2025: neked mennyi pénzt ér meg a home office?

Címkék

Idei első adásunk az IT munkaerőpiaccal kapcsolatos 2025-ös prognózisainkat foglalja keretbe. Természetesen verdiktet is mondunk a tavalyi jóslataink fölött.

Ha a home office párolgása fájt, akkor az érte kínált kisebb bér sem fog sikert aratni. A jelenség már itthon kopogtat. Meglepődni azonban nem kell, hiszen ha a vágy tárgyára túlkínálat van, akkor az árak is esnek.

De nem állunk meg itt az év eleji jóslásban! Vendégünkkel, Gagyi Benedekkel (Shopify) beszélgetünk még az IT álláspiac lassú magára találásáról, a menedzsment réteg vékonyodásáról és az ilyen pozíciók csökkenéséről, a diversity alkonyáról, tech-trendekről és sok minden másról.

Az adásban elhangzott hivatkozások a Discord csatornánkon érhetők el, ahol még beszélgetni is tudsz velünk, és a többi hallgatóval. Adásainkat megtaláljátok a SoundCloudon, a Spotify-on, az Apple Podcasten, a YouTube csatornánkon, és immár a YouTube Music-on is.

Hozzászólások

Ha a home office párolgása fájt, akkor az érte kínált kisebb bér sem fog sikert aratni.

Hát, jah... Eddig a munka ellenértéke volt a munkabér. Most meg már a munkavégzés helyének az ellenértéke.

Nem hinném, hogy valódi(!) közgazdaságilag ez megállná a helyét.

Viszont nem elhanyagolható idő a bejárási idő. Bp-n simán összejön 2x1 óra. Aki közel lakik, frankó, de aki nem, ott ez a helyzet.
Nettó 8 óra melóért 10-11 óra buttó időt kell áldozni az életből. Ez forintosítható.
HO-ban a nettó kvázi = bruttó ráfordított idővel.

És még nem beszéltünk a bejárással járó stresszről. Bp-n meló előtt-után autóval bemenni, kész rémálom. Vagy a tömött BKV-n nyáron rommá izzadni. Ha vidék -> nagyváros van, akkor bejön a képbe a ritkábban járó tömegközlekedés vagy autózás. Ha jó helyen laksz (van meló a környéken), ilyen tájt szintén dugók.
Ez is valakinek megér valamennyit, forintosítható.
Hogy ontopic legyek, nekem nettó 100eFt-t megér, ha kihagyható ez az egész macera.

Amíg irodából dolgoztam, normál körülmények között is elment 2 óra a bejárással/hazamenetellel.  Ez heti 10 óra fizetetlen értelmetlen időrablás. 

Az a cég, ami nem tud úgy működni, hogy hetente-kéthetente  egyszer találkozunk, megbeszéljük, merre tovább, egyszerűen versenyképtelen és  egy fillérrel több profitot nem fog attól termelni, hogy az irodába kényszeríti a dolgozóit. 

Fejlesztésnél is pl: embedded területen, ahol szükség van a harware eszköz elérése is, amire programozni kell, esetleg hetente kaphatsz új eszközt, hogy erre kellene alkalmazni az elkészülteket.

Vagy titkos projekten, ahova a telódat és semmit nem vihetsz be.

stb... sok ilyen terület lehet.

Kicsit leegyszerűsíted. Munkaszerződésedben munkavégzés helye:

9027 Győr, Audi Hungária út 1.

Reggel bemész, security check-en átmész, este kijössz, előtte security check-en átmész.

Lehetsz:

  • általános IT-s
  • SAP bűvész
  • szerver izélő
  • motorsor L1 szupport
  • stb.

Semmi nincs beleszámítva. Az a munkahelyed. Pont.

trey @ gépház

Ha megnézed a munkaszerződésedben a munkavégzés helye részt, és csak a munkáltatód címe szerepel benne, akkor egyértelműen tudod h. nem lesz HO ebben a melóban. Amúgy sem a pontos címet írják bele, hanem egy kamu placeholder-t (pl. az Audi Hungaria kft telephelyei). Így szokták megoldani, h. címváltozáskor ne mind ez 5ezer munkavállalónak updatelni kelljen a munkaszerződést.

Illetve mivel nem konkrét cím szerepel, hanem "bármely telephelye" is lehet, innentől ha költözik a cég, akkor is muszáj leszel bejárni, ha az ország másik végébe mennek.

Vannak ismerőseim, akik autóipari beszállítók új telephelyein helyeznek üzembe ipari robotokat és a telepítés során mint programozóknak jelen KELL lenniük, hogy bármilyen gond adódik, akkor kéznél legyenek. Az ügyfél fizeti, a határidők elmulasztása ezeken a helyeken euró (tíz)ezrekben ketyegnek. 

Többet utaznak ezek az emberek egy évben mint egy házaló ügynök.

trey @ gépház

van egy csomo it munka amit lehet tavolrol csinalni, mert nem igenyel helyi jelenletet. aztan mar csak a vezetesen mulik hogy ezt tudja kezelni vagy sem. aztan van sok hely ahol kell a helyi jelenlet mert ledet kell figyelni, kalapaccsal ra kell b.szni a gyartosorra, stbstb. 

a gond ott van ha utobbibol van extrapolalva az elobbire: vege a HO-nak, csak mert a figyeles/kalapcsengetest nem lehet ho-vol csinalni. \o/

A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!

szóval azt állítod hogy aki otthon dolgozik az csak a pöcsét veri egész nap?  pöcsverés (komment írogatás) helyett miért nem dolgozol jelenleg? ha jól értem beértél reggel a munkahelyedre és azóta hupozol. ezt otthon is lehet csinálni amúgy.

Kodolas, devops, uzemeltetes jelentos resze. Gyakorlatilag minden a patroncseren, kabelezesen meg ledfigyelesen kivul. Bar meg ott is lehetnek olyan napok, amikor nem kell kabelt rancigalni.

Plusz ott vannak a szorosan kapcsolodo teruletek (data science, data engineering, security, mindenfele managerek).

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Ami itthon van IT csapat az tervezés, fejlesztés, tesztelés, és devops feladatokkal foglalkozik egy nagy német, alapvetően nem IT cég SSC-jének a részeként. Van iroda, de nagyon rugalmasan van kezelve, van aki naponta bejár, de van aki pár havonta csak 1x. A lényeg hogy a feladat el legyen végezve.

Van a németeknél külön csapat aki hálózatot épít különböző helyszineken, na, azt nyilván nem lehet HO-ból csinálni. 

jellemzoen ezek azok az emberek, akik a kabelt bedugjak :) 

 

Pl nalunk anyacegnel (ott van HO) a supportos fogja, bedugja a Dell servert a 230-ba, meg a iDRAC portba aztan ir Teams en es onnan atveszik a HO-sok :) Aztan 4-5 ora mulva visszaszolnak a supportnak h az 1-2-3... halozati portokat melyik switch melyik portjara patcheljek. Kb igy :)

Persze, van helyben vegezheto is. Pl. fejlesztettem olyan eszkozt, ami itthon el sem fert volna, a hozza tartozo kod jelentos reszet megis meg tudtam irni. Az elso kategoria lenyegesen bovebb, megis ugy teszel (+Gyuri meg Zero), mint ha az elso nem letezne.

A CrowdStrike meg egy szar rendszer, nem kell hasznalni.

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Az első munkahelyemen DSLAM fejlesztésben dolgoztam, volt egy 10 ezer! modemes laborunk, elég menő volt. Na, hát azt se tudtuk volna hazahozni, meg a villanyszámlát se szerettem volna fizetni :D Ezt nyilván nem lehet HO-ban. De aztán ugyanennél a cégnél dolgoztunk normális szoftverfejlesztésen, ott meg simán egy csomót HO-ból dolgoztunk, 10 évvel ezelőtt is. 

de ha ennyire tudod

Ennyire tudom, mert a közvetlen beosztottaim csinálják.

az onsite ember mellett ul a gyartosort tervezo is? vagy az arra programot iro mernok is? a itsecuritys is ott toporog a 3muszakos mellett??

Ördögöd van! Akinek ott kell lennie, az ott van. 2 órás SLA-kkal mennek. És ki is állítottad a bizonyítványt, hogy mennyire nem látsz ki a buborékodból.

Ja, funfact: tapasztalataim szerint (előre látva a már lekötött idei melókat) egyre több újra az zöld mezős onprem IT beruházás. Az összeset onprem kell a megrendelőknél megvalósítani. A zöld mezős tudod mit jelent ...

Ja, mondok mást: mi retail-ben is utazunk. Nyiss új boltot home office-ból :D

Kasszák, hűtési rendszerek stb. IT rendszere (lövésed nincs róla) mai napig odamenős téma. Szintúgy ipari vállalatok.

trey @ gépház

Én kilátok. Ezért is látom, hogy az, amit ti hisztek, mennyire fals.

De, ne nekem címezd a kérdéseidet. Légy bátor és vitatkozz a podcast vendégeivel! Ugyanis én csak ahhoz szóltam hozzá, de se nem szervezem, se nem készítem, se nem szereplek benne, sőt - most lesz a nagy meglepetés - nem is én hoztam ide a témát, azt kötelező jelleggel a HWSW hozta ide.

