A száraz számok a korábbi évek adataival együtt:
|
---|
Kis magyarázat a 2024. évi számokhoz:
- Habár munkából adódóan sokkal többet mentem az autóval, mégis alacsonyabb az éves összes költésem, mint 2023-ban vagy 2022-ben volt.
- A 2023. évi szervizköltség az fájdalmas volt (nagyszerviz). Márkaszervizbe hordom az autót, így az ottani árakat kell alapul venni.
- Nem emelkedett sem az éves szintű km-enkénti összköltség (2023: 119 Ft/km, 2024: 69 Ft/km), sem a halmozott km-enkénti összköltség (2023: 90 Ft/km, 2024: 87 Ft/km).
- Értékcsökkenést, amortizációt most se számoltam. Majd ha eladom az autót, úgyis akkor fogom csak realizálni és megmondani. Addig felesleges vele bíbelődnöm.
- A 2024. év egy unalmas év volt autózás szempontjából. Na de a 2025. év... Már most az év elején okozott izgalmakat anyagilag és műszakilag is. Részletek 1 év múlva - Opel utálóknak és a "régen minden jobb volt" nosztalgiázóknak kötelező olvasmány lesz! ;)
- n.balazs blogja
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 1277 megtekintés
Hozzászólások
pfff, köszi a megosztást. Én nem irkálom, de nekem is durva lehet. Az autó egy pénztemető.
Idén már egész sokat bicikliztem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Androidon a MyCars (Fuel logger+) app nekem nagyon bejött.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"Átlagfogyasztás: 5,69 liter/100 km"
Ahham, tehát hegyen laksz, önerőből lemész az aljára, majd mindig tréler visz haza :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nálad mennyit eszik egy dízel autó?
Tudod, vezetni tudni kell. Nem kell 3-5 km-re autóval járni, nem kell sokat dugóban ülni, megfelelő műszaki állapotban kell tartani az autót - beleértve a keréknyomást is. ;)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ja, hogy dízel, akkor még sok is az 5,7 :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Dízellel a traktor meg a kamion megy :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Plusz akinek megéri. ;)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
nem dizel, es ~9.4 korul jottunk most at Belgiumba.
automata, nem fogok 3-5kmre sem gyalog jarni, a dugot nem en valasztom, 15 ezer kmenkent markaszervizben van.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Értékcsökkenést, amortizációt most se számoltam.
Eladas utan kerlek majd szamolj egy olyan km koltseget is amibe nem csak az amortizacio, de az alternativ koltseg is szerepel.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egy személyes/családi autónál az alternatív költség elég szubjektív. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Miért lenne szubjektív? Ha a cash flow tartósan pozitív, akkor az emberek jellemzően kezdenek valamit a felgyülemlő többlettel. Malacpersely esetén valóban nem értelmezhető, de minden más esetben a befektetések hozamát a jármű bekerülési és a birtoklásból fakadó költségeivel arányosíthatjuk a birtoklás időtartamára.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mert az alternatív költség lényegében a nem-választott alternatíva elmaradt haszna.
Ott tudsz objektíven alternatívaköltséget számolni, ahol van gazdasági kontextusban értelmezhető helyettesítő termék. Mondjuk van egy webshopod, ahol akkora a forgalom, hogy saját autókat veszel, és futárokat alkalmazol. Alternatív költség ebben az esetben a teherautókra szánt tőkéből megvalósított felvásárlás meg nem történte miatt elmaradt haszon.
Családi autónál nagyon sok minden nem forintosítható értelmesen. Veszel mondjuk 10 évnyi BKK-bérletet, és a különbözetet állampapírba rakod. Alkalmazottként (vagy olyan vállalkozóként, ahol a befektetett időd nem lineárisan növeli a profitot) mennyi az órabére a szabadidődnek? Mennyit ér neked az, hogy ott áll az udvaron és bármikor mehetsz vele? Stb.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
De azt számolod, hogy mennyi az _autó költsége_? Tehát ha nem vennél autót azzal kell összehasonlítani, nem egy másik autóval. Pénz szempontjából ha tudod, hogy _mikor mennyit_ költöttél az autódra, akkor becsülheted, hogy az a pénz mennyit fialt volna.
