menekülés a CPANEL-ről, újabb áremelés

Sziasztok,

mivel a cpanel megint árat emel, így pár szervert a modernizálással együtt átköltöztetnék egy lehetőleg opensource rendszerre. Szokásos LAMP hosting, elvárás, hogy nginx proxyt tudjon. Fizikai szerverekről van szó, némelyiken 400 domain van.

a következőket néztem, esetleg van pro/contra tapasztalatotok valamelyikkel?

- aapanel.com 
- apiscp.com (ennek meglepett a dokumentáltsága)
- hestiacp
- CWP control-webpanel.com (ezzel nálunk a php frissítés néha elbukik)
- fastpanel (zárt kód, kicsit lassú, de a frontend igényes)

előre is kösz a segítséget

Hozzászólások

KeyHelpet használok én is már kb mióta rátaláltam, ez nagyjából 3-4 éve, én maximálisan elégedett vagyok, szerintem korrekt, jó, és automata frissíti magát a rendszer.

Igazából minden működik aminek működnie kell hibamentesen.

1 dolgot hiányolok belőle, hogy a Control Panel elérési címének ugyanannak kell lennie mint a reverse dns-em..

Másik ami kis szervernek jó saját célra, az a FastPanel.. FastPanelnél lehet a reversem a domainem valami.hu, és panelnek lehet adni egyedi URL -t pl panel.valami.hu

A fentiekkel nincs tapasztalatom. Itt ispconfig van, nekem megfelel.

Mi is ISPconfig-ot használunk, eddig semmi gondunk vele. Ami szolgáltatást mi szeretnénk adni, azt tudja. Én is végignéztem, teszteltem kb. 2 éve az összes elérhető fizetős és ingyenes megoldást, úgy esett erre a választás.

Akkor arra jutottam, hogy cPanel tudásához, lehetőségeihez képest mind kevesebbet nyújt, de át kell mindenkinek gondolni, hogy valóban hiányoznak-e azok a funkciók, vagy csak a hiányérzet elkerülése miatt van cPanel. Meg a másik, hogy az önjelölt "webfejlesztők" (itt a szó degradáló értelmében használva) csak a cPanel-t ismerik, mint az egyszeri user akinek Internet=Facebook, és ragaszkodnak hozzá úgy, hogy nem tudják megmondani, a másik panelon mi is hiányzik valójában (semmi)...

Nginx-et támogat mint webszervert, de nem tudom, hogy "Nginx proxy" alatt pontosan mit értesz (a webszerver előtt fut és kezelje valami módon a panel, vagy a panelről lehessen nginx proxy szolgáltatást konfigurálni admin/ügyfél szinten), meg azt sem, hogy azt támogatja-e OOB.

Szerkesztve: 2022. 12. 29., cs – 12:07

De ezek a saját oldalaid, vagy ez egy tárhelyszolgáltatás ahol mások bérelnek tárhelyet?

Ha tárhelyszolgáltatás, akkor előtte azért egyeztetni kéne az ügyfelekkel, szerintem nem fognak örülni ha eltűnik a jól bevált a felület. Annyira meg fog nőni az ügyfélszolgálat forgalma, hogy azon többet veszítesz, mintha kifizetted volna a licenc díjat :)

subscribe.

nem ismerem a cpanel arazast, de ha 400 domain hostingja sem termeli ki akkor tenyleg draga lehet :)

amugy meg a phpistikek csak cpanelt ismerik, nekik semmi mas nem jo ugyse... pedig igazabol nem is hasznaljak semmire sql adminon kivul.

ahogy nézem, ~40USD/hó plusz veszel hozzá ezt-azt gyorsan a duplája is lehet. az éves szinten ~350K HUF...
az egész mondjuk 4 gépről van kiszolgálva, összesen ~600W - csak az áram 450kWh /hó * 300Ft-al 135K HUF/hó azaz 1.6M/év
ha olyan a célközönség (5-8K/év/tárhely) akkor az éves árbevétel ~2.7M - de ha duplája az éves díj, akkor sem nagyon termeli ki 2 ember bérköltségét...
 

a példaképp feldobott 400 domain kb költségei:

havi 60$ + 0,39$*400 + 16$ (cloudlinux) -> 92800 + hw + hosting

Az igaz, hogy sok teendőt levesz a rendszergazdákról, de néha bele is rak 1-1 meglepit 1-1 frissítés.

Látom, hogy az elmúlt évekhez képest rohamosan fejlesztik, de úgy érzem, hogy ennyit nem ér, és mindenért plusz díjat kérnek és gyakorlatilag nincs belőle kiút.

Néhány szerverünkön már mást (CWP, fastpanel) használunk, de egyik sem az igazi.

400 domain vagy 400 user? Az sem biztos, hogy minden domainnek külön user kell... Egyébként az alap licensz 100db felhasználót tartalmaz, szóval "csak" 300 felhasználónak kell a külön licensz.