Ők ültek le a vendégeikkel, az ő meglátásukat láthattad volna, ha megnézed a videót és láthanál trendeket, amire felhívtam a figyelmed, ha nyitott szemmel járnál.

trey @ gépház

En azt gondolom, itt oriasi elbeszelesek vannak egymas mellett :)

 

Azt kene tisztazni, ki az "IT"-s , mert szerintem itt van a vita forrasanak lenyege. Meg hogy milyen cegnel dolgozhat egyaltalan IT-s.... Csak IT Spec. cegnel? A gyarban az Informatikusok IT-sok? A OT-sek vajon IT soknak minosulnek ilyen szempontbol? Akik HO "pártiak" számukra teljesen mast jelent az IT-s , mint akit trey te értesz alattuk. Nem gondolnam, hogy itt egyik vagy masik tabornak igaza lesz, amig ez az alapveto dolog nem lesz tisztazva.

Errol beszelek. De a kodereknek te/mi akik nem azok, nem lesznek IT-ok ugysem :)  Ezt a hup -on mar regen megtanultam, hogy a hierarchia szerint legmagasabban levo programozok/*ops-ok teljesen mas vilagban elnek... Neha olyanokat olvasok, mintha parhuzamos univerzumban letezne egy-ket ember itt, olyan elvarasokat irnak le alapnak, hogy ha ilyet elohoznak a fonokomnek sztm kirohogne :)

 

(es nem, nem vagyok HO ellenes, sőt... )

A programozók azért jönnek ilyen elvárásokkal, mert ehhez hasonló juttatásokat kaptak eddig. Ha úgy tetszik, elkényeztették őket.

Én történetesen programozó vagyok; az IT egyéb szeleteit nem nézem le, csak keveset tudok róluk, a képzelőerőmet az korlátozza. Ugyanakkor a kellő tisztelet megvan bennem. Volt már néhány "szerényítő" élményem :)

Csináltam egy ticketet, miszerint az irodai gépemen nem mennek a programok. Meg tudnák nézni? Jelenleg egy fontos megbeszélésen vagyok, nem tudok a gépnél pötyörészni, mert kistarcsáról nem akar bejárni a munkatárs melózni.

Ja, megjöttek a merevlemezek, be kellene rakni a szerverbe, de izibe. Hogy mi? Home officeon van a héten? Hát, végülis maradhatna örökre, csak ne is fizessünk neki. Fel tudunk venni egy embert ide? Hogy annak nem lesz level 8273659716597169345 cisco papírja? Majd egy cég baszogatja távolról töredékért, vagy majd lesz másik routerünk. Microtic? Ja, hogy nem fog menni a fortinetes marhaság se? Hálistennek!

Ja, megjöttek a merevlemezek, be kellene rakni a szerverbe, de izibe.

Fasza kis munkaszervezés lehet nálatok, ha random jön egy rakás merevlemez, úgy, hogy nem tud róla senki. Amúgy szerintem senki nem mondta, hogy a HDD beszerelés és LED-figyelés távolról végezhető. Vagy igen? Be tudod linkelni?

Mondjuk szalagos mentéshez és archiváláshoz használt szalagkészletek kézi kiszedése és offline biztonságba helyezése is csak addig alantas, lenézendő és heherészős a tudatlanok részéről, amíg egyszer hanyatt nem bassza a vállalatukat egy kriptovírus, ami vitt mindent mint a piros ász.

Láttam pingvinezni olyan cég külföldi IT vezetőjét, aki lábon hordott ki két hátsófali szívinfarktust, hogy "most mi lesz, semmi adatunk", amikor előállt a szürke eminenciás, megrángatva a HO-ban Pornhub-ra napi 4-szer rárántó főnöke karját, hogy "Főni, elővegyem a múlt heti kazettakészletet?" és megmentette a komplett céget a bezárásról ...

Hirtelen on-site IT jobbágyból a vállalat szuperhőse lett az illető.

Óvatosan a lenézésekkel.

trey @ gépház

Óvatosan a lenézésekkel.

Szerintem senki nem néz le senkit, azt próbáljuk elmagyarázni, hogy van mondjuk egy közepes méretű IT szervezetben mondjuk egy-két tucat különböző funkció, ebből néhányat csak 100%-ban helyhez kötötten lehet elvégezni, néhányat előre tervezve lehet onsite/offsite vegyesen végezni, és a többit csinálhatod bárhonnan.

Mindegyik kategória létezik, ne tegyél úgy, mintha csak az Audi gyártósoron dolgoznának IT-sok Magyarországon. (És igen, a többiek se tegyenek úgy, mintha nem létezne az Audi gyártósora)

Amikor arról beszélünk, hogy a cégek csökkentik a HO-t, akkor ezek a feladatkörök eleve nem is tartoznak bele. _Visszarendelni_ az irodába azt lehet aki eddig _tudott_ HO-ból dolgozni.

 

Csak olyan feladatoknál értelmes eleve a kérdés aminél a műszaki lehetőség megvan, hogy otthonról _is_ elvégezhető legyen.

Itt megint, sokadjara, keverednek a dolgok:
- a backup pakolgatasa, rendben tartasa kritikus-e a ceg uzletfolytonossaga szempontjabol?
- mennyi a hozzaadott erteke a szalagpakolasnak?

Nyilvan ha beut a szar, es backup kell, akkor annak rendben kell lennie, es a backupos kollega hirtelen szuperhosse valik. Ettol fuggetlenul nem erzem nagy hozzaadott erteku munkanak azt, amit csinal.
Es ezzel nem nezem le, mert nalam biztosan jobban tudja, mikent kell a szalagokat katalogizalva elrakni valahova. A peket sem nezem le, mert kenyeret sut, nalam 1000x jobban csinalja, ezert is nem sutok magamnak. De neki is mernoki fizetest kell kapnia, csak mert "eletben tart" a kenyerevel? Ki a nagyobb szuperhos, a szalagot rakosgato emberunk, vagy a pek? (Vagy netan az autoszerelo? Multkor a DSG valtom jol elbaszodott, akkor az autoszerelo volt a piros asz...)

Es akkor a harmadik idekeveredo dimenziot nem emlitem, mert mashol mar ki lett vesezve: szalagot rakni, kenyeret sutni nem igazan lehet HO-bol, de pl (backup) szoftvert irni meg igen. Neha a helyi ember lesz a szuperhos, neha meg az, aki be tud SSH-zni, barhonnan.

Ami az IT-n kívül is értéknek látszik:

Az IT segítségével...

  1. Több lóvét termelünk ugyanazon költségszint mellett
  2. Ugyanazon lóvét termeljük meg alacsonyabb költség szint mellett

Minden más technológiai maszturbáció, az IT önigazoló öncélú feladatgyártása. Lásd még overengineered címszó alatt. 

Amikor a hivatalban kiírják, hogy az új informatikai rendszer miatt lassabb ügyintézésre lehet számítani, na az pont az ellentéte annak, mint amire az IT való.

1 IT-s van? Nincs váltótársa szabadság/betegség idejére?

Akárhogy is van, amit írsz, szervezési probléma. A fazon tudja előre, hogy mikor érkezik merevlemez, vagy mikor esedékes egy benti meló. Ha SOS van, akkor szívás van, be kell menni. Cserébe utána nyugi van. Ha van esze, ütemezetten TMK-zik, amikor bent van, kevesebb meglepetés várható. Amikor meg távolról is elvégezhető a meló (esetek 90+ %-ban), akkor otthonról nyomja. 

Amúgy vinyót szerverbe betenni miért SOS? RaId, hot-spare játszik, ami kibírja a köv. bemenetelig, ha az nem hónapokkal később esedékes. Ha meg új szerver és határidős munka, akkor arra ütemezni kell időt, bemenni, megcsinálni, letudni.

Itt vagy a vezető szervező nem okés vagy a srác, ha maga szervezi az idejét. Ezért baromira nem a HO, mint olyan a ludas, hanem _jelenleg_ nincs meg a személyi és környezeti feltétel rá. Tucat ellenpéldát tudok, látok, ahol működik. Hova tovább, 2010-2015 között full remote-ban nyomtam Bp-től 120km-re. Akkor mentem fel, ha új szerver jött :) meg évi 1-2x javítani, meg a karácsonyi összejövetelre. Aztán még is ment és senki nem volt morci.

'Csináltam egy ticketet, miszerint az irodai gépemen nem mennek a programok. Meg tudnák nézni?'

Ez meg teamviewer vagy VPN+VNC. Sok helyen bevált, működik, 1 perc alatt ránéz az IT-s. Egy 500 fős cégnél nem bandukol el az IT-s mindenkihez (bár kétség kívül jót tenne az egészségének), hanem gép ID alapján csatlakozik a user gépére. Aztán folytatja a melóját.

 

' Majd egy cég baszogatja távolról töredékért, "

Ezzel van tapasztalat? Főleg jó? Nekünk elég eddig 50% alatti a siker.Nagy cégek is leszerepeltek, de ugyanúgy a kicsik is. Rendszerint értelmes, hozzáértő emberük nincs, vagy max a múltban, de már odébb állt. Az újonnan jött meg annyit tud, mint mi vagy annyit se, nem vagyunk vele kisegítve. Vagy aki ügyes, szétszedik az ügyfelek, nem ér oda hozzánk csak sokára.
Ezek vagy leosztott melók, mert sok van belőle vagy L2-L3 support, mert mindenhez mi sem értünk fekete öves szinten. Aztán úgy látjuk a hivatalos gold partner sem... de az órabér azért vastagon fog.

