A kassza nem vész el, csak átalakul – Budapesten! (x)

Címkék

Gőzerővel zajlik az egyre okosabb és biztonságosabb önkiszolgáló kasszák és vásárlási élmény fejlesztése: a Tesco dedikált IT fejlesztői divíziója, a Tesco Technology Budapesten teszi le a kényelmes és minden fél számára kockázatmentes bolti és online vásárlás alapjait, még idén 40 ezerre növelve a saját szoftverét futtató önkiszolgáló kasszáinak számát.

A legtöbbeknek a Tesco nevét hallva nem a robusztus informatikai fejlesztések ugranak be elsőre - ez azonban a jövőben változhat, az áruházláncnál ugyanis már egy sor innovatív megoldás a csőben van, amelyekkel gyorsabbá, kényelmesebbé és nem utolsó sorban biztonságosabbá tennék a bevásárlás folyamatát - mind a vásárlók, mind pedig a vállalat számára.

Ehhez a Tesco ráadásul már jó ideje nem külső beszállítókra támaszkodik: a cég számára nyolc évvel ezelőtt világossá vált, hogy a különböző, harmadik felektől beszerzett rendszerek kavalkádja nagyon erős kötöttséget jelent. Azok közös mederbe terelése rendkívül nehézkes volt, gátat szabott a fejlődésnek, illetve az előremutató új funkciók bevezetésének - a vállalat addig ugyanis több mint ezer, különböző partnerektől származó rendszerre támaszkodott, amelyek pókhálójában kevés tere maradt az innovációra.

SAJÁT KÚTFŐBŐL

A Tesco ezért nyolc éve létrehozta saját IT ágazatát, a Tesco Technologyt, hogy a fejlesztéseket házon belül tarthassa, ezáltal nagyobb kontrollt és egyben nagyobb szabadságot is szerezve. Mára globálisan a divízió több mint 4500 alkalmazottat foglalkoztat, akik modern technológiákat használva építik a vállalat IT infrastruktúráját. A korszerű trendeknek megfelelően a vállalat konténerizációra épít, fejlesztéseit event based microservice alapokra terelve. A cég ehhez erős Kubernetes kompetenciát épített fel, illetve az olyan, nagyvállalati környezetben alapkőnek számító technológiák mellett, mint Java, JavaScript vagy épp a C#, mára több friss, előremutató nyelv felé is megnyitotta kapuit, ilyen a Kotlin vagy épp a Go - mindezt az agilis, scrum működési elveket követve.

A globális fejlesztések nem elhanyagolható része a Tesco Technology budapesti központjában zajlik, ahol mintegy száz magasan képzett szoftvermérnök dolgozik. A budapesti HUB aktívan együtt dolgozik a többi fejlesztő csapattal, melyek az Egyesült Királyságban, Indiában és Krakkóban ülnek. Itthonról kerülnek ki egyebek mellett a Loss Prevention Team megoldásai is, amelyek az Azure felhőjében, illetve több önkiszolgáló pénztárnál is megtalálhatók (igaz, utóbbiak esetében az új fejlesztések éles üzeme egyelőre az Egyesült Királyságban működő áruházakra korlátozódik).

 

 

A csapat felel az egyes tranzakciókhoz kapcsolódó kockázat felméréséért és minimalizálásáért, legyen szó online, vagy fizikai áruházban történő vásárlásról. Ehhez már több használatban lévő fejlesztés is kapcsolódik, ilyen az önkiszolgáló kasszáknál a termékek súly alapján történő beazonosítása, de az online vásárlások tartalmi elemzése is. Megszólalhat a vészharang például, ha nagy mennyiségű alkoholt rendelnek olyan címre, amelyhez kapcsolódóan a cég már azonosított csalást, vagy épp, ha elveszettként bejelentett bankkártyáról indul a tranzakció. Az online vásárlások a Tesco esetében is egyre komolyabb méreteket öltenek, a pandémia itt is hatalmas lökést adott az interneten keresztül leadott rendeléseknek: míg a világjárványt megelőzően, 2019 karácsonyán az Egyesült Királyságban heti 600 ezer rendelést kapott az áruházlánc, mára ez heti 1-1,2 millióra ugrott. A vállalat célja pedig, hogy 1,5 millióra tudja ezt az értéket felhizlalni.