Továbbra is azt mondom, hogy hw fejlesztés, összevonás az út inkább. Ezzel együtt áremelést nem fogja senki se megúszni, ha komolyan gondolják. A hoszting költségek 10-20% között nőni fognak, az áramdíjjal lesznek meglepik, és a bérköltség mindenképp nőni fog (vagy eltávozik az ember onnan, vagy minek csinálja, ha "magának" fizet).

400 domain, kb 350 user, de úgy látom egyre inkább elnyomják az "addon domain" lehetőségeket.

ennyi domainnél már nem megy pl a php-fpm se, mert az jóisten memóriája nem elég neki. további összevonást emiatt nem látom célszerűnek.

Attól tartok, hogy a cpanel árakat folyamatosan, rezzenéstelen arccal emelni fogják.

Én pedig inkább a redundanciára költenék, mint cpaneles börtönre...

Nekem a CPanel-t nem kell bemutatni. :) Egy értelmes szerverbe elég lazán pakolsz be 192-256GB RAM-ot, de még egy belépőszintűnél sem nehéz a 128GB (a cpu magszám vs órajel kérdést el lehet dönteni). Ahol van rálátásom, és ráhatásom a CPaneles történetre, ott elég jól bevált a sűrítés, és persze az erőforrások figyelése. Az egyik belépőszerveren (128GB RAM, erős CPU) úgy látom, hogy 600+ account van, minimum ennyi domainnel, és hasít rendesen, pedig ide kerültek erősebb igényű oldalak.

Szerk: Igen tudom, mindenképppen fixen maximálni kell a juzerszámot, az a szentgrál... ezzel szemben, én a monitoringban, meg a valós felhasználásban hiszek. Szerveres sebességproblémás történeket nem kapnak az előfizetők, ez egy komolyan kitűzött, és betartott cél. Sőt, a HDD-s szerverek lassan kivezetésre kerülnek, és mindenki megy SSD-re.

Lehet jobban jártok, hogy ha marad a CPanel, és a fizikai gépeket optimalizáljátok. A 400 domain az nem egy tétel igazság szerint, ha átlagos oldalakat veszünk. Ha forgalmasakból vannak ott, akkor más a helyzet, de azért vannak megoldások, és aki pörget, annak fizetnie kell erősebb tárhely csomagért (CloudLinux és LVE fronton jól lehet korlátozni).

+1 az ispconfig-nak

üdv: pomm

A 852-es kídlap telepötúsa sikeresen befejezádétt

Szerkesztve: 2022. 12. 29., cs – 20:53

Ha stabil, de nem agyon csicsázott is jó, akkor:

https://www.myvestacp.com/

A fejlesztéssel leállt vestacp fork-ja, CPanelhez képest faék, de mindent lehet állítani GUI-n és CLI-ben!!! is.

Illetve megnézném InterWorx-ot is, mi elég sokat használunk belőle, stabil jó, de ő is fizetős.
Kb. egyetlen "hátrány" hogy CentOS alapú.

Vesta fejlesztése állt 1-2 évet, ha jól rémlik debian 9-ig voltak csak csomagok.
myVesta fork-ban, szépen mindent visznek tovább, olyan szinten hogy a korábbi VestaCP-k, sima APT source csere után, upgradelhetőek.

Ha nincsenek nagyon kacifántos elvárások, akkor érdemes ránézni.

Ha több szervered van, akkor tudsz adni menekülési útvonalat a usereknek.

Cpanellel 2x

Mással 1x

Döntsék el ők, hogyan kérik.

Mar 15 eve se ertettem, miert hasznal barki cpanelt. :)

Ha már így felébresztetted az alvó topikot... Azért, mert hisztéria alakult ki körülőtte, hogy "CPanel kell", "hol a Cpanel", közben fogalmuk sincs semmiről, csak egészen addig van őrület, amíg egyszer belépnek, hogy hát van. Néhány kivétel van, aki tényleg egészen elnavgál benne, de attól hogy bármilyen panel, attól még tudnod kell, hogy miért miért állítasz be, miért kell másik PHP verzió, DNS rekord, vagy egyéb beállítás.

nem tudnám kézzel összerakni parancssorból a dolgokat, ilyen egyszerű

Pedig ssh, ssh kulcsok, nginx, php-fpm, certek beconfolasa nem raketatudomany. A dns eggyel problemasabb, de az cpanelen se konnyebb.

Amibe beletorne a bicskam: email szerver nagy szolgaltato (pl. GMail) nelkul.

Hat, tudnak lenni bonyolito tenyezok. Ha mar akkora a projekt, hogy kell load balancer, meg a vhostok kozt vannak kulonbozo PHP verziokat tamogato projektek, azok onmagukban elvisznek rengeteg idot, hogy menjenek. :)

De ennel meg mindig hosszabbnak tunik az email server, de lehet azert, mert azt az egyet tenyleg nem csinaltam soha.

Ez onmagaban tobb idonek tunik, mint amit az osszes tobbivel egyutt vegigszopok.