Azon szoktam röhögni, hogy milyen jól tudja ezeket mindenki a fórumon, a gép előtt ülve, de mégse a gyakorlatban, ugyanis ha ez mindenhol így menne, kb. be is zárhatnánk a boltot. Ugyanis mi rendszerint olyan cégeket is vakarunk ki a szarból, akiknél már beütött a krach, mert a helyi IT nem nagyon volt a helyzet magaslatán.

Hogy annak mi volt az oka, az számunkra mellékes.

trey @ gépház

Van, hogy ellágyul / lustul az ember és ejj ráérünk arra még. Sajnos párszor én is csináltam ilyet. Ebből 2 régi emlék csap azóta a kezemre, hogy ne tegyek többet.
Egyik esetben apache biztonsági kapcsolók teszt miatti kikapcsolására  www feltörés, másik esetben backup átrendezés miatt ideiglenesen nem érvényesült a 3+2+1 elv...1 backup volt, az is rossz helyen. Adatvesztés lett a vége. Igen, sok kérdést felvet és sok tanulságot.
Én is úgy látom, sok helyen nem ideiglenesen vannak xar állapotok hanem fixen.. Volt komoly kutatás fejlesztést végző cég, aminek a fájlszerverre 1 diszkről ment. A backup ugyanazon vas másik diszkjére került. Mindig az aznapit frissítve, ugyanarról az linuxről elérve. A főni nem akart raid1-re bővíteni meg külön backup vasat venni. Egyelőre még megy...lelke rajta.

Munkahelyet, irodát fenntartani pénzbe kerül, megelégszem ha ennek egy részét nekem adja a cég :-).
Nem is értem, hogy ennek ellenkezője miért merül fel...?

Most volt cikk róla, hogy felmérések szerintem kárt okozott az USA-ban a szigorú irodába visszahívás, mert nőtt a fluktuáció és sokan olyanok mentek el, akiknek nem kellett volna. És hogy lazulhatnak újra ezek a dolgok ott is, ahol ezt meglépték...

Érdekes lenne látni, hogy milyen adatok alapján mennek ezek a spekulációk trendekről ezzel kapcsolatban.

Szimpátia alapján. Szerintem statisztikát könnyen lehet találni arról, hogy a home-office előnyös a dolgozónak, cégnek, termelékenységnek, stb, ahogy ennek ellenkezőjéről is. Csak más cég, esetleg más adatgyűjtési módszertan kell hozzá. Aztán mindenki azt veszi elő, amelyik az ő hipotézisét támasztja alá.

"csak annak a statisztikának hiszek, amit én hamisítottam"

Bármilyen területen találni könyvtárnyi kutatást, amely azt állítja, hogy X, és olyat is, ami azt állítja, hogy nem-X. Sok kutatás ráadásul nem reprodukálható, megismételhető. Végső soron ott tartunk, hogy kiben bízol meg; ki a szimpatikus (ahogy mondod).

Tökmindegy, piac eldönti. Van ember aki alkalmas rá, van aki nem. Van cég ami alkalmas rá, van ami nem. Mindenki meg fogja találni a vele kompatibilis cég kultúrát. Az egyetlen rossz a billegés, amíg nem lehetsz benne biztos hogy az aktuális helyed melyik irányt választja

Szerkesztve: 2025. 01. 04., szo – 16:31

Nem eszik ezt ilyen forrón szerintem. Ha ilyen kérdések merülnek fel, hogy egy adott helyen home office-ban kevesebbet kereshetsz csak, mint az irodában, akkor egyszerűen tovább lehet állni. Nem minden cég követi a hülyeség trendeket, amit éppen hallott. Hivatkoztak arra, hogy nem olyan a helyzet, mint 2021-2022-ben: igen, érezhetően nem olyan. Nem egy-három hét tovább állni, hanem egy kicsit több is lehet. Na puff. Szerintem egy jó szakembernek még mindig könnyebb munkát találni, mint a cégnek egy jó szakembert.

Érdekes lenne látni, hogy milyen adatok alapján mennek ezek a spekulációk trendekről ezzel kapcsolatban.

és

Van cég ami alkalmas rá, van ami nem. Mindenki meg fogja találni a vele kompatibilis cég kultúrát.

Pontosan.

A normális helyen egyébként plusz pénzt adnak, és konkrétan van ilyen.

Az ember végigröhögi ezeket 👆 a kommenteket, nézi, ahogy a hopiumosok egymást felpontozzák az echo chamber-ben.

És el is hiszik, hogy azért ágálnak a cégek a HO ellen, mert a saját maguk ellenségei 🤣

Természetes dolog, hogy for profit cégek kimérik, hogy a HO hatékonyabb, jobb a cég számára, majd ... 🥁 szisztematkusan üldözőbe veszik. 🤭

trey @ gépház

Trey, nevetgélj, de az ugyanolyan vicces, hogy szerinted csak tökéletes olajozott cég létezik, jól csinálhatnak mindent, minden döntés racionális.

Egy bizonyos szint felett szó sincs ugye: rugalmatlanságról; bizalomhiányról; mikromenedzsmentről; hatalomféltésről; saját kényelem előtérbe helyezéséről; feleslegessé vált vezetőkről; elszúrt hosszú távú iroda bérlésről; stb...

A "látszat-munka egyes helyeken" is csak egy legenda, sehol nem létezik ilyen, ahol az irodában kávézás és traccsparti fontosabb, mint a tényleges hatékonyság. Ez egy abszurd feltételezés, hogy ilyen hely létezik. :)

A helyzet az, hogy bárhol pont ugyanúgy el tudom végezni a munkámat, ahol van egy normális munkaállomásom. és ezzel szerintem így lehet a HUP (vagy akár az IT szakma) 90+%-a. Ismerek olyat, aki rosszul van, hogy dolgoznak-e otthon az emberek, de neki fogalma sincs, hogy mit csinál mondjuk egy fejlesztő, elképzelni sem tudja az miből áll. Egyszerűen a HO-szal neki ez sokkal nehezebb. ;)

Valami félreértés lesz itt. Nem engem kell meggyőznötök, hanem a munkaadókat. Én csak felvázoltam az elmúlt években, hogy szerintem merre fog menni a munkaerőpiac. És ... meglepetés ... arra megy. 🤷‍♂️

Amit a csávó meg a videóban mondott, hogy a COVID alatt - mert akkor jó ötletnek tűnt - Budapesttől 150+ kilométerekre haciendákat vásárlók valamilyen szinten szűkítették a lehetőségeiket a munkaerőpiacon, teljesen igaz. Ők most az egyre szűkülő álláslehetőségek közül az egyre szűkülő HO-sok közül válogathatnak.

Nyilván kevesebb a lehetőségük, mint azoknak, akiknek tök mindegy, hogy irodában vagy HO-ban dolgoznak.

trey @ gépház

a covididoszak HO-nak mar 3 eve vege, azota hordod ide a hireket hogy "mindjartvegeahonak", aztan kozben a ho, koszoni el es virul. \o/

az hogy a kornyezetedben mindenkit visszaparancsoltak az irodaba rohadni, az sajnalatos, de ez van.

A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!

Igen, igazad van, és a srácoknak is a videóban, van aki csúnyán kizárta magát a lehetőségekből azzal hogy a teljes remote workre rendezkedett be, nem mérte fel jól a helyzetet, hogy a járvány után ezt a cégek kicsit korrigálni fogják.

Szerintem viszont a mostani helyzet nem lesz tartós, mert ha kiszámíthatóbbá válik a gazdasági környezet, a cégek újra bátrabban beruháznak, mindenkinek új ügyfelei, projektjei lesznek, akkor a remote újra fontos plusz lehet, amivel meg tudják szerezni a jó szakembereket. Az szerintem kiderült, hogy a HO működik, tapasztalat már van benne, ami nem veszik el, és nagy előny a munkavállalók számára, amit sokan igényelnek is. Aki így ebben a környezetben el van veszve, vagy hátrányban érzi magát az irodai munkához képest (pl az irodában ülés volt a munkája, vagy nehezebben boldogul az online kommunikációval), inkább azoknak van aggódni valójuk. Lemaradnak a változásokkal lépést tartó környezetben.

Az is benne van a blogbejegyzésben. 70-72% már jónak mondható az irodában. A probléma az volt, hogy HO-ban még ez sem jött ki. Senki sem állít olyan blőd faszságot, hogy az irodában 100% a munkavégzés. Az állítás az, hogy az átlag esetén a munkavégzés

iroda > HO

trey @ gépház

Mármint arra az Amazonra gondolsz, akik már azelőtt feladták a full office politkájukat, mielőtt bevezették volna azt?

https://hiring.amazon.com/job-opportunities/work-from-home-jobs

Vagy a MÁV-ra, ami "alkotói munka" néven csendben visszavezette a HO-t, mert másképp nem tudta megállítani a felmondási hullámot? 

Jaja, arra gondolok. Lekattintottam az USA beli HO kínálatukat a linkeden:

https://hiring.amazon.com/job-opportunities/customer-service-jobs#/

Kettőt találtam, mindkettő ügyfélszolgálatos :D :D :D Ez a munka már a Home Office feltalálása előtt is kb. "otthonról végezhető munka"-ként ment. Már a 2000-es évek elején is. "Válaszborítékért tájékoztatjuk"

Vagy a MÁV-ra, ami "alkotói munka" néven csendben visszavezette a HO-t, mert másképp nem tudta megállítani a felmondási hullámot? 

