stream hangerejének normalizálása valós időben kérdés

Fórumok

Kedves szakik, a problémám:

Idehaza sok filmet/sorozatot nézek online browserből a desktop pécén. Sima sztereó hifire van kötve az alaplapi 3.5-ös jack.

Manapság már minden néznivaló "mozis" hangzású, tehát egy párbeszéd tök halk, az effektek meg ordítanak, így állandóan fel/le kell tekergetnem a hangerőt, mert vagy nem hallom, vagy a szomszéd is megsüketül a falon keresztül egy akciófilmnél.

Létezik-e valami olyasmi, hogy a hangerőt real-time valahogy "levágja", normalizálja? Browser pluginokkal próbálkoztam (semmit se érnek), oprendszer driverről pedig nem hallottam, ami tudná ezt... egyáltalán megoldható lenne ez szoftveresen? Illetve sufnituning hardver is érdekelne, a lényeg a valós időben történő hangerő-egyesítés, vagy dinamikacsökkentés, vagy nemtom hogy hívjam :)

Hozzászólások

Compressor kell Neked! Ez csökkenti a dinamikát. 

Ha pulseaudiot használsz akkor ez jó lehet: https://github.com/wwmm/easyeffects/wiki/PulseEffects-Wiki  (ebben van egy sor más effect is. Csak az egyik a compressor. Mondjuk CPU-t eléggé zabálja)

"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"

Neked ez most nem fog segíteni (a böngészős lejátszás miatt), de itthagyom az utókornak: 

KODI-ban: OSD >> Settings >> Audio Settings >> "Downmix: Center Mix Level"

Én is sztereóban filmezek, a forrásanyagok általában 5.1-re vannak keverve, a fenti beállítással lehet normális szintre hozni a közép csatornát, amin általában a párbeszédek zajlanak, így elkerülhető, hogy az effektek túl hangosak legyenek, a beszéd pedig túl halk.

Filmezéshez házimozi erősítő dukál, azokban pedig megoldott a dinamikaszint kontrollja és a csatorna hangerőarányok korrekciója. 

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Persze, sőt legyen kötelező az 5.1 legalább, és úgy építeni a szobát, hogy pont jó legyen. Ne már. Szerintem az egy elég valid igény, hogy ha elindítom a filmet a tvn, akkor legyen normális a hangja, értsem, amit mondanak, akkor is, ha nem süketülök meg a lövöldözéstől. 

Persze, lehet filmet nézni úgy, hogy a hang a tévé hangszórón keresztül szól, de azt nem tekintjük "filmezésnek", mint ahogy azt sem, ha mozivászonra szánt filmeket nézünk arranem alkalmas eszközökön (mobiltelefon kijelzőn, képernyős televízión, vagy számítógép monitoron.)

Akinek ez a "filmezés', annak tökmindegy, ha liftezik a hangerő, nincsen térhatású hangzás, kellő mértékű mélytartomany, vagy csak nem latszanak a részletek a képen. 

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

kissé túlspilázod. Én ugyan sose tenném, de teljesen reális ám az, hogy valaki mondjuk befekszik egy kád vízbe, (akár feltesz egy normális fülest) aztán a kezébe veszi a 6colos telefont, vagy a szélére állítja a tabletet egy tartón, és filmet néz. Értem, hogy neked eltartott kisujj mellett nem tetszik, de bőven normális, és teljesen reális elvárás, hogy az adott körülmények között normális legyen.

Az meg aztán, hogy egy egyébként egyáltalán nem olcsó tvn, (amik még verni is szokták magukat, hogy ilyen meg olyan hangrendszer van bennük), valaki leül, és megnéz egy filmet, azt bizony tekintsük már normális körülménynek. Mert ez a normális körülmény, akkor is, ha annak, akinek benne van a zabszem a seggébe, ez hihetetlen. És ezt meg aztán főleg illik rendesen kiszolgálni az adott körülmények között. És ez bizony azt jelenti, hogy az rendben van, hogy nem sikerül megoldani, hogy beleremegjen a gyomrod a basszusba, vagy hogy halld, hogy a képen nem látható helikopter bal hátulról átmegy jobb hátra, és végül úgy jön be a képbe jobb oldalt. Az is rendben van, hogy 16K ultraplusHD 480 col tv híján nem látod az emberünk orrszőrén megcsillanó apró takonypöttyöt, pedig őszi a jelenet.

