A nem visszaváltható palackok vonalkódjával való trükközés ...

 a visszaváltható üvegek vonalkódját lefénymásolja, sokszorosítja, ráragasztja a nem betétdíjas palackokra, és azokat is visszaváltja.

[...]

Ebből pedig rengeteg extra pénz folyhat be, azonban nem érdemes követni a példáját, ugyanis ez bűncselekménynek számít, egész pontosan információs rendszer felhasználásával elkövetett csalás bűntette valósul meg ilyenkor.

[...]

Link:

Hozzászólások

Havi 2-3 ilyet veszünk, mi nem pöcsölünk vele, megy otthon a műanyag szelektívbe.

Angliában semmi nem visszaváltható. Nem csak a műanyag palackok, de még a legdrágább piák valódi üvege se. Gondolom itt se akarnak ilyen visszaváltással pöcsölni. Németeknél emlékeim szerint van visszaváltás, de azt is sok éve láttam, nem tudom divat-e még.

The world runs on Excel spreadsheets. (Dylan Beattie)

Ezt tudtommal nemrég vezették be. Fateromék voltak kint rokonoknál tavasszal. Hozott volna haza párat valami dobozos jóféle nemtúldrága sörből. Csak éppen a betétdíj összege összemérhető volt magának a sörnek az árával (de legalábbis biztosan nem ilyen töredékeuró/darab nagyságrend volt)  Erre már azt mondta h. akkor basszák meg a németek a sörüket. És én meg nem kaptam végül német sört mikor hazajöttek.

2003-ban vezették be a rendszert, asszem 2005 v. 2006 óta fémdobozos piára is érvényes igen. Amügy 25 cent per doboz. (A többször felhasználható üvegekre és palackokra meg 8 ill. 15 cent, "attól függően"). Ezen felül az szokott még lenni ha pl. a cucc valamiféle visszaváltható műanyag rekeszben van (ez üveges söröknél jellemző pl.), akkor arra is plusz betétdíj van. Ez lehet akár több EUR is. Talán ez volt a "nem töredék EUR" csak nem értették h. mire vonatkozott? Vagy pl. egy 24 darabos becsomagolt sörnél a 24x25 cent? :) Az is 6 EUR, ugye... De dobozonként továbbra is töredék EUR. Egyébként utoljára 2022-ben bővítették ki a programban résztvevő termékek körét, pl. boros, pezsős üvegekre, meg egyebekre is, de a sörösdoboz már régebben benne volt. A zinternet szerint jelenleg 99% felett van a visszaváltott palackok és egyéb betétdíjas dobozok/tárolók száma Németországban.

Forrás: 2013 óta kint élek.

-=- Mire a programozó: "Na és szerintetek ki csinálta a káoszt?" -=-

Én is pont emiatt határoztam így, meg az üveges szerintem jobb is.

A rekeszezés macerás amúgy. Interspar: bemegyek és megveszem a rekesz sört, kifizetem ugye az üveg és a rekesz díját is. Szépen elfogyasztom a söröket. Visszaviszem, bedobálom az üvegeket a repont automatába, majd a rekesszel felbattyogok a vevőszolglatra, ahol kiállítanak egy papírfecnit 500 Ft rekesz díjról, amit majd a pénztáros levon a következő vásárláskor a repontos fecnivel egyetemben.

Németeknél egyszerűbb!

Az igen érdekes sör lehetett, ha ez eltántorított. Legutóbb pár éve voltunk kint, és EUR 1-2 körül voltak az értelmes (és normál, alap) sörök, amihez 10-20 centes betétdíj társult. Ez azért mondjuk úgy, hogy megugorható probléma. A szlovákoknál is van betétdíj, de még nem sikerült a "belpiacos" Budweiserektől elrettentenie. :)

Arra vagyok kíváncsi, hogy mi történik a szilánkokra tört valódi üveggel? Régen a visszaváltható valódi üveg azt jelentette, hogy egy darabban visszajutott a gyártóhoz. Ott valahogy lemosták a régi címkét kimosták az üveget, majd újratöltötték és újraragasztották a címkét ha volt rajta. Az, hogy az üvegmosás miatt történt-e valamilyen egészségkárosodást kockáztató incidens, azaz maradt-e bent tisztítószer vagy esetleg a kimosás nem sikerült tökélesen jó kérdés. Sok botrányról nem hallottam.

Most összetörik a visszaváltott valódi üveget. Utána mi történik az üvegszilánkokkal? 
lemosni a címkét összetört üvegről szerintem nehezebb. Valahogy biztosan megoldják. Majd újraöntik az üvegeket? Hogyan? Színezőanyagokkal mi lesz, mint vas(II)-oxid, cink és biztosan vannak sokkal újabbak, amiket összekever a Mohu automata? 

Több utas üvegpalackot nem nagyon használnak sajnos - a Varga Pincészet igen, de ők már korábban megoldották saját maguk a visszagyűjtést - most szívnak is, mert igen komoly "szolgáltatási díjat" vagy mit kell fizetniük a MOHU felé akkor is, ha ennek a bandának nincs köze a csomagoláshoz...
 

A cseheknél a Ceske Budejovicei sörgyárban láttuk is, szépen ott áll a mindenféle, üveg, és mossák, főzik, öblítik, és megy bele a ser. :) Egy látogatást úgy egyébként megér a komplexum, az éttermében véletlenül minden sörüket lehet csapolva inni (autóval nem, mert ugyanúgy zéró tolerancia van, mint nálunk).

lofaszt. mar bocs. mondjuk az teny, h gyartanak olyan uvegpalackokat is, aminek a falvastagsaga a "klasszik kobambi" toredeke. na, az torik is. (pun intended)
mult heten ejtettem egy bontatlan teli borosuveget ~80centi-1m-rol (kicsuszott a hutobol) kopadlora, siman tulelte...

Onnan meg bele az automatába azzal, hogy a szelektív dolgozó felfújja előtte a megnyomorított palackot (szájjal) és ő teszi bele az automatába a szelektívben begyűjtött anyagot. Ha bírja a szája, akkor szép pénzt összeszed vele magának.

(Asszony otthon nem tudja, hogy a kerület összes lakójával smárol, amikor a legény hazamegy és ráteszi a tenyerét.)

Havi 2-3 ilyet veszünk, mi nem pöcsölünk vele, megy otthon a műanyag szelektívbe.

 

Aki kicsit nem becsüli ....

 

Ráadásul ez az üzleti modelljük. Ha nem jön be majd tesznek az automatába kezelési költséget, amit levon...

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Szerkesztve: 2024. 09. 12., cs – 12:26

Pitiáner csalóból rengeteg van, várható volt, hogy ez fog történni.

Egyébként nem rossz a betétdíj, mivel nem akarok ezzel foglalkozni, nem veszek betétdíjas terméket, és ez szerintem jó több szempontból is:

  • jó minőségű víz folyik a a csapból, és szódát lehet csinálni. Például: https://www.szegedivizmu.hu/kornyezetvedelem-minosegugy-ivovizbiztonsag…
  • az összes többi termék még egészségtelenebb, nincs olyan, ami betétdíjas, és egészséges lenne. Cukros löttyök, vagy ami még rosszabb: édesítőszeres
  • így a környezetet sem terheljük még annyival sem, mint aki visszaviszi a palackot.

Tehát nem veszek ilyen vackokat. Egy tökéletes szűrő az, hogy ami betétdíjas, az nem kell. Bénaság, de ezt a betétdíj bevezetése előtt nem sikerült ezt megugranom.

Apró megjegyzés (no offense): Sajnos a rozsdamentes acél (más néven 18/10-es anyag (18% króm, 10% nikkel), evőeszközök nagy része is ebből készül) nem azt jelenti, amit a neve sejtet. Csak fokozott rozsdaállóságot takar. Az erős savaknak és sóknak nem állnak ellen. Van külön igazi saválló acél (duplex rozsdamentes) - magasabb króm tartalommal, molibdénnel.

Én, ha tehetem, akkor maradok a sima üvegnél vagy a boroszilikát üvegnél.

Szerintem nem feltétlen kell erős savnak lenni. Nem tartom kizártnak, hogy szódavíz + citromlé páros is okozhat problémát, ha alkalmanként sokáig (néhány óra) érintkezik az esetlegesen nem megfelelő minőségű - esetleg sérült vagy karcolódott - rozsdamentes acéllal. De ez csak egy tipp. Valakinek van erre valami konkrétabb infója?

A rozsdamentes acélban az a legszebb, hogy egy sérülés, karcolás érdemben nem rontja az ellenállósági paramétereit. Nem olyan, mint a zománc edények, teflon serpenyők.
A "szép" viszont, hogy a nikkel kioldódására vigyázni kell. Mérgező, mint a higany.

Szódavíz közepes erősségű sav (pH 3-4). Csak az oldott széndioxid tartalom dönti el a mértékét. Kb. narancslével van egy szinten, ahogy látom. Link: https://polirtech.hu/shop_ordered/91393/pic/ph-skala.png
Citromlé egy-két nagyságrenddel erősebb (logaritmikus a pH skála). Bár itt se mindegy, hogy 40%-os "lötyi" vagy 100%-os citromléről van szó gondolom én.

Én személy szerint citromlevet tuti nem tennék rozsdamentesbe. Enyhe szódavizet esetleg, de csak pár órára. Ez a magánvéleményem.

Kicsit utánaolvasva az jön le, hogy az igazi 18/10-es acél esetén nem kell parázni a kioldódástól*. A gagyibb rozsdamentes acélok esetén fordulhat elő, ott is úgy fogalmaz, hogy a kioldást gyorsítja a magasabb hőmérséklet.
A króm adja a rozsdamentességet, savállóságot (bizonyára nem erős savakkal szemben), a nikkel a rugalmasságot.

Szóval alacsony hőmérsékleten a rendes 18/10-es acél nem parás. Arra mindenképp jó a felvetésed, hogy ezentúl marad az alap felhasználásra: a vízre

 

* a tudomány jelenlegi állása szerint

A nyári kánikulában megboldogult nagyapám vitte ezt a szóda-citromlé kombót magával, amikor ment a szőlőbe dolgozni. Nyilván csak kevés citromlevet rakott bele.

Ami a széndioxidot illeti: a klasszikus szifonba emlékeim szerint nem egyesével, hanem kettesével csavarta bele a patronokat.

Hm, ezt jó hogy mondod. Köszi. Kóla vajon hova tehető? Néha ebbe töltöm, ha megmarad és mivel alapból termosz a cucc, sokáig jó hideg marad.

Ha már termosz, vajon a 30 évvel ezelőtti termoszokat miből készítették belülről? Van még 1-2, szép fényes fém a belseje. Alut kizárnám, matt lenne.

Egyébként osztom a véleményed. Szívem szerint én is üveget használnék, de sajnos napi szinten a táskában macerásnak érzem a súlya és a törékenysége miatt.

Túra főzőedények régen szinte kizárólag alumíniumból készültek. Ha vizet forralsz bennük, nincs is velük gond. De ha savas dolgokat főzöl (paradicsomos szószt, hagymásbabot pl.), az kiold némi alumíniumot. Közben lettek olyan kutatási eredmények, hogy az így elfogyasztott alumínium nem tesz valami jót. Elkezdtek eloxáltak lenni az edények, mondván, az oxid nagyon stabil, megakadályozza a kioldódást. A nagyon tudatos vásárlóknak pedig elkezdtek rozsdamentes acél edényeket gyártani.
Ezekben sem túl egészséges a króm meg a nikkel. Nem tudom, ezek mennyire oldódnak ki. Nulladik közelítésre azt gondolom, hogy talán egy ötvözetből nehezebben jönnek ki összetevők, mint valamiből, ami anyagában oldódik az adott közegben (alumínium).

Pár éve lecseréltem az edényeinket, bögréinket, vízforraló kannát rozsdamentes acélra, az alumíniumokat meg nyugdíjaztam.
Vizet és innivalót PET palackban viszünk magunkkal: sokféle méretben kapható, olcsó, ha véletlenül valamelyikbe belerohad valami, csak kibaszom. Valamint falvakba érve kisboltban vásárolt innivaló csak megy a hátizsákba, nem kell öntögetni semmit sehova.
Nem nagyon találok jó alternatívát. Üveget nem vihetek magammal. Kockázatos, hogy eltörik, és víz vagy innivaló nélkül maradunk, ami nem mindig vicces. Az acélpalackban zavar, hogy nem látom, mennyi folyadék van.

Pedig acél palackot javasolnék, abból is a termoszos verziót. Súlyra egy idő után érzed, főleg ha megmozgatod, hogy mennyi van benne. Nagyon kellemes tud lenni, amikor egy jéghideg forrásvizet fél nappal utána is hűvösen iszogatsz a melegben.
Amikor mi túrázni megyünk, kisiskolás gyerekeknek 0.3L/gyerek a táskában, nekünk 0.5L/felnőtt a táskában és van 1x0.7 és 1x1L tartalék.
Hidegben meleg tea szintén sokáig meleg marad. Apró komfort a "zord" természetben :)

Ezeket használjuk.  Van sok alternatívája a gagyitól a jó minőségig. A lidl-s sorjás, hanyag festésű volt. Ez a kukurikú fantázia nevű bevált, sajna bezárt a hely, ahol lehetett kapni. Kellene bővíteni a palack mennyiséget, gyerekeknek növelni a palack méretet. Valami ilyesmiben gondolkozok továbbra is.

2 kérdés merült fel:
15-17eFt-t vajon mi indokolja?
A kupakjában nincs sok zsákutca, amiben megmarad a víz és be tud nyálkásodni?

A mi palackunknál egyik szempont a könnyű takaríthatóság volt. Sima O nyaka van. Benne egy O gyűrűs tömítéssel menetes kupak. Könnyen tisztítható.

Teljesen korrektül takarítható, jó széles nyaka van, a kupak is rendben van.

Egy elvetemült túrázó haverom ajánlotta, nem bántam meg. A gyerekekéi már 5+ évesek, mindennapos használatban, bírják a strapát.

