25 éves a Quake!

Címkék
Az id Software-es John Romero nosztalgiázta ki a Twitterre. HB!

Hozzászólások

Szerkesztve: 2021. 06. 23., sze – 15:29

https://www.netflix.com/title/81019087

Asszem' a hetedik hatodik epizódban mesél Romero (feketére lakkozott körmökkel :D) olyan dolgokról, ami nekem is újdonság volt, pedig eléggé ismerem a Quake, Doom stb. világot.

trey @ gépház

Mint a Netflix sorozatok 100%-a. Kvótanéger, kvótabuzi stb. mindegyik saját gyártású sorozatukban van. Gondolom van egy checklist, hogy minek kell meglennie, hogy a Netflix beszálljon.

Nem lenne baj, ha természetesen mennyiségben fordulnának elő ilyenek, de amikor látszik, hogy mandatory, ráadásul indokolatlanul nyomják, akkor az azért gáz.

trey @ gépház

Ha Carmack, v. Romero-ról kiderülne, h. homokosok, az se érdekelne, ugyanúgy emelném a kalapomat előttük, lerakták az asztalra amit akkor le lehetett. De az h. a doku sorozatban azért kell 5 percenként buzikat mutogatni, mert 2021-ben ez a tendi, attól minden jóérzésű ember agyfaszbajt kap.

Nem lenne baj, ha természetesen mennyiségben fordulnának elő ilyenek, de amikor látszik, hogy mandatory, ráadásul indokolatlanul nyomják, akkor az azért gáz.

 

Természetes mennyiség...

Azért erről az a vicc jut eszembe, amikor az amerikai kém hiába vedeli a vodkát meg bírja a hideget még jobban is, mint a helyiek, úgy bukik le az oroszoknál, hogy ott viszonylag kevés a néger. Szóval azért mert körülötted/körülöttünk nincsenek, attól még máshol még vannak. Itt Kelet-Európában feltűnő a dolog, máshol már nem annyira.

A melegek dettó. A statisztika szerint az emberek ~10%-a a saját neméhez vonzódik. De legyen tévedés/propaganda (kinek hogy tetszik) és beszéljünk 5%-ról. Akkor egy 20 fős irodában máris van 1 ember. Akin egyébként általában nem is látszik, mert miért látszana. Ha a 10% igaz, akkor meg 2 ember.

Egyébként meg azt kell megérteni, hogy "a nyomással" is a bevételre mennek. Minél szélesebb közönséget lehet megszólítani, annál több a bevétel.

Akin egyébként általában nem is látszik, mert miért látszana. 

Na látod, az ilyen emberekkel semmi bajom. Ott kezdődik a probléma, amikor tudsz róla, és nem azért, mert egy baráti beszélgetés során már oda jutottatok, hogy megosztja a hálószobatitkait, a nemi vonzódásának részleteit (gondold végig, hogy a hetero kollégáiddal hánynál beszélgettél már ilyenekről), hanem azért, mert gay pride, és muszáj mindenkinek tudnia.

Kell külön gay slack csatorna, kell külön gay month, amikor az egész iroda szivárványban van, a cég gay szervezeteket támogat, mert ő elfogadó stb.

Erről kellene lejönni végre.

Ha végre visszajutok az irodába, el is kezdem nyomatni a pisiszexet kedvelők elfogadására tett erőfeszítéseket. Lesz pisiszex csati, teleragasztom az irodát sárga szivárvánnyal, és mindenkinek, mindenhol azt fogom ecsetelni, hogy a pisiszex milyen frankó, és hogy a pisiszexet kedvelőket mennyire kiközösítik, és megvetik az emberek.

Kíváncsi vagyok mi lesz a vége.

Ez engem is zavart mindig az amerikai filmekben, sorozatokban: ezek a kötelező sablonok, kvótaesélyegyenlőség, baseball/foci b*ziság, hazafias fegyvermániás hősködés, tini bálozós-népszerűségi baromság, álszentkedés (vérengzés, bűnözés oké, csak nehogy mesztelen testet mutassanak benne, mert az erkörcstelen, főleg a házasság előtt). Pedig általában szeretem, bírom az amcsi dolgokat, de ezeket a kötelező mániaköreiket sose tudtam megemészteni. Valahogy ezeket minden sz*rjukba beleteszik, nem bírják ki. Azzal is tisztában vagyok, hogy a kvótázás törvényi előírás, azt nem is tudják kihagyni, de a többit ki tudnák.

