Autóm fenntartási költségei (2024. év)

Korábbi blogbejegyzés folytatása. Lásd: https://hup.hu/node/184223

A száraz számok a korábbi évek adataival együtt:

Év Üzemanyag költség Ü. liter KGFB+Casco Telj. adó Megtett út (km) Szervizktg. Átlagfogy. Üzemanyag ktg. (Ft/km) Halmozott üzemanyag költség (Ft/km) Összes költség (Ft) Km-enkénti összktg. (Ft) Halmozott összes költség (Ft) Halm. Km-enkénti összktg. (Ft)

2018.

218 205 Ft

560 liter

156 274 Ft

0 Ft

9 700 km

448 218 Ft

5,77 liter/100 km

22 Ft/km

22 Ft/km

822 697 Ft

85 Ft

822 697 Ft

85 Ft

2019.

282 524 Ft

761 liter

163 961 Ft

43 125 Ft

12 299 km

153 942 Ft

6,19 liter/100 km

23 Ft/km

23 Ft/km

643 552 Ft

52 Ft

1 466 249 Ft

67 Ft

2020.

203 569 Ft

551 liter

163 460 Ft

43 125 Ft

8 227 km

157 431 Ft

6,69 liter/100 km

25 Ft/km

23 Ft/km

567 585 Ft

69 Ft

2 033 834 Ft

67 Ft

2021.

191 473 Ft

344 liter

148 533 Ft

37 500 Ft

5 828 km

366 227 Ft

5,90 liter/100 km

33 Ft/km

25 Ft/km

743 733 Ft

128 Ft

2 777 567 Ft

77 Ft

2022.

330 528 Ft

651 liter

167 164 Ft

37 500 Ft

11 446 km

320 589 Ft

5,69 liter/100 km

29 Ft/km

26 Ft/km

855 781 Ft

75 Ft

3 633 348 Ft

76 Ft

2023.

223 112 Ft

373 liter

202 086 Ft

37 500 Ft

6 000 km

728 803 Ft

6,26 liter/100 km

37 Ft/km

27 Ft/km

1 191 501 Ft

199 Ft

4 824 849 Ft

90 Ft

2024.

381 363 Ft

712 liter

198 651 Ft

37 500 Ft

12 051 km

209 660 Ft

5,93 liter/100 km

32 Ft/km

28 Ft/km

827 174 Ft

69 Ft

5 652 023 Ft

87 Ft

Kis magyarázat a 2024. évi számokhoz:
- Habár munkából adódóan sokkal többet mentem az autóval, mégis alacsonyabb az éves összes költésem, mint 2023-ban vagy 2022-ben volt.
- A 2023. évi szervizköltség az fájdalmas volt (nagyszerviz). Márkaszervizbe hordom az autót, így az ottani árakat kell alapul venni.
- Nem emelkedett sem az éves szintű km-enkénti összköltség (2023: 119 Ft/km, 2024: 69 Ft/km), sem a halmozott km-enkénti összköltség (2023: 90 Ft/km, 2024: 87 Ft/km).
- Értékcsökkenést, amortizációt most se számoltam. Majd ha eladom az autót, úgyis akkor fogom csak realizálni és megmondani. Addig felesleges vele bíbelődnöm.
- A 2024. év egy unalmas év volt autózás szempontjából. Na de a 2025. év... Már most az év elején okozott izgalmakat anyagilag és műszakilag is. Részletek 1 év múlva - Opel utálóknak és a "régen minden jobb volt" nosztalgiázóknak kötelező olvasmány lesz! ;)

Hozzászólások

pfff, köszi a megosztást. Én nem irkálom, de nekem is durva lehet. Az autó egy pénztemető.

Idén már egész sokat bicikliztem.

Androidon a MyCars (Fuel logger+) app nekem nagyon bejött.

"Átlagfogyasztás: 5,69 liter/100 km"

Ahham, tehát hegyen laksz, önerőből lemész az aljára, majd mindig tréler visz haza :)

Értékcsökkenést, amortizációt most se számoltam. 

