Vennél újra CRT monitort? TV-t?

Hozzászólások

Sosenem.

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

Szerkesztve: 2021. 02. 13., szo – 13:19

TV esetében én maradnék a plazmánál! :)

Nem csak a kijelző technológiája határozza meg a késleltetést, hanem a kijelző meghajtásának késleltetése is. A CRT TV-k/monitorok jellemzően nem tartalmaznak semmit, ami a jel útját a képernyőre érzékelhetően késleltetné. Az RGB jelek útjában nagyjából erősítők állnak csak. Illetve kompozit/S-video bemenő jel esetén az, ami előállítja az RGB-t. A képernyőn az elektronika nem különböztet meg képpontokat, a felbontást sorokban mérjük, ráadásul kompozit/S-video esetén a képfrissítés frekvenciáját a technológia határozza meg, ami PAL esetén 25fps (40ms/kép), NTSC esetén 30fps (33.3ms/kép). Tehát a bemenő jel nagyon gyorsan megy ki az elektronágyúra, az eltérítés meg csinál belőle akkora képet, amekkorát sikerül. (Az egy más kérdés, hogy a CRT rasztere pontokból áll, és nem végtelenül finom a kép felbontása. Ettől függetlenül a jobb elektronikák a szinkronjelek időzítése alapján képesek voltak kitalálni, hogy milyen felbontással hajtják, és hozzáállítani a kép méretét és helyzetét, vagy kiírni, hogy mi a felbontás. Előtte kézzel kellett minden felbontáshoz beállítani.)

Más a helyzet egy digitális jel bemeneteknél és az LCD/TFT/OLED kijelzőknél, mert itt már képpontonként megy át az adat. Ha a bemeneten és a kimeneten nem ugyanannyi képpontunk és/vagy képkockánk van, akkor a bejövő képet vagy legalább egy részét egy memóriában eltárolva elő kell állítani a kijelző egyetlen lehetséges felbontásához tartozó képet, lehetőleg több, egymás melletti oszlopból és sorból valamiféle matekkal, hogy a megjelenő kép kevésbé legyen ocsmány. Ha a bemenet kompozit/S-video analóg, feltételezem, hogy az egész bejövő kép eltárolása után kezdi el kirakni a kijelzőre, pláne, hogy a kimenő kép frissítése sem lehet túl alacsony, hiszen a kijelzőnek továbbra is <10ms alatt kell a következő képet adni. Bejövő képből lassan lesz másik, a régit kell többször kitenni egymás után. Az elektronika tervezésénél pedig nem volt szempont az analóg bemenetek késleltetése, márpedig a cikkben régi konzolos játékokról van szó.

Ez kétlem, hogy bárkinek bármi gondot okozna egy 100Hz képfrissítés körül, illetve én biztos nem tudok 40ms alatt bármire reagálni, de ahol azért az NTSC a jobb, mert az 25fps helyett 30fps, ott egy képkockányi vagy hosszabb késleltetés biztos nem lesz jó.

Nem ettem gombát.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Szerkesztve: 2021. 02. 13., szo – 14:30

Nem, nem soha...
Pár hete inditottam el a c64-et a gyerekkel egy CRT tv-n.
Mindkettőnknek majdnem kifolyt a szeme.
Mondjuk retronak retro volt mert most a feleségem aggódott  a szemünk miatt, gyerekként meg anyám :)

Min kötötted TV-r a C64-et?
RF, kompozit, s-video? 

Csak mert s-video-n olyan szép képet lehet varázsolni a C64-ből, hogy ihaj! 

De ha még felvértezed a C64-et egy lumafixel, akkor távolabbról már szinte tökéletes a kép. Se csíkozódás, se zavar. Persze egy megfelelően árnyékolt kábel is kell hozzá. 

Venne a görcs. Max sajnálom, hogy kidobtam egy párat, most el lehetne adni ezeknek a dilinyósoknak.

Még egyetemista koromban volt egy dögnehéz trinitron képcsöves 21" monitorom. Egy költözés alkalmával valami elment benne és nem indult el újra. Néha jól jönne. Akkor viszont csak kiraktam egy kuka tetejére, ma már inkább megjavíttatnám/megjavítanám.

Szerkesztve: 2021. 02. 13., szo – 21:02

Nem, de van egy cuki kis 10" méretű CRT TV-m, amire alkalomadtán kötöm a C64-et és egyéb 8 bites gépeket.
Amíg ilyen gépeim is vannak, addig CRT is mindig lesz. Egy jó interlace technikát használó demó elvérzik a mai modern szarokon. A színekről nem is beszélve, abban a CRT-k a mai napig verhetetlenek! 

Biztos nem, 144 Hz-es laptop előtt ülök, bőven megfelel :)

Annak idején emlékszem hogy a 60Hz kissé villódzónak hatott a Crt-n, de a 85/100 Hz már egészen kimélte a szemet.

És igen, a CS is jobban ment 60Hz/Fps helyett 100-on.

Persze hogy vennék, ha pár centiméter vastagot gyártanának 55-65 coll méretben. Sokkal finomabb átmenetekre és jobb színekre képes, mint digitális utódai.

Határozottan nem és qubitet sem olvasnék. :) 

Szerkesztve: 2021. 02. 16., k – 15:48

https://www.rtings.com/monitor/tests/inputs/input-lag

Baromsag.

A linkelt legjobb TV 160Hz -s ~ 6ms frame time, native felbontason 80 HZ 12ms frame time.
A nagy HZ nem feltetlen jelent jo input lagot!

De Rtings oldalan van jo nehany 4 ms alatti (Merve!).

A modern monitork ulnek ~par ms -et a jelen mielott kitolnak.

Amit nem lehet megirni assemblyben, azt nem lehet megirni.

CRT = shit

C64 = shit

CRT képgeometria = shit

:)))

A hozzászólásom a saját véleményemet tükrözi.

Amúgy: A CRT monitor, maga az analóg képmegjelenítés és minden ami ekörül csoportosul, nagy respektet érdemel, hiszen pl a PAL szabvány oly jól lett megalkotva, hogy kb. úgy fél évszázadon át, egész jól kitartott.
A c64-ről (bár nem voltam ilyennek ownere) hasonló a véleményem. Abban az időben tekintélyes szerepet játszott és a kor lehetőségeihez mérten az is egy High Tech cejg volt, a maga nemében, kategóriájában.
A CRT vackok képgeometriája viszont úgy volt shit, ahogy.  Amelyiknek meg nem, vagy nem annyira,  az "annyiba" is került.

Amúgy, olvastam a blogodat, fogadd őszinte elismerésemet. Az ANDOR egy nagyszerű kis gép és gondolom, élmény lehetett a megépítése is.

 
 

Lazán kapcsolódik: van egy rahedli (kb 5db) teljesen felesleges CRT monitorom, amik működnek még ugyan, de nekem nagyobb szükségem volna az általuk elfoglalt szabad helyre. Ha értitek a célzást.

Szerkesztve: 2021. 02. 20., szo – 13:04

Vennék, ha fel tudnának mutatni valódi innovációt a régi CRT-kkel szemben, nem kerülne milliókba és nem kínai szar minőségben terveznék-gyártanák. Addig meg bőven jók lesznek a CCFL-es TFT-k.