“I didn’t start using Linux so I could have friends.” (Luke Smith, 2019) 🐧

Szerintem single-ben is zseniális, speedrunjai, jumpjai is időtlenek. A legrégebbi olyan játék, ami a mai napig szórakoztató maradt, nem hat bénaként, nem unja az ember. Jó, a single player labirintusos, kulcsfelszedős játékmenete kicsit megkopott, megöregedett, monoton, de maga az egész játéknak a hangulata, egyszerűsége még ma is hihetetlen jó, vannak hozzá modern portolások, mindenféle architektúrára, 32-64 bit, modern OpenGL/Vulcan effektek, FullHD-ban vagy 4K-ban, highres textúrákkal ma is egész jól el lehet vele játszogatni, amolyan 5 perces irodai szüneti játékként is, bőven elmegy max grafikán, nagy felbontásban egy integrált GPU-s, fos irodai PC-n vagy egy régi laptopon is, és nem kell hozzá Windows sem, megy Linuxon is. Én a Darkplaces engine-nel szoktam játszani, de van sok jó, vQuake, nQuake (ez speedrunoknál sztenderd), Tenebrae, stb..

Sokkal jobban preferálom, mint a mai játékokat. Azoknak hiába jó a grafikájuk, fizikájuk, kidolgozottságuk, sokkal történetorientáltabbak, kevésbé eredetiek. Pl. most nemrég toltam ki a GTA5-öt, meg kezdem el a Mafia3-at, de ezek olyanok, hogy a játékos elmehet A-tól B-be, majd végig kell nézzen egy nagy rakás perc átvezető videót, jelenetet, túl van bennük tolva a történeti szál, addig a játékos nem játszik, csak filmet néz, majd újból visszakapja az irányítást, majd megint elmehet A-B-be, és megint nagy rakás átvezető időhúzás következik, közben meg 60-95 gigás játékok, több perc, mire betölt, meg online szinkronizálgat, de alig enged ténylegesen játszani. Ez a Quake meg 100 mega alatt van, mindenféle extrákkal, textúrapakkokkal is 1 giga alatt, offline, azonnal betölt, semmilyen történeti baromság nincs beleerőltetve, mész, lősz, játszol, amíg akarsz. Ha 5-10 perced van, legyakni néhány monsztát vagy botot, akkor annyit, ha egész hétvégés, 3-6 órás szeánszokat, multikat tol valaki, akkor annyit. Végtelen kijátszási lehetőség van benne single playerben is, mindenféle fokozaton, lopakodós, speedrunos, maximum kill/secret, nokill, nodamage, egy szál baltával végigjátszós, stb.. 100% akció, 0% bullshit.

Mai napig előszedem legalább minden évben, a Quake2-vel (Yamagi engine), és Re-Volt (RVGL port), Mafia, Far Cry, stb. társával együtt, meg játszok olyan régiekkel még, mint a Half Life 1-2, Max Payne, Serious Sam, de most fogom elkezdeni a Deus Ex-et és a Fear-t is.

“I didn’t start using Linux so I could have friends.” (Luke Smith, 2019) 🐧

Bevallom, azzal még nem is játszottam, pedig megvettem, is el van téve, hogy majd sorra kerül. Bár nekem a Half Life kicsit határeset, mert az erősen történetalapú, de még azért elmegy, mert az átvezetőket úgy oldották meg, hogy nem teljesen veszi ki a játékos kezéből az irányítást. De azért annyira zavaró benne a történeti szál, hogy elveszti a játék azt az instantságát, lövök 5 percet egyszerűségét, ami a Quake-nek megvan. Emiatt a Quake-et jobban preferálom.

“I didn’t start using Linux so I could have friends.” (Luke Smith, 2019) 🐧

Az SS2 zseniális, ehhez nem fér kétség.

Szerintem sokan nem tudják, de abba pl. a multi mód egy patch-el került bele. Ilyen se történne ma.