A nem pénzbeli alternatív költség az amit nem tudsz becsülni, hogy mi neked a költsége annak, hogy mindenhová BKV-val meg MÁV-val kell bumlizni meg néha taxizni. Én mindigis autós voltam de amúgy van pozitívum a tömegközlekedésben is. Keretbe terel, de borozhatsz az ebédhez és nem kell minden kiránduláson ugyanoda visszamenni a végére. A gyerekeknek izgi vonatra szállni. Igaz ha folyton vonatoznánk, akkor már gondolom nem lenne izgi. Szóval ezt nem lehet becsülni, de a pénz oldalit igen, és azt kell mérlegelni, hogy megéri-e? Szerintem - mondom autós vagyok - a lelassulás lehet jó élmény is. El tudom képzelni, hogy jó lenne kevesebbet dolgozni - persze kevesebbet is keresni, de cserébe sokkal többet pihengetni, nem rohanni és ráérni. Meghúzni nem tudom, nem akarom, nem merem, de el tudom képzelni. Ez a nem pénzbeli alternatív költség.
A nyugisabb életet vidéken tudnám elképzelni, viszont ott meg még jobban kell az autó. Pesten az életünket meg tudnánk oldani autó nélkül simán. Vidéken már neccesebb. A konklúzió, hogy akkor lehet majd visszavenni a tempót, ha már az autó magától megvan.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
De azt számolod, hogy mennyi az _autó költsége_?
Én speciel azt sem, de ez már az én egyéni szocproblémám. :)
Én mindigis autós voltam de amúgy van pozitívum a tömegközlekedésben is.
Nincs bajom a tömegközlekedéssel, Pesten hacsak tehetem, lerakom a kocsit a bejáratnál, és onnan BKV. Meg a gyerekkel is járunk hobbiból tömegközlekedni, mert szereti és örül neki. De ez hobbi. Hozzánk a legközelebbi buszmegálló 15 perc séta (gyerekkel 25), mert a kerítésen túl már erdő van, meg természetvédelmi terület. Ebben az ominózus megállóban naponta 4x jár a busz, de amúgy is csak a város (nem Bp) széléig visz be, ahonnan busszal 30 perc a központ, vagy 20 perc Pest határa.
Ezért írtam, hogy családi autóra (lakhatásra, stb.) nagyon szubjektív mindenféle közgazdaságtani megközelítés, mert nekem az autó alternatívája az, hogy 20-30 alkalommal hívok taxit egy hónapban. Ha meg az ötkerben laknék, akkor az autó alternatívája egy kilencezer forintos bérlet. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Alternatív költséget mire is? Mi legyen az alternatíva?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Legegyszerubb publikus szamitas eseten alulbecslesnek alkalmas lehet pl. S&P 500 vagy PMAP, privat hasznalatra a sajat portfoliod eredmenyevel kalkulalnek. Szerintem, egy realis lizing vs vasarlas osszehasonlitashoz nem elhagyhato tetel az alternativ koltseg. Nagyon regi kocsiktol eltekintve jellemzoen joval magasabb mint a szerviz koltseg, de megsem szamolnak vele sokan.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mérsékelten látom ennek értelmét, egy befektetéssel nem tudok eljutni A-ból B-be.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egyrészt a befektetés nem alternatívája a személyautónak. Nem egymás helyettesítői.
Másrészt a lízing drága. Nekem jóval drágábbra jön ki, mint a saját autó. Lásd:
- falu fórumtárs 180e Ft+ÁFA / hó -> ~2,7 millió Ft / év + 380e Ft (ha kb. ugyanannyit megy és fogyaszt az autója) = 3 millió Ft / év
- én, aki költött 2024-ben 827e Ft-ot
Annyiból nem teljesen fair az összehasonlítás, hogy falu fórumtárs ennek egy részét költségeli a vállalkozásában. Én meg nem akarok szenvedni a vállalkozásomban elszámolással. Ráadásul a magyar vállalkozásom fel is számoltam. Na erre mit fogok én kapni....