Amiket felsoroltam, az egyik napon 1 ora se, es a rakovetkezon 20 perc. Akkor is, ha a php-fpm-et kicserelem egy masnyelvu webszerverre.

Erre a mailesre ranezve 3 ora minimum ramegy "vallalkozo tempoban" is.

Nem mindenki született lakatosnak sem, és emiatt hozzá sem fognak lakatos munkához.

Akkor a számítógépes munkákkal miért van az, hogy aki "nem annak született" (értsd: nem ért hozzá, mert nem szánt elég időt a megtanulására) az mégis nekifog ilyen dolgokkal foglalkozni? Miben más a számítógépes munka mint a lakatos ezen a téren (hozzáértés nélkül belekontárkodni)?

Ertem, de ha nem szulettel Linux gurunak, akkor is minimalis tanulassal gyorsabb lennel egy dockerrel, mint egy cpanellel.

Mondom ezt ugy, hogy nem nagyon hasznalok amugy dockert. A docker szerintem pont azoknak valo, akiknek a Linux/unix tudasuk hianya miatt joval gyakoribb jelenseg a reinstall amugy is, mint az szakmailag indokolt lenne.

Elősze szólok, hogy tudom, az én k. any*mat: akkor nem kell olyant csinálni...

A cPanel egy hosting szolgáltatónál kell, ahol az ügyfelek a saját dolgaikat állítgatják benne user friendly (so-so), a szolgáltató munkatársa helyett. Célja az erőforrás spórolás a szolgáltatói élő support-on. De az alatta futó komplett rendszert valakinek fel kell telepíteni és _jól_ kell konfigurálni, majd üzemeltetni, frissíteni, stb. kell.

Az, hogy a cPanel telepítője felhúz magára mindent és egy "valamilyen" konfiggal elindul a rendszer, az még nagyon nincs kész, csak sokan azt hiszik, mert amit vártak, az végül is működik.

Pont ezért van egy csomó szar hosting szolgáltatás, mert úgy indították el, hogy cPanel install next-next-finish és jöhetnek a kuncsaftok, mert ehhez nem kell érteni, és már kész is van.

 

Az persze más, ha valaki igénybe vesz egy hosting szolgáltatást, mert nem tud egy ilyen rendszert összerakni, és ott történetesen cPanel van...

Odáig azért nem mennék, hogy a felmenődet emlegessük, mert abban valóban van némi igazságod, hogy ezzel a supporton is lehet spórolni. De én mégis a kollégával értek alapvetően egyet, az, akinek a szerverüzemeltetés csak cPanel-lel megy, mást nem bír megtanulni, annak nem ajánlom ezt az üzemeltetős műfajt.

Ez a cPanel addig jó, míg működik, addig normik valóban könnyen összekattintgatnak benne bármit, csak aztán ha valami nem megy, akkor rohadt nehéz kinyomozni, hogy miért nem, meg ha megszűnik ilyen támogatás, vagy fizetőssé teszik, akkor meg megy a vergődés, világvége, stb.. Ezt már anno kikepzo-nek is próbáltam elmagyarázni, hogy ha a cPanel-re támaszkodik, akkor sose fogja tudni megoldani magának a problémákat.

Az a baj, hogy ez a cPanel a GUI-hoz ragaszkodás egyik kinövése. Ma már több generáció is felőtt, aki csak GUI-t látott, GUI nélkül semmit nem tud csinálni, mindenhez kell neki GUI, szerveren, beágyazott eszközön, távoli gépen, mindenen, és vergődnek mindenféle webUI-val, X11 forwarddal, RDP-vel, VNC-vel, stb., közben meg ez simán nélkülözhető lenne. A CLI-től félnek, pedig azt se nehezebb megtanulni, csak meg kell szokni, mert egy más koncepció, más workflow. Sokszor hatékonyabb és egyszerűbb, mivel kisebb kód, könnyebben debugolható, mindjárt írogatja a hibakimeneteket, ami naplóba is irányítható, stb.. Nem is hibáztatom ezért a fiatalabb generációt, erre multik nevelték rá az embereket, hogy GUI nélkül nem lehet meglenni, a MS pl. Windows Server kiadásokon is erőlteti. Persze, hogy megszokták, hogy az nekik kell, sőt, elhitték, hogy máshogy nem lehet.

Ez egyébként nem csak szerveren jön ki. Pl. desktop rendszereken is, ha valami supportos dokumentáció van, GUI-hoz be kell rakni egy csomó oldalnyi screenshotot, azon bekarikázni, hogy mire kattintson a felhasználó. Ez a Linuxon a legrosszabb, ahol mindenféle DE és WM jelen lehet (ráadásul ezek témánként, verziónként is változnak kinézetre), ahány disztró, annyiféle felület, ott még ez a munka megtöbbszöröződik. Na már most egy rutinos linuxos, vagy veteran supportos azonnal tud írni ennyi screenshot helyett egyetlen egy soros parancsot, amit ha beilleszt a felhasználó akármelyik disztró termináljába (vagy akár tty-ba is jó, ha épp azt a hibát akarja elhárítani, hogy épp nem működik a grafikus felület), és mindjárt megcsinál mindent, ha valami hiba van, azt kiírja, könnyebb plain text-ként visszajuttatni a supportnak, nem lesz szükség screenshotokra, remote desktop / screen sharing appra, nem kell idegeneknek hozzáférést biztosítania a felhasználónak a gépéhez, stb..

