444 megint benézte, takarítói aggyal újságírást játszanak :)

Fórumok

Körbement a hír, hogy egy iskola magasabb bérért keres takarítónőt, mint tanárt

"A tanárok megalázóan keveset keresnek, és ami ennél is fontosabb: a jövő szempontjából reménytelenül kevés pénz van az oktatásban. Azonban itt most nem az oktatásról lesz szó, hanem egy másik szakmáról, az újságírásról, ha van még olyan.

Ugyanis a fenti tényen (az oktatás helyzete) jottányit sem változtat, ha egy tanár nem kevesebbet keres, mint egy takarítónő, hanem másfélszer vagy kétszer annyit, a sajtónak viszont a maradék hitelét is aláássa, ha képtelen pontosan közreadni egy információt, és amikor kiderül, hogy baj van a közöltekkel, akkor továbbra is köti az ebet a bértáblához.

Körbement a hír, hogy egy iskola magasabb bérért keres takarítónőt, mint tanárt. A magyar valósággal meghitt és szerves egységben élő újságíróknak nem tűnt föl, hogy itt valami nem stimmel. Mert 1) nem lehet a bérminimum alatt keresni, 2) annak is gyanúra kellett volna okot adni, hogy a sugalmazni vágyottakkal ellentétben itt egy alapítványi iskoláról van szó, azaz más lehet a háttérben. Az utóbbit még kiguglizni sem sikerült, csak az egyik lap sztahanovistája odavetette, hogy készített screenshotot az állásajánlatról, mivel újságírás = képernyőfotó. Az se segített rajta, hogy lapjának melléküzemágaként egy "tényellenőrző" oldal üzemel (🤡🤡🤡), amely természetesen csak annyiban ellenőriz, amennyiben azt a progresszív hittérítés igényli.

A valóság ettől még nem lett sokkal vidámabb: az iskola a legalacsonyabb gyakornoki bért tüntette föl, amely nem tartalmazta a bérminimumra való kiegészítést, sem a pótlékot, és azért így járt el, mert nem állami iskola lévén nem tudta a közszolgálati portált használni, a hirdetőfelület pedig csak erre adott lehetőséget. Vagyis egy egyetemi végzettségű, több évtizedes gyakorlattal bíró tanár akár a kétszeresét is megkeresheti egy takarítónő jövedelmének. Hurrá! Hogy ez még mindig mennyire gáz, arról viszont innentől nehezebb beszélni, mert a tanári bérezésben tájékozatlan közönség majd innentől lesöpörheti, hogy tudjuk, takarítónő, höhö.

A sajtómunkások, bármennyire is hiszik, nem az objektív igazság birtokosai, képtelenek kilátni saját elfogultságuk és világképük kereteiből, és leginkább azoknak ártanak, akinek védelmére szeretnének kelni."

A ballib hisztiportál hálózat úgy csapott le a hírnek képzelt flamere mint takonyra a tyúk. Ez nem újságírás, hanem fórumjancsi színvonal. 

A "cikket" a Wayback Machine-nel az örökkévalóságnak is rögzítettük :-D

Hozzászólások

Szerkesztve: 2022. 09. 20., k – 08:20

A magánfenntartásban, egyházi fenntartásban működő köznevelési intézményekben foglalkoztatott munkavállalók nem tartoznak a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény (a továbbiakban: Kjt.) hatálya alá. A foglalkoztatásukkal kapcsolatos munkajogi szabályok döntő többségét a Munka törvénykönyve határozza meg. Ez azt jelenti, hogy a magánfenntartású, egyházi vagy alapítványi fenntartású óvodákban és iskolákban dolgozó munkavállalók foglalkoztatására, a munkaviszony megszüntetésére és más fontos munkajogi intézkedésekre kizárólag a Munka törvénykönyvének előírásait kell alkalmaznunk.

Az ember úgy gondolná , hogy a "versenyszférában" jobban keresnek a tanárok. A https://kozigallas.gov.hu -ról meg ne beszéljünk, ott nincs ilyen gond benne van a hirdetésben, hogy tv. szerint mint Orbán vagyonnyilatkozatában a fizetése. :) Arról nem beszélve, hogy még mindig nem sikerült meglépniük, hogy a keresés gomb megnyomása nélkül lehessen keresni (az ember úgy gondolná, ha a keresőmezőben megnyomja az entert akkor elindul a keresés (végülis elindul, csak lesz egy üres találati lista.). Bár lehet a megoldásszállítóikat is bértábla szerint fizették (bár valószínűbb megint inkompetens haverok voltak). :D 

Azt el kéne döntened, hogy linkelsz vagy idézel? Vagy ha beraksz egy linket, miért raksz be egy oldalnyi idézetet utána? Teljesen feleslegesen túráztatod a szemgolyóimat, hogy aztán egy félmondatnyi saját véleményt olvassak a végén.

Szerkesztve: 2022. 09. 20., k – 14:58

készített screenshotot az állásajánlatról, mivel újságírás = képernyőfotó

twitterről kellett volna linkelni, az a szakma csúcsa

egyébként nem tudom, miért gondoljátok, hogy az újságírás valami kiemelkedő szakma, ahonnan szigorú gatekeeperek tartják távol a kóklereket - újságot bárki írhat, még 8 általános sem kell hozzá

Ezt speciel Hont nézte be... az intézmény azóta közzétett tájékoztatása szerint pedagógus bértábla szerint dolgoznak, ami speciel a lehető legjobb esetben (42 év a tanári pályán és összes előmenetel) bruttó 416 150 (nettó 276 739).  A legrosszabb esetben (pályakezdőnél az első 14 [főiskolai diploma] vagy 5 [egyetemi diploma] év) ugye a bérminimumra felhúzás jön be, ami 260 000 (nettó 172 900).

És egyébként szvsz. az intézményi benézte, mert az 52000-es ágazati pótlékot ők már a bérminimumhoz számolták, holott AFAIK a bérhez kellett volna, de még a 260 000 + 52 000 bruttó nettója is csak 207. Tehát 7 ezer forinttal keres csak kevesebbet a takarító, még aszerint a számolás szerint is, amivel az intézmény takarózik, hogy de hát ez a standard eljárás...