Az viszont nincs, hogy liftezik a hangerő, meg hogy nem hallom a párbeszédet ha nem dübörög a faszba az akciójelenet. Ezeket igenis tessenek megoldani úgy, hogy ne az legyen, hogy hát vegyél hozzá külső erősítőt paraszt, mert ez így nem is filmnézés. Túróst.

Nézőpont kérdése, beszéld meg a hangmérnőkkel, hogy legközelebb ne csak 5.1-re, hanem bidlák hangszóróra is optimalizáljon hangsávot, hogy Spór Olga user is tudjon otthon filmezni a hifisztereon. Aki hallott már pl. Dolby Atmos hangsávot megfelelően beállított berendezésen szólni (nem ritka, elérhetetlen dolgoról van szó, a Netflix is streamel elég sok filmet ilyen hangsávval), és utána ugyanazt a filmet 2.0-ás rendszeren akarja megnézni, az bizony nem lesz ugyanaz az élmény.

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Pedig ezesetben sajnos te ülsz fordítva a lovon. Ez pont ugyanaz a helyzet, mint amire azt mondják, "a legjobb fényképezőgép mindig az, ami éppen nálad van". A "filmnézés", mint olyan, nem egy idealizált állapot, aminek szeretnéd beállítani, hanem egy teljesen hétköznapi tevékenység, amit ki-ki másképp old meg - és a többség bizony nem high-end házimozi rendszeren 5(7).1 hangszóróval, hanem valaki csak a tévét használja erre, valaki a táblagépét/telefonját (kapaszkodj: sokszor még fülest sem használva!), esetleg egy még csak nem is sztereó BT-hangszórót.

És egyik sem baj! Mindenki pont úgy néz filmet, sorozatot, ahogy kényelmes neki, nem egy globális maximumot kell elérni, mint ahogy azt próbálod lefesteni.

Ezt te így gondolod, én pedig nem így gondolom. Ha valakinek az az elvárása, hogy egy 5.1-rekevert hangsávot két csatornára lekeverve ugyanazokat a hangerő arányokkal hallja, mint az eredeti elképzelés szerint készült, az kb olyan mintha valaki monokróm monitoron nézne színes filmet és keresné megoldást a színek megjelenítésére. 

"Mindenki pont úgy néz filmet, sorozatot, ahogy kényelmes neki"

- ebben egyetértünk. :)

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

"Idehaza sok filmet/sorozatot nézek online browserből a desktop pécén. Sima sztereó hifire van kötve az alaplapi 3.5-ös jack."

- tehát akkor mégegyszer: 5.1-es hangsávval rendelkező filmet az annak leképezésére alkalmas berendezésén kell lejatszani, különben az arányok felborulnak. A fenti konfiguráció ékes példája egy erre a célra nem alkalmas kiépítésnek. Ha ezt így felvállalja, akkor lehet kókányolni mindenféle megkerülő megoldás, az  eredmény pedig még akár jó is lehet - az ő igényszintjehez mérten. Ezt viszont nem tekintjük referencia megoldásnak. 

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Igen, az 5.1-es (vagy sok.1-es) rendszer egy fontos beállítási mozzanata, hogy a lehallgatás helyén mérve az összes hangszóró hangerejét azonos mértékűre kell szintezni. Ezt vagy megcsinálja a hm-erősítő a mérőmikrofonnal, vagy megcsinálja a jómunkásember saját maga egy dB-mérővel. Az így kiszintezett rendszernél egy jól kevert hangsávval rendelkező filmnél jók az arányok, nincs olyan gond, hogy nem hallani a dialógust, de a robbanás meg áttolja a kanapét a szomszédba...

