszerre harapja át mint egy csípőfogó, hanem szép sorban csócsálja a vezetéket.

1. Ha először a fázist sikerül, akkor megvágja az áram, de old a EV relé, így abba marad a csócsálás, csak a fázis sérül
2. Ha először a földelést, akkor nem történik semmi, csócsál tovább, ha másodiknak a fázist, akkor lásd 1. pont
3. Ha először a nullát, akkor nem történik semmi, csócsál tovább, ha másodiknak a fázist, akkor EV nem old, mert a N-F-en és kutyán megy át az áram, ez a peches eset
4. Ha első kettőre a földelést és nullát, akkor nagy valószínűséggel össze is ér a kettő, EV old és ez miatt még a fázist is meg tudja csócsálni, de addigra abban már nincs feszültség

Például: "Ha első kettőre a földelést és nullát, akkor nagy valószínűséggel össze is ér a kettő, EV old"

Például ez hülyeség.

Csak akkor igaz, ha aktív fogyasztó van.

A hármas pont is hülyeség. Pl ha a hosszabbítóban fogyasztó van, a nullavezetőn fázis lesz miután elrágta. Ha nincs, de a N-F vezetőn áram folyik, élből old az ÁVK, stb stb.

"Például: "Ha első kettőre a földelést és nullát, akkor nagy valószínűséggel össze is ér a kettő, EV old"
Például ez hülyeség.
Csak akkor igaz, ha aktív fogyasztó van.
"

Az EV-vel szerelt háztartások hány százalékában nincs egyetlen aktív fogyasztó sem? A hosszabítónak teljesen mindegy, hogy előtte vagy utána van fogyasztó. Ha N-PE között rövidzár van, akkor a háztartásban éppen aktív bármely fogyasztó által felvett áram egy része a N helyett a földelésen keresztül érkezik és erre old az EV relé.

"A hármas pont is hülyeség. Pl ha a hosszabbítóban fogyasztó van, a nullavezetőn fázis lesz miután elrágta. Ha nincs, de a N-F vezetőn áram folyik, élből old az ÁVK, stb stb."

Az EV nem old, ha N-F vezetőn áram folyik. Akkor old, ha vagy N-PE(föld) vagy F-PE(föld) között folyik áram.

Másrész ha van aktív fogyasztó a hosszabbító végén, akkor igaz, hogy a szakadt N fogyasztó felöli oldala fázisra kerül, de erre is old az EV relé.

Teljesen mindegy hogy hány százalék. Amit leírtál, csak feltételekkel igaz, ennyi. Az ÁVK az áramösszeget figyeli. Pont leszarja hogy hol folyik, ha nem ugyanannyi megy be a fázison amennyi a nullán kijön, leold. Akkor is leold, ha nincs is földveueték a hosszabbítóban amikor megrágja az eb.

"Szerintem ő arra gondolt, hogy a szigetelést rágta el, nem pedig rögtön a réz eret is."

Igen. Ha nem lettem volna egyértelmű elnézést.

Amit rágcsálnak a kutyák azt nem az első metsző fogaikkal teszik, hanem a hátsó örlőfogakkal csócsálják, pl. egy vastagabb botot is nem keresztül harapnak, hanem hátsó fogakkal lehátják.

Többnyire el vagy szigetelve a földtől, a padlók jelentős része nem jó vezető (műanyag, kerámia, szövet vagy száraz fa), fog folyni áram, érezni lehet, de ha csak a fázist fogod meg, akkor sokszor nem alakul ki akkora áram, amitől az ÁVK leoldana (ehhez ~7.5 kOhm alatti ellenállás kellene, ami általában nem áll fenn). Az a helyzet, hogy 0,5-1 mA már bőven érezhető áram, 5 mA már fájdalmas, és 0,5 mA áramhoz már MOhm környéki ellenállás tartozik, az viszont fennáll a legtöbb padlónál.

Mindez jelentősen megváltozik vizes-párás környezetben és/vagy a másik kézzel kapaszkodva valamiben.

"Mivel általában is többet dolgoznak gépekkel, meg jut nekik az ilyen szarok szerelése, ezért általában jobban megvan, hogy nem viccből mondják dolgokra, hogy veszélyesek."

 

Valahogy így. A tipikus férfiszakmáknál nagyobb arányban és hamarabb sikerül belenyúlni a konnektroba, és hamarabb átjön, hogy hú, ez megbasz! Meg aztán a férfinép az bátor :-)

víz+áram = baj

Megboldogult nagymamám ezt tudta, ezért amikor kapott egy merülőforralót, téglákból csinált állványt a melegítendő edénynek, alá tette a merülőforralót, bekapcsolta, majd várt. A merülőforraló pedig kisvártatva világítani kezdett...

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

>  de tapasztalatom szerint a nőnemű egyedek 99%-a képtelen megérteni az elektromosság lényegét

Tapasztalatom szerint a hímnemű egyedek 99%-a képtelen bármit elmagyarázni anélkül, hogy ne

- felsőbbségtudatosan tegye (aka: "magas lóról")

- megpróbálja megérteni, hogy a másik hogyan érzékeli a világot

Ezt hívják ún mansplainingnek, ahol is sem az nem érdekli a magyarázót, hogy a másik képes-e befogadni amit mond, sem pedig az, hogy egyáltalán ezt a másik által befogadható formátumban tegye.