Hogy a témához is szóljak: nekem a Q1 kimaradt, de az tény, hogy akkoriban ezek óriási újdonságok voltak. És hiába van ma egy játék mögött egy összemérhetetlenül nagyobb csapat, ez az agyonszervezett fejlesztés épp a kreativitást, az eredetiséget öli meg. Engem sem érdekelnek az újak, de lehet hogy én öregedtem meg :)

De szépen összefoglaltad.
(Q1-et toltuk még modemes multiban is.)

Bár nem vagyok egy nagy gémer, így a véleményem se feltétlenül mérvadó, szerintem az új, nagyon jó grafikájú játékokkal az a gond, hogy áthelyeződött a hangsúly. A képi élményre gyúrnak talán a fejlesztők.

Jobban kedvelem magam is a régi játékokat, ahol a játékmenet volt központban, és sokkal több volt a fantáziádra bízva.

A Doom II-ben (doomlegacy engine rulz) is azt szeretem, hogy faék egyszerű, mész és darálsz.

Egyébként szerintem ugyanezért jobbak a '60-as '70-es évek háborús filmjei: mert nem a látvány volt a központban. Muszáj volt a történetre figyelnie a rendezőnek.
Engem pedig nem az érdekel, milyen kamurobbanást tudnak csinálni benzinnel, meg milyen effekteket, hanem az emberi sorsok és karakterek.

az új, nagyon jó grafikájú játékokkal az a gond, 

(rejtett sub)

Azért az ugye megvan, hogy a q1 a maga idejében szarráfossá alázott bármit grafikában? A játékmenet, vagy hát inkább story meg hátizé. Szóval egy egész nagy katyvasz random lovecraft horror meg lovag szerű ellenségek meg az isten se tudja. A játékmenettel tulajdonképp nem volt gond, lehetett hentelni.... :)

az megvan hogy a GTA 5 egy openworld játék amit összehasonlítunk egy faék egyszerű shooterrel? :D hogyan is lesz összeségében a q1-ből jobb játék mint egy gta5ből? ha azt nézzük q1ből elment kb ~fél millió darab, a gta5ből jelenleg 145 millió eladott példánynál járunk, de teljesen mind1, a gta5 szerintem nem az a kategória ahol olyanról beszélhetünk hogy csak a grafika számít. ha ez így lenne, nem játszana vele már senki, hiszen akár elavultnak is tekinthető mára a 2013-as játék (még akkor is ha updatelik). ehhez képest a tavalyi évben több bevétel volt belőle mint addig bármikor. 

ha az ember akar akkor a GTA5nél is tud 5 percet lövöldözni aztán menni tovább mást csinálni IRL. ne egy rockstar műalkotást rakjunk bele az "új játékok nem jók mert csak a grafikáról meg az átvezető animáicókról szólnak" kategóriába.

Abban igazad van, hogy más műfaj a kettő, de jöhettem volna modern fps-es példával is. A lényeg, hogy a mai játékok inkább a külsőségekről szólnak, meg a sok átvezető történeti bizbaszról, és nem magáról a játékmenetről, játékélményről. A GTA5-öt csak azért említettem, mert nagy megkésve még csak nemrég vittem ki 100%-ra. De ha a GTA III/VC/SA-szal hasonlítjuk össze a GTA5-öt, akkor is megáll ugyanaz, amit írtam.

Azt meg is nézem, hogy GTA5-nél te mit játszanál 5 percet. Max. elautókázhat A-ból B-be, aztán lejárt. De közben 5 perc játékért végig kell várj 5 perc betöltési időt, meg mindenféle online szinkronizációs időt, egy csomó játékfrissítést, meg intrós időhúzást. Tehát valójában 5 percet nem is tudsz vele játszani, mert az csak a betöltési-kilépési idő. Ezzel szemben egy Quake 1 mp. alatt betölt, ott van a pálya, legyakod a monsztákat, kilövöd a game-et, ha csak kevés időd van játszani, akkor is játékélményt, gyors, alap hentet kapsz, csalódottan sose távozol, sose érzed elpocsékolt időnek. Így ha csak egy pasziánsznyi időt tudsz rászánni, akkor is megérte vele játszani. Ezzel szemben ilyen GTA5-nél, ha az embernek nincs legalább 2 egybefüggő órája, akkor nemigen érdemes vele játszani. Nem azt mondom, az se rossz játék, de szerintem a külsőségek, meg a történet túl volt benne tolva, és játékmenet nekem kicsit túl kötött, túl monoton volt benne. Még mielőtt írod, azzal is tisztában vagyok, hogy pl. egy GTA5-nél az átvezető videókat meg sok mindent ki lehet lőni, le lehet rövidíteni, de akkor meg mi értelme van, céltalan lesz az egész.