The world runs on Excel spreadsheets. (Dylan Beattie)

Alapjában véve a cPanel (és minden más hosting panel) azt a célt szolgálja, hogy egy hosting szolgáltató rendszerében az ügyfél kezelni tudja a saját (és csakis a saját) szolgáltatásait, csakis addig a mértékig, ami a rendszer működését nem veszélyeztetni.
Egyáltalán nem az a lényegük és céljuk, hogy a hostint rendszer telepítését, elindítását megsegítsék. Az csak egy kényelmi szolgáltatás a hosting üzemeltetőnek, hogy az indulási rutinmunkát megcsinálja a cPanel telepítő, majd a tényleges üzemeltető a saját igényeihez és környezetéhez igazítja azt. De a panelek lényege nem az indulás segítése, hanem az üzemelés segítése az ügyfelek önkiszolgálási képességével.

Egyébként valójában eléggé nehéz lenne CLI-ben megvalósítani azt, hogy az ügyfél módosítani tudja pl. a webszerver rá vonatkozó részét, de csakis azt, ráadásul semmi olyant ne tudjon beleírni oda, ami a webszerver működőképességét veszélyezteti.

Ennél még egy fokkal összetettebb az e-mail tartományok és fiókok kezelése, amit szintén eléggé macerás lenne úgy megcsinálni CLI-ben, hogy az ügyfél szabadsága megmaradjon, de a rendszer működését ne tudja veszélyeztetni (ráadásul az e-mail küldés minden aspektusa is jól legyen beállítva minden tartományra és fiókra).

Ez persze mind osztott környezetekre igaz - dehát ezek a panelek ilyen osztott környezetek kezelésére születtek.

Én azt kifogásolom hogy valaki saját hobbijára csak/elsősorban azért tesz fel cPanel-t, mert az feltelepíti a hosting szoftvereket előkonfigurálva, mert Ő maga nem tudná ezt megtenni. Szóval itt arról volt szó, hogy azért kell cPanel, mert az telepít egy webszervert, PHP-t meg mondjuk mail szervert és DNS szervert, amit a hozzászóló - saját bevallása szerint - kézzel nem tudna megcsinálni. Namost itt jön csak be amit írtál, hogy amint egy dolog nem úgy működik ahogy elvárja (vagy épp úgy működik ahogy kell csak ő mása gondolt, mást várt), akkor már nem fogja tudni megkeresni a hibát/eltérést, mert nem maga készítette az alaprendszert, hanem a cPanel fejlesztőinek default szoftvereivel és default konfigjával fut az egész.

Ha már a topik feléledt. Mi lett végül a CPanel váltós ötletből?

A cPanel pedig ezt mérnöki precizitással építi bele az árazásába.

Anno még iMSCP futott egy vason, amin most már cPanel van és az iMSCP óta van rajta 10--20 weboldal. Az userek mindent el tudtak végezni az előbbi rendszeren is, de a cPanel abszolút plusz pont. Pedig az általa nyújtott feature-ök kihasználatlanok, PHP oldalak, akinek már van két mail-fiókja az kiugró.

A cPanel-nek tényleg van egy olyan neve, ami már önmagában érték az olyan usernek, aki csak webhosztingot kér, nem egy IaS-t...

TheAdam

Ez a szomorú, hogy javarészt a neve "adja el" nem csak végfelhasználóknak, hanem "szakmabelieknek" is.

Azért idézőjeles a szakmabeli, mert az a webfejlesztő, akinek csak a cPanel a webtárhely (mint user-nél: internet=facebook), és nem tudja mi az az FTP, meg webes file kezelő nélkül, és automata Wordpress telepítő gomb nélkül meghalt, az valójában nem szakmabeli, hanem egy kontár.

Már olyant is hallottam állítólag jó nevű webfejletőtől, hogy "cPanelt kell előfizetni" a weboldalhoz, amit készít, nem hosting szolgáltatást vagy webtárhelyet, stb., cépanelt!

Ahol másfajta panel van, amin pont ugyan azokat meg lehet csinálni, ott sokszor hallom, hogy "inkább cPanel kellene, mert azt ismerjük". Miközben kb. 3 percnyi feladat van kb. 5 különböző képernyőn egy webtárhely+adatbázis beállításánál, szóval tök mindegy milyen a panel...

Olyan ez, mint a "nem jó a LibreOffice, mert nekünk eredeti MS Office kell csak!". Aztán megkapják az MS Office 2021-et a 2003 után és leesik az arcuk, hogy dehát mi ez, tök máshogy néz ki (miközben a LibreOffice meg alig tért el a 2003-as eredetitől kinézetben, ami ellen fujjoltak, mert nem pont úgy néz ki).