Inkább erre tippelek:

Múzeumban dolgozó középkorú nő a múltkor a tágabb ismeretségben:

Aznap home office-ban ... Délután 3 óra ... "Be kéne kapcsolnom a gépem, hátha keresett valaki .... Áhh, ma már minek ..." 

Aztán hagyta a picsába.

😂 ja, nem ... ☹️

trey @ gépház

Nekem aztán mindegy, hogy te miben nem hiszel, nekem, akinek lehetőségem van akár onsite, akár remote-ban dolgozni tét nélküli ez az egész, kb. jó időtöltés veletek erről diskurálni. Aki meg erre rendezkedett be, aztán becummantja, az meg így járt. 

Jó hitetlenkedést :D Reméljük, neked sincs több vesztenivalód a témában, mint nekem.

trey @ gépház

UGYANIS MINDENKI TISZTÁBAN VAN VELE, HOGY A HO-BAN nincs FOLYAMATOS MUNKAVÉGZÉS.

 

Trey: Én nem értek ezzel egyet. Ugyanis amiket én ismerek környezeteket, ott határidők vannak, amik eddig is szorosak voltak, és nem lehet ellavírozni, nem tudja tettetni valaki, hogy dolgozik, mert az gyorsan kibukik. Nem lehet hesszinteni, mert senki nem csinálja meg a feladatot akkor. És súlyos ha ezt programokkal kell mérni, hogy valaki dolgozik, mert ott valami probléma van: Nem tud a cég a feladatokról, nem tudja, hogy valaki mióta ül valaki valamin, nem kommunikálnak, egyeztetnek?
Akikkel együtt kell dolgoznod, tudod, hogy ki az aki nem dolgozik. A cég tudni fogja ezt a közvetlen főnökétől, a csapattársaktól, és a közvetlen kollégáktól, és az illető elindul végig egy folyamaton, aminek a vége, hogy vagy csinálja rendesen a feladatát, vagy elköszönnek tőle. Nagyon nagy red flag, ha ez valahol kérdés.

Ráadásul abban is teljesen más a tapasztalatunk, hogy mi folyik az irodában időnként. Nem a hatékonyság kulcsának látom. Én személy szerint nem szeretnék arra visszatérni, hogy fél percenként megszakítsanak a munkavégzésben, másik két ember kávézását támogassam (mert mellém áll utána, és a feladatát megcsináltatja), nem tudok haladni, majd munkaidő után otthonról(!) jelentkezzek be (persze, ilyenkor már lehet végtelen ideig), vagy maradjak tovább.

Én nem azt hívom eredménynek, hogy az irodában vagy, hanem az elkészült munkát. Ehhez az is kell, hogy valami olyat csináljon egy cég, amit utána használni fognak, nem a polcra megy, tehát ténylegesen dolgozni kelljen rajta, van határidő. Itt már nem számít a teljesítményt mérő program, mert készen kell lenni. Nem tudja a cég, hogy az a munka valójában mekkora feladat, és fél hogy átcseszik az alkalmazottak? Jó, méricskéljünk, irodázzunk, akkor mondhatjuk azt, hogy a munkaidő után leeshet a ceruza az ember kezéből? Kérdéseket vet ez fel.

Lehet itt próbálkozni, hogy akkor kevesebbet ér ez az otthoni munka, én meg ezen nevetek majd (az emberóra ott más áron van eladva is adott esetben végül egy ügyfélnek, ahol ez így működik? :)). Egyszerűen nem mennek majd oda az emberek, úgy ahogy akkor sem, ha nincs remote lehetőség, ha valaki azt keresi. Amit írni akartam az előző commentemben, hogy a covid hatalmas szívás volt, és fejlődést hozott, mert mindenki kikerült a megszokott kerékvágásból, ismeretlen területet taposott ki a remote workkel, és fejlődött a világ.

Nem egy normális időszakot élünk jelenleg gazdaságilag sem, de ez ki fog egyenesedni, és akkor jön az 56. IT átállás (digitalizáció, felhő transzformáció, stb... mik voltak eddig a hívószavak, és lesz még ilyen), kellenek majd a szakemberek. Mert előre tart a világ, nem hátra. Igen, egy benefit lett a home office (ezt írtad Te is, egyetértek), amit már nem lehet figyelmen kívül hagyni, mert igénylik az emberek, és számít nekik. Oda mennek majd dolgozni.

Hány évig tart majd ez ami most van?

Ez egy folyamat, most még mozgásban van ez a "home office - iroda" kérdés. És kezdek elgondolkodni, hogy most ki kelti az ezzel kapcsolatos hullámokat, meg terjeszti az aktuális "trendeket", és honnan veszik ezeket. Én most annyit érzékelek ebből, hogy több cég jelenleg a hibrid munkát részesíti előnyben (1-2 irodai nap), a szociális kapcsolatok, és a személyes megbeszélések miatt (de ez érhető is valahol).

Sikerült neked is egy mondatot kiragadnod egy 100 mondatos szövegből.

Jogodban áll nem egyetérteni.

Egyet azonban szeretnék tisztába tenni: ne keverjétek az iroda és a személytelen open office meg a "nincs asztalom, oda ülök, ahol hely van" szemetekkel.

Ha csak ilyenekkel volt tapasztalatod, nem csodálom, hogy csömöröd van, de ott nem az iroda, hanem az iroda _hiánya_ a probléma.

Az iroda az, ahol rendesen tudsz dolgozni a _saját_, kényelem környezetedben. Ezek jellemzően 1-4 fős szobák.

trey @ gépház

Van tapasztalatom mindkettő fajta irodával. Most szerencsére normális irodába tudok bemenni. De ezek a hodályok nagyon elterjedtek, ha irodáról beszélünk (általánosságban) több embernek lehet ilyenről szó.

Azt az egy mondatot emeltem ki, amit tényként kezelsz, de szerintem ott bukik az egész. (szerk: nem azt mondom, hogy nincs aki lógni akar, és nem is baj, hogy felmerül ez a kérdés: akinek van lehetősége a HO-ra, az szerintem is ezt becsülje meg, és az a minimum, hogy rendesen dolgozik)

Mindegy, amit írtam, az csak egy vélemény a sokból, látjuk valahogy, majd meglátjuk merre alakul ez a történet..

Az iroda az, ahol rendesen tudsz dolgozni a _saját_, kényelem környezetedben. Ezek jellemzően 1-4 fős szobák.

 

En ilyen irodaban dolgozom és jellemzoen ezeket azok az irodak, ahol azt csinalsz amit akarsz nem nezi a kutya sem... Ha egesz nem face-ezek, sőt akár egy mozifilmet vegig nezek, "mint otthon" HO-ban a kutyanak nem tunik fel... CSAK AZ ha nincs kesz a feladatom. De ez HO alatt is ugyanugy feltunne...

Jegyzem meg, HO nincs a cegemnel, nem is volt, meg a Covid alatt sem (rendes nem volt, csak ilyen "reszleges" ) tehat nem tartom magam HO huszarnak, egyszeruen az erv, ami a HO ellen szol , pont az ilyen, altalad felvazolt kornyezetben valik teljesen semmisse....

 

Amugy a videora valaszolva, nekem spec. nem erne meg a minusz penzt a HO. Kb 3 percre lakom a munkalyemtol, ahol kenyelmes, par fos irodaban melozok. Otthon meg van egy 2 és egy 5 éves lányom... :) Szóval értitek :) Magyarán, ha lehetne sem mennék HO-ba (legalabbis egyelore) de ettol fuggetlenul tovabbra sem ertem az indokokat a HO ellen.... 

Felelős,feladat, határidő. Ez a három oszlopos CSV minden projekt haladásának kulcsa. Aki nem tartja, azt széteszkalálod.  Soha nem kellett még felvegyem  a munkavégzés helyét negyedik elemnek, pedig vezettem már olyan projekteket, ahol már annak is örülhettünk, ha egy időzónában dolgoztunk, nemhogy egy irodában.  

Nekem az a tapasztalatom , hogy ott problemaznak a legtobbet a HO-n, ahol a ceges profil nagyon elter ettől, vagyis ahol a munkavallalok nagyon kis szazaleka tudna a munkajat ott vegezni. A mi cegunk pont ilyen (autoipari beszallito, több ezer sori dolgozoval) ahol kb a munkavallalok kb 5 % a tudna a munkat otthonrol vegezni (IT, berszamfejtes, penzugy etc...) Mivel a munkaltato a nagy tobbsegre nem tudja ertelmezi a HO-t (mondjuk jogosan) igy automatan egy kalap ala veszi a fennmarado 5% ot is.

 

(Mondjuk erdekes, hogy az anyacegnel a nemeteknel alap a HO, az IT kb 3 hetente jar be 1-2 napra... szoval van ebben sztm egyjo kis magyar vaskalapossag is...) 

Soha nem kellett még felvegyem  a munkavégzés helyét negyedik elemnek, pedig vezettem már olyan projekteket, ahol már annak is örülhettünk, ha egy időzónában dolgoztunk, nemhogy egy irodában.  

Így van. Ahol két ember jó ha egy városban van. És érdekes módon mindenki tudott a másikról, és tökéletesen működött az online kommunikáció + a munka szervezése. Ahogy az is kiderült azonnal, ha valaki nem halad valamiért.