“I didn’t start using Linux so I could have friends.” (Luke Smith, 2019) 🐧

Nem tudom te milyen játékkal játszottal amire GTA5 volt írva, nekem volt már hogy elindítottam es 10 percig csak lövöldöztem össze vissza. Ehhez jár rengeteg mini game, kurva jó sztori nagyon jól tálalva. Te ezt nevezed celtalannak egy faek egyszerű shooterhez képest aminek se sztorija se semmilye nincs. Még csak nem is az lett a játék aminek eredetileg tervezték. :D Azért azt hozzátenném, - es ezt fentebb is említették - hogy a q1 a maga idejében nagyon jó volt grafikailag. E melle nincs sztori, gyakorlatilag lövöldözni kell össze vissza es ennyi. Valószínűnek tartom hogy mire egy akkoriban kapható középszar PC bebootolt es elindult rajta a quake az nem 1mp volt. Komolyan nem érzed mekkora baromság összehasonlítani ezt a két címet ?

Az meg hogy nálad nemtom hány perc alatt indul meg lassú meg ilyenek, hát. Talan nem egy taliga foson meg hddn kellene jatszani 2021ben. :D Ez így elég erősen hajbazer hiszti. 

Tehát szerinted az eladott példányszám az objektív mérőfaktora annak, hogy egy játék mennyire jó. Tehát szerinted az 1982-ben Atari 2600-ra kiadott és több, mint 3 millió példányban elkelt E.T. egy jobb, értelmesebb és szórakoztatóbb játék, mint az egymillió példányban elkelt Quake 1. Tehát szerinted ez, jobb, mint ez.

Azonfelül az eladott példányszám szerinted tükrözi a valós felhasználóbázist is? A Quake 1 shareware volt, amivel rengetegen játszottak úgy, mint a Doom 1-gyel: regisztrálatlanul. Azonfelül rengetegen játszottak tört verzióval is. Az eladott példányszám sokszorosányi ember játszott vele, akkor, amikor még számítógépe is viszonylag kevés embernek volt, nemhogy internete. 30 év után meg ki venné meg a játékot, főleg, hogy már egy raklap nyílt forrású verziója is van? Egy raklap újkori játék van, ami a Q1 sokszorosát produkálta eladásban, miközben a játék übergagyi volt, pusztán azért, mert a piac is a sokszorosára nőtt és sokkal könnyebben és olcsóbban elérhető az internet miatt és a fizikai adathordozók hiánya miatt. A két játék eladásait összehasonlítani ugyanakkora nonszensz, mint magukat a játékokat.

Na mi van, megint kitört belőled a kultúra, az intelligencia és a jóindulat? Mi lenne, ha amikor nekem válaszolsz, akkor az általam mondott dolgokra válaszolnál és nem a mások által mondott dolgokra? Én nem hasonlítottam össze a GTA 5-öt a Quake 1-gyel. Egyikkel sem játszottam. Csupán arra próbáltam felhívni a figyelmedet, hogy az eladások száma nem tükrözi a minőséget, valamint, hogy a két játék eladásait összehasonlítani legalább akkora baki, mint magukat a játékokat. Vagy erre nem tudsz mit válaszolni, marad a fröcsögés?

Copyzzad nyugodtan. Ismét kontextus nélkül. Az a tempó passzol hozzád. Meg az a szellemi szint is. Az ominózus posztodból pedig a legkevésbé sem érződik ki, hogy szándékosan adtál volna egy balfasz összehasonlítást, csak azt, hogy megint felszoptad a mainstream-et, a lehető legostobább módon. (Nem-nem, én nem bántottam a GTA 5-öt, ne is próbálkozz...)