Én láttam már más paneleket (Plesk, ISPConfig, Vesta) és vagy sokkal fapadosabb a user interfész, mint a cPanelnél, vagy ellenkezőleg, végtelenül túl van bonyolítva. Valójában a legtöbb hasonló projektnek annyit kellene csinálni, hogy 1:1 átveszik a struktúráját a cPanel felületének és kész. 

Blog | @hron84

valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával 

via @snq-

Az a probléma, hogy egyik csodapanel sem orákulum. Tudnod kell, hogy adatbázis kell, hogy PHP, meg DNS rekord, meg miaz, és hogy mit akarsz. Attól hogy klikkelsz, és kényelmes, attól még nem találja ki helyetted, hogy mi kéne. No ez a probléma, ahogy már ezt fentebb felvezezésre került.

És mennyivel kevesebb faxságot csinál az ISPConfig, lásd fő domain DNS bejegyzései cPanelen.  De ott van akár a multiserver setup is, ami, mint olyan cPanel esetén kb. értelmezhetetlen. Sokáig sorolhatnánk még pro/kontra, nyilván ISPConfignak is vannak gyengeségei, de a cPanel körüli nagy hypeot nem tudom mire vélni. Vagyis igen, a WordPress "programozó" marketinges bullshit generalo humanoidnak lehet, hogy tényleg erre van igénye/tudása...

Hát, én üzemeltetésben dolgozom lassan 25 éve, ennek okán kapcsolatba kerülten ügyfelek révén különböző hosting kezelő panelekkel, és nem tudnám kijelenteni, hogy az egyik vagy a másik jobb lenne a többinél. Egy pár éve üzemeltetek is ilyen rendszert, aminél az ISPConfig-ra esett a választás aránylag sok szempont megfontolása és az akkor elérhető, és aktív fejlsztés alatt álló panelek kipróbálása után..

A cPanel nekem eléggé kusza, igazából nem szeretem, ha ügyfélnél azzal kell bármit csinálni, mert nagyon nem intuitív, mit hol találni. Viszont minden megvan egy felületen, csak keresgélni kell (ezen a verzió frissítések során történő átrendezések nem segítenek...).

Az ISPConfig ellenben áttekinthető, de hiányos. Nincs pl. integrált adatbázis kezelés, az "külső" (phpMyAdmin vagy phpPgAdmin) szoftverrel van megoldva (de a rendszerbe be van illesztve persze, kezeli a multi-szerver felállásokat is). Nincs webes file manager, ami ugyan okkal nincs (biztonsági aggályok amit kifejlenek részletesen és van több kényelmes alternatíva), de ezt sokan keresik.

Szerintem a cPanel az egyik relgégebbi, így a legtöbb helyen adaptált, és irtózat jó volt a management, hogy látták, mikor van annyira elterjedve és annyira beépülve mindenhová, hogy ha el kezdenek pénzt kérni, akkor inkább kifizetik, mint lecserélik. Ezzel aztán át is estek a ló túlsó oldalára, hogy mostanra az ügyfél által fizetett (versenybe nyomott árú) hosting díj szemmel látható része megy a cPanel előfizetésére...

És akkor még ott van, hogy CloudLinux, ami megint nem filléres tétel mostanra, ellenben a Debian alappal (amin sok panel működőképes), ami továbbra is stabil, hosszan támogatott és ingyenes. Persze tudom, mi jó a CloudLinux-ban, nem a "semmi" kerül pénzbe.

CloudLinuxból a shared, esetleg a pro változat azért nagyon nem horror havonta, pláne nem, ha több szervered van. Ha már CPanelezel, akkor nem akarsz a CloudLinux-on spórolni. Valójában ha akár csak 100-150 felhasználód van a szerverre, akkor nem létezik, hogy nem termelik ki az árát, hogy ha valóban ez az igényük. Ha neki jajjdedrága, akkor nincs rá szükségük, viszlát, vagy kapnak egy kopasz nginx alapú sztorit és lehet töltögetni, meg az adminnak nyomkodni amit épp kérnek.

Hiába van jó alternatíva, ha az Ügyfelek többsége teljesen rá van a CPanelre gyógyulva. Egyébként a "aránylag jó" alternatívák nemnagyon érik el a CPanel szintjét, és igazán nagyüzemre nem lennének túl nyerőek. Ezekkel úgy találkozunk, hogy mondjuk valaki 1899 január hetvenkettedikén "felpattintott" (hiszen ezek csak úgy pattognak) mondjuk egy ISPConfigot, és 15db oldallal elindultak. Majd valszin később jöttek oda még dolgok, meg látszanak a hekkelések, de frissítve a Debian vagy Ubuntu évek óta nincs, nincs SPF rekord az emailezésnél (az most sláger újra), nincs rendesen beállítva az MTA, a IMAP/POP3 szerver stb. Aztán ezekről van "szerencsénk" CPanelre pakolni az oldalakat.

