Weboldal keszites

Sziasztok!

Tudna valaki ajanlani jo, de megfizetheto weboldal fejlesztessedl foglalkozo ceget?
Egy ismerosom szeretne meglevo kis vallalkozashoz uj weboldalt, lehetoleg wordpress alapon.
Nem kell kovetes vagy karbantartas. Tarhely es domain megvannak, csak a regi oldalt kellene ujitani (kompletten attervezni) egy mai, modern oldalnak megfeleloen.

Koszi a segitseget.

Hozzászólások

Ha WP, akkor szerintem pont nincs értelme "weboldalkészítétőt" keresni. Keressetek egy tetsző theme-t és hajrá. Nagymamák megcsinálják

Hivatásos pitiáner - Dropbox refer - mert kell a hely: https://db.tt/V3RtXWLl
neut @

Idézném a kiírásból: Nem kell kovetes vagy karbantartas.

Nem hiszem, hogy bárki is garantálna bármi biztonságot úgy, ha követés/karbantartás nincs egy wordpress alatt. Sokak használják, a fél világ keresi benne a bugokat. Éppen ezért biztos, hogy minden kiadott verzióban 1-2 hónapon belül meg is talál valaki valamit. Ha ilyenkor nincs, aki frissítse / karbantartsa az oldalt, akkor inkább egy statikus HTML oldalra van szükség.

A sebesség részben a tárhelyszolgáltatón is múlik, de a cache beállításához meg van plugin és tutorial.

Ha pedig szakembert keresel, van olyan, aki pár ezer forintért vállalja azt is, hogy követi/karbantartja az oldalt. Ha már azon nem spórolsz, hogy legyen egy szép oldalad, azon sem érdemes, hogy utána azt fél év múlva ne törje fel valaki szórakozásból.

Nagy Péter

Ilyenkor érdemes egy már előre beállított, finomhangolt Wordpresst felrakni egy kattintátssal: https://marketplace.digitalocean.com/apps/openlitespeed-wordpress

Próbáltam már, tényleg gyors lesz nagyon, egy 5 dolláros dropleten futtatva is kiszolgál egész komoly látogatószámot.

Nagy Péter

Komolyan felmerül a kérdés? Miért nem jó egy Google Sites oldal(ak)? Havi díj 0. Ha valamiért fizetni kell az csak a domain évente. Ha a telefonszámot kell átírni, és még az sem megy a megrendelőnek az egyébként elég userbarát editor oldalról, akkor ilyen módosításoknál fizet annak aki megcsinálta neki az oldalát. Nem fog annyiba kerülni mint a folyamatos havidíj. A telefonszám, cím és egyéb adatok nem szoktak rendszeresen változni. 

Így van. Tele van a net teljesen profin dizájnolt, ingyenes WP témával, és WP alapú megoldással, pl. ilyesmik. Legfeljebb kicseréli rajta a háttérképet vagy bannert, meg egy színt, megnöveli a fontokat, és kész van. Sokszor olyan egyszerű, hogy a topikindító is simán megcsinálja, akkor is, ha csak minimális WP meg HTML/CSS ismerete van.

A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)

Utána még használni is tudni kell a palettát. Színelméletet nem véletlen mondom. Ha nem tudja mi a komplementer, harmadolás, negyedelés, monochrome, akkor megette a fene. Hidd el nem triviális ez, ha te tudod használni, akkor elfelejtetted mennyi munka, olvasás, tanulás és gyakorlás van mögötted.

Na de azt mondom, hogy ezeket egy ajánló kb megcsinálja helyetted, és ad 3-4 használható színt, amik nem basszák keresztbe egymást, emberünk megnézi, hogy az egyik a primary, a másik a secondary, a harmadik meg a bg, aztán negyedikre nem folyik le az agya.

És egyébként nem tudom használni, mert az elméletet ugyan "megtanultam" (mondjuk inkább, hogy megértettem), csak ízlésem van annyi, mint egy kutya által szétrágott bal papucsnak, szóval nem használ igazán :)

Maradjunk annyiban, nem véletlenül szoktam halálnyugodtan kiadni “színpalettáért” annyit, amennyit más egy komplett honlapért. Megéri. Visszajön.

(az más kérdés, hogy utána halálnyugodtan pakolom össze wordpress-ben meg hasonló borzalmakban. Ha nem kell SEO - és baromi sokszor nem kell - akkor tökmindegy, min fut, csak töltsön be gyorsan.)

Nem állítottam az ellenkezőjét. Azt állítottam, hogy ha valaki megtalál egy ilyen paletta generátort, akkor háttérismeret nélkül is tud olyat csinálni, ami egyszerű ember szemének nem lesz botrányszar, egyszerűen csak "meh" (Igen, a tiednek botrányszar lesz, mert te ebben élsz.)

Itt nem egyszerűen arról van szó, valami botrányszar lesz-e. A branding (nevezzük nevén a “színpalettát”) érzések közvetítéséről szól.

Nyilván minden weboldal mindig “bizalmat” akar kelteni, de kérdés, hogy kinek és milyen élethelyzetben: van, amikor emiatt nagyon egyenesnek, nagyon kockának, esetleg pont hogy simulékonynak, puhának kell tűnni. Ezt oldja meg a branding.

Eredményben ez néhány százalék plusz konverzió, esetleg más pénztárcájú emberek jönnek miatta. Belső rendszereknél kevésbé érdekes, de az e-kereskedelemben (akkor is, ha ez csak egy céges bemutatkozó oldal) gyakran rosszabbul jársz egy Pistike összerakta grafikai világgal, mintha egyszerűsítenél, optimalizálni pedig nyilván profikkal tudsz.

Ezeket a tudatalatti üzeneteket mindenki veszi, nem csak az aki benne van - az meg is tudja fogalmazni.

A színelmélet nem, talán a branding  annak tűnik , amit nem neveznék színelméletnek. Azt színelméletnek nevezném. 

Egy jó izlésű, de  nem programozó , nem grafikus, ha kiválaszt egy megfelelő WP sablont, egész  jó eredményt érhet el pár tízezerbe kerűlő sablonnal.

Vajon hány WP oldalt készült csak  programozó részvételével. Grafikus, fotós,  vagy bármilyen marketinges iroda nélkül ?

LOL! Ilyesmire tehetségtelen embereknek van szükségük.  Aki tehetséges annak ezek az "ismeretek" nem h feleslegesek, hanem kifejezetten ártalmasak - ő ezek nélkül is tudja, h mi jó és a szép. Nem könyvből kell megtanulnia! Az egész internet - legalábbis weboldal szinten - az ízléstelenség kimeríthetetlen forrása. Az elkövetőknek nem könyveket, meg tanulmányokat kéne írniuk, hanem egy köztestületnek kéne eltiltania őket a szakmájuk gyakorlásától - a jó ízlés nevében! Más kérdés, hogy a felhasználók épp olyan suttyók mint a dizájnerek, csak az utóbbiak bebiflázták az emlegetett irományokat, az előbbiek meg nem - de h úgy mondjam kulturálisan nincs köztük különbség. 

"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"

Ugye...itt van pl Habony [ex?] nőjének, agyon hype-olt "festőnőnek" [akit a festőművész haverom csak birkagecinek aposztrofált a festményei láttán] az oldala: https://boglarkanagy.com 
Szóval, h még egy "művésznek" is csak ilyen uncsi oldalig terjed a kreativitása, akkor mit várnánk egyéb helyektől, személyektől? 

Tulképp lehetne arról is beszélni, h a technológia szabja szűkre, egyformára a lehetőségeket! Mostanra nagyjából eljutott oda html+javascript  ahol kb a Flash volt 15-20 évvel ezelőtt. Azon meg merenghetünk még egy darabig, h miért nem PDF alapú lett a web? 