Eladas utan kerlek majd szamolj egy  olyan km koltseget is amibe nem csak az amortizacio, de az alternativ koltseg is szerepel.

Miért lenne szubjektív? Ha a cash flow tartósan pozitív, akkor az emberek jellemzően kezdenek valamit a felgyülemlő többlettel. Malacpersely esetén valóban nem értelmezhető, de minden más esetben a befektetések hozamát a jármű bekerülési és a birtoklásból fakadó költségeivel arányosíthatjuk a birtoklás időtartamára.

Mert az alternatív költség lényegében a nem-választott alternatíva elmaradt haszna.

Ott tudsz objektíven alternatívaköltséget számolni, ahol van gazdasági kontextusban értelmezhető helyettesítő termék. Mondjuk van egy webshopod, ahol akkora a forgalom, hogy saját autókat veszel, és futárokat alkalmazol. Alternatív költség ebben az esetben a teherautókra szánt tőkéből megvalósított felvásárlás meg nem történte miatt elmaradt haszon.

Családi autónál nagyon sok minden nem forintosítható értelmesen. Veszel mondjuk 10 évnyi BKK-bérletet, és a különbözetet állampapírba rakod. Alkalmazottként (vagy olyan vállalkozóként, ahol a befektetett időd nem lineárisan növeli a profitot) mennyi az órabére a szabadidődnek? Mennyit ér neked az, hogy ott áll az udvaron és bármikor mehetsz vele? Stb.

De azt számolod, hogy mennyi az _autó költsége_? Tehát ha nem vennél autót azzal kell összehasonlítani, nem egy másik autóval. Pénz szempontjából ha tudod, hogy _mikor mennyit_ költöttél az autódra, akkor becsülheted, hogy az a pénz mennyit fialt volna.

A nem pénzbeli alternatív költség az amit nem tudsz becsülni, hogy mi neked a költsége annak, hogy mindenhová BKV-val meg MÁV-val kell bumlizni meg néha taxizni. Én mindigis autós voltam de amúgy van pozitívum a tömegközlekedésben is. Keretbe terel, de borozhatsz az ebédhez és nem kell minden kiránduláson ugyanoda visszamenni a végére. A gyerekeknek izgi vonatra szállni. Igaz ha folyton vonatoznánk, akkor már gondolom nem lenne izgi. Szóval ezt nem lehet becsülni, de a pénz oldalit igen, és azt kell mérlegelni, hogy megéri-e? Szerintem - mondom autós vagyok - a lelassulás lehet jó élmény is. El tudom képzelni, hogy jó lenne kevesebbet dolgozni - persze kevesebbet is keresni, de cserébe sokkal többet pihengetni, nem rohanni és ráérni. Meghúzni nem tudom, nem akarom, nem merem, de el tudom képzelni. Ez a nem pénzbeli alternatív költség.

A nyugisabb életet vidéken tudnám elképzelni, viszont ott meg még jobban kell az autó. Pesten az életünket meg tudnánk oldani autó nélkül simán. Vidéken már neccesebb. A konklúzió, hogy akkor lehet majd visszavenni a tempót, ha már az autó magától megvan.

De azt számolod, hogy mennyi az _autó költsége_?

Én speciel azt sem, de ez már az én egyéni szocproblémám. :)

Én mindigis autós voltam de amúgy van pozitívum a tömegközlekedésben is.

Nincs bajom a tömegközlekedéssel, Pesten hacsak tehetem, lerakom a kocsit a bejáratnál, és onnan BKV. Meg a gyerekkel is járunk hobbiból tömegközlekedni, mert szereti és örül neki. De ez hobbi. Hozzánk a legközelebbi buszmegálló 15 perc séta (gyerekkel 25), mert a kerítésen túl már erdő van, meg természetvédelmi terület. Ebben az ominózus megállóban naponta 4x jár a busz, de amúgy is csak a város (nem Bp) széléig visz be, ahonnan busszal 30 perc a központ, vagy 20 perc Pest határa.