Egyet azonban szeretnék tisztába tenni: ne keverjétek az iroda és a személytelen open office meg a "nincs asztalom, oda ülök, ahol hely van" szemetekkel.

Ha csak ilyenekkel volt tapasztalatod, nem csodálom, hogy csömöröd van, de ott nem az iroda, hanem az iroda _hiánya_ a probléma.

Az iroda az, ahol rendesen tudsz dolgozni a _saját_, kényelem környezetedben. Ezek jellemzően 1-4 fős szobák.

Szerintem ez a kritikus tényező. Ha 15 perc alatt be lehet jutni, ill. 15 perc alatt haza lehet jutni, és egymagamra rá tudom csukni bent az ajtót, úgy, ahogy itthon is (és csak megbeszélésre, akár ad-hocra, akár tervezettre kell kilépnem, akár én kezdeményezem, akár más), akkor most már nekem is jobban feküdne a hivatalos iroda, legalábbis heti ~2 napban. Ami még fontos, az a rendes, tömör válaszfalakkal épített mellékhelyiség, a (sajnálatosan megszokott) latrina helyett, és a rendes étkezési lehetőség.

Szerintem ez egy "spektrum", ahogy mondani szokták. Van az az élethelyzet, amikor az az előnyös, hogy napközben be tudom dobni a mosást; át tudom venni a csomagot; itthon tudok kajálni; nem kell táppénzre menni csak azért, mert a gyerek taknyos, és nem mehet oviba/suliba; beszaladhatok a bankba; elmehetek délután 3-ra a személyi edzőmhöz. És van az a helyzet, amikor úgy akarok dolgozni, hogy a 7-8 órás aktív munkámban senki ne szakítson meg, ne beszéljen mellettem családtag se, ne csöngessen a GLS futár (este viszont leteszem a lantot, és kalap-kabát holnapig). Vannak kollégáim (jelenlegi és korábbi is), akik most azért fizetnek "szabad szemmel is látható" összeget (pl. az egyikük 90e Ft-ot havonta), mert az állásaik csak távmunkában valósíthatók meg, viszont az otthonuktól távol, rendes irodahelyiségben akarnak dolgozni, mert az otthoni környezetben nem tudnak koncentrálni. Mindkettejük esetében igaz, hogy 15-20 percen belül az irodában vannak. A másik véglet meg az volt, amikor én az irodából az igazán nehéz feladatokat inkább hazavittem éjszakára, mert akkor tudtam csendben, megszakítás nélkül dolgozni. (Ld. még azokat, akik karácsony és Szilveszter között szeretnek a legjobban dolgozni, mert lényegében üres a hodály.)

A távmunkát én nem feltétlenül személyi juttatásnak fogom fel, hanem a cégek egy részére jellemző megkülönböztető (kiemelő) tényezőnek. Ahol alanyi jogon jár (azonos bérszínvonal mellett), az keresettebb hely lesz.

A 4 fős szoba egyébként már határeset; dolgoztam ilyenben. Rendszeres volt a súrlódás abból, hogy ketten megbeszéltünk valamit az egyikünk gépénél, a másik kettőből meg az egyik küszködve törte a fejét valamin, és a plafonon volt (joggal!) a zajtól.

A zavartalan, folyamatos, megszakítatlan munkavégzés a lényeg (ezzel egyetértek), de számomra nem egyértelmű, hogy ezt a hivatalos iroda -- ahogy ez a fogalom ma a munkáltatók fejében praktikusan létezik, tehát nem a te definíciód szerint! -- általában véve jobban biztosítja, mint a HO.

Ami még érdekes kérdés, az a (be)tanítás, mentorálás. Ez szorosabb együttműködést kíván. Kézenfekvőnek tűnik, hogy a hivatalos iroda ennek jobb tere. Tud távolról is működni, de ahoz a mentornak kifejezetten elérhetővé kell tennie magát, amitől persze a saját fejlesztői teljesítménye csökkenni fog; azt pedig a vezetőségnek kifejezetten támogatnia és bátorítania kell.

Teljesen hihető számomra. Van, ahol mindenki teljes távmunkában dolgozik, és a szociális kapcsolattartás ennek ellenére jól működik, mondjuk évi 1-2 csapatszintű találkozóval kiegészítve, és van, ahol annyira nem tudnak kommunikálni a munkatársak, hogy pár hónap alatt elsorvad az ember az elszigeteltségtől. (Saját tapasztalat mindkettő.) Magam is hajlok valamiféle "light hybrid" elrendezésre már.

Szerintem írj ki erről egy szavazást. Gyanítom, elég kevés lenne az 1-4 fős szobákban dolgozók aránya. Egyébként nehéz ügy, az ideális irodai létszám nagyjából meg kéne egyezzen az egyes teamek nagyságával (ami persze változó, az irodák meg ritkán vannak gumiból). Dolgoztam én négy fős irodában, dolgoztam tizenvalahány fős irodában, ahol egy team volt együtt, és nagy irodákban is, ahol nagyjából teamek szerint csoportosultunk, olyanban is, ahol a teamenkénti csoportosulás kevésbé volt megoldva.

Az utolsó tizenpár évemre a nagyobb irodák voltak jellemzőek, de amikor elöször kerültem team méretű tizenvalahányas irodába, az jó volt, pedig tartottam tőle a négy fős iroda után, de szerintem az volt a legjobb felállás.

Egyetértek, dolgoztam mindenféle kombinációban, számomra a kis, 4-5 fős szoba volt a legjobb, de ott is előfordult hogy mindenki fülessel ült hogy tudjon fókuszálni. Dolgoztam olyan helyen ahol ilyen egybenyitott iroda volt, ott az egymás mellett ülő fejlesztők is chat-ben kommunikáltak egymással, no, ott teljesen felesleges volt bent ülni az irodában valójában, és egyébként a covid ott pont azt mutatta meg, hogy HO-ban 20-30%-kal hatékonyabban is tudtunk dolgozni. 

számomra a kis, 4-5 fős szoba volt a legjobb

Offtopik, nekem az a legrosszabb. Még az open office-t is jobban szeretem, mert ott legalább van egy hallgatólagos egyezmény, hogy nyugton maradsz. Aki nem tartja be, azzal el lehet beszélgetni. A 4-5 fős szobában viszont ha 2-3 ember elkezd "beszélgetni", az pont elég zavaró ahhoz, hogy a többiek ne tudjanak dolgozni.

Nem arról van szó, hogy a fejvadászok nehezebben találnak embert, aki szívesen megy be, ha otthonról ugyanúgy el tudja végezni a munkát? Kicsit olyan, mintha  a befolyásolás lenne a cél, ha elhiszik a munkavállalók, akkor kevésbé fognak ellenkezni.

 

Természetesen van, amit nem lehet otthonról, de láttam én már olyat a bejárós korszakban, hogy valaki bejárt, megreggelizett, majd kávé és cigiszünetekkel valahogy elevickélt ebédidőig, aztán kicsit dolgozgatott, majd "rákészült" a hazamenetelre. A sűrű pletykaszünetek során pedig minden prominens tapasztalhatta a jelenlétét. Nem mondom, hogy ez nem kisebbség, de a munka mennyisége nem feltétlenül függ a helyszíntől. 

Én úgy vagyok vele, hogy munkától függ. Csak azért bejárni, hogy a fontos ember kellőképpen fontosnak érezhesse magát teátrális megnyilvánulások révén, az nem érdekel. 

Dejó, alig 2 napja kezdődött el praktikusan az év, máris megy a rabszolgák hergelése a hwsw központból.

Költői kérdés: Amúgy honnan tudod h. szar helyen dolgozol (nyilván tudod pontosan, de nem ez a csattanó most)? Onnan h. év végén ha kiveszed a bennmaradt 3,5 hét szabadságodat, 1 másodpercre sem gondolsz ez alatt az időszak alatt a munkádra, 1 pillanatra sem hiányzik semmi onnan, és a szabi utolsó napjának estéjén már elfog a szorongásos gyomorgörcs h. másnap reggel már megint lehet visszamászni a pöcegödörbe.

Szerkesztve: 2025. 01. 04., szo – 19:16

Ugyan az adás a HO-ra lett felhúzva, nekem mégis az "A diverzitás alkonya" blokk tetszett a legjobban 😄

Előttem van a meeting, ahol a kajak feleslegesen felhúzott, senki által sem használt transz/2 lelkű/<ki tudja kik> számára fenntartott budik újrahasznosításáról értekeznek, most hogy ez a divathullám is lecseng hamarosan.

trey @ gépház

Sajnos a termekekben meg megjelenik a woke meg DEI vonal. Buknak is sorra az ilyen jatekok meg filmek. :)
(valoszinu meg kiadjak ami olyan fazisban van, aztan ami ceget csodbemenetel utan alapitanak mar nem dol be a woke-nak)

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Lehet elmegyek megnézni a cigány Hófehérkét moziban.

 

Szerintem már nem gyártanak olyan (gyerek)filmet, amiben nem lenne egy picike propagandácska.

Legutóbb az Oroszlánkirályon voltam (egyrészt megfájdult a fejem annyira hiperrealisztikus hullámvasút volt az egész), de ott is elejtettek itt-ott egy kis "félreertelmezhető" gondolatot.