De tök mindegy a technológia. Suttyóságból nem lesz esztétika. Eleve egy torz elképzelés, hogy az esztétika körülírható szabályokkal. Ilyet csak a tehetségtelen emberek képzelnek, akik a szabályok tudásával leplezik tehetségtelenségüket. Vannak dögivel. Az esztétika ihletileg meghatározott, és annyiban torz amennyiben szabályoknak akar megfelelni vagy kellemetlenül reflektálni akar valamire. 

"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"

egy jó izlésű grafikus édeskevés ma már.

cserébe nem megkerülhető. Rengeteg jó ötlet van ami a silány hígfos grafikai elemen taknyol el. Vagy csak nézd meg a különbséget egy jól összerakott egyedi grafika vs rendre előkerülő stock darabok között :)

Az élmény tervezésnek meg persze sok vetülete van, ebből 1 fontos a marketing. Szerintem manapság általános tévhit, hogy marketing vezérelten megy csomó cég, ahelyett hogy eszközként tekintene rá...

ja, de messze nem csak az e kereskedelem a világ, kertész józsi honlapján faszt sem érdekel néhány százalék plusz konverzió, mint ahogy dr vidéki ügyvéd benőjén sem. Bőven lesz nekik munkájuk, hidd el :)

és de, itt most konkrétan színpalettáról beszéltünk, a branding ennél azért jóval több, és ezt te is tudod.

Van egy barátom akit merek ajánlani:  bacsoattila.hu

Szerkesztve: 2021. 07. 31., szo – 21:52

Nem olyan bonyolult olyanra alakítani, mint a mai, modern oldalak:

- Betűméretet növeld meg 2, 3-szorosára legalább. Az a jó, ha a szoba másik feléről is olvasható a szöveg.

- Portrait módra kell megalkotni, desktop monitoron vagy laptopon nézve a képernyő két szélén vastag üres sávot kell hagyni, és a 24''-os monitoron is oldalakat kelljen görgetni lefelé.

- Lehetőleg minél kevesebb információt írj ki oldalanként. A legjobb 1 oldalon 1 mondat, majd kötelező görgetés lefelé. Webshopnál 5 termék/oldalnál többet véletlenül se mutass meg.

- Minél kevésbé emeld ki, ha valami interaktív elem van az oldalon. Táblázatokban a sorok közé tilos vonalat húzni!

Ezt megcsinálod, és lesz egy modern, mai követelményeknek megfelelő weboldalad!

+ több tizenmegás webfontok, és a kötelező JS-tenger, mindenféle fincsi trackinggel meg coinminerekkel kompletten, hogy egy combos i7 vagy egy Ryzen is letérdeljen tőle, mikor rendereli az oldalt. Végül ne feledjük a sütibeleegyezést kérő zaklatást, hogy amíg a látogató nem egyezik mindenbe bele, addig használni se tudja az oldalt.

Egyébként a nagy betűmérettel én egyet is értek. Szerintem régtől fogva a weboldalaknak hibája volt a túl apró font. Nyilván túlzásba se kell esni, hogy akkora lóméretű betűk legyenek, mint egy plakáton. De pl. a hup-ot is 150%-os nagyításban használom, mert egyébként túl apró, és nem, nem rossz a szemem, mert közelre nagyon jól látok, de fárasztó bolhabetűket bogarászni.

A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)

Nekünk már 7 éve ilyen, eltüntettünk minden fontot de haladunk : Letiltottuk a scrollozást.  Lehet hogy visszatesszük a scrollozást, egy marhájul nagy  fotó,  scroll  és egy másik nagy  fotó fog jönni.

en arra gondoltam, hogy rengeteg bazi nagy 4k-s foto, scrollozhatoan, es koze neha elrejteni par szo szoveget, persze a hattertol alig eltero arnyalattal. amolyan kincskereses jelleggel, aki megtalalja, elolvashatja :)

amugy a bestof amit eddig lattam ahol egy fullhd video(!) volt berakva hatterkepnek(!) a weboldalon. (es sirt a fejleszto, hogy a szerverunkrol lassan toltodik be az oldal, pedig az o laptopjan megy pakkra. megneztem az accesslogot, 99 darab http request volt csak a kezdolap betoltese)

Videó legyen a címoldalon.  (szerk: sry, látom, közben már tárgyaltátok.)

Jávaszkript nélkül meg se mukkanjon.

Az adatkezelési beállítások tekintetében pedig ebből a játékból lehet ötleteket meríteni: https://cookieconsentspeed.run/

Szerkesztve: 2021. 08. 01., v – 12:11

A mimox.com -ot a https://crea.space/ csapata csinálta wordpress-ben, de mondjuk UX tőlem, UI Zwoelf-től, ők tényleg csak a sitebuild. 

A kollegák itt valószínűleg a desktopra optimalizálás hiányát sérelmezik, nos, a mai 60-70-80%-os konzumer mobil forgalomnál lassan teljesen mindegy, hogy néz ki desktopon. Ha valamit nem fognak informatikusok és irodisták az irodából (akár home office-ból) nézegetni, akkor elég ha mobilon megy.

A héten a rekord egy montenegrói, nem pici cég volt, náluk 94% volt a mobilforgalom, azaz a desktop böngészők aránya kb. az IE6 10 évvel ezelőtti hangulatát idézte.

Amúgy meg... gondolja meg, mennyire kell neki weboldal: egy éttermet már simán el lehet futtatni tisztán FB (és esetleg Wolt) jelenléttel pl...

egy éttermet már simán el lehet futtatni tisztán FB (és esetleg Wolt) jelenléttel pl...

Mire a hazai kkv-k eljutnának oda, hogy lesz weboldaluk (Telekom ad havi 1Ft-ért 10000Tb tárhelyet...), addigra már más a platform és web pistike helyett marketing ilona kell már nekik...

de megfizetheto weboldal

Dotroll újabban készit weboldalt , ha másért nem az árazás kiinduló pont lehet a többiekhez.

Wordpress oldal , kb 50 ezer egyszeri díj, plusz 5 000 havidij. Ha saját magatok raktok fel egy wordpresst+ megfelelő témát,  ahogy elöttem is írták  a legolcsóbb, ha saját igény szerinti 

tervezés akkor dotrollnál drágább lesz. 

https://dotroll.com/hu/szolgaltatasok/weboldal-keszites/

Ha nem kell friss információkkal folyamatosan frissített portál, esetleg hozzászólási lehetőség és egyéb interaktív dolgok, akkor CMS sem kell. A magyar kkv-t többsége számára bőven elég egy alap infókat tartalmazó weboldal, csak persze trendi legyen. Frissíteni pedig elég akkor ha változtak a divattrendek. Erre a célra a Google Sites is teljesen jó, mert nincs havidíja. Kár, hogy nem lehet fájlokként feltölteni a webtartalmat, az ott adott editort kell használni. De így is szép eredményt lehet kihozni belőle: 

https://www.sitebuilderreport.com/google-sites-examples

Én konkrétan szinte csak WP alapú oldalakat gyártok. Szóval ha aktuális még, ajánlom magamat! :)

Szerkesztve: 2021. 08. 02., h – 00:50

Igen szomorú képet fest az országról, hogy a "weboldal készítés" értsd webportál készítés egyet jelent a wordpress soklyukú sajtocskával. Olyan biztonságos megoldásokról, mint a Plone még kormányzati szinten is csak kevesek hallottak. Szerencsésebb történelmi fejlődésű országokban például Plone elég gyakori kormányzati portálokon, illetve magukat komolyan vevő nagy cégeknél. Sőt a saját igényekre fejlesztett webportál sem voodoo mágia. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Valóban nem karcsika bt. számára való. kormányzatnak vagy nagynemzetimulti zrt-nek viszont bőven beleférne a büdzsébe.