Ezért írtam, hogy családi autóra (lakhatásra, stb.) nagyon szubjektív mindenféle közgazdaságtani megközelítés, mert nekem az autó alternatívája az, hogy 20-30 alkalommal hívok taxit egy hónapban. Ha meg az ötkerben laknék, akkor az autó alternatívája egy kilencezer forintos bérlet. :)

Legegyszerubb publikus szamitas eseten alulbecslesnek alkalmas lehet pl. S&P 500 vagy PMAP, privat hasznalatra a sajat portfoliod eredmenyevel kalkulalnek. Szerintem, egy realis lizing vs vasarlas osszehasonlitashoz nem elhagyhato tetel az alternativ koltseg. Nagyon regi kocsiktol eltekintve jellemzoen joval magasabb mint a szerviz koltseg, de megsem szamolnak vele sokan.

Egyrészt a befektetés nem alternatívája a személyautónak. Nem egymás helyettesítői.

Másrészt a lízing drága. Nekem jóval drágábbra jön ki, mint a saját autó. Lásd:
- falu fórumtárs 180e Ft+ÁFA / hó -> ~2,7 millió Ft / év + 380e Ft (ha kb. ugyanannyit megy és fogyaszt az autója) = 3 millió Ft / év
- én, aki költött 2024-ben 827e Ft-ot

Annyiból nem teljesen fair az összehasonlítás, hogy falu fórumtárs ennek egy részét költségeli a vállalkozásában. Én meg nem akarok szenvedni a vállalkozásomban elszámolással. Ráadásul a magyar vállalkozásom fel is számoltam. Na erre mit fogok én kapni....

Önmagában a befektetés nyilván nem, nem visz el A-ból B-be. Azonban ha az autó tulajdonlása helyett más közlekedési formákat veszel igénybe (tömegközlekedés, kerékpár, motor, taxi stb), és ha adott esetben tényleg autó kell, akkor bérlet, ezek összerakhatók alternatívaként.

+0,7

Amikor korrektül próbálom ezeket összehasonlítani, akkor bejön a legproblémásabb elem: az idő. Hogyan számolhatok vele?
Bizonyos értelmezés szerint az idő értéke végtelen, hiszen mindenki számára egy erősen korlátos erőforrás. Végtelennel pedig nem lehet számolni.
Másik értelmezés szerint lehet közelíteni a munkabér / bevétel értékével. Csak ugye a szabadidő, a pihenés mindig többet ér, mint a munkaidő - nem érdemes 1:1-ben számolni.

Szerintem.

Tömegközlekedés esetén az idő nem feltétlenül elvesztegetett időt jelent. Én rengeteg könyvet olvastam el utazás közben, még akkor is, amikor egy 45 perces út alatt kétszer szálltam át. Ha ugyanezt az időt autóvezetéssel töltöttem volna, akkor szerintem a vezetés lett volna inkább elvesztegetett idő. Még akkor is, ha az mondjuk 30%-kal kevesebb időt jelentett volna.

Kerékpár kicsit más helyzet, az némileg több időt vesz igénybe, mintha autóval közlekednék, de ott pozitív hozadék a fizikai mozgás.

Hozzáteszem: én Budapesten lakom, a helyi mozgásra mindig van tömegközlekedés, még ha időnként ritka is és néha hosszabb gyaloglással jár. És persze meglehetősen sok mindent el tudok érni kerékpárral is, az autó annyira nem létszükséglet, hogy sose volt, sose lesz.

Ha ugyanezt az időt autóvezetéssel töltöttem volna, akkor szerintem a vezetés lett volna inkább elvesztegetett idő.

Ez se feltétlenül igaz, daily standup és mindenféle meetingek meghallgatására kiváló megoldás az autó, illetve elég sok podcastot hallgatok meg a kocsiban, amit önálló tevékenységként nem biztos, hogy csinálnék.