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Önmagában a befektetés nyilván nem, nem visz el A-ból B-be. Azonban ha az autó tulajdonlása helyett más közlekedési formákat veszel igénybe (tömegközlekedés, kerékpár, motor, taxi stb), és ha adott esetben tényleg autó kell, akkor bérlet, ezek összerakhatók alternatívaként.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+0,7
Amikor korrektül próbálom ezeket összehasonlítani, akkor bejön a legproblémásabb elem: az idő. Hogyan számolhatok vele?
Bizonyos értelmezés szerint az idő értéke végtelen, hiszen mindenki számára egy erősen korlátos erőforrás. Végtelennel pedig nem lehet számolni.
Másik értelmezés szerint lehet közelíteni a munkabér / bevétel értékével. Csak ugye a szabadidő, a pihenés mindig többet ér, mint a munkaidő - nem érdemes 1:1-ben számolni.
Szerintem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Viszont ha én alkalmazott vagyok, akkor nem árazhatom be a szabadidőm a munkabéremmel, mert attól, hogy még egy órát odaülök önszántamból a céges géphez, még nem lesz több a fizetésem. Sehogy sem jó ez. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Tömegközlekedés esetén az idő nem feltétlenül elvesztegetett időt jelent. Én rengeteg könyvet olvastam el utazás közben, még akkor is, amikor egy 45 perces út alatt kétszer szálltam át. Ha ugyanezt az időt autóvezetéssel töltöttem volna, akkor szerintem a vezetés lett volna inkább elvesztegetett idő. Még akkor is, ha az mondjuk 30%-kal kevesebb időt jelentett volna.
Kerékpár kicsit más helyzet, az némileg több időt vesz igénybe, mintha autóval közlekednék, de ott pozitív hozadék a fizikai mozgás.
Hozzáteszem: én Budapesten lakom, a helyi mozgásra mindig van tömegközlekedés, még ha időnként ritka is és néha hosszabb gyaloglással jár. És persze meglehetősen sok mindent el tudok érni kerékpárral is, az autó annyira nem létszükséglet, hogy sose volt, sose lesz.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha ugyanezt az időt autóvezetéssel töltöttem volna, akkor szerintem a vezetés lett volna inkább elvesztegetett idő.
Ez se feltétlenül igaz, daily standup és mindenféle meetingek meghallgatására kiváló megoldás az autó, illetve elég sok podcastot hallgatok meg a kocsiban, amit önálló tevékenységként nem biztos, hogy csinálnék.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
en nem vagyok olyan ugyes hogy vezetes mellett egy podcastra is figyeljek.
raadasul olyan bator sem vagyok hogy kozlekedes (gyalog/kerekpar/auto) kozben a fulemben mast halljak mint a kornyezet hangjait.
A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én idén untam meg a saját autózást. Operatív lízingben hoztam el egy hibridet. 180+Áfa/hónap két évre, nekem csak tankolni kell. Két év múlva visszaviszem és elhozok egy vadi újat.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mennyit mész havonta / évente kb.?
180+ÁFA / hó az bruttó ~2,7 millió Ft / év. Csak a lízingdíj. Ha épp el tudom / akarom számolni a lízingdíjat, akkor megérheti. Egyébként nem éri meg. Szerintem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Csak a lízingdíj.