Nem olcsó, de elegem volt már a félliteres kis termoszokból, az semmire nem elég. Se egy túrát nem bír ki, se egy iskolai napot. Igaz, ez meg nehéz és nagydarab, de így talán nehezebb elhagyni.

Köszönöm. Lehet, hogy újra megvizsgálom a kérdést.

Van egy 1L-es acéltermoszunk, amit télen szoktunk magunkkal vinni, forró teával. Direkt a legegyszerűbb kupakos, semmi benyomós-kiöntős buli. Menetes dugó, rajta szilikon tömítés. Könnyű tisztítani és zárt állapotban nem csöpög.
Kiöntéskor azonban ezen is el tud szabadulni egy-két csepp, így szigorúan cukormentes teát rakok bele.

Van 2 db 0.75L-es kistermoszom is, talán decathlonos. Párszor használtam őket.

A PET palack legnagyobb előnye a skálázhatóság. Akkorákat rakok a hátizsákba és annyit, ami pont jól elfér az adott túrára, a többi cucc mellé. (Kicsi zsák, nagy zsák, ez se mindegy.)
Hosszú túrákat csinálunk, nyári rekkenő melegben is, amikor sok folyadék fogy. Az ital felmelegedése nem nagyon zavar, olyan dolgot viszek, ami melegen is finom. Akár kis mennyiségű citromlé és menta is már csodát tud tenni a vízzel.

Terepfutáskor legtöbbször izós palackokkal indulok, amiket a hegyen kiválóan fel lehet tölteni forrásvízzel. Szoft kulacs nekem annyira nem jön be. Inkább olyan PET palackokat teszek a mellénybe, amikről már tudom, hogy ergonómikusan elférnek. És mint korábban mondottam, ha valami esetleg belerohad, nem kár érte. Kibaszom.

Megnézem a linket, amit küldtél.

A kemény PET kulacs biztos jobb, mint a puha, elvileg egyszer használatos ásványvizes/kólás flakon, de én így is parázok ettől a sok vacak műanyagtól.
Emlékeim szerint a dechatlonos hamar bemattult. Az IKEA-s egy fokkal strapásabbnak tűnt. De már nem használjuk ezeket, csak ha nincs más.

Ezeknek az inoxos palackoknak olyan a kupakja, amit te is mondtál. Sima szilikon tömítéses, teljesen letekerős kupak. Semmi pattintós, szürcsölős macera. 

Onnan, hogy az alu egyáltalán nem, vagy csak nagyon csekély mértékben (a nyitó fülnél nem tudom hogy van megoldva) érintkezik a folyadékkal.

Egyébként vagy epoxy-val van kifújva, vagy műanyag van benne.

Savas dolgok preparálására eleve nem javasoltak az ilyen edények, mert kioldhat alumíniumot. Minél többet van benne, annál inkább. Kávéfőzőnek még pl. elmegy.

+1. és minden tele van már mikroműanyagokkal is, a legjobb lenne ezeket a pet palackokat teljesen hanyagolni.

a sör-bor: egyre több dolog szól amellett, kutatások, hogy az alkoholból az "egy cseppet sem" a legjobb. Egyébként én a kalória tartalma miatt kezdtem el hanyagolni, és mostanra egyáltalán nem iszom, ha alkalom van, akkor is a saját magam által készített szódával is tökéletesen érzem magam.

Az a "max biztonságos mennyiség a 0" dolog az abból fakad, h. mindig mindenbe bele lehet halni nagyobb mint 0 vsz-el, ezért matematikailag nem lehet egyenlővé tenni az esélyt a 0-val? Vagy valami kézzelfogható valóéletbeli mérhető bebizonyítható praktikus oka is van?

https://www.thelancet.com/article/S0140-6736(18)31310-2/fulltext

"Implications of all the available evidence

The total attributable burden of alcohol use was larger than previous evidence has indicated and increases monotonically with consumption. Based on weighted relative risk curves for each health outcome associated with alcohol use, the level of consumption that minimises health loss due to alcohol use is zero. These findings strongly suggest that alcohol control policies should aim to reduce total population-level consumption. To potentially reduce the effects of alcohol use on future health loss, there is a need for countries to revisit their alcohol control policies and assess how they can be modified to further lower population-level consumption."

"Funding: Bill & Melinda Gates Foundation", van mit támadni a lobby-nak.

Jajj... amiben benne van gates keze, attól már fázik az átlagember. Nem 5Gcsipp-konteós baromságok miatt. Egyszerűen nem tudom elhinni h. annak az embernek (meg úgy általában az összes Techmilliárdosnak) őszinték lennének a szándékai az emberiség jobblétét illetően. (Az h. neki személy szerint jobb legyen az egyértelműen célja.)

Ez a health loss érdekelene, hogy mit értenek alatta. Ez nem olyan, mint a pénz, amivel lehet veszteni. Tippre itt a magasabb egészségügyi kockázatra gondolt a költő, ami a mennyiséggel együtt nő. De rengeteg olyan példa van, ahol a mértékletes alkoholfogyasztás érdemben nem volt kihatással az élettartamra. Valamekkora öntisztulása van a szervezetnek, elvégre abba se hal bele senki, ha véletlen megeszik egy félig rohadt meggyet, pedig annak is van valamekkora alkoholtartalma.

Blog | @hron84

valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával 

via @snq-

Hozzá kell tenni, hogy az ember, mint olyan, a mindenevők közül a gyümölcsevőkre hasonlít legjobban fogazat és emésztőrendszer kapcsán, és ezért van a cukorra is szupernormális ingere, a gyümölcsevés esetén meg evolúciós előny az alkohol megemésztése, sok kalóra tud abból is kijönni...

0 alkohol témára: https://www.youtube.com/watch?v=_qN_eD1jLD0&t=660s

Hosszú, 100 perces, de baxus, baromi hasznos dolgok hangzanak el. Ne háttérzajként hallgasd, mert fontos részletekről maradsz le.
Én autópályán hallgattam. Így is néha vissza kellett tekerni, mert elvesztettem a fonalat :)

Pontosan micsoda? Az előbb még vétség volt. Ami:

A bűncselekmény bűntett vagy vétség. Bűntett az a szándékosan elkövetett bűncselekmény, amelyre e törvény kétévi szabadságvesztésnél súlyosabb büntetés kiszabását rendeli, minden más bűncselekmény vétség.

A vétség bűncselekmény.

Kéretik tisztázni, hogy akkor vétség (bűncselekmény) vagy szabálysértés.

trey @ gépház

Meg van egy olyan érzésem, hogy X darab 50 Ft-os palack esetén nem X * 50 Ft a kár. Az 50 Ft normális ügymenetben van visszaváltható palackokkal, de abból probléma lehet, hogy nem rendes palackot dobtak be, amit kezelni kell valahogy.

Csak gondolom: Ezeket szét kell válogatni valahogy, az informatika rendszerekben kezelni kell, stb... gyorsan nőhet az okozott kár. Nem rendeltetés szerűen használják - emiatt az informatikai rendszerben akár egy többmilliós fejlesztést kénytelenek megrendelni, akinek ezt kezelnie kell + palackonként plusz feladat ezt szétválogatni.

És "egy információs rendszer felhasználásával elkövetett csalás", az lehet hogy más kategória, esetleg nem csak a kárösszeget nézik a megítélésekor.

Másolás nem feltétlenül. Eladása már erősen véleményes, elvégre aki eladja, az már feltételezi, hogy aki megveszi, nem a vitrinbe szeretné tenni, hanem haszonszerzésre használná, ráadásul jogtalanul. Olyan ez, mint a lopott tárgy megvétele, ami könnyen válhat orgazdasággá. Szóval határeset, de az illetőre ráhúzható a vizes lepedő.

Értékhatár miatt maximum vétség, de amúgy ja.

Gábriel Ákos

a cél szentesíti az eszközt, kevesebb műanyag megy a kazánba:)))

Én is örülök, hogy nem kell végre azt a sok PET palackot eltüzelnem. Izzó parázsra adagolva ég csak el jól.

Annak idején ötven forint nélkül is gyűjtöttem a PET palackokat, zsákokban hordtam a szemétszigetre. Fontosnak tartottam, hogy ne elásva legyen, hanem valahogy hasznosuljon.
Aztán szépen megszüntették azokat a szigeteket, amik értelmes módon útba ejthetők voltak számomra. Elkezdett felénk visszaszorulni a szelektív sziget intézménye, sok megszűnt, a meglévőket se ürítették olyan gyakran, rendszeresen disznóól volt körülöttük. Ekkor döntöttem úgy, hogy jó, akkor lesz belőle melegvíz.

Ezzel a mostani visszaváltós rendszerrel nekem nincs bajom. Ugyanúgy hordom bezsákolva magammal, mint régen. Kocsiban mindig bent van egy zsák, amit ha olyan helyen járok, visszaváltok. Tetszik, hogy visszautalja a számlámra az összeget.

Szerkesztve: 2024. 09. 12., cs – 12:43

és ha egy palackot teleragasztok ilyen matricával azt mind beolvassa? egy haverom kérdezi:)))

Én meg azt mondom, hogy sokkal nagyobb probléma az, hogy az ország területének jelentős részén csak megvenni lehet ezt a vackot, de visszaváltani már nem. Ez sok ember számára nem környezetvédelmi, hanem megélhetési probléma lehet. Álláspontom szerint attól még, hogy én nem szeretem a kólát, nem lesz bűnöző az, aki igen, viszont sok helyen ez neki egyszerű 50 (vagy több, múltkor lett egy 178 ft-os palackunk) ft-os emelés - ami simán diszkrimináció (terület alapú).

Hasonló, de "csak" környezetvédelmi (meg persze jogi) probléma az irgalmatlan mennyiségű vissza nem váltható - amiről ez a hírecske szól.

Teljesen igazad van, de az energiaitalon kívül - mint nyilván te is tudod, van szörpösüvegen, rostos (és nem rostos) üdítőn, valamint palackozott "ásvány" vizes palackon is. Amik persze mind (talán az utolsó nem) a "luxus" kategória. ettől még tény, hogy Kiskörén vissza lehet (többé-kevésbé) simán váltani az élvezeti cikk pénzes dobozát, tehát objektíven rajtad áll vagy bukik, hogy támogatod-e a mohut környezetvédelmet, Alsószarfalván ellenben objektíve rajtad kívül álló okokból nem tudod visszaváltani, és nem is látszik, hogy ezen bárki is gondolkodna, hogy mi legyen. Speciel a mozgó posta, vagy épp Kormányablak-busz mintájára járhatna nyugodtan palackbegyűjtő kukásautó is (ami értelemszerűen KP-val fizet), de mivel ezeken a helyeken a normál kommunális szemét begyűjtésével is vannak problémák, az az érzésem, hogy ez sem lesz megoldva - tehát a diszkrimináció bele van a rendszerbe kódolva.

hol kapsz milyen nagykiszerelésű mentes vizet? Boltban csak a szentkirályi van ami talán 3-5 literes, mást nem nagyon látni 2L/palack felett. Vagy a Clearwater-es irodai 15 literesre gondolsz? Az meg valami "víz alapú ital" volt világéletében (idézet a címkéjéről) ami a közhiedelemmel ellentétben nem ásványvíz. Hanem valami (stílszerűen) pancsolt szar.

Én olyan szívesen megvenném az 5-10L-es kannás (ásvány)vizet, ha cserébe kevesebb szemét keletkezik, és a /liter ár jobbra jönne ki. Ehelyett lehet baszkodni a 2L-es petpalackokkal, ha meg olyan van akkor az auchan-ban hetekig hiánycikk a 2L-es Mizse és lehet bohóckodni a 1,5L-esével, szarabb egységár és több szemét generálásával.

Én szódáshoz járok heti egy-két alkalommal és cserélem az üres szódáspalackokat telire. Nem csak annyi az előnye a bolti palackos ásványvízzel szemben, hogy nem termelek szemetet, hanem amikor már csak egy ujjnyi van az alján és kinyomom pohárba, még akkor is tele van szénsavval. Így, hogy olcsóbban jobbat kapok, plusz nincs szemét, ez nekem egy tökéletes alternatíva.

A tudomány és a hit vitája akkor eldőlt, amikor villámhárítót szereltek a templomokra.

Sokáig SodaStream-eztem. Volt, hogy aromával, volt, hogy lidlis szörppel, volt, hogy Pfanner citromlével lágyan felütve. Három üveget vettem hozzá, így szépen forgott a hűtőben az előhűtött víz, illetve az italok.
Akkor lett elegem belőle, amikor elkezdett elromlani a gép nyomókája és olyan volt, mintha valami biztonsági szelepen keresztül elfosná a szén-dioxidot, még mielőtt az a vízbe kerülne. A gép burkolatának eltávolítása után továbbra is tudtam szódát készíteni, kitapasztaltam, hol kell nyomni, és úgy jó. Persze így már macera volt az egész. Aztán belerohadt a cucc valamelyik üvegembe, amit nem tudtam normálisan kipucolni. Ekkor került parkolópályára a gép.

A legnagyobb baja a sodastreamnek, hogy a hozzá adott palack 0.8L körül van, és nem bírom egyszerre meginni.

 

Egyébként nagyon ellenjavallom a műanyag palackjában tartani a vizet. Átveszi a műanyag ízét.

Én úgy szoktam, hogy puffantok egy vizet. Azt kitöltöm ami nekem kell, adok hozzá házi bodza/citromfű/menta szörpöt, vagy bort. A maradékot áttöltöm egy üveg-üvegbe, ami kb. a paradicsomos üveghez hasonlít (kb. 3 cm átmérőjű a kupakja). És beteszem a hűtőbe.

Ezt jó egy óran belül meginni, mert elillan a széndioxid. Lehet egy csatos üveg jobban tartaná a széndioxidot.

 

A víz abba a sodastreames műanyag palackban kb. 20-40 másodpercig van benne összesen.

