Haverom küldte át a videót, hogy nézem meg, mennyire cringe hang nélkül veretni, de engem inkább az a kormány"kerék" és annak kezelése kezelhetetlensége lepett meg ...
Hozzászólások
Mi a baj vele? Egy F1-es kormány is csak oldalt fogós.
Belegondolva, én is csak max. a 35%-át használom ki a kormánynak :)
És ott mekkora kormányszögeket kell fordítani? Hóban megcsúszáskor össze kell szedni az autót? Menj ki egy ilyen Knight Reader szarral egy vezetéstechnikai pályára :D :D :D
Egyetértek! Semmi kétségem afelől, hogy ezt bármelyik marketinges azonnal aláírja, hogy rendben van. De melyik mérnök adta az aláírását ehhez a kormányhoz egy normál utakra szánt autónál?
Ha nem első jogsis vezeti, vészkormányzásnál akár reflexből is oda kapna ahol nincs is kormány.
A kormány megbukott. Ahogy sejtettem. Az az "elengedem és hagyom visszapörögni" instant bukás, igazi pancsereknél lehet olyat látni csak normál kormánykerekes autóknál
sőt.. egyik legnagyobb megrökönyödésem volt pár éve, hogy amikor megkaptuk a hivatali autót, és a vezetéséhez kellett egy alapfokú gyakorlati képzés - olyan tanpályán, hogy mellettünk a rendőrmotorosok karusszeleztek.. - és az instruktor közölte, hogy mostantól a 9 3 az új 10 2..
Szerintem itt a hátul lévő részletes követelmények vannak a vizsgalapon, azon nincs konkrétum, csak annyi, hogy "kormányfogása bizonytalan, merev, helytelen", szóval tippre attól függ, a vizsgabiztos miben hisz.
Szerintem 11-1 el még nagyobbat lehetne tekerni, bár ez valószínűleg testalkat és magasság függő. Én személy szerint nem érzem, hogy sokkal hosszabb utat tudnék húzni a 10-2-vel, meg olyan kocsiban is rég ültem, amiben egy rénszarvas teszthez ki kéne rántani a teljes utat.
Ezzel együtt én se ott fogom, csak linkeltem neked a forrást, ami ezt nem konkretizálja, szóval az elfogása a vizsgabiztoson múlik. Nem ez az egyetlen dolog, amit igazságként tanítanak, miközben a kreszből következése, hát, kicsit bizonytalan.
Viszont egy durrdefektnél nem elég stabil. Ezért született meg a 10-2.
Szóval ez igazából nem egy abszolút igazság, hanem egy valahogyan súlyozott kompromisszum. (ami ráadásul akkor keletkezett, amikor 20 centit lötyögő, szervo nélküli, nagyobb utat kérő kormányok voltak az általánosak). Nem lehet, hogy a technika megváltozásával, vagy egyszerűen csak a kockazatok másképp értékelése más kompromisszumhoz is vezethet?
Szerintem a kettő között a gyakorlatban extrém kevés esetben van érdemi különbség, kicsit erős a 10-2-t mint egyetlen elfogadható józan eszet kijelenteni.
9-3 van már régóta. A magyarázat az, hogy vészmanővernél (jávorszarvas teszt) +/-180 fokot tudsz tekerni a kormányon, amennyiben rendesen fogod. 10-2nél kivitelezhetetlen, mert leesik a kezed és nem tudsz forgatni, csak átfogással, amire már nincs idő.
Megkülönböztető jelzés használatára jogosító PÁV I képzésemen már így oktatták 1x éve. Volt szerencsém két alkalommal drivinkcamp-en résztvenni vezetéstechnikai tréningen, ott is így tanítják.
Hát tudja a fene. Nekem 9-3-ban iszonyatosan kényelmetlen, tekintve, hogy nem is lehet átfogni, megmarkolni a kormányt és így kb. két-két ujjal tartja az ember az úton a kocsit...
A beidegződéseken, megszokásokon a legnehezebb változtatni. Markolni sem kell, merevvé teszi az egész karodat, kényelmetlen lesz elég hamar, ahogy írod is. A markolással a finom motorikus mozgások is elvesznek és a kormány rángatása marad, amitől meg az első kerekek vesztik el a tapadásukat hirtelen kormánymozdulatoknál.
Jaja, ha meg nem markolod (ahogy kell), mint düddő gyerek a csöcsöt, akkor a légzsák szépen lelöki a kezed a kormányról, ha azt időben lefelejtetted elengedni. Nem letépi csuklóból meg az ilyen elrettentő faszságok :D
Ezek szerint mások a tapasztalataink. Mondjuk nem írtam sehol, hogy elveszne a finommotorikus mozgásom, kényelmetlen lenne vagy hogy merev lenne a karom akár 4-5 óra vezetés után sem. Átfogom az összes ujjammal a kormányt, de gyengén. Volt már olyan esetem, ahol az mentette meg az úton maradásomat, hogy rá tudtam fogni erősen a kormányra. Két ujjal - nekem - nem biztos hogy sikerült volna.
Természetesen van mozgás a kormánykerék és a kezem között, hiszen nem erőből fogom. A hirtelen kormánymozdulatok bizony nagyon veszélyesek lehetnek, ahol csak lehet kerülni kell azokat, akár két ujjal, akár teli karral végezzük.
Mindegy, nem értünk egyet ebben. Fogjátok két ujjal a kormányt én meg hadd vezessek úgy, ahogy én szeretnék. A lényeg, hogy mindenki a számára lehető legbiztonságosabb módon vegyen részt a közlekedésben.
Azt hittem, csak az én rossz szokásom ez a beakasztott hüvelykujj.
És nem, nem két ujjal fogom: a kormányon hátul ott bemélyedés van, és az ujjaim szépen belesimulnak, ha szorongatni támad kedvem. Az egész tenyerem fogja a kormányt.
"Normális ember már nem kommentel sehol." (c) Poli
Ez konkrétan nem igaz, nézd meg hogy vezetnek a rally pilóták. Az átfogás elkerülése a cél a 9-3-nál, mert onnan már kockázat. Régebbi erős, diffi záras első- vagy összkerekes autó el is töri a csuklódat ha nem kapaszkodsz két kézzel a kormányba.
Szerintem nincs legstabilabb fogás. Mindenkinek az a stabil, amit megszokott. A legtöbben a 9-3 órás fogást preferálják, én is. Ennek nem a stabilitás az oka, hanem ebben a pozícióban éred el legjobban a kormányon a kezelőszerveket, mindjárt kéz alatt vannak.
A magyar úthálózat meg szerintem nem szar. Vagyis igen, de csak átlagos mértékig, így átlagosnak nevezném. Itt a UK-ben is ugyanolyan kátyúsak az utak, csak mondom.
“The world runs on Excel spreadsheets.” (Dylan Beattie)
Két oka van. Az egyik, hogy megváltozott a kormányok felépítése, a kormányba épített légzsák kevesebb kárt okoz neked, ha 9-3-nál fogod baleset esetén, mint 10-12-nél. Utóbbinál eltöri a két alkarod, sőt, le is szakíthatja.
A menetbiztonság szempontjából pedig amúgy ekvivalensek, ugyanannyira tudod kontrollban tartani a járművet mindkét esetben.
Lehet, hogy nem fotelszakértőkkel kellene ezt kivizsgáltatni.
A helyes kormányfogás és kormányzás célja pedig a baleset elkerülése, ha úgy látod, hogy azt nem tudod elkerülni, akkor nem fogni kell a kormányt, hanem elengedni, mellkasod előtt keresztben összetenni :D Ahogy azt az F1 pilóták csinálják.
Megmondta Elon, hogy csak ido kerdese es a kormanyt elhagyjak.
Eloszor a visszapillantot, aztan a sebessegvaltot (kocsi kitalalja merre akarsz menni, van is video, amikor a sorompo razarodik es nem tud hatratolatni), aztan a kormanyt karcsusitjak, es elhagyjak, csak ilyen mankokerek szeru kormany lesz, amit szervizhelyzetekben elo lehet huzni.
Robotaxi vagy mifene:)
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....
Attól még jó, ha a bal egyben ülő delikvens is képes megfogni valamennyire. Mert a technika besz@rhat, de attól még a felelősség a sofőré. És nagyon nem jó, ha egy megcsúszásnál ő is berittyent...
A normál kanyarokban van kb. 90 fokos kormányszög, a 120 feletti nem ritka. https://www.youtube.com/watch?v=U7JcOEKw-r4
Lásd itt például 0:32-nél nincs is hajtűkanyar, mégis olyan 150 fok körüli a kormányszög.
0:35-nél pedig el is engedi a kormányt egy kicsit, hogy 180 foknál nagyobbat tekerjen rajta.
Az irányjelző kezelhetősége sem tűnik valami ergonomikusnak, alsó gomb balra, felső gomb jobbra?
Meg ahhoz képest, hogy egy telefon menetközbeni basztatása szabálysértésnek minősül, a beépített érintőképernyővel ugyanez elfogadható (ez mondjuk nem Tesla-specifikus).
Az irányjelző kezelhetősége sem tűnik valami ergonomikusnak, alsó gomb balra, felső gomb jobbra?
Múltkor egy Technology Connections videóban jött szembe, hogy a srác elmondása szerint, sok beszélgetőpartnere nem rakta össze, hogy az indexet abba az irányba nyomod (fel-le), amerre a kormányt tekered.
Ez alapján lehet, hogy valakinek kézenfekvőbb a szemébe baszni, és rárajzolni a nyilacskákat.
Az a baj, hogy a tobbi gyarto pont ugy majmolja mint a laptopgyartok/telefongyartok az applet.
A hulyeseget atveszik, montha attol lenne sikeres az apple. Nem az apple sikeres ezert megengedhet maganak hulyeseget es kenytelen a kozonsege benyelni (jack dugo, notch, beragasztott akksi, laptop vonalon a butterfly billentyuzet, beragasztott akksi, majd beforrasztott memotia, ujabban beforrasztott merevlemez).
Szoval most lattam egy Daciat aminek szinten volt nagy erintokepernyoje kozepen.
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....
Nekem is ez tűnt fel. És még a debugger is nyitva van, vagy nem tudom mi a tökömet kell nyomkodni rajta. Iszonyú gagyi ez a sok képernyő, fel nem foghatom, hogy hogy nem tűnik fel az embereknek. Egy 7 coll környékéig egy tolatókamera még rendben van, de egy ilyen menűpontokkal teleszart képernyő vezetés közben nem normális dolog. Régebben láttam egy Audit, amiben a képernyő a műszerfalból jött ki. Ha el is tud ugyanott tűnni, akkor számomra az az ideális megoldás. Jöjjön ki ameddig tolatok, aztán tűnjön el amikor haladok. Elképesztő igénytelen egy nagy képernyő egy szép műszerfalon.
Legyen inkább 10, a navihoz jobb azért. és legyen hozzá fizikai csavargatós gomb. Ill a next best thing, hogy a legyen kint a hudon a merre kell menni.
Egyébként a régebbi c merciben kijön, kulti. Volt kölcsön, filoztam, hogy megveszem, de pl Bluetoothin zene nincs, meg egyébként is, andoid auto ftw. Haver mutatta, hogy van aftermarket, az tudja. Na, az nagyobb, és fix. Mondtam hogy jó-jó, de hát ez igy gecironda. Mire belinkelte az egyel újabbat, hogy pont mint a gyári...
Jaja, akkora pont elég, h a navi szépen látszódjon rajta. A nagy képernyő/nulla fizikai gombról mindig az jut eszembe, h na, itt akartak spórolni a dizájnon/anyagon. A legfontosabb funkcióknak igenis legyen saját fizikai gombja/mechanikája. Ha hirtelen elkezd párásodni a szélvédő, akkor ne kelljen menüpontokban kotorásznom, mert addig meghalhatok. Ugyanúgy nem jó az érintésérzékeny felület, mert egy gombot megnyomsz úgy, h oda sem kell nézned, plusz érzed, mikor a gombot/kapcsolót megnyomtad.
Ezt a fost, már elnézést. Egy rakás pillanat volt, amikor egy kézzel fogta csak és a másikkal esélye nem volt segíteni illetve közbeavatkozni. Hogy ezt hogyan engedélyezték az utakon,
Én még úgy tanultam, hogy a kormánykerék tekerésekor a karok nem kerülhetnek x helyzetbe. Csak nők szokták csinálni, hogy nem engedik el egy pillanatra sem, már bocs azoktól, akiket nem érint.
És egyébként mitől lenne jobb a teljes steer-by-wire? A mostani kormányok évtizedek alatt teljesen jók, megbízhatóak lettek. Már megint olyat akarnak továbbfejleszteni, amit nem kéne? (Jó, a Thysenkruppos teszterek melóját valamiért meg kell indokolni).
Az autót vezetők igen nagy hányada, nem fogja sehogy sem a kormányt. Sem így, sem úgy (óra párosok). Csak rajta tartja az egyiket, a másikat meg a váltókaron. Aztán innen kéne gyorsan reagálni váratlan helyzetekre. Szinte senkinek sem sikerül. :-)
egyetértek, ez a kormány olyan nagyszerű találmány mint a macbook touchbarja és idővel ugyan de ott is belátta a gyártó a hibáját. Nekem a hatalmas tablet meg bármilyen érintős kezelőkkel is vannak fenntartásaim, elvonják a vezető figyelmét amire egyelőre még szükség van.
Teljesen rendben van. Kéz a kéz fölött típusú kormányzásra nem jó, de azt nem mindenhol preferálják amúgy sem. UK-ben pl. erőltetik a kézből-kézbe kormányzást, hogy a kezek ne legyenek keresztben, ha kifújódik a légzsák, akkor ne verje a kezeit bele az ember arcába. Fura, de ahány hely, annyi szokás.
Személy szerint utálom ezeket a játékkormányokat. Az egyik autó is hasonló, amin vezetni tanulok, és ezek a modernebb autók nagyon idegesítők egy kezdőnek, annyira simán mennek, annyira sima a kormánytekerés is, hogy nem adja vissza a kezekbe az útról a kereket érzetét. Kicsit mintha villany játékautót vezetne az ember, vagy szimulátort.
Szerk.: a videón a fószer pöcs módjára vezet, de ez nem a kormány miatt van természetesen. Inkább csak adalék.
“The world runs on Excel spreadsheets.” (Dylan Beattie)
Én, ha megkapom, hogy "ok, boomer", akkor vissza szoktam osztani, hogy "right here, zoomer". 'Sztannyi.
Disclaimer: egyébként milleniális (Y-generációs) vagyok, szóval ez külön vicces, dehát biztos túl konzervatívnak tűnök elsőre. :P
Disclaimer #2: Amúgy nincs bajom sem a zoomerekkel (Z-generációsokkal), sem a boomerekkel. Az X-generációsokkal már annál több... (Na nem mindegyikkel, csak egyesekkel...)
"I, Cringe" egy IT blog volt 10-15 évvel ezelőtt, tehát akkor, amikor azok, akikre hivatkozol, még a húgykását kevergették és a csattogós lepkét tologatták.
Ja, most hogy megint torokra vetted, megy a maszatolás és a fejemben turkálás, hogy én mire gondolhattam, amikor egy angol szót használtam ...😆
Pedig mindössze arról van szó, hogy a cringe-t egyszerűbb mobilon bepötyögni, mint azt, higy "szekunder szégyen" vagy azt, hogy "ezt még nézni is fájdalmas" ... ezzel vitatkozz, baz+ 🤭
Aki csak muszájból vezet, akkor biztos nagyon jó egy kussba levő villanyautó, de aki egy kicsit is szereti és/vagy élvezi az autózást, annak kurvára hiányzik a hang. :(
aki egy kicsit is szereti és/vagy élvezi az autózást, annak kurvára hiányzik a hang
Ez tapasztalat vagy csak elmélet? Ezek az autók 500-1000Le közötti konfigurációban jönnek ki, azért az egy alapvető élményt ad, hogy gyakorlatilag egy bármilyen "utcai füstöst" bármilyen sebességnél állva hagy. Én is szoktam szórakoztatni őket, amikor nagyfüsttel kielőznek jobbra, hogy hagyom elmenni pár métert aztán repülőrajtott veszek mellettük. Persze csak szigorúan utas nélkül, mert egyszer egy kollégám majdnem kidobta az ebédet, amikor padlógázt nyomtam a Teslának.
Őszintén szólva soha nem értettem, hogy miért olyan fontos, hogy utcai autó <3s alatt 100-on legyen, és mire jó, hogy 500-1000 LE-t is tudnak, miközben az autópályán rendszeresen látom, hogy 110-zel mennek, mert a megengedett 130k/h-val nem bír elmenni 200km-nél messzebbre, tehát ennek az erőnek a töredékét sem lehet kihasználni.
A nagy pillanatnyi teljesítmény egy lehetőség, amire az esetek 99%-ában nincs szükség, a fennmaradó 1%-ban pedig baromira jól tud jönni. Miért legyen gyengébb, ha erős is lehet? :)
Én egyszer áttettem a Teslát chill módba, aztán rájöttem, hogy hülyeség. A menetpedál (sic!) szerencsére finoman adagolhatóvá teszi a teljesítményt. (Pont azt szeretem az elektromosokban, hogy sokkal kultúráltabban lehet velük autózni, mert nem kell alkalmazkodni a hardver szűk keresztmetszeteihez, pl. nem kell állandóan arra törekedni, hogy a motor optimális fordulatszám-tartományban legyen.)
A nagy teljesítményt azért építik be, hogy gazdaságos legyen. Ugyan az a motor fékezi az autót mint gyorsítja. Ha nagy a teljesítmény, akkor a mozgási energia nagyobb része kerüll vissza az akkuba, és kevesebb alakul hővé.
Nagy mozgási energiához nem kell nagy teljesítmény. Az ahhoz kell, hogy ez a mozgási energia hamar jöjjön létre (alakuljon át). A nagy motorteljesítménynek semmi köze ahhoz, hogy mennyi mozgási energiából lesz hő.
Valamennyit foglalkoztam ennek a matekjával és fizikájával, ami valahogy így van:
Fékezéskor mindig kisebb feszültség keletkezik, mint az akksi feszültsége. (Feltéve, hogy nincsen váltó a rendszerben, ami megnövelné a motor fordulatszámát fékezéshez.) A motor aktív fékezés meghajtása ezt a kisebb feszültséget step-up konvertálja az akksi feszültségére, hogy az akksit tudja tölteni. Ez úgy működik, hogy a tekercset felváltva rövidre zárja a vezérlő (az "alsó" teljesítmény tranzisztorok bekapcsolásával), ekkor növekszik az áram, majd megszakítva az áramkört a tekercsben lévő energia a vezérlő diódáin keresztül (vagy a diódáknak szerintem teljesítmény tranzisztorokkal lehet segíteni ezt is aktívan vezérelve - bonyolultabb, de kisebb lehet a hőveszteség) visszatöltődik az akksiba. Ezt ismételgeti a vezérlő, közben az áramot méri és az átlagértékét szabályozza, így adagolja a fékhatást. Amiért lényeges ez a mechanizmus, az az hogy látható, hogy a hatásfokból a step-up konvertálás jelentősen elvesz, és ez volna a tippem, hogy emiatt jócskán túl kell méretezni a motort ahhoz, hogy a visszatáplálás kellő hatásfokú lehessen. A tekercsek Ohmos ellenállását nagyon kicsire le kell vinni, illetve a mágneses csatolásnak a lehető legerősebbnek kell lenni a motorban. És így az a motor, amivel már hatékonyan lehet regeneratívan fékezni, az meghajtáshoz nagyon erős lesz.
miközben az autópályán rendszeresen látom, hogy 110-zel mennek, mert a megengedett 130k/h-val nem bír elmenni 200km-nél messzebbre
Nem azért mennek 110-el. Hanem kb azért mert az ember bekapcsol minden vezetéstámogató rendszert, elengedi a kormányt, és mindíg van valaki aki megy előtte 111-el.
Én pl. 172Wh / km-el járok (most néztem meg) pályán 150-el, és 450km-ert elemegyek vele. Mivel van 3 év ingyenes Supercharger, ezért 120kW-al simán tudok tölteni. Ha meg hazamegyek, akkor 22kW-os töltő megy a 3x32A-ről.
Tehát adott egy kvázi "sportautó", amit ha MOL-nál töltöm 5086Ft/100km; ha meg a Teslánál akkor 2843 Ft/100km, ha meg otthon akkor 1234Ft/100km áron üzemel.
Imádom az autózás élményét, mögötte levő technikai megvalósitást és a legkevésbé sem hiányzik a belsőégésű motor keltette zaj, vibráció.
Ha egyszer lecserélem az autóimat elektromosra, ezek száműzése lesz az elsődleges szempont.
Hozzászólások
Mi a baj vele?
Egy F1-es kormány is csak oldalt fogós.
Belegondolva, én is csak max. a 35%-át használom ki a kormánynak :)
És ott mekkora kormányszögeket kell fordítani? Hóban megcsúszáskor össze kell szedni az autót? Menj ki egy ilyen Knight Reader szarral egy vezetéstechnikai pályára :D :D :D
trey @ gépház
Egyetértek! Semmi kétségem afelől, hogy ezt bármelyik marketinges azonnal aláírja, hogy rendben van. De melyik mérnök adta az aláírását ehhez a kormányhoz egy normál utakra szánt autónál?
Ha nem első jogsis vezeti, vészkormányzásnál akár reflexből is oda kapna ahol nincs is kormány.
Handras teszteltette profikkal és nem profikkal is:
https://www.youtube.com/watch?v=mHz6jI1py1c
Még a Tesla-rajongó szöszi csaj is kritizálta :)
tl;dw:
A kormány megbukott. Ahogy sejtettem. Az az "elengedem és hagyom visszapörögni" instant bukás, igazi pancsereknél lehet olyat látni csak normál kormánykerekes autóknál
trey @ gépház
Mikor lettél "libsi"? :D
:)
Taki bácsi is megmondta már a Szomszédokban. h a kormánynál lesz a hiba ;-D
"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"
Knight Reader szarr... khm!
Erről kérdezd meg JoeT -t, Ő is Győri, biztos láttad már...
Neki nagyon is bejön a K.R. kormány :)
A neve is gagyi. Mike cipő, Columus dzseki, Gusacci táska és szemüveg, valamint Knight Reader :)
Pajtás, itthon ezzel a vizsgán sem mennél át! "10 és 2 óránál fogja meg a volánt, nem belenyúlva" ... hogy? ezen csak 9 meg 3 óra van 😭
trey @ gépház
a 9 és 3 óra ma már tökéletesen elfogadott, vizsgán is.
sőt.. egyik legnagyobb megrökönyödésem volt pár éve, hogy amikor megkaptuk a hivatali autót, és a vezetéséhez kellett egy alapfokú gyakorlati képzés - olyan tanpályán, hogy mellettünk a rendőrmotorosok karusszeleztek.. - és az instruktor közölte, hogy mostantól a 9 3 az új 10 2..
Elég szomorú, ha így van, bár én ezt kétlem. Forrás?
trey @ gépház
Miért szomorú egyébként, ha valaki úgy fogja? Imho faszott kényelmetlen lehet, de stabilitás szempontjából nem látom a bajt.
https://vizsgakozpont.hu/uploads/2020/dokumentumok/47-tantervi-es-vizsg…
Szerintem itt a hátul lévő részletes követelmények vannak a vizsgalapon, azon nincs konkrétum, csak annyi, hogy "kormányfogása bizonytalan, merev, helytelen", szóval tippre attól függ, a vizsgabiztos miben hisz.
Igen. Ugyanis, egy veszélyhelyzetben, kitérő manővernél 10-2 fogással lehet a legnagyobb kitérő manővert csinálni anélkül, hogy elengednéd a kormányt.
trey @ gépház
Szerintem 11-1 el még nagyobbat lehetne tekerni, bár ez valószínűleg testalkat és magasság függő. Én személy szerint nem érzem, hogy sokkal hosszabb utat tudnék húzni a 10-2-vel, meg olyan kocsiban is rég ültem, amiben egy rénszarvas teszthez ki kéne rántani a teljes utat.
Ezzel együtt én se ott fogom, csak linkeltem neked a forrást, ami ezt nem konkretizálja, szóval az elfogása a vizsgabiztoson múlik. Nem ez az egyetlen dolog, amit igazságként tanítanak, miközben a kreszből következése, hát, kicsit bizonytalan.
Viszont egy durrdefektnél nem elég stabil. Ezért született meg a 10-2.
Az lehet, de emellett ott van még a józan ész.
trey @ gépház
Szóval ez igazából nem egy abszolút igazság, hanem egy valahogyan súlyozott kompromisszum. (ami ráadásul akkor keletkezett, amikor 20 centit lötyögő, szervo nélküli, nagyobb utat kérő kormányok voltak az általánosak). Nem lehet, hogy a technika megváltozásával, vagy egyszerűen csak a kockazatok másképp értékelése más kompromisszumhoz is vezethet?
Szerintem a kettő között a gyakorlatban extrém kevés esetben van érdemi különbség, kicsit erős a 10-2-t mint egyetlen elfogadható józan eszet kijelenteni.
9-3 van már régóta. A magyarázat az, hogy vészmanővernél (jávorszarvas teszt) +/-180 fokot tudsz tekerni a kormányon, amennyiben rendesen fogod. 10-2nél kivitelezhetetlen, mert leesik a kezed és nem tudsz forgatni, csak átfogással, amire már nincs idő.
Megkülönböztető jelzés használatára jogosító PÁV I képzésemen már így oktatták 1x éve. Volt szerencsém két alkalommal drivinkcamp-en résztvenni vezetéstechnikai tréningen, ott is így tanítják.
Ezt el tudom fogadni (hallottam friss jogsistól én is), de pl. egy mondeo-ban nem tudom, hogy hogyan lehetne hosszú távon 9-3-ban fogni. Nekem úgy tűnik, hogy ők 10-2-re tervezték. https://www.amazon.co.uk/MEWANT-Customized-Steering-2014-2020-2015-2020…
Amit linkeltél, az is 9-3-as.
hááát.... számomra nem. Pont nem lehet átfogni 9-3-nál csak 10-2-nél (ahol a jobb fogás érdekében még kissé vastagabb is).
"Rosszul fogod", a hüvelyk ujjad van a küllő és a kormánykerék között a mélyedésben, a tenyered a küllővel egy vonalban, meg is van a 9-3.
Bozony. Pont így. Régebbi Fosomban ilyen kormány volt. Én is 9-3-ban fogtam kényelmesen...
Hát tudja a fene. Nekem 9-3-ban iszonyatosan kényelmetlen, tekintve, hogy nem is lehet átfogni, megmarkolni a kormányt és így kb. két-két ujjal tartja az ember az úton a kocsit...
A beidegződéseken, megszokásokon a legnehezebb változtatni. Markolni sem kell, merevvé teszi az egész karodat, kényelmetlen lesz elég hamar, ahogy írod is. A markolással a finom motorikus mozgások is elvesznek és a kormány rángatása marad, amitől meg az első kerekek vesztik el a tapadásukat hirtelen kormánymozdulatoknál.
Jaja, ha meg nem markolod (ahogy kell), mint düddő gyerek a csöcsöt, akkor a légzsák szépen lelöki a kezed a kormányról, ha azt időben lefelejtetted elengedni. Nem letépi csuklóból meg az ilyen elrettentő faszságok :D
trey @ gépház
Ezek szerint mások a tapasztalataink. Mondjuk nem írtam sehol, hogy elveszne a finommotorikus mozgásom, kényelmetlen lenne vagy hogy merev lenne a karom akár 4-5 óra vezetés után sem. Átfogom az összes ujjammal a kormányt, de gyengén. Volt már olyan esetem, ahol az mentette meg az úton maradásomat, hogy rá tudtam fogni erősen a kormányra. Két ujjal - nekem - nem biztos hogy sikerült volna.
Természetesen van mozgás a kormánykerék és a kezem között, hiszen nem erőből fogom. A hirtelen kormánymozdulatok bizony nagyon veszélyesek lehetnek, ahol csak lehet kerülni kell azokat, akár két ujjal, akár teli karral végezzük.
Mindegy, nem értünk egyet ebben. Fogjátok két ujjal a kormányt én meg hadd vezessek úgy, ahogy én szeretnék. A lényeg, hogy mindenki a számára lehető legbiztonságosabb módon vegyen részt a közlekedésben.
Azt hittem, csak az én rossz szokásom ez a beakasztott hüvelykujj.
És nem, nem két ujjal fogom: a kormányon hátul ott bemélyedés van, és az ujjaim szépen belesimulnak, ha szorongatni támad kedvem. Az egész tenyerem fogja a kormányt.
"Normális ember már nem kommentel sehol." (c) Poli
Ez konkrétan nem igaz, nézd meg hogy vezetnek a rally pilóták. Az átfogás elkerülése a cél a 9-3-nál, mert onnan már kockázat. Régebbi erős, diffi záras első- vagy összkerekes autó el is töri a csuklódat ha nem kapaszkodsz két kézzel a kormányba.
3:00 https://youtu.be/XKiUilpvIvI
Vizsgához annyit, hogy 3 éve vizsgáztam, nincs már (szerencsére) előírva a 10-2.
Viszont 9-3-nál a legstabilabb fogás. Ami egy 'enyhén' xar minőségű úthálózaton nem is akkora baj, ha pár kátyút sikerül eltalálnod.
Szerintem nincs legstabilabb fogás. Mindenkinek az a stabil, amit megszokott. A legtöbben a 9-3 órás fogást preferálják, én is. Ennek nem a stabilitás az oka, hanem ebben a pozícióban éred el legjobban a kormányon a kezelőszerveket, mindjárt kéz alatt vannak.
A magyar úthálózat meg szerintem nem szar. Vagyis igen, de csak átlagos mértékig, így átlagosnak nevezném. Itt a UK-ben is ugyanolyan kátyúsak az utak, csak mondom.
“The world runs on Excel spreadsheets.” (Dylan Beattie)
Szerintem meg van. Egyébként meg voltam angóliában autóval is, így tudom, hogy ott löncshúsból van a kerítés. Üdvözlöm a mókusokat!
Több kutatás is volt erre vonatkozóan, nemzetközi szinten.
https://thenewswheel.com/study-suggests-drivers-keep-their-hands-at-the…
Két oka van. Az egyik, hogy megváltozott a kormányok felépítése, a kormányba épített légzsák kevesebb kárt okoz neked, ha 9-3-nál fogod baleset esetén, mint 10-12-nél. Utóbbinál eltöri a két alkarod, sőt, le is szakíthatja.
A menetbiztonság szempontjából pedig amúgy ekvivalensek, ugyanannyira tudod kontrollban tartani a járművet mindkét esetben.
Tanulmány vs. gyakorlat:
https://hup.hu/comment/2883415#comment-2883415
Lehet, hogy nem fotelszakértőkkel kellene ezt kivizsgáltatni.
A helyes kormányfogás és kormányzás célja pedig a baleset elkerülése, ha úgy látod, hogy azt nem tudod elkerülni, akkor nem fogni kell a kormányt, hanem elengedni, mellkasod előtt keresztben összetenni :D Ahogy azt az F1 pilóták csinálják.
trey @ gépház
"Ezzel nincs probléma, ha így hirtelen ki kell kerülni egy őzet, akkor oké" - konkrét fenti kifogásodra.
Egyébként meg ez a videó a kormány formáját firtatja az eleje alapján, és nem magát a 9-3-as fogást.
Ehhez azért elég rutin kell. Én egyszer toltam meg vkit hátulról, akkor lehajlítottam a kormány karimáját, akkorát támasztottam magamon.
Akkor tessék gyakorolni!
trey @ gépház
Élesben? :)
Mit élesben? Erre vannak a vezetéstechnikai tréningek.
trey @ gépház
Ja, én azt hittem, h a rászaladásos balesetet gyakorolhatnám. :) Mert azt nem szeretném.
Nekem is már így tanították ~14 éve. Plot twist: a légzsák miatt.
9-3-at oktatnak minimum 20 éve.
ne terelj
Megmondta Elon, hogy csak ido kerdese es a kormanyt elhagyjak.
Eloszor a visszapillantot, aztan a sebessegvaltot (kocsi kitalalja merre akarsz menni, van is video, amikor a sorompo razarodik es nem tud hatratolatni), aztan a kormanyt karcsusitjak, es elhagyjak, csak ilyen mankokerek szeru kormany lesz, amit szervizhelyzetekben elo lehet huzni.
Robotaxi vagy mifene:)
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....
johnny taxi
https://youtu.be/eWgrvNHjKkY
A hóban lévő megcsúszást már 12 éve is an ESP fogta meg, nem nünüke a kormánnyal.
Attól még jó, ha a bal egyben ülő delikvens is képes megfogni valamennyire. Mert a technika besz@rhat, de attól még a felelősség a sofőré. És nagyon nem jó, ha egy megcsúszásnál ő is berittyent...
F1-nél közel 160 fokot fordítanak sok kanyarban.
A normál kanyarokban van kb. 90 fokos kormányszög, a 120 feletti nem ritka.
https://www.youtube.com/watch?v=U7JcOEKw-r4
Lásd itt például 0:32-nél nincs is hajtűkanyar, mégis olyan 150 fok körüli a kormányszög.
0:35-nél pedig el is engedi a kormányt egy kicsit, hogy 180 foknál nagyobbat tekerjen rajta.
Altalaban 360 fok, tehat atfogas nelkul tudja korbetekerni.
Rider ;)
Majd defektnél megtudod.
Btw teslát már egy ideje lehet rendelni normális kerékkel is.
A szmájliból remélve ez vicc volt.
Az az ormótlan TV a közepén se semmi. A pimp my ride műsőrban raktak ilyeneket a kocsikba.
A csávó órája tök jól megy hozzá 🤣
trey @ gépház
Uszodában láttam ilyen beléptetős karkötőt :)
Az irányjelző kezelhetősége sem tűnik valami ergonomikusnak, alsó gomb balra, felső gomb jobbra?
Meg ahhoz képest, hogy egy telefon menetközbeni basztatása szabálysértésnek minősül, a beépített érintőképernyővel ugyanez elfogadható (ez mondjuk nem Tesla-specifikus).
Múltkor egy Technology Connections videóban jött szembe, hogy a srác elmondása szerint, sok beszélgetőpartnere nem rakta össze, hogy az indexet abba az irányba nyomod (fel-le), amerre a kormányt tekered.
Ez alapján lehet, hogy valakinek kézenfekvőbb a szemébe baszni, és rárajzolni a nyilacskákat.
Hátha szeretne valaki egy ilyen órát: https://www.arukereso.hu/ora-c65/casio/ga-2100ske-7aer-p715220634/ vagy hasonlót https://www.arukereso.hu/CategorySearch.php?st=ga-2100.
Az a baj, hogy a tobbi gyarto pont ugy majmolja mint a laptopgyartok/telefongyartok az applet.
A hulyeseget atveszik, montha attol lenne sikeres az apple. Nem az apple sikeres ezert megengedhet maganak hulyeseget es kenytelen a kozonsege benyelni (jack dugo, notch, beragasztott akksi, laptop vonalon a butterfly billentyuzet, beragasztott akksi, majd beforrasztott memotia, ujabban beforrasztott merevlemez).
Szoval most lattam egy Daciat aminek szinten volt nagy erintokepernyoje kozepen.
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....
Ez is olyan, mintha a tervező kifelejtette volna, és utólag odahekkelték:
https://www.topgear.com/sites/default/files/cars-car/carousel/2020/12/d…
Nekem is ez tűnt fel. És még a debugger is nyitva van, vagy nem tudom mi a tökömet kell nyomkodni rajta. Iszonyú gagyi ez a sok képernyő, fel nem foghatom, hogy hogy nem tűnik fel az embereknek. Egy 7 coll környékéig egy tolatókamera még rendben van, de egy ilyen menűpontokkal teleszart képernyő vezetés közben nem normális dolog. Régebben láttam egy Audit, amiben a képernyő a műszerfalból jött ki. Ha el is tud ugyanott tűnni, akkor számomra az az ideális megoldás. Jöjjön ki ameddig tolatok, aztán tűnjön el amikor haladok. Elképesztő igénytelen egy nagy képernyő egy szép műszerfalon.
Legyen inkább 10, a navihoz jobb azért. és legyen hozzá fizikai csavargatós gomb. Ill a next best thing, hogy a legyen kint a hudon a merre kell menni.
Egyébként a régebbi c merciben kijön, kulti. Volt kölcsön, filoztam, hogy megveszem, de pl Bluetoothin zene nincs, meg egyébként is, andoid auto ftw. Haver mutatta, hogy van aftermarket, az tudja. Na, az nagyobb, és fix. Mondtam hogy jó-jó, de hát ez igy gecironda. Mire belinkelte az egyel újabbat, hogy pont mint a gyári...
Jaja, akkora pont elég, h a navi szépen látszódjon rajta. A nagy képernyő/nulla fizikai gombról mindig az jut eszembe, h na, itt akartak spórolni a dizájnon/anyagon. A legfontosabb funkcióknak igenis legyen saját fizikai gombja/mechanikája. Ha hirtelen elkezd párásodni a szélvédő, akkor ne kelljen menüpontokban kotorásznom, mert addig meghalhatok. Ugyanúgy nem jó az érintésérzékeny felület, mert egy gombot megnyomsz úgy, h oda sem kell nézned, plusz érzed, mikor a gombot/kapcsolót megnyomtad.
Ezt a fost, már elnézést. Egy rakás pillanat volt, amikor egy kézzel fogta csak és a másikkal esélye nem volt segíteni illetve közbeavatkozni. Hogy ezt hogyan engedélyezték az utakon,
azt el nem tudom képzelni.
"nezem meg"?
Én még úgy tanultam, hogy a kormánykerék tekerésekor a karok nem kerülhetnek x helyzetbe. Csak nők szokták csinálni, hogy nem engedik el egy pillanatra sem, már bocs azoktól, akiket nem érint.
kicsit off: az elektromos autokban is van szervo kormany? vagy ott hogy oldjak meg? a kormany csak egy potmeter?
Szerintem ugyanolyan a kormány, mint az újabb ICE-os autókban, full elektromos szervokormány.
itt azt írják, hogy csak néhány utcai autóban van steer-by-wire
https://www.makeuseof.com/what-is-steer-by-wire-technology/
A mostani teslákban azt hiszem játék közben nem mozog a kerék, de amúgy az sem drive-by-wire még.
És egyébként mitől lenne jobb a teljes steer-by-wire? A mostani kormányok évtizedek alatt teljesen jók, megbízhatóak lettek. Már megint olyat akarnak továbbfejleszteni, amit nem kéne? (Jó, a Thysenkruppos teszterek melóját valamiért meg kell indokolni).
Pedig azon megy a para, hogy mennyire koptatja gumit...
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....
Nem a gumi koptatás lenne a gond, mert azt leszarná az ember, hanem a szilentek/futómű... De nyilván játék közben a játékot irányítja a kormány.
ja, hogy úgy, akkor rosszul sejtettem.
Hol és hogyan szűnik meg a mechanikus kapcsolat a kormány, a kormányoszlop, kormánymű között valahol, ha játékot indít az ember?
Szerk: Gyors Google keresés, első találat azt mondja, hogy mozog a kerék játék közben.
https://www.quora.com/Does-Beach-Buggy-Racing-in-a-Tesla-hurt-the-tires….
disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.
Az autót vezetők igen nagy hányada, nem fogja sehogy sem a kormányt. Sem így, sem úgy (óra párosok). Csak rajta tartja az egyiket, a másikat meg a váltókaron. Aztán innen kéne gyorsan reagálni váratlan helyzetekre. Szinte senkinek sem sikerül. :-)
tesla traktorra is ilyen lesz majd?!:D
Tudtommal kormánnyal is lehet kérni, nem csak ezzel a ratyi videojáték-kontrollerrel.
Már. Elején nem lehetett.
egyetértek, ez a kormány olyan nagyszerű találmány mint a macbook touchbarja és idővel ugyan de ott is belátta a gyártó a hibáját. Nekem a hatalmas tablet meg bármilyen érintős kezelőkkel is vannak fenntartásaim, elvonják a vezető figyelmét amire egyelőre még szükség van.
Teljesen rendben van. Kéz a kéz fölött típusú kormányzásra nem jó, de azt nem mindenhol preferálják amúgy sem. UK-ben pl. erőltetik a kézből-kézbe kormányzást, hogy a kezek ne legyenek keresztben, ha kifújódik a légzsák, akkor ne verje a kezeit bele az ember arcába. Fura, de ahány hely, annyi szokás.
Személy szerint utálom ezeket a játékkormányokat. Az egyik autó is hasonló, amin vezetni tanulok, és ezek a modernebb autók nagyon idegesítők egy kezdőnek, annyira simán mennek, annyira sima a kormánytekerés is, hogy nem adja vissza a kezekbe az útról a kereket érzetét. Kicsit mintha villany játékautót vezetne az ember, vagy szimulátort.
Szerk.: a videón a fószer pöcs módjára vezet, de ez nem a kormány miatt van természetesen. Inkább csak adalék.
“The world runs on Excel spreadsheets.” (Dylan Beattie)
10 óra 10 perc... gondolom nem véletlen osztogatják a közvetlenebb vezetés oktatók azt a tockost, ha ezt a sokadik alkalommal sem sikerül.
Így lehetne a gyalogosokat és a szembe jövő egyéb dolgokat a legkönnyebben kikerülni.
De erre is van megoldás, itt jön a képbe tesla cybertruck, az keresztül megy mindenen. :)
Már nincs, és okkal. Lásd feljebb. 9/3 preferált.
Ettől még ez a kormány szar, azt nem vitatom.
Kormanytol fuggetlenul az az igazan cringe, amikor egy boomer hasznalja ezt a kifejezest.. :)
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség
Mi az a brummer, amit emlegetsz?
https://index.hu/kultur/2019/11/22/ok_boomer_z_generacio_baby_boomer/ - ha mar szlengeskedunk.. :)
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség
El kell kenni a kis pelenkások képét, akkor megtanulják, hogy kivel pimaszkodjanak a kis mocskok...
A kis pelenkások bár koruknál fogva tapasztalatlanok, mégis van közöttük sok bölcsis...
Ha ez a "bölcs is" értelmezés tudatában került lejegyzésre, akkor emelem kalapom :)
Igen, ez élőszóban az igazi :-D
Én, ha megkapom, hogy "ok, boomer", akkor vissza szoktam osztani, hogy "right here, zoomer". 'Sztannyi.
Disclaimer: egyébként milleniális (Y-generációs) vagyok, szóval ez külön vicces, dehát biztos túl konzervatívnak tűnök elsőre. :P
Disclaimer #2: Amúgy nincs bajom sem a zoomerekkel (Z-generációsokkal), sem a boomerekkel. Az X-generációsokkal már annál több... (Na nem mindegyikkel, csak egyesekkel...)
Oldschool Computer - http://oscomp.hu
"I, Cringe" egy IT blog volt 10-15 évvel ezelőtt, tehát akkor, amikor azok, akikre hivatkozol, még a húgykását kevergették és a csattogós lepkét tologatták.
trey @ gépház
Csakhogy itt te egyaltalan nem erre utaltal, hanem "tredyfancysexy"-nek gondolt szlengtudasod villogtatva probaltal fiatalosnak latszani. :)
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség
Ja, most hogy megint torokra vetted, megy a maszatolás és a fejemben turkálás, hogy én mire gondolhattam, amikor egy angol szót használtam ...😆
Pedig mindössze arról van szó, hogy a cringe-t egyszerűbb mobilon bepötyögni, mint azt, higy "szekunder szégyen" vagy azt, hogy "ezt még nézni is fájdalmas" ... ezzel vitatkozz, baz+ 🤭
trey @ gépház
..Magyarazzad csak meg hogy -gazabol miert is nem te vagy a faszkalap, ez az igazi "cringe".. 😀
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség
Annyira cringe vagy, hogy erre már nincsenek is szavak ;)
trey @ gépház
Mondod te, aki kinosan indokolatlanul (es ertelmetlenul) ismetelgeti a "cringe"-kifejezest... :)
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség
cringe, cringeeee, criinge! KRINDZS!
trey @ gépház
De akko' most megse arany minden amit az elonmusk szarik???? ne maaaaa' !!!!444!!
Eddig se volt az. Biztosan más mozit nézel.
trey @ gépház
Aki csak muszájból vezet, akkor biztos nagyon jó egy kussba levő villanyautó, de aki egy kicsit is szereti és/vagy élvezi az autózást, annak kurvára hiányzik a hang. :(
"Sose a gép a hülye."
Ez tapasztalat vagy csak elmélet? Ezek az autók 500-1000Le közötti konfigurációban jönnek ki, azért az egy alapvető élményt ad, hogy gyakorlatilag egy bármilyen "utcai füstöst" bármilyen sebességnél állva hagy. Én is szoktam szórakoztatni őket, amikor nagyfüsttel kielőznek jobbra, hogy hagyom elmenni pár métert aztán repülőrajtott veszek mellettük. Persze csak szigorúan utas nélkül, mert egyszer egy kollégám majdnem kidobta az ebédet, amikor padlógázt nyomtam a Teslának.
Padlóvillanyt nyomtál, ha kérhetnénk :-D
Őszintén szólva soha nem értettem, hogy miért olyan fontos, hogy utcai autó <3s alatt 100-on legyen, és mire jó, hogy 500-1000 LE-t is tudnak, miközben az autópályán rendszeresen látom, hogy 110-zel mennek, mert a megengedett 130k/h-val nem bír elmenni 200km-nél messzebbre, tehát ennek az erőnek a töredékét sem lehet kihasználni.
A nagy pillanatnyi teljesítmény egy lehetőség, amire az esetek 99%-ában nincs szükség, a fennmaradó 1%-ban pedig baromira jól tud jönni. Miért legyen gyengébb, ha erős is lehet? :)
Én egyszer áttettem a Teslát chill módba, aztán rájöttem, hogy hülyeség. A menetpedál (sic!) szerencsére finoman adagolhatóvá teszi a teljesítményt. (Pont azt szeretem az elektromosokban, hogy sokkal kultúráltabban lehet velük autózni, mert nem kell alkalmazkodni a hardver szűk keresztmetszeteihez, pl. nem kell állandóan arra törekedni, hogy a motor optimális fordulatszám-tartományban legyen.)
Probald ki a cvt valtos kocsikat, ott is az optimalis tartomanyban megy a motor.
Domain, tárhely és webes megoldások: aWh
Broáf, a bégetéssel ki lehet üldözni a világból.
A nagy teljesítményt azért építik be, hogy gazdaságos legyen. Ugyan az a motor fékezi az autót mint gyorsítja. Ha nagy a teljesítmény, akkor a mozgási energia nagyobb része kerüll vissza az akkuba, és kevesebb alakul hővé.
Nagy mozgási energiához nem kell nagy teljesítmény. Az ahhoz kell, hogy ez a mozgási energia hamar jöjjön létre (alakuljon át). A nagy motorteljesítménynek semmi köze ahhoz, hogy mennyi mozgási energiából lesz hő.
Valamennyit foglalkoztam ennek a matekjával és fizikájával, ami valahogy így van:
Fékezéskor mindig kisebb feszültség keletkezik, mint az akksi feszültsége. (Feltéve, hogy nincsen váltó a rendszerben, ami megnövelné a motor fordulatszámát fékezéshez.) A motor aktív fékezés meghajtása ezt a kisebb feszültséget step-up konvertálja az akksi feszültségére, hogy az akksit tudja tölteni. Ez úgy működik, hogy a tekercset felváltva rövidre zárja a vezérlő (az "alsó" teljesítmény tranzisztorok bekapcsolásával), ekkor növekszik az áram, majd megszakítva az áramkört a tekercsben lévő energia a vezérlő diódáin keresztül (vagy a diódáknak szerintem teljesítmény tranzisztorokkal lehet segíteni ezt is aktívan vezérelve - bonyolultabb, de kisebb lehet a hőveszteség) visszatöltődik az akksiba. Ezt ismételgeti a vezérlő, közben az áramot méri és az átlagértékét szabályozza, így adagolja a fékhatást. Amiért lényeges ez a mechanizmus, az az hogy látható, hogy a hatásfokból a step-up konvertálás jelentősen elvesz, és ez volna a tippem, hogy emiatt jócskán túl kell méretezni a motort ahhoz, hogy a visszatáplálás kellő hatásfokú lehessen. A tekercsek Ohmos ellenállását nagyon kicsire le kell vinni, illetve a mágneses csatolásnak a lehető legerősebbnek kell lenni a motorban. És így az a motor, amivel már hatékonyan lehet regeneratívan fékezni, az meghajtáshoz nagyon erős lesz.
Ahhoz hogy sokat tudjon rekuperálni nagy áramot kell tudjon átengedni magán a motor/generátor meg az egész rendszer.
Tehát a hatékony rekuperációnak egy "kb ingyenes mellékhatása" a nagy motorteljesítmény - mert az áramnak mindegy melyik irányba közlekedik.
Gábriel Ákos
Nem azért mennek 110-el. Hanem kb azért mert az ember bekapcsol minden vezetéstámogató rendszert, elengedi a kormányt, és mindíg van valaki aki megy előtte 111-el.
Én pl. 172Wh / km-el járok (most néztem meg) pályán 150-el, és 450km-ert elemegyek vele. Mivel van 3 év ingyenes Supercharger, ezért 120kW-al simán tudok tölteni. Ha meg hazamegyek, akkor 22kW-os töltő megy a 3x32A-ről.
Tehát adott egy kvázi "sportautó", amit ha MOL-nál töltöm 5086Ft/100km; ha meg a Teslánál akkor 2843 Ft/100km, ha meg otthon akkor 1234Ft/100km áron üzemel.
Imádom az autózás élményét, mögötte levő technikai megvalósitást és a legkevésbé sem hiányzik a belsőégésű motor keltette zaj, vibráció.
Ha egyszer lecserélem az autóimat elektromosra, ezek száműzése lesz az elsődleges szempont.
Előtte egy
gayelektromos gokartot azért próbálj ki.trey @ gépház
Nekem a kapudrog a villanyautózáshoz az volt, amikor megjelent a Mini Cooper SE. Az valami kurva jó élmény volt elsőre... (ha már gokartélmény...)
Brutál nyomatéka van!