Ez, és nem más a kiinduló probléma. És ez amúgy ffi-nő viszony független, ha egy férfi bénázik az árammal, akkor se az van, hogy "figyelj, ezt így meg így kéne" hanem "hahaha, milyen béna vagy, hát ezt neked tudnod kéne, hogy faszság!" (tisztelet a kivételnek). A nők nem butábbak mint a férfiak, csak más a percepciójuk, másképp szemlélik a világot. Mindent, tényleg szó szerint mindent képesek megtanulni, ha valaki rászánja az effortot, és megpróbálja megérteni azt, hogy hogyan és miként értik és értelmezik a nők (helyesebben: mások) a világot, és ennek megfelelően öntik formába a tudást. Csak hát ez manapság nem divat.

Blog | @hron84

valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával 

via @snq-

amikor felújítottuk a lakást, én megfogadtam hogy amíg az elektromos hálózat nincs rendberakva addig semmi nem dugunk be semmilyen eszközt.
fun fact: az egyik szobában úgy tudtad felkapcsolni a lámpát, ha bedugtál valamit a konnektorba...
feleségem simán belenyúlt villával a kenyérpirítóba, a fi relé működött...
szóval nem életkor függő!

De ki a bré hosszabbítózik egy fürdőszobában? Főleg a kád felett. Erősen Darwin-díjas már a történet kezdete. Arról nem is szólva, hogy a mai technológiai szint mellett simán elvárható volna RCD/GFCI, ezt most nem tudom magyarban milyen neveken futtatják, a lényeg, hogy túláram, zárlat esetén nagyon gyorsan leqrja a kapcsolótáblát, és nem lesz elég idő, hogy valaki életveszélyes áramütést szenvedjen.

The world runs on Excel spreadsheets. (Dylan Beattie)

Az ÁVK fürdőkád esetében a "lehet, hogy nem halsz meg" kategória.

Ha nincs ÁVK, akkor "biztosan meghalsz". Már a Columbo-ban is konyhai robotgéppel gyilkoltak a fürdőkádban.

 

Valami olyasmire emlékszem, hogy 50% a valószínűsége, hogy életben maradsz ÁVK-val egy ilyen hosszabbítós akció után?

Ez egy visszatérő baleset. Guglizz rá akár angolul a releváns szavakra, sajnos elég sokan haltak már meg ilyen balesetben. Belsős céges levlistán 2-3 éve ment körbe ugyanilyen eset, akkor kolléga barátjának a lánya halt meg ugyanígy (sőt ott tényleg a töltőn lévő telefon esett a kádba, nem az elosztó). Fontos lenne erről suliban beszélni, fizika/osztályfőnöki/természetismeret vagy hasonló órán: NE töltsd a telót hálózatról a kádban. Ha életed legfontosabb hívását intézed és merülsz max egy gyenge powerbankot tarts a közelben.

Sajnos nem tudom nem észrevenni, hogy az áldozat legtöbb esetben fiatal lány. Valószínűleg a kislányok kisebb eséllyel nyalnak laposelemet, vagy absztraktabb a kapcsolatuk az elektromossággal, passz... Legtöbb kisfiú sem Mézga Aladár, de ilyen alap műszaki összefüggések minthogy áram+víz=rossz talán mélyebben rögzülnek vagy fontosabb infóként maradnak meg bennük.

sőt ott tényleg a töltőn lévő telefon esett a kádba, nem az elosztó

Én ezeket mindig kétkedéssel fogadom, amikor ezt mondják vagy írják, utólag mindig kiderül, hogy mégis ott volt a hosszabbító, amit véletlenül belerántottak a vízbe. Tipikusan a kád közelében nincs dugalj USB-kábelnyi távolságra, hogy kényelmesen tudj kézben tartott telefont tölteni. Régen nem is nagyon volt fürdőszobában dugalj, pláne a kád környékén, amióta meg vannak fürdőszobai elektromos készülékek, azóta nem szabad a kád környékére dugaljat tenni.

Legtöbb kisfiú sem Mézga Aladár, de ilyen alap műszaki összefüggések minthogy áram+víz=rossz talán mélyebben rögzülnek vagy fontosabb infóként maradnak meg bennük.

Szerintem imho csak kevesebbet pofáznak fürdőkádban. Az órákig ázás nagy átlagban inkább női sport.

ott tényleg a töltőn lévő telefon esett a kádba, nem az elosztó

Ha életed legfontosabb hívását intézed és merülsz max egy gyenge powerbankot tarts a közelben

Ha a töltés alacsony feszültsége és áramerőssége elég volt a balesethez, miben változtat a helyzeten az, hogy az a feszültség és áram a powerbank akkujából jön vagy a töltőből?

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

1. nem elég hozzá a feszültsége (az áramerőssége még akár elég is lehetne, de a bőr még vizesen sem annyira jó vezető, hogy ekkora feszültségnél a testen keresztül elég áram folyjon)

2. ha elég is lenne, a powerbank feszültsége az usb csatlakozó két érintkezője között lép fel, nem pedig a földelés (kád, vízcsap, lefolyó) és a csatlakozó között. Mellkastájékon átfolyó áramot összehozni úgy, hogy az usb két érintkezője között záródik az áramkör... nehéz.