MA GÉPI LÁTÁSOS, ÖNKISZOLGÁLÓ KASSZÁK, HOLNAP AUTOMATIZÁLT ÁRUHÁZ

A következő 2-3 hónapban a Loss Prevention csapata egy sor új megoldás leszállítását is tervezi, egyebek mellett az önkiszolgáló pénztáraknál gépi látásra építő rendszerek ellenőrzik majd, hogy a vásárló valóban beszkennelte-e az adott termék vonalkódját, vagy épp eltakarta azt a kezével (akár szándékosan, akár akaratlanul), amit a helyi alkalmazottaknak gyakran nehéz pontosan figyelemmel kísérni. A vállalat ugyanígy gépi látást vet majd be a súlyalapú azonosítás pontosításához az olyan esetek kiszűrésére, ha például valaki egy üveg whiskyt próbálna megvásárolni, azzal megegyező súlyú banán áráért. Ehhez kapcsolódik továbbá az egyes termékek súlyára vonatkozó tanuló adatbázis létrehozása is, amely dinamikusan változtatja a termékekhez rendelt értékeket, ha azok gyártója akár a csomagoláson vagy annak tartalmán módosít.

A különböző döntéshozatali algoritmusok is kiemelt helyet kapnak a Tesco Technology fejlesztései között. A Scan&Shop már most is elérhető megoldás az áruházakban, amellyel okostelefon, vagy az áruházban található mobil szkennerek segítségével vásárlás közben olvashatók le a vonalkódok, így hazaindulva már nem kell a kasszánál kipakolni, az önkiszolgáló pénztáraknál rögtön el is végezhető a fizetés. A fejlesztés alatt álló döntéshozatali algoritmusok utóbbi szolgáltatás finomhangolását is célozzák, azokkal a vásárlási előzmények alapján eldönthető, hogy engedélyezzék-e egyáltalán a funkciót az adott ügyfélnek (például, ha korábban többször nem olvasott le árucikkeket), vagy épp hogy az alkalmazottaknak legyen meghagyva az utólagos ellenőrzés feladata a kosárban fizetéskor.

 

 

Ez az irányvonal ráadásul jóval távolabbra mutat: a későbbiekben a vállalat a döntéshozó algoritmusokat teljesen automatizált boltok kialakítására is bevezetné, ahol elég levenni a termékeket a polcról (amelyeket kamerák, illetve a polcokba épített mérlegek azonosítanak), majd azokkal kisétálni az üzletből, a rendszer pedig automatikusan levonja az összeget a vásárló bankkártyájáról. Az ehhez szükséges fizikai beengedő- és leolvasókapuk interfészének fejlesztése is Budapesten zajlik.

A vállalat jelenleg egyébként világszerte több mint 70 ezer önkiszolgáló kasszát üzemeltet, ezekből 11 ezer futtatja a cég saját fejlesztésű szoftverét, idén pedig ez várhatóan 40 ezer kasszára bővül. Közép-Európában 2022-ben számíthatunk rá, hogy a Tesco Technology szoftvere jön majd szembe velünk a vásárlás befejeztével – ekkorra a budapesti fejlesztés végre „hazaér”. Az IT ágazat agilis működését továbbá kiválóan illusztrálja, hogy a kasszákra naponta történik deploy, azok szoftverét így a cég folyamatosan frissen tudja tartani, és annak biztonságáról is gondoskodik.

AZURE, SPRING - SŐT, MICRONAUT

Mindehhez a csapat Azure-ra épített API gateway-t, Cosmos DB-t és Azure pipeline-okat is bevet, a legfrissebb Java és Spring mellett - de olyan, utóbbiakhoz képest kevésbé elterjed megoldásokhoz is nyúl, mint például a JVM-hez kapcsolódó, a Springtől is sokat merítő, alig pár éves Micronaut framework. Utóbbit egyébként Czirják Zoltán, a Tesco Technology szoftvermérnöke a június 9-i HWSW free! online Java/Kotlin fejlesztői meetupon tartott előadásában is bemutatta.

A Tesco Technology hazai csapata folyamatosan bővül, ehhez a vállalat főként "V-shaped" fejlesztőket keres: egy Java fejlesztő esetében a "V" hegye jelöli a mély Java tudást, míg a kiterjedő szárak a különböző, horizontális kompetenciákat tartalmazzák, mint a DevOps vagy épp a prezentációs és üzleti kapcsolattartási képességek, amelyekkel hatékonyan be tudnak kapcsolódni Tesco Technology Magyarországon zajló, globálisan alkalmazott fejlesztéseibe – akár távmunkán keresztül, amit a vállalat maximálisan támogat.

[A Tesco Technology megbízásából készített, fizetett anyag.]

Hozzászólások

Mennyi munkahelyet nem kell így fenntartani majd, eu tényleg szuperül hangzik!!! 

Hamarosan belekerülünk abba spirálba, hogy a fejlődő technológia oly mértékben kiszorítja a dolgozót, hogy nem lesz rá szükség.   Lesz sok munkanélküli. Mindenki nem takaríthat, kapálhat megélhetésből, illetve ott is sokan lennének már.

