-

-

Hozzászólások

Szerkesztve: 2022. 02. 06., v – 00:11

2021. szeptember 1.-től a tankötelezettséget 18 évről 16 évre csökkentették le. (Tipikus neoliberális húzás.)

What? Már vagy 10 éve 16 a tankötelezettség, nem?

Emlékszem még a sivalkodásra ami övezte.

Szerk:

45. § (1) Magyarországon - az e törvényben meghatározottak szerint - minden gyermek köteles az intézményes nevelés-oktatásban részt venni, tankötelezettségét teljesíteni.

(3) A tankötelezettség annak a tanévnek a végéig tart, amelyben a tanuló a tizenhatodik életévét betölti.

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1100190.TV
 

10+ éves törvény.

Es ?

Lattad te a mostani nagykepessegueket. Hu. Nemelyiknel orom, hogy nem kotkodal.

Mindezt eltolni miutan szepen lassan allando jelleggel kurja szet k ormanyka az oktatast ?

Roflkopter.

Keozett gondolkodni kepes embertomeget merfoldekkel nehezebb hulyiteni es kordaban tartani, mint egy szlomositett fuggo masszat. A szavazatuk meg ugyanannyit er.

Lesz az meg 6 osztaly is.

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

Biztos oldschool vagyok, de én semmit sem készítettem rajta, mégis eljutott a diplomáig. Szerintem az is nagy baj, hogy egyes szülők nem képesek elfogadni, hogy gyp-s gyereket sikerült összehozniuk, és mindenáron erőltetik, hogy bebizonyítsák, nem az. Ez is a PC világ egyik bűne.

trey @ gépház

Én az a fajta vagyok, aki nem az iskolakezdésre vásárolt be felesleges dolgokat, hanem iskolakezdés másnapján, miután elmondták mire lesz szükség.

Én meg képes vagyok iskolakezdésre csak hasznos dolgokat előre bevásárolni. A kutyának sincs kedve szeptember 2. napján földharcot vívni a magadfajtájával egy szinesceruzáért! Mert ti akik nem tudtok/szerettek előre tervezni, nektek meg kell mondani, hogy mi kell az életbenmaradáshoz. A társadalom értelmesebbik fele képes hosszútávon előre gondolkozni is.

Pont azért mentem 2-án, mert olyankorra az olyanok, mint te, már rég elkotródtak és tömeg nélkül lehetett vásárolni ;)

BTW: a mi iskolánkban első nap adtak egy listát, hogy mi kell és tök felesleges gyurmakést, dobókockát, zsírkrétát meg egyéb szart bevásárolni, mert NEM LESZ RÁ SZÜKSÉG :D :D

trey @ gépház

Tudod, mikor a második gyereknek előre bevásároltam, mert már tudtam, mit kértek az elsőnél... volt nagy pofárazuhanás, mert EZ a pedagógus tök másmilyen cuccokat várt el, hogy ugyanazt az anyagot megtaniccsa a kölöknek.

"Normális ember már nem kommentel sehol." (c) Poli

Szövegértés nem az erősséged:

Én meg képes vagyok iskolakezdésre csak hasznos dolgokat előre bevásárolni.

Kiemelem számodra a fontos részeket, ami segít értelmezésben: Nálam azt jelenti, hogy tudom mi az ami biztosan kell. Az extrákat az iskola kiküldi emailben 1 hónappal iskolakezdés előtt a szülők kérésére. Valamint az ingyenes tankönyvek listáját is, amit mi meg szoktuk venni a gyereknek, mert találkoztunk olyan matek munkafüzettel, amibe az előző kurzus beleírta a feladatok megoldásait. Minden extra kívánság listáját előre megkapunk, ami az iskolával szembeni papírboltba is le van adva. 3 gyerekkel végigcsinálva soha nem estem pofára. Ugyan ez a helyzet a Művészeti és Zeneiskolában is.

A folyamat: az igények felmérése -> tervezés -> bevásárlás

Jaja, nálam ez így ment:

T. Szülők,

Kérjük ne vásároljanak be felesleges dolgokat iskolakezdésre a gyerekek számára. Szeptember elsején, az első órán lediktáljuk a gyereknek, hogy mire lesz szükség.

Thx,

Iskola

Nem mellesleg, a gyerekek egyben gyakorolták a kézírást, az első órán. ;)

trey @ gépház

Ezek a filléres certek 1-10M forintos tételek tudnak lenni

Nekem is van egy vaskos mappányi, de azért nem sorolnám a végzettségeim közé. De ugye nem kell összemérnünk egy tanári diplomával, ha már csak a beléjük fektetett tanulási munka mennyiségét vesszük alapul.

A CERT-ek túlértékelési is egy tipikus neoliberalista szemléletet takar. Megint ide kivánkozik Orosz László klasszikusa.

Láttam már tanárt továbbképeztetni magát informatikusnak. Visszafelé nem nagyon szokott kelleni. Informatikus akár taníthatja is, amit csinál.

Hagyjuk már ezt a gyerekmegőrző, könyvből felolvasó szakma - amit lassan egy robot is meg tud csinálni - túlmisztifikálását!

trey @ gépház

Láttam már tanárt továbbképeztetni magát informatikusnak. Visszafelé nem nagyon szokott kelleni.

Látod a tanár át tudja "képezni" magát ha akarja, vissza felé nem működik! Nem azért mert nincs szükség rá, hanem azért mert nincs átjárás.

 Informatikus akár taníthatja is, amit csinál.

Lóf@szt! Szerinted minek indítanak pl. mérnöktanári szakot az egyetemek!?

Nem át, tovább.

Amikor egy tanár bekerül egy informatikai céghez, és megvannak a matematikai alapkézségei amit az egyetemen kifejlesztett, akkor maximum 2 hét alatt bármilyen programnyelvet el tud sajátítani. 4 hét után vezető fejlesztő és/vagy csoportvezető lesz belőle.

Nálunk elég sok olyan van, aki valamilyen STEM tanári végzettséggel jött ide, ebből a többség tipikusan olyan melót végez, ami jórészt szoftverfejlesztés, modellezés, stb., és az üzlettel szorosan együtt kell dolgozni. Skillset megvan hozzá, a fizetés fasza, mi olyan meglepő akkor?

Kemény valóság: Pár éve a BME tanárok számottevő része vándorolt át egy svéd IT céghez, és heteken belül csoportvezetők lettek. Ugyan ezen cégnél vannak matematikus, fizikus végzettségű vezetőfejlesztők is, hasonló villámkarival.

Az a baj, hogy kijelented a középiskolai matektanár alsóbbrendű mint az IT-s seggfej.

Pedig a valóság az, hogy átjárható a pálya egyirányból: Mérnöki vagy tanári pályáról csont nélkül át lehet ülni egy fejlesztőállásba, fordítva ez nem működik másoddiploma nélkül. Nálunk a technikumban csupa BME-n végzett mérnöktanárok oktattak.

dehogy alsobbrendubb, en ezt nem mondtam. abban is egyetertunk, hogy atjarhato. abban nem ertunk egyet, hogy 4 het alatt fel tudna szedni azt a tudast, amit egy 5 eves MSc ad compsciben.

persze siman el tudom kepzelni hogy "good enough" ahhoz mit otthon varnak a multik, de egy FAANG-hoz mar keves lesz, ugy fog lepattanni az elso telefonos interjunal, mint szar a falrol.

Milyen 2 nap? 32 éve nyomják ezt, amiből az Orbán 16 évet levezényelt: A gazdasági hasznok privatizálása, és a gazdasági költségek államosítása, és a szociális biztonságot csökkentő, a felső osztályt előnyben részesítő kormányzati gazdaságpolitika.

Hagyjuk már ezt a gyerekmegőrző, könyvből felolvasó szakma - amit lassan egy robot is meg tud csinálni

Mindeközben egy másik threadben arról van szó, hogy az AI írja a kódot a seggmeresztő programozók helyett. Szerintem a tanulság az, hogy minden szakmát lehet szarul csinálni, ami általában meg is látszik a végeredményen.

És az IT nem ilyen?

De ilyen. Mondjuk, én nem is védem foggal-körömmel állandóan, hogy ez aztán olyan tiszta szakma. Bezzeg a pedagógus! Arra aztán rosszat mondani!

