Miért néznek ki a hagyományos autóformák villannyal szarul?

Már feszegettem a témát korábban, de akkor jöjjön egy válasz egy hozzáértőtől (kiemelés tőlem):

Az EQS után az EQE is is érdekes, egybe szabott formatervvel mutatkozott be, és ez alapján kézenfekvő volt a kérdés, hogy miért nem követték a hagyományos Mercedesek stílusát a villanyautókkal is.

A választ Gorden Wagener, a cég formatervezési vezetője adta meg a Top Gear számára adott interjúban.

„Az aerodinamika csak az egyik ok. A tizenöt centi vastag akkucsomaggal a háromdobozos szedánforma egyszerűen nem néz ki jól, sőt, kifejezetten szarul néz ki. Valamit tennünk kellett, hogy vizuálisan emészthető legyen a plusz magasság... Ezért találtuk ki ezt a formát az EQ modellekhez, amely nyúlánk és stílusos.”

- foglalta össze röviden a lényeget.

Ennek megfelelően nem is várható, hogy a hagyományos négy- vagy ötajtós modelljeiből elektromos változatokat készítsen a Mercedes. Az új, nagy tengelytávú négyajtósok mellett elsősorban magas tetővonalú SUV-okat mutattak, ahol az akkumulátor vastagsága szintén kevésbé szól bele az összképbe.

Hát gyerekek, ez az egyik ok, ami miatt a villanyosított autók szarul néznek ki. Ezért kell megalkuvó formákat kreálni.

Hozzászólások

szerintem meg baromi jol nez ki az osszes tesla, de meg az EQS/EQE is ;)

Hát, mondjuk, ha ennyit utaztok és gyerekkel, akkor valóban fontos, hogy ne elektromos legyen, ha nem szeretnétek meglepetéseket. Valami nyomás van rajtatok Svájcban az elektromos felé egyébként? Mert észérvek nem nagyon támasztják alá, hogy aki ilyen utazási profillal rendelkezik, az miért szopatná magát elektromossal.

trey @ gépház

A Model 3 külsejéért én sem rajongok, de most épp egy legújabb V8-as Mustangban ülve mondom azt, hogy a Model 3 az egyik legjobb autó, amivel valaha közlekedtem. (A Ford Motor Company-nál pedig lesznek szívesek feltolni a seggükbe ezt az A10 típusjelű váltót. Ez egy valódi fospumpa.)

felőlem kinézhet egy darab kulabácsinak is, ha villannyal megy :) nincs benzingőz, idegesítő visító motorhang, remegés, és egy nagy rakás bonyolult szerkezeti elem.

nyúlánk és stílusos

Pont, mint a szarom.

:)

Szerkesztve: 2021. 09. 10., p – 23:33

Azt ne mondja nekem senki, hogy egy Model S-ről ránézésre meg lehet mondani, hogy tele van pakolva az alja akkumulátorokkal. Teljesen jók az arányai minden irányból.

Csak maga az auto egy foshalmaz. Epp hetvegen ultem egy S-ben. Csorog zorog nyeklik nyaklik a belso ter (ugye ez nem a 3km van benne es vidd el egy korre tesztauto volt). Az ulese meg kb olyan mint egy fancy hullamvasutnak. Marha sportosan nez ki de fapad az egesz. Szoval gyorsulhat tolem 1s alatt is ketszazra akkor sem kellene... 

Tulajt kerdeztem venne-e megegyszer. Hatarozott NEM volt a valasz.

Persze. Lazán kapcsolódik. Egy unalmas villanyautó, amit kicca polgártársad összehasonlított sportkocsikkal. Akkor nem volt baj.

Majd ha egy mosógépmotoron akarok menni, beleülök egy villany"autóba". Ha élményt és minőséget szeretnék, maradnék az autók mellett.

trey @ gépház

Egyiküket sem ismerem, de abban biztos vagyok, hogy egy élményautózás (akár egy alkalomra, akár a hétköznapokon), nem abból az egy faktorból áll, hogy egy visító villanymotor le tudja-e gyújtani a gumikat a felniről.

Kb. mintha arról akarnál meggyőzni, hogy a F1-et ki lehet váltani a Formula-E-vel :D :D :D

trey @ gépház

Hol áll az elektromos autó = F1 hasonlat? Miben? Kb. semmiben.