Arról nem is beszélve, hogy az ágazati pótlék bármikor egy mozdulattal visszavonható (kormányzati szinten, persze), szemben a bértáblában szereplő bérrel, ami törvény szerint nem csökkenhet. Nem ok nélkül választották ketté...

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

Nem validálva a számaidat, amiket forrás nélkül ideírtál, két megjegyzés: 

Miért lenne armageddon ha annyit keresne egy tanár mint egy ugyanabban a műintézményben dolgozó takarító? A takarító valami alacsonyabb rendű emberi lény és az ilyen fizetések sértik az isteni kasztrendszer sávszabályait?! A hup siralmakból például az látható, hogy egyes rendszergazdák, IT melósok kevesebbet keresnek mint a kőművesek. Na és?! 

Bármilyen fizu 200 ezer felett, napi 4 órás tényleges munkáért, évi két hónap fizetett szabadsággal egyáltalán nem rossz azzal a képzettséggel ami a tanároknak van. Aki megállná a helyét a versenyszférában, matek-fizika/kémia tanárok már régen váltottak és magasabb fizetési kategóriában vannak. Akik maradtak tanárnak, nem véletlenül maradtak. Az egységes bértáblát kellene végleg elfelejteni. Egy matek-fizika tanárnak dupla bért kell fizetni mint egy magyar-történelem tanárnak és 2,5x annyit mint egy technika tanárnak. Azokat a tanárokat kellene differenciáltan jobban megfizetni, akik hiányoznak az iskolákból, nem azokat akik ma is ott vannak és ezzel elfogadják, hogy ennyit ér a munkájuk.  

Nade ki a túró fogja a felnövekvő generáció(ka)t versenyképessé tanítani? Ne viccelj már. Aki maradt az azért maradt, mert hobbitevékenység, és nem rajta múlik a családi költségvetés jelentős része. Látom a családban, és ismerősöknél, sőt konkrétan a gyerekeket tanító tanár is mintha mondott volna ilyet...

Aki ezzel egyetért, az majd szónélkül viszi az éves sokmilliós magánsuliba a gyerekét? Vagy esetleg már most külföldről "gondolkodik"?

Nem igazán érdekel a Kossuth-díj. Ha bemásolnám a Kossuth-díjasok listáját a lihegésed valszeg lefagyna. Széchenyi-díjat, amit sokkal értékesebbnek tartok, viszont még kaphatok. Hofi pedig már biztosan nem fog. 

Azért fail az már izzadságszagú erőlködésed, mert jó pénzért nem lehetetlen feladat gyorsan megtanulni úszni. Nem példátlan eset a gyors tanulás kényszerhelyzetben. 7 másodperc alatt lefutni a 100 métert emberként viszont lehetetlen. El lehet fogadni a pénzmagot de akkor sem fog összejönni. 

Miért gondolod, hogy be kell másolnod bárhova is, hogy kik kaptak eddig Kossuth-díjat? Miért gondolod, hogy érdekel, hogy kaphatsz Széchenyi-díjat? Agyvérzést is kaphatsz, ha ennyire erőlködsz...

Kár, hogy nem érted a Hofi által mondott verziót. A gyors tanulás nem egyenlő a pillanatnyi tudással. Úszni meg lehet tanulni, de nem szerencsés úgy kezdeni, hogy bedobnak a mély vízbe.

 

7 másodperc alatt lefutni a 100 métert emberként viszont lehetetlen.

Akkor halljuk, hány mp alá nem fog tudni kerülni soha a világcsúcs 100 m-en? Mekkora az az érték, ami elérése után, a Széchenyi-díjas timi törvénye alapján kivégzik azt az embert, aki annál jobbat mer futni?

https://hu.wikipedia.org/wiki/A_f%C3%A9rfi_100_m%C3%A9teres_s%C3%ADkfut…

Igen, itt arról volt csupán szó, hogy szarul emlékeztél egy viccre, és csak egy gyenge utánzatot sikerült kiböfögnöd. Ezzel még nem lett volna baj, legfeljebb nem kapsz érte Széchenyi-díjat (se), de azért bizonygatni próbálod, hogy okosabb vagy annál, mint amilyennek látszol.

 

az erőlködéstől még össze is szartad a nadrágodat

Akkor miért a te nadrágod (vagy szoknyád) büdös? :)

Nem validálva a számaidat, amiket forrás nélkül ideírtál

A bruttó-nettó számításokra a HRPortál kalkulátorát használtam: https://www.hrportal.hu/berkalkulator.html
Az intézmény által írt 260 000 + 52 000 az intézmény tájékoztatásában van: http://xantus.hu/hu/9-hirek/3921-tajekoztatas-az-intezmenyunkbe-jelentk…
A garantált bérminimum összege elérhető a Magyar Közönyben itt: https://magyarkozlony.hu/dokumentumok/06684cf91c3419524bae302b28e47fce3…
Pedagógus bértáblának ezt használtam: https://officina.hu/belfoeld/239-pedagogus-bertabla

Miért lenne armageddon ha annyit keresne egy tanár mint egy ugyanabban a műintézményben dolgozó takarító?

Például a munkája hasznossága, a helyettesíthetősége. Ha kidől egy takarító, a szó legszorosabb értelmében BÁRKIT felvehetsz a helyére. Ha kidől egy tanár, akkor vannak kőkemény törvényi előírások, hogy kit alkalmazhatsz helyette. Innentől egyszerű közgazdaságtan: a ritkább dolog értékesebb.

A takarító valami alacsonyabb rendű emberi lény, és az ilyen fizetések sértik az isteni kasztrendszer sávszabályait?!

Nem alacsonyabb rendű lény, egyszerűen könnyebben pótolható. A 12-egy-tucat IT-seket ugyanígy lehet cserélgetni, ez látszódik is a fizetésükben, de egy adott szakterületen PhD-val rendelkező IT-st viszont nem tudsz bármelyik fáról leakasztani, úgyhogy neki bármennyit kér, meg fogod adni. A probléma az, hogy az állam a beavatkozásával a munkaerőpiacot felborította, mert igen, a munkaerőpiacnak ebben a szegmensében a tanár értékesebb. Az intézmény meg ezt nem tudja mivel kimutatni.