Tudnám mondjuk miért ... Ott biztos nem emberek dolgoznak, hanem valamiféle szuperemberek.

Egyébként Márki-Zay dolgozott a közoktatásban, vagy miért érdekes a véleménye?

Mivel azon mesterkedtek, hogy az ország kormányának vezetője legyen, hogy a faszba ne lenne érdekes, hogy mit mond?  Lehet, tud valamit!

trey @ gépház

Így van, van sok hasznos és van sok haszontalan továbbképzés.

Sőt, van sok hasznos, amire csak bemennek és olvasgatnak, beszélgetnek.

Ez leginkább attól függ, hogy mennyire becsülik meg őket és mit várnak el tőlük. Leginkább olyan, amilyenné a szabályzások teszik (állam). Mennyi a bér, mennyi a tananyag, amit meg kell tanítani, milyen tankönyvekből kell tanítani, mennyi gyereket egyszerre, mennyi idejük van felkészülni, mennyi az adminisztráció, mennyi terük van a nevelésre, jellemformálásra, mennyire lehet ezeket rajtuk számon kérni, ...

Inkabb a PC kulturarol es a kocsogkepzokrol allit ki korkepet. A tanaroktol elvettek a fegyelmezes es a neveles lehetoseget. Regen a tanar megkovetelhette, hogy megtanulja a gyerek az anyagot. Ha rossz/agressziv esetleg nem tisztettudo, akkor meg betekerhette a pofajat. Majd a gyerek otthon nem merte elmondani, hogy miert tort el az orra, mert akkor a szuloktol kapta volna a kovetkezo verest. De nemcsak, hogy elvettek a fegyelmezes lehetoseget, most mar turnie kell, hogy ot utik/kopkodik/alazzak mindezt szanalmas fizetesert. De mar a munkaadoja, azaz az allam is alazza/kopkodi.

De a kocsogkepzest mar ovodatol kezdve toljak. Olvastam egy cikket, hogy kirugtak par ovonot, mert eroszakkal megetettek egy gyereket. De a gyerek kotelessege megis mi az ovodaban? Az, hogy egyen, aludjon es jatekosan tanuljon, a sajat maga altal generalt szemetet/rendetlenseget rendezze. De mar ilyen fiatalon kezdik hozzaszoktatni, hogy meg az alapveto kotelesseg is nulla, az ovonot meg eloveszik meg beperlik, mert elvegzi azt, amivel megbiztak a szulok. Gyerek szamara vilagosnak kellene lennie, hogy amit kiszedett/kikert kajat azt az arcaba tolja bele.

Sajnos  ott van meg a cigany tulszaporulat es egyre tobb kerul 1 osztalyba. Ott van az egyre tobb tablettel/telefonnal magukra hagyott gyerek, akik mar csak 10-20mpig tudnak 1 dologra koncentralni (tiktok/yt shorts). Tehet figyelemzavaros es agressziv gyerekeket kellene tanitani ugy, hogy a szulok nem nevelnek es a tanar nem nevelhet, mert meg bortonbe kerul. Ahhoz meg tul sokan vannak egy osztalyban, hogy bevessek a PC nevelest. Aztan az ertelmes gyerekeket is tonkreteszi a sok neveletlen csicska.

Nem azt mondom, hogy nekem ez rossz, mert igy legalabb mindig lesz munkam. De hosszu tavon ez a PC oktatas sztem szar az emberiseg PC reszenek. Mert Kina, stb nagyon gyorsan elhuz mellettuk.

Persze van olyan orszag ahol ez a PC kocsogseg mukodik az oktatasban, de pont nem a USA-ban/Angliaban az, ahol ezt extrem modon tultoljak. Hanem ott ahol, 4-6 fos osztalyok vannak es van erre penze a szulonek/allamnak.

Ha a mondanivalot nem erted, akkor belekotsz a velt helyesirasi hibakba?

 

Van abban amit mond. A gyerekeket nevelni kell, es a fegyelem a neveles resze.

Az oktatasi intezmenyekben bizony fegyelmet kell tartani. Kulonben csak egy nappali megorzo lesz, amolyan disznool.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Van, aki ritkán gépel magyarul, mert pl. az ideje 90%-ában angolul kommunikál és nem magyar kiosztású billentyűzeten gépel. Én pl. nem tudom fejből, hogy melyik ékezetes betű hol van, úgyhogy PC-n nem váltok kiosztást és nem írok ékezeteket. (Mobilon egyszerűbb.) Magyaron tanultam gépelni, de már elfelejtettem, hogy melyik ékezetes betű merre található, a különleges karakterek meg dettó.

PC kocsogseg

 kocsogkepzokrol

De a kocsogkepzest mar ovodatol kezdve toljak.

Ezeket fordítsd le legyélszíves magyarra is lóváriról.

 

Olvastam egy cikket, hogy kirugtak par ovonot, mert eroszakkal megetettek egy gyereket.

Azt a fajtát én is szivesen erőszakkal megetetném minden nap. Sőt a kitépett beleit tekerném a nyakára szorosan.

Olvastam egy cikket, hogy kirugtak par ovonot, mert eroszakkal megetettek egy gyereket.

Nekem otthon azt mondtak, hogy edesanyam megbantom/megsertem azzal, ha nem eszem meg a kajat, amit kiszedtem. Ez nekem eleg volt ahhoz, hogy mindenhol megegyem kajat, mert ononoket/vedonoket sem akartam megserteni.

Gondolom, aki meghagyja es finnyazik folyamatosan, ott a szulo a hibas, hogy egy rinyaszart nevelt. Tehat ha a gyerekedet kene eroszakkal megtomni, akkor magad kellene beleiddel folytogatni, mert megbuktal, mint szulo.

A topic témája, hogy funkcionális analfabéták vannak bőséggel - és aki nem tud normálisan magyar nyelven írni, az bizony funkcionális analfabéta.
Egyébként van benne némi diszkrét báj, amikor az erről szóló bejegyzés alá ilyenek kommentelnek - és nem veszik észre, hogy pontosan azt mutatják be, amiről szó van...

Véleményed alapján te nem funkcionális analfabéta, hanem szellemifogyatékos vagy. 

Annyit egyen gyerek amennyire biológiailag szüksége van, és ne annyit amennyit elé tesznek! Nem tudom, hogy te mit szólnál hozzá, ha egy 3x nagyobb tömegű és izomerejű balfasz kényszerrel megetetne!? 

Nalunk magunknak szedtuk a kajat. Ha keveset akartam enni, akkor keveset szedtem. Nem adtam volna okot arra, hogy megtomjenek kajaval :) Ez mar csak ilyen. Tudtam azt is, hogy minden nap ennem kell es akkor is mikor olyan van amit nem szeretek. Fel sem merult bennem, hogy finnyazzak.

A kotelessegeimmel tisztaban voltam. Az etkezes fizikai szukseglet mellett kotelesseg is, hogy edesanyamnak ne kelljen plusz kajat keszitenie az alapjan, hogy aznap rinyalni volt-e kedvem az ovodaban.

Gondolom mai szemmel nezve a kotelessegek ismerete gyerekkent, azt jelenti, hogy szellemi fogyatekosok vagyunk :) Ennyit valtozott a vilag. Homar rinyagepeket nevelnek. Az az uj norma.

" A tanaroktol elvettek a fegyelmezes es a neveles lehetoseget. "

Tényleg nem annyira egyszerű verés nélkül nevelni (főleg ha valakit szintén vertek gyerekkorában, akkor tényleg nem egyszerű váltani, ezek a dolgok öröklődnek), de közel sem annyira bonyolult, mint ahogy próbálod beállítani. Az én gyerekeimmel is sikerült :) És az se baj, ha a gyerek is megtanulja, hogy a problémákat legtöbbször úgy is meg lehet oldani, hogy nem pofozzuk a másik felet. (néha nem megy, de egy óvónőtől elvárok annyi tapasztalatot ezen a téren, hogy meg tudja oldani egy 5 éves gyerekkel a vitát pofon nélkül is. Felénk amúgy képesek rá :) )

"Olvastam egy cikket, hogy kirugtak par ovonot, mert eroszakkal megetettek egy gyereket. De a gyerek kotelessege megis mi az ovodaban?"