Comparison of Common Vulnerabilities and Exposures
CMS First released CVEs
Plone 2003 89[23]
Drupal 2001 1074[26]
Joomla 2005 1230[24]
Wordpress 2003 2629[25]

forrás

“Az ellenség keze betette a lábát”

egyetértek a hozzászólóval, a "meglevo kis vallalkozashoz" nekem inkább karcsika bt-t (vagy pistike kft-t, de lehet hogy ez már István Kft.) jelent semmint kormányzati szervet. Én azért ajánlottam ezt a wordpress-es csapatot, mert ezek belátható árakon dolgoztak akkor és ott (ami szintén igény volt), a többiek - hasonlóan nem-wordpress, robosztus, nyílt forráskódú keretrendszerekkel - az ő áraik sokszorosát mondták be sajnos.

Fuss neki még egyszer a szál elejéről. Értem én, hogy kis ország kis foci, azonban állítólagos infószakmai hup portálon szerintem nem bűn felhívni a figyelmet arra, hogy van azért az infószakmunkás szint felett is világ. 

Újra kiemelném, lehet ám saját portált is írni. Egy írás opensource cms-ekről Magyarországon. Minden szent keze maga felé hajlik természetesen, de nagyon sok igazság van abban amit ír. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

állítólagos infószakmai hup portálon szerintem nem bűn felhívni a figyelmet arra, hogy van azért az infószakmunkás szint felett is világ

Ebben egyetértünk, csak a szóban forgó kkv-nak nem lesz rá pénze. Nem véletlenül adja fel pl. rengeteg B2C kisvállalkozás, és költözteti át a webes jelenlétét teljes egészében FB-ra.

Ami nem feltétlenül rossz megoldás. Nyilván presztízs, hogy nem csak egy dzsunka Facebook oldala van a cégnek, de azért occsó is legyen, meg trendi is. Magyar kisvállalkozás! :) Szerintem nem elvetendő egy statikus weboldal sem ha már minden kell és még olcsón is. Oda be lehet linkelni a facebook oldalt ahova felkerülnek az aktuális dolgok ha vannak olyanok. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Szipp :(

Az ultraweb ingyenes tárhely szolgáltatásainak kivezetése

Az ultraweb ingyenes szolgáltatásainak biztosítását 2021. június 30. napjától csak elôfizetéses formában tudjuk biztosítani. Az ingyenesség által szabott kényszerű korlátok miatt és a szolgáltatások folyamatosságának biztosítása érdekében csak és kizárólag díjfizetés ellenében tudjuk biztosítani a jövôben az ultraweb.hu kínált lehetôségeket. A szolgáltatási lehetôségekrôl információt adminisztrációs oldalon belépve az "Elôfizetés" szekcióban találhat.
Köszönjük megértésüket.

http://www.ultraweb.hu/index.jsp

Ezeket valóban meg kellett volna tartani, a WGA-s site is UW volt, nem?

Btw "Napjainkban, az üzleti életben elengedhetetlenül fontos egy cég számára, hogy honlappal rendelkezzen" – hogy telik az idő, már újra nincs szüksége az átlag cégnek saját weboldalra.

Ez így van. Sok kis cégnek már nincs is weboldala, hanem csak egy üzleti Facebook profilja vagy ilyesmi. Ha van is weboldaluk, általában már az se saját, hanem valami Squarespace vagy hasonló szolgáltatónál fizetnek komplett megoldást, tárhely, domain, CMS, dizájn, mindenestől, vagy amazonos tárhelyen nyomatnak valami saját WP CMS-t. Ez már nem a 90-es évek, amikor mindenki MS Frontpage-dszel gányolta össze magának az ismétlődő háttérmintás, kék linkes stock HTML oldalakat, meg nem is a 2000-es, mikor még meg lehetett élni weblapkészítésből, mert épp új volt a PHP meg a CMS-ek világa.

Ma már ilyen alap, 90-es évekbeli, statikus HTML oldala már csak olyan őskövületeknek van, mint Richard Stallman.

A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)

Azokat a kis cégeket nem is nagyon lehet megtalálni, a  facebook + szolgáltatás lenne (szinte feleslegesen)

Van az a cég akinek az 1-2 évente egy frissítés miatt pont megfelel egy statikus oldal. pl: mobirise.com

"ha valakire rá kiabálunk, hogy rendszergazda akkor az is - szerződés, fizetés csak az átkos időkben kellett" 

és 100 éve még boszorkányt is égettek 

pedig eleg sok terulet van, ahol ez a jellemzo. pl. ettermek, szolgaltatok (fordasztol a komuvesig). ezeket altalaban gyujtoooldalakrol talaljak meg (netpincer, joszaki stb) vagy FB-n megosztasok, ajanlasok alapjan.

ha nem akar milliokat kolteni SEO-ra, akkor a google ugyse hozza az oldalukat, akkor meg minek.

Nem értelek, ahol lakom községben egy étterem van és van web oldala. Tetőjavító kisiparost kerestem, a neten találtam, megadta okosan a szolgáltatási területeit és bele eset a lakhelyem (aznap kijött). Éttermek jellemzően helyfoglalást, bejelentkezést, online megrendelést, házhoz szállítást biztosítanak. Egy 5-10 éve a csapból is az folyt megszűnnek a web oldalak csak facebook lesz:)) muhhahhha

Mivel XIII kerületi voltam kíváncsiságból megnéztem a Pizzéria-t. És valóban van gyűjtő, (szerintem fizetős lehet) de a pizzázó adatai között természetesen szerepel a web oldal elérhetősége az online leadott rendelés miatt. 

A kamu gyűjtő oldalakat meg többnyire mindenki lesz@rja, mivel 3/6/12 havi pénzt kérnek minden ügyféltől, ha nem akkor szándékosan kamu, nem valódi információt is kitesznek. Persze vannak igényes oldalak is. 

Ha beírom a keresőbe hogy kőműves, fodrász, cuncihimező, budapest xiii ker, bizony a google is kidobja a megfelelő találatokat. Akinek egy három szavas keresés bonyolult az meg írjon táviratot.

Te arra gondolsz (esetleg) hogy ha Miskolcon élő fodrász Mari néni (3nm-s helységgel) beírja a keresőbe hogy fodrász akkor nem kerül az első oldalra:) Mért kerülne?

Én még életem nem kerestem, facebookon szolgáltatót és nem is fogok. Nem arra való és kész.

"ha valakire rá kiabálunk, hogy rendszergazda akkor az is - szerződés, fizetés csak az átkos időkben kellett" 

és 100 éve még boszorkányt is égettek 

Tegnap el akartunk menni kajálni, de csak ott helyben láttuk, hogy zárva van a hely. Beírtam Google Maps-en, hogy "hamburger", feljött a közelben úgy ötmillió találat. Megnéztem, melyik van a legközelebb, ami képek alapján is jól néz ki, és odamentünk. Ennyi. Minek ehhez weboldal?

Én még életem nem kerestem, facebookon szolgáltatót és nem is fogok. Nem arra való és kész.