Bármilyen fizu 200 ezer felett, napi 4 órás munkáért, évi két hónap fizetett szabadsággal egyáltalán nem rossz azzal a képzettséggel ami a tanároknak van.

Napi négy órás munkáért? A heti 40 órás munkahét 55-65%-a kontaktóra (2011. évi CXC. törvény (Tv.) 62.§), ez ugye 22-26 óra megtartását jelenti hetente (tehát a napi 4 órát így már túl is léptük), ezen kívül a maradék 35-45%-ból még az intézmény előírhat helyettesítést, egyébként pedig készül a következő órákra, dolgozatot javít, dolgozat előkészít, portfóliót építget stb.

Aki megállná a helyét a versenyszférában, matek-fizika/kémia tanárok már régen váltottak és magasabb fizetési kategóriában vannak.

Nézd anyu, az van, amit fentebb írtam, hogy többet ér a munkája, mint amit az intézmény képes adni. Mert a tanár el tud menni máshova, a takarító is, csak a takarító máshol sem fog többet keresni.

Egy matek-fizika tanárnak dupla bért kell fizetni mint egy magyar-történelem tanárnak és 2,5x annyit mint egy technika tanárnak.

Honnan jöttek ezek a számok? De ha el is fogadjuk (egyébként egyetértek az egységes bérezés eltörlésével, a bértábla maradhat, de akkor ismerjük el, hogy büntetés, ha valaki ténylegesen annyit keres, ne az legyen a standard), mi legyen az arányszám a matek-fizika és az angol-orosz szakos között? Utóbbi bármikor el tud menni fordítónak, privát nyelvtanárnak stb., tehát logikusan többet kéne keresnie...

Annyi kéne, hogy értelmes béreket adjunk mindenkinek. És igen, ezt lehet az alapján szeparálni, hogy ki mennyire szükséges, ki mennyire hasznos, ki mennyire piacképes, de ez legyen már intézményi döntés. Mert mondjuk egy művészeti iskolában a zongoratanár lehet, hogy háromszor értékesebb, mint egy matektanár, mert az előbbi hírneve miatt mennek oda a tanulók, utóbbi meg csak arra kell, hogy valahogy egy kettessel átbukdácsoljanak az érettségin.

Na, erre nincs lehetőséged ma itthon. Úgy tűnik, még alapítványi fenntartású intézménynél sem...

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

Már várom azokat a jövőbeli pályakezdőket, akik helyesen írni nem fognak tudni, és a kalapácsot sem tudják majd megfogni.

Az alapképességek fejlesztése sokkal fontosabb bizonyos korban mint a tudományok biflázása. Én csak azt a matekot és fizikát használom, amit az egyetemen megtanultam, a többi kb. felesleges is volt.

Ez jutott eszembe hirtelen:

Fókusz – Az ország leggazdagabb tanára Klebelsberg meseszép kúriájában lakik, 10 milliárdos vagyona és 60 darabos autógyűjteménye van, de egy falusi iskolában is tanít (rtl.hu)

"Miért lenne armageddon ha annyit keresne egy tanár mint egy ugyanabban a műintézményben dolgozó takarító?"

Szerintem meglesz ez, ha elgondolkodsz azon, miért nem keres mindenki ugyanannyit egy (akármelyik) munkahelyen, a munkakörétől, képességeitől, stb. függetlenül.

“Any book worth banning is a book worth reading.”

Amelyik tanár úgy érzi, hogy képességét más munkahelyen jobban megfizetik az vált. Így működik az a piacgazdaságban. Ha marad annyiért, akkor önértékelése szerint rendben van ott ahol épp van. 

Továbbra sem gondolom, hogy árjáknak több fizetést kellene adni csak úgy a szebb pofira mint az untermenscheknek. 

Bizonyos szaktanárokból van hiány. Más tanárokból van elég. Még helyettesítésre is jut például matek órákra. Ez szerintem sem szerencsés. Ezért kell differenciálni a tanári bérekben. Ahogy írtad korábban "nem keres mindenki ugyanannyit egy (akármelyik) munkahelyen, a munkakörétől, képességeitől, stb. függetlenül." A tanári szakma egy érdekes kivétel. Ugyanakkora fizu várja a büfészakos tanárokat mint a nehezebb tanári szakokat elvégzőket. Nem véletlenül van hiány az utóbbiakból. 

Na, eljutottunk a büfészakozásig...

Egyébként papíron jól hangzik, amit mondasz, de... a https://kozigallas.gov.hu/publicsearch.aspx -on nyomj egy tanár keresést, és csak a címeket fusd át, hogy melyikből van nagyobb hiány, STEM-ből / matekból / büfészakból (értsd ezalatt bármelyiket is)...

Csak 10 oldalnyit kattintgattam végig, nem is számoltam, csak érzésre: nagyjából mindenből hiány van, ami feltünően sok, az a nyelvtanár és a testneveléstanár (utóbbi érthető, a balfasz napi 800 óra kötelező testneveléshez kell ipari mennyiségű tesitanár is...).

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

FYI, a három nem diszjunk halmaz, mert még mindig csak sejtjük, hogy mi a büfészak, a matekot meg kiemeltem, mert abban a hozzászólásban, amire válaszoltam, te is azt tetted.

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

Megértem az utólagos magyarázkodás érzelmi okait, de felesleges. Írhattál volna természettudomány/matematika szakokat is, ebbe az informatika tanár épp nem fér bele, de nem probléma. Nem túl acélos az informatikatanárok tudása, elég jól meg tudom ítélni. Jelentős részük azért megy infó tanárnak, hogy majd váltson a versenyszférába. Fejlesztői állásinterjúk után maradnak tanárnak. :) 

A linkeden egyetemi végzettségre szűkítve országosan 70 hirdetést látok. Ebben szolfézstanár is van, országosan. Nem tartom hatalmas számnak. 