A fogyasztás, ami a lételeme egy országnak, csökkenni fog. A fizetések hiányában így a technológiai fejlesztések is csökkennek...stb.  Feltételezem ezen már a hozzáértők is gondolkodtak és abban reménykedünk, hogy mielőtt az elégedetlenségből fakadóan lőnénk egymásra, bevezetik az alapjövedelmet ami végre eljuttatja az emberiséget a kommunizmusba. :) :) :)      

elvileg ezért vannak a politikusok és a világ elit hogy egyezségekkel __szabályozza__ a népesség boldogulását, munkában, szaporulatban, erőben, boldogságban, egészségben
különben már ezerszer kitört volna az éhínség ebben a rohanó fejlődésben

tudja valaki hogy az önkiszolgáló automaták által kisebb lett a sorban állás várható időtartama, vagy nagyobb lett?

mondjuk átlagban, illetve egy izmosabb szombati vagy karácsonyi vagy húsvéti napon?
 

A világ boldogabbik felén a vevők nem is egy-egy pénztárnál állnak sorban, hanem 2-4 sorban állnak és minden sor végén van 2-4 pénztár. Így ha egy pénztár "elakad", akkor a másik 1-3 pénztár még kiszolgálja a sort.

Ilyet én itthon egy sorral és 2-3 pénztárral egy Dechatlonban és egy Euronics üzletben láttam. Élelmiszer boltokban még nem.

Tertilla; Tisztelem a botladozó embert és nem rokonszenvezem a tökéletessel! Hagyd már abba!; DropBox

régen jártam a kálvin téribe, az is egysoros volt, s rendszeresen előfordult reggel, hogy 10+ gyökér állt az egyszem emberhez, közben meg a két önkiszolgáló kassza üres volt.

mert ők nem hajlandóak azt megtanulni. ha meg előrementél, akkor te voltál a paraszt, hogy nem szenvedsz velük. vagy a nyolcadik a sorban így többperc sorbanállás után kitalálta, hogy ő is hajlandó lenne önkiszolgáló kasszázni.

(egyébként adom az egysoros megoldást, csak legyen már akkor típusonként egy sor, vagy nemt'om)

Ühüm persze, mind paraszt, csak te vagy rotációs kapa. Osan automata pénztár csak kártyát fogad el (Debrecen), eleinte kérte az irányítószámomat, és a reflexből összegyűrt nyugtát újra elő kellett szedni, hogy kiengedjen a kapu. Árú mérleg problémával meg találkoztam, InterSpárban és a Tecsóban is. Néha se kártyám, se humorérzékem nincs beállni az automatákhoz, pedig eleinte lelkes voltam.

A kártya-only pénztár szerintem kifejezetten jó irány. Az egy nagyon jó szűrés. Aki még mindig a nagy táskában levő kis táskában levő készpénzes szütyőből kapirgálja az ötforintosokat, az valószínűleg egyébként sem fogja pörgősen beszkennelni a vásárolt cuccait. Az ilyen álljon csak szépen sorba, ne hátráltassa az evolúcióban előbbre tartókat :)

https://www.youtube.com/watch?v=BjFazwmY8ms

A kiengedő kapu mondjuk tényleg f.szág. Főleg, hogy úgy is ott vakarja mellette a tökeit egy security ork. És ráadásul ezekre a tetű kapukra kifejezetten vacak vonalkód-leolvasót raktak, általában kell neki 3-4 próbálkozás. Ezen a téren egyébként a CBA a leggázabb. Ott ugye egyik kezedben fogod a blokkot a kapu miatt, másikban az üres kosarat, mert arra nincs ember, hogy kihordja, a harmadik kezedben fogod a szatyrodat, a negyedikkel meg a gyereket. Akinek meg nincs négy keze, az rá..szott.

Mérleg: jellemzően akkor van gondja, mikor először feldobod rá a 10 kilós dinnyét, a két karton ásványvizet, majd utána meg a 10 grammos sütőport. Fordított sorrendben működik. Mondjuk a Scan&Shop esetén a mérleg pont nem is érdekes.

Elméletileg lehetne az, hogy az önkiszolgálónál hosszú a sor, a hagyományos kasszánál meg szinte semmi, de a gyakorlati tapasztalatom az, hogy a hagyományos kasszáknál hosszabb a sor általában, mint az önkiszolgálóhoz vezető sor - ami nem egy, hanem bolttól függő számú, de legalább 4 kasszát szolgál ki. Ehhez hozzávéve azt, hogy a vásárlás közben beolvasott kódok miatt a kasszánál több perc helyett csak mondjuk 30 másodpercet töltök, számomra sokkal gyorsabbá teszi az egészet. Az esetek nagy részében nincs előttem senki, másik nagy részében 1-2 ember a sorban.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

A közösségben gondolkodás azt jelenti, hogy kedvezőtlen munkakörülmények között minimálbérért tengődő emberek status quo-ját erősítjük? Nem költői kérdésnek szántam. Egyre több munkakör válik ilyen értelemben feleslegessé, szerinted fenntartható lesz a belátható jövőben az alibi munkavégzés, érdemi struktúraváltás nélkül?