+ szerviz + biztosítás + casco + kopóalkatrészek stb., ezek az operatív lízingben benne vannak
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+ nem egy sajat 10-15-20 millios autod araert futsz a biztosito burokraciaja utan, ha baja esik, mikozben kene egy masik - ahol jol jon, hogy mar ismered a berlesi procedurat
Vegul vettem sajatot es kifizettem, de nagyon erosen gondolkodtam ezen a Santa Klaus Schwabos konstrukcion, autonal vegulis pont latom ertelmet. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A 180+Áfa/hónap díjban ezek vannak benne:
- bérleti díj
- biztosítások: kötelező + casco
- adók: gépjárműadó + cégautó adó
- időszakos szervizek: anyag + munkadíj
- gumik: téli/nyári szett + tárolás
- éves autpálya matrica
- éves futásteljesítmény: 15.000 km (olyan 13-14.000-et megyek évente, szóval beleférek)
Egy darab számla jön havonta, ezt költségként el tudom számolni. Az áfa 50%-a visszaigényelhető útnyilvántartás nélkül.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Itt a kulcsszó: költségként el tudod / akarod számolni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
95k km-t toltunk bele kicsit kevesebb, mint 3 ev alatt. havi 536 ezer HUF a lizingem, de nekem is csak tankolni kell, meg a biztositast fizetnem (az kb ~960k/ev)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jah, nálam ugyanez volt, csak 4 évre. Rövidebb időre teljesen eszement ajánlatokat kaptam (meg amúgy sem akarok kétévente kocsit cserélni, felesleges macera)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"You will own nothing and you will be happy"
Milyen típus konkrétan, úgy mond valamit a szám.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez egy könyv címe, amit még karácsonyi szezonban rendeltem amazonról, de továbbra is az elolvasandók között van.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A great reset reklámfilmjében volt a covid időkben és mém lett belőle.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Itt pont mukodhet kivetelesen a "happy" resz: ha tonkremegy a 20 millioert javithato alkatresz a 18 millios autoban, csak siman visszaadod a banknak es kihozol egy masikat. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1
Nálam ez konkrétan úgy nézett ki, hogy nedves időben nyikorgott a fék. Elvittem a márkaszervizbe, megcsináltak. Egy hét múlva esett, újra nyikorog. Megint elvittem. Legközelebb ugyanez. Harmadjára mondtam nekik, hogy figyelj, amúgy nekem útba esik a szerviz a melóhoz, én minden esős nap után ide fogom hozni nektek, de a pénzügyes kolléga az épület túloldalán nem fog örülni annyira.
Megcsinálták, többet nem nyikorgott.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ebbol viszont leginkabb az a tanulsag, hogy ismerj egy nemtroger szerelot szemelyesen, aki nem merne atbaszni. Es olyan markaju es tipusu autot vegyel, amihez o ert. (Akar nagyon hasznaltat). Es ha nincs ilyen kozeli muhelyu ismerosod, akkor neked valo az ujabb autok tartosberlete, mert kulonben lotto, hogy mikor mekkora szervizkoltseg/biztositovita/garanciavita/adminszitracio/burokracia/fellebbezesi kenyszer fog radszakadni. Tartos berletnel meg ilyenkor "kigurulsz egy masikkal oszt jonapot". Kisebb anyagi kockazat, de varhato ertekben nagyobb osszkoltseg, nyer rajtad a bank, a sales-es, de nem lottozol, hogy 200-bol pont a tied romlik dragan javithatora, es nem lep meg a matekja soha.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Továbbra is az öszvér a legjobb kombó. Jó fogyasztás, no hatótávpara, megbízható működés.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szórakoztató, hogy a OP költségekről ír, állandóan felszopkodja az EV-ket, majd kiderül, hogy egy dízellel jár.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Felszopkodom? Kivel keversz össze? Megártott a húsvét? 😆
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem is csoda, ezek a szutyok villanymocskok végighazudják az életüket, nekem is 56km villanyos hatótávot írt induláskor aztán nézd meg...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Beugrottal a Tescoba menet kozben elemert? :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Csak itt a jó idő, ahogy télen drasztikusan leugrik a hatótáv az magával hozza azt hogy nyáron drasztikusan felugrik, ugye annak a bizonyos éremnek a másik oldala.
Amúgy továbbra is best plugin a világon, 2012-es széria és még így is többet elmegy villanyról mint egy mai pluginnak álcázott kvótaautó frissen legurulva a gyártósorról.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
És elárulod mi ez vagy titok?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Opel Ampera.