Találatok száma:  345 Ez a "tanár" kifejezésre való keresés. Aztán még jöhet a pedagógus, meg az összes többi kifejezés (arról, hogy a közigállás használhatatlan, nem az én hibám) [az összes alapítványba meg más fenntartóhoz kikerül intézménynek már nem itt vannak a hirdetései, és itt csak a még le nem járt [nem feltétlenül betöltött!] pozíciókat látod]

A ranted az informatikatanárokról nem tudom, sértés akart-e lenni számomra, de ha igen, nem talált, nem vagyok az :)

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

Az meg van, hogy azzal kivettél rengeteg találatot, mert főiskolai végzettséggel is lehet tanárnak lenni...

De találtam neked hivatalos adatot: https://www.ksh.hu/stadat_files/mun/hu/mun0159.html szépen felcsökkent az elmúlt időszakban az oktatás oszlopban a szám, na...

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

Főiskolai végzettséggel tanító lehet nem tanár. Tanári diploma csak osztatlan képzésben szerezhető meg, ami egyetemi végzettség. 

Összesen ~ 5700 iskola működik az országban (általános + középiskola). Ehhez mérten egyik szám sem jelentős. 

Főiskolai végzettséggel tanító lehet nem tanár. Tanári diploma csak osztatlan képzésben szerezhető meg, ami egyetemi végzettség.

Tudvalevő, hogy minden tanár, beleértve azokat is, akik már nyugdíjasok, csak bejárnak órát tartani, a 2006-ban bevezetett Bologna-rendszerben szereztek osztatlan mesterdiplomát, nem pedig ilyen himi-humi főiskolákon.

https://www.ksh.hu/stadat_files/ege/hu/ege0039.html

Vagyis: a gyerekek körében eddig sem volt nagy gond az testsúllyal, 35 felett kezd zuhanni a normál súlyúak aránya. És ami azt illeti a 14 és 19 között eltelt időben (ugye ők az a korosztály, akik beszopták a napi szopatást iskoláskorukban) a 18-34 közötti korosztályban zuhanni kezdett a normál súlyúak aránya, szemben a 09 és 14 között időszakban (amikor az akkor 3 éves szabálynak még nem lehetett mérhető eredménye).

Tehát csak még jobban megutáltattuk a mozgást és az egészséges életmódot mindenkivel.

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

Az van, hogy napi 7-8 órája van a gyerekeknek 7. osztálytól. Hullaként jönnek haza, és még itthon 1-2 órát kell tanulniuk. Ez jóval több, mint egy normál 8 órás műszak. Pont elég lenne heti 5 helyett mondjuk 4 tesi, és az ilyen etika meg vizuális dolgokból visszavenni, ha már ennyire USB porton akarják a lexikális tudást beléjük tölteni. Infóból 8.-ban azzal fárasztják, hogy LAN, PAN, WAN meg mittom mi, amiket már igazán 20 év is elég nyögvenyelősen használtunk, és a hálózati topológiákkal... Hol a túróban lesz bárhol még gyűrűs, meg busz, meg a többi őrület 5-7 év múlva. Ahol pedig ilyen van mégis, mert valami speciális, akkor azt nem az általános iskolai ájtiból fogja tudni. Ez volt a mai, de minden nap van valami, amitől eldobom az agyam, hogy ezt úgy igazából ebben a korban minek.

Miért lenne armageddon ha annyit keresne egy tanár mint egy ugyanabban a műintézményben dolgozó takarító?

Szerintem nincs gond belőle, ha megél belőle mindkettő. De sajnos itt nem ez a helyzet és a tanár jelentős mennyiségű időt áldozott arra, hogy eljusson oda, hogy egyáltalán tanítani engedjék. Takarítói szakképzést még nem láttam, diplomát pláne nem.  

Légy olyan kedves akkor mutatnál egy olyan iskolát ahol ezt nem X < 150 óra _tanfolyamként_ oktatják? 

Nem lenne baj, ha értenék az emberek, mi a különbség a tanfolyam és az iskolarendszerű képzés közt. (OKJ megszűnt már egyébként, de ez ne is zavarjon, nem érdekes, csak annyiban, hogy valszeg ilyen szakma nincs a szakmajegyzékben)

Tényleg baj van az oktatással... ha ilyen egyszerű dolgon is vitázni kell.

Az egész beszélgetés az takarítódiplomáról értelmetlen. Valaki elvégez egy 12 hónapos programozó bootcampet, és máris többet keres, mint a takarító meg a tanár együtt, aztán lehet, hogy közben a csávónak még az érettségi sincs meg. Őket miért nem fikázzuk a threadben? Hogy képzelik! :)

Biztos vagy benne, hogy a tanfolyam miatt több a fizetése?

Épp ellenkezőleg: pont arról beszélek, hogy a "kinek hosszabb a dákója az oktatása" nem korrelál azzal, hogy mennyi lesz a fizu. Ha erős korreláció lenne a kettő között, akkor a bootcampes fizuval szemben a frissdiplomás tanárnak 2-2,5 milliót kellene keresni.

https://mentorkepzo.hu/kepzes/felnottkepzes-tisztitas-technologiai-szak…

  • A képzés hossza: 400 óra, kb. 2 hónap
  • A képzés intenzitása: heti 2 alkalom (a csoport igényének függvényében változhat)
  • Tanfolyamdíj: 81.000 Ft (részletfizetési lehetőség)
  • Vizsgadíj: 36.000 Ft

Kemény dolgok ezek. OKJ fronton ez a helyzet: https://www.vg.hu/vilaggazdasag-magyar-gazdasag/2021/08/sokan-kivarnak-… azaz még épphogy lehet vizsgázni, 400 órás képzésre már kevés idén az esély.

A tanfolyam elnevezés nem zárja ki, hogy az rendes elismert szakképesítést adjon. Szakmája válogatja, hogy minek és hogyan kell megfelelnie az adott szakmára vonatkozó hivatalos bizonyítványt adó képzésnek. Nézd meg az extrém példákat az ügyvéddel és orvossal. Egy orvosnál tudtommal 5+3 év az általános orvos, és további 3 év a szakorvosi történet, és az orvos képzés is szakképzés, ők is szakemberek, csak azért nem pont tanfolyam szintű. Régen a szakközépiskolák adtak szakérettségit, amik aztán már nem voltak jók igazán, és jöttek az OKJ alapú ötödéves meg hatodéves dolgok, ahol kb. 1 éves nappali iskolai rendszerben megy a történet.