Mondjuk a gyerekmunkáról szóló cikkek alatt is előfordultak a "de legalább nem halnak éhen!" kommentelők, de nem biztos, hogy a problémának ez a megfelelő megoldása hosszútávon.

Nem vitatkozva veled, csak kapcsolódó kérdés: adott ez a rakás ember, maradjunk most csak a pénztárosoknál. Induljunk ki abból, hogy okkal vannak ott (márpedig a döntő többségükre ezt igaznak gondolom) - nem képesek nagyon mást csinálni, sokkal magasabb hozzáadott értékű munkára alkalmatlanok, illetve talán nem elég intelligensek sem ahhoz, hogy képezni lehessen őket/tudják ők saját magukat. 

Akkor ezekkel az emberekkel mi legyen..? Csoportosan mennek majd a frissen kialakított hajléktalantelepekre, mint egyes poszt-apokaliptikus filmekben? Vagy esetleg tömegesen végezzék ki őket? És még rám szokták mondani, hogy érzéketlen vagyok.. :)

Őszintén, nem tudom a választ. Szerintem ez egy súlyos probléma, de nem tudok rá szakmailag védhető megoldást adni. A status quo fenntartása rövidtávú workaround lehet max, mert előbb-utóbb addig romlik a helyzet, hogy az egyre kevesebb nem-automatizálható munkakörben dolgozó embernek kell fenntartani az egyre bővülő körét azoknak, akiket csak alibiből dolgoztatnak. Lásd a nyugdíjrendszer problémája az elöregedő társadalomban, csak ez globális szinten, és nem tudod öngondoskodással elkerülni.

Nem pontosan értem a kérdést. Az öngondoskodást a nyugdíjas példára írtam: az állami nyugdíjrendszer túlterhelődése ellen tudsz védekezni, mert van némi mozgástered, de ha mondjuk a világon az emberek 80%-a munkanélküli lesz, ott nem nagyon. Öngondoskodás alatt olyanokat értek, hogy teszel félre pénzt, gyereket nevelsz akik jó esetben nem hagynak éhen pusztulni öregkorodban, stb.

Az obligát "de mi van a mélyszegénységgel?" kérdés: nem tudom, a szociológiával csak érdekességképpen foglalkoztam, nem a szakmám. Nyilván, aki napról napra él, ott jóval szűkebb ez a bizonyos mozgástér.

Pontosan a nyugdíj célú öngondoskodásra gondoltam.

"mi van a mélyszegénységgel?": Korábban egyszerűen hagyták az embereket szenvedni. Esetleg erőszakba torkollott a helyzet. A robotika segítségével kialakított alapjövedelem új megoldást jelenthet. Lehet én vagyok túlságosan idealista, de jobban belegondolva, mindenki közös érdeke. Nem csupán az elöregedő társadalom okozta munkaerőhiány és az éghajlatváltozás miatt. Hanem mert békés úton biztosítható a társadalom stabilitása.

békés úton biztosítható a társadalom stabilitása.

Alapvetően egyetértek, de két problémát látok ezzel:

1) az embereknek helyre is szüksége van, elképzelhetőnek tartom, hogy ha az emberiség létszáma jelentősen nő (nem tudom, hogy duplájára, tízszeresére vagy százszorosára, de úgy érzem, hogy lesz valahol egy határ), akkor a stabilitás borul. Még ha mindenki kap is enni és inni és az ellátórendszer (pl. kórházak, iskolák) bírják (és már ez se lesz egyszerű), akkor is simán lehet, hogy az embereknek elege lesz a tömegnyomorból.

2) sok ember nem a minimumot akarja. Brazíliában láttam pl. hogy nagyon sokan azért lesznek piti bűnözők, mert irigylik a gazdagabbakat, és nekik is nagy autó meg vastag aranylánc kell, meg drága pia meg drága nő, meg mittomén. Nem az van, hogy OK, kapok annyi pénzt, hogy megéljek, és akkor majd csendben leélem a kilátástalan kis életemet, hanem azt mondja, hogy nekem _is_ jár ugyanaz, ami a másiknak. De nekem nincs olyan hátterem, munkám, szóval csak egyszerűen elveszem.
Ugyanez itt, Angliában is megvan, csak nem annyira bűnözéssel, mint inkább azzal, hogy a teljes életében segélyen élő munkanélküli nem úgy gondolkodik, hogy köszönöm a segélyt, ebből szerényen meg tudunk élni, hanem fogja a hitelkártyáját, karácsonykor megveszi a nagy képernyős TV-t meg a legújabb Xboxot _és_ a PS6-ot is, mert az ő gyerekének is jár az, ami a többieknek. És eközben pontosan tudja, hogy nem fogja tudni visszafizetni a tartozást, de nem is akarja. Bejelenti a banknál, hogy nem tud fizetni, a bank bíróságra viszi, a bíró eldönti, hogy fizetésképtelen, aztán mehet isten hírével. Írt az újság olyan nőről, aki ezt megjátszotta két egymást követő karácsonykor, aztán a csőd miatt kb. 3 évig nem kapott hitelkártyát, amikor meg újra volt, akkor ugyanezt adta elő megint.