3. egyenáram, ezért ha megfogja nem görcsöl rá, el tudja engedni

Ettől függetlenül a powerbank-et sem merném kád közelébe tenni, mert ha belefolyik és zárlatot csinál a li-ion cellán, annak az eredménye könnyen füst, szikrák, tűz lehet. Majd a cellából kiszabaduló lítium vízbe esve lítium-hidroxiddá alakul további heves robbanások keretében így egy erősen maró és forró lúg lesz a kádban, ami agresszíven fröcsköl szét a bőrre, szembe, mindenhova. Bele nem fog halni, de az égési és marási sérülések nyomai egy életre megmaradnak.

Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

Okés, ez a hirtelen oda dobott powerbankos ötlet elég nagy hülyeség volt így utólag ezt elolvasva :-) Max két méteres kábellal...

Még annyi kiegészítés, hogy nem azt mondom, hogy powerbakozz kádban telefonozáskor, hanem hogy HA már valaki nem tudja elképzelni az életét enélkül, egy fokkal jobb mint hosszabbítóról tölteni. Legjobb ha kád sincs, így tuti nincs kísértés sem :-)

Ne haragudj, szerintem te a vízbe eső elosztóval hasonlítottad össze. Nem?

Én azt kérdeztem, hogy a vízbe eső telefon és USB töltőzsinór esetén mi a különbség abban, hogy a kádon kívül az USB száraz vége egy töltőbe vagy egy powerbank-be van dugva. Életvédelmi szempontból.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Főleg a 2. pont a lényeg.

Ha a töltő tökéletes, akkor a szekunder oldal teljesen lóg a levegőben, ez esetben kb nincs különbség a powerbank és a töltő között. Gyakorlatban ilyen kb nem létezik. Max régi vasmagos trafóval lehet megcsinálni, kapcsolóüzemmel már nem.

Még a jobb minőségű töltőkben is van egy Cy kondenzátor a primer és a szekunder oldal között zavarszűrési okokból. Sőt ez a kondenzátor pont azért kell, mert a trafó maga is egy (szándékolatlan) kondenzátor és nagyfrekvenciásan kapacitívan átcsatol a pimer-szekunder között.

Ezt érezni lehet kézzel, ha megfogod egy töltőn az usb dugó földelését (vagy fém készülékházat ami éppen rajta lóg) és egyszerre megfogsz egy valóban földelt csövet vagy más készüléket. Némely töltőnél ahol a Cy kondenzátor túl nagy értékű (pl mert a trafóból a belső árnyékolást lespórolták, ezt kell kompenzálni) ez igen fájdalmas lehet.

És akkor most jönnek a gagyi rossz minőségű töltök, amikben a Cy kondenzátor a legritkább esetben Class Y1-es biztonsági minősítésű (ez hiba esetén nem mehet zárlatba). Aztán a trafók a legritkább esetben vannak úgy tekercselve, hogy a primer és a szekunder huzal sehol ne érintkezhessen egymással. Tessék-lássék el van szeparálva ragasztószalaggal, de szélén a kivezetésnél szinte mindig van egy pont ahol keresztezi egymást a két huzal. Vagyis a primer-szekunder között csak a lakkréteg szigetel. Amire azért az életedet rábízni elég lutri. Vannak élvezetesebb formái is a "veszélyesen élésnek".

Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

Vasmagos, hálózati frekis trafónál ez még járható út. Jó, mert simán szemrevételezéssel is látszik, hogy biztonságosra van megcsinálva.

Nagyfrekis ferritmagosnál túl sokat számít a kölcsönös induktív csatolásban, hogy mennyire vannak szorosan egymásratekercselve. Nem ritka, hogy a primer ketté is van választva, egyik fele legbelül, majd szendvicsként középen a szekunder, majd legkívül a primer másik fele. Gondolom nagyon kompromisszumos lehet a külön csévetest, legalábbis hálózati trafóknál kapcsolóüzemű tápban nem rémlik, hogy láttam volna ilyet. Régi monitorok CCFL inverterében találkoztam ilyennel, szeparált primer és multi-szekciós szekunderrel, ott nyilván nincs más megoldás, hogy az átütési szilárdság meglegyen.

Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

Jó okfejtés, csak az a baj, hogy ezek a töltőknek sokkal-sokkal több áldozatot kellene szedniük úgy általánosságban, ha a hálózati feszültség mellett jelentős áramot át tudnak vezetni a primer és szekunder oldal között, mert ez esetben akkor úgy is jelentős mértékben áramütést kellene szenvednie tömegeknek, hogy épp nem ülnek vízben, csak megfogják az USB kábelt, ami gyakran előfordul, gyakrabban, minthogy vízbe ejtsék. De ilyenről nincs hír, hogy tömegek fogták meg az USB kábelt és meghaltak. A vizes környezet ilyen téren nem ront a helyzeten, mert itt van egy megfogható és üzemszerűen megfogott fém, aminek hálózati feszültségen kellene lennie ilyenkor, jelentős áramokra képesen, de még se hallunk ilyenekről.

Szóval még mindig azt mondom, hogy amikor arról beszélnek, hogy a telefonja töltés közben beleesett a kádba és meghalt, akkor volt ott hosszabbító és az is beleesett a kádba.

egyenáram, ezért ha megfogja nem görcsöl rá, el tudja engedni

Ugyanaz az effektív feszültség ugyanazzal az árammal ugyanúgy görcsöt okoz, az AC annyiban más, hogy a szívritmust meg tudja pluszban zavarni.