Ezt most ugye nem egy tanári szakmával hasonlítod össze? Nekem halálosan mindegy hogy van e ilyen képzés vagy nincs, de ne lehessen már egy lapon említeni azzal, hogy milyen előfeltételei vannak annak hogy iskolában taníthass. Más kérdés, ha már utánanéztél van takarító szakma a szakmajegyzék szerint?

El kellett volna olvasni a többi hozzászólásomat... :) Ha van neki OKJ, akkor az érvényes, hiszen dec 31-ig még lehet belőle vizsgázni. Ha azzal vizsgázott, és valami lesz ezután is, mert valahogy igazolni kell egy csomó helyen, hogy érdemi takarítás van. Szerinted N millió szakképesítés hirtelen evaporál, hogy piffpáff megszűnt az OKJ most? :) Az kemény lenne azért...

Megint kevered a dolgokat. A fenti orvosi képzéshosszos extrém példa direkt arra utalt, hogy szakma, és szakma között óriási különbség lehet. Az, hogy 100-400-800 órában, vagy 5 év egyetemi képzésben (esetleg mégtöbben) adják a szakképesítést (most ezzel senki se érezze magát degradálva pls, egyáltalán nem célom összemosni), az adja az igazi értékét természetesen, és egyben jelzi a komolyságot/hasznosságot/összetettséget. E mellett pedig van egy munkaerőpiaci értéke, ami nem feltétlenül esik egybe, az állam által elképzelt bérezéssel.

Én épp azt mondom, hogy ha valaki tanárt akar pótolni az picit nehezebben megy, mintha egy takarítót akarna foglalkoztatni. Ahogy leírtam fent ahhoz, hogy tanár lehess rengeteg előfeltételt kell teljesíteni (ez már régóta csak elhivatottság mellett tud szerintem működni IMHO).

Nincs azzal baj, ha a takarító keres ugyanannyit mint a tanár ha mindkettő kényelmesen megél belőle, de ameddig a tanár nem él meg a fizetéséből addig gondolkodni kellene rajta, hogy meddig feszítjük azt, hogy senki ne akarjon tanárnak menni, mivel ahhoz rengeteg befektetés kell (idő, energia, stb).

Azt a tanfolyamot amiről itt te beszélsz a papír miatt csinálják, mindig is ez volt az üzlet benne. 

jo hat akinek az a takaritas, hogy eloveszi a porszivot es vegigmegy a lakasan, meg a ronggyal feltorli a port a szekrenyben, annak valoban nemkell sok tanitas. de ha megnezel egy takarito kocsit, mennyi minden van rajta, ott azert tudni kell mi mivel veszelyes, hogy kell hasznalni, tarolni. nyilvan ehhez nemkell 3 ev tanulas, de elbasz valamit a vegyszerekkel akkor az embereleteket is kovetelhet -> felelosseg. na _ez_ is meg kell egy fizetni egy takaritonal.

A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!

Én épp azt mondom, hogy ha valaki tanárt akar pótolni az picit nehezebben megy, mintha egy takarítót akarna foglalkoztatni.

Ebben teljesen igazad van, viszont a dolognak semmi köze ahhoz, hogy kinek milyen papírja van. Rengeteg embernek van tanári, tanítói diplomája, akik amúgy nem a szakmában dolgoznak. Ők nem azért nem mennek vissza tanítani, mert nincs meg a papírjuk.

Nekem lenne kedvem tanítani számtech.-et vagy fizikát, technikát - ezt így családi körben elhintettem, hogy majd 10 év múlva 60 évesen szívesen adnám át a tudásom - nem a fizetés miatt tenném..

mindenki próbált lebeszélni - túl szigorú lennék a mai fiatalokhoz..

lányom:

- apa ne tedd, egy generációt kergetnél az öngyilkosságba, szét szívatnád őket..

ez éles kritika volt.

Mondtam, hogy tudom, hogy már nem szoktak körmöst kiosztani :-D

hint:

körmös = nem a műköröm ragasztó kislány, hanem fa vonalzóval rávágni a felfelé tartott összezárt ujjakra.

For Whites Only meeting room!

Amikor azt kértem, "fejtsd ki", olyasmire gondoltam, hogy konkrét jogszabályhelyet írsz, például így:

326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet
a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról

(6) Ha a pedagógus-munkakör megfelelő végzettséggel és szakképzettséggel rendelkezővel nem tölthető be, akkor a megfelelő pedagógus-szakképzettség megszerzéséig, de legfeljebb egy alkalommal, vagy több egymást követő jogviszony esetén mindösszesen öt évig határozott időre foglalkoztatható az is, aki

a) a tantárgynak megfelelő szakmai tanár felsőfokú végzettségi szinttel és szakképzettséggel,

b) felsőfokú végzettségi szinttel és a tantárgynak megfelelő, felsőoktatásban természettudomány képzési területen szerzett szakképzettséggel

rendelkezik, feltéve, hogy vállalja a megfelelő tanári szakképzettség megszerzését.

A vállalást ne értsd félre, nagyon szegény, aki ígérni sem tud. Három opciót látok, kb valószínűség szerint csökkenő sorrendben:

  • eltörlik ezt a kitételt az öt év lejárta előtt
  • lesz egy pedagógus bootcamp, pont ahogy az Ibtv-módosítás hasonló határidőkitűzése után is lett egyéves infobiztonsági szakirányú továbbképzés
  • hagyják lejárni a szerződéseket, addigra úgyis felmond az összes érdeklődő

áá nem megyek pedagógusnak, ha körmöst se oszthatok ki, annak aki megérdemli..

pedig 5 év alatt csodás képességű és szorgalmú gyerekek jönnének ki a kezem alól.