Mert neki az jár.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

1) A század végét követően népességcsökkenést prognosztizálnak. Valahol 10.9-11 milliárd főnél kezd majd negatív fordulatot venni a folyamat. Technológiai értelemben lehetséges ennyi embernek elegendő élelmiszert termelni.

2) Megértem az aggodalmadat. Természetesen lesz akinek semmi se elég. A baj ott kezdődik, ha túlságosan sokan vannak. Főleg, ha közben nem lehet a többségre támaszkodni a rend fenntartása érdekében.
A példáidra a társadalmi normák manipulálása lehet a megoldás. Ha menő minden évben új telefont vásárolni, akkor nincs min csodálkozni. Korábban mások voltak az igények. A legtöbben megelégednek az egyszerű, de stabil élettel. Egészen addig, amíg kielégíthetik az alapvető fizikai és szociális szükségleteiket. Lásd brit nyugdíjasok. Nem ismerem a statisztikákat. Első blikkre alacsonynak tippelném köztük az aktív nyugdíjas bűnözők arányát.

+1 Mit lehet kezdeni a jólétben megváltozott ítélőképességű emberekkel? (összeesküvés hívők, extrém vallásosok, stb.)

Régóta mondogatom, hogy a XXI. század legnagyobb megoldandó kérdése az, hogy mit kezdjünk azzal a rengeteg emberrel, aki még postásnak is kevés?
És sajnos az alapjövedelem is csak töredékét oldja meg a problémának: éhen ugyan nem hal, de elfoglaltság híján unatkozik, konteózik, lázong, rombol. :(

Egyébként ezért tartom felelőtlen és idióta hozzáállásnak azt, hogy ész nélküli szaporodásban tálalják minden probléma megoldását a politikusok. 
Pedig nem a mennyiségre kéne rámenni, hanem a minőségre. Hogy ne sok analfabéta legyen, hanem sok nagy értéket termelő ember. Nem az analfabéták serege fogja megtermelni a jövő nyugdíját, ők is csak ballaszt a rendszerben.

+1

Szeretek pár szót váltani a pénztáros csajokkal és nem érzem úgy, hogy bármiről lemaradtam volna a sorbanállással eltöltött néhány perc miatt. Sőt annak örülnék ha lenne egy másik csajszi is a kasszánál aki "beszatyrozza" az árut amíg én fizetek. Sajnos ilyet eddig itthon sehol sem láttam. 

Itthon sokszor úgy megy, hogy egyik oldalról az odavitt kosárból pakolja át a másik oldalon lévő kosárba, miközben húzogatja a vonalkódokat.

És azt látom, hogy a pénztárosok közül rengeteg képtelen úgy pakolni a kosárba, hogy elférjen és ne össze vissza, egymást szétnyomva legyen beleszórva a cucc. És az a kemény, hogy női pénztárosok közt nagyobb arányban tapasztalom azt, hogy még egy kosarat is képtelenek bepakolni. 

Van kulonbseg a kozott, hogy ez a munkad meg amikor csak radbasszak kulon elvegzendo feladatkent. Szerintem a kasszasnak az a feladata, hogy minel gyorsabban lehuzgalja a termeket. Ha ezt osszekeverjuk szortirozassal meg pakolassal vagy az egyik vagy a masik nem vegezheto hatekonyan.

USA-ban lattam olyat ahol a kassza utan ket ember pakolt egyik szortirozta kemenyseg szerint masik meg pakolta ket kulon szatyorba utana meg vissza a bevasarlo kocsiba.

Szerkesztve: 2021. 06. 28., h – 13:25

Debrecenben jártam egy Tesco Extra áruházban, ahol  a bejáratnál kaptál egy tabletet és azzal szkennelhetted be amit a kosárba tettél.
Fizetésnél a tablet átküldte a bevásárlásod részletes adatait a pénztárgépnek és kártyával fizettél.
Szerintem nagyon szuper. Közben az árakat sem kellett keresgélni mert a tablet azt is pontosan kiírta. Te dönthetted el, hogy beteszed a kosárba vagy visszateszed a polcra. Sőt amit a kosárba tettél azt is ki lehetett venni egy újabb szkenneléssel. És mondták, hogy készül ennek a telefonos alkalmazás változata.

És ez néhány éve volt.