Szerkesztve: 2025. 04. 21., h – 13:37

Én idén untam meg a saját autózást. Operatív lízingben hoztam el egy hibridet. 180+Áfa/hónap két évre, nekem csak tankolni kell. Két év múlva visszaviszem és elhozok egy vadi újat.

[Falu.Me]==>[-][][X]

+ nem egy sajat 10-15-20 millios autod araert futsz a biztosito burokraciaja utan, ha baja esik, mikozben kene egy masik - ahol jol jon, hogy mar ismered a berlesi procedurat

Vegul vettem sajatot es kifizettem, de nagyon erosen gondolkodtam ezen a Santa Klaus Schwabos konstrukcion, autonal vegulis pont latom ertelmet. :)

A 180+Áfa/hónap díjban ezek vannak benne:

- bérleti díj

- biztosítások: kötelező + casco

- adók: gépjárműadó + cégautó adó

- időszakos szervizek: anyag + munkadíj

- gumik: téli/nyári szett + tárolás

- éves autpálya matrica

- éves futásteljesítmény: 15.000 km (olyan 13-14.000-et megyek évente, szóval beleférek)

Egy darab számla jön havonta, ezt költségként el tudom számolni. Az áfa 50%-a visszaigényelhető útnyilvántartás nélkül.

[Falu.Me]==>[-][][X]

+1

Nálam ez konkrétan úgy nézett ki, hogy nedves időben nyikorgott a fék. Elvittem a márkaszervizbe, megcsináltak. Egy hét múlva esett, újra nyikorog. Megint elvittem. Legközelebb ugyanez. Harmadjára mondtam nekik, hogy figyelj, amúgy nekem útba esik a szerviz a melóhoz, én minden esős nap után ide fogom hozni nektek, de a pénzügyes kolléga az épület túloldalán nem fog örülni annyira.

Megcsinálták, többet nem nyikorgott.

Ebbol viszont leginkabb az a tanulsag, hogy ismerj egy nemtroger szerelot szemelyesen, aki nem merne atbaszni. Es olyan markaju es tipusu autot vegyel, amihez o ert. (Akar nagyon hasznaltat). Es ha nincs ilyen kozeli muhelyu ismerosod, akkor neked valo az ujabb autok tartosberlete, mert kulonben lotto, hogy mikor mekkora szervizkoltseg/biztositovita/garanciavita/adminszitracio/burokracia/fellebbezesi kenyszer fog radszakadni. Tartos berletnel meg ilyenkor "kigurulsz egy masikkal oszt jonapot". Kisebb anyagi kockazat, de varhato ertekben nagyobb osszkoltseg, nyer rajtad a bank, a sales-es, de nem lottozol, hogy 200-bol pont a tied romlik dragan javithatora, es nem lep meg a matekja soha.

Volt már?

Hogyhogy nem villanyautó? 🤔

trey @ gépház

Csak itt a jó idő, ahogy télen drasztikusan leugrik a hatótáv az magával hozza azt hogy nyáron drasztikusan felugrik, ugye annak a bizonyos éremnek a másik oldala.

Amúgy továbbra is best plugin a világon, 2012-es széria és még így is többet elmegy villanyról mint egy mai pluginnak álcázott kvótaautó frissen legurulva a gyártósorról. 

en decemberben elgondolkoztam, hogy lecserelem a T7-et egy ID Buzz GTX-re. elvittuk tesztvezetni, mar az proszto volt, hogy nem a legfelszereltebb modell van kiallitva, hanem valami gagyi (nem volt elektromos toloajto pl). aztan megneztuk hogy mennyit tudna telen az autopalyan, es kijott valami ~280km, ami azt jelenti, hogy legalabb 4x kene tankolni amig hazamegyunk... nem idealis :)