Ettől függetlenül a powerbank-et sem merném kád közelébe tenni, mert ha belefolyik és zárlatot csinál a li-ion cellán, annak az eredménye könnyen füst, szikrák, tűz lehet.

Ezt meg kellene mondani a tűzoltóknak is, akik ún. lánzsával oltják az Li-ion tüzet, ami áttöri az akkumulátor burkolatát és vizet injektál az akkumulátor cellái közé, szóval valószínűleg rosszul csinálnak valamit. Vagy neked van rossz koncepciód...

Erre volt valami összefüggés, hogy frekvencia függvényében mennyi áramtól görcsöl be egy izom és amennyire tudom egyenáramnál több kell, mint 50Hz-en. Gyors rákereséssel én is csak szívritmuszavarra találtam meg az adatokat 30mA (50Hz) vs. 130mA (0Hz). De mivel a fiziológiás háttere ugyanaz, szerintem feltételezhető hogy a sima rágörcsöléshez is több fog kelleni DC-ből.

A tűzoltók meg nem meztelenül a kádban ülve oltják az akkupakkokat :)

Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

Gyors rákereséssel én is csak szívritmuszavarra találtam meg az adatokat 30mA (50Hz) vs. 130mA (0Hz).

Mert arra igaz.

De mivel a fiziológiás háttere ugyanaz, szerintem feltételezhető hogy a sima rágörcsöléshez is több fog kelleni DC-ből.

Nem ugyanaz a fiziológiás háttere.

A tűzoltók meg nem meztelenül a kádban ülve oltják az akkupakkokat :)

Csak ugye azt álmodtad, hogy a víz "zárlatot csinál a li-ion cellán, annak az eredménye könnyen füst, szikrák, tűz lehet", miközben ennek pont az ellenkezője történik, ha víz alá kerül egy cella.

Itt van két jelentős különbség: tengervíz és HV akku a főszereplő. A tengervíz vezetőképessége ~15 ohm centiméterenként, a Tesla akkuja meg 400 voltos, egy tengervízzel elöntött akku saccra képes 10-20 kW teljesítményt leadni, hűtése nincs, nyilván túlmelegszik, attól meg ki tud gyulladni. Ha oltani kellene, akkor ugyanúgy vízzel oltanák el, ahol a víz nem tengervíz.

Várjál, te most azt feltételezed, hogy mi van, ha egy csupasz 18650-est beejtesz a vízbe. Akkor kb semmi.

A powerbank viszont nemcsak ebből áll. Egyrészt nem fogja ellepni a víz a cellát, hogy a hűtő hatás valamennyire érvényesülni tudjon, hanem csak beleszivárog a tokba. Másrészt meg valami szappanos, mosószeres (nem kifejezetten ionmentes) víz befolyik az IC random lábai közé, megjósolhatatlan, hogy mit, mekkora ellenállással, milyen sorrendben fog összezárni. Egy random kínai powerbank esetén ki mernéd jelenteni, hogy az elektronika garantáltan úgy van megcsinálva, hogy semmilyen esetben sem szalad meg az áram a cellán? Hogy biztosan nem spórolták ki a biztosítékot belőle?

Én azért láttam már pár videót arról, hogy tűzoltók milyen óvintézkedésekkel oltják az akkupakkokat. Teljes védőöltözetben, plexi arcvédővel, jó messziről. Nem is tudom miért...

Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

A powerbank viszont nemcsak ebből áll. Egyrészt nem fogja ellepni a víz a cellát, hogy a hűtő hatás valamennyire érvényesülni tudjon, hanem csak beleszivárog a tokba. Másrészt meg valami szappanos, mosószeres (nem kifejezetten ionmentes) víz befolyik az IC random lábai közé, megjósolhatatlan, hogy mit, mekkora ellenállással, milyen sorrendben fog összezárni. Egy random kínai powerbank esetén ki mernéd jelenteni, hogy az elektronika garantáltan úgy van megcsinálva, hogy semmilyen esetben sem szalad meg az áram a cellán? Hogy biztosan nem spórolták ki a biztosítékot belőle?

Te most itt random magyarázkodsz, egyre mélyebbre süppedve a mocsárba, amit magad köré magyaráztál.

Én azért láttam már pár videót arról, hogy tűzoltók milyen óvintézkedésekkel oltják az akkupakkokat. Teljes védőöltözetben, plexi arcvédővel, jó messziről. Nem is tudom miért...

Például azért, mert ki tud gyulladni, csak épp nem attól, hogy vízzel árasztják el.

Kíváncsi lennék az ÁVK penetrációra az országban. Az én nem reprezentatív tapasztalataim alapján a helyzet siralmas. Kádár kockák nagy részében szvsz még az 1960-70-es állapotok uralkodnak olvadó biztosítókkal.

Most vettünk egy panellakást 1973-ban épült. A lakásban még a klasszik bakony kismegszakítók..... 1981-es felirattal...

Az is megér egy gondolatot, hogy miért kell még a fürdőkádban is telefonozni. Zebrán átkeléskor, kerékpáron,  autóvezetéskor, vasúti átjáróban, sorolhatnám. Ez már beteges. Nem jobb teleengedni a kádat habfürdővel, meggyújtani egy pár illatgyertyát, és minden külső ingert kikapcsolva ellazulni?