Ez meg egész egyszerűen nem igaz, szolgáltatói weboldal statikusan odarajzolt öt csillaggal, vagy FB oldal, ahova már a hús-vér ismerősöm odakommentelt, hogy őt pl. átbaszták. Melyik az értékesebb info? :)

házhozszálltás, asztalfoglalás, esetleg rendelés

a valóságtartalma a facebook kommentnek pont 50%-s

"ha valakire rá kiabálunk, hogy rendszergazda akkor az is - szerződés, fizetés csak az átkos időkben kellett" 

és 100 éve még boszorkányt is égettek 

házhozszálltás, asztalfoglalás, esetleg rendelés

Asztalt foglalni kizárólag telefonon szoktam, túl sokszor szívtam már meg (hivatalos rendezvénnyel is), hogy az online kommunikációban valami nem volt tiszta, és elkefélték az egészet. A felsoroltak közül mindet lehet saját weboldal nélkül is, de nyilván mindenki azt csinál, amit akar. :)

Az biztos, hogy ha éttermet csinálnék, akkor a weboldalra szánt költségkeretből boomer website helyett profi (=szakértőt megfizetnék) social media jelenlét lenne. Éttermes ismerőseim jelentés része egyelőre pozitívan nyilatkozik erről a stratégiáról.

a valóságtartalma a facebook kommentnek pont 50%-s

Igaz, de ezzel együtt is párbeszédre kényszeríti a vendéglátóst. Offtopik, de amióta a MÁV-START LinkedIn posztjai alatt látom, hogy a CEO (vagy a nevében egy embere) minden nyomorult senkiházinak szépen, tiszteletteljesen válaszol (és nem Ctrl-C Ctrl-V szöveget), azóta óriásit nőtt a szememben az egész vállalatcsoport. Az éttermekkel ugyanígy.

Igaz is meg nem is:) 

Én mobil alkalmazást készítenék, ha szeretik a kosztot, helyszínt, kiszolgálást akkor felteszik és többször járnak vissza:)

"ha valakire rá kiabálunk, hogy rendszergazda akkor az is - szerződés, fizetés csak az átkos időkben kellett" 

és 100 éve még boszorkányt is égettek 

SEO-ra sok pénzt sem érdemes költeni. BMW költött bőven, jutalmul leküldte a szarba a Google. A SEO egy parasztvakítás, átverés. Nagyjából annyira "hatékony" mint a homeopátia és biorezonancia. A jó SEO szakember csaló csak simán elteszi az ügyfele pénzét majd nem csinál semmit. Úgy legalább nem okoz kárt. Ha jobb helyre akar kerülni valaki a Google-nél és erre pénzt áldozna, akkor azt a pénzt magának a Google-nek kell odaadni reklámra. 
A SEO csalókra költött pénzél még az is jobb befektetés ha lehúzzuk a pénz a klotyón. :) Azért biztosan nem teszi ban-ra a Google a céges portált. 
Értelmes, áttekinthető tartalmat kell készíteni, releváns kulcsszavakkal linkelve a korábbi saját írásokat. Eddig terjed az értelmes SEO. De mára annyira beszennyezték ezt a három betűt a SEO szélhámosok, hogy pozitív értelemben már inkább nem használom. 

Fodrásznak, mosógépszerelő szakiknak ha kell egy weboldal akkor az azért kell, hogy személyes találkozás során csak egy névjegyet adjanak oda egy webcímmel és esetleg QR kóddal, sok oldalas színes prospektus helyett. Ha az ügyes kezű fodrász referencia frizuráira kíváncsi az ügyfél a névjegyről kikeresi a weboldalt és megnézi ott. De sokszor valóban elég név, cím, telefonszám (lehetőleg signalon, telegramon, viberen is hívhatóan) és valami mosolygós weboldal, az is csak azért hogy Piri néni facebookon el tudja küldeni a trendiszerelo.hu linket Marisnak ha elromlik nála valami. Ha telefonszám lenne csak lehet meg sem találja a névjegyzékben. 

A weboldal valójában az, ami: tárhely. Egy pontja az internetnek, amit te irányítasz.

Ez a pont több útvonalról elérhető: a névjegykártyád QR kódja, a facebook oldalad, és igen, a Google.

Egy tipikus elérési utat hívjunk mondjuk journey-nek (nem teljesen ezt jelenti, de nem nagy keverés). Minden journey-nek vannak valószínűségei; lépésenként, meg úgy egészében is, az első lépésnek.

Annak a journey-nek hogy bárki bármit leolvas a qr kódodról egy névjegykártyán az esélye nulla, ahogy annak is, hogy Mari néni csak a levegőből küldözgessen linkeket: Mari néninek azt a linket előbb meg kell szereznie, és mivel fogalma nincs, mi az az URL, így örül, hogy a Google beszerelte magát a böngésző címsora helyére, Mari néni beírja a Fodrász nevét, és ha az első 3 találatban ott van, akkor van neki weboldala, ha nincs ott akkor meg nincs. Ez ennyire egyszerű.

Esetleg megkeresi facebookon, ha ott sincs meg, akkor tényleg annyi volt.

Szóval igen, a SEO meg a szocmed egy sötét mágia, amire nem csak, hogy el lehet költeni a világ összes pénzét, hanem egyenesen muszáj is. Olyasmi, mint a modern orvostudomány, csak a deltavariánsos mutálást maga a vírus mutatja be nagy sajtóhírek közepette, cserébe b.szik elárulni, merre mutálódott, és direkt nem engedik DNS-szekventálni, meg úgy egyáltalán nagyítóval belenézni hogy miaf.szom.

A vakcinák nem mentek át a szokásos több éves tesztelési időszakon, mert nem volt más lehetőség. De ettől még a virológia valódi tudomány. A SEO meg áltudomány mint a bioenergetika. Covid vírussal szemben az egyetlen megoldás a vakcina hacsak nem akar valaki egy hermetikusan lezárt bunkerben élni. A céges webportál népszerűsítésére azonban van egy teljesen hivatalos út is: tessék fizetni a Google-nek a legális reklámozásért. 

A QR kódos névjegykártya eredményessége teljesen reális és nagy valószínűségű esemény. Természetesen sokat segít egy jól megjegyezhető domain név is mellé. Szóval ha nem lett volna egyértelmű. Piri néninek elromlik a mosógépe. Kihívja Bélát, aki háztartásigépszerelő. Béla udvarias, jó benyomást kelt Piri néniben és még a mosógépét is rendesen megjavítja. Átadja a névjegykártyáját a munka végeztével Piri néninek, hogyha legközelebb valami elromlana hívja bizalommal. Ez így működik már több mint egy évszázada. Piri néni idős de nem analfabéta. Rendszeresen lát QR kódot, mert a szupermarketben a törzsvásárlói kedvezmény-kártyáját, amin szintén QR kód van mindig odanyújtja a pénztárosnak fizetés előtt. Ezért akciós termékekre extra kedvezményt kap így. Ha Piri néninek Xiaomi mobilja van, ami szintén magas valószínűségű esemény mivel piacvezető a márka, akkor könnyen kezelhető QR kód olvasója is van gyárilag telepítve a home screenre. (Nem mintha nagy tudomány lenne más mobilra QR olvasó appot telepíteni, de Xiaomival még Playen sem kell keresni utána, egész Kína így működik) Így be sem kell gépelnie a webcímet és telefonszámot Pirinéninek, hogy elmentse. De ha nagyon nem szeretné a QR kódot használni oda van gépelve emberi szem kompatibilisen a név, cím, telefonszám, webcím is a QR kód mellé. Piri néni elmenti, de egyben meg is jegyzi a trendiszerelo.hu domain nevet is, mert könnyen megjegyezhető. Piri néni nyugdíjas éveit keresztrejtvényekkel tölti ezért megmaradt a jó memóriája. Fél év múlva Maris barátnőjének elromlik a mosogatógépe. Piri néni jól emlékszik a jó vágású fiatalemberre, amikor Maris elújságolja a baját neki facebook messengeren. Piri néni így válaszként elküldi a trendiszerelo.hu domain nevet Marisnak és ajánlja, mert jó benyomást keltett benne a szerelő srác. 
Maris természetesen sokkal jobban bízik Prini néni által küldött linkben, mint a Google találataiban, mert a Google "úgyis ellopja a zadatait" és még tróger szerelőket is küld. :)

Csodákra nem képes, de egy kis extra előnyt jelent egy jó domain és egy alap infókat tartalmazó trendi weboldal a 2020-es években is. Persze valahogy Piri néninek is el kellett jutnia Béla háztartásigépszerelőig. Annak már valóban nulla a valószínűsége, hogy Béla befizetett egy SEO táltosnál és egyből a Google találati lista élére került a weboldala. Vannak szaki-regiszter oldalak teljesen Google-függetlenül ahol mindenféle szerelőt lehet keresni. Ezeken is lehet fizetni a reklám kiemelésért, és itt is előnyt jelent ha a konkurenciával szemben nem csak egy mobiltelefonszám van a fotó mellett hanem egy jól megjegyezhető webcím is. 