Itt írtam róla részletesebben.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Köszi! Nem is tudtam, hogy az Ampera ilyen jó.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
nekem 30-at hazudik a gyarto, jo ha tudok menni 20-at (PHEV) :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
en decemberben elgondolkoztam, hogy lecserelem a T7-et egy ID Buzz GTX-re. elvittuk tesztvezetni, mar az proszto volt, hogy nem a legfelszereltebb modell van kiallitva, hanem valami gagyi (nem volt elektromos toloajto pl). aztan megneztuk hogy mennyit tudna telen az autopalyan, es kijott valami ~280km, ami azt jelenti, hogy legalabb 4x kene tankolni amig hazamegyunk... nem idealis :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A villanyautók magas gyártási költségét a beltéren spórolják meg. Van két Tesla Model 3-unk, szegényház a belseje. Gagyi az egész. Ha megnézel egy Mercedes EV-t, abban is recsegő ropogó műanyagok vannak. Majd akkor veszek villanyautót, ha találok olyat, amibe nem okádva ülök bele és értelmezhető hatótávja lesz. Nem tartunk ott. Holnap megyek a Tesla-val Pestre, kíváncsi vagyok mennyivel kell menni ahhoz, hogy meg is tudjak fordulni vele. Mondjuk, ha meg is tudok, az még csak fél siker, mert 17 millióért egy Dacia a belseje :D
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
most ~9+L/100km mellett 100e KM-nel ellocsoltam mondjuk 1.75*9000 = 15750 CHF-et benzinre, plussz lassan 4 eves az auto, igy lassan csak nezelodom mire kene. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
https://r00t.hu/treyblog/20250424/tesla_tapasztalatok_4
https://r00t.hu/treyblog/20250404/tesla_tapasztalatok_3
https://r00t.hu/treyblog/20250331/tesla_tapasztalatok_2
https://r00t.hu/treyblog/20250311/az_uj_tesla_model_3_elso_benyomasok
https://r00t.hu/treyblog/20250305/megjottek_az_uj_kulcsos_autoink
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Van egy kollégám, aki hasonló táblázatot vezet. Pár napja beszélgettünk autókról, akkor mondta, hogy a RAV4-el 2 cent-tel olcsóbb volt a kilométer mint a Tesla Model Y-al. A srác panelben lakik, nincs lehetősége konnektorból való töltésre.
Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Es az mit szamit?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
semmit. vannak akik tobb idot toltenek ezekkel, mint amibe kerul a dolog, amit monitoroznak. :)
azt is imadom amikor valaki az ettermi szamlakat fotozza, aztan vezeti excelben, hogy mennyit koltott reggelire melyik nap :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
En csak annyit csinalok (nem befolyasolja, hogyan vezetek), hogy beirom a kilometer allast meg a tankolt mennyiseget minden tankolasnal. Erdekesseg kedveert mindossze. Lehet masnak meg mas hobbija van :D
58613km alatt eltankoltam 9271 litert
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezt én is csinálom... tankoláskor fénykép, a fénykép alapján meg időnként beírom egy táblázatba, meg lesz tankolás alapján számolt átlagfogyasztásom az autó által írt mellé...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
https://www.spritmonitor.de/en/ javaslom sajat logolasra illetve ha masik autot akarunk venni, akkor itt lehet latni valos fogyasztasi adatokat mas userektol.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Pedig ezen szintű precizitás tud sokszor hasznos lenni. Én például követem, hogy mennyit költök élelmiszerre. De nem veszem külön a reggelit az ebédtől. Ez most kóros esetnek számít? 😆
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
>De nem veszem külön a reggelit az ebédtől.
Összekevered az egészet egy vödörbe? Úgyis egy helyre megy alapon?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ha "nem szamit", mert felreraksz es marad a honap vegen, akkor szerintem felesleges. annak jo, aki nem tudja, hogy hova megy a penze _ES_ nem tud felrerakni/feleli a honap vegere.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Csak nekem nem mindegy, hogy a bevételeim 10%-át tudom hónap végén félrerakni vagy 30%-át. Tudom, ez lehet, hogy a fukarságomból fakad.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
És ha kitűzöd a célt, hogy te 30%-ot akarsz félretenni, ami sikerül is, akkor is írnád?
