[fun] Így tárold a villanyautódat

Íme a vilanyautó korrekt elhelyezése. Felhívnám a figyelmet a tároló színére. Még az is stimmel...

Forrás:https://totalcar.hu/magazin/hirek/2025/04/07/leegett-egy-villanyauto-ka…

 

Hozzászólások

Az egyik garázs-szomszédom taxis, egy éve parázok, hogy villanyszarra vált és ott fogja tölteni. Biztosítás ide vagy oda :D 

Vortex Rikers NC114-85EKLS

Én nem csinálnék [fun] előtagú bejegyzést olyanról, mikor valakinek komoly anyagi kára keletkezik.

Sajnos, az LG Chem jelentős szériája érintett a típushibában, és sok gyártó sokféle termékbe építette be. Nem csak autókba, hanem fixen telepített energiatárolókba is. Az utóbbi években, ha akkutűzről kaptunk hírt, akkor az esetek nagy részében bebizonyosodott, hogy ez az akkutípus volt érintett.

Valahogy én se érzem ezt funnak, de hát kinek mi.

Nekem egy LiFePO (ez ugye nem gyullad ki állítólag) alapú soros-hibrid volna ideális kb 50km tisztán elektromos hatótávval. Dízel, benzines, vagy Stirling generátorral. Ha lesz ilyen, akkor meggondolom az elektrifikációt. Van már ilyen?

A kínaiaknál biztos van, azok mindenbe _is_ LFP akkut tesznek manapság...

Nálam a hibridek annyira nincsenek a radaron, amióta léteznek 50+ kWh akkupakkos autók, azóta a hatótáv nálam nem kérdés - vagy legyen tisztán elektromos, vagy legyen tisztán benzines (... mild hibrid)

Én csak azon filózok, hogy a kollégák ha elmennek a vadonatúj Tesla Model 3-akkal Győrből Budapestre, majd onnan vissza, akkor visszafelé miért 90 km/h órával, kamion szélárnyékban jönnek rendszeresen.

Mondjuk nyilván, a munkaidő végére mindegyik haza akar érni, nem "úgyis meg kell állni pisálni" közben :D :D :D

trey @ gépház

miért 90 km/h órával, kamion szélárnyékban jönnek

Mert nem megfelelően használják.

Ha túl alacsony töltöttséggel indulnak ahhoz, hogy az oda-vissza kb. 240-280km-es utat töltés nélkül megtegyék, akkor segítek: pont ugyanazt kell vele csinálni, mint egy benzinessel vagy dízellel: rá kell tölteni, csak nem folyadék halmazállapotú cuccot, hanem elektronokat!

Kérlek, jelöld be a megfelelő válaszokat:

A forgalom normális tempójánál jóval lassabban haladni a fogyasztás csökkentése érdekében:

[ ] jó megoldás
[ ] rossz megoldás ICE-vel
[ ] rossz megoldás BEV-vel
[ ] rossz megoldás mindkettővel

A becsült hátralévő hatótávnál nagyobb távolságot bevállalni, utántöltés nélkül:

[ ] jó megoldás
[ ] rossz megoldás ICE-vel
[ ] rossz megoldás BEV-vel
[ ] rossz megoldás mindkettővel

Ez egy Model 3 Highland? Azt írtad vadonatúj, a HL a latest modell, szóval gondolom ilyen lesz. Ennek a fogyasztása talán most a legjobb a piacon, egy BP-Debrecent le lehet vele tolni úgy, hogy 150-el mész ahol lehet, és 15%-al érkezel meg. Mindezt a kicsi akkussal. Btw, ez melyik? Sima, vagy long range?