Nyilván tudom, hogy a nemfrissítés, rosszul beállítás nem az adott konfig/menedzsment panelrendszer hibája, hiszen a CPanelen is külön figyelmet kell arra fordítani, hogy rendben legyen, és pláne ha több szervered van, akkor mindenhol egyező konfig menjen. Ugyanakkor jelzi, hogy az "óhát csak felpattan" típusú történet valójában hol hal el.

cPanelt leváltani nagyon nem könnyű, mert bár közel sem tökéletes, de sok szempontból jó:

- ha az ügyfél szolgáltatót vált akkor nagy az esélye, hogy az előző helyen is cPanel volt, így a migrálása néhány kattintás és az ügyfél is a már ismert, megszokott felületet kapja

- millió apró funkciót tud, ami sok olyan dolog ellen véd amire nem biztos, hogy mindenki gondol ... iszonyat tudás, tapasztalat van a cpanelbe integrálva

- CloudLinux, Immunify360, Jetbackup ... ezek nélkül shared hostingolni több mint izgalmas és képtelenség bármit felelősen vállalni. Nincs annyi haszon ezen, mint amennyit bukni lehet. 

Hátránya az árán kívül:

Teljesen logikátlan a whm felépítése. Felvehetnének egy felhasználói felület tervezőt, mert ez, hogy a programozójuk random oda rakja valahova a funkciót - ahogy sikerül alapon - az valami borzasztó. Szerintem a whm menüben a kereső nélkül képtelenség eligazodni. Ez azért nem normális.

 

A leváltásánál érdemes megvizsgálni, hogy az új rendszer mennyi plusz óra munkát fog igényelni ugyan azon feladat / ügyfélkör esetén. Nem biztos, hogy olcsóbb fizetni plusz embert.

www.szerverplex.hu - VPS, Webtárhely, Domain, Szerver Hosting ...

Ott a lényeg, hogy "nincs annyi haszon ezen".

Sajnos öldöklő lett az árverseny pont az itt kirajzolódó hozzáállás miatt: bérelek egy VPS-t 10 EUR-ért, felpattintok hozzáértés nélkül egy cPanel-t amit felhúz mindent, és szétdobom a szolgáltatást bagóért, mert nekem végülis havi 10-20 EUR-ba kerül, bármennyit hoz, az már nyereség, mert nincs mögötte vállakozás, mindössze 2 óra volt indítani szabadidőben és beletanulni is 2 nap max. Ellenben azzal a sok évvel, ami egy ilyen rendszer működésének és telepítésének és üzemeltetésének tényleges megtanulásához kell.

Aki ezt ennél komolyabban akarja csinálni, annak meg mára a haszon jó részét elviszi a datacenter, az internet kapcsolat és a hosting szoftverek licencei. Így alig marad valami annak, aki az egészet összerakja, üzemelteti, ügyfelet szerez rá, supportálja, stb. Szerintem a panel választás indulásnál eldől, és onnan (bármelyikre is esett a választás) a szolgáltató beleragad, mert óriási munka váltani. Egy menekülő útja van, hogy indít újabb gépeket másik panellal, és vagy párhuzamosan futtatja fixen, vagy megpróbálja rávenni a meglévő kucsaftokat, hogy költözzenek át, hogy a régebbi paneltől meg tudjon szabaduni. Mindkettő út nagyon sok időt és energiát igényel pluszban.

Árversenybe nagyon ritkán szabad belemenni, egy egész "piaccal" szemben pláne.
Meg kell tudni különböztetni (a vásárló számára érthető módon is) hogy a te szolgáltatásod mitől más, mitől több, mitől _megoldás_ az ő konkrét problémájára. Így nem kell részt venned az árversenyben. Ez egy totál másik szakma / szakmák akár. 
Én nagyjából 2016-ban ismertem fel (elsősorban a magam számára) hogy nem szeretnék a technológiai fókuszba beleragadni, el kell mozdulni egy jól definiált üzleti terület felé és ott problémákat megoldani. Nyilván erős IT vonzattal. 
 

Gábriel Ákos

Sajnos a hazai "piaci" viszonyok még mindíg ott járnak, hogy ha pl. volt egy hivatalosan 17%-os infláció, és emelsz mondjuk 10%-ot, akkor kapod az ívet, hogy "hát eddig is drága volt, mit képzelsz", és éves 15e forint körüli dologról van szó. Nagyon nehéz a rendes, és érdemben gondolkodó ügyfeleket kiválogatni, igazából nem lehet, mert ők a kisebbség.