A Formula-E lett volna az F1 villanyosított verziója. Ahelyett, hogy egyre nagyobb hangsúlyt kapna, sorra szállnak ki belőle a nagy gyártók. Sosem sikerült olyan élményt adnia, mint amit az F1. Szándékosan szűk pályákra tették, hogy legyen valami akció, de hát ...

trey @ gépház

Igen, a különbség a villany fos és az élményautó között. De, ez kb. kijön nem csak a versenypályán, hanem a hétköznapi autózásban is. Az az ergya villanyhang mindent megöl.

Akik elhagyták a közelmúltban/elhagyják a Formula-E-t:

  • Audi
  • BMW
  • Mercedes ('22 év végén)

Vajon hova tervez beugrani az Audi meg a Porsche az új motorszabályok miatt? Az F1-be.

trey @ gépház

Az elektromos versenyautót és az elektromos utcai autót ne vegyük egy kalap alá.

Az utcai autót a használati értékéért és a vezetési élményéért tartod. A versenyautót pedig - ha csak nem vagy autóversenyző - akkor legfeljebb közönségként nézed és hallgatod. Közönségként, "a show kedvéért" valószínűleg jobb egy ordító belsőégésű motor, mint egy hangtalan vagy vinnyogó elektromos.

Utcai autóból létezik olyan, aminek - azon túl, hogy nincs V8 hangja, de még V6, I6, I5, I4, sőt még boxerhangja sem, de minden más tekintetben baromi jól használható, és óriási élményt ad a vezetése.

Én ezt nem egy fotelből ülve írom fogalmatlanul, hanem konkrét, sokezer km-es vezetési tapasztalatom van többféle elektromos autóval, valamint többféle igen erős, belsőégésű motoros autóval. Az ugyanis az egyik hobbym, hogy mindenféle autókat kipróbálok. Életem legjobb autós élményeinek egy része elektromos autókból származik.

Benne ülve is élőként hat egy belső égésű motor a hangjával, a rezonanciájával stb. Egy villanyautó ha elmegy mellettem, max. a röhögés tör ki belőlem. Ha egy komolyabb autó, a gyomrom is beleremeg. Örülök az optimizmusodnak, hajrá az elektromos autókkal! Én jelenleg egy fillért sem adnék értük.

BTW: van Győrben elektromos gokart pálya meg hagyományos. Szerinted melyikre járunk? :D

trey @ gépház

Hát, próbálj egyszer elmenni mellettem, aztán utána alkoss véleményt. ;)

Ennyi és ilyen alja válaszra futotta csak, amikor én nem téged támadtalak, hanem elmondtam egy szubjektív véleményt egy általad istenített valamiről?

Nekem is jobb emlékeim éltek egyébként rólad. Azt hittem, észérvekkel tudsz vitatkozni, de szomorúan látom, hogy beálltál abba a gagyi sorba, akik ha nem tudnak érvelni, marad az ócska személyeskedés.

trey @ gépház

Hát, próbálj egyszer elmenni mellettem, aztán utána alkoss véleményt. ;)

Pont arra próbáltam rámutatni, hogy egyszer tedd bele a szaros valagadat egy villanyautóba, és utána alkoss róla véleményt.

Azt hittem, észérvekkel tudsz vitatkozni

Olvasd el a korábbi pár hozzászólásomat, mindegyikben tapasztalatra alapuló érvekkel próbáltam szolgálni, de csak a zéró tapasztalattal rendelkezők fröcsögése jött szembe.

... általad istenített valamiről ...

Ha egy cseppet is ismernél, tudnád, hogy ahhoz valami kurva nagy csodának kell történnie, hogy én istenítsek bármit is. Kritikus tekintettel szoktam lenni mindenre, pláne, ha éppen bazi sok pénzbe kerül.

Nah, akkor erről ennyit. Megyek növelni a GDP-t, hogy vehessek magamnak szép új villanyautót. :P

Igazából azt nem értem, hogy autóhajtásokról és -esztétikáról alkotott véleményem milyen összefüggésben van a szakmai helyzetemmel, de nem jöttem még rá. Arra jutottam, hogy semmilyenben, amiért idecitáltad, az csak annak volt köszönhető, hogy sértésnek vetted, hogy az én véleményem nem egyezik a tiéddel és oda akartál szúrni.