Kötelesség... meh...  de pl. nem rossz, hogy ha a gyerek megtanulja, hogy erőből nem eszünk (nálunk otthon így van, remélem nem lesz belőlük olyan felnőtt, mint pár ismerősöm, aki akkor is megeszi a hatalmas adagot az étteremben, ha az szétdurrantja a beleit.... csak mert már kifizette :) )
Azt az óvónőt, akinek ha azt mondja a gyerekem, hogy nem kér enni, mégis megeteti, én is kidobnám. (lehet hogy ha őt is teletömnék erőből valami kajával, amit útál, megértené, hol itt a probléma, bár egy olyan embernél, akinek ehhez gyakorlati tapasztalat kell, nem is biztos.) 
 

“Any book worth banning is a book worth reading.”

Nehez-nem nehez, szegeny gyerek bla-bla. A vegeredmeny a lenyeg. Ha otthon nincs nevelve, akkor a tobbi normalis gyerek ideje megy a PC nevelessel. Ezt kellene belatni.

Masik megoldas, hogy minden super-happy, super-PC es akkor elso esetnel kisegitobe kell kuldeni azt, aki oda valo vagy visszakuldeni szulohoz nevelesre. Aztan kovetkezo evben probalkozhat ujra. Aztan normalis gyerekek tudnak tanulni, a retek meg megy vissza a putriba.

Most a PC szarakodas miatt van egyre tobb ongyilkossag is superPC orszagokban, mert tolodik ki az elso sikertelenseg/kudarc/nehezseg elmenye olyankorra mikor mar a hormonok is kepbe kerulnek. Garantaltan lesz siker es kudarc is az eletben, de meg kell tanulni fiatalon feldolgozni. Tehat meg tokon is szurjak magukat ezek a csicskak.

En ugy gondolom tovabbra is, hogy az alap kotelessegeket: kulturalt eves, wczes, onmagad utan takaritas es ertekeid megbecsulese, szulok tisztelete legkesobb ovodaban el kell sajatitani. Addig nem engednem tovabb altalanos iskolaba, amig ezek nincsenek meg. A megtomes persze szelsoseges, de a "megeszed, amit kiszedtel" a tisztelet resze. Ha mar vette a faradtsagot az ovodai dadus, hogy elkeszitse a kajat, akkor a gyerek meg egye meg, ha mar kikerte. Akkor is ha pont nem sikerult olyan jol, mint szokott. Szamomra nem jelentett lelki torest, hogy megettem a kajat, amit bevallaltam. Kover sem lettem, sosem voltam.

De aztan az is lehet, hogy a STEM es muvesz iranyhoz is mas neveles kell es most a vilagnak muveszekre van csak szuksege a PC orszagokbol :) A STEM embereket meg majd adja kina.

A kulturált éves része pl. hogy nem dumálunk bele, hogy a másik mennyit egyen. Az óvónő még ezen se ment át. 

Ezt tanulja meg a gyerek?

A gyerekek nem azt tanulják, amit mondasz nekik, hanem amit látnak tőled...

“Any book worth banning is a book worth reading.”

Fuggetlen dolgon rugozol. Ha kiszedtel vmit, azt megeszed. Inkabb szedj 2x, de ne hagyd meg. En pont olyan ovodaba vinnem gyerekem, ahol szigor van es rendet tanulnak. Ha rinyalast es finnyazast akarnek tanitani, ahhoz nem kell ovoda. Siman youtube ele ultetnem majd nem foglalkoznek vele egesz nap es mennek birosagra meg telesirnam a netet, hogy mindenki kocsog a gyerekem korul mert nem ertik meg.

A gyerekek nem azt tanulják, amit mondasz nekik, hanem amit látnak tőled...

En mindig ugy tettem, ahogy szuleim kertek. Tudom furcsa egy csalad az ilyen. Kulturalatlan bunkogecik. Gyerek hallgat szuleire pfejj. De persze en a szuleim hazaban laktam es ok fizettek a kajat es tudtam, hogy dolgoznak es ertem dolgoznak. Mar csak ezert is jart nekik alapveto tisztelet es megbecsules reszemrol. Amihez hozzatartozik az, hogy megcsinalom amit mondanak.

Én meg nem szeretném, hogy a gyerekeim azért tiszteljenek, mert az jár

Sztem az baj ha erted dolgozik 2 ember es nem ertekeled. Mert az ugye jar neked, hogy jo oktatast kapj es legyen teto a fejed felett, stb. Baszodjanak is meg inkabb, hiszen a szulok az csak 2 csicskas...

Meg úgy általában gondolkozzanak inkább, és döntsenek önállóan ha lehet.

Sztem ha kapnak egy nem lehetetlen feladatot a gyerekek, akkor ne gondolkozzanak rajta, hogy megoldjak-e es dontsek el onalloan, hogy megcsinaljak-e. Azon gondolkodjanak, hogy hogyan fogjak megoldani. Ez a gyerek egyik kotelessege.

Eddig működik :)

Amugy a szuleink nevelese mukodott, hiszen mindketten gep elott ulunk es valoszinu normalis megelhetesunk van. De ez csak a szuleinknek, onmagunknak es a regimodi oktatasnak koszonheto, nem pedig a mostani PC kulturanak. Az majd joval kesobb derul ki, hogy ez a SJW modi melyik orszagban mennyire valik be.

"Sztem az baj ha erted dolgozik 2 ember es nem ertekeled."

Dehogynem értékelem. Csak nem azért mert így kell, ez a különbség. A tisztelet nem jár, ki kell érdemelni. A szüleim kiérdemelték, remélem én is ki fogom a gyerekeimnél. De azt tényleg nem szeretném, hogy ész nélkül tiszteljenek. Vagy bárki mást.

“Any book worth banning is a book worth reading.”

Miota ovodaban osszeontottek az elso es masodik fogast (lassan eszem) az csak olyan nyomot hagyott, hogy kb 25 evig nem voltam hajlando semmilyen martasos vagy fozelekes kinezetu dolgot megenni. Szoval ha meglatnek egy eroszakkal eteto "pedagogust" akkor a letepett karjaval vernem agyon…

Szerkesztve: 2022. 02. 06., v – 12:09

Ezeken a helyeken és amúgy a komplett oktatásból hiányzik a miért.
Sok gyerek élete végéig nem fogja tudni, mit miért tanult.

Minden tanévet ezzel kezdenék: Miért tanulunk egyáltalán? Mi a kihatása a tudásodnak az életedre és az anyagi helyzetedre. 
Minden tárgy első óráját ezzel kezdeném: Miért tanuljuk ezt a tárgyat? A tárgy helye az életedben.
Minden tanévet ezzel zárnék: Emlékeztetnék mindenkit a kemény munkára és megköszönném azt. Kiemelném annak fontosságát az egyén életében.

Ezzel kapcsolatos mondatokkal tapétáznám ki az iskolákat.

Folyamatosan tudatosítanék, mert ez hiányzik kurvárá ezen emberek életéből. Egy-egy ilyen erős behatás csodákra képes.

Én a fehér felső-középosztálybeli gyerekeimmel ezt teszem és gyanítom, ezzel nem vagyok egyedül.

Azokban a családokban ahol a tanulás nem a legfontosabb érték, ott nehéz motiválni a gyereket hogy tanuljon.

A Utube-on St22lacika tolja a mantrát - a 100e fiatal kölöknek akik követik -, hogy miért nem érdemes tanulni, mert "kihozol egy vontatót lízingbe", és is milyen faszán meg lehet élni mert "1,2 misi jön zsebbe minden hónapban", és még németül is csak makogni kell tudni...

Mégis mi motiválná a gyereket az Anyám tyúkja" megtanulására?

Tanul az magától, mert nem Gyógy Pedagógia-s.

Mert a gyógypedagógus nem tanul magától? Gyógypedagógusokat ostorral motiválják? 

Azt gondolom a "gyp-s" alak használója, szintén funkcionális analfabéta, mert nem érti azt amit használ megnevezésként. 

Hogy érthető legyen a fiatalabbaknak, hogy működött régebben a rendszer.