Szörpöt mindig a pohárban keverem hozzá, így az üvegekkel nincs bajlódás (mosogatás, ragad, stb).

 

A sodastreames gépemen még van műanyag ajtó. 10 éves tuti van, széndioxidot nem ereszti. Néztem google images-en, de nem látok már ilyen kivitelt.

Az üvege oldalt összement, mert közel felejtettem amikor főztünk, és összezsugorodott. De ettől még használható.

 

A bolti szörpöket én nagyon nem ajánlom, abból kb. az összes hulladék (valamelyikben még gyümölcs sincs).

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Mivel úgyis aromásítom, nem veszem észre, ha esetleg egy picit műanyag ízű lesz. Meg az talán idővel ki is vásik szerintem.
Lehet, hogy hulladék a bolti szörp, de arra pont jó, hogy hígan egy pici ízt adjon. Bár a sok édesítős szar miatt volt, hogy csak Pfanner citromlevet öntöttem hozzá. Ha nem édes, az nem zavar.

"Átveszi a műanyag ízét."

Akkor abban a palackban valami ízesített sz@r volt, akár csak rövid ideig. Nálam nincs ilyen probléma.

"Az üvege oldalt összement, mert közel felejtettem amikor főztünk, és összezsugorodott. De ettől még használható."

Mondjuk úgy, hogy bátor dolog egy deformációt okozó hőhatásnak kitett műanyag nyomástartó edényt használni - fene tudja, hogy a szilárdsága hogyan, miként változott meg...

"Ezt jó egy óran belül meginni, mert elillan a széndioxid. Lehet egy csatos üveg jobban tartaná a széndioxidot.

A víz abba a sodastreames műanyag palackban kb. 20-40 másodpercig van benne összesen."

Normális tömítés és célszerűen széndioxiddal telített légtér a szódavíz fölött. Ha átttöltöd másik palackba, akkor minimális széndioxid tartalmú gázelegy lesz a folyadék fölött, és természetes, hogy a vízből ki fog mászni...

 

Meg akartam nézni azt a jelentős részt, de:
"Websites prove their identity via certificates, which are valid for a set time period. The certificate for map.mohu.hu expired on 9/12/2024."

No mindegy, ezen túllendülve... azért annyira nem rossz a helyzet, már ha per lakos nézem, és nem azt, hogy hány településen (beleértve a pártíz lakosúakat is) nincs automata.

Én úgy tudom, települési lakosságszámhoz van kötve, hogy kell-e a csodaautomata, tehát egyértelműen a kistelepülésen élők vannak háttérbe szorítva. (Illetve mintha lenne valami bolt alapterület alapú szabály is, de nyilván ha kevesen laknak egy adott helyen, akkor nagyobb valószínűséggel lesz a kötelező méretűnél kisebb a bolt is.)

Ebben van valami. Megnéztem a viszonylag ismerős környékemet: Tarhos (705 fő), Vizesfás (hozzávetőleg 28 fő), Gereblyés (nem találtam, az élet rövid), Bélmegyer (805 fő), stb. Na. Mivel viszonylag ismerős vagyok arra, én se ide erőltetném hogy azonnal legyenek ilyen automaták (kevés az ember, azok nagy része is bejár "a városba", eleve ott vásárolnak).

Eleve kérdés hogy hová lehetne letenni pl. Vizesfáson, bár felteszem nem lehetetlen hogy mobil automatával járjanak körbe (vagy eleve csak begyűjtsék). Tarhos ehhez képest hatalmas, oda talán az önki épületébe lehetne egy automatát tenni.

Szóval ez az egyértelműen háttérbe van szorítva, ez igaz. De azért na...

Szerkesztve: 2024. 09. 12., cs – 13:04

nem egyszerűbb többször elhúzogatni a vonalkódolvasó előtt a palackot?:)

vagy olyan mint a flipper ha döntögeted letilt?:)

Nem arról volt szó, hogy ezek az automaták már mindent látnak és ellenőriznek?

A magyar ember jelképe a hátrafelé nyilazás. Vakon rohanunk a semmibe, miközben a múltunkat támadjuk.

Szerkesztve: 2024. 09. 12., cs – 13:44

Aki szerint csak a vizen van, annak:

- viz

- sorosdoboz

- tej, tejtermekek (joghurt, cappuchino, stb)

- 100% gyümölcslé, ami nem suritmenyes (narancs, mandarin, vérnarancs, sárkány gyümölcse 9

- smoothie (2-3dl)

- uveges alkohol

 

Nem látjátok, hogy mindenre *is* kiterjesztik? Szerintem a 2dl-es innivalora netto geciseg.

 

Melyik is mondta, hogy nem szamitottak ra, hogy ennyien visszaviszik? Konkretan ez az uzleti modelljuk.

 

Visszavalto automatak (rendszeresen figyelem) az esetek harmadaban nem mukodnek. Valamikor ilyen banalis ok miatt, hogy megvan telve, es egyik bolti elado se tud kukast játszani.

 

Multkor 4 napig hurcolasztam, mire vegul vissza tudtam valtani. (osszesen 4 uzletben nem mukodott).

Elottem (ahol vegre mukodott), bankszamlara akarta visszautaltatni, de a telefon applikacioja nem vitte a qr kodot. Az is 10 perc volt.(vegul feladta es utalvanyt kert)

 

Szoval ha tehetem, kerulom. A sorosdobozos plecsnijert meg kulon merges vagyok.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

1.: A környezetvédelem drága dolog. A környezetet védeni kell, mert máskülönben 8 milliárd ember mocska kerül a környezetbe és utána ellehetetleníti az életterünket.

A 2dl-es innivalók iszogatása közben 1 liter folyadék elfogyasztásakor 5 darab hulladék keletkezik. darabszámban a hulladékszám 5x akkora, mint a literes kiszerelés használatával. TÖmegre nem tudom, függ mindentől. De ha van pénzed majomra (kis méretű üdítő) legyen pénzed banánra (környezetvédelem: vagy kifizeted vagy visszaviszed)

nekem azonnal sikerült visszavinnem mind a 6 terméket, amit a bevezetés óta vásároltam. Azóta sem vettem ilyesmit, sőt, kerülöm, ha csak lehet.

Ha már néhány ember követi a példám, akkor rengeteg műanyagpalack nem kerül a szemétbe emiatt, hisz sokan nem tudják/nem fogják visszaváltani a palackokat.

Van szódagépem, van szörpöm, mindenkinek van kulacsa (nekem is!) és abból iszunk, ha nem otthon vagyunk. Tudom, nehéz környezettudatosnak lenni, de egyelőre csak 1 bolygó lakható közel s távolban, s nem is biztos, hogy elérhető lesz másik, ami lakható.

Az, hogy minden eldobható csomagolásban érkezik és el is dobálunk mindent, az nem valami jó. Gyakorlatilag csak úgy hasznosítunk újra csomagolóanyagot, hogy összedaráljuk, és belekeverjük az új csomagolóanyaggyártó gépbe. Ami megint energiába kerül...

Színes, cafrangos dobozok stb...

Eddig is mindent visszavittem a hulladekszigetre. Kulon az uveggel is elmentem.

 

Ket dolog valtozott:

1. idorablo tevékenység lett a palackokat egyesevel bedobalni

2. nem mosom el a palackokat 50Ft ota (ezelott akkurátusan elmostam)

 

Jah es a hulladek ujrahasznositas a szemfenyvesztes kategoria. Az a hulye aki ezt nem latja (at).

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Te igen, de sokan mások nem. Vannak százalékos célok. Ha azokat el lehet érni visszaváltó rendszer nélkül, akkor nem kell bevezetni. Csehország pl. nélküle egész érdekes 82%-ot produkál. Az osztrákoknál is magas a szám, Spanyolországban is 60+. Ők valamit jól csináltak.

Abban is igazad van, hogy magunknak hazudunk vele. Mert eleve nem is kéne legyártani ezt a sok sz*rt. Jelenleg nem lehet mást csinálni. A visszaváltó rendszereket nem szereti az ipar, és ez nagyon jó dolog. Azt jelenti, hogy pénzbe kerül nekik.

Akkor Spanyolországban ezért nem láttam visszaváltó automatákat, meg jelölést sem a palackokon.

Mondjuk azt tuti jól csinálják, hogy szinte minden sarkon vannak hatalmas szelektív konténerek, ahová mindenki szelektíven hordja le a szemetet (talán ilyen itthon használatos kukák nincsenek is, de ebben nem vagyok biztos). Így, pl. a turisták is séta közben nem a kommunális szemetesbe dobják a palackot, mivel ott a szelektív. 

Itthon meg az van/volt, hogy vadászni kell a publikus szelektív kukákat, így a legjobb esetben is csak az utcai kommunális szemetesekbe lehet bedobni a palackokat.

>A környezetet védeni kell,

Tehát miért is gyárthatnak egyálalán ilyen csomagolást? Miért is megint a fogyasztón verik le amit a gyártókon kellene?

[insert line here]
B.C. 3500 - DIY Vehicle / A.D. 30 - DIY Religion / A.D. 1991 - DIY OS

Most vittem vissza a visszavaltos cuccokat (4 szatyornyi, kb. 3000 Ft).

Hell energiaital volt benne egy, sajnos cappuccinora nem talalok most linket, de itt van masik:

https://www.lidl.hu/p/udito/p10045632?lf=HHZ&flyx=50533346-6c3b-11ef-a7…

 

Dobozos sör:

https://www.lidl.hu/p/gold-vilagos-sor/p10045644?lf=HHZ&flyx=50533346-6…

Üveges sör:

https://www.lidl.hu/p/blanc-buzasor/p10045956?lf=HHZ&flyx=50533346-6c3b…

Üveges bor:

https://www.lidl.hu/p/pinot-noir/p10045950?lf=HHZ&flyx=50533346-6c3b-11…

Üveges whisky:

https://www.lidl.hu/p/whiskey/p10045648?lf=HHZ&flyx=50533346-6c3b-11ef-…

PET palack (ízesített cukros lé):

https://www.lidl.hu/p/uditoital/p10045612?lf=HHZ&flyx=50533346-6c3b-11e…

100%-os bio gyümölcslé:

https://www.lidl.hu/p/bio-gyomber-shot/p10045590?lf=HHZ&flyx=50533346-6…

4dl-es gyümölcslé, kubu:

https://www.lidl.hu/p/repa-malna-lime-ital/p10045021

100%-os narancslé solevita (hűtős),

100%-os grapefruit lé (hűtős),

100%-os almalé (hűtős),

https://www.lidl.hu/p/frissen-preselt-pirosgyumolcsos-multivitamin-mix/…

100%-os narancslé sűrítményből (NEM hűtős):

https://shop.aldi.hu/termekek/gyumolcslevek2/cappy-narancsle-100-gyumol…

Smoothie 2.5dl (hűtős),

https://www.lidl.hu/p/smoothie-100-gyumolcsle/p10003689

Cafe Frei kávés ital:

https://shop.aldi.hu/termekek/kisuveges-uditoitalok/cafe-frei-szensavas…

Dobozos kóla:

https://shop.aldi.hu/termekek/kisuveges-uditoitalok/coca-cola-szensavas…

PET palackos kóla:

https://shop.aldi.hu/termekek/nagyuveges-uditoitalok/pepsi-szensavas-ud…

 

Namost a tej szintén ugyanilyen pet palackban jön, mint a narancslé, de egyelőre a lidlis (még) nem 50Ft-os.

Azt kevertem a másik bosszantó dologgal, hogy mostmár nekem kell a gyártást befejeznem (a kupakot letépni az üvegről).

Valahogy ezek az apró bosszantó dolgok egy helyre kerülnek az agyban.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Ha 3 vagy 9 óra irányába fordítod, akkor szerintem nem lesz útban.

Ami meg az üvegmosást illeti, nagyanyámnak van egy mondása: "este örömmel, reggel körömmel". Szóval ha nem hagyod beleszáradni a tartalmat, akkor tényleg elég egy hideg vizes öblítés mindenféle üvegkefe nélkül.

Előre menekültem: alkalmazkodtam hozzá. Simán iszok már így üvegből, fel sem tűnik. Figyelek rá, hogy mindkét tartó farok sértetlen maradjon, így a legtöbb kupakot ki lehet billenteni egy olyan pozícióba, ahol stabilan ott marad, ha iszol.
Ha letéped, sokkal rosszabb: ott marad egy viszonylag hegyes, random irányban álló műanyag farkinca.

Ha letéped, sokkal rosszabb: ott marad egy viszonylag hegyes, random irányban álló műanyag farkinca.

 

Megvan a taktikája:) Megmozgatod előre hátra, hogy betörjön a műanyag farkinca mindkét vége. Majd elkezded tekerni körbe-körbe. Az egyik fele megadja magát, a másik felét kell tovább csavarni és ide-oda járatni. Kb. 10-15 sec bohóckodás. De még mindig jobb, mint szívni az állandóan útban lévő kupakkal.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

láttam már hurkapálcikára ragasztott 1 db vonalkódot, mikor dobta be, akkor azt is oda mutatta, elfogadta, ment tovább.

amúgy én mindent visszaváltok, mert amit nem váltok vissza, az megy a mohunak. az meg az újpest fc-nek utalja. szóval minden nem visszaváltott drs-es flakonnal támogatnám a dózsát! kösz nem!

4 és fél éve csak vim-et használok. elsősorban azért, mert még nem jöttem rá, hogy kell kilépni belőle.

ez ugyanaz, mint az idiotak, akik annak idejen diakigazolvany-matricaval trukkoztek az olcsobb berletert. Berlet nelkul utazni: potdij, es semmi mas. Igazolvanyt hamisitani, matricaval visszaelni: potencialisan buncselekmeny, diakkent egy jo idore kizarhatjak magukat bizonyos foglalkozaskorokbol, illetve nehanybol orokre (ami feddhetetlenseget kivan).  

Én ebben semmi meglepőt nem látok. A tapasztalatok alapján - nem fogadja el a flakont / vonalkódot ki tudja mi okból - előre látni lehetett, hogy bizonyos emberek trükközni fognak. No meg az állandó sorban állás, a működésképtelen automaták megadták a kellő alapot.