Valahogy ezt gyerekesnek érzem.

Hajrá, vegyél egy villanyautót. Én meg kimegyek az élményvezetésre, de a villany tesla helyett, asszem' inkább egy Ferrarit, McLarent vagy Lamborghinit fogok kipróbálni :P

trey @ gépház

Embere válogatja:

Amióta villanyost vezetek egyáltalán nem vágyok vissza a belső égésűre, sőt, kimondottan zavar ha nincs instant nyomaték, alul nem húz, de legalább üvölt/morog/zúg.

Gokartból szintén voltam villanyoson meg classicon is, nekem a villanyos nagyságrendekkel jobban bejön. Nem büdös, nem üvölt, fixen húz.

A Honda meg az F1-ből száll ki (az más kérdés, hogy most már bánják), ez inkább a profitról szól. Utcai autónál szerintem a többség értékeli a csendet és kis pöcsű köcsögnek tartja az összes csopperest meg tuning kipufogós boyracert. A versenypályán legyen hangos az autó, máshol ne!

Ja, voltak hírek, hogy környezetvédelem meg ilyesmik miatt kiszáll az F1-ből. Csak ott sántít az indoklás, hogy röviddel utána meg bejelentette, hogy elkötelezte magát az Indy mellett, ahol sehol nincsenek még hibrid motorok se (majd).

Ez nem profitról szól, hanem az égésről. A balszerencséje, hogy évek vergődése után mostanra alig vannak lemaradva a Mercedes mögött motorerőben. De nem égetnek fel mindent, a motort viszi tovább a Red Bull saját néven. Az pedig nem biztos, hogy volt az utolsó Honda legutolsó búcsúja.

Lassan olyan lesz mint az Omega. Minden héten utolsó búcsúkoncert.

Összefoglalva: arcvesztés miatt ment a Honda, nem másért.

trey @ gépház

A versenypályán legyen hangos az autó, máshol ne!

Szerintem még ott se.

Megmentik újra és újra a hazát, valahányszor saját profitjukat kell megmenteni.
Ha háborút nem csinálhatnak, csinálnak háború-félelmet, s bebörtönöznek jámbor rajongókat, hogy a nép elhiggye: veszélyben a haza. 

Ady Endre

Szándékosan szűk pályákra tették, hogy legyen valami akció, de hát ...

Ezzel próbálják elfedni az autók legnagyobb hiányosságát, a korlátozott akkumulátor kapacitást. Emiatt a végsebesség és a versenytávolság meg sem tudja közelíti az F1-ét. Sőt, eleinte még autót is cseréltek verseny közben.

Nem is nagyon várható változás ebből a szempontból, az akkumulátorok energiasűrűsége töredéke a szénalapú üzemanyagoknak, ráadásul azt az egész verseny alatt cipelni kell.

szamokban: egy tfh 60 literes tank helyett (ami ~49.92kg, ha dieselt, ~52.44kg ha benzint tankolsz) 240kg akksi kell hogy azonos energiat tudjunk tarolni az energiasuruseguk alapjan. (dieselt vettem peldanak).

ez szerintem egy nem-versenyauton siman elfer plusszban, hiszen csere olyan nyomatekot es leadhato teljesitmenyt kapsz ami boven kompenzalja ezt.

 

tehat a valo eletben, a versenypalyan kivul nem latom ez hol relevans

Igazából az autózás részével nincs gond, a töltő infra ami ótvar, pontosabban a szoftveres része. A töltők kint vannak de a hozzájuk tartozó appok kb random nem működnek, hetente eldobálják a regisztrációdat, újra meg kell adni a kártyádat, elműnél nem elég a sima reg, ott plusz szerződést kötsz aminek a random generált azonosítóját utána írhatod be az appba (mert másolni nem lehet), illetve hogy minden bokorba lévő más töltőhöz másik app kell. Kedvencem a pannon mittoménmár mi, 3 darab töltőjük van  az egész országban, de külön app meg regisztráció az kell. Idiotizmus.

Egységesíteni kéne az egészet úgy hogy appokat engedjük el, NFC olvasó, bankkártya/teló pittyent, töltés indul, végén levonja, jónapot. A többi felesleges baromság és digitális akadálypálya értelmes indok nélkül.