Nem úgy, mint Joe Biden - aki simogatja az idegen gyereket és szagolgatja a hajukat - kész beteg, most láttam egy videot, fujj...

For Whites Only meeting room!

42 év a tanári pályán és összes előmenetel) bruttó 416 150

Nem. Sőt, itt még a 260-nál kevesebbek helyére 260-at kell írni, valamint ezután az általad is említett 20%-os ágazati pótlékkal meg kell toldani (tehát igen, a bérpótlékot a kiegészített bér alapján kell számolni, hiszen szakképzettséget igénylő munkakörnél az alapbér nem lehet kevesebb a garantált bérminimumnál, a pótlék meg nincs benne az alapbérben).

a bértáblában szereplő bérrel, ami törvény szerint nem csökkenhet

Ezt honnan lehet kiolvasni?

valaki érdemben hozzászólna?

hogy már megint megy az agyatlan fröcsögés..

Amihez nem ért miért, nem kérdez egy újságíró - háttérmunkát nem kéne végezni ?

For Whites Only meeting room!

Egyébként pedig nincs itt semmi látnivaló, az iskola belátta, hogy összehasonlítva a két munkabért és a szükséges skilleket, tudást, képesítéseket stb. valami nem stimmel. Úgyhogy módosították a hirdetést, most már csak bruttó 300-at fog kapni a takarító (a nettó 200k helyett csak 199.500) [https://www.profession.hu/allas/delutanos-takarito-xantus-janos-ket-tan…]... És a sajtóvisszhang miatt helyreállt a világ rendje.

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

Szerkesztve: 2022. 09. 20., k – 19:07

Nem is igaz a link, mert csak a junior pedagógusnak ajánlanak kisebb bért, mint a takarító személyzetnek.

 

Tudod a kormány elhúzhat a büdös ...csába. Nálunk a munkahelyen ha a juniorok bére a taknyanyáéval vetekedne, átmennének más céghez, aztán ott válnának szeniorrá. A mi munkahelyünk meg pengethetné a lóvét, hogy visszacsábítsa őket, de hülyék lennének visszajönni.

Igen, szánalmas, hogy egy junior pedagógus, aki 30 gyermeket oktat, annyit sem kap, mint a taknyanya. Nem is értem, hogy miért nem takarítanak oktatás helyett?

Szerintem meg az a legalja, amikor egy cseppet sem kellemes munkát végző emberről ilyen megvetéssel beszélsz. Én tanítottam középiskolában, de egyáltalán nem éreztem vágyat a takarításra. Ha úgy tetszik, a takarítói munka a kellemetlenebb, nehezebb, ezért éppen azt kellene jobban megfizetni.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Ha úgy tetszik, a takarítói munka a kellemetlenebb, nehezebb, ezért éppen azt kellene jobban megfizetni.

Saját tapasztalatból mondom, hogy egyáltalán nem kellemetlen a takarítás, és még fárasztó szellemi tevékenységet sem igényel. Nincs állandó stressz, megfelelési kényszer, nem lehet elrontani, és még sokévi tanulás sem kell hozzá.

Úgy lehet belekötni, hogy csináltam takarítást és alantasabb melót is.

Jól tudod, de nem egészen ez a helyzet. Szerettem tanítani, nem azzal volt a baj, hogy nem lett volna kedvem hozzá. Három probléma merült fel. Az egyik az anyagi megbecsültség, nagyon kevés volt a pénz. A másik, hogy szakmailag elkorcsosul, lemarad az ember, ezt tapasztaltam is több kollégámon. Ha tanítasz, a saját hangodat hallod, de te magad nem fejlődsz. Az, hogy utánaolvasol annak, hol tart az ipar, messze nem ugyanaz, mint benne lenni nyakig egy fejlesztésben, s aktívan megoldani a kihívásokat, ha úgy tetszik, alakítani, hogy hol is tartson az ipar. A harmadik pedig az, hogy nincs pedagógiai végzettségem, csak villamosmérnöki diplomám van, s egyre inkább utalgattak arra az iskolában, hogy meg kellene szerezni a tanári végzettséget is, viszont az előbbi két ok miatt ezt nem éreztem igazán szükségesnek.

Persze, akik alapozó tárgyakat tanítanak, azoknál a második nem probléma, hiszen a matematika, a newtoni fizika alapjai változatlanok. Ezzel szemben nem biztos, hogy lyukszalagolvasót, sornyomtatót, elektroncsöveket, bipoláris tranzisztoros erősítők h-paraméteres lineáris helyettesítését, TTL integrált áramköröket, Fortrant, Forth nyelvet a legjobb választás manapság tanítani. Persze sarkítottam, de ha az elején még korszerű, amit mondasz, húsz évvel később ugyanaz már nem lesz az.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

> Az egyik az anyagi megbecsültség, 

Nocsak, mégiscsak probléma a gyakornokok alacsony bére? Miért nem tudják akkor a magasabb kvalitású takarítókkal helyettesíteni őket?

 

Bocs, de ha gond van, egy sulit a lelkes szülők is kifestenek és kitakarítanak, akár naponta is váltva. Matek órát a lelkes szülők nem biztos, hogy tudnak tartani...

Gond, de a munkáltató és munkavállaló ebben ellenérdekeltek. A munkavállalónak a világ összes pénze kellene nulla munkáért, míg a munkaadó nullát fizetne végtelen sok munkáért. Aztán kialakul a kettő között valami, amelyet ilyen-olyan okok miatt mindkét fél elfogadhatónak, előnyösnek gondol.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Hát, kizárólag a kormány tartja előnyösnek a pedagógusok munkabérét. Ahány pedagógus ismerősöm van, egyik sem elégedett, folyamatosan tüntetnek.

Csak a gyermekek miatt maradnak, vagy mert a házastársuk eltartja, vagy egyéb jövedelmük van és hobbi szinten pedagóguskodnak.

