Miért relé?

Az merült föl bennem, hogy a XXI. században muszáj-e reléket használni egy lift vezérléséhez...

Lehet, hogy van olyan szempont, magas feszültség stb., ami miatt igen, de azért gyanús nekem ez.

Hibakeresés

Hozzászólások

Szerkesztve: 2021. 07. 14., sze – 12:59

Nem akármilyen relék.  Ezüst érintkezősök, nagyáramúak.

Vannak liftek, amelyek elektronikája nem lett korszerűsítve. A lifteket nagyon komolyan veszik. Nem lehet őket hekkelgetni.

Ki lehetne váltani SSR relével csak akkor ugye kicsit át kell dolgozni a kártyákat. Ami előnye, hogy nagy áramot is tud kapcsolni gyorsan ügyesen és ugye nem viseli meg a rázkódás, por etc. Meg még galvanikus leválasztást is megoldja.
Hátránya, hogy a relé ára x10

A magyarázat egyszerűbb, csak az alkatrésznél picit komplexebben érdemes gondolkozni.
A relés vezérlés sima elektrotechnika. A tranzisztor, MOSFET és felhúzóellenállásai már elektronika, azaz másik szakterület.

A liftszerelő a motorokkal, relékkel közelebb eleve elektrotechnikai szakember, viszont nem kell mellé még egy elektronikai műszerész is.

A relés vezérlés sima elektrotechnika. A tranzisztor, MOSFET és felhúzóellenállásai már elektronika, azaz másik szakterület.

Tudsz venni olyan SSR-eket amik ugyanazokat a szerelesi standardeket tudjak (pl DIN-sinre pattinthato kivitel, stb) mint a klasszik csattogos relek. Drop-in replacement, ahogy a muvelt spanyol mondana. Szoval olyan nagy divergencia nincs a ket terulet kozott. De ketsegtelen, igen, hogy mas gondolkodast igenyel. 

Az mas kerdes hogy az eredeti leirasban szereplo ~millios szamu csattogtatas mar tenyleg brutalisan sok. Erre, ha jol terveznek, valoban SSR lenne az optimalis ilyen idoskalan. De erre talaltak fel a rele-foglalatokat is, hogy az eleve fogyoeszkozkent tekintett releket gyorsan tudd a helyszinen cserelni. 

Illetve meg egy sajat meglatas/tapasztalas az az hogy kritikusabb/iparibb rendszereknel erdemes visszamerni a releket, raadasul ugy hogy egy xPDT valtozatban mindket allast mered: 10: egyik allas, 01: masik allas, 00: szakadas, 11: zarlat. Ez nagyban segiti a rele-diagnosztikat is meg az uzembiztonsagot is. Persze az ellen nem ved ha egyik allasban beragad a dolog. Ha az is kritikus, akkor az un. biztonsagi releket hasznaljak, ami ket mezei rele sorbakotve, es csak akkor zar ha mindket kort zarod, vagy csak akkor bont ha mindket kort zarod + mind klasszikus, mind impulzus-uzemben mukodik egyszerre. 

Klasszikus iskola szerint 2 darab DIL052 mágneskapcsolóval (32A, 5 darab záró és 2 nyitóérintkezős) csináltam már reteszelt irányváltót a 3 fázisú villanymotornak. SSR-rel csinált már valaki ilyet?
Felhasznált SSR típusszáma és a kapcsolásbeli eltérés érdekel.

Sima vitlához készült, emelgetni a vödröket, talicskákat, stb. Nem volt végálláskapcsoló. A fel gomb a mágneskapcsoló által öntartó volt, ahogy a le gomb is. A stop gomb lőtte ki a mágneskapcsolókat.
Eddig még nem találtam SSR-rel olyan egyszerű megoldást, mint ahogy évtizedekkel ezelőtt 2 darab mágneskapcsolóval ez megoldható volt.

Ezért csigázódtam fel a mostani "Miért relé?" téma kapcsán, hogy most is mágneskapcsolókkal csinálnám, vagy van erre ma már valami hasonlóan egyszerű SSR-es megoldás?
Tehát tudtok erre a 2 darab mágneskapcsolósnál nem bonyolultabb SSR-es kapcsolást?

https://www.huimultd.com/Product/Solid-State-Relay/Electrical-Motor-Con…

Ehhez még kell egy háromállású kapcsoló.

Egyébként meg, igen. Ezért jó a relé. Arról nem beszélve, hogy mechanikailag szakítja meg az áramkört és nem fogja az első tüsszentésre rákapcsolni a villanyt a szerelőre. Sokan lenézik az elektromechanikai szerkezeteket, mert lassúak, véges az élettartamuk, nagy a fogyasztásuk, de megvan a helyük. Pl.20-30 milliós szkópokban is ott csattognak a relék az osztóban.

"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Azt hiszem, megtaláltuk a választ. Spéci SSR-t sikerült találni, de kell mellé például egy egyszerűbb PLC vagy valami az öntartás megvalósítása miatt.
Vagy SSR helyett a klasszikus módszerhez visszatérve mindössze 2 darab mágneskapcsolóval a teljes feladat megoldható.