A "gyépés" valóban szitokszó volt. Minden nagyobb suliban volt 1-2 ilyen osztály, ahová általában ömlesztve (alsósok együtt, meg a felsősök együtt) rakták a kezelhetetlen "hülyegyerekeket", hogy ne zavarják a többiek oktatását. A kisebb sulikból meg átküldték az ilyeneket a nagyobbakba. A gyógypedagógus feladata nagyjából kimerült abban, hogy életbe maradjanak, inkább smasszer volt mint pedagógus. Egyfajta nappali börtön volt a gyépé osztály. Leszarták a tanulást, az nem is volt cél, csak 8-ik osztály végéig valahogy bent legyenek a suliban, aztán mehetnek a picsába. Akit ismertem onnan az igazi analfabéta, volt a suli végén. Így működött. Lehet fikázni, de még mindig jobb mint a mostani, ahol akár egy debil tönkreteszi az egész osztály tanulását, megveri a tanárt, meg pedagógusok hagyják el a pályát, mert nem lehet tanítani.

Most lehet jönni, mindenféle modern nevelési módszerrel, meg álomvilágbeli megoldással, de akik ott voltak a gyépében, többnyire 70-es IQ-val rendelkező, agresszív, valóban kezelhetetlen idióták voltak, brutális családi háttérrel. Aki még nem találkozott ilyennel, az ne ossza az észt. Szomorú személyes életutak voltak és ez volt a megoldás akkor, de megoldás volt, ha nem is szép.

Szóval a "gyépés" akkoriban, egy igen durva sértésnek számított.

A tömegek sohasem szomjúhozták az igazságot. A nekik nem tetsző bizonyságok elől elfordulnak és inkább a tévedést istenítik, ha ez őket elkápráztatja. Aki illúzióba ringatja őket, úr lesz fölöttük, de áldozatuk az, aki megpróbálja őket kiábrándítani.

Nálunk korrekciós osztálynak hívták. Akkor még értették, hogy miért kell a gyp-seket külön tenni. Mert hátráltatták a normálisakat. A gyp-sek nagy része utána pedig a dolgozók ált. iskolájában* fejezte be (vagy nem) az általánost kb. 20 éves korára.

(* újszülötteknek új fogalom)

trey @ gépház

Volt pár hónapig egy osztálytársam, aki utána ment a gyépébe. A csak úgy egyszer csak fejhangon visítástól, a tanár megharapásáig, meg székkel megdobásáig mindent előadott. A suli becsületére legyen mondva, hogy próbálkoztak majdnem két hónapig, mielőtt átrakták a gyogyóba (így is hívták nálunk). Egy ilyen gyerek közel lehetetlenné tudja tenni a tanítást. Nem tudom megérteni azt amit most művelnek az iskolákban.

Chomsky 7-ik parancsolata viszont rendszeresen eszembe jut erről (aki nem ismerné Chomsky 10-parancsolatát keressen rá, érdemes): 

7.) Az embereket a lehető legnagyobb tudatlanságban és műveletlenségben kell tartani, mert így nem lesznek motiváltak magasabb ideálok és összetettebb tervek megvalósításában. Butítsd le az oktatásügyet, tedd korrupttá és hozd a működésképtelenség küszöbére. Egy ilyen iskolarendszer a közvélemény manipulálásának ideális eszköze.

A tömegek sohasem szomjúhozták az igazságot. A nekik nem tetsző bizonyságok elől elfordulnak és inkább a tévedést istenítik, ha ez őket elkápráztatja. Aki illúzióba ringatja őket, úr lesz fölöttük, de áldozatuk az, aki megpróbálja őket kiábrándítani.

Volt pár hónapig egy osztálytársam, aki utána ment a gyépébe. A csak úgy egyszer csak fejhangon visítástól, a tanár megharapásáig, meg székkel megdobásáig mindent előadott.

Tipikus autista tünetek.

A suli becsületére legyen mondva, hogy próbálkoztak majdnem két hónapig,

Elég probléma az, hogy nem voltak képesek felismerni hamarabb a problémát.

mielőtt átrakták a gyogyóba (így is hívták nálunk).

Autista gyerek nem a kisegítő iskolába való!

Utólag lehet okoskodni, de akkor így mentek a dolgok.

A tömegek sohasem szomjúhozták az igazságot. A nekik nem tetsző bizonyságok elől elfordulnak és inkább a tévedést istenítik, ha ez őket elkápráztatja. Aki illúzióba ringatja őket, úr lesz fölöttük, de áldozatuk az, aki megpróbálja őket kiábrándítani.

Hát ebben egyetértünk...

A tömegek sohasem szomjúhozták az igazságot. A nekik nem tetsző bizonyságok elől elfordulnak és inkább a tévedést istenítik, ha ez őket elkápráztatja. Aki illúzióba ringatja őket, úr lesz fölöttük, de áldozatuk az, aki megpróbálja őket kiábrándítani.

Így legyen ötösöm a lottón, hogy mr éles-látó, a logika nagymestere, a szalmabáb specialistája, ismét rátapint a lényegre.

Gyengébbek kedvéért (főleg harlequin).

A mai rövidposztban ismertetendő alaptételek állítólag egy bizonyos Noam Chomsky nevéhez fűződnek, aki – a 88 éves korához képest elképesztő szellemi frissességről téve tanúbizonyságot – a mai napig a híres MIT (Massachusetts Institute of Technology) nyelvészeti és filozófiai tanszékének rendszeres előadója. Hosszú és tartalmas élete során foglalkozott ő mindennel, ami nyelvészet, filozófia, médiaszociológia, tömeglélektan, de még a számítástechnikai programozás bizonyos területeibe is beleásta magát (ez utóbbit úgy hatvanöt évesen kezdte, tehát senki ne adja fel!).

Mások szerint egy francia, bizonyos Sylvain Timsit az elkövető, de ez most nem annyira lényeges.

Fától az erdőt, fától az erdőt.

A tömegek sohasem szomjúhozták az igazságot. A nekik nem tetsző bizonyságok elől elfordulnak és inkább a tévedést istenítik, ha ez őket elkápráztatja. Aki illúzióba ringatja őket, úr lesz fölöttük, de áldozatuk az, aki megpróbálja őket kiábrándítani.

Megsértődni? :)

Látom a logikával még mindig hadilábon állsz :)

Mondom egyszerűbben, a tartalma a lényeg, nem az, hogy ki írta. Az hogy Chomsky 10 parancsolat néven fut, az lényegtelen. Inkább olvasd el és kísérled meg a lehetetlent, gondolkozz el róla :D

A tömegek sohasem szomjúhozták az igazságot. A nekik nem tetsző bizonyságok elől elfordulnak és inkább a tévedést istenítik, ha ez őket elkápráztatja. Aki illúzióba ringatja őket, úr lesz fölöttük, de áldozatuk az, aki megpróbálja őket kiábrándítani.

Magadat hová sorolnád a saját gyerekkorod alapján?

  1. Nem kellett téged motiválni, ezért értél el szép sikereket az általános, közép és felsőfokú iskolákban.
  2. Nem kellett téged motiválni, de sajnos nem vagy olyan képességű, így nem is értél el szép sikereket az általános, közép és felsőfokú iskolákban.
  3. Kellett volna jobban motiválni, hogy jobb eredményeket érj el.

Ha Laci videóiból ezt a tanulságot vontad le, akkor megnézni is kár volt őket :)

Konkrétan arról külön videója van, hogy aki ennyit lát a vállalkozói létből, amit leírtál, annak nem való. 

tl;dw st22lacika saját bevallása szerint is egy tróger fasz volt, és ezen a hozzáálláson meglehetősen sok munkával, de sikeresen változtatott. Szerintem ezért jár neki a respekt. 

"St22lacika" - Ne bántsd! (Meg kell védenem!) Roppant szórakoztató videói vannak, távoli országokat jár be, és nem felejti el a pozitív, segítő hozzáállásúakat megemlíteni. Kifejezetten informáló, tanító, nevelő hatású videókat készít. (Vannak akik ezt a kamionos vlog-műfajt valóban gyengén csinálják. Neki legalább van természetes intelligenciája, és végtelen alázat az elvégzendő munkához. - Ő is tanít nevel a szakmáját illetően, és "nem középiskolás" fokon.)