Úgy látszik, ebben szerencsém van, a Spar, ahova járok, egy külön helyiségbe tett be két automatát, mellette meg egy csövön be lehet dobni azokat a dobozokat, amelyeket az automata nem szeret (még itt-ott előfordul régebbi doboz). Viszonylag kulturált, mivel van hová dobni a 'felesleget', nincs szanaszét dobált dobozhalmaz, és nincs túl hosszú sor (eddig a leghosszabb az volt, hogy egy embert kellett megvárni, hogy befejezze). Az még hozzátartozik a dologhoz, hogy nem csúcsidőben szoktam vásárolni.

Szerencséd van... Nálunk van, hogy a kettőből egy sem működik. Akkor jön a körutazás. 1. Lidl (itt általában az egyik működik), kb. 5-7 emberrel a sorban. 2. Aldi (itt legtöbbször működik mindkettő), kb. 3-4 ember a sorban. Apropó itt láttam újraindítani a gépet, mert semmi sem működött rajta normálisan. Egy sima ubuntu a boot alapján. Legalább nem valami win server.... 3. Tesco (eddig mindkét gép működött), alig van ember a gépnél és a hosszú szalagos, nem a préselgetős, így gyorsabban lehet bedobálni.

Szóval kirándulásnak sem utolsó! :)

A legjobb nyaraláskor a Balcsin! A legjobb helyezésem kb. 6 alkalommal, amikor nyitás előtt pár percel érkeztem az a negyedik hely volt.... Már csak azért is végigvártam az Aldiban (itt voltam a 4.). Fixen egy gép ment csak heteken keresztül. Kb. 10-12 emberes sorral, amiben bulizós fiatalok (is) álltak. Az első társaság 117db sörösdobozt dobott be, a második 150db söröst, 36db üveges söröst, 8 borost, és 12 pet palackot. A harmadik 3db fél literes üdítőst, amiből az egyik nem volt betétdíjas, a másikat nem ismerte fel, de a harmadik sikerült neki. 25 percet várt az 50 forintjára. Egy igazi jellem! :) :)

 

Itt az egyik aldiban a 4ből kettőt leszereltek. A bejáratnál két szelektív maradt, benn van két automata. Helyette lett a környéken két kézi visszaváltó, ahol gondolom legszívesebben megölnék az embert, minthogy a flakonokkal pepecseljenek, amit nekik is sértetlenül kell őrizgetni, mert tán automata van a teherautóban is, amivel elviszik :D Egyenként dobálgatják bele.

https://borsodihir.hu/hir/kezi-visszavaltas-kis-boltok-jelentkezeset-va…

Szerintem lassan lemond róla mindenki, egyre kevésbé látom, hogy szarakodádnak vele. A mohu győzött. 
https://www.tiktok.com/@mihaly.v/video/7412973606159846688?_r=1&_t=8pel…

Mondjuk mekkora bonyolult megoldás lenne, ha az automata a nem visszaváltható palackot is visszavenné, mondjuk 0 forintért.

Ezzel csak az a baj, hogy (használatarányosan) elég sokszor tekinti (*) nem visszaválthatónak azt, ami egyébként ténylegesen visszaváltható. Innentől kezdve ha a nem visszaválthatónak minősítettet is elnyelné csak épp 0 forintért, akkor elég sokan elég gorombán ütlegelnék, amikor a "félreazonosítás" miatt elnyelné a pénzüket.

(*) Volt, hogy harmadszorra jött rá, hogy ja ez pénzes. Volt hogy csak a mellette levő másik gép nyelte be. Volt, hogy csak egy másik boltban levő másik gép.

Ehhez fel kellene venni az összes, nem betétdíjas palack vonalkódját is a rendszerbe, hogy tudja a gép, hogy milyen palack az, és melyik zsákba kell majd elhelyeznie. Mert nyilván a vonalkódból azonosítja, hogy az műanyag, fém, vagy üveg és ennek megfelelő zsákba esik bele a végén. De még az összes visszaváltható vonalkódot sem tudták berögzíteni, vagy nincs a gépek adatbázisa updatelve.

> boltnak semmi köze hozzá kb.

 

Pedig van egy hajtóereje. A kis boltokat ellehetlenití, a nagyokat segíti.

Mivel az üzletben tudod levásárolni ( a bankszámlára utalást hagyjuk, egyelőre csak nem működő példát láttam), így az üzlet (habár pluszmunka), mégiscsak jól jár, hogy ott az automata, mert olyan vevők is jönnek akik csak üveget jöttek visszaváltani. (és mivel macera visszaváltani, min. 1 szatyorral jönnek visszaváltani, és nem egyesével).

 

Mondjuk egy eladótérben elhelyezett baromi hangos és büdös hulladéksziget (pl. aldinál így van) mennyire higiénikus? Vásárolni is tök zavaró a folyamatos zajban amit a műanyag gyűrése okoz.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

"egyelőre csak nem működő példát láttam"

Nekem eddig mindig működött.

"Mivel az üzletben tudod levásárolni"

Vagy csak visszakérni a pénzt.

"baromi hangos és büdös hulladéksziget"

Ez mondjuk nekem is a halálom, hogy képtelenek a palackot kétszer elöblíteni kb. egy-egy deci víz beáldozásával. Sajnos azt se merném javasolni, hogy tegyék ki az udvarra az automoatát, mert tuti felgyújtaná valamelyik, csak úgy heccből.

Arra meg nem mindenhol van lehetőség, hogy külön kis kuckóba tegyék.

" a bankszámlára utalást hagyjuk, egyelőre csak nem működő példát láttam"

Works4Me, és elég gyakran használtam eddig (pláne melegben, amikor a Lidliből kijövet a frissen vásárolt fél lityis üdítő elfogy, mire az autóhoz érek, és a bevásárlókocsi visszatolásával együtt az 50 Ft-omat is visszakérem a MOHÓ-tól...). A "hova és hogyan kell tartani a qr-kódot"  néhány használat után már sima ügy :-)
 

ja mondjuk itt egyik aldinál leválasztottak egy részt az eladótérből már jópár hónapja. Azt hittem, ott fogy valami másik üzlet nyílni.

Erre oda szereltek két automatát. De úgy hogy az üzletbe befele legyen. Ahelyett, hogy kívül lett volna. Most szerelték le a két előtérben lévőt... 

Nem lesz ez sokáig, nem kell félnie a MOL-nak, mert már majdnem mindegyiken rajta az 50 Ft-os önkéntes adó, a trükközők száma meg elhanyagolható. Gréta meg örülhet, hogy több palackot adnak le. Egyébként az is fasza, hogy van, amit nem olvas be a gép.

Annyira nincs meg ez a történet, valamit magyaráztak 1-2x a boltban, hogy sajnos-úristen 50 Ft-tal drágább, vége a világnak. Elvből nem foglalkozom vele, oldják meg hogy környezetkímélő legyen. Utoljára gyerekkoromben vittem vissza üveget a boltba.

Ugyanígy elvből nem gyűjtöm szelektíven a hulladékot. Mindennek ára van, a környezetvédelemnek is. Vegyenek fel embereket akik szétválogatják. A kukásautó egyébként is összeborítja (been there, seen that).

echo crash > /dev/kmem

Mondjuk az ilyenek miatt én kötelezném a gyárakat, hogy a legyártott műanyagmennyiség 10 -> 110 százalékának megfelelő műanyaghulladékot, ~évente növekvően dolgozzák fel: hasznosítsák újra vagy semmisítsék meg. Persze mindezt környezetbarát módon.

Sajnos nem tudom elképzelni, hogy erre bármilyen esély lenne.

Egy öreg szaki mondta, hogy nem lehet a végtelenségig ledarálni és újraolvasztani műanyagot, mert olyan ez, mintha a darált húst próbálnád újradarálni és pástétom állagot kapsz egy idő után. Valamint amúgy is csak valahogy x (<=20) százalékban hozzákeverve az alapanyaghoz használható fel ilyen darálmány.

Vagy valami vegyi úton kell kezelni vagy pl aszfaltba bekeverni vagy elégetni. Egy műanyag gyár (ahol csak öntik/fújják/rotálják) biztos nem tudja a teljeset újrahasznosítani. Mondjuk egy ilyen olaj és vegyipari cég, mint a MOL tudna elvileg értelmeset kezdeni ennyi mennyiséggel (aztán majd látjuk, hogy tényleg vagy csak máshol keletkeznek kupacok :D )

Az újonnan előállított műanyagra rá kell tenni 1000% adót, hirtelen baromi jó üzletté válna az újrahasznosítás. Minden üzleti alapon működik. Amíg nem látták meg az emberek, hogy a flakonok ára szemmel látható, addig a szelektív gyűjtés nem vonzotta a többséget. Amíg az újrahasznosítás többe kerül, mint az új előállítása, max parancsra megy, de azt is csak látszólag. 

"A kukásautó egyébként is összeborítja (been there, seen that)."

Igen, pontosan ott, ahol egyébként is különválogatják. Érhető is, mert sokan nem tudják megjegyezni pl. hogy a kurva tejes doboz nem a papíros szemetesbe megy.

De nálunk pl. külön viszik, nem borítják össze. Ez attól függ, milyen rendszerrel dolgoznak az adott helyen.

hogy a kurva tejes doboz nem a papíros szemetesbe megy.

hát?

 

https://www.budakalasz.hu/mi-dobhato-a-kek-illetve-sarga-kukaba-szelekt…

 

KÉK SZÍNŰ KUKA

Mit lehet beledobni?

  • tejes-, gyümölcsleves dobozokat, papír alapú élelmiszeres csomagoló anyagokat csak egy egyszerű tisztítást követően.

 

Mondjuk ez a sima tejesdobozt írja, nem a k*rva tejeset :)

Amúgy nálunk 1 féle szelektív kuka van, minden csomagolás abba megy... papír, pet, alu, stb.

Igen. De abba a nénike / bácsika megint újra tojást tesz, amennyiben nem láthatóan szennyezett a doboz. Amikor mi csináltunk / csinálunk ilyet, akkor a saját dobozunkat kaptuk / kapjuk vissza a piacon.
Így a saját érdekünk is, hogy ne legyen szennyezett a doboz.

"Pl tudtátok, hogy a tojástartó nem újrahasznosítható"

És ebből "tanul" az "AI"... bár... szóval lehet hogy tényleg nem újrahasznosítható, de akkor mohu is rosszul tudja. Illetve a másik dolog, hogy hol, milyen technológiát használnak. Az se lepne meg, hogy ha nagyobb városokban akár kerületenként eltérő lenne, hogy mit hová szabad dobni, attól függően hogy melyik cég szállítja el, és hogy hogyan dolgozzák fel.

Mindenesetre jó lenne ha tudnál hivatkozást adni az állításodra.

Hát, érdekes... Gyorsan még pár találat:

https://www.fkf.hu/storage/app/media/uploaded-files/FKF_papir_szelektiv…

https://dtkh.hu/mi-kerulhet-a-szelektiv-kukaba

https://eth-erd.hu/szelektiv-gyujtes/

Viszont ugye azt mondja, hogy "...papírgyártásra alkalmatlan", mert kicsi a rosttartalma(*) és csak feloldódik. Na, hogy ez mennyire baj vagy nem, az egy másik kérdés. Mindenesetre a lényeg, hogy továbbra is az az érvényes, amit a helyileg illetékes hulladékfeldolgozó mond, mert ők tudják, hogy hogyan dolgozzák fel.

 

Viszont... kicsit átgondolva... az, hogy a papírgyűjtőbe kell/lehet dobni, nem feltétlen jelenti azt, hogy az újrahasznosítható. Azt végül is (csak?) én látom bele.

 

*) Én megnéztem azt, ami itthon van, és vannak kétségeim. Mondjuk nem is az a fajta amit a néni lóbált, hanem a "hagyományos" szürke.

Átláthatatlan, kényelmetlen követni. Sőt, a többségnek nem is éri meg lehajolni érte.
Ezek a dolgok értünk vannak. Nem nekünk kell kiszolgálni ezeket, hanem fordítva. n+1. időpocsékoló, filléres vackokért valamint homályos, bizonytalan célokért, amelyek bizonytalan módszerekkel talán-esetleg elérhetőek, a többség nem fog kaparni. A csövesek, influencerek, álzöldek, wannabe olcsógyerekek meg ugye nem számítanak sehol.

Egyszerű, hasznos, követhető tömegmegoldások kellenek. A parasztvakítás egyre kevesbé üti meg az ingerküszöböt. Ez így álződ (direkt így írva a zöldet).

echo crash > /dev/kmem

:)

Nem volt színes:

- a fehér nem szín, hanem a színek összessége

- a fekete nem szín, hanem a színek hiánya

Legalábbis nekünk így tanították még valamikor az őskorban. Bár ebből nem tudom, hogy hogyan következik, hogy a szürke az valyon mi lehet? :)

"A fekete, fehér és valamennyi szürke gyűjtőneve, – más szóval „színtelen színek”, idegen kifejezéssel: akromatikus színek. (Fizikai-optikai értelemben a semleges színek „nem színek”, de nincs szavunk –főnevünk– ennek kifejezésére.)"

http://www.szintan.hu/nev133.htm

És ami minden hullámhosszt - egyformán - visszaver (a többit átereszti), de csak 99.9%-ban? Vagy 0.001%-ban?:)

Na nem mintha szerencsésnek találnám a fehér üveg elnevezést, de ha nem színezi az áthaladó fényt (egyébként mind színezi, olyan nincs, hogy nincs), akkor felőlem lehet fehér.

Ez nem ész kérdése, hanem az épület adottságainak kérdése. Ha az épületet nulláról húzta fel mostanában (5-10 éve) a Lidl, akkor ők eleve külön helyiségbe, külön bejárattal tették a visszaváltós részt. Lásd: Gödöllő.