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Gondolom, az online szolgáltatók, amik böngészőben és telefonos/tabletes alkalmazásban is szolgáltatnak, tipikusan 5.1-es hangsávot tolnak ki ezekre a készülékekre... Feltételezem, a normálisabbja vagy sztereó sávval veszi/gyártja a filmeket, vagy utólag kever hozzájuk egy olyan minőségűt, amivel élvezhető a film. Persze az is lehet, hogy csak ráenged egy jobb/rosszabb mixert, akár adaptívat, vagy "MI-vel" támogatottat. S mivel az emberek réges-régen, még az 5.1 előtti ősidőkben is tudták élvezni a filmeket, ezekbe a sztereó vagy kamusztereó filmekbe is képesek beleélni magukat. A filmek élvezete kapcsán a referencia az ember legbugyutább dolgokat is élvezni tudó képessége, nem az 5.1, meg a sok ostoba baromság, amit összehordtál.

:)

Sőt, ha moziba megyek, az meg mégjobbabb, etttől még elitista faszság marad, ha mindenki, aki nem akar emiatt baszódni a lakásban, meg külön erősítőt venni emiatt, az Spór Olga, és mit képzel, hogy hát azon akarja hallani a párbeszédet.

És igen, a hangmérnök, vagy a netflix, vagy a faszse tudja ki oldja meg. Ha egy erősítőnek sikerült ezt rendbetenni automatán, akkor a többiek is meg tudják ám ugrani, és ki lehet írni alulra a netflixre, hogy "English (5.1 dolbyfaszom, amit elitista ért)" meg hogy "English (TV)", vagy akármi.

Bár szerintem high end cuccon is óriási dinamikával fog szólni, csak ott természetesnek tekintik a nagy hangerőt. Hiába lenne nekem itthon házimozi audio, attól ugyanúgy rémülten rohanna át a szomszéd, hogy mi van már, aludna, holnap dolgozik, korán kel.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Persze, de a házimozihoz egyrészt kell az, hogy az ember szeresse a filmeket, meg az is hogy házban élj, legyen erre elegendő helyed, s a nagy akusztikus dinamika által ne haragítsd magadra a szomszédaidat. Én képes vagyok megnézni filmet olyan tömörítéssel, hogy az egész film 1 GB alatt van, mindezt 11.6"-os, 1366x768 pixel felbontású notebook-on, mikrohifire bluetooth-on küldött hanggal, s nekem is probléma éjfél körül a széles dinamika. Távirányítóban a kezemben stresszben nézek filmet, mert felhangosítom a halk szöveges részeknél, majd képváltás, berobban valami akciójelenet, s lehet, épp akkor ébresztettem fel a szomszédomban élő, szeretkezés után elpilledő kétgyermekes házaspárt. :)

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Valamit benéztél. :) a szintet nem én határoztam meg, mindenki azt néz és úgy, ahogy akar, és ennek megfelelően vagy élvezi vagy nem. :) akinek nem ingere, nem veszi magára, akinek meg igen, az tesz ellene.

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Azt, hogy én bárkinek is bármit meghatároznék. Annyit mondtam, hogy mitől lesz élvezetes otthon is a filmnézés, de ez nem egy kötelező elem ám senkinek, ha te telefonon nézel filmet fülbedugós kékfoggal, akkor lelked rajta, csak azt korántsem tekintjük ideális körülménynek a filmnézéshez, mert pont azon feltételek (hang és képminőség, környezeti feltételek megléte, stb.) hiányoznak, amitől a filmélmény működni tudna - de te ezt úgy sem érted... :)

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Filmélmény? Mindig felcseszem magam azon, hogy minden film mese, semmi köze a valósághoz, mintha a fizikai törvények nem működnének a filmen. Irreális baromság mind egytől egyig, ezért utálom is a filmeket, idejét nem tudom már, mikor voltam utoljára moziban. Ha itthon filmet nézek, azt sem egyedül teszem.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Speciel pont a hangzás az egyik ok ami miatt nem járok moziba! Szerintem elviselhetetlen, mind a hangerő, mind a dinamika fájdalomküszöb közeli tartományban lehet. Nehezen tudnám elképzelni h amit ott produkálnak az nemhogy  mentálisan, de fiziológiailag is ne károsítaná a nézőket/hallgatókat. 
Persze más baj is van! Tulképp a mozi minden aspektusa taszít engem! Maga az illúziókeltés, a lenyűgözés mint szándék eleve ellenállást generál bennem. Én egy filmet intellektuálisan vagyok hajlandó értelmezni, nem az érzékszerveim túlterhelése által. Már ha persze valami oknál fogva úgy érezném, h van egyáltalán olyan film ami alkalmas vagy méltó az intellektuális értelmezésre. Nem nagyon van ilyen - sajnos. 