Furdoszobaban semmi helye a konnektornak, hosszabbitonak meg foleg. Egyetlen szoba joheto eset a mosogep esete. Foldeles, ÁVK, EPH gondolom a kozelben sem volt....

Error: nmcli terminated by signal Félbeszakítás (2)

Nalunk az elektromossag csak nem bonthato / csatlakoztathato elemekben van jelen a furdoben. Pl nincs bent villanykapcsolo sem. A vilagitas/bojler meg megfeleloen le van foldelve, illetve az EPH is teljeskoru. Meg az elmeno szennyvizcsovekben is van EPH csatlakozashoz kozdarab. Egyszeruen igy biztonsagos(abb).

Error: nmcli terminated by signal Félbeszakítás (2)

Igen, ez egy vitatott terület. Pl. itt kint Angliában tilos bármilyen konnektort telepíteni fürdőszobában. Se borotvának, se hajsütő vasnak, se semminek nem lehet. Safety mánia van túltolva. Még sok helyen villanykapcsoló sincs, hanem ilyen húzózsinórral oltogatod fel a világítást. Annyiból mindenképp túlkapás, ha a konnektor normálisan van kiépítve, nem gond, hogy nedves környezetben van. Ebben az esetben sem az volt a gond, hogy volt, hanem hogy elosztóval volt úgy toldogatva, hogy az be tudott esni a kádba.

The world runs on Excel spreadsheets. (Dylan Beattie)

Elhiszem, de én még sehol nem láttam itt fürdőszobában konnektort. Shaver outlet formájában se. Még a villanykapcsoló is ritka, az is inkább a közintézményekre, cégekre jellemző inkább, magánházakban sokkal ritkább, akkor is úgy van megoldva, hogy a fürdőszobán kívülre teszik, vagy nincs is, és mozgásérzékelőt tesznek be helyette.

The world runs on Excel spreadsheets. (Dylan Beattie)

Voltam vagy 1 tucatszor britteknél, London, Slough, északabbra (középtáv Skócia és London között). Luton mellett a fostos Travelodge-tól kezdve az ökörhugyozásszerűen dimbes-dombos alapra épített fadeszkás nyekergőpadlós régi szállókon át szinte mindenhol volt shaver plug a fűrdőszobában.

Tippre szerintem azért, mert vendéglátó helyekre mehettél, akik turistákra számítanak, és azokra az igényekre építenek ki. Amikről én beszélek, az nem a Travelodge, meg Skócia, hanem az átlag angol által lakott magánházakra vonatkozik. Azokban majd nézd ki is meg legközelebb, hogy se konnektor, és tipikusan villanykapcsoló se lesz. Itt ez a szokás, túltolják a safety-t. Baromság, de ezt kell szeretni.

A másik, ami hasonló balfékség, hogy nincs rendesen nyíló ablakuk, nem csak a fürdőben, sehol se. Mindegyiket szinte csak kicsit lehet kinyitni, vízszintes bukóra, de úgy, hogy még a külső üveget se tudd tisztítani, hanem csak kívülről lehessen, ha emelet, akkor létráról vagy hosszú teleszkópos mosóval. Emiatt se tisztítani az ablakot nem lehet normálisan, és szellőztetni is alig. Gondolom ez is safety feature, hogy senki ne ugorjon ki az ablakon, meg ne dobáljon ki semmit. Csak tipp, de másra nem tudok gondolni.

A harmadik fő furcsaság, az a melegvíz, hidegvíz, sok helyen külön csapból jön, nem egy keverőcsapból, így nem lehet trükközés nélkül köztes hőmérsékeltű vízben mosakodni. Elég ősi megoldásnak, igénytelenségnek tűnik.

Arról már nem is beszélve, hogy a villanykapcsolók, konnektorkapcsolók is úgy vannak bekötve, hogy lefelé billentéssel kapcsol BE, nem pedig ki, itt ez a szabvány. Oka nincs, így fingották el magukat, semmit nem tudnak mellette felhozni, mert még a baloldali közlekedésnél tudnak ilyen lovagok így fogtak kezet anekdotákat kitalálni, meg régen ez volt a globális sztenderd, már ez is max. fölösleges ökörködés. Értem egyébként, az autóiparukat védik vele, de azt lehetne modernebb eszközökkel is védeni, büntetővámokkal, meg igazolásokkal, nem kell hozzá a kormányt, pedálok áttenni a másik oldalra.

The world runs on Excel spreadsheets. (Dylan Beattie)

Két lakást béreltem, nem emlékszem, hogy azokban volt-e shaver plug.

A bérlés után vettem egy új építésű házat, abban volt shaver plug. A fürdőszobákban a falban.

Aztán vettem egy 1930-ban épített házat. Ebben is van shaver plug. Mindkét fürdőszobában van egy fénycsöves lámpa a tükör felett, és ennek a lámpának a része a shaver plug.

De! A shaver plug speciális.

Teljesen igaz, hogy nincs se rendes villanykapcsoló, se rendes konnektor a fürdőszobában. Se magán házban, se szállodában. Vagy kint van a villanykapcsoló, vagy egy lógó madzagot kell meghúzni a kapcsoláshoz.

A rendes konnektorokhoz tartozó villásdugóban 13A-es olvadóbiztosíték van. A shaver plugnak az alakja is más (így kb. semmit nem lehet beledugni), és amit láttam szétszedve, ott magában a konnektorban volt valami kicsi biztosíték. Már nem emlékszem, hogy 1A vagy 2A.