Mindezt úgy, hogy egyesek hisztériás rohamot kapnak (csak minimális a túlzás), ha nincs CPanel, vagy mondjuk nem fér hozzá a DNS rekordokhoz (ugye jellemzően mindenki óránként átállít mindent..., és tudja is mit csinál), de persze szerinte ingyen van. Ott járunk, hogy ha CPanellel rendesen csinálod, akkor körülbelül 0,5-0,7 dollárcent per hónap, per felhasználó a licenszpakk (cpanel, jetbackup, cloudlinux, imunify meg a többi), mindezt úgy, hogy az USD kockázatot te viseled, és jelenleg ez azt nem jelenti, hogy a kőként zuhanó USD-vel folyamatos nyerésben leszel a tervezetthez képest. A másik dolog, hogy a csodálatos CMS-ek egyre erőforrás igényesebbek, illetve egyre több modult KELL!!!! (lásd még hisztériás roham) használni, és egy rendes szerver, rendes tempóval sem lett olcsóbb, lásd USD és EUR árfolyam, illetve azért emeltek finoman a gyártók is. Természetesen elvárás a 0-24-es üfszolg, de még a normál munkaidejit sem két fillér fenntartani.

Aztán amikor éves 15e forintért esetleg picit megáll a weboldal, mert a csodálatos robotmániás idióták "megszállják" a szervert, akkor pislognak, és AZONNALI beavatkozást várnak.

Nemrég CloudLinux 7-ekről 8-ra álltunk át egy partnernél, és eljött az, hogy a TLS 1.2 lett a kvázi kötelező (igen a workaround meg a persze, akkor sosem lesz elvágva a köldökzsinór). Kibukott hányan vannak Win 7-en, azon belül is valami ősoffice-on, esetleg még XP-n, vagy egyéb már rég nem támogatott OS-en.

Ha en havi ezer forintert elo munkaeros szolgaltatast kapnek, en se rohannek sehova. :)

Egyebkent ne erts felre, ezer forintos ugyfelekbol is meg lehet elni, ha minden (de ertsd jol: minden) automatizalva van. Ha valamelyik ugyfel miatt az ejszakas keszenletesnek akar csak fel kell nyitnia a laptopjat, akkor annak az ugyfelnek a teljes eletciklusara tervezett teljes profitot elegetted kb. Nyilvan ha az ezer forintos szolgaltatas a beugro, amivel behuzzatok az ugyfelet a valodi bevetelt generalo funnelbe, akkor oke, ugy ertheto.

Drága a webtárhely, drága a domén, drága a WP fejlesztő (milyen dolog, hogy pénzt kér az ingyenes WP felpakolásáért), drága minden. Kivétel a fancy, fölösleges, havi 50000-es szolgáltatások, az nem drága, amit a vállalkozó megvesz hirtelen felindulásból.

Rengetegen el vannak tévedve, de főleg akik webes megjelenést szeretnének. HA sokat kell hákolni-tákolni az a baj (és ő tud olcsóbbat meg hibamentesebbet), ha nem, akkor meg nem óhajtják kifizetni, mert "megymagátú'"...

 

Gimnazista majd egyetemista zsebpénz(-kiegészítés) gyanánt foglalkoztam ilyesmivel, emiatt valószínűleg nem a legmagasabb nívóval találkoztam, de ezek arra nagyon jók voltak, hogy átgondoljam az olyan ambícióimat, hogy én (nagyon nem) webfejlesztőként fogok kiteljesedni. :D

TheAdam

Hatalmas +1

Az a baromi nagy trukk, hogy nem kell mindenkinek, barmi aron szolgaltatni. Nem egyszer latok itt olyan threadet, amiben valaki elsirja a banatat, hogy apropenzert szolgaltat a letezo legfillerbaszobb ugyfeleknek, o meg megfeszul a sok melotol, mi legyen. Hat mi, baszdmeg, az, hogy amikor lejar a szerzodes, akkor ezektol el kell koszonni. Nem arat emelni, hanem kompletten leepiteni a kerdeses ugyfelet.

Sajat ismerosi korben is latom megnyomorodni az embereket, mert hagyjak magukat lehuzni. Annyi filleres shared hoszting van a neten one-man-show uzemeltetessel, full folosleges csinalni meg egyet a masik szazmillio melle.

Hiába nem szolgáltatsz bármi áron, egy adott méret felett mindenképp megjelennek a mondjuk úgy "erősen árérzékeny" rétegek, vagy eccercsak árérzékeny lesz. Mondjuk ezek maguktól morzsolódnak, az igaz.

Az elmúlt két évben, de inkább 2023-ban nagyon sokak zártak be, illetve erősen fogták vissza a dolgaikat. Olyanok is bőven voltak köztük, akik nemnagyon foglalkoztak azzal, hogy most akkor évente 15-20-25e forintos (pluszáfa) a számla, ha nekik jó a szolgáltatás.

Hiába nem szolgáltatsz bármi áron, egy adott méret felett mindenképp megjelennek a mondjuk úgy "erősen árérzékeny" rétegek, vagy eccercsak árérzékeny lesz.

Ez teljesen igaz, nekem is volt olyan, hogy a legnagyobb ugyfel 200M korul koltott per ev, a legkisebb meg 10M-et. A legkisebbel egyebkent kb. annyi melo volt, mint a legnagyobbal.

Ez epp akkor belefert, mert profitabilis volt a sztori (epp hogy), de nyugodt szivvel elengedtuk volna a kezet, ha hianyzott volna mashonnan a kapacitas.