Vagy még jobbat kérdezek, volt már olyan, hogy mondjuk azért nem mentél el moziba, étterembe, stb., mert ránéztél a kiadásokra, és úgy már nem lett volna meg a target?
Én a YNAB-féle megoldásokból is azért ábrándultam ki, mert elkezded tervezni a büdzsét, beírod, hogy akkor ebben a hónapban 10000 forintot fogok elkocsmázni. Oké. Mielőtt elindulsz valahova, megnézed, hogy még van-e arra a hónapra kereted rá?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
egyszer en is kiprobaltam az YNABot... egy hetig. a felesegem azt mondta, hogy ot hagyjam ezzel a hulyeseggel, pont ugyanezt kerdezte mint te: hogy most attol, hogy latjuk a budgetet, majd lesz, amit nem veszunk meg?
a valaszt o is, en is, es ti is tudjatok.. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Írnám, mert nem akarok - akár önhibából is - "visszacsúszni" a 10%-ra. Továbbá megnyugtat, nyugodtabban is alszom tőle. Tudom, ez már orvosi eset. 😄
Meg hát valahogy az időskori évekre - ha megérem - is félre kell tenni. Nem 70 évesen kell picsogni, hogy "nincs kenyérre való nyugdíjam".
Szerencsére még sose volt olyan, hogy ránézek a táblázatomra és az alapján döntöm el a mozit / éttermet / szórakozást stb. Nem szoktam kisebb kiadások (<~100e Ft) esetén a kiadás előtt a táblázatot nézegetni. Ha valami kell, megtetszik, vágyom rá, akkor simán megveszem. Tavaly is vettem egy komolyabb varrógépet (~140e Ft) rövid mérlegelés után - holott tudom, hogy nem használom naponta.
Igyekszem az elégedettségi faktor mentén (megéri / nem éri) mérlegelni a kiadásokat. Egy mozi, étterem esetén nem kell sokat mérlegelni: mindig megéri. Főképp a szocializáció, társasági faktor miatt - még ha nem is 5*-os annak az étteremnek a kínálata és még drága is.
Szerintem nem kell túlbonyolítani a megoldásokat. Kell egyfajta tervezés-mérés-ellenőrzés. Önfegyelem és elhivatottság kérdése az egész.
Tervezés: év elején 1 alkalommal - mint a parlamenti éves költségvetés.
Mérés: adatrögzítés, tételek felvitele - ez nekem maximum havi 3 órámat viszi el.
Ellenőrzés: esetleg év közben 1-2 alkalommal, legkésőbb év végén a következő éves költségvetés tervezésekor.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
És mit kezdesz ezekkel az adatokkal?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Értékelem őket. Évente egyszer legalább. Nem kell nagy dolgokra gondolni. Szimplán kisebb-nagyobb, mi változott melyik irányba, jó-e nekem a változás, okozhat-e később gondot a változás.
Szimpla pénzügyi tudatosságnak tartom a hozzáállásom.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
a te hozzaallasod mar atmegy masba, szerintem, a penzugyi tudatossagon tulmutat, de persze ettol fuggetlenul jobb, mintha nem lenne.
en havonta 1x irom ossze a dolgokat, de csak lumpsumponkent (A szamla X penz, B szamla Y penz, P hitelkartya -ennyi, Q hitelkartya -annyi, ...). ebbol mar van sok sok evnyi adatom.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
És volt-e, hogy az adatok értékelése után valamit változtattál?
Ne érts félre, nem kötözködök, csak amikor én is csináltam valami hasonlót, ráhagytam, mert rájöttem, hogy (ahogy mások is írták fentebb) ami "kell", azt megveszem (minél nagyobb tétel, annál inkább átgondolva, hogy tényleg kell-e). Van annyi fegyelmünk, hogy közel se költekezünk túl, mindig marad. (És egyre kevesebb felesleges dolgot veszünk.)
Szerk.: ha jól látom, itt már írtad, hogy lényegesen nem változtattál.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni