"Akadozni látszik a népszámlálás online felülete"

https://24.hu/belfold/2022/10/01/nepszamlalas-2022-ksh-nepszamlalas-onl…

"...

Jelenleg a kérdőív csak az Ön gépén van eltárolva, ezért kérem, ne zárja be a böngészőt. Kérem várjon egy percet és próbálja meg beküldeni újra az elkészült kérdőívet

– olvasható a felhasználói figyelmeztetésnek tűnő szövegben.

Olvasónk levélben panaszkodott arról, hogy a hosszú kitöltési folyamat után nem lehet beküldeni a kérdőívet. Állítása szerint ő tíznél több alkalommal próbálta, hiába. "

- ez igy eleg fasza lesz...

-- 

20221016: "Erősen akadozik a Népszámlálás 2022 oldala"

https://444.hu/2022/10/16/erosen-akadozik-a-nepszamlalas-2022-oldala

Hozzászólások

Ott a jobb felso sarokban a mentes gomb, erdemes hasznalni. Egyik ismerosom mar vegigvitte, ot kidobta a rendszer idotullepes miatt. Amikor masodszor vegigkattingatta, mar mentett rendszeresen.

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Teljesen váratlanul érte őket a nagy load.

Ami engem meglep, hogy a 2011-es népszámlálást jobban le tudták bonyolítani. Ott se volt a technológiai háttér hibátlan, voltak akadozások, de ahhoz képest nem lett akkora beégés, pedig nem is volt még akkor ebben a netes lebonyolításban gyakorlatuk. Most már van, fejlődött az informatikai háttér is 11 év alatt, erre most már egy régi szintet se tudnak hozni. Bár ki tudja, lehet az a baj, hogy a régi, 2011-es rendszert használják, de azóta több embernek van gépe, nete, okostelefonja, egyéb netképes bizgentyűje, és többen esnének neki, a rendszer meg ezt a megnőtt rohamot nem bírja. Plusz ahogy hallom, már a számolóbiztos se papírnyomtatvánnyal tolja, hanem táblagépekkel, és épp úgy neten töltetik ki, az is extra terhelés a rendszernek, így lényegében már az egész online megy, nem csak egy része.

A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)

fejlődött az informatikai háttér is 11 év alatt, erre most már egy régi szintet se tudnak hozni

Ott a pont! Ezzel mindent elmondtál.

Láttam néhány projektet, ahol az elavult rendszert, az elavult technológiát, az elavult tervezési módszereket és az elavult gépeket friss tudással rendelkező szakemberek hada sokkal jobbá varázsolta.

Az esetek döntő többségében a teljesítmény csökkent és megjósolhatatlan lett (biztosan ezt hívják skálázódásnak :-D), a funkcionalitás romlott - általában funkcióvesztés lépett fel a korábbi rendszerhez képest.

Egy népszámlálás olyan nagy projekt, amit  - különösen az informatikai háttér fejlődése miatt - sok szereplő hajt végre. Volt szerencsém olyanhoz, amikor 28 cég karöltve alkotott. Az eredményt fent leírtnak felelt meg.

A 10 éves informatikai fejlődést feltételezve nem tudok elképzelni olyan "rohamot", amit ne lehetett  volna lekezelni...már ha valaki legalább az ujjain számolgatva megbecsülte a várható terhelést.

Akadozni látszik... No, ez volt a legkisebb szépséghiba! A kérdőív bonyolultsága ugyan messze elmaradt az egyszerű differenciálegyenletek megoldásától, és mégis.

Pl. A végzettségemhez legközelebbi entitás épen értelmetlen és a magyar nyelvvel összeegyeztethetetlen zagyvaság volt. Úgy szemre három mező folyhatott egybe. ;) A KSH ne tudná milyen iskolák milyen diplomákat osztottak? De úgy látszik nem tudja. Legközelebb majd az AI jól kiszedi az "adatbázisokból" ugyanazt, amit most nem sikerült megugrani. ;) A kulcsadatok tartalma megkérdőjelezhető, tisztításra szorul.

Az adathiba után jöjjön egy gyönyörű logikai bukfenc: örgségi nyugdiíjas -> dolgozott-e legalább 1 órát... (Igen, beugrott a barátnőjét helyettesíteni. De nem tudjuk, hogy az 1+óra az mennyi.) -> munkáltatója, foglalkozása ÉÉS gyalog jár be az UTOLSÓ munkahelyére. És ha 35 éve ment nyugdíjba, akkor ezzel megtudtuk, hogy leszbikus-e a papagály! :-D Bizony, itt a next->next eltévedt valahova.

Szerkesztve: 2022. 10. 02., v – 03:51

Nekem be sem tölt az oldal egyáltalán. (USA-ban vagyok most, nem tudom, lehet ehhez van köze?) Akkor én most nem leszek összeszámolva. :)

De csak magyar címekre mentek a levelek a hozzáférési adatokkal nem?

Van Magyarországon "külföldi" címekkel dolgozó internet szolgáltató?

(Ezeket nem tudom, azért kérdezem).

Ha a válasz igen és nincs, akkor szerintem az egy logikus gondolat, hogy külföldről nem engedik használni - amúgy is megy a biztos, ha nem volt online kitöltés.

Személyi kérdőívet állampolgárságtól függetlenül mindenkinek ki kell töltenie, aki október elsején Magyarországon él, azaz azoknak a magyaroknak is, akik 12 hónapnál rövidebb ideje külföldön tartózkodnak

szoval aki 1 honapja migralt ki, az majd jojjon haza kitolteni? :)

A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!

Teljesen váratlanul érte a szervezőket, h mennyien akarják használni, és nyilván megin a soros támadja az egészet. :)

Ez megoldás. :) Találkoztál valaha a flash kitöltős Elektrával? Akkor látnád, hogy azért előre megy, nem hátra. :)

A GEOIP szűrést mondjuk nem értem, oké, hogy aki 12 hónapon belül nem jön haza fiatal azt nem kell beírni, de azért előfordulhat , hogy egy ideigneles migráncs szeretné kitölteni. :)

Engem itt most kizárólag az érdekel itt, hogy ez itt most politika?

(Én már szokásomhoz híven időben beküldtem a népszavazási kérdőívet, probléma nélkül. Ahogy 11,75%-ot kamatozó Állampapírt is vettem már addigra rég, amikor Budapest méltóztatott felkelni délelőtt 10-11 órakor és összedöntötte a Webkincstárt :D  Tudod, ésszel él az ember ... De ezt már sokszor megénekeltem a blogomban, nem az utolsó napon, este 11 órakor megyünk a postára beadni az adóbevallást, csak azért mert egy lusta gecik vagyunk és éjfélig lehet, majd utána telesírjuk a netet, hogy sokan álltak sorba ... Vágod?) 

trey @ gépház

Ez ott hibázik Trey, hogy ennek az online kitöltésnek határideje két hét múlva jár le. Nem az történt ,hogy utolsó nap rászabadult mindenki. Nekem indulás után 10 perccel "szerverhibázott :(" regisztrációkor és valljuk be szombat hajnal negyed egykor valószínűleg nem százezrek próbálták kitölteni. :D Szerintem amúgy sem az a megoldás, hogy alkalmazkodunk a szar megoldásokhoz, hanem , hogy elpicsázzuk aki szállította. 

Hát, mivel szombaton 8:10-kor már az edzőteremben szoktam kezdeni, azt gondolom, hogy ez nem szomorú, hanem egészséges. De nézve az ország általános testi állapotát (teleszart zoknik), nem is csodálom, hogy az, akinek a szombat délben indul csirkepörkölt zabálással, az így néz ki :D

trey @ gépház

Ez nem jelenti azt, hogy egészséges. Beszélgess el egy kardiológussal.

Miért, mi a lényeges különbség kardiológiai szempontból aközött, hogy valaki 0-1 közötti időpontban megy aludni és 8-9 között kel, mintha 21-22 között menne aludni és 5-6 között kelne? Ha valakinek más - mesterséges - időhöz van igazodva a kronotípusa és/vagy cirkadián ritmusa, akkor miért jobb ezt megerőszakolni bármelyik irányba? Amúgy kardiológiai szempontból ideális például ebéd után aludni egy órát, de nincs társadalmi támogatottsága errefelé.

Egyébként is a legjobb akkor aludni, amikor az ember álmos és akkor felkelni, amikor felébredt, mert ez igazodik a legjobban a saját bioritmushoz.

Én meg a szokásomhoz híven, - mert az "alapkőletételem óta" vallom, semmit nem érdemes elsietni, ami az emberben bizonytalanságot szül.., - embere válogatja, kiben mennyi található ebből.., - (pl. szerintem házasságkötés, napelemes szerződéskötés, óvodáskorú gyermekek transzszexuális felvilágosítása, etc...)

- vasárnap a határidő lejárta előtt 2 órával csináltam meg. Szabályosan végig kattingattam, a végén kiadta az "elfogadva" kódot. Semmilyen problémát nem észleltem.

(Ha azt nem tekintem annak, hogy erre az időre a "blokkerokat" kikapcsoltam, mert azok akadályozták a szkriptek normális futását. - Természetesen a böngészőválasztásban is lehetnek "tömény" okok, valamint a párunk okvetetlenkedése is "befigyelhet", mert a kitöltés sebessége miatt, - szerinte, - nem olvastam el elég alaposan a kérdések magyarázatát.)

:)

Off: talán valamit rosszul csináltam, de nekem gond nélkül ment szombaton kora délután.

Nekem még működött, mikor a DDOS-t indítottam... :P

( •̀ᴗ•́)╭∩╮

"speciel a blockchain igenis hogy jó megoldás, ezért nagy erőkkel keressük hozzá a problémát"

"A picsat, az internet a porno es a macskas kepek tarolorandszere! : HJ"

Nekünk kis volt ilyen hibabejelentésünk:

- Valahol valami nem működik.

- Hibajegy lezárva: valahol, valami, megjavítva.

( •̀ᴗ•́)╭∩╮

"speciel a blockchain igenis hogy jó megoldás, ezért nagy erőkkel keressük hozzá a problémát"

"A picsat, az internet a porno es a macskas kepek tarolorandszere! : HJ"

Remélem az adatbiztonság fordítottan arányos a szolgáltatás rendelkezésre állásával. :)

Szerkesztve: 2022. 10. 02., v – 11:05

A mások munkájának a szidalmazása elég balkáni dolog. Vélhetőleg a hibák száma szépen eloszlik a kóderek és üzemeltetők között az országban. Ők csak nagyobb figyelmet kapnak.
Tegye fel a kezét, aki minimum ekkora userbázissal dolgozik és soha nem hibázott!

10 év és korlátlan erőforrás állt rendelkezésre, hogy megtervezzenek, elkészítsenek, auditáljanak (sehol nem érhető el), teszteljenek egy olyan szolgáltatást, aminek a funkciója kimerül abban, hogy hitelesítést követően bekér pár adatot és eltárolja. Ezt a funkcionalitást az EU 27 országában is használják, tehát lett volna lehetőség segítséget kérni, ha itthon nem megy.

Igazából szinte mindent a böngésző csinál, egyedül belépéskor/regisztrációkor/beküldéskor küld adatot.

Az, hogy miért hagyja beküldés után a local storage IndexedDB-ben a kitöltött formot egy másik kérdés. (Legyen biztonsági másolat ? :P)

Tegye fel a kezét, aki minimum ekkora userbázissal dolgozik és soha nem hibázott!

Hát, például az ÁNYK-ból való közvetlen dokumentumfeltöltésnél egyetlen egyszer élesítettük a szerver oldalt, aztán kapott feature frissítést pár hónappal később, nem vagyok ott jó ideje, de szerintem még mindig nagyrészt az a kódbázis fut, amit én írtam... pedig durva terhelést tudott kapni bevallások előtt. A varázslat az volt, hogy specifikáltuk, megterveztük, lefejlesztettük és teljeskörűen leteszteltük élesítés előtt.

Nyilván van olyan, hogy becsúsznak hibák, még a nagyoknál is, lásd például Facebook pár órás állás, de az a nagy különbség, hogy egy jó rendszernél ezek ritkák, nálunk pedig az utóbbi években kivétel nélkül az összes élesített kormányzati és állami rendszer részlegesen vagy teljesen összeomlott, amikor üzemszerűen használni akarták...

--

Amúgy dolgoztam a KSH-nak is anno pár hónapot egy projekten, amilyen balfaszok voltak ott akkor, simán el tudom képzelni, hogy most is azok, mert mitől lenne jobb most ott dolgozni... olyan forgalomhoz vannak szokva, ami töredéke egy ilyen portálnak, ahol két hét alatt kell lenyomni több tízmillió kérést, miközben az érdeklődési görbe tipikusan olyan, hogy az elején és a végén lesz a terhelés tízszerese, középen meg szinte semmi.

Általában egyetértek ezzel, de most a másik topikban mégis elragadtattam magam egy kis beszólásra. Azért mert ez már teljesen trend-szerű lett, hogy ezek az állami dolgok rendre nem működnek és az szokott lenni a szöveg, hogy DDOS az hogy a jogosultak használni próbálják a rendszert.

Egyébként úgy hírlik hogy az ilyen online betyárok legnagyobb része balos érzületű, úgyhogy végülis az sem kizárt, hogy akár valóban kapnak támadást is.

Meg úgy néz ki ez a rendszer most csak az elején döcögött egy picit. 8 körül már működött ugye treynek (akinek furcsa mód mindig minden működik). Az is fura figura lehet aki éjfélkor elkezdte pötyögni csak azért hogy jól beszólhasson. Mikor még jóformán fel sem pörögtek a diszkek és hidegen túráztatták a RAM modulokat is. Úgyhogy korai volt a káröröm és ez a kampány lehet hogy sikeres lesz. Én még kivárok, és vasárnap különben sem dolgozok. Tisztességes ember átszellemül, templomba megy és a családra koncentrál, nem engedi visszarángatni magát ilyen földi hívságokkal.

Hozzánk az illiberális mintaállamok ip címeiről jön a legtöbb támadás. Szerinted amúgy tényleg éjfélkor kapcsolták be a vasat? :) Amúgy egyszerűen mivel fenn voltam gondoltam elkezdem kitölteni (amiről cikkeztek ha jól olvastam amúgy is tegnap este történt :))

Jelentem, a kezem fent, jelentem. És soha nem hibáztam. Olyan volt, hogy architekturálisan volt szar a rendszer. A hozott alapanyag mindig jelentős hatással van a késztermékre.

Amúgy meg ez nem balkán vagy nem balkán kérdés. Nem véletlenül menekül minden jó szakember az állami IT-ból. Aki meg maradt, próbálja a víz felett tartani, mielőtt végleg elsüllyed. Hajrá kontraszelekció!
1. Volt idő kifejleszteni a rendszert? Volt.
2. Szarul működik a rendszer? Igen.

Nem kell tovább magyarázni a bizonyítványt.

Felkészültek a népszámlálásra, csak emberekre nem számítottak! xD 

A felület működik, az már más kérdés, hogy ez nem népszámlálás, hanem konkrétan kihallgatás...

+1

Ha számlálás lenne, akkor nem is kellene semmit tenni, hiszen pontosan tudják ki hol lakik az országban. 
Ha nem így lenne, akkor nem érnének célba a papírok sem!

Ez csak arra jó megint, hogy mindenkiről minél többet megtudni, az alapján befolyásolni, vezetni, irányítani. Mint ahogy már a sok birka fideszest sikerült ugye! De hát birkából sosem elég. Cél a teljes kontroll! 
Ha én ki is töltöm, akkor minden pontba hazugságot fogok írni! Rólam biztos nem fognak semmit megtudni ami valós!
Töltögessék csak a fideszesek és bégessenek hozzá jó hangosan!

Hol dolgozol, mit dolgozol, milyen munkakörben, milyen betegségeid vannak, és még sorolhatnám.
Ezek az adatok mind le vannak adva nekik, szedjék szépen össze ha kíváncsiak rá, s amúgy pedig az is le van adva hogy mekkora házban élek, hányan élünk ott, s ki van oda bejelentve, tehát az egészet totálisan feleslegesnek tartom.

Megbüntetnének. Az meg hogy le van adva az építésügyre hogy mekkora a házad, mik vannak benne, még nem biztos hogy digitalizálva van.  Lakcím sem biztos, hogy az a ház, ahol élsz. Falun élek, szegény környezetben, látom a szoc. területen dolgozóktól. 

gyrgyvrs

> Megbüntetnének.

Rendkívül bepöccent amikor valamibe bele kell egyezni, de ha nem egyezek bele, akkor megbüntetnek. A kurva anyját aki ezt kitalálta, ha büntetéssel fenyegetve vagyok akkor az nem igazi beleegyezés. Olyan ez mint integetni a kedves vezetőnek, vagy hasonló önkéntes okosság.

Biztos az a logika, hogy "az internetes kitöltés önkéntes", ha nem tetszik, akkor ugyanoda egy tablettel a kijárós számlálóbiztos fogja beküldeni ugyanazokat az adatokat, de akkor már nem kérnek hozzájárulást sem. Csak a szokásos látszat pótcselekvés minden.

Mégis rendszeresen találnak egész nagy eltéréseket az ilyen terv-tény adatok között. A népszámlálás sem azt kérdezi, hogy hova vagy bejelentve, hanem fordítva: ez egy lakóingatlan, mondd meg, hányan laknak benne. A lakcímnyilvántartó és a népszámlálás között simán lehet szignifikáns különbség. Például ha tippelnem kéne, az albérletben élők fele sincs bejelentve oda, ahol valójában lakik.

Persze segítene, ha a sok ostoba fasz nem hamis adatokat adna meg, hanem egyszerűen skippelné a neki problémás kérdéseket. Tudom, tudom, O1G, ezért kell elbaszni azt az adatgyűjtést, ami tízévente kormányfüggetlenül megtörténik.

Fogalmam sincs, a törvénysértéseim kimerülnek olyanokban, hogy alkalmanként a sebességhatár és a közigazgatási eljárás határa közötti sebességgel vezetek (adott esetben akár egy halálos 135 km/h is összejön az autópályán!), meg emlékszem, oviban egyszer hagytam megvesztegetni magam egy kalózos legó-készlet néhány elemével, amikor nekem kellett kiválasztani valami játékban a nem tudom, kit. Csapatkapitányt, talán.

Szóval lövésem sincs, hogy a feketemunkások mit csinálnak, simán el tudom képzelni, hogy a hülyébbje bevallja, vagy pl. nem jut eszébe, hogy a borítékba kapott részét a fizujának ne írja be.

Én megadtam, de csak azért mert azt mondtam magamban, hogy aki nem adja meg az tuti gyanús lesz, hogy rendszerellenes, akkor már inkább megadom.

De lehet, hogy ez lett volna a kód, hogy aki velünk van és nem szabad sorozni, az nem ikszeli be a nyereményjátékot, a sok proli meg akiért nem kár, az tuti be fogja ikszelni. Ki tudja?

25 másodperc volt kitölteni, csak tudni kell megfelelő válaszokat adni.

Érdemes a személyi íveken sorba menni mert ha utoljára töltöd az elsőt akkor a kitöltés végén szépen visszaugrik a személy választó oldalra inaktív beküldés gombbal persze ha újra végigpörgeted az utolsó személyt akkor nála már a nyereményoldal jön fel aktív beküldés gombbal :) 

egyreszt kapnak egy olyan adatsort, ami vagy igaz vagy nem (inkabb nem, mivel az orszag okosabb resze fals adatokat ad meg, a hulyebbje pedig a kerdest sem fogja tudni ertelmezni, ha esetleg odaig el is jut, hogy online probalja meg kitolteni), innentol kezdve ez egy ertektelen adathalmaz, amit viszont biztosan ugy fognak alakitani, hogy az nekik jo legyen.

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Szerkesztve: 2022. 10. 03., h – 10:56

Na, elkezdtem. Eddigi megállapításaim:

 > Kérjük, jelölje, hogy az adatkezelési tájékoztató szerinti adatkezeléshez hozzájárul! Amennyiben nem járul hozzá, akkor nem tudja kitölteni a kérdőívet és a nyereményjátékban sem vehet részt.
 
Ide kellene egy link arra, hogy mi van ha opt-outolok az egészből! Baromira idegesítenek ezek amikor valamit el kell fogadni, vagy alá kell írni, és nem derül ki hogy minek.

Például az iskolában is volt egy ilyen hogy mondta a tanár szülőin, hogy ezt és ezt a papírt alá kell írni, hogy beleegyezünk ebbe és abba. Persze jelentkeztem, hogy az nem úgy van, hogy alá kell írni. Ha aláírom, akkor nyilván van lehetőségem arra is, hogy nem írom alá. Az, hogy valamit kötelező aláírni, az fából vaskarika. Mi van akkor ha nem írom alá? Annyit tudott mondani, hogy akkor a folyosón fog ülni a gyerek egyedül a foglalkozás helyett, amit a többieknek tartanak. Azt hiszem ezt inkább alá fogom írni, mert annyira nem vészes a foglalkozás sem, csak éppenséggel az elvvel van bajom, hogy _alá kell írni_.

Volt egy másik eset is, amikor egy külsős csapat által szervezett gyerekprogramra mentek és ehhez kellett hozzájárulni. Itt elolvastam az apró betűt, és az volt benne, hogy nem tudják előre megmondani, hogy mit fognak csinálni a gyerekekkel és még az extrém sportok is fel voltak sorolva. Ha a gyereknek baja esik azért nem felelősek, de ha kárt csinál - azokkal az eszközökkel amiket nem mondanak meg hogy mik -, akkor korlátlanul felelünk érte. Ezen a carte-blanche-on annyira bepöccentem, hogy ezt már nem írtam alá, pedig valójában csak egy néptánc foglalkozásról volt szó. De azt kellett volna aláírnom, hogy akár snowboardozni is vihetik a gyereket a fekete pályára, azért is én volnék a hibás. Nem értem az embereket, mindenki más aláírta. Ez szerencsére egész napos program volt, úgyhogy simán otthon maradt aznap és kész.

Szóval itt úgy tűnik mintha lenne opt-out, de valójában nincsen? Vagy meg lehet próbálni, de akkor gyűlnek a rossz pontjaid a hivatalosan még nem létező polgár-pontozóban?

 

> Van bármilyen látásproblémája, ami nehézséget okoz a mindennapi életben? Ha szemüveget vagy kontaktlencsét visel, csak az ezek használata mellett is fennálló problémákra gondoljon!

Itt meg hirtelen olyan érzésem lett, hogy a majdani sorozáshoz gyűjtik az infót. Csak az a baj, ha meg beírod hogy nem látsz, akkor esetleg ugorhat a jogsid, LOL. Inkább azt írom, hogy rendszeresen bevizelek, hahahahahaha.

 

Kezdem érteni min húzták fel magukat egyesek, ennél kevésbé alapos kikérdezésre számítottam.

Neked biztos ismeretlen, de tudod vannak olyanok akiknek vannak elveik és gerincük  :)

Általában ők tapossák az utat a többieknek.

Senkinek nincs köze világod belsejéhez, neked sincs közöd mások életéhez, csak az Irgalom útján van közöd, Istenektől rendelt kötelességed.

Jó, de mi van ha tényleg elviszik egy tandemugrásra és nem nyílik ki az ernyő? Velem basztak ki, hogy nem voltak képesek leírni, hogy táncprogram lesz, és abba kell beleegyezni. Azt aláírtam volna. Ezt meg nem lehetett felelős szülőként. Az egy dolog, hogy az összes többi aláírta.

Nem tudnak egymásal kommunikálni. A tanár akarna de valószínűleg buta / túlterhelt hozzá, segítség kéne neki. 

Asch meg nem buta hanem antiszociális.

Iskolával kapcsolatban nagyon sok hasonlót látok, kis jóindulattal nagy javulásokat lehet elérni.

Ha van egy konszenzus mindenki kellemesebben érzi magát benne.

Gábriel Ákos

Mivel az egeszsegugyi adatokba is belelatnak, ezert nem kell hozza kulonosebb kutatas, hogy ezt lecsekkoljak - illetve az egy dolog, hogy ki mit ir bele egy ilyen faszsagba, az meg egy masik, hogy mi a valid allapot.

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Aki nem tud visszalépni mentéssel félbehagyás után: ha kopipasztával írod vissza a kódot (négyenként, mert egyben nem működik), akkor az utolsó blokk beírásakor felülírja az első blokkot. Nekem legalábbis ezt csinálta, eltartott egy darabig ameddig rájöttem, hogy ezért nem enged be.

Egy ilyen rendszernél alapból kellene DoS védelem, hiszen egyértelmü, hogy egyszerre sokan ugranak rá.

Minden embernek van lagalább 4 féle igazolványa, biztos benne van legaláb 2 adatbázisban. Azok is akik épp külföldön vannak, gondolom lehet róluk tudni hogy dolgoznak vagy csak 3 hétre mentek nyaralni.

Nem értem miért bemondásos alapon megy ez. Pár ember aki ért az sqlhez egy nap alatt leszűrné az adatbázisokból hogy mennyi is az annyi.

// Hocus Pocus, grab the focus
winSetFocus(...)

http://c2.com/cgi/wiki?FunnyThingsSeenInSourceCodeAndDocumentation

Ez így van, ezért is lesz a következő népszámlálás már állami adatbázisokból összeollózott, és nem kell majd hozzá lakossági közreműködés. Nyilván nem tudnak mindent ellenőrizni, bárki behazudhatja, hogy ő 50 nyelvet beszélő iszlamista komcsi néger transzvesztita zsidó, meg nem 3 hete nyaral. Ezért is próbálják össz-statisztikában nézni, mivel az adatok nem teljesen megbízhatóak.

A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)

Attól függ. Ha az első-második munkahelyed, akkor nem sok. Viszont az ember idővel optimalizálja az életét, én a 4. évtől olyan munkahelyet választottam, ahová a céges kocsival max. 20 perc volt az út (tömegközlekedéssel talán 2x mentem be 10 év alatt). Aztán költözött a munkahely egyre közelebb, én is cserélgettem közelebbi munkahelyekre, most már 10 éve csak kerületen belüli helyet vagyok hajlandó választani, persze most már beleszólásom is van, hogy hol válasszon irodát a munkahely, így most 2 villamosmegálló (kocsival kb. 5 perc a parkolással együtt) a távolság. Ez már home office nélkül is teljesen rendben van :D

Sok van, mi csodalatos...

Megprobaltam belepni. Firefox, mert nem vagyunk allatok. Copy&Paste a 3 jelszoblokkra. Hibas jelszo. Igen, mert az utolso blokk beszurasakor atirja az elso blokkot is ugyanarra. Hogy ez most az FF vagy valami okostojas javascript, azt vadassza az, akit ezert fizetek.

Jelszo javitva. Belepes. Piros csik valami hibaval. Megint csak keresse az, akit ezert fizetek. Fel orara magara hagytam, mert hat van jobb dolgom is. Elfelejtettem bezarni...

Jovok vissza... Hopp, sikeresen belepett valahogy amig nem voltam a gep kozeleben se.

Ha varok meg fel orat, ki is tolti? Na, erre mar nem volt felkeszitve az AI. Vagy epp a tulterheleses tamadasokat verte hosiesen vissza, ami valoban sokkal fontosabb feladat.

Viszont nem volt idokeret-tullepes. Vagy lett volna, de nem mukodott? Mindegy, kaptam PDF-et, amit nem fogok megmutatni. Hiaba csengetnek, kikotottem. Meg mar 10+ eve pont eleg abbol a helybol evente 2 het, es az idenre megvolt mar.

Lusta népség, rosszul fogjátok! Egybe kell másolni nem mezőnként.

     handleTokenPaste(e) {
                    if (e.indexOf("-") > -1) {
                        const t = e.split("-");
                        this.token1 = t[0],
                        this.token2 = t[1],
                        this.token3 = t[2]
                    } else
                        this.token1 = e.slice(0, 4),
                        this.token2 = e.slice(4, 8),
                        this.token3 = e.slice(8, 12)
                }

Ha négyessével másoltok befordul tőle a rendszer, sőt már a kibertámadás határát súrolja!

Amúgy ha már szédszedték az inputot három külön mezőre a logika tényleg azt diktálná, hogy úgy várják a pasztát is. :) 

Némi extra input validation még elfért volna mert például az ABCDEF-GHIJKLO-PQRSTUV is remekül pásztázódik.

nekem elsőre egyből ment. semmi hiba. local storage-ben sem hagyott semmit. biztos én csináltam valamit rosszul.

4 és fél éve csak vim-et használok. elsősorban azért, mert még nem jöttem rá, hogy kell kilépni belőle.

Nekem ha azt lenyitom (és nem csak a formStatus: CLOSED látszik belőle) szépen hozza a cuccot amit beküldtem.:

checkpoints: []
done: ""
doneType: null
fillDate: "ekkorfejeztembe"
form: {id: 'MAIN', records: Array(1), subforms: Array(1), tables: Array(0)} (Ebben vannak a válaszok)
formStatus: "CLOSED"
selectChapter: 0
selectField: 0
selectQuestion: 0
spendTime: ennyidotszamtamra
startDate: "ekkorkezdtem"
worklistId: "azonosító"

Firefox, slack 15.0 - kb 25 perc két ember. Gördülékenyen ment. A kutató-mérnököt, mint foglalkozást nem találtam, csak metallurgiai kiszerelésben, úgyhogy nem cifráztam. A 100.000,- forintra bejelentkeztem (-::

> Sol omnibus lucet.

Megszakított kitöltést próbáltam folytatni. Nem sikerült:

main-es2015.eafea7dd0f906a249c48.js:1 ERROR Error: Uncaught (in promise): SyntaxError: "undefined" is not valid JSON
SyntaxError: "undefined" is not valid JSON
    at JSON.parse (<anonymous>)
    at ip.Load (main-es2015.eafea7dd0f906a249c48.js:1:1699397)
    at ep.Load (main-es2015.eafea7dd0f906a249c48.js:1:1692253)
    at wp.Load (main-es2015.eafea7dd0f906a249c48.js:1:1722630)
    at ep.Load (main-es2015.eafea7dd0f906a249c48.js:1:1692253)
    at e.LoadErrorHandler (main-es2015.eafea7dd0f906a249c48.js:1:1683976)
    at e.DownLoad (main-es2015.eafea7dd0f906a249c48.js:1:1685610)
    at e.Init (main-es2015.eafea7dd0f906a249c48.js:1:1678207)
    at e.InitPrograms (main-es2015.eafea7dd0f906a249c48.js:1:2091820)
    at e.FormInit (main-es2015.eafea7dd0f906a249c48.js:1:2094075)
    at b (polyfills-es2015.455e3230edf9fd85820d.js:1:15910)
    at polyfills-es2015.455e3230edf9fd85820d.js:1:16762
    at l.invokeTask (polyfills-es2015.455e3230edf9fd85820d.js:1:7108)
    at Object.onInvokeTask (main-es2015.eafea7dd0f906a249c48.js:1:234179)
    at l.invokeTask (polyfills-es2015.455e3230edf9fd85820d.js:1:7029)
    at a.runTask (polyfills-es2015.455e3230edf9fd85820d.js:1:2517)
    at T (polyfills-es2015.455e3230edf9fd85820d.js:1:9119)
    at u.invokeTask [as invoke] (polyfills-es2015.455e3230edf9fd85820d.js:1:8187)
    at p (polyfills-es2015.455e3230edf9fd85820d.js:1:20691)
    at d (polyfills-es2015.455e3230edf9fd85820d.js:1:21093)

Írtam a megadott kapcsolat@ címre, és reményem fejeztem ki, hogy az eddig megadott adatok nem vesztek el. Radikálisan csökken az együttműködési kedvem.

Huss, meg is érkezett a válasz:

Javasoljuk törölje a böngészőjéből a böngészési előzményeket, majd próbálja a belépést újra. Ha így sem jár sikerrel, kérjük legyen szíves próbáljon visszalépni a mentett kérdőívbe egy másik napon. Október 16-ig lehet befejezni a kérdőívek kitöltését.

Le se szarták, hogy megírtam, hogy először mobilon kezdtem, majd miután ott betojt, megpróbáltam desktopon. De majd egy másik napon megpróbálom. Talán.

Szánalmas.

https://www.ksh.hu/sajtoszoba_kozlemenyek_tajekoztatok_2022_10_04

Népszámlálás 2022: Túl a félmillió online kitöltésen

Már több mint félmillió háztartásban töltötték ki interneten az október elsején indult népszámlálás kérdőívét. Hétfő estig 570 ezer címről több mint 1,3 millió személyi kérdőív érkezett be a rendszerbe.

trey @ gépház

Kérlek, szoríts jobban, mert az előbb próbáltam, és pontosan ugyanaz a hibaüzenet fogadott. Sajnos Pistike még nem ért rá kijavítani azt az "undefined"-ot, amit a szuperfejlett kódja megpóbált JSON-ként értelmezni.

De ha valakinek van ötlete, hogy én hogyan ronthattam el valamit, örömmel fogadok javaslatokat a korrigálásra, mert jó lenne lezárni ezt a vallatást.

Inkognitó módban próbáltad? (A KAÜ szereti)

Gondolom valami elszaródott a local storageban.

 DownLoad(e) {
                    if (1 == ("aha" === (null == Zm && (Zm = localStorage.getItem("DEVUSER")),
                    Zm)) && null != e && localStorage.setItem("LASTDOWNLOAD", JSON.stringify(e)),
                    null != e) {
                        this.programs.BeforeDownLoad(e);
                        const t = this.programs.formService.form;
                        if (void 0 !== t.data.form.fields)
                            for (const n of t.data.form.fields)
                                this.LoadErrorHandler(n, e, t.readOnly);
                        if (t.data.form.chapters)
                            for (const n of t.data.form.chapters)
                                if (null != n.questions)
                                    for (const r of n.questions)
                                        if (null != r.fields)
                                            for (const n of r.fields)
                                                this.LoadErrorHandler(n, e, t.readOnly);
                        this.SelectLoad(e)
                    }

Ebből tippelem, hogy helyben tárolt jsonal van valami. De tévedhetek, remélem a DEVUSER nem azt jelenti amire gondolok . :)

Igen, szerintem itt pont arra használják amire való, én is így csinálnám, így lehet megközelíteni a mágikus 1000-es szorzót, amit hajtogatni szoktam: https://hup.hu/comment/2836616#comment-2836616

Mármint én is így csinálnám, csak ha én csinálnám, akkor tökéletesen működne természetesen :-P

Próbáltam úgy is, mobilon. Aztán átmentem desktopra, ahol Chrome-on, Safarin és Brave-en is próbáltam.

Nyilván a náluk lévő adat szaródott el, hiszen a hiba a bejelentkezés során jelentkezik. Ha ez így van, akkor jó eséllyel megsemmisült, amit eddig megadtam. Persze október 16-ig még csoda is történhet.

Semmi rendkívüli karakter nem szerepel sehol. 15+ éve webes frontend fejlesztésből élek, így eleve kerültem a problémás dolgokat, mert számítottam rá, hogy szuperszakértők barkácsoltak megint.

Ha új tokent kérek, akkor garantáltan kezdhetem elölről a kérdőív kitöltését, ami persze ugyanúgy megsemmisülhet megint, hiszen ugyanazokat az adatokat adnám meg ismét.

Köszönöm a segítő szándékod, de sok reményt nem fűzök ahhoz, hogy ezt mi meg tudjuk javítani.

Az instrukciók szerint azóta több alkalommal próbáltam, de az "undefined" nem változott vissza a már eddig kitöltött kérdőívvé, ezért ma megint útmutatást kértem a megadott email címen.

És huss, meg is jött a válasz:

"Kérjük igényljen [sic!] új belépsi [sic!] kódot a https://nepszamlalas2022.hu/ oldalon ügyfélkapus regisztrációval, és kezdje újra a kérdőív kitöltését."

Ez igen! Ez minőségi kiszolgálás! Azt hiszem, inkább megvárom a vándormajmot, szarakodjon ő a szuperstabil rendszerükkel, vagy csak kifizetem azt a szaros 200kHUF büntetést.

Szerkesztve: 2022. 10. 05., sze – 09:36

Nekem inkább tartalmi kifogásom volt némelyik része ellen.

- itt is kijött az, hogy a lakcímnyilvántartó és a földhivatali nyilvántartás nincs szinkronban. És a földhivatali kretén, nem ismeri a magasföldszintet, ezért el vannak csúszva az emeletek eggyel. Ők a földhivatalit használták - ebből tudom. Lakcímnyilvántartóban nincs 4edik emelet, a földhivataliban nincs magasföldszint a társasházunknál. Szint kiválasztása után nem lehetett a valós ajtószámot kiválasztani. Nem létező emelet kiválasztás, jó ajtó kiválasztás, emeletnél átállítani a valósra és így megette :D 

- az iskolák, végzettségeknél kreténségnek tartom, hogy az először elvégzettet kérik be, ha kipipálom eleve, hogy van érettségire épülő nappalis. Az utólagos kivonatot letöltve meg látom, hogy ha nem pipáltam volna ki, hogy volt képzésem, akkor az érettségi évének bekérése után megkérdezte volna, hogy van-e bármi más végzettségem és akkor meg a munkavállalás szempontból legmeghatározóbbat kérte volna.

- szeptember utolsó hetében mit csináltál, voltál -e szabin kérdések. Nagyon relevánsak egy 10 éves intervallumon. Pláne a mostani helyzetben. Lehet persze összehasonlítani pillanatnyi állapotot, hogy 2011 és 2022 egyik hetében hányan voltak szabin, de hülyeség.

- teljes igazoltatás jellegű személy beazonosítás

az iskolák, végzettségeknél kreténségnek tartom, hogy az először elvégzettet kérik be, ha kipipálom eleve, hogy van érettségire épülő nappalis

Mindenki érettségizett Magyarországon, akinek valamilyen országban akkreditált egyetemi diplomája van? Első találat a Google-ben.

ez eléggé határeset.

Én arról írtam, hogy ha érettségi + ráépülő képzést pipálok, akkor az első szakmát kell megadni. 
Ha érettségit pipálok, akkor utána külön rákérdez, hogy van-e szakmám, akkor meg a munkámhoz leginkább kapcsolódót kell megadni. 

Ha ezt a kettőt összevonják, akkor az minden lesz, csak nem reprezentatív. Azért a pályaelhagyás nem annyira ritka, s hogy valami újat tanuljon az ember, hogy majd abban helyezkedjen el.
Pont azt nem kérik be, hogy hány szakmád van, melyikben dolgozol... csomó kihagyott ziccer..
Az sem kérdezte, hogy van-e több állásod, vállalkozol-e... ez is nagy ziccer. A wécék száma, meg a konyha mérete viszont nagyon fontos.

Én ma töltöttem ki, technikai hiba nélkül. Két részletben töltöttük ki, így a kitöltés folytatása is rendben működött. Egyetlen problémám az volt, hogy az éppen 2 éves fiam még nem beszél, ugyan tud pár magyar szót, meg pár angol szót. A felület viszont úgy tűnik akkor is elvárja a beszélt nyelv kitöltését, ha az illető még csak pár napos/hetes/hónapos vagy esetleg 1-2 éves csecsemő/gyerek.

Nekem folytatasnal a legkisebb gyereken allt a dropdown de az en adataimat toltotte be.
Itt kicsit elszomorodtam, mert ezt egy jol megirt teszt azonnal kiszurta volna.

Ami fura volt, hogy a kiskoru es a fiatalkoru lanyomnal is nyilatkoztatott a gyerekei szamarol.

Amugy osszessegeben rendben van, ez most udito ugras a tobbi szarhoz kepest ami allami hataskorbe tartozik. 

Egy forintot sem adnék pluszban az ilyenekért. Kibasznám a nyakukba a bírságot, hogy megtanulják egy életre:

A Pató Pál urazás kontraproduktív.

Ezt már 1847-ben megénekelte Petőfi. Gondolom, neki is tele volt a fasza e rest, tunya népséggel:

PATÓ PÁL ÚR

Mint elátkozott királyfi
Túl az Óperencián,
Él magában falujában
Pató Pál úr mogorván.
Be más lenne itt az élet,
Ha egy ifjú feleség...
Közbevágott Pató Pál úr:
„Ej, ráérünk arra még!”

Roskadófélben van a ház,
Hámlik le a vakolat,
S a szél egy darab födéllel
Már tudj’ isten hol szalad;
Javítsuk ki, mert maholnap
Pallásról néz be az ég...
Közbevágott Pató Pál úr:
„Ej, ráérünk arra még!”

Puszta a kert, e helyett a
Szántóföld szépen virít,
Termi bőven a pipacsnak
Mindenféle nemeit.
Mit henyél az a sok béres?
Mit henyélnek az ekék?...
Közbevágott Pató Pál úr:
„Ej, ráérünk arra még!”

Hát a mente, hát a nadrág,
Ugy megritkult, olyan ó,
Hogy szunyoghálónak is már
Csak szükségből volna jó;
Híni kell csak a szabót, a
Posztó meg van véve rég...
Közbevágott Pató Pál úr:
„Ej, ráérünk arra még!”

Életét így tengi által;
Bár apái nékie
Mindent oly bőven hagyának,
Soha sincsen semmije.
De ez nem az ő hibája;
Ő magyarnak születék,
S hazájában ősi jelszó:
„Ej, ráérünk arra még!”

trey @ gépház

Annyira vicces, amikor az egyén mindig próbálja az egyéni felelősségét másra kenni. Ennél már csak az viccesebb, amikor az egyénnek segítsége is van a szar elkenéséhez.

Sehol nem méreteznek peak-re. Aldiban sem építenek 300 kasszát csak azért, mert húsvétkor és karácsonykor sorok állnak.

S mivel ez így van, az ésszel élő ember megoldja a karácsonyi és húsvéti bevásárlást időben. Peak időszakon kívül. A hülye meg ott is tipródik órákat a sorban és szidja a vállalatot, a pénztárost, az univerzumot. Kivéve saját magát.

trey @ gépház

Annyira vicces, amikor az egyén mindig próbálja az egyéni felelősségét másra kenni.

Ezt épp te műveled, azzal, hogy egy skálázhatatlanra tervezett rendszer esetén a felhasználókra kened annak a felelősségét, hogy egyenlően osszák el a terhelést maguk között.

Ennél már csak az viccesebb, amikor az egyénnek segítsége is van a szar elkenéséhez.

Ezt épp te művelet, amikor a szar elkenéséhez segítséget adsz.

--

Ha tudom, hogy a core rendszer egy skálázhatatlan fos, amihez nem lehet érdemben hozzányúlni (helló KSH!), akkor olyan frontend kerül elé, amelyik megakadályozza azt, hogy a core több terhelést kapjon, mint amennyit elbír. Akár egyszerűen azzal, hogy minden felhasználó kap egy vagy több választható időablakot, amikor lehetősége adódik a core rendszer terheléséhez; akár azzal, hogy felépül egy várakozó sor, ami majd hozzáengedi a core rendszerhez a következő felhasználót, ha felszabadul erőforrás; akár azzal, hogy kiteszem az egészet felhőbe és a beküldés egy aszinkron művelet és akkor nem kentem a rendszer tervezéskori egyéni felelősségemet másra, hanem elvégeztem a feladatomat: olyan rendszert terveztem, amelyik mindenki számára transzparensen működve elosztja a terhelést.

Mint írtam, amikor egy adott intervallumban kell valamit megcsinálni, annak mindig olyan terhelési görbéje lesz, ami az elején és a végén peek, középen meg pangás van. Mindig. Kivétel nélkül mindig. Az, hogy te ebből az elején okozol peek-et (össze is omlott a picsába az első nap) vagy mások a végén okoznak peek-et (össze is omlott az utolsó napon a picsába), az teljesen részletkérdés, a rendszer terhelése kapcsán te ugyanúgy probléma vagy azzal, hogy sietsz kitölteni az első nap. Azzal teszel jót a rendszernek, ha az időszak közepén használod.

Sehol nem méreteznek peek-re.

Informatikában? De. Peek-re méreteznek azzal, hogy skálázható rendszereket terveznek, amelyek képesek bármilyen peek-et elviselni értelmes keretek között. Ez a KSH-s bohóckodás beleillik abba a sorba, hogy balfaszok kezében van az informatika, mert ehhez a terhelési csúcshoz nem kell a világ összes vasa. Csak gondolkodni kellene, de azt meg nehéz, főleg, ha olyan terhelési profilt ismernek csak, ami a KSH terhelési békeidőszakban, ami lófasz tejszínhabbal. Igen, sokkal egyszerűbb azt mondani, hogy a köcsög felhasználók megpróbálták használni, ami egyszerűen az, hogy "az egyén mindig próbálja az egyéni felelősségét másra kenni".

Az a probléma, hogy nem akarod megérteni, hogy miről beszélek. Az emberi butaság és ostobaság azon fokáról, hogy ha tudom előre, hogy valami le fog rohadni az utolsó napon (teljesen mindegy milyen okból), akkor nem az utolsó napra hagyom az elintézését. Érted te, hogy én miről beszélek, de mégis ezeket a végtelenül ostoba embereket mosdatod.

trey @ gépház

Az a probléma, hogy nem akarod megérteni, hogy miről beszélek.

Ezt olvasd fel magadnak.

Az emberi butaság és ostobaság azon fokáról, hogy ha tudom előre, hogy valami le fog rohadni az utolsó napon (teljesen mindegy milyen okból), akkor nem az utolsó napra hagyom az elintézését.

Baszod, az első napon is lerohadt. Ezek szerint köszönhetően azon butáknak és ostobáknak, mint te is, akik rohantak az első napon kitölteni, nem?

Érted te, hogy én miről beszélek, de mégis ezeket a végtelenül ostoba embereket mosdatod.

Szerintem te is érted, hogy én miről beszélek, amikor a felhasználókra tolják azt a felelősséget, amit egy rendszer megtervezése jelent, de te mégis ezeket a végtelenül ostoba embereket mosdatod, akik megtervezik ezeket a rendszereket.

Nem tévedsz. Én pontosan tisztában vagyok a fejlesztők 2022-es kompetenciájával úgy általában. Elég bármely random szoftver állapotára ránézni. Én megkímélem magam attól, hogy saját magamnak kellemetlenséget okozzak (ezt hívják előrelátásnak - hidd el, működik).

Lazán kapcsolódik (mintha Linus megrendelésemre írta volna :D :D):

Linus a "Pató Pál urazásról"

Te erről az óvodás hozzáállásról akarod elterelni a figyelmet. Tán te is efféle Pató Pál úr vagy? Precíz embereket kurván frusztrálják ezek a Pató Pál urak. Elég elovasni Linus levelét. Maximálisan megértem, hogy miért frusztrált ...

trey @ gépház

Tán te is efféle Pató Pál úr vagy? Precíz embereket kurván frusztrálják ezek a Pató Pál urak.

Leírhatod még párszor, de baszod, az első napon is lerohadt a nem várt terhelés miatt. Ezek szerint köszönhetően azon butáknak és ostobáknak, mint te is, akik rohantak az első napon kitölteni, nem?

Milyen információk alapján gondoltad azt, hogy neked és még kb. egymillió balfasznak márpedig az első napon kell kitölteni és nem a 11. nap délutánján? Le is rohadt miattatok, mert ostobák és buták voltatok. Na, hogy hangzik?

Tán te is efféle Pató Pál úr vagy?

Nem, én ismerem a terhelési profilját az ilyen rendszereknek, ismerem az állami informatika képességeit és ezért az időszak közepén töltöttem ki, amikor pangás van.

de baszod, az első napon is lerohadt a nem várt terhelés miatt.

Én nem éjfélkor estem neki, mint tót az anyjának, hanem azután, hogy a balfaszok már lekoppantak róla. Szerencsére van dátum és idő a nyitón és az én első kommentemen. Javaslom összevetni őket.

Milyen információk alapján gondoltad azt, hogy neked és még kb. egymillió balfasznak márpedig az első napon kell kitölteni és nem a 11. nap délutánján? Le is rohadt miattatok, mert ostobák és buták voltatok. Na, hogy hangzik?

Mint amikor egy ember idegből ostobaságokat fröcsög. 

Nem, én ismerem a terhelési profilját az ilyen rendszereknek, ismerem az állami informatika képességeit és ezért az időszak közepén töltöttem ki, amikor pangás van.

Tehát, akkor pontosan tisztában vagy az emberi ostobasággal is, hogy nem a végén kell kitölteni :D :D :D elkerülve a Pató Pál urakat ...

trey @ gépház

Én nem éjfélkor estem neki, mint tót az anyjának, hanem azután, hogy a balfaszok már lekoppantak róla. Szerencsére van dátum és idő a nyitón és az én első kommentemen. Javaslom összevetni őket.

Teljesen mindegy, mert rád is érvényes a saját mondásod, mert az első napon is lerohadt a nem várt terhelés miatt.

Mint amikor egy ember idegből ostobaságokat fröcsög. 

Látod? Legközelebb próbálj meg nem idegből ostobaságokat fröcsögni.

Tehát, akkor pontosan tisztában vagy az emberi ostobasággal is,

...hogy nem az elején kell kitölteni, mert össze fog omlani. És lám, ott is volt egy csomó ostoba és buta balfasz, akik miatt az első napon is lerohadt a nem várt terhelés miatt. És igen, szerencsére van dátum és idő a nyitón és az első kommenteden, szóval pontosan tudjuk, hogy te melyik csapatba tartozol.

Teljesen mindegy, mert rád is érvényes a saját mondásod, mert az első napon is lerohadt a nem várt terhelés miatt.

Dehogy mindegy! :D Pont arról van szó, hogy kikerültem a peak-et :D

...hogy nem az elején kell kitölteni, mert össze fog omlani. És lám, ott is volt egy csomó ostoba és buta balfasz, akik miatt az első napon is lerohadt a nem várt terhelés miatt.

Így van, ezért töltöttem ki reggel, amikor semmilyen problémája sem volt :D

A beismerésedre még mindig várok: pontosan tisztában vagy a Pató Pál úr balfaszok létezésével.

BTW: szereptévesztésben vagy: te, ti sírtok itt a rendszer használhatatlansága miatt, nem én.

trey @ gépház

Dehogy mindegy! :D Pont arról van szó, hogy kikerültem a peak-et :D

Nem, te is a peek része voltál az első nap, mert semmiféle információd nem volt arról, hogy szombat reggel 8:34-kor még hány balfasz nyomja meg a beküldés gombot rajtad kívül.

Így van, ezért töltöttem ki reggel, amikor semmilyen problémája sem volt :D

Én meg a múlt hét elején, amikor szintén semmilyen problémája nem volt, de én ebből nem vonok le semmiféle morális következtetést magamra nézve. Egyszerűen volt elég dolgom ilyen rendszerekkel, hogy ismerjem a tipikus terhelési profilt, hogy a balfaszok serege mikor rohamoz: az első nap és az utolsó nap. Ráadásul az első nap szokott járni egy kicsit nagyobb terheléssel, mint az utolsó nap, szóval a rendszer működése kapcsán az utolsó napos balfaszok jobbak, mint az első napos balfaszok.

A beismerésedre még mindig várok: pontosan tisztában vagy a Pató Pál úr balfaszok létezésével.

Hogyne, akárcsak az anti-Pató Pár úr balfaszok létezésével, akik ugyanúgy károsak egy skálázhatatlan rendszer üzembiztonságára nézve. De ettől még a probléma gyökere a skálázhatatlan fos rendszer, ami már 10 éve is ciki volt, nemhogy 2022 végén.

BTW: szereptévesztésben vagy: te, ti sírtok itt a rendszer használhatatlansága miatt, nem én.

Mert szar. Azért. Ez egyszerű ténymegállapítás, te próbálod ismét szétkenni egyenletes vastagságban a szart.

Nem, te is a peek része voltál az első nap, mert semmiféle információd nem volt arról, hogy szombat reggel 8:34-kor még hány balfasz nyomja meg a beküldés gombot rajtad kívül.

Ó, az utolsó szalmaszálad mi? Hát, dehogynem. Feljebb még le is írtam, hogy szombat reggel biztos voltam benne, hogy off-peak az időszak, mert lusták vagytok, főleg a fővárosiak, akik nem hogy szombaton, de még hétköznap is 10-nél előbb nem ébrednek.

Szerinted miért van felénk az a mondás, hogy:

- Várj felhívom!

- Néztél már órát?

- Miért?

- Hajnali 9 órakor akarsz Pesten elérni valakit?!? Hát hülye vagy te? :D 10-nél előbb nem kezdenek ...

Szerinted mi ezeket nem ismerjük? :D

trey @ gépház

Ó, az utolsó szalmaszálad mi? Hát, dehogynem. Feljebb még le is írtam, hogy szombat reggel biztos voltam benne, hogy off-peak az időszak, mert lusták vagytok, főleg a fővárosiak, akik nem hogy szombaton, de még hétköznap is 10-nél előbb nem ébrednek.

És a 8 millió vidéki? Ja, ismét csak magyarázkodsz.

Szemmel láthatóan jól tippeltem, hiszen nekem nem volt problémám a kitöltésével.

Á, szóval próbálod eladni ismét a szerencsédet, mint erényt? :D

Őszintén, anélkül, hogy adod a komplett hülyét, hány polgártársad áll neki szombat reggel (nektek hajnalban) kitölteni egy ilyen kérdőívet?

Elég sokan, mert már reggel kilenc körül röcögött ez a fos, nap közben is többször technikailag beborult, este döglött meg teljesen. Tudod, mértem, szoktam ráereszteni válaszidő mérést ezekre a szarokra.

Á, szóval próbálod eladni ismét a szerencsédet,

Hát, most vezettem le, hogy ez nem szerencse, hanem emberismeret ... :D

Elég sokan, mert már reggel kilenc körül röcögött ez a fos, nap közben is többször technikailag beborult, este döglött meg teljesen. Tudod, mértem, szoktam ráereszteni válaszidő mérést ezekre a szarokra.

Hát, úgy látszik, mégsem elegen. Biztos csak szerencsém volt. Mint mindig. Ha-ha-ha. Ha olyan szerencsés lennék, ahogy ti azt állandóan hangoztatjátok, akkor már ötös lottót nyertem volna anélkül, hogy szelvényt feladnék. 

trey @ gépház

Hát, most vezettem le, hogy ez nem szerencse, hanem emberismeret ... :D

Én is most vezettem le, hogy ha az időszak közepén töltöm ki, akkor nem találok bele se a hozzád hasonló első napos balfaszokba, se az általad kategorizált utolsó napos balfaszokba.

Hát, úgy látszik, mégsem elegen. Biztos csak szerencsém volt. Mint mindig.

Áh, nem mindig. Neked két állapotod van, az elsőre szoktál emlékezni:

a, worksforme, mindenki más balfasz, akinek nem működött,
b, rant topic a probléma kapcsán, hogy mindenki balfasz, akinek működött.

Szerintem értelmetlen dologról vitatkoztok. Mindenki ki tudta már tölteni a népszámlálás online formját, aki kicsit is akarta. Ha más nem, újrapróbálkozott egy későbbi időpontban.

Ettől függetlenül, informatikai szakemberként, szerinted reális követelmény az "emberismeret" egy rendszer felhasználóival szemben? Nem kell a végtelenbe skálázni, meg mittudomén: 2022-ben nem tart még ott a technológia, hogy relatív olcsón meg lehessen oldani, hogy crash helyett a usert valami értelmezhető UX várja?

Ettől függetlenül, informatikai szakemberként, szerinted reális követelmény az "emberismeret" egy rendszer felhasználóival szemben?

Igen.

Nem kell a végtelenbe skálázni, meg mittudomén: 2022-ben nem tart még ott a technológia, hogy relatív olcsón meg lehessen oldani, hogy crash helyett a usert valami értelmezhető UX várja?

Ismerve a kóderek órabérigényét ... Olcsón? :D

trey @ gépház

Minden második állásom szól csak szoftverfejlesztésről, ezzel tartom magam biztonságos távolságban a szakbarbárrá válástól. :) Most épp tényleg nem tudnék jó becslést mondani, mennyiért készülne-e el egy ilyen népszámlálós cucc. Gondolom a mostani verzió sem volt olcsó, és ebben minden benne van, az órabértől a közbesz felárig*.

* mégmielőtt mutyizás - kevésbé jártasaknak: a közbeszerzés úgy működik, hogy akár évekre kell előre ajánlatot adni valamire, úgy, hogy addigra lecserélődhet a fél céged, vagy kitörhet egy háború a szomszédban, ezért a spot árazásnál vastagabban fog a ceruza, hogy védd a segged

Szerintem hagyd rá, inkább legyél te is kicsit büszkébb rá, mint eddig, mert láthatóan megismert egy újabb irodalmi alkotást, amit jobb helyeken általános iskolában abszolválnak, most egy darabig minden Pató Pál lesz nála... (azt, hogy láthatóan sikerült ezt a művet is félreértenie és úgy értelmeznie, hogy a határidőig halogat, holott már mindenhol messze utána, azt hagyjuk...)

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

Megismert? Eddig is ismertem. Szerintem meglepődnél az irodalmi ismereteimen. Messze az itteni átlag feletti, mind az irodalmi, mind a nyelvtani, mind a helyesírási szintem. Ami azért szomorú, mert itt mégiscsak diplomás emberek vannak :D

Ami azért is szomorú, mert állítólag ismerik a jelenséget, hogy vannak, akik mindent az utolsó pillanatra hagynak, de mégis hajlandóak nyitott szájjal belefutni a faszerdőbe és utána telesírni a HUP-ot, hogy megint .. megint ... megint ... megint ... ... megjárták.

Ezek semmiből sem tanulnak?

trey @ gépház

"Messze az itteni átlag feletti" - Self Perception Theory. TL;DR: nem vagy az.

"mert állítólag ismerik a jelenséget" - allitolag(Nok Lapja pletykarovat)/szerintuk (SPT megint)/szerinted (hivo lettel?)... 5 ev egyetem, 3 ev PhD iskola a temaban es 23 ev telekom melo utan se mernem azt mondani, hogy ismerem a jelenseget, azaz rendesen (se nem alul, se nem felul) tudnek meretezni egy hasonlo rendszert hirtelen felindulasbol. Mint ahogy azt se tudnam, hogy mikor all fejre.

Mar csak azt nem ertem, hogy ki jarta meg. Az online rendszer egy lehetseges konnyites volt. Kisse hulladek (meg is enekeltem a kalandjaimat), de egynek elmegy ott. Ha valaki nem el vele, majd megy hozza a kerdezobiztos. Jo estet, es ket cukorral a nappaliban.

Mert aztán az emberek többsége pont tudja, hogy működnek a szerverek és azok terhelése.
Azt sem tudják mi az a szerver, nemhogy azzal kalkulálnak, hogy majd az behal ha mindenki megnyitja a szutyok kis oldalukat tömegesével...

Minimum lenne, hogy erre a napra felkészítsek a kis rendszerűeket, hogy az kiszolgálja az embereket, ha már ránk erőltettek ezt a baromságot! 
Mert ha már minden szart megkérdeznek rólunk, akkor ha valakiknek, hát nekik pont tudniuk kéne, hogy működik az ember:
"Ha nem lenne utolsó pillanat, soha semmi nem készülne el."

Semmit sem erőltettek rád. Legalább a minimális dolgokkal lennél tisztában, mielőtt belekarattyolsz a dolgokba. Az analfabétáknak, életre képteleneknek, egyéb hendikeppeseknek van offline lehetőségük:

Október 17. és november 20. között számlálóbiztosok keresik fel azokat a háztartásokat, amelyek október 16-ig nem töltötték ki online a kérdőívet.

trey @ gépház

Kár , hogy a megoldásszállítók nem voltak ennyire éleslátók. :)

Amúgy meg de rá szoktak jobb helyeken készülni. Csak egy példa, nem túl kifizetődő, ha Black Friday/Cyber Monday alatt fossa magát össze a webshopod a loadtól. :P (a sok köcsög akkor akar "akcijósan" vásárolni :))

Az online kitöltés jelenleg még csak lehetőség. Aki nem töltötte ki online, ahhoz majd mennnek személyesen beszélgetni.

Határidő frontról meg gondolom már találkoztál az adott napon lejárós határidőre 16:43 perckor észnélkül mindenfélét küldeni próbáló kedves juzerrel, rossz esetben 23:59-kor. No és mit mondanak? De hát ma kellett beküldeni, ma van a határidő. Rendre nem értik,, hogy a _határidő_ nem a beküldés kötelező időpontja, hanem addig bármikor el lehet küldeni, be lehet adni. Ezt már többdiplomás meg PhD szuperembernek is kellett magyaráznom.

"A vártnál is jóval többen hagyták a népszámlálási kérdőív online kitöltését az utolsó napokra"

Nem várt terhelés :D :D :D 

Ez pont ugyanaz, mikor jön a nem várt havazás, és megbénul az ország, mert hát kinek jutna eszébe, hogy télen havazni fog :D 

“Any book worth banning is a book worth reading.”

A WEB oldalra ki kellene rakni egy terheltségi információt - miszerint, most épp 90% -a load kérjük NE most !! - térjen vissza holnap :-D

Egyik fél részéről a kommunikáció hiánya a másik fél részéről, pedig az előre látás hiánya okozza a problémákat.

For Whites Only meeting room!

Ha egy szolgáltatás X időponttól Y időpontig használható, akkor elég alap elvárás, hogy a két időpont között tényleg használható legyen.

Mintha este leesne a Netflix, mert akkor sokan nézik, és a felhasználókat hibáztatnád, hogy miért nem néznek filmet délelőtt.

“Any book worth banning is a book worth reading.”

+1

Ez mennyire jó példa!

Meg a KSH-nak (ami rövidítésnek talán a Központi Statisztikai Hivatal a jelentése, de lehet tévedek :-) lehet nincsenek arra vonatkozó statisztikái, hogy milyen a terhelési jelleggörbe egy ilyen, időben elnyújtott megkérdezés során. Ha lenne nekik ilyen, akkor lehet tudtak volna rákészülni.

Az is eszembe jutott, küldhetnénk nekik linkeket Kubernetes, CDN, meg automatizált felhős alapozó képzésekről, hátha nem hallottak még róla, és felkelti az érdekődésüket.

egy rendszert teljesítmény  nem X időponttól Y - ig terjed.

A megrendelő mond egy számot pl. 10000 request/mp - arra készül a rendszer - én mint szállító engem nem érdekel a többi - erre csinálok teljesítmény tesztet, azzal átadom a rendszert. 

Csináltunk már pár ilyen rendszert - SOSE volt cél a megrendelő részéről, hogy minden terhelést elvigyen.

Hidd el hallottak már skálázhatóságról stb. DE nem cél - nincs üzleti motiváció - ez nem a NETFLIX, hogy pénzért kapsz szolgáltatást..

For Whites Only meeting room!

lehet, hogy túlsokat gondoltam..

Készítettünk egy országosan kb. 30-50ezer felhasználót érintő rendszert - javasoltam, hogy az első hónapban ne 6db front-en server legyen, hanem pl. 12db - mert ugye mindenki akkor fog regisztrálni stb..

Nem kérték, mivel fölösleges pénzkidobás lett volna - törvényi kötelezettség miatt előbb utóbb mindenki be fog regelni - legfeljebb bent marad 8 után..

For Whites Only meeting room!

az első hónapban ne 6db front-en server legyen, hanem pl. 12db

Miért nem dinamikus a szerverek száma? Ja, hogy a megrendelő azt nem ismeri? Meg kell rá tanítani a megrendelőt. Ja, hogy nem akar új dolgot tanulni, mert 30 évig jó volt a fixen telepített szerver és most is jó? Akkor ott kell hagyni a faszba, majd jön valami lófaszjóska cég, aki így is bevállalja a munkát. Ja, hogy mi vagyunk a lófaszjóska cég? Hát, ööö, az szopás.

Mert a dinamikus az egy ingyen valami, ami nyúlik mint a Barba-papa a Végtelenbe és tovább

Nem, nem ingyen valami, de ha minimum kell 2 db, maximum kell 12 db, átlagban pedig elég 6 db, az ugyanúgy 6 db lesz költségben, csak közben képes vagy kiszolgálni kétszeres terhelést, ha van rá igény.

Alatta meg skálázódik - szintén ingyen - a vas meg minden :D

Egy 20 milliárdos projekt készült erre: https://kof.hu

Mondd már, mi a faszé' nincs használva soha?

Nem érdekel a politika, az érdekel, hogy hallottál-e olyanról, hogy van egy projektnek költségvetése vagy nincs, hogy nem fognak mindent végtelenbe és tovább skálázhatóra csinálni, csak azért, hogy pár balfaszt kiszolgáljanak.

Ha nem hallottál ilyenről (kétlem és jól adod a hülyét), akkor fejezzük be, mert parttalan a vita.

trey @ gépház

Nem érdekel a politika

Milyen politika? Van egy kormányzati felhő nevű projekt, ami 20 milliárd forintba kerül, dedikáltan arra a célra, hogy "skálázódik - szintén ingyen - a vas meg minden". Mi a faszé' nincs használva?

Ha nem hallottál ilyenről (kétlem és jól adod a hülyét), akkor fejezzük be, mert parttalan a vita.

Ha most azt mondod, hogy ez a népszámlálás nem fér bele a következő kapacitásba: ~5 300 db vCPU, ~ 36 000 GB vRAM, ~ 450 TB vHDD; akkor vagy jól adod a hülyét vagy tényleg az vagy és parttalan lesz a vita.

Általánosságban beszélgetünk, ezért nem érdekel a politikád itt. 

Igen ismerem a programozófajtát, aki szerint a felhő végtelen. Majd amikor valaki kikalkulálja neki, hogy az a végtelen, amit megálmodott, mennyibe kerül a "felhőben", ahol adott esetben még az adatforgalomért is fizetnie kell, csak pislog mint hal a szatyorban ...

trey @ gépház

Általánosságban beszélgetünk, ezért nem érdekel a politikád itt. 

Konkrétumról beszélgetünk itt. Csak szokás szerint elkezdtél terelni.

Igen ismerem a programozófajtát, aki szerint a felhő végtelen.

Ez egy értelmetlen sarkítás, másrészt ~5 300 db vCPU, ~ 36 000 GB vRAM, ~ 450 TB vHDD a kérdéses rendszer skálázása kapcsán gyakorlatilag végtelen erőforrás. Meg se próbálták skálázhatóvá tenni.

Majd amikor valaki kikalkulálja neki, hogy az a végtelen, amit megálmodott, mennyibe kerül a "felhőben", ahol adott esetben még az adatforgalomért is fizetnie kell, csak pislog mint hal a szatyorban ...

Az adatforgalom ugyanúgy a NISZ-en belül maradna.

Van egy kormányzati felhő nevű projekt, ami 20 milliárd forintba kerül, dedikáltan arra a célra, hogy "skálázódik - szintén ingyen - a vas meg minden"Mi a faszé' nincs használva?

Hogy minek? Játszod az eszed. Szerinted mi az első, amit kérek vagy kérünk a szakmában, ha arra kérnek, hogy mondjunk szakvéleményt valamiről?

Máskor nem vagy ennyire finnyás, amikor valami nem működik nálad... de felírom, hogy ilyenkor rendszertervet kell kérni, különben csak játszod az eszed. :D

Van rendszerterved vagy nincs? Ha nincs, akkor eddig a levegőbe beszéltél a részletek ismerete nélkül?

Összeomlott? Össze. Nem kell ehhez rendszerterv, vannak helyette tények.

Ja, én csak folytattam a személyeskedést, ha már te nem bírtad anélkül... :D

Nem kell rendszerterv ahhoz, hogy kiderüljön, egy rendszer skálázható-e vagy sem. Arra elég a viselkedését megfigyelni terhelés alatt. Te is pontosan tudod, hogy nem skálázható, csak játszod az eszed. :D

Veled ellentétben, nekem nem életem mindennek IS - legyen az opcionális népszámlálási rendszer, vonatok stb. - monitorozása, majd azon rendszerek vég nélküli szapulása, ezt az egyébként a pórnép körében rettentően népszerű és "hálás" közfeladatot meghagyom neked.

Nem játszom az eszem, én nem szeretek találgatni. Majd szólj, ha van valami.

trey @ gépház

Veled ellentétben, nekem nem életem mindennek IS - legyen az opcionális népszámlálási rendszer, vonatok stb. - monitorozása, majd azon rendszerek vég nélküli szapulása, ezt az egyébként a pórnép körében rettentően népszerű és "hálás" közfeladatot meghagyom neked.

:D

Nem játszom az eszem, én nem szeretek találgatni.

De, pont ezeket műveled. :D

A koltsegvetesbe azert nem nehez ezt betervezni. Ha jol van megtervezve az upscaling, akkor ha hirtelen 10x annyi user esik be arra az 1 orar/napra akkor hozza se kellene nyulni es megoldana maga, uresjaratban a downscaling meg megtakaritas. Fix szamu hostot ilyen terhelesre mar nem tervez senki.

De baszki nem is ertem, hogy egy informatikai vezetonek 2022-ben miert is kell ilyeneket a szajaba ragni itt ~20 embernek?! Max annyi lehet a mentseged, hogy benne voltatok es veded a munder becsuletet.

Azure - egyszer sör mellett mesélek neked, nem akarok céges/állami dolgokat..

Csak úgy részletek nélkül, nem én voltam a projekt felőse, de láttam a balettot:

- Van egy rendszer, országos NEM a KAK-ban van , de állami 50-100 VM átalakítás miatt költözni kell, de akkor ne KAK legyen - legyen Azure (aki ezt kimondta, nem tudom, miért nem lőtték ott helyben le - nagy kutya volt).

Légyen pilot projekt - szólt az Úr !

Jött 4 micros azure tanácsadó mérnök sámán - gyártottuk nekik infra rajzokat, exceleket mit kellene - butítottuk lefelé , hogy beleférjünk a keretbe..

legyártották, kaptunk hozzá féréseket és 20ezer dollár játék pénzt, hogy ennyit el lehet rulettezni. Nem tudtuk elindítani, mert bizonyos third party appliancer -re már nem lehetett beváltani a játék pénzt.

Kerestünk sajátmárkás terméket - Azurban lévő service-t - de azokat meg nem tudta, amit az eredeti.. De végül a külföldi fejlesztő cég is bekapcsolódott és lett pilot indítva, demo adatokkal feltöltve a DB-k stb..

A maradék egy hét alatt úgy eltapsoltuk a 20ezer dollárt...

 

Akkor válság tanácskozás, hogy akkor mennyibe is fog kerülni azure ? jött micros tanács adó ultimate javaslata: ami nem kell erőforrás azt kapcsoljuk le, ha nem kell..

KAK éves 100millió forint = AZURE 30-50millió/hó -ennél a projektnél

Nem tudom mi lett belőle, de ez a pilot 3-6 hónapot elvett - minden maradt a régiben még..

 

Tanulság:

- beismerem, nem értünk azure-hoz

- az azure olyat állít magáról, hogy tudja - pedig kiderült nem egy esetben, hogy NEM tudja

- azure kompatibilis rendszereket kell fejleszteni - nem lehet csak úgy egy meglévő rendszert belepaszírozni azurba

- hazai, nagy fejlesztő cégeknek sincsenek (akik 2-300 fő állású programozót alkalmaznak) hatalmas azure kompetenciái

For Whites Only meeting room!

teljesen más,  azure kompatibilis rendszereket kell fejleszteni - nem lehet csak úgy egy meglévő rendszert belepaszírozni azurba

Ez a kulcsmondat. Ha az ember skálázható rendszert tervez és fejleszt, akkor az tud futni adott darab fix vason is, meg igény esetén tud skálázódni is. Ha az ember oldschool monolitikus fost tervez és fejleszt, akkor az tud futni adott darab vason, skálázni nem lehet, felhőben futtatni irreálisan drága lesz, pláne, ha nem értenek a felhőhöz, a felhős szakemberek meg nem tudják, hogy amúgy egy monolitikus fost kellene futtatni.

Skálázható rendszert tervezni és fejleszteni nem drágább, mint monolitikus fost, sőt, általában olcsóbb, csak kell hozzá kurrens tudás. Értelmes cég az utóbbi években skálázható technológiát használ mindenhol, akkor is, ha cél nem egy skálázható rendszer, mert el lehet adni fix darab vasra is, viszont igény esetén lehet mondani, hogy: ja, skálázható amúgy, fel kell paraméterezni a SLA alapján és önjáró.

Ha nem értelmes a cég, mert nem értenek hozzá, akkor arra ott a Mastercard.

igen, igazad van egy szép zöldmezős fejlesztés esetén - ahol még a megrendelő is fancy és hagyja hogy kibontakozz

A megrendelőnek ehhez nincs sok köze normális esetben, ő egy terméket rendel meg. Ha elkezd beleszólni ilyen mély technológiai kérdésekbe, hogy spagettikód vagy microservice, akkor fel kell állni és hagyni a faszba, hogy majd jön valami lófaszjóska cég, aki így is bevállalja a munkát.

de a a csúnya élet sajnos nem mindig ilyen

Hát igen, mindig vannak lófaszjóska cégek a piacon. És mielőtt újra tiltakoznál, hogy nem vagytok lófaszjóska cég: ez nem cégméret függő, ez pusztán attól függ, hogy ha dobják a szappant a földre, akkor van-e másik cég, amelyik hamarabb lehajol érte. Ha nincs, akkor...

tudom, hogy tudod hogy ez nem így van - de itt a HUP-on adod az ártatlant - láttalak én már szappan után kapadozni - igaz régen volt és akkor fiatalon sok mindent bevállal az ember..

De nem akartam személyeskedni, csak hogy a megrendelő mibe nem szól bele abba ne menjünk bele.. mindig van egy tanácsadó cég a megrendelő mellet, aki szakmai kérdésekben nyilatkozik, auditál - egy minisztériumi seggfej se akar papírok nélkül döntést hozni - felelősség hárítás - meghát valljuk be zsíros óra díjjak vannak.

És én értem, amit írsz felfogom, csak az élet..

Sztem ezt kiveséztük, ennyike..

For Whites Only meeting room!

de itt a HUP-on adod az ártatlant - láttalak én már szappan után kapadozni - igaz régen volt és akkor fiatalon sok mindent bevállal az ember

Hát, olyat nem vállaltam be, amivel nem értettem egyet szakmailag, inkább felmondtam vagy el se vállaltam a projektet... ez alól volt két kivétel, ahol kifejezetten látni akartam, ahogy összeomlik a picsába az egész, ebből az egyik a NISZ volt... :D

Sztem ezt kiveséztük, ennyike..

Ennyike, bizony. Kiveséztük.

KAK-ban egy-egy projektre éves szinten tudsz szerződni - tudtommal nincs lehetőség dinamikus server allokálásra.

1 hét az is, hogy 8 CPU core / VM -ből csinálj 16CPU/VM -et.

nem vagyunk "lófaszjoska cég"..

For Whites Only meeting room!

KAK-ban egy-egy projektre éves szinten tudsz szerződni - tudtommal nincs lehetőség dinamikus server allokálásra. 1 hét az is, hogy 8 CPU core / VM -ből csinálj 16CPU/VM -et.

Oszt? Leírom ismét: Ja, hogy a megrendelő azt nem ismeri? Meg kell rá tanítani a megrendelőt. Ja, hogy nem akar új dolgot tanulni, mert 30 évig jó volt a fixen telepített szerver és most is jó? Akkor ott kell hagyni a faszba, majd jön valami lófaszjóska cég, aki így is bevállalja a munkát. Ja, hogy mi vagyunk a lófaszjóska cég? Hát, ööö, az szopás.

Most tartasz ott, hogy "Hát, ööö, az szopás."

megrendelő mond egy számot

Ez komoly tervezési probléma, hogy a megrendelő egy request per second számot mond és nem válaszidő SLA-t és hozzá terhelési profilt. Értelmes beszállító ilyenkor visszakérdez, hogy mi az igény a szám mögött. Persze, az állami tenderek körül az értelmes beszállítók már rég elfogytak...

Kiemeltem a lényeget:

nincs motiváció

Valóban sokkal olcsóbb és egyszerűbb, ha időnként összeomlik, aztán rá lehet fogni a balfasz felhasználókra, hogy miért nem osztották el egymás között arányosan a terhelést.

--

Amúgy szerintem az lehet a baj, hogy mivel a világ ötödik high-tech exportőrei vagyunk az export arányában, belső használatra már nem jut elég high-tech.

A balfasz Pató Pál urakra. Egyébként, stimmel.

Mint írtam, sőt nem csak én, "az első hónapban ne 6db front-en server legyen, hanem pl. 12db - mert ugye mindenki akkor fog regisztrálni", a nagyobb problémát az első időszak felhasználótömegei okozzák egy időhatáros rendszer életében, nem a Pató Pálok. De hát ez nálad financiális problémává csapódik le, nem balfasz felhasználókra, mert magadat mégse szereted balfaszként feltüntetni... ugye? :D

Akárhányszor elmondhatod, hogy a felhasználó a hibás a rendszer összeomlása miatt (konkrétan a népszámlálás 2022 esetében), de a sok ismétléstől még nem lesz igazabb az állítás, nem így van. Tetszőleges számú felhasználó hibáztatás után is annyi marad az igaz, hogy szar a rendszerük (és itt nem csak a szoftver/kiszolgáló rendszert értem, hanem magát a szavaztatási rendszert).

A felhasználó semmilyen módon nincs tájékoztatva a limitekről, semmilyen módon nem tudatja vele a rendszer a pillanatnyi állapotát és semmilyen módon nem segítik elő a döntését, hogy mikor töltse ki a kérdőívet. Így kizárólag a felhasználó dönt, és ha a rendszer készítői teljese a felhasználóra bízzák ezt a döntést, akkor számoljanak azzal, hogy nagyon sokan fognak ugyan úgy (szerinted rosszul) dönteni az időpontot illetően.

Érdekes, Covid oltásra nem lehetett csak úgy beesni tetszőleges időpontban, mert limitált volt a kapacitás - mint itt, csak itt nem az emberi, hanem a számítási. Akkor ott miért lehetett vezérelten elosztani a terhelést és itt miért nem lehet? Miért a felhasználóknak kell belátónak lenniük úgy, hogy még csak meg sem kérték őket, hogy belátóak legyenek (mondjuk hiába kérnék, de az már egy másik kérdés).

Te meg akárhányszor megpróbálhatod védeni ezt a gagyi hozzáállást, meg felpontozni a veled egyetértőket, nem fogsz tudni meggyőzni arról, hogy aki balfasz az balfasz. Gondolkodni kéne.

Érdekes, Covid oltásra

Ó, ne is kezdj bele! Azt is elintéztem pikk-pakk, itt meg hónapokig szenvedtek (szerintem pont ugyanazok), hogy regisztrálni sem tudnak  😂

trey @ gépház

De az égető kérdés: ki sikerült már töltened?! Esetleg segítsek?

:D

Komoly felajánlás: annak a balfasz HUP informatikusnak, akinek nem sikerült 2 hét alatt még kitöltenie, társadalmi munkában vállalom, hogy megnézem mi lehet a baj!

trey @ gépház

Szerintem sikerülne olyan scenariót összehozni, hogy ne sikerüljön új token nélkül. Ha megígéred , hogy a túloldalt nem nézik kibertámadásnak (aminek mindent néznek) beszélhetünk róla. :) Te kéred a teszteléshez a tokenkódot :P

Amúgy a tesztelésért fizetni szoktak jobb helyeken. 

Egyrészt: https://winstonchurchill.org/resources/quotes/quotes-falsely-attributed/

--

Másrészt idővel az ember elhülyül, kinél mikor kezdődik, de ennek sok köze nincs ahhoz, hogy egy adott szociológiai dimenzió tekintetében a skálán hol áll... :D

"megrendelő mond egy számot"

ennél bonyolultabb - csak nem írtam, vannak teljesítmény tesztek, nézik, hogy válaszidőket user élményt stb. - sőt van külön, akik "akadálymentes" szempontból is átnézik egyesülettől is szoktak jönni tesztelni - felolvasó program

rendben működik-e stb..

For Whites Only meeting room!

ennél bonyolultabb - csak nem írtam, vannak teljesítmény tesztek, nézik, hogy válaszidőket user élményt stb.

Ezek nem azt mérik, ami a probléma: egy időszakos rendszer esetén a nagy tömegű felhasználói roham az időszak elején és a végén lesz. Ha erre a terhelési profilra nincs felkészítve a rendszer, az tervezési hiba.

nem érted, hogy ez nem hiba hanem - mert NEM CÉL.

Pont ezért hiba, mert nem cél. Igen, tudom, dolgoztam olyan állami cégnél, ahol az online üzletágvezetőnek nem volt számítógépe. Ott se volt cél, mert nem értettek hozzá. Kontraszelektált balfaszok mindig is kontraszelektált balfaszok maradnak.

mindeki tudja, hogy csúcs lesznek - sőt utólag kap a megrendelő minisztérium egy szép terhelési reportot - animációval grafikonnal stb..

Hogyne. Kinyomtatva, rajta a papíron, hogy GIF. Aztán megy a sajtóközlemény, hogy terheléses támadás érte a rendszert.

"A megrendelő mond egy számot pl. 10000 request/mp - arra készül a rendszer - én mint szállító engem nem érdekel a többi - erre csinálok teljesítmény tesztet, azzal átadom a rendszert. "

Ha az adott szolgáltatás nem működik megfelelően, azért ki a hibás?

- a megrendelő?
- a szolgáltató?
- a felhasználó?

Szerintem az első kettőn még lehet is vitatkozni, de a felhasználót hibáztatni, hogy használja a rendszert, azért elég nagy mellélövés.

"ez nem a NETFLIX, hogy pénzért kapsz szolgáltatást.."

De, itt is pénzért kapsz szolgáltatást, csak van pár lépés közötte. Sok esetben sok pénzért szar szolgáltatást. Mint most.

“Any book worth banning is a book worth reading.”

még egy nap és el is lehet felejteni ezt az alkalmazást - VM-ek törölve lesznek.

És továbbiak sem fog készülni olyan rendszer, ami első nap vagy utolsó nap - ha a tervezettnél nagyobb terhelést kap - akkor is ki tudja szolgálni a megnövekedett igényeket.

Ez kormánytól függetlenül így volt, van és lesz.

Tessék sorba állni...

For Whites Only meeting room!

én egy boltos vagyok - van kifli és van zsemle.

A kifli azt tudja, hogy hosszú és kicsit görbe - a zsemle meg azt tudja kerek és pl. nem esik ki belőle a párizsi - melyiket tetszik kérni ?

A vásárló választ - ha egyszer kérne zsemlét, akkor azt kapná és rájönne, hogy milyen jó - de úgyse ő eszi meg így neki teljesen mind1..

For Whites Only meeting room!

Milyen hosszan mondtál milyen keveset! :D

--

Amúgy az egész hozzáállás nagy része a tanult tehetetlenség című fejezet alatt olvasható bármelyik pszichológia könyvben, amihez érdemes hozzáolvasni az individuális és kategoriális kontraszelekciót is, ami az egyik jelentős oka a kialakult tanult tehetetlenségnek.

+1 újra felhasználható - csak a kérdéssort kell cserélni.

De sajnos ott bukik meg, hogy az intézmény vezetők képtelenek együttműködni - mindenki főnök akar lenni a kis szemétdobján.

fejlesztettünk egy elég nagy rendszert, amiben volt KSH report modul - DE NEM volt beüzemelve, mert...

Fejlesztés ment, teszteket megcsináltuk MOCK KSH szerverre..

így a kedves polgárnak duplán kell adatot szolgáltatni a mi rendszerünkbe is és a KSH -nak is.

kieg:

KSH akkor még IExplorer ActiveX -es szutyka volt 

For Whites Only meeting room!

Javaslom valamiféle keresést elindítani az ASP, "elektronikus űrlap", "önkormányzati portál" keresőkifejezésekkel. Nagyjából bármelyik önkormányzat megteheti, hogy elkezdi használni az ASP  elektronikus űrlap rendszerét, és a meglevő űrlapokra tér át, vagy kérvényez újakat (ez utóbbi nyilván lassabban megy).

iForm a becsületes neve (leánykori neve szerintem a "hirhedt" flashes KSH elektra volt :)), az önkormányzatokon tesztelték (és emlékeim szerint baromira nem volt opcionális a használata :)) és erre cserélődött a flashes elektra is :)

ha túl sok török, bolgár IP-ről jönnek :-D

épp ezen a héten állítottam üzembe egy web szerver - majd elkezdtem nézegetni a logokat - Dél-Koreából phpmyadmin -t keresték (nincs rajta) -1800 körüli próbálkozás volt..

Egyébként, ha volt valami akkor se a KSH admin jelenti, mert FW NISZ kezeli - ők látják a teljes forgalmat.  

For Whites Only meeting room!

Az IBTV vonatkozik ránk, de én nem vagyok egyiksem. Én csak a szokásos mindenes is onemanshow (helyettes nélkül), igaz az IBF legalább nem én vagyok (de kétszer ha láttam, amúgy sem hiszem, hogy tudja mi az a suricata vagy mondjuk a zeek.)  

Ha csak az emailekre belépni próbáló botokat vesszük szerintem az van kb 500-as nagyságrendben (úgy , hogy a fail2ban és a suricata is blokkra teszi azaz van IP-jük rendesen :)). Ezen kívül van a routert/kamerarendszert próbálgatók, phpmyadmin próbálgatás is van, adminer-re is rápróbálnak, rakás wordpress/joomla admin próbálkozó.

Meg jelenthetném az IP-ket ahonnan jön a pancseruser megadta a jelszavát és dől a fos. (De erre már ráuntam mert időm sincs rá és 10-ből ha egy abuse reportra válasz jött akkor sokat mondok :))

De nemzeti vagyok mert magyar IP-t automatikusan kikommentel a script a blokklistáról (legutóbb egy újabb kórház került rá, ők is halásztak :))

Én azért biztos nem lennék hamari. Még csak véletlenül sem szeretném egy fals pozitív jelentéssel lefoglalni a hatóságokat, hogy ettől ne jusson erőforrás az igazi gazemberségekre. Ahogy ezt itt valamiért sokkal, de sokkal részletesebben kifejtették: https://hup.hu/comment/2840164#comment-2840164

$ grep -c egy$ word.list
100

Érdekes, de az utolsó este nekem hibátlanul működött. A kapott azonosítót mentettük és feltehetően nem lesz rá szükségünk. Szerintem, ha volt is döcögés, arra volt elég nagy időablak is. A kérdések egyszerűek és minimális adatot előállítóak voltak és nélkülözhetetlenek. Pacsi mindenkinek aki benne volt. 

Az azért nagyon szép lenne, hogy ha "nekem működik" felkiáltással le lehetne adni egy projektet :)

“Any book worth banning is a book worth reading.”