Na meg miért nem lehetett úgy megalkotni ezeket az automatákat, hogy kültéren is üzemeljenek, mint mondjuk a csomagautomaták? Ja, mert ahhoz józan paraszti ész kellett volna a MOHU-tól.

https://g7.hu/vallalat/20240915/tarthatatlan-a-helyzet-a-palackvisszava…

Talán a leglényegesebb: "...minden technikai feltételt a boltok biztosítanak, és ha például külön épületrészbe kell kivinni a berendezést, akkor az még építésiengedély-köteles is lehet."

Ja, látom vótmár.

Na... Vegyék át a román modellt.

Lidl-je válogatja, teljesen kint is van (ilyenkor viszont végig kell caplatni a bolton a flakonos raklapokkal) meg a bejáratnál is (ez tényleg elég gáz). Kauflandban kint van, a parkolóban külön sziget, de ez gondolom általános ilyen méretben. Eddig sehol sem láttam költöztetést, vakarózást. Tavaly kerültek telepítésre ezek a konténerek, volt egy pár hónapos tesztüzem is, amikor vélhetően a flakon valós értékét kaptad.

A Lidl mostanában írt alá egy szerződést a palackokat kezelő céggel. A logisztika egy részét átveszik, a palackokat a Lidl logisztikai központjaiban adják át a hulladékkezelőnek.

Látni kell, hogy megy a hangolás, nem jó nekik meg a termelőknek sem ez a rendszer, mert nem hoz hasznot. Meg panaszkodni is jobban tud a magyar az európai átlagnál.

Számomra döbbenet, hogy egyszerű EAN kód alapján azonosít a rendszer, hihetetlen, hogy mennyire kókány szar lett az egész, ilyen összegért, ennyi idő alatt, úgy, hogy semmilyen általános piacformáló cél nem volt benne. Az egyetlen visszaváltható csomagolás, amit nem újraolvasztani, csak mosni kell, a sör és a bor és a piacot se készítették fel rá, hogy újra lehessen visszaváltható termékeket vásárolni.

Egy másik ami erre döbbenet. 50 Ft-os sörös doboz címkézése csalás bűncselekményének számít, de a fradi szurkolók kizárólag töltetében nem pokolgép elhelyezése az újpest szurkolók szektorában, betöréssel szabálysértés.

Az még csak-csak, de minél összetettebb az ellenőrzés, annál gyakoribbak a fals negatív érzékelések. Formát figyelni nem könnyű. Átlátszó, áttetsző palackok, nem ritkán a belső felületen kondenzátummal. Paraszt melegben rácsavarja a kupakot, kiviszi a hideg autóba --> a palack eldeformálódik. RFID-t meg mégse tehetnek minden palackra.

"Számomra döbbenet, hogy egyszerű EAN kód alapján azonosít a rendszer, hihetetlen, hogy mennyire kókány szar lett az egész, ilyen összegért, ennyi idő alatt, úgy, hogy semmilyen általános piacformáló cél nem volt benne."

Valami mérleg vagy egyéb optikai felismerőnek is lennie kell, mert volt már olyan, hogy visszadobta a flakont, hogy nem üres. Ennek ellenére üres volt, kétszer-háromszori próbálkozás után már benyelte.

Régebben volt arról cikk, hogy a gyártóknak külön-külön engedélyeztetni kell a palackokat és (talán) 10 mintapéldányt is a mohu rendelkezésére kell bocsátani, amivel tesztelik a gépet. Nem csak annyi, hogy megadják mi a vonalkód. Ez a kis darabszámú pl. borok esetén probléma a pincészeteknek. Meg ezt a bevizsgálásnak sem ingyen végzik.

Szerkesztve: 2024. 09. 16., h – 17:05

Aztán van az a csomagolási mód amikor pl. 2 flakont összezsugorfóliáznak, és celux szerű fogganytút ragasztanak fel rá. Ha nincs szerencséd akkor a cimkére van ráragasztva a fül, és kibontáskor szakad a vonalkód a 3,14csába. Így jártam én is. 😒

Na meg a munkahelyi autómatából kinyert palackot, biztos zsákszámra összegyüjtöm és hazasétálok vele visszaváltani. Vettem egy kulacsot, abba töltögetek vizet aztán annyi...

Régen ez úgy működött valamikor a 90-es években, hogy ha vittünk üres palackot, akkor nem számoltak fel betétdíjat. Vagy tévedek?

Nemrég szembesültem azzal, hogy nem csak 50 Ft betétdíjas palack létezik. Sikerült vennem egy 250 Ft-osat. Ehhez persze külön automata kell, ami nincs minden repoint helyen. De állítólag létezik drágább is.

Ezeket most látom így eőször magyarul, és teljesen egyértelműen az ugyanebben a kontextusban - üveg és palackvisszaváltás - gyakran használt német "einweg" és "mehrweg" szavak tükörfordítása, és bár én bírom a német nyelvet, a magyar változattól valahogy szívzörejt kapok... Rettenetesen tájidegennek érződik, ráadásul lettek volna már rá szavaink... (Pl: Egyutas - eldobható, egyszer használatos, újrahasznosítható, Többutas - újrafelhasználható, újratölthető.)

De majd gondolom ez is kialakul. A korai internet korából származó nyelvújítási próbálkozások mindegyike sem ragadt meg, akármennyire hivataloskodtak róla. Emlékszünk még, hogy az egérrel nem kattintunk, hanem klattyintunk? :) És természetesen nem honlapokat, hanem ottlapokat böngészünk! :

-=- Mire a programozó: "Na és szerintetek ki csinálta a káoszt?" -=-

Amúgy, most gondolkodom (rossz szokás) ... lehet, hogy a logisztikában, csomagolóiparban, vagy mittudomén iparágakban esetleg már létező szakzsargon lett beemelve a köznyelvbe ezzel, szóval mindegy... Majd meglátjuk megragad-e. Most elmondtam a feleségemnek, hogy mit nyelvújítottak otthon, erre ő: "- Egy utas? Két utas? Több utas? Mi ez, valami elcszeszett MÁV? És hányadik utas a halál?" :)

-=- Mire a programozó: "Na és szerintetek ki csinálta a káoszt?" -=-

Én már várom mikor lesz a konzerves macska es kutykaja is 50 forinzos betetdijas. Nagyon finom illat fogja belepni az eladoteret....

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Jah ezek a fizetett cikkek. Az index.hu is kehozta, de az mar tenyleg csak olyat hoz le, amiert valaki kemenyen perkal.

Jut eszembe most volt erzekenyito cikk a romai parti lakoparkosoktol, mert nem tudhattak, hogy arterben vettek ingatlant.

Azert is fizethetnek eleg kemenyen.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Krisztus koporsóját sem őrizték ingyen, de mi köze ennek bármihez is? A helyzet valós és létezik. Látogasd meg csúcsidőben a Lidl Blahán levő üzletét, ahol az automata és szalagos pénztáraktól kijövők beleütköznek az üvegvisszaváltók előtt sorbanálló birkákkal. És lehet köztük néhány hajléktalanná illatosított kuncsaft is.

Múltkor láttam egy Spar előtt álldogálló 6db rendőrautót. Néhány rendőr kommandós szerelésben látogatta az üzletet, mert két vásárló barátságosan elbeszélgetett.

Ezek a dolgok nem könnyítik az üzletek működését és előbb-utóbb tenni kell ellene valamit. Ahol nagy a tumultus és a forgalmi akadály, onnan elmehetnek a vevők másik boltba.

de mi köze ennek bármihez is?

 

Mindennek van koze mindenhez.

 

Több dolog történik:

1) gyártó fizet az 50Ft-os logohasznalatert (gyártó -> NER)

2) drágul a logós élelmiszer

3) az üzlet fizeti az automata fenntartasat, aram, hely, fűtés, és munkaerő (ürítes, hiba kezelése)

(NER-nek fenntartási költséget se kell fizetnie)

4) a kis üzletek forgalomkiesessel kell számoljanak, mivel aki visszaviszi az le is vásárolja (legproblemamentesebb opcio. Mint mobillal szarakodas)

5) aki nem viszi vissza, vagy az adományozás opciót nyomja, az tiszta haszon

6) kevesebb hulladekszigetet kell fenntartani, mert most az üzletek viszik a hulladekszigetes pocsolest

7) több ingatlant lehet ertekesitebi (konkretan nalunk egy rendes beallo van a hulladekszigetre, es azt rebesgetik, hogy oda befer egy kisebb tarsashaz  a helyére)

Es mindezt miért? Hogy aztán a szemetegetoben elegessek ....

 

Egy szemfenyvesztes az egész.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

"3) az üzlet fizeti az automata fenntartasat, aram, hely, fűtés, és munkaerő (ürítes, hiba kezelése)
(NER-nek fenntartási költséget se kell fizetnie)
"

A boltok jutalékot kapnak minden egyes palack után:

Óriási üzlet lehet a boltoknak a palackok visszaváltása, mégis hagyják, hogy ússzunk a szemétben

"Ugyanakkor érdemes egy számítás erejéig visszatérni oda, hogy az automatáknál a kezelési díj az információink szerint 7,5 forint egy visszaváltott palack esetében, a boltok ennyi pénzt kapnak palackonként az automata üzemeltetéséért. Ha abból indulunk ki, hogy egy nagyobb boltban naponta ötezer palackot váltanak vissza, akkor ez azt jelenti, hogy átlagosan 37 500 forintot kap az üzlethelyiség. Ez egy hét alatt 262 500 forintot, havi szinten 1 millió 50 ezer forint jelent."

 

"Az elmúlt napokban már naponta 6 millió palackot, üveget és dobozt váltottak vissza a vásárlók, néhány hét alatt 150 millió darabra nőtt a visszaváltások száma – közölte a MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. pénteken.
...
Jelenleg mintegy 3200 ponton lehet automatákban visszaváltani, és mintegy 1000 kézi visszaváltó hely van. A szám tovább nő, a bővítés folyamatos, több száz új automata telepítése várható.
" forrás

( 150 millió darab x 7,5 forint ) / ( 3200 + 1000 ) x 30 nap = ~ 8 millió forint/hó

 

Átlag alapján havonta 8 milliót fizetnek az üzleteknek minden egyes automata után, nem pedig az üzlet fizet.

Érdekes. Köszönöm.

Így viszont tényleg nem jön ki a matek.

 

Akkor ki fizeti a 7.5Ft/palackot? A gyártó a logohasznalatert?

Foghíjas a sztori.

 

1.1milliárd/hót még a Mohó se tud zsebből fizetni.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

"Akkor ki fizeti a 7.5Ft/palackot? A gyártó a logohasznalatert?"

A vissza nem váltott palackok után beszedett 50 forintból. Amíg nincs 85% felett (7,5/50=0,15) a visszaváltott palackok mennyisége, addig nyereséges az üzlet. A többi része meg ugyan az, mint az 50 forintos előtti időben.

Talán (lehet rosszul emlékszem) 60%-ot kellene elérni a visszaváltott mennyiséggel, hogy az EU előírásainak megfeleljük.

 

Az már más kérdés, hogy ezzel mi lesz. A PET palackok úgy tudom maximum 4x hasznosíthatóak újra, utána már csak elégetni lehet. Egyedül a alu dobozost lehet folyamatosan cirkuláltatni a termelési láncban.

Talán (lehet rosszul emlékszem) 60%-ot kellene elérni a visszaváltott mennyiséggel, hogy az EU előírásainak megfeleljük.

Ez engem is érdekelne, mikorra, mennyit kell elérni? Hol tartottunk az utolsó érdemi méréskor, és az mikor volt?

Én attól félek, hogy egy az egyben lekopiztuk a német modellt. Ami azért nem lenne szerencsés, mivel -gondolom- az előzmények(meg a nép stílusa) teljesen eltérőek.

Így az eredmény se lesz olyan.

Valószínű a nagyobb üzleteknek nem adta ki a matek. Oszt' ezért íratják a cikkeket.

 

(vásárlók elvonása a kisebb üzletek felől nem fedezi az automata fenntartási költségét, fűtését, alapterület leválasztását, munkaerő, és plusz a sornak üzletrész biztosítása.)

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Szerintem jó ötlet kirakni az üzletből, mert amikor bemegyek 3db petpalackkal, és sorokban állnak zsákokkal, akkor vihetem magammal egyészen a pénztárig az üres flakonokat, ha nincs kedvem várni. Vissza már nem enged az ajtó.

A másik ötletem az lett volna, hogy korlátoznám az 1 nap visszavihető palackok számát. Az nem életszerű hogy valaki naponta hazavisz ipari mennyiségű italt a kiskerből, aztán zsákokkal hordja vissza.

Az üzleteken kívűl meg csinálnék "nem korlátozott" visszaváltót...

Kormányablakban kell időpontot foglalni az Mohós automatához, de a kormányablakba meg appal!

Valahogy még a digitális személyit is vonjuk be, hogy teljes legyen a kör.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Egy nagy csaladnal teljesen eletszeru, hogy fejenkent 3-4 literes viz elfogy naponta.

Imho a legkevesbe sem eletszeru, hogy egy negyfos csaladnal elfogy naponta 16 uveg asvanyviz. Ahol ennyi palackos viz fogy, oda vagy ballaonos viz kell, vagy (ha ez a csapviz fogyasztasanak az akadalya) viztisztito rendszder.

Egy nagy csaladnal teljesen eletszeru, hogy fejenkent 3-4 literes viz elfogy naponta.

Feltételezve, hogy nem iható a csapvíz: nem éri meg egy mosogatóba épített vízszűrő? Komplett cucc kis csappal együtt megvan 20-30 ezer forintból és mindenki vihet magával vizet kulacsban.

Vannak emberek akiknek nem a tiszta / tisztított víz, hanem a kék, zöld, sárga, lila, stb színű műanyag palackba töltött tiszta / tisztított víz a mániája - azaz nem víztisztítót vesz, hanem palackozott (ásvány vagy nem-) vizet. Attól, mert ti nem találkoztatok, vagy nem éltek ilyen emberrel, attól még léteznek. És mivel a nünükéje mindenkinek megvan, ezt a fajta marhaságot is ugyanúgy kell kezelni, ahogy mások meg a ti nünükéteket fogadja el.