Miert kellene megvedened. Eleg nagy turho ahhoz, hogy megvedje sajat magat ha akarja. Probaltam megnezni par alkotast, de az a sotetseg ami atlengte az hat elegge szubkult. Nem en sutim. Resze ez is a nagy valosagnak, annyi, hogy nem kerek belole.

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

"Azokban a családokban ahol a tanulás nem a legfontosabb érték, ott nehéz motiválni a gyereket hogy tanuljon."

Volt nem egy osztálytársam osztályvezető főorvos, egyetemi professzor szülőkkel, akikkel úgy megutáltatták a tanulást, hogy dafke nem tanultak. A fordítottjára is volt példa, nem túl képzett szülők és pont azért tanultak annyira. 

Ha szerinted ezt mantrázza, szerintem időpazarlás YouTube videókat nézned. Sokaknak tényleges előrelépés lehet a kamionozás, mert 1. közelebb áll hozzájuk, mint a jelenlegi munkájuk, de ezt a videók nélkül sosem ismerték volna fel, 2. magasabb jövedelemre tehetnek szert, mint a jelenlegi foglalkozásukkal, 3. országot/világot láthatnak, ami önmagában értékes lehetőség. Abba tök felesleges lenne belepofázni, hogy a vezetés mellett ki mit tanuljon, de szerintem olyan sosem hangzott el a csatornán, hogy tanulni nem érdemes.

:)

hatalmas +1

> Ezzel kapcsolatos mondatokkal tapétáznám ki az iskolákat.
sosem felejtem el a volt gimim lépcsőfordulójában olvasottakat: http://dka.oszk.hu/086600/086642/Janus_Pannonius_szobra_nagykep.jpg
"Értékes dolgok nem támadnak soha könnyen, \ nem születik nagyság, csak kínzó áldozatokból"
"Ifjú, hagyj föl a kétséggel, bízzál a jövőben, \ semmi nehézségtől ne riadj meg, nagy jutalom vár."

let's go Brandon!

A turkui egyetemen van egy kurzusom, amit tipikusan utolsó vagy az utolsó előtti évben vesznek föl a hallgatók. Az első órán bemelegítésként arról szoktam nekik mesélni, hogy az anyag amit átveszünk majd, hogyan járulhat hozzá a karrierjükhöz, mutogatok nekik példákat, stb. Aztán kiscsoportban beszélgetnek arról hogy ki milyen háttérből jön, és miért vette föl a tárgyat. (A sztorihoz hozzá tartozik, hogy a kurzus a bioinformatika szakirányon kötelező a diákoknak, de mindig kb kétszer annyian vannak, mert híre ment, és egy csomó PhD hallgató/doktorandusz is fölveszi, rendszerint ők többen vannak, mint azok, akiknek kötelező.) Aztán elmondom nekik, hogy a kurzus munkájához hozzá tartozik, hogy tanulási naplót vezetnek, ahol minden héten leírják, hogy mi volt az anyagban azon a héten nekik újdonság, vagy érdekes, stb. Az óra végén arra kérem őket, hogy a napló első bekezdésében írják le, hogy ők személy szerint miért vették föl ezt a kurzust, mi a személyes céljuk vele. (Egyenesen megmondom nekik, hogy külsős oktatóként nekem teljesen rendben van, ha azt írják, hogy kötelező volt, vagy hogy kellett a kredit.) 

A legutolsó órán pedig tartunk egy kiscsoportos beszélgetést, ahol mindenki, aki még ott van, elolvassa azt a bizonyos első bekezdést, és elmondja, hogy elérte e a kurzuson a célját, és ha nem, akkor mi segíthetett volna neki jobban, hogy esetleg mégis. 

Megjegyzem, hogy ezen a beszélgetésen rendszeresen jönnek vissza olyan vélemények, hogy addig soha, senki nem mondta el nekik, hogy gondolkodjanak el arról, hogy egy adott tárgyat miért tanulnak, hogy akarnak e kezdeni az ott tanultakkal bármit is, és hogy mekkora katarzis volt nekik ez a feladat. A magam részéről szomorúnak tartom ezt: az egyetemi oktatói szféra jelentős része (és gyanítom, hogy a közép és alsó szinteken is) úgy okítják a következő generációt, hogy egyáltalán nem érdekli őket, hogy a valóságban segítik e azt a fiatalt előre az életben, szimplán kipipálják az aznapi nyolctólnégyet. Ezek alapján nem kell nagyon csodálkozni, hogy az oktatás renoméja ilyen mélyen van. Aki komolyan tanulni akar valamit, az jobb, ha nem az egyetemeken próbálkozik.

Csaba

Aki komolyan tanulni akar valamit, az jobb, ha nem az egyetemeken próbálkozik.

Ha már felsőoktatásnál járunk, akkor kiváncsi lennék hol lehetne orvosi, biológusi, fizikus, matematikus, kémikus, mérnöki, jogi tudományokat megpróbálni felszedni, ha nem az egyetemen? Csak nem az interneten?

Hahaha, mintha számítana valakinél aki 16 évig csak azért jár be, mert kötelező, az szerinted mit fog tanulni 16 és 18 éves kora között?

Ezerszer ésszerűbb volna kis képzettséggel is végezhető munkát adni neki (lásd közmunka), mint erővel iskolában tartani.

Tegyük hozzá, hogy a funkcionális analfabetizmusnak és a tankötelezettségnek az égvilágon semmi köze nincs egymáshoz. Az, hogy két további évig nyüstölnek valakit, akinek nem megy az értő írás-olvasás, de nem kap érdemi segítséget specifikusn ezzel a problémával, pontosan nulla hatást fog kifejteni a funkcionális analfabetizmusára.

A helyes megoldás az oktatás gyökeres átalakítása lenne, kisebb osztálylétszámokkal, több csoportos és egyéni foglalkoztatással, csökkentett terjedelmű, és az adott korcsoport számára könnyebben érthető kötelező tananyagokkal. Nem két lábon járó lexikonokat kellene képezni, az a kor már olyan húsz éve elmúlt. Valamint meg kellene tanítani a gyerekeket helyesen tanulni, hogy felejtsék el a magolást meg a puskákat. Meg a szülőket is képezni, hogy a 3-as osztályzat az nem rossz, nem lehet mindenki mindenből kitűnő, és ennek nem is szabad célként megfogalmazódnia.

És akkor irreleváns lenne a tankötelezettség, mert 14 évesen is már jól funkcináló egyének lennének, akik képesek a továbbtanulásra önerőből is.

Blog | @hron84

valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával 

via @snq-

Ez mind szép és jó lenne, amit leírsz.

a funkcionális analfabetizmusnak és a tankötelezettségnek az égvilágon semmi köze nincs egymáshoz.

Sajnos nagyon is sok köze van. Amiket leírsz, hogy most rossz, az mind azért van, hogy funkcionális analfabétákat képezzünk, akik nem képesek önerőből a tanulásra. A tankötelezettség leszállítása meg ahhoz kell, hogy minél előbb munkába állhassanak és ne legyenek képesek arról a szintről elmozdulni.

Sokáig én is azt gondoltam, hogy azért rossz az oktatásunk, mert fent nem értenek hozzá és rosszul csinálják. Sajnos most már azt gondolom, hogy nagyon is értenek hozzá, csak nem jót akarnak csinálni.

Az átlag kamasznál kb +17 éves korában alakul ki, hogy milyen pályára orientálódik. Ha 17 éves korában már kubikol, akkor sok esélye nincs érettségit szerezni, esetleg továbbtanulni, de még szakmunkás bizonyítványra sem. Én magam sem tudtam 20 éves koromig hogy mit akarok, begyűjtöttem egy érettségit aztán próbálkoztam. Végül ~30 éves koromban választottam "szakmát", addig sodródtam jobbra balra. Voltam lakatos segéd, és még orvosira is jártam 1 évet.

Anno elszegődött egy mester mellé inasnak a gyerek, tanulta a szakmát és a végén metervizsgát tett. Ma semmi hasonló nincs, és még az iskolából is szélnekeresztik őket.

Te most komolyan azt hiszed, hogy 16 éves korukban konkrétan kirúgják a gyerekeket az iskolából?