A villanyautók magas gyártási költségét a beltéren spórolják meg. Van két Tesla Model 3-unk, szegényház a belseje. Gagyi az egész. Ha megnézel egy Mercedes EV-t, abban is recsegő ropogó műanyagok vannak. Majd akkor veszek villanyautót, ha találok olyat, amibe nem okádva ülök bele és értelmezhető hatótávja lesz. Nem tartunk ott. Holnap megyek a Tesla-val Pestre, kíváncsi vagyok mennyivel kell menni ahhoz, hogy meg is tudjak fordulni vele. Mondjuk, ha meg is tudok, az még csak fél siker, mert 17 millióért egy Dacia a belseje :D

trey @ gépház

Van egy kollégám, aki hasonló táblázatot vezet. Pár napja beszélgettünk autókról, akkor mondta, hogy a RAV4-el 2 cent-tel olcsóbb volt a kilométer mint a Tesla Model Y-al. A srác panelben lakik, nincs lehetősége konnektorból való töltésre.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

És ha kitűzöd a célt, hogy te 30%-ot akarsz félretenni, ami sikerül is, akkor is írnád?

Vagy még jobbat kérdezek, volt már olyan, hogy mondjuk azért nem mentél el moziba, étterembe, stb., mert ránéztél a kiadásokra, és úgy már nem lett volna meg a target?

Én a YNAB-féle megoldásokból is azért ábrándultam ki, mert elkezded tervezni a büdzsét, beírod, hogy akkor ebben a hónapban 10000 forintot fogok elkocsmázni. Oké. Mielőtt elindulsz valahova, megnézed, hogy még van-e arra a hónapra kereted rá? 

Írnám, mert nem akarok - akár önhibából is - "visszacsúszni" a 10%-ra. Továbbá megnyugtat, nyugodtabban is alszom tőle. Tudom, ez már orvosi eset. 😄
Meg hát valahogy az időskori évekre - ha megérem - is félre kell tenni. Nem 70 évesen kell picsogni, hogy "nincs kenyérre való nyugdíjam".

Szerencsére még sose volt olyan, hogy ránézek a táblázatomra és az alapján döntöm el a mozit / éttermet / szórakozást stb. Nem szoktam kisebb kiadások (<~100e Ft) esetén a kiadás előtt a táblázatot nézegetni. Ha valami kell, megtetszik, vágyom rá, akkor simán megveszem. Tavaly is vettem egy komolyabb varrógépet (~140e Ft) rövid mérlegelés után - holott tudom, hogy nem használom naponta.
Igyekszem az elégedettségi faktor mentén (megéri / nem éri) mérlegelni a kiadásokat. Egy mozi, étterem esetén nem kell sokat mérlegelni: mindig megéri. Főképp a szocializáció, társasági faktor miatt - még ha nem is 5*-os annak az étteremnek a kínálata és még drága is.

Szerintem nem kell túlbonyolítani a megoldásokat. Kell egyfajta tervezés-mérés-ellenőrzés. Önfegyelem és elhivatottság kérdése az egész.
Tervezés: év elején 1 alkalommal - mint a parlamenti éves költségvetés.
Mérés: adatrögzítés, tételek felvitele - ez nekem maximum havi 3 órámat viszi el.
Ellenőrzés: esetleg év közben 1-2 alkalommal, legkésőbb év végén a következő éves költségvetés tervezésekor.

a te hozzaallasod mar atmegy masba, szerintem, a penzugyi tudatossagon tulmutat, de persze ettol fuggetlenul jobb, mintha nem lenne.

en havonta 1x irom ossze a dolgokat, de csak lumpsumponkent (A szamla X penz, B szamla Y penz, P hitelkartya -ennyi, Q hitelkartya -annyi, ...). ebbol mar van sok sok evnyi adatom.

És volt-e, hogy az adatok értékelése után valamit változtattál?

Ne érts félre, nem kötözködök, csak amikor én is csináltam valami hasonlót, ráhagytam, mert rájöttem, hogy (ahogy mások is írták fentebb) ami "kell", azt megveszem (minél nagyobb tétel, annál inkább átgondolva, hogy tényleg kell-e). Van annyi fegyelmünk, hogy közel se költekezünk túl, mindig marad. (És egyre kevesebb felesleges dolgot veszünk.)

Szerk.: ha jól látom, itt már írtad, hogy lényegesen nem változtattál.