Ha Piri néni és Maris az a kommentelős fajta, aki nyugdíjas napjait ilyenfajta tevékenységgel is gazdagítja, akkor nemcsak személyesen írja meg trendiszerelo.hu domaint Marisnak hanem publikus nyuggerfórumon, meg beszéjjükmeg diszkussziós oldalon is megírja ha ilyen téma van. Sőt miután Maris is elégedett volt szerelőnkkel ő is. Ezeket az oldalak már számításba veszi a Google, és itt is előnyös egy jól megjegyezhető domain név. 

Rákeresve a Google-nél a mosógépszerelőre, az oldal tetején a tartózkodási helyemnek megfelelően bedob egy gmaps térképet, bejelölve rajta a közelben levő szerelőket. De tetszőlegesen navigálhatok a gmapsen. Alatta ki van emelve pár szerelő földrajzi távolság alapján. Telefonszám mindegyiknél van, webcím csak az egyiknél. Alatta a rendes találati listában. Az előbb említett szakikereső oldalak linkjei, illetve a szakikereső kerületi szűkített listájának linkje. A lap tetején levő gmaps térképre aprópénzért fel lehet kerülni a Google-nél. Sőt pár éve még ingyen is lehetett. Ennyit a SEO-zásról és szakikról. 

Ja igen, még valami! A Google-nél automatikus fórumrovat van minden egyes gmaps-re kerülő üzleti helyszínnél. Szóval nem átbaszni az ügyfelet, mert a végén beír oda. De ha már itt tartunk a kommentek sorrendje a beírás ideje mellett kommentelők rangja szerint is súlyozva van. Én igen magas rangú Google Maps guide vagyok. Szóval ha valaki pozitív hangvételű kommenteket akar olvasni cégének, vállalkozásának Google maps helyén kérjen árajánlatot privátban. *
*ez poén volt, ami a seo jelenséget hivatott szatirikus módon demonstrálni. :)

A SEO abból a szempontból egy baromi egyszerű tudomány, hogy mérhető a nap végén az eredmény: az eladás.

Vannak indirekt mérőszámok, ez ugye a “beszélő számítógépén hányadik adott kulcsszóra” ami baromira nem érdekes, meg a forgalom, ami érdekesebb.

Amiket mondasz ugyanis lehet mérni: a QR kódba simán raksz egy tracker (UTM) címet, és ha a keresési kulcsszót sajnos már nem is, azért azt, hogy valaki a Google-ből jött még mindig látni fogod az apache / nginx logokban is. 
 

namost a névjegykártyás QR-odra szerintem egy kerek szám, nulla találat lesz, ezt most mondom. Mértem eleget névjegykártyák QR kódjait, hogy ezt tudjam, meg kutattuk is az okait: a magyarok meg vannak győződve róla, hogy a QR kódhoz speciális app kell (mmint a lime-hoz a lime app, a névjegykártyához meg gondolom a névjegykártya appot sejti, de csak azt tudja, hogy neki nincs, és meg se próbálja beolvasni). szóval a QR kódot hagyhatod a picsuba szerintem, de ha neked jöttek ki kétjegyű számaid, mondjad.

ha megveszed mondjuk a szobafestomazolo pont hu domain-t, és elkezded névjegykártyán osztogatni mari néninek, akkor meg azt fogod látni, hogy lesz egy csomó bejövő forgalmad - Google-ről. Közelebbről nézve rájössz, hogy Mari néni nem tudja, hogy kell használni az URL sávot a Chrome-ban, ezért a szobafestomazolo esetleg a szobafestomazolo.hu (mint kulcsszó) ill. természetesen az összes helyesírása a szoba festő-mázolónak meg fog jelenni ékezettel és ékezet nélkül…

… már ha jó a SEO-d. Mert amúgy meg nem. Namost ez neked nem feltétlenül baj, a névjegykártyádról simán továbbadják a telszámodat, és csak azt gépelik át a messengerbe (az olvasói meg random hozzáadogatnak viberen meg whatsappon), meg ott a joszaki.hu, és persze fb oldal nélkül is lehet egy pár százalékos találatod FB-ről (ezek azok az emberek, akik Messengeren küldték át a linket), de minden amiről én beszélek, az mérhető.

szóval a kérdésem az, ezen mari nénis elméletek mögött milyen mérőszámok húzódnak meg? Mert nekem baromira nem ez jött ki a matekban egyik ügyfélnél se, de lehet hogy más piacon játszunk.

Attitudinálist (fókuszcsoportot pl) nem nagyon mértünk vele, mert arra voltunk kiváncsiak, miért nem olvassa be (ezt hívják viselkedéskutatásnak).

amúgy a cég leginkább kockának fog tőle tűnni valószínüleg (van ott egy ilyen digitális krixkrax, amit csak a gépek értenek), de hogy ez trendi-e, az attól függ, az adott célközönségnél mi a trend.

Nem vagyok szakértő egyáltalán, úgyhogy úgy értsétek a következő néhány mondatnyi hülyeséget :)

Egy egyesület honlapját csinálgatom, saját weboldal-generátorral (azaz lényegében statikus html-eket töltök fel, amikor változtatni/bővíteni kell valamit). Az egyik tag szerint WP-t kell felrakni, mert akkor a Google-ranglétrán (SEO-s szavakkal is dobálózott) csak úgy lehet feljebb kerülni, mert a WP beállít mindent, hogy a Google-nak jó legyen. Kettő dolgot vetettem fel: az ő honlapjuk miért nincs a megfelelő kulcsszavakra keresve nem az első, hanem csak az n+1. oldalon, illetve az én (szintén statikus html) honlapom miért van jópár keresésre az első helyen. Erre azóta is várom a választ :)

Finomítva a képet: bizonyára van jó SEO-s is, aki képes jó kulcsszavakat beállítani és értelmes javaslatokat tenni, amivel előrébb lehet kerülni, de laikusként úgy tűnik, a megfelelő tartalom többet jelent a varázsszavaknál.

ez az enyém jobb mint a tiéd meg nem számít semmit, mert sokmindentől függ hogy kit hoz ki előre a kereső.

Ezt én tudom, csak azt akartam cáfolni a tagtársnak, hogy a WP-től kerül előre (nálam nincs WP, mégis elöl vagyok, nála WP van, sokadik találatra hozza csak - azt gondolom, ez elég cáfolat a kategorikus kijelentésére).

Finomítva a képet: bizonyára van jó SEO-s is, aki képes jó kulcsszavakat beállítani és értelmes javaslatokat tenni, amivel előrébb lehet kerülni, de laikusként úgy tűnik, a megfelelő tartalom többet jelent a varázsszavaknál.

A kérdés az, hogy meg tudod-e ismételni ezt a bravúrt tetszőleges weboldalnál vagy egyszeri alkalom, mert sikerült betalálni egy niche-be véletlenül.