Szerintem a kormány tudja, mit csinál. Ha valóban tanárhiány lesz, akkor lesz megoldás is. Addig viszont költségvetési szigor. Ahogy az eseményeket nézem, hamarosan nem az lesz a problémánk, milyen minőségű az oktatás, meg ki mennyit keres, hanem szó szerint az életünkért fogunk futni.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

hagyják őket éhbérért dolgozni, hogy jusson zseton a Vodafone bizniszre

Egyszeri kiadást hasonlítasz futó kiadáshoz. Nem számoltam utána, de érdekes lenne a voda akvizíció költségét levetíteni az összes tanár fizetésére 5 éves időtartamra, majd ezt leosztani 1 főre és megnézni pontosan mit jelent ez átlagban, majd persze kirészletezni kezdőtől mestertanárig.

Nem egyszeri kiadás a Vodafon biznisz. Minden évben vannak milliárdos értelmetlen kiadások, csak a pedagógusokra nem jut semmi.

Ott a Budapest-Belgrád vasút is, az óriás tűzijáték, Nemzeti Oltóanyag Gyár, 17000 lélegeztetőgép. Milyen egyszeri kiadásról beszélünk, folyamatosan szórják a pénzt baromságokra?

Értem, hogy te ezeket hülyeségnek tartod, de egyáltalán nem mindenki. Praktikusan lehetnénk barlanglakók, nem kellene sokat költeni, egyből megoldódna az energiafüggőség kérdése is. Igaz, nem pörgetné a gazdaságot azon emberek tömege, akik ezen pénzszórásból a munkavégzésük által részesülnek.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Konkrétan mi a büdös fenét lehet 17000 non-invazív lélegeztetőgéppel csinálni 300 milliárdért, ami COVID-ra nem használható (invazív kell, ráadásul nem lehet kínai, mert az nem kompatibilis a magyar rendszerrel)?

Mi a fenét kezdesz 10 millió omikron vakcinával, amikor még az előző készlet sem fogyott el?

Mennyibe kerül a -70 fokon történő tárolása?

Ha kidobnánk a kukába mindet lejárat előtt, mennyit lehetne spórolni a tároláson és mennyivel lehetne emelni a pedagógus béreket?

6.4 millió első oltás volt, 6.2 millió második, 3.9 millió harmadik, 340 ezer negyedik lett.

Úgy tűnik, önként és dalolva, erőszakoskodás és zsarolás nélkül nem vevő a nép a további oltásosdira. Az előző készlet zöme már lejárt, gyorsan el fog fogyni, mivel kidobálják a kukába.

A recesszió felé közeledve a kormánynak nem biztos, hogy alkalma lesz a gyógyszermaffia álmát, a félévenkénti kényszeroltást megvalósítani. Igazából gazdaságos lenne a beérkező vakcinák azonnali kukázása, a tárolási költség megspórolása végett. Persze meg lehet párat hagyni belőle azoknak, akik oltás nélkül nem tudnak rendesen aludni.

Ezeknek a beszerzéseknek csak az alapja volt politikai, a valódi célja az, hogy az államtól a pénzt fideszközeli magánvállalkozókhoz juttassák. Etetni kell a falkát. Mindegyiket lehetett volna értelmesen.

De a vendégem vagy, nézz körül pl. a Budapest-Belgrád vonalon zajló terveknek, az eredeti árnak, az eredeti tervnek, a megvalósult eredménynek és a kifizetett ellentételezésnek. Bátran. Ugyanezek a többi esetben is. Azzal jönni ebben, hogy de XY is ellopta/ellopja/ellopná az teljes gáz. IMHO

Azzal jönni ebben, hogy de XY is ellopta/ellopja/ellopná az teljes gáz.

Miért is? Éppen ezért ez nem rendezőelv a politikai erők között, ez egész egyszerűen kiesik a választási szempontok közül. Olyat mondjál, ami miatt az ellenzék jobb alternatíva.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Nem az a kérdés az ellenzék jó alternatíva az, hanem, hogy a kormány megfelelő e. 

Az amit csinálsz az terelés ahogy te azt be is idézed. De legyen, a provokációdra a válaszom a következő:

Ebben a tényezőkben az ellenzék mindenképp jobb:

- nincs kiépített maffia hálózata

- nem egy érdekcsoportot képvisel kompromisszumokkal kell operálnia

- nincs beágyazott rendszere ahogy ellopja a pénzt

- a megosztott politika célok miatt szélesebb réteg igénye teljesülhet (ne gyere nekem a "kormányra többen szavaztak" lózunggal, azokat maszlaggal etették /rezsit védünk, gyereket védünk, stb amiről tudja mindenki hogy maszlag/ így nem a választók akarata érvényesült hanem a populista politikusé)

azokat maszlaggal etették /rezsit védünk, gyereket védünk, stb amiről tudja mindenki hogy maszlag/

Nincs ebben valami logikai hiba? Ha mindenki tudja, akkor miért szavaztak mégis rájuk? Ha maszlag, akkor hogyan is vannak a gyakorlatban ezek az ársapkák? Ez a valóságtagadás újabb szintje?

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

nincs kiépített maffia hálózata

A valóság: nemzetközi van neki, de a rendes taggá váláshoz eredményt kell felmutatnia.

nem egy érdekcsoportot képvisel kompromisszumokkal kell operálnia

A valóság: az ellenzék többsége egy érdekcsoportot képvisel, de a tehetségtelensége és lustasága miatt kénytelen kompromisszumokat kötni.