Aki tanulni akar, az maradhat a középiskolában 18 éves koráig/amíg leérettségizik.

Aki 16 évesen még mindig általánosban tolja, annak viszont valószínüleg produktívabb a kétkezi munka világában.

Te most komolyan azt hiszed, hogy 16 éves korukban konkrétan kirúgják a gyerekeket az iskolából?

Nem kirúgják, elengedik. Ha az utcán bandázik senki nem szól hozzá.

Aki 16 évesen még mindig általánosban tolja, annak viszont valószínüleg produktívabb a kétkezi munka világában.

Inkább az a helyzet hogy 16 évesen kimaradnak a középiskolából szakmunkásból, el lébecelnek pár hétig valahol, beköszön a drog. Elég kimenni egy nagyváros bármely település közterére, este 8 után, körbe lehet nézni hány 16-20 éves bandázik, drogozik stb.

Nem kirúgják, elengedik. Ha az utcán bandázik senki nem szól hozzá.

Miért, mi történik, ha 18 éves tankötelezettség esetén 16 évesen már lóg, meg utcán bandázik, mert le se szarja az iskolát?

Ja, semmi, ugyanaz, csak sokkal több adminisztratív terhet róttunk az iskolára, meg a közigazgatásra.

Inkább az a helyzet hogy 16 évesen kimaradnak a középiskolából szakmunkásból.
 

Majd, ha benő a feje lágya, akkor elvégzi estin a szakmunkást/érettségit.

Nem egy embert ismerek, akik szartak az iskolára, kipotyogtak, majd 20-on évesen rájöttek, hogy hát mégis kell az a papír.

Remélhetőleg a saját gyerekeiknek már jobban el tudják majd magyarázni személyes érintettség okán, hogy milyen szar meló mellett tanulni, ahelyett, hogy csak a tanulásra tudna koncentrálni.

"Csak annak lehet segíteni, aki hagyja magát".

Elég kimenni egy nagyváros bármely település közterére, este 8 után, körbe lehet nézni hány 16-20 éves bandázik, drogozik stb.

Az iskola nem drogprevenciós intézet és szociális elfekvő. Ezek a dolgok a megfelelő szervekre tartoznak, értsd: rendőrség, gyámügy, szociális munkások.

Látom nem sikerült újraolvasni, amit írtam. Leírom még egyszer kicsit másként.

A cél az, hogy funkcionális analfabétákat képezzünk minél nagyobb számban és azok minél előbb dolgozzanak.

Ehhez az kell, hogy:

  • minél nagyobb osztály létszám mellett,
  • minél kevesebb tanárral,
  • minél kevesebb fizetésért,
  • minél több adminisztrációval,
  • minél silányabb, de minél nagyobb mennyiségű tananyaggal,
  • minél integráltabban,
  • minél kevesebb ideig

tanítsuk a jövő nemzedékét.

Hogyne olvastam volna.

Azt írod:

a funkcionális analfabetizmusnak és a tankötelezettségnek az égvilágon semmi köze nincs egymáshoz.

Sajnos nagyon is sok köze van.

Szóval mi köze a funkcionális analfabétizmusnak ahhoz, hogy a kamasz dönthet úgy 16 éves korában, hogy ő inkább elmegy, és 9 évig SZJA-mentesen dolgozik, pénzt és értéket teremtve, miközben estin elvégzi a maradékot?

Szóval mi köze a funkcionális analfabétizmusnak ahhoz, hogy a kamasz dönthet úgy 16 éves korában, hogy ő inkább elmegy, és 9 évig SZJA-mentesen dolgozik, pénzt és értéket teremtve, miközben estin elvégzi a maradékot?

Vicces propagandista vagy te! Szerinted mennyi pénzt tud megkeresni sori operátorként, és 4 (de akár 2 vagy 3) műszakos munkarendben milyen esti iskolát tud elvégezni? Látszik hogy semmi közöd a valósághoz, és a fotelból tolod az okoskodásod!

Egyszer az életedben látogass már le egy igazi gyárba, és nézz körül, hogy mi is az amiről ódákat regélsz. A kormány stratégiai partnerei a sokmilliárdos támogatással milyen munkahelyeket teremtenek!? Continetal sztori, ABB és ózd, JE startaégiai együttműködés aztán JE bezár 

Igen. És?

Most hozzam példának az ismerősömet, aki 8 általánossal tesco árufeltöltő volt, meg hétvégente kárpitosként dolgozott saját maga, 24 évesen, feleséggel, baba-tervekkel rájött, hogy ez így nem lesz jó, ezért fogta magát és estin letette az érettségit, hogy jobb körülményeket tudjon biztosítani a családjának?

Vannak olyanok, akik későn érnek.

Az nem jelenti azt, hogy hülyék.

Vagy azt, hogy akaratuk ellenére fogva tartsák őket 18 éves korukig.

Látom a tényekkel vitatkozni még mindig nem tudsz

Amit te leművelsz az masszív személyeskedés. Néhány hülyegyereken kívűl nem fog senki leállni veled szájkaratézni.

Mondjuk sose tételeztem fel rólad, hogy tudnál.

Prekoncepció.

Lehetőségek:

1. Rengeteg a funkcionális analfabéta 16 éves korára, ezért felesleges tovább tanulniuk, ilyenkor érdemes levinni a korhatárt.
2. Kevés a funkcionális analfabéta 16 éves korára, a nagy többség képes elvégezni legalább egy szakmunkás képzőt, ilyenkor nem érdemes levinni a korhatárt.

Nem csak köze van hozzá, hanem ok-okozat!

Szóval mi köze a funkcionális analfabétizmusnak ahhoz, hogy a kamasz dönthet úgy 16 éves korában, hogy ő inkább elmegy, és 9 évig SZJA-mentesen dolgozik, pénzt és értéket teremtve, miközben estin elvégzi a maradékot?

Még jobb lenne, ha a kisgyerek már 10 évesen vagy akár 6 évesen eldönthetné, hogy ő inkább elmegy, és 15-19 évig SZJA-mentesen dolgozik, pénzt és értéket teremtve, miközben estin elvégzi a maradékot?

16 éves korában, hogy ő inkább elmegy, és 9 évig SZJA-mentesen dolgozik

Nem kicsi bérfeszültséget okoz ez a lépés is. A képzettebb, nagyobb tapasztalattal rendelkező családos kolléga lehet kevesebbet fog hazavinni. Másrészt milyen kurvajó érzés lesz a 9. év után hirtelen megélni a jövedelem csökkenést.

Mert ha emeli a fizetéseket a munkáltató, akkor a 16 évesét is emelni kell, ezért inkább nem vesz fel fiatal munkavállalót.

Senkinek semmi köze ahhoz, hogy a másik mennyit keres.

Másrészt az idősebb kolléga a 26 éves, 3-4 gyerekes kollégára is sandán néz, hogy az miért visz haza többet?

Az ilyen toxikus, megsavanyodott egyéneket érdemes lehet idővel leépíteni a cégtől, mert csak a másik zsebében turkálás, meg az árokásás lesz belőle.

Az meg nem tesz jót a hangulatnak, termelékenységnek.

A nagyobb tudású többet keres.

Mert a munkáltatóval ugye a bruttóról állapodtak meg, nem a nettóról. A bruttója meg valószínüleg magasabb az idősebb kollégának. (Ha nem, akkor érdemes lehet elgondolkoznia, hogy mindent jól csinál-e, up-to-date-e a tudása, stb.)

Ha nem tetszik neki az adó-, és családpolitika, az nem a cégre, hanem a szavazófülkére tartozik.

A nagyobb tudású többet keres.

LOL! Ez most tényszerű kijelentés a részedről, vagy csak hasraütés volt? Amúgy ez így nem igaz.

A bruttója meg valószínüleg magasabb az idősebb kollégának.

Még ez sem igaz, mert ma magasabb fizetéssel vesznek fel kezdőket, mint a 10 éve ott dolgozó és évi 3-4%-os béremeléssel kialakult bruttó. Megjegyzem vannak cégek akik 2019 óta nem emeltek, de bevezették a 4 napos munkarendet, pedig annyi a meló hogy 6 napot is dolgoznak hetente. (köszönhetően az MT módosításnak)

Nem mondod? Ez így van mindenhol, IT-ben is.