(csak emlékezetből): Legtöbbször pont a saját fajtád nem fogad be. Merj más lenni.

 

Szerintem van pár pszichologus is bevonva. A normal gyerek füle mellett elmegy az ilyen, de aki olyan, az pont megerősítve érzi magát, mintha pont "hozzá szólna" a mese.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Nekem inkább úgy tűnik, hogy a senior dolgozókra egyre gyakrabban helyeznek de facto munkavezetési és munkaszervezési feladatokat. Távmenedzselni viszont nem nagyon lehet, az tényleg jelenléti munkavégzés. Ha valóban létezik egy menedzsment leépítő trend, és ezzel párhuzamosan a szervezési/vezetési feladatoknak a korábban csak műszak feladatokkal foglalkozó dolgozókhoz rendelése, akkor ez a benyomásom - személyes ill. kapcsolati hálós eszmecserék tapasztalata - nem alaptalan.

LinkedIn-en nemrég láttam híres, nemzetközi embedded cég magyarországi irodájától 4 (releváns) álláshirdetést, 3 principal és 1 senior sw.eng. A senior pozícióra 10+ jelentkezőt jelzett (addig) a LinkedIn, a 3 principal-ra nullát. A principal állások mindegyikében 3-8 fejlesztőt kell vezetni. Elképedtem. A vezetés teljesen más munkakör és más skillset, mint a fejlesztés. Az elmúlt 14 évben olyan helyeken dolgoztam -- szerk.: 2012 közepe óta 100% távmunkában --, ahol még distinguished engineer-nek (= aki a principal felett kettővel van) sem kellett team-et vezetni, ha nem akart. Lehet, hogy közvetlenül a CTO irodájához volt rendelve, de beosztottja egy sem volt. Teljesen külön volt az engineering track és a management track. Előfordult természetesen váltás a kettő között, és van annak előnye is, ha a line manager valaha fejlesztő volt, és valóban, a team lead / tech lead az még nem feltétlenül line manager (igazi menedzseri feladatai nincsenek), de az megdöbbentett, hogy egy principal engineer-nek már muszáj vezetnie.

Szokták fejlesztők rosszmájúan mondani, hogy a középvezetőkre, line manager-ekre nincs szükség; marha nagy tévedés szerintem. Egy jó közvetlen főnök aranyat ér. Beállítja a prioritásaidat, amikor (= mindig) túl sok feladatod van; megvéd a lefelé hulló hülyeségektől, a politika és az adminisztráció jó részétől; képviseli az érdekeidet és nyűgjeidet felfelé; érti, amit a kódról beszélsz; segít az előléptetésben. Egyszóval azért dolgozik, hogy a leghatékonyabban dolgozhass. Jó főnökeim voltak többnyire, volt köztük bámulatosan jó is. Teljesen abszurdnak tűnik, hogy egy véletlenszerűen kiválasztott nagyszerű fejlesztőből akár csak elfogadható line manager is váljon. (Ja és valamelyik hwsw videóban meg azt is említették, hogy a középtől felfelé eső vezetőktől is elkezdték elvárni az aktív kódolási tapasztalatot, ha jól emlékszem. WTF.)

Valóban ritka, én ugyan nem fejlesztési, hanem üzemeltetési területen dolgoztam, de ott se volt jellemző, de azért például nálunk előfordult, egy korábbi kollégám lett vezető, és elég jól bevált ott is. Más kérdés, hogy ő nem mindenben értett egyet az ő főnökével, és ennek hangot is adott néha, így aztán pár év után el kellett mennie. De még ez esetben is az a helyzet, hogy egy jó dolgozóval kevesebb van a csapatban, mert ha valaki line manager lett, akkor az már nem fog nekiállni az üzemeltetési/fejlesztési feladatoknak, mert nem az a dolga.

nem mindenben értett egyet az ő főnökével, és ennek hangot is adott néha

Ez az a dolgozó (és kifejezetten ez az a kisvezető), aki megéri a súlyát aranyban, mert tud és mer gondolkozni. Aztán a rögvalóság:

így aztán pár év után el kellett mennie

Szomorú. Ha azt írtad volna, hogy "elment, mert az értékeik különbözőségét nem lehetett áthidalni, és belefáradt", az érthető lenne. De az, hogy "el kellett mennie", azt jelenti, hogy kivágták, vagy ellehetetlenítették. A szabotázs nyilván gáz, de a leírásod alapján nem gondolom, hogy szabotálta volna az utasításokat; létezik olyan is, hogy "disagree and commit"; valószínűleg erről volt szó.

Nagy baj, ha valaki a beosztottja egyet nem értésével nem tud mit kezdeni, és inkább elzavarja.

A legjobb az, ha a kisvezető megkapja a feladatot, célkitűzést, és a hogyan már őrá van bízva. Felelősség és hatáskör legyenek arányban.

Sok minden elhangzott mar HO mellett es ellen, egy valamit viszont hianyolok:

HO eseten kevesbe lehet hatni a gyengen teljesito munkavallalokra. Az irodai jelenlet eseten be lehet hivni a dolgozot a fonoki irodaba "szonyeg szelere allitani", mig HO eseten egyszeruen nincs ilyen eszkoz. Confcallban nem lehet hatekonyan lecseszni vkit, mert csak bedob par kifogast (nem vart technikai komplexitas, masok hatraltattak, stb.) + borju szemekkel pislogas, es masnap minden megy ugyanugy tovabb. Olyannyira nincs hatasa, hogy meg az eves bonusz osztaskor meglepodik, hogy miert kap 0%-ot, meg miert nincs eloleptetes.

Valószínűleg a távmunka ellen ott ágálnak a legjobban, ahol ezt kényszerből vezették csak be, és nincs meg a megfelelő szemlélet, és hozzáállás. Pl egy kisebb magyar cég hazaküldte az embereket, ami jó nagy szívás lehetett nekik.

Ahol eleve így kell működni (tudok rá példákat, volt szerencsém hozzá), ott minden szinten - technológiától kezdve a vállalati kultúráig - képes kezelni és támogatni a felmerülő helyzeteket. Én nem látom a különbséget, hogy online történik valami, vagy személyesen. A valaki személyesen ugyanúgy elmondja a kifogásait, a lecseszést meg online is végighallgatja.

Ez a távmunka hibáztatása csak a felszínt kapirgálja szerintem. Ha valahol ez problémát jelent, ott nincsenek erre felkészülve. Kezelni kell tudni a dolgokat.

Nem a HO-t hibaztatom, csak azt szerettem volna irni, hogy HO-ban szerintem jobban lehet lazsalni. Hiaba van vki megjelolve egy XY dolog felelosenek, lazan bemondjak, hogy bocsi, kesik 2 hetet, es nem igazan tudunk mit csinalni.

Nyilvan ez irodai jelenlettel se konnyen kezelheto problema.

Ez attól függ, hogy mi okozza a problémát. Csak pár gondolat, lehet, hogy messze nem teljes.

Ha rendre késik a munkájával, de:

  • Rendben van a vállalás és az ütemezés?
  • Jól lettek a feladatok kiosztva? Két feladatot nem ugyanannyi idő megcsinálni az egyik embernek meg a másiknak. Nem minden testhezálló mindenkinek, stb...
  • Nem valami szívásban van benne, és ezért késik? Jelzi a problémákat valahogy, hogy miért nem halad? Mást be kell vonni, tud kapni segítséget?

Itt nyilván nem az egyént kell kezelni. Ha nem ezekről van szó, akkor el lehet vele beszélgetni hogy ez miért van, egyéb oka lehet.

  • Valami problémája van? -> HR, pszichológus tud segíteni?
  • Lehet rajta segíteni? Akarja?
  • Vagy ki van égve, vagy akár már nézelődik másfele, és nem érdekli?
  • Tud fejlődni valamiben, pl becslés, időgazdálkodás
  • Technikai tudás hiányzik? Kérdez? Utánanéz?
  • Egyéb probléma van?

stb..

Volt olyan kollégám (belegondolva már több is, több helyen), akivel nem lehetett mit kezdeni. Mindenki türelmes volt. Komolyan próbáltak neki segíteni, mindent megkapott. Sajnos eléggé behatárolta, hogy mit lehet rábízni, és hát nem működött a dolog, így nem maradhatott. Ez is egy kezelése a dolognak, most akkor el kell dönteni, hogy lehet vele dolgozni, vagy nincs értelme.

Egy kérdés: az iroda megold bármit egy ilyen embernél?

Rendben van a vállalás és az ütemezés?

Sprint planningen mindenki reszt vesz, kozosen becsuljuk a taszkokat. Kesobb a napi standupokon is felszolalhat, hogy ha latja hogy csuszni fog. Mar az is gond, hogy nem szol idoben, a lead es/vagy a SM kezd aggodni, hogy vajon meglesz-e es ugy kell rakerdezni (ahol ugye persze-persze, majdnem kesz (90%), nyilvan semmi PR). Majd utolso nap beut a varatlan technikai komplexitas es kell meg +3 nap. Sprint tartasa buko.

Jól lettek a feladatok kiosztva? Két feladatot nem ugyanannyi idő megcsinálni az egyik embernek meg a másiknak. Nem minden testhezálló mindenkinek, stb...

A fentit megtapasztalva csinalhatjuk azt, hogy csak a konnyebb/repetitivebb taszkokat (pl. jogosultsagkezeles) adjuk neki, az azert menni szokott. Csak akkor jon az az erzes, hogy a tobbiek viszik a csapatot elore.