Igen, ezek jól működnek és pontosan ugyanígy kéne az összesnek működnie ahogy azoknak. Pontosabban supercharger tuti jól működik, ionity-re már volt panaszkodás a VW vezetője által is. Illetve ha megnézed Magyarósi Csaba villanyautóval olaszban kalandjait akkor ott is látszódik hogy azért az ionity se fenékig tejfel.

Amúgy a probléma drága rántott hús államformájú hazánk és az itt hadakozó kis halak akik mind azt hiszik hogy az ő megoldásuk a legjobb ahelyett hogy csinálnának egy frankó egységes rendszert. Igaz azzal csak az enduser nyerne szóval nem sok sansz van rá hogy bármikor is lesz belőle valami.

Szerk: amúgy írod hogy "el kell hogy keseritselek". Ezt nem igazán értem. Ha valahol működik akkor az nekem miért rossz? Örülök hogy legalább ott frankó.

Megnézném hogy a világon máshol ahol vannak jól működő rendszerek (lsd pl emlegetett supercharger vagy ionity félig-meddig) hogyan működik, mi az előnye, miért működik jól és összevetném a terveimmel. Aztán felmérném hogy azok a dolgok amiket én szeretnék erőltetni azok valóban mennyire okoznak kárt, teszik használhatatlanná az elképzelésemet és ez megéri-e összességében beleerőltetni, van-e valóban rajta annyi haszon/előny. Illetve úgy alakítanám ki a dolgot hogy ha nem jönnek be az általam jónak és hasznosnak vizionált plusz elemek akkor a lehető legkevesebb ráfordítással vissza tudjak térni a jól működő példában használt rendszerhez.

Az Ionity-nél szerintem félreértés van, két egyszerű dolog miatt emlegetik őket egy lapon a Superchargerrel, nem azért mert stabil és megbízható. Amit tud a többiekhez képest:

- Jóval nagyobb hálózat, így ha náluk regisztrálsz, akkor a legtöbb országban tudsz tölteni anélkül, hogy az oszlop mellett toporogva keresgetnéd a szükséges appot, meg az irataidat a regisztrációhoz.

- A töltőik általában nagyobb teljesítményűek, és nem 1-2db van site-onként hanem minimum 4.

Szóval nincs nagy trükk, minden csak arról szól, hogy irgalmatlan pénzt lapátoltak bele, hogy minél nagyobb és több legyen minden. Minden másban ugyanúgy működik szerintem, és ugyanannyira megbízható.

A Supercharger meg egy más világ, azon csak a Teslák tölthetnek, más az üzleti modell. Illetve most meg fogják nyitni, de nem hiszem hogy sok köszönet lesz benne (alibiből akarja Musk, de csak az EU-ban, hogy hozzáférhessen a támogatásokhoz).

Erről majd akkor mesélj ha használod is rendszeresen. Az tény, hogy az élbolyban vannak, de én eddig kétszer pattantam le Ionityről úgy, hogy üfsz-t kellett hívnom, ahol a lengyel kollegina félangoljával kellett küzdenem. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy mindkét esetben megoldódott a probléma, de az is, hogy az egészet a távmanagelt, cloudos faszomságuk okozta. Egyszerűen annyi elemet behoznak ezek a megoldások a rendszerbe, hogy kizárt hogy jó tudjon működni. Majd ha lesz egy rohadt kártyaleolvasó az oszlopon amivel offline módon is lehet fizetni, na akkor lehetne mondani hogy az Ionity (vagy bármelyik) rendesen működik.

A fent említett videóban egyébként pont egy olasz Ionityről kellett távozniuk töltés nélkül, és ők hiába telefonáltak.

Nem ez volt az elso Tesla amiben ultem. Ebben teljesen szar ules volt azt eppen nem neztem meg, hogy Recaro e. Amugy attol, hogy Recaro meg lehet szar (volt par autom amiben az volt es nem mindegyik volt kenyelmes)

A belter igenytelensege es a nyikorgas jobban zavart egy 30+ millios autoban. Az enyem ennyiert peldaul kussban van nem nyiszog nyoszog.

Szerkesztve: 2021. 09. 14., k – 09:14

Ez elég hülye indok. Rengeteg full elektromos autó van, amit hagyományos üzemanyaggal működő kasztniba szereltek, pl. Hyundai Ioniq, Volkswagen Golf, Kia Niro, ...