Nekem volt olyan, hogy a 'kávéfőző javítás' kulcsszóra az első oldalra került egy blogposztom, hogy egy letört fülű kotyogós kávéfőző javítható-e, még hívtak is telefonon, hogy vállalok-e még kávéfőző javítást, de máig nem tudom, hogy került ennyire előre. Ugyanígy nagyjából egy év alatt eltűnt a keresési találatok között - vagyis az első tíz oldalon már nem volt ott, de ugyanúgy máig nem tudom, hogy mitől tűnt el...

A kérdés az, hogy meg tudod-e ismételni ezt a bravúrt tetszőleges weboldalnál vagy egyszeri alkalom, mert sikerült betalálni egy niche-be véletlenül.

Nem próbáltam, de elsőre azt mondanám, nem :) Több keresésre is top10-ben vagyok, de elég speciális a tartalom, ha lehet így mondani.

Több keresésre is top10-ben vagyok, de elég speciális a tartalom, ha lehet így mondani.

Akkor szimplán sikerült beletalálni egy niche-be, úgy nem nehéz alapvetően, nem kell ezen csodálkozni. Próbáld meg ugyanezt egy olyan tartalommal, amiből sokkal több hasonló tartalom van és kerülj eléjük.

"Ha jobb helyre akar kerülni valaki a Google-nél és erre pénzt áldozna, akkor azt a pénzt magának a Google-nek kell odaadni reklámra. "

Ezt igen sokan tökélyre fejlesztették, már a karbantartásért sem fizetnek évek óta havi (minimál) díjat. Mert felesleges.

"ha valakire rá kiabálunk, hogy rendszergazda akkor az is - szerződés, fizetés csak az átkos időkben kellett" 

és 100 éve még boszorkányt is égettek 

Az Amazonos tárhely, már amennyiben aws iaas szolgáltatásra gondolsz semmivel sem alábbvaló megoldás mint egy saját szerver valamelyik szolgáltató rack szekrényében vagy esetleg Salgó polcán. Saját virtuális szerver teljesen saját telepítésű és beállítású rendszerrel. Egyben a legdrágább a felhős megoldások közül. Pazarlás szvsz wordpressre vesztegetni. Arra vannak olcsóbb wordpress szolgáltatók. Saját fejlesztésű webportálra viszont jó lehet. 

Megpróbálom máshogy.

Az általad linkelt forrást megnyitva lehet találni egy jól hangzó adatsort, ami elsőre teljesen egyértelműnek tűnik. A saját bevallásuk szerint (lásd a számok utáni linket), az adatok onnan jönnek, hogy a CVE database-t leszűrték az adott CMS-re hivatkozó bejegyzésekre, és ezeket megszámolták. Eddig oké. A csavar ott van a sztoriban, hogy a WP-related CVE-k jelentős többsége nem a core WP-ről szól, hanem valami 3rd party pluginről. (Erről egyébként a te forrásod is megemlékezik, szóval itt sem mondtam semmi meglepőt.)

A kérdés az, hogy a ~végtelen számban gyártott foshalom WP pluginek által kitermelt CVE darabszám vajon ok-okozati összefüggésben áll-e a WP biztonságosságával, vagy csak arról van szó, hogy WP-re több az összehákolt, unsupported, igénytelen, stb. plugin, mint Plone-ra.

Ha valaki core wordpressre épít saját oldalt és nem törekszik minimalista spártai default designra direktben, akkor végül több munkaóra lesz beleölve a trendire kicsilivilizett wordpress portálba mintha írt volna egyet magától. Ez utóbbira természetesen nem mindenki képes. Szóval csináltatsz egy céges weboldalt valakivel, aki valószínűleg sajátot nem tudna megírni. Elvárod, hogy trendi is legyen a design. Mekkora az esélye, hogy nem fut bele valamelyik elaknásított pluginbe? Innentől orosz rulett a projekt. 
Még egyszer ajánlom a linkelt cikk elolvasását!

“Az ellenség keze betette a lábát”

A minősített esetével kínoztak másfél évig: pixelpontos rajzot-terveket kaptunk meg azt a kívánságot, hogy a Liferay-t és a beépített komponenseit használjuk/customizáljuk, mert akkor drag-n-droppal tudják a drága programozók helyett a kontent manager kolleginák összerakni a különböző oldalakat.

1 hónap lett volna napi 8 órában összerakni az egészet 1 főnek. Így másfél év lett 4 (abszolút demotivált amúgy 0 Liferay tapasztalattal rendelkező) fővel, sok kompromisszummal és ha bármi van ugyanúgy minket  hívnak... (engem már nem)

Eldöntötték előre, onnantól meg nem volt kívánatos bármiféle ellenvélemény vagy megkérdőjelezés. :) Förtelem volt benne élni. 0 használható tudás. Hekkelés, tákolás... sajnálom azokat, akik megörökölték. Sebaj - én majd az ő kakiját fogom hamikálni... és gyártjuk a sz*rt.

Mi hackeltunk ossze stock Jboss-t meg Liferayt, mert a gyariban elK es elszallt az EJB NPE-vel. Nagyon allat volt, foleg, amikor frissitettek a Liferayt, es az uj verziot mar nem tudtuk osszehackolni rendesen, ezert lett Tomcat meg Jboss remote EJBvel. Igy is kellett egy cron, ami ejszaka ujrainditotta a Liferayt, mer tmemory leak volt benne XD.

Ha vannak számaid megnézném. Karcsika bt wordpress oldala kevésbé kevésbé célpont mint egy kormányportál vagy nagy multi oldala. A Plone egy Enterprise CMS, ami zsírosabb célpont ha sikerül találni kihasználható sérülékenységet. 

A hupon kötelező autós példával: abból, hogy egy városban 500x annyi Dacia autót lopnak el havonta mint Bentleyt nem következik az, hogy Bentley ellopása nem érdekelné az autótolvajokat. Csak abba általában beletörik a bicskájuk. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

ha valamit azzal akarnak eladni hogy hude biztonsagos, akkor a 89 hiba is sok. foleg ugy, hogy alig ismert, kevesen hasznaljak, ezert joval kevesebb ember aldoz energiat a hibak keresesere is.

a hibak szama amugy se jelent semmit magaban, sokkal erdekesebb, hogy:

- a hiba mennyire sulyos

- milyen gyorsan javitjak

Ha tényleg biztonságos megoldásra vágysz, akkor szét kell választani az admin funkciókat a publikus kiszolgálástól. Amire a legegyszerűbb megoldás, ha valójában nincs is szükség publikusan dinamikus megoldásra (értsd: tökéletesen elegendő, ha generált statikus fájlok vannak egy buta webszerver mögött), és ez bizony a weboldalak igen nagy részének simán elég is.

"lehetoleg wordpress alapon.
Nem kell kovetes vagy karbantartas."

Ezt lajkolja minden hostingszolgaltato. Kb. 3 honap mulva mar fel lesz torve a picsaba es zombi lesz a website, virusos linkekkel lesz tele, stb.

"találtam egy magyarországi oldalt ami látszólag nem volt feltörve (működött) de alatta elrejtettek egy fájlt ami legalább 100 további magyarországi,  weboldal adminisztrátori jelszavát tárolta, közöttük sok közismert kis-középvállalat. Ezzel az információval legalább 100 weboldal felett tudtam volna átvenni az irányítást ha lettek volna ilyen szándékaim."

forrás

“Az ellenség keze betette a lábát”

A WP kapcsán mindig is menni fog a "pistikézés".

A fő probléma az árazása: a legolcsóbb tárhelyhez sok helyen ingyenesen jár, egy kattintással telepíthető. Ezt figyelembe kell venni. 