Amúgy meg otthon mindenkinek javaslom a fejhallgatót - pláne késő este! Ez a szomszéd-, meg családi béke záloga! 

"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"

+1

Nem a hanggal kell babrálni, azt nagyon jól megcsinálják a stúdióban. 
Normális hangrendszer kell, amin az megszólal majd. 

Sőt, az 5.1 egyáltalán nem hülyeség!
Én már évek óta csak így nézek filmeket és amikor meghallom valahol a két hangszórót előröl, kb. olyan érzés mintha megerőszakolnák a fülemet. 

Köszi a téma felvetést, ezek szerint nem csak nekem problémás ez. nc-ore filmek mind ilyenek, netflix az esetek 30%-ban. Alvó gyerek (esetek 99%-a), nem alvó feleség (esetek 1%-a) esetén nem pálya a házimozi erősítő, LG tv megy 6-os hangerőn.

"Manapság már minden néznivaló "mozis" hangzású, tehát egy párbeszéd tök halk, az effektek meg ordítanak, így állandóan fel/le kell tekergetnem a hangerőt, mert vagy nem hallom, vagy a szomszéd is megsüketül a falon keresztül egy akciófilmnél."

Ezt elsosorban a hangmernok tudna megoldani, de valamiert pont nem hajlandoak. Sokszor a magyar szinkronstudio rontja el. Eredeti nyelven egesz jo, de a magyar motyog es uvolt.

A dinamikakompresszorok kb mukodnek a lejatszokban. Foleg, ha a regi majus elsejes felvonulasok dinamikakompresszorahoz merjuk oket :)

A magyar szinkronos hangsáv rendszeres problémája (amellett hogy sávhatárolt), hogy az újrakeverés korántsem olyan minőségű és felkészültségű stúdióban, szakemberek által készül mint az eredeti, és felborulnak az eredeti dinamika-arányok, de egy 5.1-re kevert hangsávot amúgy sem PCM sztereoban kell lejátszani. A házimozi erősítőkben lévő dinamika processzorok többé kevésbé jól kezelik a problémát (mondjuk én nem szoktam használni), és ha az 5.1 csatornák hangerőszintjei megfelelően vannak beállítva (mérőmikrofonos, vagy műszeres beállítással), akkor nem szabad hogy ilyen probléma legyen (kivéve, ha eleve elcseszte a hangmérnök, lásd pl. Donnie Darko).

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

reklám - már szépen alszok a filmen, amikor felüvölt egy reklám...

TV-ben már nem szoktam filmet nézni, nincs idegzetem 4x reklám blokkal meghosszabbított valamihez. 

For Whites Only meeting room!

Szerkesztve: 2022. 01. 14., p – 21:52

Ha-ha, pont fordított a probléma, mint a manapság kiadott könnyűzenei CD-knél és az FM rádióadásoknál. Értem ezalatt, hogy minden egyformán hangos (na jó, a reklámok a rádión még egy kicsit hangosabbak). "Loudness war" ennek a hivatalos neve. Aki fel tudja tekerni a dinamikakompresszort és a hangerőpotit maximumra, az attól még nem lesz hangmérnök, még egy rádióstúdióban sem.

Tévében megfigyeltem, hogy filmeknél még az is van, hogy megy a hangulat-aláfestó zene jó hangosan, közben elindul egy párbeszéd, amiből a zene miatt egy kukkot nem lehet érteni.

egy barkácsolós/hardveres megoldás: SSM2165. Ez egy erősítő IC, változtatható dinamika kompresszióval. Minimális kiegészítő alkatrész igénye van. (Tudom, ez nem egy modern megoldás. Lehet, hogy idő közben már lettek újabb altenatívái. Két csatornához iker-potméter kell, stb.) A hardvetes út előnye, hogy biztosan nem lesz időcsúszás a ki- és a bemenet között, valamint gyorsan lehet módosítani a beállításon.

https://www.electroschematics.com/audio-compressor-ssm2165/