Nem véletlenül vált már mindenki 2-4 évente céget. Szinte csak így lehet jobb ajánlatot kapni.

De ez nyilvánvalóan nem az adókedvezmények hozadéka, szóval nem tudom minek keverted ide.

Nem véletlenül vált már mindenki 2-4 évente céget.

Vannak azok a munkavállalók, akik nem szeretnek 2 évente ugrálni, mert Ők fizetik az adót, a hitelt, eltartják a családot stb.

Egy komolyabb cégnél, bő 1 évig csak oktatásokra jár az ember. Tudod te hogy egy termékfejlesztési projekt nem nagyon van meg 2 év alatt? És mire az sorozatgyártásba kerül az másik 1,5 év amit egy másik fél éves ramp-up időszak követ. Hova tud egy fejlesztőmérnök 2 évente ugrálni, ha normálisan dolgozik? Egy mérnökember 10 évet simán lehúz egy helyen.

Szakadj már el attól a gondolatmenettől, hogy csak IT-ből áll a világ! Az élet 99,9%-a nem IT.

Az életpálya bizonyos (kezdeti) szakaszain még valós opció az 1-3 évente történő váltás, egyrészt szakmai, másrészt anyagi előmenetel/fejlődés miatt. Aztán később ez be fog állni hosszabb "egy helyben maradós" időszakokra. A kérdés az, hogy milyen tényleges fejlődési lehetőséget nyújt az épp betöltött munkahely/cég. Ugyanis egy juniornak arra is kell figyelnie, hogy a CV-be ne csak azt írhassa be, hogy xyz cégnél qwer pozícióban makkot reszeltem x éven keresztül, melynek során makkreszelésből kiváló eredményeket értem el, és jelentős tapasztalatot szereztem. Mert ezzel azt mutatja, hogy nem is volt igénye többet tanulni, szakmailag, karrierben előbbre lépni.

Amit zeller írt, plusz:

A bruttója meg valószínüleg magasabb az idősebb kollégának. (Ha nem, akkor érdemes lehet elgondolkoznia, hogy mindent jól csinál-e, up-to-date-e a tudása, stb.)

Így azért baromi nehéz beszélgetni, hogy két kommentenként el kell újra magyaráznom azt, amit már leírtam.

Azon kívűl hogy minden alap nélkül, személyeskedsz még egyszer elmondom:

Mivel grade-k vannak munkakörökre, ezért egy bizonyos tartományban van minden bér. Felvenni junior mérnököt mindíg egy "nagy nyeléssel" tudnak, a grade közepébe vagy még feljebb; míg bért emelni a szakszervezet által a felsővezetéssel közösen kialkudott 1-2-3%-al. Persze ez is más lenne ha "munkaalapú társadalom" szemléletről a "jőléti állam" szemléletre váltanánk, de ezt a neoliberalizmus nem tűri. 

Megint elmondom, hogy a gyakorlatban a 6-8 éve cégnél lévő dolgozónak a bruttója sok esetben alacsonyabb mint a frissen felvett bruttója. És ehez még jön a SZJA mentesség, így előáll az az eset, hogy a 6-8 éve ott dolgozó -azon kívűl, hogy kap még egy hülyegyereket is hogy oktassa ki a saját munkáján felül-  kevesebb pénzt visz haza mint a hülyegyerek. Aztán ez a fazon 1-2 éven belül lelép... Na én ezért vágom a kukába a 30 alattiak CV-jét.

What?

Egy junior bruttó bér-sáv magasabb, mint egy senior-é?

Ne haragudj, de az ilyen cégtől akkor is le kell lépni, ha a másik munkahely a Holdon található.

Csak ismételni tudom magam:

A bruttója meg valószínüleg magasabb az idősebb kollégának. (Ha nem, akkor érdemes lehet elgondolkoznia, hogy mindent jól csinál-e, up-to-date-e a tudása, stb.)

Tényleg kevés volt neked az iskolában töltött idő! Munkörhöz tartozó grade-ek vannak.

Pl.

CEO: Grade 1

XY Managaer: Grade 2

...

R&D engineer: Grade 7

...

Direct labour: Grade 10

 

Ha felvesznek egy fejlesztőt az kortól függetlenül pl. Grade 9-be kerül.

És ez minden nagy cégnél így van.

Minden nagy cégnél a junior többet keres bruttóban, mint a senior?

Őőőő, nem ezt írtam, de már mind1. 

Amikor felvesznek egy embert, akkor magasabb bruttóval veszik mint az ott dolgozót lehet az junior vagy senior. Juniort nagy "gombóccal a torokban vesznek fel", és ha nem vállik be akkor ki is rakják még időben. Az grade alsó részébe nem tudják felvenni, mert "azért a pénzért senki nem akar dolgozni". A régi dolgozóknak meg valahol külföldön engedélyezik az éves béremelést, ami néhány %.

Értem, köszi.

Erre mondtam azt, hogy ez mindenhol így van. Ha az ember bélalku-pozíciót akar, akkor bizony el kell kezdeni ajánlatokat gyűjteni, meglobogtatni a manager előtt, hogy "hé, máshol jobban megfizetnének, mi legyen?", és ha azt mindja "kalap-kabát", akkor bizony késznek kell állni arra, hogy az ember váltson, különben szarul mutat.

A két szép szemedért nem fognak emelni. Ha nem szólsz nekik, hogy nem vagy megelégedve a fizetéseddel, akkor nyilván meg vagy elégedve, nem emelnek.

Ha ajánlat nélkül szólsz nekik, akkor vagy emelnek, vagy nem. Ha ajánlattal szólsz nekik, akkor is vagy emelnek, vagy nem. Ha még mindig nem emelnek és tényleg többet keresnél a váltással, akkor váltasz.

De ennek semmi köze a 25 éven aluliak adókedvezményéhez, ez a UK-ben is így működik.

Tudom, mert voltam ilyen helyzetben: szóltam nekik, nem emeltek kellő mértékben, szóval váltottam egy olyan céghez, ahol megadták a kívánt összeget (és még rá is tettek egy kicsit).

Aki mer, az nyer.

A mai cégek ilyenek.

A két szép szemedért nem fognak emelni. Ha nem szólsz nekik, hogy nem vagy megelégedve a fizetéseddel, akkor nyilván meg vagy elégedve, nem emelnek.

A memendzseri oldalon ülve már 8. éve, pont azt látom, hogy jöhet bárki bármiféle kéréssel/fenyegetéssel csak azt tudom mondani neki, hogy meg van kötve a kezem, amit tehetek az hogy eszkalálom a béremelési igényeket a HR irányába... És Londonban, Stutgartban valaki mindíg előveszi az aduászt, ami kb. arról szól, hogy motiválni nem csak pénzzel lehet a munkavállalót. Ilyenkor mindíg vissza kérdezek, hogy vajon pisztollyal kéne?

Megtörtént, hogy egyszerre egy egész team felállt egy félidőben lévő projekt mögül, mert a párhónapja felvett technikusok nettóban többet vittek haza mint a fejlesztőmérnökök. Amikor a kilépési interjún mindez kiderült, körbeküldött a HR egy "confidental" levelet, hogy 25 éven aluliakat (szerencsére nem volt sok) el kell küldeni.

Amikor a kilépési interjún mindez kiderült, körbeküldött a HR egy "confidental" levelet, hogy 25 éven aluliakat (szerencsére nem volt sok) el kell küldeni.

Ki kell baszkodni az ilyen multikat a picsába az országból, aztán leshetnek.

Mennek ezek a kurva anyjukba.

De téged értelek, neked ebbe tényleg nincs beleszólásod. Ezért szar a középmenedzsment, mert az felülről is, meg alulról is kapja a szart.

De az vérlázító, hogy kor alapján diszkriminálnak.

Ha van nálatok "whistleblower" policy, lehet érdemes élni vele először a HR irányába (bár, ha a HR küldte a levelet, akkor azonnal 2. lépés), aztán, ha nem változik semmi, akkor a megfelelő hatóság felé.