Technikai tudás hiányzik?

Mondjuk egy devops teruleten rengeteg toolt hasznalunk. Van amit jobban ismerunk, van ami ujdonsag (akar a csapat szamara is egy PoC eseten). De hat ez egy mernoki pozicio, annak megfelelo berezessel. Ha vmit nem tud, nezzen utana (google, termek doksi, chatgpt, stb.). Taszkjaink tobbsege nem reszletesen kidolgozott, tobbnyire csak egy otlet van mogotte. Ha vki venne a faradtsagot, hogy utanajarjon mindennek, akkor azzal mar lenyegeben elvegzi a taszkot.

Van olyan kollega, akivel fel szavakbol megertjuk egymast es egy ora mulva jon is a draft PR, mas meg napokig maszatol ilyennel.

Pont ez a fajta problemamegoldo (?) skillt nagyon nehez egy 1 oras interjun felmerni.

Ismerős ez, minden nap másnapra megígéri, hogy most már készen lesz (hiszen már majdnem kész), becslésnél meg gondolom optimista módon adja a story pontot. Közben nem szól, hogy gondja van.

Az sem működik, hogy a csapat meg mindig tartja a hátát, és megcsinálja a feladatot helyette.

becslésnél meg gondolom optimista módon adja a story pontot

Haha, dehogy. Sokszor egy piszlicsare taszkra (ami mondjuk felkerekitve is 1 nap realisan) bemond 1 napot, de mar en ott akkor rabeszelem, hogy legyen mar inkabb 2, hogy biztosra menjunk. Persze lesz belole vegul 3.

Az sem működik, hogy a csapat meg mindig tartja a hátát, és megcsinálja a feladatot helyette.

Ha az a taszk critical path-on van, akkor bizony vki mast is ra kell allitani az utolso 1-2 nap, hogy tenyleg kesz legyen. Amivel persze a tapasztalt kollegaval cseszunk ki, mert az o (szinten fontos, de kevesbe kritikus) taszkjaval nem halad addig.

Az egyik korábbi esete amire gondolok, hogy hasonló, az pont nem jól ért véget, mert végül a srácnak mennie kellett. (de ez egy hosszú folyamat volt, és valószínűleg nem csak emiatt az eset miatt)

Mi miután 3-4 sprintet falaztunk neki, beszéltem a menedzserével, és közös megbeszélések, követés, testre szabott feladatok, oktatás, stb... megpróbáltuk felzárkóztatni. Persze ezzel is csak plusz feladat volt, mert a srác nem akarta az egészet, itt is csak ígérgetett. Szerintem alapvető probléma volt, hogy neki az egész nem feküdt, valószínűleg más jellegű munka való neki.

Egy másik esetben pedig a srác egy halogató volt, mindig másnapra megígért mindent, de nem csinálta. (sok oka lehet ennek is.) Azóta ha jól tudom ez rendeződött, sőt elég jó sportoló lett.

Sprint planningen mindenki reszt vesz, kozosen becsuljuk a taszkokat.

Eddig minden agilis munkahelyemen volt egy apró probléma ezzel a folyamattal (mindegy, hogy órában, pontban, pólóméretben, hotdogban, lószarban becsültünk), hogy ha volt egy (felfelé) outlier becslés, akkor pellengérre lett állítva a dev, hogy ez miért annyi, amennyi. És mivel sokszor az évek alatt kialakult hatodik érzék volt csak az indok, ezért ezeket le szokták söpörni, hogy ha mindenki 5 pontot mond, csak a Béla mond 13-at, akkor Béla fasz.

Aztán 2-3 sprinttel később legtöbbször kiderül, hogy Bélának igaza volt.

Az egész csapat becsül (mindenestől), közben: 

Fogalmuk sincs arról a területről, amiről éppen szó van. Vagy amikor egy frontend fejlesztő egy backend kérdést becsül. Vagy fordítva.

Vagy esetleg tanul még becsülni. Pl ne önmagára méretezzen mindent, hanem egy random a kalapból kihúzott fejlesztőre.

Számít-e bele valami ballasztot az időbe, ha nem minden egyértelmű, vannak nyitott kérdések. Vagy optimista? (á, az 10 perc-es change, közben annyi idő alatt el sem indul a környezete)

Vagy egy aprónak tűnő dolognak mennyi mindenre van ráhatása, további kérdéseket generál.  És a kis change-ből még 3 nap egyeztetés lesz.

És a legjobb, amikor mondjuk ott ül egy SM példul, vagy PO ezen a becslésen, (aki pl nem fejlesztett soha), és lehurrogják a senior vagy lead fejlesztőt, hogy a csapat nem annyit szavazott, akkor miért nem hiszünk a több embernek.

Ilyenkor nehéz azt mondania Bélának, hogy azért, mert a csontjaiban érzi, hogy mi fog előfordulni, látott már ilyet, hogy az csak fél óra, aztán egy hét lesz belőle. Közben a Béla akire hallgatni kellene, mert ebbe már sokszor belefutott.

Amit dlaszlo fentebb leírt, az mind oké, +1 dolog:

Előbb ki kell találni, miért akarunk becsülni. Ügyfélnek kell mondani valamit, hány emberóra lesz kb. a számlán? PO-nak kell segíteni, hogy egy adott feature melyik negyedévben fog beleférni? Vagy a dev team akarja tudni, mekkora volatilitásra számítson? Esetleg azért becslünk, mert a story point kötelező mező a Jirában? :)

Amit én nagyon jól láttam működni az az volt hogy történt rendes tervezés, és a tervek alapján mondták meg a fejlesztők hogy ezt mennyi idő lesz összerakni. A terv pont annyira lett kidolgozva hogy szépen elváljanak az ismert feladatok vs tök ismeretlen azt se tudjuk hogyan álljunk hozzá részek. Ez utóbbiakra kiirtunk egy timebox-olt proof of concept feladatot, amiből két lehetőséget vártunk kiesni: vagy teljesen rossz irány és valami mást kell kitalálni vagy azt hogy most már látjuk hogy ezt meg lehet csinálni és azt látjuk a proof of concept alapján hogy ezt rendesen megcsinálni X idő lenne. Nekem ez nagyon tetszett mert teljesen transzparens volt mind az hogy mit kell csinálni, mind pedig az hogy hogyan is állunk.

Még egy kiegészítés: az adott becslést aki dolgozott a témán. Se PO, se SM, se a takarítónak ebbe nem volt beleszólása.

Csináltam statisztikát annó, és amikor elértük a megfelelő szervezeti érettséget akkor ilyen 80-90%-ban fedték egymást a becslések és a valódi effortok.

hogy ha volt egy (felfelé) outlier becslés, akkor pellengérre lett állítva a dev, hogy ez miért annyi, amennyi

Bingó!

A LinkedIn-en van egy oktatóanyag Chris Croft-tól, a PEAR jellemzőkről:

https://www.linkedin.com/learning/handling-workplace-change-as-an-emplo…

  1. Positive
  2. Easy to work with
  3. Appear in control
  4. Reliable

Bár eléggé bírom az előadásait, ez nem jött be. A fentiekből lényegében az jön ki, hogy legyél "yes man", bólogató János. Mindent ígérj meg, amit hallani szeretnének -- aztán szállítsd is le :)

Én az ellenkező oldalt képviselem: underpromise, overdeliver. Pontosan azért vagyok konzervatív (cf. (2)), és inkább óvatos, mint hurrá-optimista (cf. (1)), mert ezeket annak feltételének látom, hogy valami ráhatásom aztán mégis legyen a dolgokra (3), és utólag ne kelljen megennem a kalapomat (4). Ha becslésre kérnek, gondolkozom, "gut feeling" is, aztán megszorzom kettő és féllel.

A 2.5-ös szorzó bejött fordított helyzetben is, amikor kivitelezőtől kértem becslést (költség, idő). Az ajánlatot adók 95%-a nem fér bele egyikbe se; a kérdés az, hogy mennyire nem fér bele. A 2.5-ös szorzó eddig nekem bevált, a saját becsléseimre is ezt alkalmazom.

Ugyanis a kezdeti becslés csak akkor működik, ha két feltétel mindegyike teljesül:

  1. Becsléskor teljes mélységében, az utolsó részletig átlátod a becsülendő munkát.
  2. Végrehajtásnál nincs a tárgykörön kívülről származó gikszer.

Ha ebből legalább egy nem teljesül, a becslés már bukott, és általában egyik sem szokott teljesülni. Először is, ha bármi újat, egyedit készít az ember, akkor a részleteket nem látja addig, amíg el nem kezdi csinálni ("az ördög a részletekben van"); más szóval, nem tudja, hogy mit nem tud ("unknown unknowns"). Másrészt az univerzumban a káosz az, ami uralkodik, az emberi tervek csak gyenge ötletek. Ezért az ideális esetre vonatkozó (a saját képzelőerőnk és optimizmusunk által behatárolt) becslést szorozni kell valamivel. Nekem a 2.5 tűnt eddig használhatónak.

Sok olyan szólásmondás van, ami erre vonatkozik. Példák még:

 

És mivel sokszor az évek alatt kialakult hatodik érzék volt csak az indok

Pontosan. Ha megmondod, ami óvatosan reálisnak tűnik, akkor az a baj, ha bekamuzod a rövidet/olcsót, de (nyilván) nem tudod teljesíteni, akkor az a baj.