Tertilla; Tisztelem a botladozó embert és nem rokonszenvezem a tökéletessel! Hagyd már abba!; DropBox

Ok. A lányom akkor még Debrecenbe járt egyetemre, az meg öt évig tartott és öt éve fejezte be. Tehát ez 5-10 éves történet.

Tertilla; Tisztelem a botladozó embert és nem rokonszenvezem a tökéletessel! Hagyd már abba!; DropBox

Offtopik, de ha már Tesco, mi történik, hogy az összes általam ismert teszkóban egy csomó sör üresen van hagyva, vagy akár le is zárták őket?

Egyelőre úgy tűnik, az lesz helyette, amit látsz: lomtár.

Korábban az ilyen területeket bérbe adta a Tesco más üzleteknek. SportsDirect, Reno, Fressnapf, stb. volt bennük, aztán ezeket vagy visszaadták a boltok, vagy visszavette a Tesco, de nagyrészt megszűntek. Ez kb. akkor volt, amikor szövetkeztek a MediaMarkt-al, és felröppent a hír, hogy minden nagy Tescoban lesz MM, aztán ez csak 2-3 helyen valósult ez meg. Azóta az üres placc vagy átmeneti raktár vagy lomtár van a helyükön, az eladótér meg egyre csak zsugorodik.

A Gács utcaiban ránézésre már az eladótér legalább egynegyede ilyen üres placc. Ráadásul a legutóbbi húzásuk, hogy a nagyméretű üdítőket már nem polcokon tárolják, hanem raklapozva beb*szták egy nagy üres placcra aztán válogass. Az apróbb ksizerelések maradtak csak polcon, de azok is teljesen rendszertelenül elhelyezve, az első időkben a kisdobozos üdítőket alig találtam meg.

Szeretem ha kiszolgalnak, foleg ha agyonbonyolitott mindenfele lopasgatlo trukkel szerelik fel ezeket - megmozditok valamit es kesz... blokkol meghal.

Szoval maradok az elomunkasnal. Kulfoldon szerettem, de a magyar lopasgatlos onpenztar az botrany.

Eddig 2 alkalommal akartam használni a Tesco Scan&Shop megoldását, mindkétszer az lett a vége, hogy pakolhattam ki szalagra mindent. Gondolom, mivel árakat is ellenőriztem, és több terméket kivettem a kosárból, ami annyiért nem kellett, gyanússá váltam a gépnek és elküldött kézi ellenőrzésre. Természetesen tele volt a kocsi, több tízezer Ft értékben, ezt mind pakolhattam ki szalagra majd vissza a kocsiba. Természetesen fillérre stimmelt.

Semmi kompenzációt, még egy elnézés kérést sem kaptam cserébe.

Azóta inkább végigállom a sort, más boltokban is csak pár termék vásárlásakor használom az önkiszolgáló pénztárat. 

Én egyelőre nem akarok a bolt ingyen kasszása lenni. A Tescoban a ritkuló klasszikus pénztáraknál a sor lassan halad, ezért a közelében levő Aldi-ra szoktam át. Ott gyorsan dolgoznak a pénztárosok.

Én egyelőre nem akarok a bolt ingyen kasszása lenni. 
 

Szinte semmilyen többlet “munkát” nem igényel, kosárba rakás közben leolvasásra is kerül. Ellenben nem kel annyiszor át pakolni polc -> kosár -> futószalag -> kosár -> csomagtartó / hátizsák / saját rekesz stb. Csupán polc -> kosár -> csomagtartó stb. sőt ha ilyen kosárhoz tervezett rekeszeket használsz akkor eleve abba pakolsz amit egy az egybe átemelsz a csomagtartóba ha kocsival jár az ember. És még csak az sincs h kapkodnod kene mert a pénztáros az alapján mérik hogy adott idő alatt mennyi vevőt tud kiszolgálni, és vannak üzletek ahol szinte leesik a termek mert nincs időd normálisan elkapkodni a piciny pult végéről, mert hat ő csak húzza húzza húzza, mert tartani kel az előírt kvótát.

A Sparban pl. az akciós termékeken van egy utólag ráragasztott, sárga vonalkód. Ha a pénztáros nem veszi észre, akkor lehúzza simán a fehér, eredeti vonalkódot, ez kb. mindennapos baki.

Nem baj, ha erről nem tudsz, de mielőtt nekiállsz megszakérteni a kérdést, nézz utána. ;)

Szerkesztve: 2021. 06. 29., k – 00:34

es azt sikerult mar megugraniuk, hogy ha egy adott termekbol sok db-ot veszek, azt ne egyesevel kelljen bescannelni? mondjuk egy karton udito vagy egy doboznyi csoki?  ugy, mint a human penztaros, becsippant egyet es beirja a db szamot...

masik meg, hogy elvenni ugye nem lehet a merlegrol semmit a fizetesig, de meg a kocsi felet se pakoltam ki mar megtelt, es borul le az egesz...