2003. évi CXXV. törvény

az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról

5. § Az egyenlő bánásmód követelményét a 4. §-ban foglaltakon túl az adott jogviszony tekintetében köteles megtartani,

a) aki előre meg nem határozott személyek számára szerződés kötésére ajánlatot tesz vagy ajánlattételre felhív,

...

d) a munkáltató a foglalkoztatási jogviszony, az utasításadásra jogosult személy a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony, illetve az ezekkel közvetlenül összefüggő jogviszonyok tekintetében.

...

8. § *  Közvetlen hátrányos megkülönböztetésnek minősül az olyan rendelkezés, amelynek eredményeként egy személy vagy csoport valós vagy vélt

...

o) életkora

...

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a0300125.tv

De téged értelek, neked ebbe tényleg nincs beleszólásod.

Halkan megjegyzem, ő és társai ugyanazok az emberek, akik szolgalelkűséggel vádolják a Fideszre szavazókat, meg azokat, akik nem fröcsögnek velük Orbán ellen.

Az ellen az Orbán ellen, aki szerintük kiárusítja az országot. Vajon hogyan csinálja Orbán? Csak nem a multinál dolgozó, mindenkinél okosabb (ezért alkalmazott egy multinál...), áldozatpózban tetszelgő értelmiségi réteg beletörődő-aktív támogatásával?

Ja, és ők azok is, akik valahogy soha nem értik, hogy a híres idézet miért érvényes rájuk éppúgy, mint a fideszesekre, akikre rá szokták olvasni.

Sírok és nevetek, mert ezek ~ugyanazt akarják, amit Orbán csinál, csak kéne nekik rá a mérsékelt-progresszív nyugati máz, hogy lelkük mélyén ne érezzék a bűntudatot, mert önző emberekként nem teljesítik be a küldetést, amit az élet az okos és sikeres embereknek szánt (gyk. megérteni, támogatni, felemelni a többieket). Ezek az önző emberállatok nem látják a saját – potenciális – értéküket, sem azt, hogy akikért a fröcsögő szavaikkal látszólagosan kiállnak, azoknak valóban szüksége lenne rájuk. Nem a fröcsögésre, amit a közélet és a HUP színpadán lenyomnak, hanem rájuk, mint okos, tehetséges, sikeres emberekre.

:)

És Londonban, Stutgartban valaki mindíg előveszi az aduászt, ami kb. arról szól, hogy motiválni nem csak pénzzel lehet a munkavállalót.
 

Mennek ezek a faszomba.

Majd ha nyugat-európai béreket fizetnek a magyar munkavállalóknak, akkor sírhat a pofájuk.

Amíg nem, addig nem.

Nekik nyilván kényelmes, hogy a "kelet"-európai rabszolga elvégzi ugyanazt, amit a nyugati kolléga, talán még jobban is, töredék áron.

De ez nem így megy.

Vagy egyenlő pályán játszunk, vagy szopjanak faszt.

A magyar ember nem ér egy fityinggel se kevesebbet, mint egy német, svájci, angol, francia, stb.

És tényleg nem, mert ha a magyar ember kiköltözik külföldisztánba, akkor megkapja a nyugat-európai bért.

De ha otthon marad (az EU-ban), akkor a nyugati multi kb. olcsó rabszolgaként tekint rá, akinek lehet töredék bért adni, meg lehet diszkriminálni kor alapján.

Azért itthon, a hazai vállalkozások sem mennek a szomszédba spúrság és khm. anyjukba elküldésre okot adó hozzáállás terén... 2019-20 táján kért nettóra bólogatás a több fős interjún, aztán a következő négyszemközt a leendő vezetővel megbeszélésen ajánlat: a kért nettót megadják bruttóban, a különbséget meg zsebbe. Vagy a másik, amit most hallottam: mézes-mázos körítés, meg hogy bár nehéz év volt a 2021, és 22 még nehezebb lesz, de azért bért tudnak emelni, ha nem is sokat: 3-3.5%-ot kap mindenki. Jabammeg, ez "fillérre" annnyi, amennyivel kevesebb a munkáltató által fizetendő közteher 2022 januártól... De a dolgozó legyen lojális, meg ugorjon minden feladatra, ami a potyog kifelé a csontvázas szekrényből...

Szerkesztve: 2022. 02. 24., cs – 17:57

Egy olyan példa, ami minden neoliberális (orbáni) érvet megdönt: https://www.facebook.com/photo/?fbid=2470496256414463&set=gm.2717979545…

A funkcionális analfabéták nem maguktól képződnek, hanem a jelenlegi oktatási rendszer termeli ki őket.

Polgári értékrend szerves része a szolidalitás, amit a posztszovjet társadalomakból nagyrészt kiírtásra került.

Tipp: az illető érezte, hogy a tudása révén felelősséggel tartozik a közösségért, de a tudása és a világról való ismeretei kevesek voltak ahhoz, hogy felülkerekedjen az ellenében dolgozó valóságon. Korunk "haladóit" ilyesmi nem fenyegeti, hiszen ők leszarják, mi van az emberekkel, illetve a valóságra való felkészületlenségükön tagadással, kirekesztéssel és önbecsapással lendülnek át.

:)

Ez egyébként valamilyen szinten jogos.

Azt ugye tudjuk, hogy a szorongás, főleg, ha el van fojtva, akkor fizikai formában is előbukkanhat.

Az is igaz (valószínüleg), hogy a tanultabb ember többet szorong.

Miért?

Mert tanult. A tanulással az ember egyrészt több ismeretre tesz szert, másrészt, mivel kinyílik számára a világ, felismeri, hogy mennyi mindent nem tud még, és az összes ismeretet, még ha 24/7 tanul is, akkor se fogja tudni elsajátítani.

Minél több a tudása az embernek, annál kisebbnek érzi magát -> szorongás.

Ha tanul, és átlátja a tanultakat, nem csak bemagolja, akkor intelligens. Az intelligens ember látja, hogy mi folyik a világban és tudja, hogy ezen nem tud változtatni -> szorongás.

Érzésem szerint minél tanulatlanabb az ember, annál egyszerűbb boldog életet élnie. Minél tanultabb, annál nehezebb.

De ez csak egy péntek éjjeli/szombat hajnali agymenés, szóval akár tévedhetek is.

Minél több a tudása az embernek, annál kisebbnek érzi magát -> szorongás.

Ez igaz, de másik oldalon meg ott áll, hogy az alacsonyabb végzettségüek egészségtelenebbül élnek, táplálkoznak, több a kocsmai ko. Az alacsonyabb képzettségüeknek rosszabb munkakörülményeik vannak, több a fizikai része a munkájuknak stb. Most ne soroljuk ide kimondottan veszélyes munkát mondjuk a traktorosét, aki a veszélyes vegyszereket folyamatosan szívta be az MTZ-n, és esélye sem volt megérni a nyugdíjkorhatárt, de egy árokásó segédmunkás is sokkal gyorsabban amortizálja le saját testét, mint egy tanult asztalos mester.

Szerintem a legnagyobb hátrányban azok vannak akik nem is tanultak, de rosszul fizetett irodai vagy ahoz hasonló munkát végeznek. Pl. vasúti pénztáros, aki kevés fizikai terheléssel járó munkát végez, és mindehez az alacsony fizetése miatt csak egészségtelen ételekhez jut. Nincs pénze sportolni, vagy jobb lakókörülményeket előteremteni, mert egy komfort nélküli 150 éves sötét bérházban él.

Pl. találtam ilyet: https://aok.pte.hu/docs/phd/file/dolgozatok/2004/Lampek_Kinga_PhD_dolgo…

"A Baranya megyei produktív életkorú lakosság körében 1988/89-ben, 1997/98-ban és 2003-ban végzett egészségszociológiai felmérés adatai igazolták, hogy az iskolai végzettség és az egészségi állapot között hazai viszonyaink mellett is szoros pozitív kapcsolat van."

És egy külföldiül: https://archpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13690-020-… 

"Adults with higher educational attainment have better health and lifespans compared to their less-educated peers. We highlight that tertiary education, particularly, is critical in influencing infant mortality, life expectancy, child vaccination, and enrollment rates. In addition, an economy needs to consider potential years of life lost (premature mortality) as a measure of health quality."

“Any book worth banning is a book worth reading.”