Elméleti élettartam azt hiszem olyan 10^7 . Vagyis teljesen jó a liftbe.

Engem az érdekel, hogy mi az a gumi mágnes, és hogyan tud legyengülni? :)

Szerintem az üzemeltetést úgy lehetne javítani, ha lenne ezekből a panelekből hideg tartalék, és csak ki kellene cserélni, majd úgy lehetne megjavítani az eredetit, hogy közben a lift működik.

Amúgy abba, hogy pont relé van benne, én nem kötnék bele.

Itt a lift az kb 1970 konstrukcio vagy 60s evek, a haz nem olyan regi, de minden mas hozza az.

Gyakorlatban mar semmit nem kapsz hozza, mindent reparalgatni kell, tartalek mint olyan nem letezik marmint vetel szempontbol.

Leven tobb ezer tizezer ilyen regi lift mukodik es mind hasonlo.

Csoda kategorias, ha uzemben tudjak tartani. Itt magus szerelo van, mert kb, "felujitottak" a szerkezetet es azota nem heti leallas van inkabb a fel eves karbantartas.

Lakok huppogtak is a x millios koltsegen. Csere meg szoba sem johet, mert nem kivitelezheto...

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

Szerkesztve: 2021. 07. 14., sze – 16:23

azért mert bizonyos funkcióknak ill. azok ki-be kapcsolásának kényszermagszakításúnak kell lennie, még akkor is ha maga a vezérlés mikroprocesszoros is.
ilyen pl a kormányzási relé, vagy a hajtó motor(ok) áramellátásáért felelős kapcsolók. 

Eggyel távolabbról nézve, az a lényeg, hogy garantálni kell azt, hogy a hibaállapotok is biztonságosak.

Azaz például az alkatrészek ismert hibamódjai esetén megszakadjon az áramelleátása a motoroknak, ne pedig folyamatos vezetővé váljon a kapcsoló eszköz, ami félvezetőknél előfordulhat ha átégnek. Bár szerintem egy relével is előfordulhat, hogy beszorul és vezető állapotban marad akkor is amikor nem kellene.

 

Szerintem meg lehet ezeket is csinálni félvezetőkkel, de adott esetben túl bonyolult lehet, és nagy befektetés. Ha egyszer van egy bizonyítottan működő és engedélyezett megoldás, akkor legjobb nem nyúlni hozzá, ameddig nem muszáj.

Szerkesztve: 2021. 07. 14., sze – 21:13

6 év*365 = 2190 nap.

Napi átlagos 250 fel és 250 le menet esetén meg is van az 1 millió ciklus. Vajon van ennyi átlagosan naponta?

Egyébként van relé, amire 100 millió kapcsolási ciklust írnak átlagos élettartamra.

Viszont, ez több dolgot feltételez:

a, nem a dzsunka végén gyártották a relét,

b, nem madárszaros, beázós, kondenzvizes környezetben, alkalmatlan relé van betervezve,

c, aki tervezte, az hallott már idulási áramról, megszakítási ívkioltásról, tranziensekről, induktív terhelésekről.

"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Miert?

Vegyunk egy realisztikus peldat: 10 emeltes panel, a lepcsohazban szintenkent 5-5 lakassal (szuleim pont ilyenben laknak, en is ott nottem fel) - azt tudjuk, hogy legalabb 8 emeletes, ha ott is volt hiba.  Mondjuk az 1-2. emeletekre gyalog mennek, de a fenti 8 szint osszesen 40 lakasaba nem. A lift uresen is felmegy (akkor is kell kapcsolni), ugyhogy ha mind a 40 lakasbol csak egyszer mennek el az emberek, es egyszer ernek haza, az mar 80 felmenet. Ha tobben laknak, es nem egyszerre indulnak/erkeznek, akkor lakasonkent 3 emberrel szamolva mar ki is jon a lakokkal szamolva. Plusz postas+pizzafutar+villanyszerelo, stb..

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Szerintem ala is becsulted. Idosek meg elso es masodikra is lifteznek, sot fiatalok is.

Altalanossagban egy utas van a fulkeben, be sem szallnak inkabb megvarjak az ureset. Nem csak a virus miatt elotte is igy volt.

Ezeken a hetkoznapi lathatatlan mernoki teljesitmenyeken szoktam elgondolkodni, hogy teljesen termeszetes es senki bele nem gondol mennyi innovacio kelett hozza sok teruleten.

Jellemzoen 10-12 vagy 15 emeletesekben van lift, mivel 4+ emeletnel kotelezo volt ezert van sok "MF" aka. magasfoldszint, hogy ne kelljen liftet epiteni.

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

Szerkesztve: 2021. 07. 15., cs – 11:15

Ha egy áramkör relékre lett tervezve, akkor ott az időzítések is erre vannak beállítva - más kapcsolási idejű relé jobb esetben bizonytalan működést, rosszabb esetben működésképtelen állapotot hozhat.