Marhaságok bekommentelése helyett javaslom a központozási szokások/szabályok tanulmányozását.

nincs beágyazott rendszere ahogy ellopja a pénzt

A valóságot plakátokon megosztották mindenkivel (okgyk*. veled is): Orbán megy, a vívmányai maradnak.

a megosztott politika célok miatt szélesebb réteg igénye teljesülhet

A valóság: az ellenzék többsége számára egy politikai cél van (megfelelni a külföldi (morálbelföldi:) gazdának, és élvezni a zsíros falatokat). A különféle "haladó" ellenzéki pártok másképp látják a gazdához vezető utat (pontosabban azt, hogy mit ~hazudjanak a választóknak az útról), ezért fragmentálódik az ellenzéki közösség, és a kompromisszumaikat nem a nép érdekében kötik meg, hanem az elért pozícióban való megmaradásuk céljából (a célt egy-egy részük nem mindig éri el, hiszen Gyurcsány jellemzően ravaszabb náluk). Tanulva 2010-ből és a korábbi évekből, nagyjából ugyanezt folytatnák, ha hatalmon lennének. És igen, van igazság a hamisságodban, tényleg kisülhetne valami jó abból, hogy az egyes pártok pozícióban akarnak maradni, és emiatt bizonyítani szeretnének a szavazóiknak. Működhetne, ha nem lenne egy jelentős gátja: önmaguk. Pl. egyik szokásuk, hogy titokban hangfelvételeket készítenek a partnereikről, melyeket aztán arra használnak, hogy a közös kompromisszumkereséskor a saját oldalukra billentsék a mérleget. Stb. Az egyetlen reményük az lehetne, hogy a gazdájuk rájuk szól. Ám a gazdának is van gyengéje: szereti nézni a kutyaviadalt. Különösen egy jelentéktelen méretű országban, ahol a káoszon ő biztosan keres.

* oxigénhiánnyal küzdő gyengébbek kedvéért

:)

A valóság: nemzetközi van neki, de a rendes taggá váláshoz eredményt kell felmutatnia.

Ugyan erre semmilyen bizonyíték nincs, de ha lenne is ilyen mindegyiknek külön lenne és nem egy egységes ugye, de persze ezt nem lehet egy egymondatos válasszal elrendezni. 

 

A valóság: az ellenzék többsége számára egy politikai cél van (megfelelni a külföldi (morálbelföldi:) gazdának

Itt komolyan megfordult a fejemben, hogy mennyi ebből trollkodás és mennyi lehet amennyit magad is elhiszel. Kezdelek sajnálni ez alapján.

Ugyan erre semmilyen bizonyíték nincs, de ha lenne is ilyen mindegyiknek külön lenne és nem egy egységes ugye, de persze ezt nem lehet egy egymondatos válasszal elrendezni. 

Amikor az oxigénellátásod rendben lesz, elgondolkodhatsz azon, hogy a fajtád tagjai egymástól függetlenül valamiért alapvetően ugyanazt a szart okádja szét mindenhol.

Kezdelek sajnálni ez alapján.

Szerintem eddig sem rejtetted véka alá, hogy ~nulla önkritikád van.

:)

Egy érezhető emelés néhány 10 milliárd forint lenne a költségvetésben, de mondjuk 100mrd körüli. Hogy érezd a dolgot a vodafone kb. 350mrdra tartott az állami részen, és az infláció miatt 600mrd+ terven felüli áfa bevétel van. Nyilván volt egy szja és nyugdijas pénzszórás az év elején, és a rezsiszámlát valahonnan ki kell pótolni, de nem lenne egetrengető tétel. Azt se felejtsük el, hogy a kata megszűnés, infláció miatti béremelések miatt pláne emelkedni fognak az adóbevételek. A teljes éves költségvetés az olyan 30-33 ezer milliárd forint.

Rezsi fronton nem sikerült a gázfüggést az elmúlt 10 évben csökkenteni az energiahatékonyság növeléssel, pláne nem a szélerőmű betiltással... Szóval tessék picit gondolkodni a dolgokon. Különös tekintettel arra, amit előttem írtak volt, mert a voda csak az aktuális sztori, mindíg valamilyen csodálatos biznisz, vagy stadionépítés az utolsó talpalatnyi földre. Eközben az lenne lényeg, hogy az oktatáson keresztül a valós jó tudással, és főleg itthon, legyen olyan szintű termelékenység, amiből sok a zseton.

Mondjuk az oktatás és a sok zseton közötti összefüggés nem világos.

Vannak kő gazdag ismerőseim úszómedencével, vállalkozók, akik megtalálták a megfelelő piaci rést és kaszálnak. Építőipar, kivitelezés.

 

Mondanom sem kell, hogy a leggyengébb tanuló a giminkben most egy multi vezérigazgatója.

A biznisz és az iskolában tanultak között nincs komolyabb reláció.

 

Lehet, hogy egy kölyök link, hülyére veszi az életet, de felnőttként elmenedzsel 10.000 embert. A másik kölyök okos, tanul, azt mérnökként egy nagy cégnél ledolgozza az életét, mert nincs érzéke az üzlethez. Nem a legjobb tanulók vitték a legtöbbre nálunk az osztályban.

Ez nem a juzer pénze, hogy mennyit költ a gyerekre, félreérted, hanem az állam bevétélét nagyban növelő nagy hozzáadott értékű tevékenységekből jönne majd egyszer. Ez lenne a 20 éves távlat, hogy ha jó tudást adsz a gyereknek, abból jó mérnök, orvos, tanár, ügyvéd, jogász, de akár műszerész, vagy kiváló technikus lesz. Ezekkel lehet nemzet szintű kompetenciákat felmutatni, hogy ide jön a multi rendes fejlesztő részlege (amihez kell technikus, műszerész, és nem a nyálcsöpögtetősek), vagy eleve valamilyen hazai történet nő ki, azaz több és folyamatosan, mert 1-1 talán mindíg lesz. Svájcot, többek között, az orvosi, és gyógyszer kutatásokban szokták példaként hozni, mert egyrészt jó a felhozataluk az oktatásból, másrészt az állam tud, és akar alapkutatásra, meg konkrét fejlesztésre költeni.

Ha a fenti működne, akkor mivel itt meg vannak fizetve (értsd úgy, hogy adott életszinvonal és minőség elérhető könnyen) pl. az orvosok, akkor nem pénzért megy külföldre, hanem tanulmányút jelleggel, és jön haza, de ez igazából fordítva kéne legyen, hogy ide jönnek a tutiért.

Valahol végtelenül szomorú, hogy egy jól fizetett, kifejezetten a tudásából és folyamatos tanulásból elő közösség nem vállal szolidaritást a tanárokkal, hanem azon rugózik, hogy sok e egy átlag IT-s fizetés ötöde egy tanárnak megélni. (És hogy hazudott e erről az újság egy olyan összegnyit, ami nálunk egy bevásárlás összege.)