A harmadik fő furcsaság, az a melegvíz, hidegvíz, sok helyen külön csapból jön, nem egy keverőcsapból, így nem lehet trükközés nélkül köztes hőmérsékeltű vízben mosakodni.

Ez elméletileg azért lett így, mert nem akarták, hogy a tetőtérben a nyitott víztartályban álló víz óriási nyomása esetleg az alacsony nyomású csőbe visszafelé follyon, és így a lakás koszos vize a tiszta hálózati vizet elrontsa. Gyakorlatilag ez már felesleges, mert a közmű rendes nagy nyomással szállítja a vizet, és a legtöbb házból ezeket a régi víztartályokat eltávolították már (vagy az újabbakban sosem volt).
A mi új építésű házunkban keverő csaptelepek voltak, a mostani régi házban meg külön csaptelepek vannak. Mondjuk a régi víztartályokat csak tavaly távolíttattuk el, csak azóta van ivóvíz mindenhol, nem csak a konyhában.

Kézmosáshoz elméletileg be kell dugnod a dugót, engedni meleget és hideget, és mint egy lavórban, a langyos vízbe mártott kézzel mosakszol, nem folyó vízzel. Persze hülyeség, de ugye tradíció, ami miatt sokan meg akarják tartani és inkább leforrázza az egyik kezét és lefagyasztja a másikat.

Értem egyébként, az autóiparukat védik vele

1) Hogy védené vele, amikor még a Zsiguli is gyártott jobbkormányos autókat a 80-as években.
2) Milyen autóiparukat? Külföldi cégek gyártanak itt autókat vagy külföldi néven, mint a Nissan, vagy helyi márkanév alatt, mint pl. az Opel helyett Vauxhall logóval. Illetve van néhány eredetileg angol márka, aminek külföldiek a tulajdonosai. Pl. a Mini az BMW, a Jaguar Land Rover az indiai. Az MG azt hiszem kínai.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

én kéthetente szoktam szakállvágóval igazítani. hát lehet kapnék a fejemre, ha az előszobai tükör előtt vágnám, és mindenhova beszállnának a szálak

4 és fél éve csak vim-et használok. elsősorban azért, mert még nem jöttem rá, hogy kell kilépni belőle.

most megnéztem. nálam is így működik. mindenesetre a tükör mellett van egy konnektor. ezen ezekszerint tölteni szoktam. az biztos, hogy a fürdőben borotválkozom

4 és fél éve csak vim-et használok. elsősorban azért, mert még nem jöttem rá, hogy kell kilépni belőle.

Áramelosztónál/hosszabbítónál nagyobb faszságot elképzelni nem tudok egy fürdőszobában.

Nálunk a hosszabbító fel van kábelkötegelővel erősítve a mosógép hátára, hogy ne a földön lógjon. A fürdőszobában simán úszhat a víz, ha a mosógép megzizzen.

 

Nálunk 3 konnektor van a kádtól, zuhanyzótól 2m-re: egy a mosógépnek, egy a gázkazánnak, egy az elektromos fogkefének. Mindegyik 1.5 m magasan van, nem a szabványos lenti 50cm-es elhelyezéssel.

Nem kell fürdőszobába konnektor. Oldd meg másképpen.

A fi-relé ezt megfogta volna?

A magyar ember jelképe a hátrafelé nyilazás. Vakon rohanunk a semmibe, miközben a múltunkat támadjuk.

De miert menne at az embeten? Fazis -> 3 cm viz -> nulla. Az ember fele joval nagyobb ellenallasu az aramut.

Ha megfogja a csaptelepet, vagy eppen folyik be a viz, vagy csak bent van a vizzel teli illetve kromozott muanyag csovu tus a vizben, akkor a vizhalozat fele van foldeles, detto ha fembol van a kad. Ebben az esetben viszont a fi rele leold, mert nem a nulla fele megy a fazis.

Kadban bekerulni a fazis es a nulla koze szerintem nem lehet. Fazis es fold koze lehet bekerulni, ami halalos tud lenni fi rele nelkul.

Ha földelt a hosszabbító ami beleesik a kádba (és jó a földelés) akkor a fi relé leold, mindegy hogy földelve van-e a kád vagy sem. A kádnak azért kell földeltnek lennie hogy szar konnektor esetén is leoldjon a fi relé.
A műanyag kádnak a lefolyója szokott fémből lenni, azt kell a földelésbe bekötni.

Gábriel Ákos

a feszultsegmentesites fel nem cserelheto lepesei:

- a feszultsegmentesitendo resz kikapcsolasa, levalasztasa

- letiltas, a visszakapcsolas megakadalyozasa

- a feszultsegmentesseg ellenorzese

- a fennmarado toltesek kisutese, foldeles-rovidrezaras

- a feszultsegmentesitett resz korulhatarolasa

neked aztan fura humorod van...

Rengeteg sületlenség elhangzik itt a fi-relékkel (ÁVK) kapcsolatban. Sajnos az sem egy csodafegyver, nem tudja megelőzni a hibát. Ha adott hibaáram kialakul, akkor meghatározott időn belül lekapcsolja a hálózatot. (Kb mint a kocsiban a légzsák. Az sem előzi meg az ütközést.) Sajnos lehetnek olyan körülmények, hogy az ÁVK megléte ellenére baj lesz.