Az a bajod, hogy nem hiszed el nekem, hogy engem nem zavar az, ha te nem hiszel nekem. :D 

Nekem pedig semmi bajom a q1-el, de rohadtul nem jó összehasonlítási alap a Gta5.

Kontextust akkor nézd most is, és akkor ez ugye felment engem amiért alpári voltam, ahogy szerinted téged is a múltkori esetben hogy noname random spammer bántott. Ide jöttél megint és okoskodsz, úgy hogy nem erted az én motivációmat. 

Az a bajod, hogy azt hiszed, hogy nem szarom le mit hiszel. Én arra reagáltam, amit mondtál.

Ez stimmel, nem tudom feltűnt-e, hogy ebben nem volt vita, legalábbis nem velem.

Bántott a nyavalya, a spammernek azért írtam fasságokat, mert vicces volt. Mondjuk nem tudom mit erőlködsz, hogy idekapcsold, mert semmi köze az egészhez. A motivációdat meg pontosan értem: nem bírod elviselni, ha valakinek nosztalgikus emlékei vannak és esetleg úgy érzi, hogy régen jobb játékokat csináltak. (Egyebkent ez nagy atlagban (nem a GTA 5-ről beszélünk) meg stimmel is; rengeteg a rókabőrlehúzás.)

Nem érted: ez nem nyomorékság kérdése. Van, hogy az embernek nincs sok ideje, vagy épp nem otthon van, nem gaming gépen, de mondjuk kedve szottyan egy kis játékhoz. Na, ez az a műfaj, amiben a Quake verhetetlen. Ilyenkor botolod, bumm-bumm, durr-durr, és kilépsz. Mert egy kis gammát akarsz, nem történetet, meg egész estét moziélményt. Emiatt örök időtlen a Quake. Itt senki nem mondta, hogy a GTA5 szar, pont kiemeltem róla, hogy jó játék, de a Quake-nek mindig is lesz helye mellette. Hiába low polygon modelles, korlátozott fizikás, nincsenek benne járművek, nagy terek, csak szűk labirintusos folyósok, az alap, bullshit mentes, gyors hentélmény miatt sose fog teljesen elavulni. Erre pedig több embernek van igénye, mint gondolod. Nézd meg, ilyen primitívebb játékokkal, mint a Minecraft, Roblox, Counter Strike, Team Fortess 2, stb. is mennyien játszanak még, pedig ezekről is úgy gondolja sok ember, hogy elavultak, meg egy GTA5-höz képest ergyák.

“I didn’t start using Linux so I could have friends.” (Luke Smith, 2019) 🐧

Nézd meg, ilyen primitívebb játékokkal, mint a Minecraft
 

Mondjuk ez pont sántít picit a rengeteg mod, shader stb miatt. A vanilla engem sem köt le különösebb keppen, a megannyi mod/modpack miatt azonban igen komplex játékélmény hozható össze, bár ilyen esetben igen csak kel vas is alá.

A Quake1 egy olyan időszakban jött ki, amikor még többen warezoltak, meg az egy DRM mentes, offline játék volt, valami 80 mega az audiosávok nélkül. Persze, hogy nem adtak el belőle annyit, a 90-es években nem PC-zett még annyi átlagjóska, utána meg, mikor már igen, akkor meg a Quake volt már retró. Míg egy GTA5 meg online DRM-hez van kötve, így azt kénytelen szinte mindenki megvenni, eleve egy 95 gigás játékot lewarezolni sincs értelme. Azért nem hasonlítható össze a kettő. De itt most nem is konkrétan a GTA5 a lényeg, hanem hogy mennyire eltolódtak a trendek a játékoknál.

Mint írtam, nem csak a Quake, sok régi hasonló játék ilyen kicsi, pl. Re-Volt, de most tolom pl. poénból a Simpsons Hit & Run-t. Ezek még mind ilyen instant játékok voltak. Mivel nem volt még tápos a hardver, ezért a fejlesztők nem annyira a grafikávál, fizikával, pályanagysággal foglalkoztak, hanem arra mentek, hogy maga a hangulat, játékélmény, játékmenet legyen jó.