Adott méret felett az ügyfelek alsó 10%-át szívbaj nélkül le lehet építeni.
Fel kell mérni hogy ez hány százalék áremelést jelent és azt be kell jelenteni.
Ne te mondjál fel, tegye bele a munkát ő (is).
Lehet hogy maradni fog ha nem talál nálad jobb alternatívát. Ez is egy visszajelzés ám.

Gábriel Ákos

Az én tapasztalatom az, hogy olyan ügyfelek szoktak problémázni az áron (más szolgáltatóhoz viszonyított áron), akik a jobb szolgáltatást szeretnék kapni, de az olcsóbb árát szánják csak rá (vagy annyit sem). Azok szájalnak, hogy hú' de drága, meg két website hostingjánál (2x 1GB...) engedni kellene már az árból a volumen miatt, ilyesmik.

Akik csak akarnak egy szolgáltatást, azok megnézik az árat és vagy kérik vagy nem. A legtöbb ember ahhoz a szolgáltatóhoz megy, akit hallott egy haverjától vagy a weboldal készítője ajánlotta. Ráadásul ezek annyit fizetnek, amennyi ki van írva, elvégre az általuk bizalomba fogadott ember szerint az a jó, és annyi amennyi. Az átlag user nem nézegeti a hosting árakat és nem azok ára meg a csomagok tartalma alapján választ, hanem valakinek a javaslata szerint.

Mi pl. nem is vagyunk igazi hosting szolgáltatók, mert elsősorban a meglevő ügyfeleinknek hozuk létre a szolgáltatásunkat, elsősorban a levelezés miatt (hogy ne kelljen 30 on-prem levelező szervert üzemeltetni pár fiókos ügyfeleknek, akik viszont bármi okból nem akarnak MS-be vagy Google-be migrálni), és nem is vagyunk olcsóak (sőt). Akinek nem tetszik, talál mindenféle alternatívát.

Még az egy külön állatfaj, ahol a tényleges ügyfél által megbízott webfejlesztő állít elő egy webapp-ot (nem website), és kezd találgatni, mi mindent kellene tudnia a webhosting-nak, hogy az "én gépemen pedig kifogástalanul működik" fejlesztő cucca működőképessé váljon. Mikor meghallják, hogy bocs, bérelj VPS-t és tegyél rá azt ami kell a rendszeredhez, akkor dobnak egy hátast, hogy dehát az drága, meg drága ember kell hozzá aki megcsinálja, miért nem lehet az éve 5e Ft-os egyszerű webhosting-ot megtuningolni, hogy az ő csillagrombolójuk is működjön rajta 99,999% SLA-val, 15 perces mentéssel és 24/365 élőszavas telefonos support-tal a fejlesztő részére.

Tapasztalat szerint legtöbben (nem a hobbi józsik) valóban nem foglalkoznak az árral. Működik a szolgáltatás évek óta, fizeti ugyan azt a 'csomagot', esetleg ha több tárterület kell, kifizeti a bővítést egységáron az alap mellett. Az utóbbi időben egységesen lett emelve, tudtommal nem okozott problémát. A másik vége (szerencsére kevés) pedig képes hónapokon át ticketet írkálni, hogy ideiglenesen emeljünk már párszáz MB-t, vagy adjunk már ajiba pár GB-ot, mert az a +1000Ft bruttót évente már gondot okoz. Ha ezek kapnának egy másfajta 'felhasználói élményt'(olcsóbb panel/kevesebb feature), akkor egyből menne a hepaj.

Én 2 panelt tudok ajánlani amivel hosszabb távon volt dolgom:

- KeyHelp

- FastPanel

 

Mind a kettő jó, azért pl a FastPanelnek vannak hiányosságai egy KeyHelppel szemben..

 

Pl.: FastPanelbe nincs SSLes e-mail csatlakozás sem, és SSLes FTP csatlakozás sem, tehát FTPS.. Viszont lehet, és bármikor változtatható a panel egyedi elérési URLje.. KeyHelpnél ami a hostod pl valami.hu akkor az lesz panel elérésed is.. Ezért érdemes pl panel.valami.hu -t megadni telepítésnél.

Szerkesztve: 2024. 06. 28., p – 20:33

ISPConfig-ot és HestiaCP-t is használok.

Az előbbi inkább hasonlít tradícionális web cp-nek.

Ha sok vhost-ot kellene üzemeltetnem ügyfeleknek (aka web tárhely szolgáltatás), akkor a kettő közül inkább ISPConfig-ra tenném a voksot. (Ezzel is foglalkozom, de fizetős megoldást használunk supporttal.)

HestiaCP-t magam részére és pár ügyfél részére telepítettem, borzasztó könnyen lehet használni, upgradelni, belenyúlni sem egy nagy kaland. Ez a go-to megoldásom, ha kell valami cp felület. Alatta OS-t is lehet upgradelni minden gond nélkül, általában elég jól értelmezgető a guide is.