/OT

Szóval lehetne hogy ne az egyént akarjátok ez esetben megváltoztatni, hanem konstruktívan a szarul kitalált üvegvisszaváltós rendszert? Már legalább elképzelés szintjén.

, hanem konstruktívan a szarul kitalált üvegvisszaváltós rendszert? Már legalább elképzelés szintjén.

. Első körben ki kelleneszedni az egész rendszerből a mutyi lehetőségét, hogy tisztán lehessen látni.

Mert most minden mindennel össze van mosva. Nem tudjuk mennyi allami pénz megy bele, nem tudjuk hol es hány százalékot milyen hatekonysaggal esennyi emberi erővel hasznositabak újra.

Egybe van mosva a palack mateica díjának szedése, a palack begyujtesevel, az automatak uzemeltetese, az ujrahasznositas pedig a jótékony ködbe vész.

 

Teljesen átláthatatlan. Ebből isteni csoda lenne, ha eg jól működő process alakulna ki.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Szóval lehetne hogy ne az egyént akarjátok ez esetben megváltoztatni, hanem konstruktívan a szarul kitalált üvegvisszaváltós rendszert? Már legalább elképzelés szintjén.

Szerintem itt az egyént is érdemes megváltoztatni, mert irreálisan fenntarthatatlan az a rendszer, hogy 1-1,5-2 literes palackokat utaztatunk száz és ezer kilométereket. Vagy fizessék meg a tényleges költségeit és kényelmetlenségeit az egésznek.

Megfizetik. Csak a gyártónak ez olcsóbbra jött ki, mint a valóban újratöltött palackok. És most a vásárló, akinek költenie kell, hogy a nyomorult porfészkek működésben maradjanak, ő a hibás mindenért.
Ne az legyen már a szempont, hogy kenyéren és vizen is lehet élni és az jaj de zöld, ne vegyenek semmit az emberek, mert az szennyező. A cél a több bevétel, adóbevétel, több gdp. 
Az egész szelektív rendszer egy szemfényvesztés volt az előző évtizedekben is, csak más országokban rakták le a szemetet, most helyben elégetik vagy elássák a nagy részét. 

Szóval ha már megoldást keresünk, esetleg ne az emberek szopatása legyen a motivációs eszköz. Ha nem lehet környezetbarátabban csomagolni, akkor pedig így jártunk, mert a jelenlegi piaci rendszer a szemeteléssel jön ki több profittal. Az élelmiszerbiztonsági szabályok is olyan megoldásokat követelnek meg, ami szemetel.

És mivel a nünükéje mindenkinek megvan, ezt a fajta marhaságot is ugyanúgy kell kezelni, ahogy mások meg a ti nünükéteket fogadja el.

Azért én ezt egy cseppet finomítanám. Nem mindegy, hogy az adott nünüke milyen hatással van a szűkebb/tágabb környezetre. Ha semmi hatása nincs másokra, akkor lelke rajta, csinálja!  De mondjuk ha valakinek az a nünükéje, hogy déli 12-kor a körúton Kalasnyikovot teszteljen, azt nem szokták különösebben tolerálni.

Hasonlóképp az ilyen mértékű környezetkárosítást (napi 16 palacknyi műanyag vagy fém hulladék, plusz a logisztika során füstbe menő üzemanyag, plusz az üzemanyag logisztikájához szükséges üzemanyag, a logisztika miatt elkopó gumiabroncsok, az extra felvert por, a fölöslegesen tárolt vizek miatt nagyobbra növekedő üzlethelyiségek extra fűtése/hűtése, és még tucatnyi egyéb járulékos dolog) sem kell szerintem elfogadni.

Határozottan azon a véleményen vagyok, hogy nem a hulladék begyűjtése és feldolgozása jó irány, hanem az, ha nem csinálunk hulladékot. Nem a minél tisztább szállítás a jó irány, hanem az, ha nem szállítunk fölöslegesen.

Én is elfogyasztok kb. 3l vizet naponta. A kisebbik fiam is, a nagyobbik és a feleségem pedig kb. 2-2 litert. Az kb. 10 liter/család/nap. Azt kéne még megoldani, hogy vegyek - akár használtan - legalább 2-3 db 20l-es üveg ballont/demizsont. Akkor tudnék ásványvizet tölteni bele saját kezűleg és az egész láncban nem érintkezne műanyaggal.

Oh, a fene egye meg. Előbb is írhattál volna. 2.890-ért rendeltem 11db-ot pár órája az 5 literesből, itt meg csak 2.490....

szerk: sőt!!! https://www.agrowebshop.hu/product/2461/dama-demizson-szett-6-x-5l.html -  2.330 Ft 

Ráadásul 300m-re lakom tőlük....

Köszönöm az egész thread-et, meg a linket, mert nem léptem volna még! De most már elég a műanyagból!

Úgyhogy járhatok le Gyömrőre megint hetente. Ne gyertek reggel, csak később, hogy ne kelljen sorbaálljak a forrásnál! :)

Egy nagy csaladnal teljesen eletszeru, hogy fejenkent 3-4 literes viz elfogy naponta.

Apámék hatan voltak testvérek. Szerinted hány palack vizet vettek naponta?
Ha szomjasak voltak, nem palackot kerestek hanem leengedték a vödröt a kútba... ugyanazt a bádog vödröt évtizedeken át.

Ez a korlátozás elsőre jó ötlet. Viszont belegondolva marhaság.
Hol húznád meg a határt? 10 palack? 20? 40?

Mellesleg ha én hetente 1x vagy két hetente 1x megyek bevásárolni szombaton vagy vasárnap, és veszek 10 visszavihető palackot per vásárlás, továbbá autókázom emiatt 20 km-t, akkor nehogy már ne tudjam visszaváltani a 10-20 palackot. Nem akarok a visszaváltás miatt még többet autókázni, idegeskedni.
Ha meg nagyobb a család, netalán a szomszédoknak is bevásárolok ezt-azt, akkor simán összejön 20+ palack.

Ismerősi, rokoni körben azt is csinálják / csináljuk, hogy egy valaki gyűjti össze a palackokat és viszi vissza. Így is simán összejön a 20+ palack.

Egyszerűen ez a visszaváltási rendszer még nem kiforrott. Elég 1 darab hibás / lassú visszaváltó gép, egyből torlódást okoz. Főleg csúcsidőben (szombaton).

Szerkesztve: 2024. 09. 18., sze – 11:38

Egyszer már leírtam, de talán még egyszer.

Nálunk egy szerintem jól működő rendszer volt. Eddig. Nyáron hetente, a többi 9 hónapban 2 hetente volt egy szelektív járat, ami elvitte a papírt meg az Pet-eket+aludoboz. Volt sárga meg kék(ez volt a papír) zsák. Beleraktam ( a petet összegyűrtem), elvitték.

Nem keverték a kettőt. Minimális munkával válogatták, préselték, ment újra hasznosítani. Egy része visszajött zsákként. (minden elvitt zsák helyett, bedobtak egy újat).

Ezek után a mostani rendszer a basszák meg kategória. Nekem is, meg nekik is. Mert amint kifut a régi palck, doboz, már csak a papírért kell járat, vagy ritkább lesz(szívok én) vagy nekik lesz relatív drágább a begyűjtés.

És akkor a nem összenyomott palackok utaztatása , egyenkénti bedobálása, esetenkénti sorbanállás meg hasonlókról már nem is beszéltem.

Történet megint arról szól, hogy cél elérése érdekében a normálisokat szivatják, a bunkók büntetése helyett. Amiből egyértelműen nem lesz több normális. Így nyilván a kívánt cél se lesz elérve.

Nálam a megoldás az ilyen csomagolású termékek minimálisra csökkentése volt.

Én a mostani rendszert támogatom, három okból

1, arra szoktat, hogy ne vegyél egyutas csomagolást, legyen kevesebb a szemét, a legjobb újrahasznosítás az, ha nem kell újrahasznosítani, mert nem keletkezik hulladék,

2, van értéke a csomagolásnak, nem dobják el mindenfelé, nyáron bicikliztem Beremend és Nagyharsány között az árokparton végig ott voltak az eldobott sörös és üdítős flakonok, egy kilométer hosszan számoltam, több mint 200 ilyen volt egy kilométeren, és ez csak az árokpart, volt beljebb is az erdőben, legalább ez megszűnik,

3, ott válogatják szét, ahol a legkönnyebb, ott, ahol a hulladék ténylegesen keletkezik, nem utólag ömlesztve.

Nálam a megoldás az ilyen csomagolású termékek minimálisra csökkentése volt.

Látod? Már elértek egy célt... :D

2, van értéke a csomagolásnak, nem dobják el mindenfelé, nyáron bicikliztem Beremend és Nagyharsány között az árokparton végig ott voltak az eldobott sörös és üdítős flakonok, egy kilométer hosszan számoltam, több mint 200 ilyen volt egy kilométeren, és ez csak az árokpart, volt beljebb is az erdőben, legalább ez megszűnik,

Ebben nem vagyok biztos. Aki elmegy kirándulni és visz magával sört, üdítőt dobozban, és eddig se volt képes arra, hogy legalább az első szemetesig elvigye a kiürült dobozt, az ezután se lesz képes arra, hogy elvigye a visszaváltóig (főleg, hogy már össze sem gyűrheti).

Picit szkeptikus vagyok. Bizonyos termékeket ki lehet váltani - szörp, Sodastream, szikvíz stb. De sört, bizonyos üdítőket nehezen fog az ember otthon készíteni, ami megüti a bolti színvonalat. Esetleg van már sör ízű szörp is? (nem fogyasztok alkoholt, nem értek hozzá, csak kérdezem)

Sör: Igazából veszel kész szirupot, bebaszod a vödörbe cukorral, emlékeim szerint vhol 2-4 hét között bepalackozod, még tán kicsit áll, aztán hajrá.

Nyilván nem olyan, mint valami divatos kézműves sör, de a szabvány ivós söröket bőven felülről veri.

Nem igazán macera, túl sok időt nem visz el, nem kell hozzá bonyolult felszerelés, lakásban nem, családi házban simán beleférhet.

Picit szkeptikus vagyok.

...

De sört, bizonyos üdítőket nehezen fog az ember otthon készíten

 

Nem akarok általánosítani, de nekem tavaly kb. 10 rekesz sör fogyott nyáron. Idén egy rekesszel se fogyott ( még van belőle 3 db).

(1 rekesz= 24 doboz)

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Tudom sok helyen szelektív kuka van, pl a bátyáméknál. A zsákot jobb megoldásnak gondolom.

1. Mivel sokszor tényleg (megfelelő gyüjtőjármű hiányában) a kukások összeöntik a palackot a papírral, amit aztán plusz munkában a lerakón kézileg szortírozzák, ami nem embernek való mutatvány.

2. Mivel ezt látja a művelt közönség, akkor minek válogassam szét felkiáltással, beleborítja a sima kukába.

A zsákos verzió mindkét esetben megoldás.

Ilyet nem láttam nálunk. Ha lenne, nem gyűjteném külön.

Nálunk egy szelektív edényt adtak pár éve, mindent (papír, csomagolás, fém, műanyag) abba kell szórni, aztán szétválogatják. Az üveget vitték csak külön, de már nem viszik sehogy.

Én voltam ilyen hulladékhasznosító üzemben, ahol ezeket válogatják széjjel futószalagon. A gép emeletes volt, és egyben jött. Aszem egy szalagnál 4-4 ember volt (alul felül). Talán vagy 4 szalag lehetett. Az egész épületben olyan szag volt, mintha egy kukabelsőben állnál.

 

Amíg ember kell az újrahasznosításhoz, az egész csak szemfényvesztés, és (támogatás nélkül) egy baromi nagy bukó. Egyszerűen nem adja ki a matek.

Hoztam is emlékbe egy-egy zacskó granulátumot (az volt a késztermék).

 

Az egész újrahasznosítás ott kezdődik, hogy a mostani dolgok 95%át egyszerűen nem is kellene legyártani, vagy nem így kellene legyártani.

De én mutyit érzek az egész mögött, a valódi cél az meg kb. semmi.

Van hír arról, hogy hány plusz újrahasznosító üzem épült? Mert ha egy se, akkor ez nettó szemfényvesztés.

Angolul green washing, magyar módra egy kis mutyival megfűszerezve (uniós támogatás/előírás, a lényeg, hogy közpénzből csináljunk egy monopóliumot).

 

A méh telepeket is elmonopolizálta a Mol, azóta a vasat konkréten nem éri meg visszavinni (aszem 55Ft/kg). Egyszerűen inkább kidobálom, minthogy bajlódjak.

 

Amihez az állam hozzányúl az mind szarabb lesz. Lassan a látszatra se adnak.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Nem tudom másnak is így működik-e, de nekem rendszeresen a kívül lévő vonalkódolvasó csak hosszú kínlódás után hajlandó a telefonomról leolvasni a qr kódot. Amelyiknél van egy alagút, ahova be kell tenni a telefont, az azonnal beolvassa. Tudom kérjek kupont, de utálom a papírt, meg egyáltalán nem biztos, hogy ott, vagy annál a cégnél szeretnék most, vagy később venni akármit, ahol éppen visszaváltom a palackot.

A tudomány és a hit vitája akkor eldőlt, amikor villámhárítót szereltek a templomokra.

ahogy Franko irta, egy sima uuid van, nem valtozik, valszeg az accounthoz van kotve. (masik telora atraktam az appot ugyanazt a qr-t generalta).

en piros (*) alapra, 1 reteg feketevel nyomtattam (ezt a slicerrel allitottam be). a 40x40 kicsit nagy volt egy kulcstartonak, de a 30x30-ot is olvasta rendesen.

(* itt meg kerdeses hogy az automata olvaso piros lednek melyik a jobb: a piros vagy a feher hatter)

A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!