Hát, nekem a karton almalé esetén ugyanúgy 12-szer kell csippantani a vonalkódot, csak annyi az előny (ami azért elég jelentős), hogy egy dobozt be tudok olvasni 12-szer, nem kell minden egyes olvasás után egy dobozt a mérlegre tenni, hogy az olvasó hajlandó legyen a következő vonalkódot beolvasni.

Leborulni viszont valóban nem fog.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Én már nem nagyon járok bevásárolni, csak néha a Lidl-be, mert nekik Magyarországon még nincs webshopjuk.

A Tesconak már csak azt kéne megugrani, ami a Kiflinek pl. simán sikerül, hogy valódi webshop legyen, élő raktárkészlettel, ne ez a mostani "rendelsz valamit, aztán küldjük ami van raktáron".

ez amit a kifli csinal, csak azzal a relative szuk arukeszlettel mukodik, es ezzel a tescohoz kepest marginalis rendelesszammal. ez mar egy logisztikai remalom lehet. arro nem is beszelve, hogy a kiflinek nem sikerult, hogy "valodi" webshop legyen, hanem eleve onlinenak indult. a tesconak meg ott van a tobb tizmillios fizikai vasarloja is, ergo logisztikailag a ket tipusu vasarlast kell levezenyelnie. osszehasonlithatatlan a ketto. azt is vedd figyelembe, hogy a tesco laborja UK-ben van, ott minden sokkal jobban megy mar, es ha ott kikiserleteztek, jon ide is. a tesco mereteben mar kulon budapesti fejlesztocsapat dolgozik csak azon, hogy optimalizaljak matematikai modellekkel a szallitasi utvonalakat. illetve most megy a pilot angliaban, hogy a lakohelyhez kozelebbi kistescokra tamaszkodva, egy szukitett kinalattal extrem gyors kiszallitasokat is le tudjanak vezenyelni - nyilvan pont a kifli szeru szolgaltatok mozgasteret es piacat szukitve.

visszaterve, a kifli egy niche piacra ment ra csak online, akik hajlandoak nagyon dragan vasarolni jellemzoen felso arkategorias termekeket. tehat nem csak modellben van kulonbseg, hanem a pozicionalasban is.

es akkor meg a stack es a logisztika skalazodasarol sem beszeltunk. gondolj bele, az mekkora fejvakaras, amikor jon a pandemia es heti 600 ezerrel tobb vasarlasod lesz egyik naprol a masikra.

nem mervado, hogy ott mi van. mint ahogy az angoloknal a tesco is tudja ezt. ami ott mukodik, pilotoltak, azt csurog le ide hozzank 1-2 eves kesleltetessel. nem veletlenul van a fenti cikkben, hogy a magyar tescok is megkapjak fejleszteseket 2022 masodik feleben, akkor er haza az itteni fejlesztes. masreszt a tesco egy multi monolit, olyan oket osszehasonlitani egy kiflivel, vagy talan az altalad emlitett willys-szel, mind egy nagybankot egy fintech startupppal. :) mas sebesseggel digitalizalodnak. viszont azzal, hogy kulon 4500 fos szervezet csinalja a fejleszteseiket - immar hazon belul, iszonyatosan begyorsultak. a csapatok egy resze mar evekre elore fejleszt, pl ez a bemesz vasarolni, a telefont sem veszed elo, le sem olvasgatsz semmi, majd kijossz a kosarral kasszazas nelkul nagyon meno. ezt en imadni fogom.

Vásárlási élmény, anyátok. A Tesco a nagy fejlesztésben csak épp az áruházat nem üzemelteti. Mikor pl. konkrétan egy hagyományos kassza sincs nyitva, mert ott vannak az önkiszolgálók, és kilométeres a sor. Vagy pont a 40 fokos melegben az összes jégkrémes hűtő üres, valamiért a teljes sor le van ürítve.

Valaki vásárolt már a solymári Auchanban? Egyszer beugrottam és vettem többek között pár péksütit vagy gyümölcsöt, már nem emlékszem. Amikor sorra kerültem a kasszánál, akkor rámnéz a nő, hogy ezt bizony nekem kellett volna ellátnom vonalkóddal. Hát jó, mondom majd legközelebb. De hogy ő nem is tudja a kasszánál (állt mögöttem pár ember). Vörös fejjel elrohantam, aztán nagy nehezen megtaláltam a user unfriendly gépet, próbáltam rajta megtalálni a terméket, de feladtam. Senki nem volt ott aki segíthetett volna. Inkább otthagytam a péksütit/gyümölcsöt. Ez kábé 2-3 éve lehetett. Most azt nem tudom, hogy csak engem szopatott a kasszás ribanc vagy valami nem működött épp... Mikor visszamentem az addig várakozó kasszáshoz, vártam a villámló tekinteteket vagy az esetleges beszólást, de nem kaptam.