Több dolgot sem értek, de a legfőképpen azt nem, hogy 27%-on van még az akku, 38.4km a cél, miért kell 90-el menni? Én rosszul érezném magam, mert ez azt jelenti, hogy nem használtam hatékonyan az autót, ha ennyi marad benne 38km-re a céltól (hint: 90-el 8% akkutöltés szükséges kb. 38km megtételéhez egy kis akkus HL-el még hideg időben is, ennek több mint a háromszorosa áll rendelkezésre a screenshot szerint). Ha sima short range M3 Highland-ről van szó (gondolom az lesz), ezzel a töltéssel vígan lehetne menni 130-150-el, főleg hogy gondolom nem az M1 mellett van a cég/lakhely, szóval a 38km utolsó szakasza 50-70-es töntyörgés lesz minimál fogyasztással. Ha netán LR modell, akkor meg pláne érthetetlen az egész.

Az akku 20% alatti része is ki van benne fizetve, meg kell tanulni használni, és nem félni tőle.

Nézd, én elhiszem, hogy te mindent is kihozol egy saját autóból, amivel ráérsz, kávét szürcsölsz, ott töltöd, ahol éppen szeretnéd. Ha elbaszod a lépést és lemerül, akkor csak magadnak tartozol magyarázattal, hogy miért trailer-en vitted haza/töltőre az autót.

Ne hasonlítsd ezt a felhasználást egy kulcsos autóhoz, amivel szabályok szerint kell közlekedni:

  • lehetőleg a telephelyen töltsd, mert az az olcsó, Supercharger-en csak ha nagyon muszáj, 3rd party töltőn meg csak végszükség esetén
  • érj vissza időre, mert be van táblázva az autó, lehetőleg minél többet pörögjön, mert ki kell termelnie az árát ... meg hát tölteni is kéne mielőtt a másik elindul vele ...
  • időre érj vele a célba, mert megbeszélt időkre mész
  • stb.

Tehát: közlekedj jól, olcsón és gyorsan

Tudod mit szoktak mondani ... ebből a hármasból lehet kettőt választani 🤷‍♂️

Persze, lehet magyarázni, hogy nem, nem ... A valóság az, hogy valahol kompromisszumot kell kötni. Ez az EV-zés. Ha te tudsz/akarsz, akkor jó. Ha nem szeretnél, akkor az ICE még mindig jobb választás.

PS: az autópályákon 90-nel vánszorgó - kérlek a valóságot ne tagadd - EV-k pedig nem kitalációk, hanem létező jelenségek. Ha nem kellene velük ezt csinálni, senki sem csinálná, nekünk pedig nem kellene kerülgetnünk őket.

trey @ gépház

Azt nem ertem es ismerve a te hozzaallasodat az EV-hez valoszinuleg te sem, hogy miert ezeket (itt az autora gondolok nem a munkavallalora) vallasztotta a ceg? Ott volt/van a kis spring, gondolom azzal sikerult mindenkinek elvesziteni az EV szuzesseget es megfelelo tapasztalatot gyujteni, hogy ez most jo vagy sem.

Töltésről egy szót sem írtam, mivel ilyen távolságon nem kell tölteni, ez látszik abból is, hogy 27%-al rettegtek a kamion mögött, miközben szinte látótávolságban van Győr. A munkahelyi autó hatékony használatáról írsz, el lett rá költve 16-21mFt (nem derült ki végül melyik modell), de a kollégák nem merik a 20% alatti részt használni. Ok.

autópályákon 90-nel vánszorgó - kérlek a valóságot ne tagadd - EV-k pedig nem kitalációk,

Nem tudom, én azt tapasztalom, hogy a belsőben előzőm 130-150 között a 90-110-es benzines/dízel sort, és ez egyre látványosabb ahogy drágul az üzemanyag.

Semmi, mivel itt nem az van, hogy dödörög a motor, és nyeli benzint, miközben araszol az autó, hanem arányosan kevesebbet fogyaszt, tehát a hatótáv ebben a tötymörgős tempóban arányosan növekszik. Persze a fűtés/hűtés az statikus, de minimális, 10-20% közötti töltéssel kinti -20-ban 15-20 órát tudnál a kényelmes fűtött autóban tartózkodni (erre jópár marha csinált már jónéhány tesztet).