Szerkesztve: 2024. 09. 22., v – 15:28

Engem meglepett, hogy a mai napon 14464 db egyedi vonalkóddal ellátott termék van regisztrálva a MOHU rendszerében. A visszaváltható termékek folyamatosan frissülő listája itt található (rejtett és védett a sheet, de googli a barát)
Van egy írás, amit az automaták üzemeltetőivel készített a hvg/360. Átfutva az eddigi hozzászólásokat:

Csomagolás felismerés: "automaták érzékelői leolvassák a palack vonalkódját, lemérik súlyát, rögzítik a formáját, a színét, árnyékát, hogy a huszadik próbálkozás után rögzített adatok alapján hiba nélkül legyen képes felismerni azokat bármelyik automata, bárhol az országban. [...]az UHD-kamerák – amikből hat darab sorakozik a bedobónyílás gyűrűje mögött végzi ezt"

Vonalkódozás: "Bakos Dávid szerint nem igazán lehet kivédeni ezt a trükköt, találtak is ilyen palackokat a bolti dolgozók és saját kollégáik is, de összességében alig 1-2 ezrelékes arányban fordul elő".
Szerintem, ha valaki ugyanannak a terméknek a már regisztrál vonalkódját ragasztja rá, megfoghatatlan. Meg különben is ki ellenőrizné ezt? A csomagolás bezúzza a gép, kizártnak tartom, hogy ezzel bárki is foglalkozna. A bolt magasról tesz erre. Max ha a gép megakad és leáll. Hogyan kerülne eléjük a több millió összezúzott palackból utólag?

Kirántom a palackot: "a gép felismeri, bizonyos mennyiségű próbálkozás esetén csaláskísérletet (Attempted cheat) sípol és egyszerűen leáll. Ilyenkor szólnak a bolti személyzetnek, akik megnézik, ki ügyeskedik a bedobónál – ő eddigre többnyire el is szelel – és újraindítják a gépet. "

A fentiekből nekem az jön le, hogy elvileg nem csak a vonalkódot, hanem a csomagolás is felismeri, ami viszont elég számítás igényesnek tűnik majd 15000 kód esetében. Azt sem gondolnám, hogy minden alkalommal az automata bekérdezne, hogy "ez olyan palack, amihez ez a kód tartozik?".
Tettem be úgy behorpasztott, eltorzított palackot, hogy a vonalkód felül volt és ez elég volt neki, megette mindet. Van benne tűrés bőven.

A rendszer logikája: A MOHU minden csomagolás újrahasznosításához előre megkapja a pénzt. Nem az történik, hogy a ténylegesen újrahasznosításra kerülő termékekhez kapja meg elszámolásos alapon, akár utólag elszámolva.
"Ezt az ellentmondást a kötelező visszagyűjtést választó más európai országokban úgy oldják fel, hogy a finanszírozás elkülönül a hasznosítástól. [...] Svédországban a betétdíjak egy külön szervezethez folynak be, amely csak a ténylegesen feldolgozott csomagolásmennyiség után fizet a hasznosítónak."
Felvetődik a kérdés, hogy mi a sorsa a begyűjtött újrahasznosítási díjnak, ha a csomagolás nem érkezik vissza. Nos, nem költhetik el akármire, hanem csak a rendszer üzemeltetésére és fejlesztésére (most nem találtam meg a jogszabályt).
Ha az a cél, hogy minél magasabb legyen az újrahasznosítás, akkor a MOL-nak csökken az üzemeltetésre és fejlesztésre fordítható díja. Én azt gondoltam, hogy ez ennek a két feladatnak a díja is benne van az 50 Ft (-áfa) díjban, de nem biztos, ha a fentiek igazak. Nem nehéz belegondolni, hogy ha 100% lenne a visszagyűjtés, akkor nulla forint jutna a feladatokra, ami nem életszerű, tehát benne kell lennie az 50Ft-os (-áfa) díjakban.

Szlovákiában másfél év alatt elérte a bűvös 90+ százalékos visszagyűjtési szintet.

2025-ben Ausztria és Lengyelország vezeti be (utóbbiban 10,000 automata kell majd), kiváncsi leszek, ott hogyan oldják meg a finanszírozási feladatot. A magyar példát követik vagy sem. Mo.-on 3000 automata van üzemben és még akarnak telepíteni, de ezt a mennyiséget legyártani, forgalomba helyezni nem kis feladat, ha Lo.-ba ilyen sok kell.

Aki a számokat akarja tudni nincs könnyű helyzetben. A MOHU op.vezetője szerint napi 7-7,5 millió visszaváltás kellene a 90%-hoz. A MOHU azt írja, hogy már napi 6 milliónál tartanak. Ez alapján már 70+%-nál járnánk, de ez nehezen lenne hihető.

Saját véleményem szerint a rendszer számai nem követhetők rendesen, van egy politikai és statisztikai elvárás és van egy üzemeltetői profitelvárás, amik nem rakhatók egymás mellé, a rendszer logikáját illetően ellenérdekeltek.
Az világos, hogy valamit kezdeni kell ezzel. Nem a műanyag palackok eladott számát akarjuk csökkenteni, hanem a bizonytalan, idő és energiaigényes visszagyűjtést, amiben magas az emberi faktor.
Ahol gyenge az infrastruktúra, ott jönnek a "vállalkozók", de ők legalább segítenek visszaforgatni a hulladékot.

OT

Kösz a linket. Érdekes ez a táblázat, az biztos, hogy adattisztítást nem végeztek. Ugyanaz a cég bent van "Cég Kft" és "Cég Kft." néven is, vagy éppen "Mikorka Kálmán Szőlészet" és "Szőlészet - Mikorka Kálmán" néven is, illetve van "Nyomasek Bobó és Testvérei", "NYOMASEK BOBÓ ÉS TESTVÉREI" valamint "NYomasek Bobó és testvérei" formában, valamint számtalan hasonló. De amire igazán nem számítottam, hogy Magyarországon Francis Ford Coppola is rendelkezik a saját nevén ilyen visszagyűjtős palackkal dolgozó érdekeltséggel :-)

Viszont ami szomorú, hogy a fent említett 14464-ből összesen 1760 db ami újratölthető, a többi az biza hulladék.

/OT

Én azt néztem, hogy a vonalkódok egyediek, nincs bennük ismétlődés. Vagyis ha ugyanaz a kompánia különböző neveken van fent, az a vicc és a szégyen keveréke.
Mert nem ügyfélkódokkal történik a cég azonosítása, hanem hogy Mancika mit visz be az Excelbe. :DD

Ilyen estben meg kellene érdeklődni attól, aki ezzel foglalkozik. Csak ez senkinek nem jutott eszébe.

Kis  országunkban ingyen beszerezhető a Cégbíróság nyilvántartása. Az ügyfélkód alkalmazása nem az igazi, mert azt mindig szinkronizálni kell a valós adatokhoz, amihez szakember és algoritmus is kell. Falura jó az adószám is. ;)

Itt. nálunk senki sem ért semmihez, pedig az irányítószámokat is nyilvántartják (három helyen is ;)) és beszerezhető utcatörzs is, Ezért nem igényelhető a lakcímemen UPC->Vodafone internet, mert a fél kerületet rossz irányítószámra tették. Az utcánk végét átnevezték még 2002-ben és miután az ELMŰ ráált az SAP és utcatörzs használatára. akkor a villanyóránk átköltözött a túlsó sarokra, mert az utcatörzsben a régi utcanévhez ott volt a legnagyobb házszám. :-D A leolvasók meg szorgalmasan járnak nháromszor egy társasházba. Háromszor, mert mindhárom címre külön jönnek. :-D

én a telefonos alkalmazást használom, utalva kérem azt a pár szár forintot, amit kapok. nálunk faluhelyen nincs átvevő pont, és busszal járok, 2-3 naponta az a 2-3 palack elfér a zsákomban, az repont útba esik munkába menet. működik, nincs bajom vele, nem okoz plusz kényelmetlenséget.

sokkal inkább az emberi butaság. nem érdekel, hogy azért nem megy neki, mert buta és nem tud olvasni, vagy azért mert idős, és ezek a technikai dolgok nem mennek neki.
múlt héten viszem a kis palackjaimat, előttem egy idősebb hölgy dobálja befelé, megy is szépen neki, mikor is, egy nem átvehető palack került a gépbe. a gép jelez, hogy nem jó, és a futószalag megindul kifele. erre mit csinált a nem okos, de annál erősebb polgártárs? egy másik palackkal tolja befele a kijövő palackot, amit megtold egy újabbal, mint valami kisvonatszerelvény. a gép persze pánikol, kiírja, hogy munkatársi segítség kell neki, mert rajzol egy piros stop táblát. kedves állampolgár kurvaanyzázva otthagyja a hibás gépet, nem várja meg a segítő munkatársat. mehettem vissza délután a saját kis palackjaimmal munka után.

ma reggel kb ugyanez, a bácsi előttem valami nem magyar feliratos borosüveget próbált beletuszkolni a gépbe, és miután elégszer próbálta, a gép ismét letiltott. rutinos vagyok, nem várok, majd később visszajövök. arra értem vissza, hogy egy néni a hibás, piros STOP-ot kiíró gépbe tömködi a palackokat...

most megnéztem, 147db italcsomagolást váltottam vissza az alkalmazás szerint, soha egyikkel se volt semmi gondom, elsőre elfogadta, szóval a technikai elvileg jó.

Én TUDOM, hogy igazam van. És ha nincs is, akkor is NEKEM van igazam, mert én vagyok az Admin. Ennyi!

És azzal kivagy a vízből? Gyors visszaváltás abból már nem lesz. Meg kell várni, amíg valaki szabad lesz és tud ezzel foglalkozni, gondolom papírmunka is van, és a visszaváltott csomagolásokat ilyenkor az átvevő kollégának valószínűleg le is kell rontani, hogy ne lehessen azokkal visszaélni. Életszerűbb, hogy tiplizel és máskor vagy máshol visszaváltod.

annyiból igaza van, hogy nem a mollal van a vásárlóknak kapcsolata. 

Ha szopatják az üzelteket, akkor az üzletek lépjenek fel. Tegyék közre akár teljes oldalas hirdetésekben, hivatalos panaszban, akárhogy ami célravezetőnek tűnik, hogy miért szar a rendszer és nem lehet így működtetni.

Ha meg nem merik, mert az állam hatalommal visszaélve vegzálná őket, mert a csókosoknak pénzszivattyú az egész, akkor alapvetően ez nem is hulladékgazdálkodási kérdés.

A kukába dobom. Számomra perpill értelmezhetetlen és értelmetlen hogy mi a szelektív, a zöld, a használt sütőolaj vagy éppen a kommunális hulladék, (az utóbbinak amúgy is hülye neve van).
Van egy darab kukánk, annak a bármivel teli zsákját bedobom oda, ahol éppen van hely. Kék, sárga, zöld, szürke konténerek, bármelyikbe aminek éppen még le lehet csukni a tetejét. Ha mind tele van, akkor leteszem azok mellé. Oldják meg.

echo crash > /dev/kmem

Mivel a szarkazmus nem jon at irasban, en igy most annak veszem.

Kurvara nem. Van kocsibeallomon 4 darab kuka. Negy. Nem eliras! Egy kommunalis, egy muanyag, egy papir, egy uveg. Kulon gyujtok mindent. A mosogatogepbe meg bedobom a muanyag vackokat, hogy ne legyen zsiros-olajos, amikor kidobom a szelektivbe. Biohulladek megy a komposztba. Papir, uveg, minden csetresz, megy a megfelelo kukaba. Most kitalaltak, hogy na, budos jobbagy, tartogasd a palackokat ahol akarod, aztan allj sorba 30 perceket, amikor beall eled egy ettermi logoval felmatricazott kocsibol kiugro csavo, aki hozza magaval a ketszazezer darab muanyag szart, es egyesevel bedobalja, mert a MOHU keptelen volt olyan automatat beszerezni, ahova csak beszorod a palackokat, es levalogatja. Nem, nekunk Magyarorszagon nem kell ilyen urtechnika. Merjunk kicsik lenni!

Kozben meg akik eldontottek ezt a palackozast a fejem felett, azok magangeppel ropkodnek a kurva anyjukba is.

mert a MOHU keptelen volt olyan automatat beszerezni, ahova csak beszorod a palackokat, es levalogatja. Nem, nekunk Magyarorszagon nem kell ilyen urtechnika. Merjunk kicsik lenni!

A MOHU egyszerűen csak alkalmazkodott a néplélekhez. Szerinted hány óránként állna meg a beszórós gép, mert a balfaszok beleszórnak minden szemetet is? Beszórós géphez skandináv nép illik, a mi balkáni népünk erre alkalmatlan.

Arra hozz statisztikát, hogy a megnövekedett visszagyujtott műanyagok (mert ugye nem az adriára visszük le a kajakbol kiszorni) feldolgozására hol épültek új üzemek?

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Arra hozz statisztikát, hogy a megnövekedett visszagyujtott műanyagok (mert ugye nem az adriára visszük le a kajakbol kiszorni) feldolgozására hol épültek új üzemek?

Biztos, hogy új üzemek kellenek hozzá? Évente 1,3 milliárd kupak kerül ki a természetbe, megmértem most egyet, 2,2 gramm volt, legyen 2,5 gramm, ~3250 tonna műanyag, kerekítsük felfelé, legyen 3500 tonna. Az EU műanyag használata évente 16 millió tonna, ha minden környezetbe kikerült kupakot visszagyűjtenek, akkor az 0,02 százalék. Plusz 0,02 százalék miatt nem érdemes új műanyag feldolgozó üzemet létrehozni.

Nem a kupakokról van szó. A komplett műanyag palack+kupak.

1.3milliárd műanyag palack hány tonna lesz szerinted? Erre se kell új üzemet építeni?.