A Teszt gombot rendszeresen, pl. havonta meg kellene nyomkodni. Ha hosszú ideig, évekig nem mozdul meg a mechanizmus, akkor be tud állni, és a kioldási ideje eltérhet az eőírttól.

Ettől függetlenül nem akarok lebeszélni senkit az ÁVK használatáról, pár 10ezer Ft-os eszközről van szó, csak érdemes tisztában lenni a limitációkkal.

Egy gyerek halala mellett nem viccelek, ezert a kivetkezo kepre ne mint humorforrasra nezzetek, hanem azt lassatok meg benne, hogy az emberek valoban milyen hulyek tudnak lenni.

https://vicclap.hu/static/media/200709/pic55149.jpg

Oszinten remelem, hogy ezek a marhak csak poenbol csinaltak a kepet, es nem volt bedugva, vagy hogy legalabb baluk volt fi rele. Utobbi nem tudom, hogy miert nem kotelezo, a bekerulesi osszeg szinte semmi, es jelen esetben nem halt volna meg egy gyerek.

Van konnektorba dughato fi rele is, ha valakinek regi a halozata, akkor siman bedugja a furdoszobai konnektorba a fi relet, abba pedig az elosztot, es akkor maris vedve van ott minden az aramutestol. Valahogyan ezt el kene ulteni az emberek tudataba, amihez persze nem etikus egy gyerek halalat hasznalni, de celszeru. En ugy fel oraja ecseteltem a gyerekeimnek a tortenetet, remelem eleg melyen bevesodott nekik, hogy eszukbe jusson ha ilyet latnak. Itthon van fi rele, de attol meg szabaly, hogy viz mellett ne legyen "drot", es amellett pedig nincs vizipisztolyozas. Atvettunk par forgatokonyvet, beleertve azt is, hogy trafohazat, villanyoszlopot nem hasznalunk takarasnak ha pisilni kell. 

A legszomorubb az egeszbem az, hogy egy sima bolti eszkozzel meg lehetett volna elozni ezt. Vajon meg hany olyan furdoszoba van, ahol nehany ezer forintnal kevesebbet er egy ember elete? Vagy ahol nem is tudnak a lehetosegrol...

Oszinten remelem, hogy ezek a marhak csak poenbol csinaltak a kepet, es nem volt bedugva, vagy hogy legalabb baluk volt fi rele.

De még úgy is felelőtlen dolog lenne balesetveszélyes helyzetből poén képet csinálni (akkor is ha kamu). Valaki marha meg majd azt gondolja, hogy itt is működött.

Oké, de ahhoz (szak)ember kell, aki beszereli. Én ilyenre gondoltam:

https://www.gali-na.hu/fi-rele-2p-16a-30ma-adapter-dugaljas-ip44

Ezt a háziasszony megveszi a boltban, benyomja a konnektorba, ebbe nyomja bele az elosztót, az elosztóba pedig mehet a hősugárzó, hogy ne fagyjon meg a baba a fürdetéskor. Aztán ha borul a babafürdetőkád állványostul, akkor a hősugárzót elárasztó víz nem öli meg a babát és a mamát, csak hanem csak kattan a fali konnektorban a fi relé, és máris kurvára megérte azt a 10 ezer forintot amit ráköltött az ember.

És mindezt szakértelem és bármiféle építőmunka nélkül, bolondbiztos módon. Két nagy pizza árából.

Semmi felelőtlen nincs ebben, amennyiben ismerik a fizikát.

A csapvíz eléggé gyatrán vezeti az áramot, legjobb esetben is tipikusan 250-500 μS/cm a vezetőképessége, ami kb. 2-4 kΩ/cm ellenállást jelent, ha csak 5 centit feltételezünk, amennyire megközelíted, akkor is 10-20 kΩ ellenállásról van szó, ami 230 VAC esetén ~11,5-23 mA áramot eredményez, ami valóban a veszélytelen kategória. Érezni fogod, nyilván, de a FI relé még le se old ettől az áramtól és ez is a vizes bőrődön keresztül fog folyni, nem pedig a bőrödön belül. Ráadásul nem is tudnak kialakulni ívcsatornák, mert a víz egyrészt jobban vezet, másrészt meg azonnal lehűti és kioltja a keletkező ívet. Ha ilyenkor derékig benne állsz a vízben, akkor semmi nem történik, egyszerűen nem tud áram folyni rajtad keresztül, pláne nem életveszélyes területen át (például szív).

Ez igaz egészen addig, amíg nedves kézzel ki nem emeled a vízből a belefordult hosszabbítót, amikor megváltozik a helyzet, ugyanis eltűnik az a víz, ami eddig védett attól, hogy rajtad keresztül tudjon folyni az áram, mert elvezette az áram jelentős részét, másrészt meg a nedves hosszabbító, nedves kéz nem egy jó kombináció, a nedves felületek nagyon jól vezetik az elektromos áramot, és ki tud alakulni ívcsatorna is, mert nincs már ott a víz hűtő hatása.