Szóval, tetszőleges forma hozható a villanyautóknál, esetleg csak a beltér lesz sokkal nagyobb., ha az alvázba rakják az akkut, mint a Tesla és nem arra rá. ;-)

A hagyományos karosszériába szerelt elektromos hajtás erősen kompromisszumos, mert ezeket a platformokat / padlólemezeket úgy alakították ki, hogy belső égésű motornak, váltónak, üzemanyagtanknak (stb.) legyen bennük optimálisan hely. Az elektromos hajtásláncnak eléggé eltérő alkatrészei vannak, így nem lehetetlen beletákolni egy elektromos hajtásláncot, de erősen kell vele birkózni, hogy az akkumulátor kapacitása is elegendő legyen, a súlyelosztás, futómű-karakterisztika, ... se boruljon meg, stb.

Az "valódi" elektromos autók úgynevezett "gördeszka" platformon vannak, amelyek gyakorlatilag visszahozzák az alvázas építési jelleget. Igen, gördeszka platformra könnyebb magasabb építésű autót tervezni (a padlólemez extra vastagsága miatt), de nem lehetetlen normális arányokat, alacsony/sportos üléspozíciót (stb.) összehozni.

Pontosan így van.

Amit ki akartam hangsúlyozni, hogy a hagyományos felépítésbe is bőven megoldható a villanyhajtás, így nettó baromság, hogy az autó kinéze sokkal rondább, ha villanyautó.

Ha eleve villanyautónak van tervezve, akkor meg pláne csak a képzelet szab határt a kinézet terén. Olyankor sokkal kevesebb a kompromisszum, mint hagyományos hajtásláncnál.

Éppen most hallgattam a rádióban egy műsort, ahol a hozzáértő arról beszélt, hogy az elektromos autók árának leszorítása érdekében a gyártók nekiálltak "racionalizálni a termékpalettát". Valahol ki kell majd termelni az elektromos autók magas előállítási költségét.

Ennek oltárán el fognak tűnni a kombik, a kabriók. Maradnak az elbaszott SUV formák. Ami szerencse azoknak, akik azzal pótolják ki a férfiasság beli deficitjüket, hogy SUV-ba ülnek, mert onnantól maszkulin rombolónak érzik magukat.

Szomorú világ, hogy hogyan tűnnek majd el a szép és praktikus autóformák ...

trey @ gépház

Valahol ki kell majd termelni az elektromos autók magas előállítási költségét.

Egyedül az akku drága, maga az autó előállítási költsége sokkal kevesebb. Két-három évre teszik, hogy kialakuljon az árparitás, vagyis egy árba kerülnek a villanyosok a hagyományossal.

Ennek oltárán el fognak tűnni a kombik, a kabriók.

Ha el is fognak tűnni, akkor biztosan nem az elektromos autók miatt. Inkább éppen ellenkezőleg! Minden gyártónak lassan lesz egy "gördeszka" platformja, ami a komplett alvázat és hajtásláncot jelenti, a felépítmény meg kb. bármi lehet, kombi, kabrió, kis teher, SUV, egyterű, pickup, ...

Ezek nem azért tűnnek el mert villanyosítás van, hanem azért mert a SUV-ok mindent ledarálnak, "luxuskategória" szóval lehet indokolatlanul rohadt drágán adni mert az általad felvázolt rétegnek ez kell.

Én pl instant váltanék egy fasza fullosan villany kombira ami tud pályatempóval 200-250km-t, 20 perc alatt bele lehetne gyorstölteni ugyanennyit és árban megállna tizenegykéthá mihály környékén.

Csak azt nem értem, hogy miért rugsz bele minden héten a villanyautókba. Gyanúm szerint kognitív disszonancia redukcio zajlik, a nemrég vett Audi miatt. Ne aggódj, ez teljesen normális egyébként.

Úgy-úgy! Nyilván, azért csodálkozok rá, hogy milyen ótvarul néznek ki a villanyautók és nem azért, mert .... ótvarul néznek ki.

Majd utalom a pénzt, pszichológus úr!

Egyébként, aktualitásokról írok általában. Ez egy aktuális téma, ami foglalkoztatja az embereket. Lásd: két kommentel feljebb. Mentem ma autóval és ez a téma ment a rádióban.

trey @ gépház