“I didn’t start using Linux so I could have friends.” (Luke Smith, 2019) 🐧

Így van. Bár nekem a régi játékok között is van egy csomó, ami kimaradt, és ezeket is pótlom, elleszek velük. Amiről írtam itt a GTA5 kapcsán, azok a mainstream játéktrendek, a nagy AAA címek kiadóitól.

“I didn’t start using Linux so I could have friends.” (Luke Smith, 2019) 🐧

Mennyit toltuk az öcsémmel multiban.
Egyébként részben ennek a játéknak köszönhető, hogy hálózatos irányba szakosodtam :)
Volt a tesomnak, meg nekem egy egy gépünk, és hát kössük össze, játszunk multiban.Mindez abban az időben amikor még nem volt netünk, meg gugli sem igazán volt.
Igyhát maradt a  könyvbújás.

A másik amit hálozaton játszottunk sokat, az a qrally volt ...

A Windows Commander is tudott, meg a Total Commander is COM/LPT porton át másolni. De szerintem is az NC-re gondol, bár még azon kívül is voltak megoldások, Laplink (itt most nem a kábel nevére gondolok, hanem magáról a szoftverről, aminek ez a neve), meg a DOS-ba épített interlnk.exe/intersvr.exe is tudott ilyet. Meg még gondolom sok másik megoldás, Kermit, egyéb fájlkezelők.

Ennek ellenére multiban is tényleg népszerű volt egy ideig a multi, mivel az Ethernet egy jó ideig drága volt. Nyomtunk mi is így Doomot meg Duke Nukem 3D-t. Quake-nél talán már nem volt rá szükség, vagyis tudott az is IPX-et, de az már TCP/IP-t is.

“I didn’t start using Linux so I could have friends.” (Luke Smith, 2019) 🐧

A windows commander volt, mert  win 95 alatt használtam akkoriban,és a windows-os form rémlik... csak bizonytalan voltam a nevében.
Nortonra emlékeznék, ugyan sokat használtam dos alatt,de akkor még általános iskolás voltam, örültem ha szakkörön egyáltalán bekerülök a gép elé:) 

 

Végül is simán lehetséges, ott is használhattad. Sőt, a Total Commander (ami lényegében Windows Commander, csak jogi okokból átnevezték egy ponton) a mai napig tartalmazza ezt a legacy funkciót, de szerintem Windows alatt ez mindig is egy felesleges feature volt, hiszen ott van rá a beépített SMB, esetleg FTP megoldás.

Mondom, ezt a soros/párhuzamos portos laplinkes átvitelt régen az motiválta, hogy kezdetben az Ethernet drága technológia volt, a kártya és a kábelezés is, ezért pótmegoldásokat kerestek, hogy gépeket össze lehessen kötni, adatokat átvinni. Soros/párhuzamos port meg minden gépen volt, csak egy pár száz forintos kábelt kellett hozzá venni, így egy ideig népszerű volt, főleg a DOS korszakban. A WinNT/95 és az internet terjedése után viszont nagyon gyorsan elavult lett. Mai fiataloknak ez hihetetlen lehet, mert az Ethernet már régóta filléres technológia (már ha elég a 100 vagy 1000 mbit-es alap sebesség, és nincs igény extremitásra), a 2000-es évek óta jelképes összegért az ember után dobnak egy alap hálókártyát, meg már mindenre rá van eleve integrálva, ezért természetes, alap dolog lett mindenhol a Wi-Fi-jal együtt, még egy pár dolláros SBC-n is, de ez nem mindig volt így.

Eleve unixlike rendszerek alatt meg sose alkalmazták, mert mindig volt helyette valami másik protokoll, amivel át lehetett vinni, akármilyen portra.

“I didn’t start using Linux so I could have friends.” (Luke Smith, 2019) 🐧

Nekem ez volt az utolsó játék (előtte a Doom II), amivel sokat játszottam,de mivel csak a munkahelyen volt gép, így ott voltam kénytelen, természetesen munkaidőben. És persze multiban. Igaz, amikor tőzsdeidő volt vagy éppen egy ügyféllel kellett beszélni, akkor pause, aztán tovább.

"The vision of Christ that thou dost see
Is my vision’s greatest enemy."