a legtobb boltban eleg random, lancon belul is, es neha hetente is valtozo hogy epp neked kell-e lemerni vagy a penztarosnak. legjobb hogy ott a merleg a gyumolcsoknel, de nem mukodik. aztan talald ki, hogy csak elromlott vagy direkt.

ezek meg a tobbi baromsag miatt mar amit lehet inkabb hazhozszallittatok... a covid kovetkezteben tavaly szinte mindenki raallt a kiszallitasra, vagy a wolt/netpinceren at (pl. cba, penny) vagy maskepp (pl. rokhs-aldi). es akkor meg ott vannak a nagyok, tesco auchan spar... ha meg valami extrabb kell akkor kifli. boseg zavara, nem is tudom milyen igeny merulhetne meg fel,amiert mindenkepp el kene vandoroljak boltba.

Én a mérleget nem értem néhány cégnél.

A legtöbb helyen a kasszás maga elé teszi, a kassza leméri beárazza, csippan, jöhet a következő tárgy. És van olyan, hogy ilyenkor a kasszás rosszallóan néz, hogy hát ezt magának kellett volna lemérnie.

Én a lábammal szavazok.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Vannak ezek az édes combo péksütik: áfonyás-túrós, epres-vaníliás, málnás-pudingos.... Szeretem mindet. Aztán amikor megkérdezi tőlem fizetésnél, hogy ez most melyik... :D Mégha emlékeznék egyrészt, talán meg se néztem... Másrészt meg abszolút nem vagyok benne biztos, hogy a papírcetli, amelyik fölé volt elhelyezve, az pont az alatta lévőre vonatkozott-e :) Némelyiknek van sütnivalója, beüti azt amelyiket legkorábban észreveszi a kijelzőjén. De volt olyan, aki elment megnézni :D

 

Legutóbb vettem egy szép nagy ananászt. Mikor kézbe vette, mondja, hogy ez bizony kilora van, nem darabra. Mondom oké, tudom. Legközelebb majd mérés előtt letöröm a leveleit... Izé, azt azért inkább ne csináljam :D

nem mindegy hogy peksutemeny vagy gyumolcs. sot ha a gyumolcs(zoldseg) ha kimert akkor mar van rajta kod, nem kell merni. a peksutemeny pedig darabra megy, azt azert nem kell merni. tehat ledig gyumolcsot vettel amit neked kellene merned.

mindig van ilyen tanyarol felszalajott kis fasztarisznya aki arra sem kepes hogy megnezze a tobbi ember hogy csinalja.

Azt hittem, az akciós vonalkódoknál már kiderült, hogy többféle üzletlánc is van, amik különbözően működnek, sőt adott esetben franchise-on belül is lehetnek eltérések.

Az Aldiban pl. sem gyümölcsöt, sem pékárut nem kell mérni/vonalkódozni. A Sparban meg mindkettőt.

Ja, hát valószínűleg azért volt szar, mert nem mentésnek szántam. Tettem egy megjegyzést a témához kapcsolódóan, de ezen felül a legkevésbé sem érdekel, hogy egyezik-e a véleményünk a kasszázásról a solymári Auchanban.

ha ismeretlen helyre mesz, akkor megnezed masok hogy csinaljak. nem kell ehhez diploma

Hát, diploma nem kell, de ha szökőévente egyszer új boltba mész, akkor azért előfordulhat, hogy nem úgy csinálod, ahogy a tömeg. Ilyenkor azért elvárható lenne, hogy fizető ügyfélként ne kezdjen baszogatni az a humánerőforrás, aki tőled kapja a fizut.

Westend spar is ilyen volt... az automata kasszánál nem lehet terméket választani, mert senkinek nem volt annyi esze, hogy esetleg ott is kéne a menübe ilyen lehetőség. Más cégeknél meg lehet, pl tesconál.

A nyugati melletti tesco expressben meg esete nincs élő kassza. Persze ennye-bennye után segítenek a dolgozók, csak éppen annyi hely nincs a nyomorult automata kasszánál, hogy oda férhessen a termék. És persze "hát a péksüteményeket egyenként kellett volna csomagolni", mert egyszerre nem lehet feltenni a kassza mérlegére, így az nem fogadja el a darabszámot. Tiszta Benny Hill show volt végignézni, ahogyan az alkalmazott próbálta betáplálni a gépbe egyenként, miközben azon egyensúlyozott, hogy ne potyogjon le a már bevitt termék a keskeny helyről és közen egyesével varázsolja a péksütiket, majdnek kipotyogtatva mindent. 

Úgy látszik, hogy nincs egy értelmes ember némelyik cégnél, aki felismerné, hogy működésképtelen egy-egy megoldás.