Egy EV-nél a centizés az, ha 3-5% alatt érsz haza (egy ilyen(?) kis akkus Model3-nál ezzel a töltéssel 50-es tempóban még elmész kb. 30-40km-et). Hosszú útról az otthoni/munkahelyi töltőre érkezve 15%-ra lőni teljesen felesleges, amennyiben azt időre tudod konvertálni, csak magaddal cseszel ki, ha nem teszed meg, plusz feleslegesen fizetted ki az akku azon részét.

27% on volt az autó Győr előtt 38km-el, a Tesla 14%-ra mondta a várható érkezést. Ez azt jelenti, hogy autópálya tempóra (130) mond ennyit, nem az aktuális 90-re. Ilyenkor ha lassítasz és tartod a 90-et, akkor a 14% elkezd felfelé menni. Szóval felesleges volt megijedni, ha tartják a 130-at, akkor 14%-on érkeznek meg a céges töltőre (vagy többel, mert általában kicsit pesszimista a kalkuláció). Ha maradna a 90-es tempó, akkor ennyivel még vissza lehet menni Tatabányáig, vagy tovább, városon belül pedig még jó sokat lehet mászkálni. Ezért írtam azt, hogy le kellett volna menni 8-10% várható érkezésre (ami még bőven-bőven egy konzervatív, enyhén parázós szint, semmi extra), és trafi határra tenni a mutatót (már ha tényleg ennyire fontos az idő). Ez a teljesen normál, hétköznapi használati módja egy EV-nek.

Szerkesztve: 2025. 04. 07., h – 22:53

Hunyadi BEV?

Hat oruljon a tulaj, hogy csak leegett a kocsi, nem aksit kellett javitani a markaszervizben a naptar szerint meg amugy tobbnyire garancias auton. Olcsobban meguszta igy...

According to recent data, EVs experience about 25 fires per 100,000 vehicles, compared to 1,500 fires per 100,000 ICE vehicles annually.

Jól megijesztettél, de mégis maradok az elektromosnál, az a biztos.

Az 1500-as mintában álltában szoktak lángra kapni, mondjuk éjnek éjjelén? Menet közben pont leszarom mindkettőt, mert kikerülöm, kiugrok belőle stb. De mondjuk ha arra mennék le reggel, hogy a garázsom & autóm & minden ami a garázsban volt heves exoterm reakcióba lépett az oxigénnel, kissé morci lennék... főleg ha a szomszédtól kaptam a meglepit. És ez még a kisebb problémám.

Ui kb. fél éve van oltóberendezésem in garázs, épp a napokban cseréltem komolyabbra. Párban pedig "jobban megérte", így végül már a lakásban is van. Ennyi hasznot mégiscsak termelt nekem az a hirtelen EV-buzulás :D

Vortex Rikers NC114-85EKLS

Költői kérdés volt, hiszen kétlem, hogy 1500 / 100k arányban otthon éjjel maguktól megvilágosodnak. Nekem ez a félelmem. A jobb oldali szomszéd kifejezetten érintett lehet majd, pl. mert a garázsokban nem mért a villany, pl. mert taxi, pl. mert lassan koros lesz az a taxi, pl. mert a környéken látok pár elektromos autót.

Vortex Rikers NC114-85EKLS

Hogy megy egy ilyen visszahívás? Az adott tulajnak volt-e fogalma róla? Ha igen? Miért nem tett valamit, ha meg nem, akkor ilyen esetben tehetne többet is a gyártó/forgalmazó, hogy utolérje az összes hibás autó gazdáját, mert ezek szerint megelőzhető lett volna.

Hogy megy egy ilyen visszahívás?

Nem csong ki, szolgaltatoi bemondas felel, mert az auto tulajdonosanak (jaj, elrontottam, az a bank) tartos nyilt vagy zart lizingu berlojenek a telefonjaban is a lang hatasara langba borult a szinten litiumos akkumulatora es azon belul a SIM/eSIM kartyaja is.

A telefonostol bennegett berlo gyaszolo csaladja pedig nehezen tudja ervenyesiteni a garanciat bonyolult burokracia utan, ugyanis a belepesi kodokat, 2FA kulcsokat, stb.-ket fogalmuk sincs, hogy hol keressek a Hunyadi accounthoz.