Ma is voltam 50Ft-os emblémás palackokat visszavinni (csak a felét sikerült, mert 3x akadt ki a gép, abból 2 kupon lett, mert kiakadáskor nincs mobilapplikáció:), a 3. kiakadásra már nem is indult újra. ) és ez a visszavétel nem a kupakokról szól. Sőt kupak se kell ahhoz, hogy visszavidd.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Nem a kupakokról van szó. A komplett műanyag palack+kupak.

Eddig is nagyrészt visszakerült, csak szelektívből kellett kézzel kiválogatni.

1.3milliárd műanyag palack hány tonna lesz szerinted? Erre se kell új üzemet építeni?.

Szerintem még ez is elenyésző, Literes PET palack kupakkal 33 gramm, ~43000 tonna műanyag, az 0,25 százalékkal több műanyag a rendszerben, erre se kell új feldolgozót építeni...

Szerintem még ez is elenyésző, Literes PET palack kupakkal 33 gramm, ~43000 tonna műanyag, az 0,25 százalékkal több műanyag a rendszerben, erre se kell új feldolgozót építeni...

Na de most akkor tulajdonképpen bringatároló festegetés ez az egész, vagy érdemes megváltzotatni az embert is, mert fenntarthatatlan?

Na de most akkor tulajdonképpen bringatároló festegetés ez az egész, vagy érdemes megváltzotatni az embert is, mert fenntarthatatlan?

Mindkettő. Nem lehet egyik napról a másikra áttérni PET palack helyett más csomagolásra, viszont a csomagolóműanyagok ~16 millió tonnás európai piaca vissza kellene szoruljon, és ez is arrafelé mutat, hogy ha meló van vele, vagyis nem csak ki kell dobni, akkor kevesebb fog belőle fogyni és a nép a többutas és/vagy saját megoldás felé fog lépni. Itt is volt egy csomó ragequit, hogy nem vesz több PET palackot, mert több a macera azzal, ha vesz egy tartós kulacsot és abban viszi magával a vizet/egyebet.

Az nem áll nekem össze, hogy ha ennek a piacnak a 0.25%-a (én elhiszem neked a számot) tud változni ettől, akkor biztos, hogy jó helyen keresgéljük a bajt?

Több dologról van szó egyszerre, az 1,3 milliárd kupak onnan jött, hogy ennyi került ki a természetbe évente, amíg nem volt hozzárögzítve a flakonhoz. Egyébként ~70 milliárd PET palack fogy évente, az már ~2,3 millió tonna hulladék évente, ami már ~15 százaléka a műanyag csomagolásoknak. Ennek egy jelentős része eddig is vissza volt gyűjtve, a nagy különbség az, hogy a központi válogatás helyett el van osztva a válogatás munkája és költsége azoknál, akik a tényleges fogyasztók. Azon nyilván lehet nyünnyögni, hogy jó-e a jelenlegi automata és mit lehet rajta javítani, de a fő probléma az, hogy ~450 milliós lakosság elhasznál fejenként ~150 PET palackot évente.

gondolom eddig is annyi szemét volt, csak most külön gépesített kukákat csináltak hozzá. Nem hiszem, hogy lényegében változna a szemetelés ettől. Most csak túlbonyolították, még több erőforrásba kerül a visszagyűjtés azoknak, akik nem szemetelnek.

Szerintem ezek égetőbe mennek manapság már. Régen lehet kiválogatva mentek ázsiába. De ez is átláthatatlan számunkra.

Egyébként nem értem ezt a kupak aggodalmat. Ha szelektíven gyűjtötted eddig, akkor - nyilván - kupakkal együtt dobtad ki. Már csak azért is, mert a préselés után ez biztosítja, hogy úgy is maradjon. Ha kommunális kikába, akkor pedig pláne, mert eszi a helyet kuka nélkül. Az utcán történő, kukába kidobáskor pedig szintén visszatette az ember, mert most külön dobjam a szemetes mellé? Miért? Épp ott vagyok egy szemetes mellett....

Egyébként nem értem ezt a kupak aggodalmat. Ha szelektíven gyűjtötted eddig, akkor - nyilván - kupakkal együtt dobtad ki. Már csak azért is, mert a préselés után ez biztosítja, hogy úgy is maradjon. Ha kommunális kikába, akkor pedig pláne, mert eszi a helyet kuka nélkül.

Ez az elmélet, a gyakorlat meg az, hogy tele a tenger kupakkal... évente ~1,3 milliárd kupak nem került rá a palackra, hanem külön életet élve kikerült a természetbe.

Hjam, egy kiló kupak (~400-500 darab) volt 70 forint. Az is ezért volt, hogy legyen valami motiváció a gyűjtésére, de ettől nem csökkent érdemben a természetbe kikerült kupakok száma, ahogy anno megfogalmazták: morális maszturbáció, sok helyen a kitett gyűjtő árát sem hozta vissza a benne gyűjtött kupak, nettó veszteség volt ebben a formában.

Ahh, ne aggódj. A feleségem képes a felvágott csomagolásából a papírt kitépni és különrakni a szelektívbe. A tejfölös stb. doboz elmosása teljesen alap, úgyis mindig van annyi hely a gépben, hogy ezek beférnek. Néhányat megtartunk tárolónak, a többi megy a szelektívbe.

Amióta van ez az 50 Ft-os hülyeség, csak nálunk áll meg az utcában a szelektíves kukásautó, de még így is összegyűlik egy zsák 2 hetente.

feleségem képes a felvágott csomagolásából a papírt kitépni és különrakni a szelektívbe. A tejfölös stb. doboz elmosása

Van egy fogadásom,hogy ezek nem lesznek ujrahasznositva...

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

"Van egy fogadásom,hogy ezek nem lesznek ujrahasznositva..."

Nem világos, hogy ezt hogy érted. Valóban, nagyon sok, papírnak látszó tárgy nem papír, vagy nem újrahasznosítható (még mindig sokkol a tojástartó, illetve most már teljes a káosz, hogy a hőpapírt azt szabad-e a papírhulladék közé dobni, vagy nem).

Nade... még mindig jobb ha megfelelő technológiával elégetik, mint ha az utcán fújja a szél, kibaszkodják az erdő szélén (vagy ahogy nálunk csinálták otthon, a kertünk vége felé az út mellé), bedobálják élővízbe, és biztos lenne még pár remek példa.

Én valahogy úgy vagyok vele, hogy jobb a kevesebb(*), de jó minőségű hulladék (pl. a papírhoz a papírt, a műanyaghoz a megfelelő műanyagokat, a komposztálhatóhoz a komposztálhatóakat), mint az, hogy "Úgyseleszjó!" és szórni mindent mindenhová ész nélkül (utána meg büszkén mutogatni, hogy "Na, látod? Nem lett jó!).

*) Épp ezért szemrebbenés nélkül dobom a gyanús vagy nem eldönthető dolgokat a kommunális/vegyes hulladékok közé. Illetve felénk osztogatnak egyfajta kisokost, úgy nagyjából minden rendszeresen előforduló hulladékfajtára van benne példa, és nem vagyok rest fellapozni.

 

Na, most már nem fogom megint átírni, így marad...

a feldolgozo uzem hatekonyabban tudja tisztitani, egysegnyi muanyag tisztitasra kevesebb szennyviz keletkezik. ha meg a feldolgozoban ugyis elegetik a vegen akkor tokre feleslegesen csinaltal szennyvizet.

A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!

Én is mindig erre gondolok, amikor más 200 Ft-tal olcsóbban veszi a random ketyerét, amit szép nagy konténerhajók hoznak.
Az életembe pedig feltétlenül hiányzik az n+1. követhetetlen szabályrendszer, amin agyalni kell hogy mikor mit hová kukázzak ki. Amit aztán összeborítanak, seen that. Mindezt az álzöldség hívószavával :)

echo crash > /dev/kmem

a 400 négyzetméternél nagyobb eladótérrel rendelkező, élelmiszert értékesítő üzletben a forgalmazó automata visszaváltó berendezéssel történő visszaváltási lehetőséget biztosít a kötelezően visszaváltási díjas, nem újrahasználható termék visszaváltására, az automata visszaváltó berendezés meghibásodásának esetére alkalmazott kézi átvétel mellett.

https://divany.hu/mindennapi/palack-automata/ A kormányrendeletből idéz, ez alapján ez a kötelezettség csak a 400 négyzetméternél nagyobb boltokra vonatkozik.

ha azt nem is, az aramunkat lazan...

“OpenAI is actively working to strengthen AI infrastructure in the US, which we believe is critical to keeping America at the forefront of global innovation, boosting reindustrialization across the country, and making AI’s benefits accessible to everyone,” a spokesperson for OpenAI said in a statement provided to Bloomberg News.

The push comes as power projects in the US are facing delays due to long wait times to connect to grids, permitting delays, supply chain issues and labor shortages. But energy executives have said powering even a single 5-gigawatt data center would be a challenge.

Amúgy a balfaszabb juniorokét már elvette... amit kiadtam egy-másfél éve egy juniornak, elmagyarázva fél órában, hogy mit kell csinálni, szopott vele két napot, közben jött időnként kérdezni, hogy jó lesz-e ez így, az most fél óra. Ugyanúgy át kell néznem, hogy mi a faszt csinált az AI, mint ahogy át kellett néznem, hogy mi a faszt csinált a balfasz junior, de jóval olcsóbb. És másfél év alatt jelentősen fejlődött, ami nem mondható el a balfasz juniorról.

https://chatgpt.com/share/66f92058-d230-8013-9fd4-2379adc0553d -> https://njt.hu/jogszabaly/2023-450-20-22 > "...az automata visszaváltó berendezés meghibásodásának esetére alkalmazott kézi átvétel mellett."

Őszintén szólva nem értem a különbséget, hacsak nem az van, hogy az adatok frissességére vonatkozó kérdés triggerelte a keresést.

Ez is ide tartozik: egy ismerős vett valami tálcányi fémpalackos sört akárhol. Valaki nagyon ügyesen úgy rendezte, hogy a külső palackokon jól láthatóan ott volt az 50 ft-os embléma - értelemszerűen az egész tálcára számolva ezt kifizettették vele, de a beljebb levő palackok már a nem-visszaváltható, emléma nélküli készletből kerültek ki. Nyilván ez otthon derült ki, X sör elfogyasztása után valamikor.

Ügyes.

Én még a doboz alját se szoktam nézni. A tojástartót felnyitva a tojásokon óvatosan végighúzod a kezed. Ha valamelyik tojás nem mozdul, akkor az valószínűleg repedt/törött, amiatt ragadt bele. (Olyannal még nem találkoztam, ami repedt volt, de nem ragadt bele.) Ha mozdul, de nem simán, akkor valószínűleg kifolyt és valaki már mozgatta izomból.

Újabb módszer:

kinyitom a doboz fedelét, és vizuális tesztelésnek vetem alá a little endian részét. Utána visszacsukom, fejjel lefelé fordítom és úgy nyitom ki, majd újabb vizuális teszt következik - ezúttal a big endian részén a tojásnak.

 

(Aki nem tudná, Swift Gulliverjében szerepel az endianness probléma, és onnan szivárgott át az informatikába.)

/OT

Azt kell csinálni, mint amit én tojásvásárláskor a boltban: minden tojást egyesével kiveszek, megnézem az állapotukat.

Én alapvetően nem szoktam se a boltban, se a piacon examinálni a tojást, elfogy azért 1-1,5 doboz hetente, talán havonta egy-egy olyan van, amit a macska kap meg.

felcseszik az ember agyát, és azokkal mi van amin tök jó a címke csak a gép a 20-dik próbálkozásra se olvassa be? Ja azt buktam. És akkor nem valósult meg "információs rendszer felhasználásával elkövetett csalás bűntette valósul meg ilyenkor"? És nem ritka az ilyen eset.

Nekem van egy szatyornyi, amit nem eszik. Van olyan automata ami benyel belole (50 ft felszamolasa nelkul, szoval buktam).

Ilyet pl. meg nem tudtam visszavaltani (50ftos emblema van rajta):

https://www.groby.hu/termekek/43678-mizse-termeszetes-asvanyviz-1-l-sze…

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

"...visszaváltási lehetőséget biztosít a kötelezőenvisszaváltási díjas, nem újrahasználható termék visszaváltására, az automata visszaváltó  berendezés meghibásodásának esetére alkalmazott kézi átvétel mellett."

Ez persze más farkával a csalánt, de értelmezésem szerint ez hibás működés, és a bótnak biztosítania kéne a kézi visszaváltást. Persze nyilván mutogatnak a masinára, hogy működik, látod!

Esetleg lehetne mutogatni a repont appal, hogy márpedig ez visszaválható.

Minden szép és jó! A számok nem hazudnak!

A tudomány és a hit vitája akkor eldőlt, amikor villámhárítót szereltek a templomokra.

Szerencse, hogy pl. a zöldterületen / aszfalton / sittben talált palackokból még mindig bőven meg lehet élni.

(Tegnap amúgy szemtanúja voltam, hogy a bolti gép takarítását végző helyi segédszemélyzet szorgosan dobálta be a gép melletti szemetesben levő palackokat. Sokan ugyanis a gép hibája esetén, vagy ha valamiért visszaköpi az egyébként visszaváltható palackot az automata, akkor azt a mellette levő  gyűjtóbe dobják és nem mennek vele tovább.)

Most hogy bevezették az 5000Ft-os limitet, mi is változott? 5000-nél nyomtat egy utalványt, aztán elkezdi 0-ról bedobálni...

Hát nem is volt semmi értelme a korlátozásnak. Sokadszor érzem azt, hogy a törvényhozók valami kicsinyes kivagyiságból időnként olyan szabályokat hoznak, aminek az egyetlen értelme, hogy egy csomó szerencsétlennek még szarabb legyen.

Egyszer levittem egy nagy kukaszsaknyi palackot (akkor deritettem fel a kornyek visszavaltoit, es addig is gyult egy par). Nem erte el ennek a toredeket sem a blokkja. A femdoboz persze surubb, abbol tobb fer azonos terfogatba. De ez akkor is ipari mennyiseg. Mit limital? Teljesen mindegy szerintem.

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?