Nyilván sérülékenyebb mint egy saját rendszer, de nem  fog összeülni az ENSZ és a  NATO biztonsági tanácsa , ha egy fodrászat honlapját feltörik. 

Nyilván sérülékenyebb mint egy saját rendszer

Én még abban sem vagyok biztos, hogy egy pluginless, teljesen up-to-date, stock Wordpress sokkal sérülékenyebb lenne, mint egy random webfejlesztő Bt által összetákolt custom CMS.

Értsd jól, ha van rá pénz, akkor más a helyzet, de ha van pénz, akkor a WP-hez is hozzá lehet nyúlni a netről összekukázott plugineken kívül is.

Ezzel egyetértek. (alapvetően php-zok többnyire). De azért ezt leszámítva volt pát olyan hubammeg mondat. Kevencem: "Vigyázz a hackerrekkel, mert rafináltak nagyon" és ehhez hasonlók. (amúgy tök php mentes...)

Ezzel együtt kezdőnek, szerintem is a php egy jó alap ()lehet), illetve lehet a php-t úgy használni, hogy jó legyen a végeredmény szakmailag és felhaszáló felől is. Persze nem kernel modult kell benne írni, még ha esetleg lehetséges is.

A PHP valszeg ma is hülyebarátabb, mint a JS, de tippre az jobban terjed manapság már... pedig a kezdőknek sokkal jobb lenne a Python, szebb dolgokra neveli őket (jó, az ES6 már civilizált, de az ES6 az egy kibeb.szott programnyelv, semmi kezdőbarát nincs benne). Mindegy, az a fontos, legyen beállítva egy cron backup a DB-re meg a forrásra is (meg nyilván az asset-ekre), ami 30 napra minimum visszatekerhető, aztán lehet kezdőnek lenni, max vissza kell hozni a 2 nappal ezelőttit, és gondolkozni, mit talált meg az épp aktuálisan arrajárt botnet.

Hivhatjuk összetákolásnak, a WP sok éves fejlesztése eljutatta oda a rengeteg templattel, hogy kattintgatással is létrehozható , kkv-knak  megfelelő honlap.

A tudás nem    WéPé  Istvánkánál van, hanem a wp-ben.  Ő csak az adminon kattintgat.  Ezt a tudást "ingyen"  kapja meg és képes honlapokat létrehozni.

De nem csak ő kapja ingyen, a senior is… ha van egy fejlesztési projekt, akkor egy jobb vezető fejlesztő (gondolom én) leül papír-ceruzával, és végiggondolja mi kell hozzá. Majd jobb esetben háttrébbhúzza a széket, ránéz a lap egészére mégegyszer, és átgondolja, mennyi az, amit ebből mindenképp magának kell megírnia.

WéPé Istvánkának amúgy az a plusz tudása, hogy már tudja, melyiket kell használni. Ez az a tudás, amit én, hiába értek esetleg magáhotz a PHP-hoz, meg az alatta futó stackhez jobban, akkor se tudok megmondani. Lehet hogy az egész csak guglizás és stackoverflow kérdése, de az is 10 perccel több, mint amennyi idő alatt ő csinálja; mert neki már nem kell rákeresnie se.

Ez amúgy álláspiacon is látszik: a legtöbb állásnál konkrét frameworköket kérnek a kollegák, nem azt, hogy láttál már 15 frameworköt, és nagy meglepetést nem okozott az utolsó 5 se, ha az, amiben épp az adott projekt van, egy 16., inkább Istvánkát fogják felvenni, mert ő jut el az interjúkörig.

+1, az up-to-date WordPress alapvetően biztonságos.

A WordPressnél az a veszély, hogy sokan használják. Ha felfedeznek egy sérülékenységet rajta (amit akár már másnapra javítanak), már aznap futnak a neten a botok, amik keresik a sérülékeny WordPress oldalakat, és megpróbálnak bejutni rájuk.
Ellenben a PistikeBT által gyártott CMS-el, ami összesen 3 oldal alatt fut. Annak lehet 100 könnyen felfedezhető sebezhetősége van, csak egyiket sem keresi senki sem, mert magával a CMS-el sem foglalkozik senki sem. Persze ha egy hozzáértő akarja, bármikor feltöri, csak kérdés, hogy egy random étterem / fodrászat oldala mennyire van olyan emberek célpontjában, akik ismerik az SQL injectiont. 

Ismerek olyan domaint, ahol a CMS adminja még jelszóval sincs levédve, csak az URL-t kell ismerni. 2011 óta fut a neten így, és amikor megláttam, hogy így kirakták, biztos voltam benne, hogy 3 napon belül valaki átírja majd az oldal tartalmát. 10 éve nem nyúlt hozzá senki, mert a bot nem találja meg, random ember meg nem próbált még rá az URL-re.

Nagy Péter

Nem kell kovetes vagy karbantartas.

De kell. Tele a net feltört WP és Drupal oldalakkal, nem kell plusz egy. Nincs olyan az IT-ban, hogy megveszem és nem kell követés vagy karbantartás.

A WP-s requirement miatt ez valóban csak elméleti kérdés, de ha csak a contact form miatt nem jó a statikus site, akkor de, jó a statikus site. :)

Nekem több olyan site-om van, ahol egy Git repóba megy a kontent, azt egy AWS pipeline leszedi, futtat rá egy Jekyll buildet, eltárolja S3-ra, onnan összeszedi a Cloudfront, és kész a static site. Az egész belekerül havonta ~300 forintba site-onként, nagyobb forgalomnál néha megvan az 500 forint is. Contact formot meg simán lehet csinálna Lambda+SES kombóval. (Ami technikailag egy backend, gyakorlatilag meg nem kell foglalkozni vele.)

Az egész belekerül havonta ~300 forintba site-onként, nagyobb forgalomnál néha megvan az 500 forint is.

Ó, és vállalod is ezt 300 forintért per site? Mert akkor megrendelem tőled ezt a szolgáltatást... az a baj, hogy amit itt leírtál, arra kell minimum egy cloud engineer - a példában magadnak te vagy, aki mindezt mondjuk röpke 90-150 ezerért össze is rakja és egy cloud operator team, akik havi 9-15 ezerért akár karban is tartják az ügyfélnek, per site.

Contact formot meg simán lehet csinálna Lambda+SES kombóval.

Mivel veszed rá az ügyfelet, hogy ne egy WP legyen a contact form backend?

Ó, és vállalod is ezt 300 forintért per site?

Miért, a Wordpress-hez ingyen van a designer, az üzemeletető, a hoszting, stb.?

Mivel veszed rá az ügyfelet, hogy ne egy WP legyen a contact form backend?

Nem veszem rá: "A WP-s requirement miatt ez valóban csak elméleti kérdés". Szó szerint a kommentem legelső mondata.

Miért, a Wordpress-hez ingyen van a designer, az üzemeletető, a hoszting, stb.?

WP cloud esetén messze nem kell akkora szakértelem, mint ami ahhoz kell, amit leírtál és a WP saját cloud szolgáltatása ráadásul ingyen van erre a feladatkörre, ha mégse lenne elég, akkor az első fizetős csomag is nagyjából pont ez a költségszint. Regisztrál az user és kap egy saját domain-t, amin ott van egy mindig kurrens WP... mégis minek szopjon statikus oldallal és tegyen egy nyomorult contact form mögé Lambda+SES kombót?

Nem veszem rá: "A WP-s requirement miatt ez valóban csak elméleti kérdés". Szó szerint a kommentem legelső mondata.

Mégis megírtad a hozzászólásod többi részét...

Mégis megírtad a hozzászólásod többi részét...