Mint megrendelő, én sokkal jobban szeretem az őszinte, pesszimista becslést. Azzal lehet tervezni. Ha elhiszem, amit "szégyenlősen" beígérnek az elején, aztán én valami más dolgot függővé teszek attól az ütemezéstől vagy költségtől, akkor tud dőlni az egész sor dominó.

Én vitatom azt, hogy a szőnyeg szélére állítás, lecseszés hasznos dolog. A gyenge teljesítmény nehéz élethelyzet, vagy motiválatlanság következménye (rossz helyen dolgozik); a lecseszés pedig nemcsak hogy extrinzikus motiváció, hanem még extrinzikusból is ócska (a bónusz is extrinzikus motiváció, az sem az igazi, de a lecseszésnél jobb).

A lustának, ingerültnek ható munkavállaló nem "rossz ember", hanem vagy valamilyen csapdában, krízisben van, vagy rossz helyen van (pl. még nem találta meg azt, amiben ki tud teljesedni, amiért lelkesedni tud; vagy valamiért nem tud váltani). Szerkesztés: vagy nem becsülik meg!

Krízishelyzetben az EAP (employee assistance program) rengeteget tud segíteni.

Másrészt pedig intrinzikus motivációra kell hajtani. Ha valaki belsőleg motivált, annak nem kell a lelkére beszélni.

Azzal egyetértek, hogy ez nem 1-1 cég hatáskörébe eső feladat, hanem inkább társadalmi probléma -- már bocsánat a frázispuffogtatásért, de az embereknek lehetőleg olyan munkát kellene végezniük, amit szeretnek, amiben értelmet találnak. Azért csináld, mert tartalmat ad hozzá az életedhez, ne azért, mert valamit enni kell.

A társadalmi feladat az lenne, hogy az emberek önmegismerését már diákkoruktól kezdve érdemben támogassuk, illetve a pályaváltást, (ön)átképzést segítsük. Az sem ártana, ha néha eltérnénk attól a dogmától, hogy "minden annyit ér, amennyit megadnak érte"; pl. én kifejezetten szívesen foglalkoznék település-karbantartással (szoktam önszorgalomból havat lapátolni az utcában, dzsungelt metszeni stb; kátyúzni is szívesen megtanulnék), de abból önmagamat sem tudnám eltartani, nemhogy a családomat. (Mindeközben az éves kommunális adóm a nagyobbik fiam havi technikumi ösztöndíjának az egyharmada; na, abból tényleg nehéz a települést rendben tartani. De ez már politika, bocsánat -- ahhoz nem (sem) értek.)

Tudom, bilibe lóg a kezem. :)

Javasolt film, mindenesetre: Perfect Days, 2023.

De sajnos ilyenek az emberek.

Ha felveszel mondjuk 10 ugyanolyan jol allasinterjuzott szemelyt, abbol csak kb. fele valik be hosszu tavon, masik fele vhogy "belassul", nem mindenki ugyanugy motivalt.

Utanaolvasok ennek az EAP-nak. Nalunk PIP van, de az mar ugye az elso lepes a kirugas fele.

Konkrétan ebben a helyzetben rossz gyerekként kezeled a munkavállalót, holott felnőtt emberekről beszélünk. Ha nem teljesít akkor elmondod neki hogy figyelj, látjuk hogy nem jó (és itt elé kell rakni a konkrét mulasztásokat/problémákat), vagy adjon normálisan alátámasztott magyarázatot, ha valami privát oka van akkor menjen szabira, pihenje ki, etc.

Ha nincs rendes érv (BS-t könnyen kiszúrod mert nyilván tudod az alkalmazottad mit csinál) akkor megmondani neki hogy ezt most egy figyelmeztetés, következő alkalommal fegyelmi. Ebből van még egy kör, harmadik fegyelmi pedig a munkaviszony végét jelenti.

Munkahelyen van elvárásokkal amiért cserébe fizetik, nem óvodában hogy rászóljanak ha rosszul viselkedik.

Az a baj, hogy tobbnyire under-staffed a team. Marmint ha mindenki 100%-os lenne, akkor valoszinu nem lenne az, de ugy, hogy mondjuk a csapat fele 50%-os, sokszor a csapat masik fele viszi a melo jelentos reszet, igy nehez embert "felaldozni".

Tok sok ido es effort egy uj embert felvenni (~6 honap) + mire megismeri a jelenlegi toolokat, hogy produktiv legyen.

Ezzel mi is szembesültünk, a megoldás több részből áll, első rosta a HR aki tényleg érti a dolgát és nem a szokásos idegesítő kötelező része a cégnek. A következő lépésben már az állásinterjún is adunk feladatot, itt nem feltétlenül a megoldást nézzük hanem a gondolkodásmódot. Ezt követi egy kidolgozott betanulási folyamat a próbaidő alatt aminél szintén ki lehet hullani. Elég durvának tűnik, de így tényleg csak az kerül betanításra akiben megvan a potenciál és nem x idő után tartunk ott ami felvázoltál hogy el lett fecsérelve rengeteg idő.

Ettől függetlenül mivel folyamatosan bővülünk ezért nálunk is jelen van az understaffed jelenség, viszont mellette folyamatos a munkaerőpiac pásztázása és az új emberek bevezetése a fenti "felvételi" procedúrába. A helyzet az hogy a munkaerőpiac nagyon gyér, nem túlzok ha azt mondom hogy 10 emberből 8 alkalmatlan. 

Viszont aki fixre bekerül az 99% marad és jól is teljesít, jó pénzt kap és rá van bízva hogy honnan és hogyan dolgozik (akár fix HO, akár iroda, ami neki kényelmesebb), az eredmények számítanak.

Ezt fejtsd ki kerlek bovebben.

Egyaltalan nem biztos, hogy a low performerek kevesebbet keresnek, mint a high performerek. Evenkenti fizuemeles ciklussal nagyon lassan "kompenzalhato" ez es akkor sem annyival.

Arra mindenkepp jok a low performerek, hogy ha leepites van, akkor van kit "belokni a kutba". De nyilvan ez sem egy jo hosszutavu strategia, nehogy a HR megtudja :)

Tökmindegy, hogy mennyit keresnek. A keresetük az a cégnek költség. A teljesítményük meg bevétel. Ha ugyanolyan költségszint mellett hatékonyabban dolgozó emberek vannak egy csapatban - 50% helyett 80% jelentsen ez bármit, de azért itt erősen az elvégzett munkára vagy kompetenciára gondolunk - akkor az a csapat több profitot termel adott idő alatt.

Csak hát itt bejön két dolog ami befolyásolja ezt

1. A jó embernek két tulajdonsága van: ért hozzá és elvégzi a feladatot. Ez a két tulajdonság különböző arányban van meg mindenkiben és a tényleges hasznossága, értékessége ezek szorzata. 

 

2. Néha több jellemző is bejátszik a képbe.

Egy jó vezető fejlesztő aki jól motiválja, fejleszti a csapatát még akkor is hasznos ha kb. semmi tényleges értéket nem teremt ha nélküle széthullik a flow.

Egy jó menedzser biztosítja a nyugodt munkavégzés feltételeit.

"Az irodai jelenlet eseten be lehet hivni a dolgozot a fonoki irodaba"

Úgy érted, hogy ofiszban nem e-mailt vagy teams/slack/zoom/mittoménmi üzit kap, hanem odajön a kisfőni, hogy holnap léci bejönni a tárgyalóba/managerhez?

Ahol eddig dolgoztam, ott képesek voltak ezt megugrani.

Plusz ugye a rendszeres értékelések, amiket egyébként mindenki rühellt, de pompás alkalmat adott arra, hogy a manager elmondja, hogy te most azért nem kapsz bónuszt, mert egy lusta balfasz vagy (ezt természetesen PC csomagolásban).

Ahol eddig dolgoztam, ott képesek voltak ezt megugrani.

Hogyan?

Azzal indult ez a thread, hogy szerintem egy eloszoban adott negativ feedback hatasosabb, mintha random (video)chat-en keresztul tennenk ugyanezt. Az valahogy elszall es masnap minden megy ugyanugy tovabb.

Orulnek, ha megosztanal praktikakat.

hogy a manager elmondja, hogy te most azért nem kapsz bónuszt, mert egy lusta balfasz vagy

Az evi egy alkalom tul ritka ehhez. Volt olyan, aki "szivere vette" es tenyleg osszekapta magat. De hat csak 1-2 honapig tartott, utana vissza lassult.

"Orulnek, ha megosztanal praktikakat."

E-mail. Kb. ilyen tartalommal: "Szia, beszélnem kell veled, holnap bent leszek az irodában, kérlek gyere te is be".

Ember bejön, "kellemes" beszélgetés. Értem én, hogy ez már személyes találkozás, de attól még hogy HO-ban van, be lehet hívni. Oké, van olyan eset, amikor relatíve sok idő lehet, mondjuk két óra, akkor talán nem holnapra, de ugye a manager látja a kalendárt, rábök egy napra, hogy ekkor légyszi legyél bent, legalább tíztől. Szóval a HO ezt nem akadályozza - hacsak nem a manager nem akar bemenni, de ugye általában neki is van egy managere.

"Az evi egy alkalom tul ritka ehhez"

Kettő. Ha ez kevés, lásd fent.