Konkrét valós példának ott van a világ egy részén tudatlanságból "suicide shower" néven emlegetett zuhany, ahol a zuhanyfejben van a fűtőszál, úgy kopaszon, van egy kis labirintus a víznek és egy védőföldre kötött tüske, aztán ennyi. Annyira kicsi áram folyik normál üzemben, hogy majdnem mérhetetlen a PE felé az áram, ha csak a fázist kötöd rá a fűtőszálra, akkor is csak a 5-10 mA folyik, amitől a FI-relét se oldja még le. Ha nem lenne védőföld bekötve, akkor is ennek az 5-10 mA töredéke folyik, mert a vízsugárnak is van centiméterenként bőven ellenállása.

A fizika szerencsére tudja a dolgát, a fizikát viszont sokan nem ismerik eléggé, de ezzel a fizika szerencsére nem törődik.

Bővebben (az első pont a témáról szól, a második meg a suicide shower témáról): 

1, https://www.youtube.com/watch?v=6Dd6_TghcE0
2, https://www.youtube.com/watch?v=06w3-l1AzFk

--

Röviden: ha bármi feszültség alatti beleesik a vízbe, ne szedd ki, amíg nem veszed ki a vízből nedves kézzel, nem lesz bajod.

Pár éve javítottam egy ütős villanyhalász cuccot. Felmosóvödörbe a két drót közé beraktam a kezem, hát nem volt semmi, az összes ujjam elkezdett szétnyílni, nem tudtam kontrolálni. A másik kezemnél volt a cumó a potikkal, tök érdekes volt. Ha a vödörben álltam volna (drót1), a bal kezemben drót2, valószínű most nem írogatnák itt faszságokat neutrínó nagy örömére. Egyébként részvétem a kislány családjának.

A kislány a fürdőszoba ajtaját magára zárta, a balesetről az édesanyja csak onnan értesült, hogy a lakásban elment az áram

Valószínűleg volt ÁVK, zárlati áram nem tudna másképp folyni. Viszont nedves környezetben az az áram is sok lehet, amit az ÁVK megszakít. Hozzá kell tenni, hogy az ÁVK specifikáció szerint 30 mA esetén old, de nem azonnal, azonnal 150 mA esetén old, 30 mA tud folyni 30ms ideig.

Ez nem így van, nem jól tudod. Névleges kioldó áramnál a kioldási idő 300ms, vagy az alatti. (Mindegy, hogy 10, 30, stb. mA-es) 5x hibaáramnál max 40ms. 

Amúgy méréseim alapján 5x hibaáramnál jellemzően 10-15 ms alatt old a legtöbb ÁVK. (Ez kb fél hullámhossz)

A kioldási áram függ az ÁVK típusától is. A típ. esetén pl. 1,4x névleges hibaáram a megengedett.

Ez nem így van, nem jól tudod. Névleges kioldó áramnál a kioldási idő 300ms, vagy az alatti. (Mindegy, hogy 10, 30, stb. mA-es) 5x hibaáramnál max 40ms. 

A 300ms a maximum és maximum 40ms (két egész hullám) alatt 5x hibaáramnál le kell oldania (kevesebb mindig lehet), a legtöbb specifikáció azt írja, amit írtam, már ahol része a specifikációnak:

- Tripping current: 30mA
- Tripping time: 30ms

illetve:

- Rated Tripping Current : 100mA
- Tripping Time Undelayed (<100ms)

Emlékem szerint az UK szabvány szól így és mivel a többi ország szabványa tipikusan lazább, szigorúbb meg lehet, ezért UK szabvány szerint készülnek egységesen, akkor is, ha nincs konkrétan ráírva, csak az, hogy az adott ország/régió szabványának megfelel.

Amúgy méréseim alapján 5x hibaáramnál jellemzően 10-15 ms alatt old a legtöbb ÁVK. (Ez kb fél hullámhossz)

Hamarabb nem tud (legalább egy félhullámot), később meg nem szabad neki, az 5x hibaáram azonnali leoldást kell okozzon.

A kioldási áram függ az ÁVK típusától is. A típ. esetén pl. 1,4x névleges hibaáram a megengedett.

Igen, vannak egyéb szempontok is.

Szerkesztve: 2025. 04. 28., h – 07:29

Most olvastam, hogy sajnos meghalt egy 12 éves lány mert a töltőn lévő telefonja belesett a kádba. [...] pontosan mi okozta

Darwin-award

(PS: a 230V-os hosszabbító, nem a telefon)

 és hogyan is lett volna elkerülhető a tragédia

Pl. lett volna egy műszaki érzékű apja, amelyik jól nyakon baszkodta volna, ha látja, hogy ilyen balfaszságot csinál

Tehát összefoglalva: kellett volna az agyába egy FI-relé

trey @ gépház

Szerkesztve: 2025. 05. 06., k – 17:55

Bekrepált a rokonom keverőtárcsás mosógépe a 70-es évekből. Nekiláttam szerelni.

- vasház

- védőföldelés nincs, 2 vezeték megy be

- a kapcsológomb és az elektronika a keverőtárcsa alatt van, légszigetelés van (nyitott fémsaruval illeszkedik a kábel a kapcsológombra és a motorra, azért nem zárlatos, mert messze vannak a cuccok egymástól)

- simán befolyhat a víz, ha a szigetelés elenged a motor és a kapcsoló terébe

- ráadásul mosás közben simán megfogod a fémházat, hogy belenézzél, mi a helyzet.

 

Csoda, hogy nem halt meg mindenki, aki ilyen géppel mosott...

 

https://www.adokveszek.hu/keverotarcsas-mosogep-vi3yqw