Kijavítottam egy tévedést ("manapság már nincs static site, kell hozzá egy backend, akár csak a contact form miatt"), és adtam rá egy konkrét példát is, de egy büdös szóval nem mondtam, hogy a kérdező ne használjon WP-t. Vagy igen? Linkeld már be plz, nézzük meg, mennyire beszélsz a levegőbe.

Idézném az egész mondatot, mert a vége mintha lemaradt volna: "Hát, manapság már nincs static site, kell hozzá egy backend, akár csak a contact form miatt."

A "sokan mások szerte" listában pedig leginkább generált oldalak vannak, tele JS funkciókkal, plugin és backend integráció lehetőségével, vélhetően mást értünk a statikus weboldal alatt, mert egy kurva komplex site a listád alapján szintén egy statikus oldal, mert egyszer-egyszer kell legenerálni a kódhalmazt, ami működteti. Mit nevezünk statikusnak?

Aham, ha szigorúan vesszük, akkor ennek nem felel meg az listád egy jelentős része, a JS tartalom és főleg a plugin halmaz miatt... nevezzük inkább weboldal generátornak, amely weboldalaknál a tartalom generálása és megfelelő beszerzése teljes egészében a kliens oldal feladata, a szerver oldali fájlok ettől még nem változnak... amúgy manapság a legtöbb JavaScript frontend projekt ilyen: legeneráljuk és elvan egy statikus kiszolgálón a frontend. Statikus-e? Mert a választóvonal az, hogy a szerver generál-e tartalmat...

Röviden: ha ezek közül például bármelyiket használom, akkor a Jekyll generált site statikus oldal marad-e: https://jekyllthemes.io/resources/jekyll-contact-forms

Aham, ha szigorúan vesszük, akkor ennek nem felel meg az listád egy jelentős része, a JS tartalom és főleg a plugin halmaz miatt

Nem ismerem mindegyiket, melyikre gondolsz és miért?

A fenti wikipediás definíció szerint imho még belefér a statikus kategóriába a client-side JS app. Nyilván fuzzy a határ a kettő között, de ha muszáj lenne egy mondatba besűríteni egy iparágat, akkor a statikus weblap megfeleltethető egy az egyben fájlrendszerbeli objektumoknak, a dinamikus nem. (Akkor is, ha történetesen nem közvetlenül a FS van alatta élesben.) 

Ezek a website generátorok a folyamat végén egy olyan site-ot csinálnak, ahol ha lokálban kettőt kattintok az index.html-re, akkor egy teljes értékű weblap töltődik be. Nincs semmi parser vagy szerver oldali logika, ami összelegózná az oldalt, mert már minden ott van a helyén.

Jekyllnél pl. az általam használt pluginek outputja is statikus html/js/css/stb. fájl lesz. Biztos van olyan plugin, ami életben tart egy szerver módban indított Jekyllt, és a request alapján beletákolja az outputba, amit kell, de ilyennel még nem találkoztam. (Nem is szeretnék. :))

Mert a választóvonal az, hogy a szerver generál-e tartalmat...

Kb igen, bár annyit finomítanék, hogy melyik szerver, és mikor. A fenti példámban ezt egy pipeline csinálja, de éppenséggel a saját gépemen generált statikus HTML fájlokat is felkopizhatnám, a végeredmény ugyanaz lenne.

Röviden: ha ezek közül például bármelyiket használom, akkor a Jekyll generált site statikus oldal marad-e: https://jekyllthemes.io/resources/jekyll-contact-forms

 

Szerintem igen, találomra megnézve pl. az elsőt, csak egy sima POST-ban kell elküldeni a form tartalmát. Van egy hasonló HTML fájl a céges network share-en, csak az belső endpointra küld. Szerintem az biztosan nem egy dinamikus weboldal, akármilyen fuzzy is legyen általában a különbség.

Oké, ez jónak tűnik, de...

Mi van akkor, ha a külső weboldalról nem a szerver backend szedi be a változó tartalmat, hanem a kliens browserben futó JS-kód? Azaz a weboldalon semmi nem változik, hanem a browser maga szedi össze a tartalmat.

Aztán mi van akkor, ha a megjelenő tartalmat úgy lehet szerkeszteni, hogy van a githubon egy repó, abban .md fájlok, és ha változtatok valamit (mondjuk akár a github webes felületén levő editorban), aztán tolok egy commitot, akkor elindul egy github actions folyamat, ami HTML és CSS fájlokat gyárt a .md fájlokból, majd ha ez sikeres volt, akkor egy másik github repóba azokat feltolja, aminek hatására egy másik github action a háttérben felszinkronizálja a repó aktuális tartalmát jelentő fájlokat S3 bucketekbe, ahonnan pedig a weboldal mögötti CDN dolgozik?

Ezek akkor most dinamikusak vagy statikusak?

Szerintem igen, találomra megnézve pl. az elsőt, csak egy sima POST-ban kell elküldeni a form tartalmát.

Aham. És a POST-ban elküldött form-ból hogy lesz email? Statikusan?

Van egy hasonló HTML fájl a céges network share-en, csak az belső endpointra küld.

Ja, akkor az aláírásban lévő weboldal egy statikus oldal, mert nem változik, mint frontend, jó, van pár REST endpoint, amit meghív időként, de hát attól még statikus ezek szerint.

Szerintem az biztosan nem egy dinamikus weboldal, akármilyen fuzzy is legyen általában a különbség.

Hát, egy form már nem statikus, mert ott tartalmat ír be a felhasználó, amitől valahol egy állapot megváltozik. Nincs ebben semmi fuzzy...

Tegyük hozzá, hogy van egy rakás olyan as a service, ami pont arra jó, hogy az ilyen kontaktformszart kiszervezi, ad valami jst, meg nyilvám backendet, ahova kell tolni a postot, szóval a sitenak jó lehet a static.

Arról nem beszélve, hogy kis cégeknél bőven elég kontakt tud lenni adott esetben, hogy írjál mailt ide, vagy hívjál fel itt. Természetesen okoz ez némi lemorzsolódást, de bőven van, ahol ezzel tudnak együtt élni.

ott van a cloud WP, ingyen vagy majdnem ingyen...

Tényeg azt akarod nekem mondani, hogy ingyen vagy majdnem ingyen valaki támogatja a random fos WP plugineket - amik ugye más pluginjei (hiszen csak ketten írják ezeket a szarokat: a boldog meg a boldogtalan)? Ezt tényleg lehet rentábilisen csinálni üzletileg?

Mert ugye azzal a fenekét kitörölheti az egyszeri ügyfél, ha a base WP engine-t használhatja csak, vagy amennyiben plugineket is akar használni, akkor azt már magának kell upgradelgetnie meg támogatnia...

A weboldal céljához kéne választani a technológiát és nem fordítva. Egyébként kis cégnél mindenképpen menedzselt megoldás felé nézelődnék, ahol a "szükségtelen" support benne van a havidíjban. A jelenlegi tárhelyszolgáltatást meg le kell mondani.

Ez lehet akár egy menedzselt WP, de van csillió megoldás, fentebb írták a Google Sites-t, de van Wix, Squarespace ... stb.

hát, ezért van az, hogy a grafika mai napig minimum 2 év. Nem rossz, de sajnos a molekuláris biológustól nem lesz az embernek grafikus szeme, akármennyit is bámul a mikroszkópba, az 2-3 év masszív szemtréning díjnyertes grafikusokkal hetente.

persze, lehet ezt kutatás alapon csinálni, mi is úgy szoktuk, csak az 50 óra munka minimum per projekt, és akkor még egy pixelt nem színeztünk ki. Mindezt informatikus órabérrel, van amikor megéri, de a személyes coach oldala azért általában nem ez.