Milyen gumiabronccsal?

Címkék

Pár éve elkezdtem használni négyévszakos gumit. Eddig nem látom hátrányát, sőt. Ha bárki a témában körülnéz, akkor leginkább a gumikereskedők videóit látja akik terelnek szépen vissza a téli-nyári felállásra. 

Mi is a négyévszakos gumi tulajdonképpen? Egy puhább nyárigumi (hidegre keményszik) a téligumi mintájával. A téligumi minta lehetővé teszi, hogy a réseket hó töltse ki, a hó pedig tapad a hóhoz. Ennyi a titok. A puhább összetétel pedig lehetővé teszi az alacsonyabb hőfokon is megfelelő hatásfokot. Bárki aki figyelt földrajzórákon és tudja, hogy Magyarország a glóbuszon hol van, valamint mi az éghajlata abban felmerülhet a kérdés, hogy ha nem nekünk találták ki a négyévszakos gumit, akkor kinek? 

A nyárigumit +7C° alatt nem ajánlják. 

Budapest átlaghőmérséklet:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Budapest#%C3%89ghajlat

Egybe vagy külön?
https://e-nyelv.hu/2011-11-15/teli-gumi/

Téli-nyári
62% (422 szavazat)
Négyévszakos
22% (154 szavazat)
Télen-nyáron nyári
4% (28 szavazat)
Télen-nyáron téli
5% (32 szavazat)
Gumi nélkül
7% (50 szavazat)
Összes szavazat: 686

Hozzászólások

Szerkesztve: 2021. 02. 06., szo – 10:44

A véleményem és használati szokásaim semmit sem változtak az elmúlt 25-30 évben.

trey @ gépház

A négy évszakos szerintem hangos és kevésbé jól teljesít (tapad teszi a dolgát) az aktuális időszakban. 

sudo mount -o ro /hup.hu

Ezt hittem én is korábban. Amíg majdnem balesetet nem szenvedtem egy nyárra fennhagyott téligumi szettel. Vészfékezéskor úgy elkezdett kúszni-sétálni, hogy öröm.
A tapadás ugyanis csak az egyik összetevő a gumi viselkedésében (egyébként ha faszán túlmelegíted a téligumi anyagát, a tapadási tulajdonságai is erősen leromlanak).

Jelenleg négy autónk van. Ebből hármon cserélem a téli-nyári szetteket, egyen pedig négyévszakos gumi van. Száraz hidegben jó a négyévszakos, de havas, jeges, nyálkás úton szerintem érezhetően jobb a téli. De nekünk ez nem gond, mert ha olyan az idő, legfeljebb valamelyik másik autóval indulok útnak. :-D

Érdemes továbbá figyelembe venni, hogy a négyévszakos gumi használatával nem lesz kevesebb a gumikopás. Amikor két szetted van (téli és nyári), akkor az egész éves ,,kopásmennyiség" megoszlik a két szett között, míg négyévszakos esetében egész évben az az egy szett kopik.

Szerintem annak érdemes négyévszakossal járnia, aki keveset megy, e miatt az öregedés szokott lenni az EoL a gumiinál, nem a kopás. Valamint nemigen megy ki a városból (azaz kisebb sebességgel, jól takarított utakon közlekedik csak).

De nekünk ez nem gond, mert ha olyan az idő, legfeljebb valamelyik másik autóval indulok útnak.

He drummed his fingers on the table. "Well . . . I've had enough, d'y'hear? Tell Hickson to get the car out."
"Which car, Sir John."
"The Bentley."
"Which Bentley, Sir John."
"Oh, one I haven't used lately. He can choose. And find Blackbury on the map."

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Nem kell itt Bentley-kre gondolni :P

A lényeg, hogy ha sokat mész országúton, könnyebb úgy négyévszakost tartani valamelyik autón, ha van backup. Mert igen, ritka a hó, de mi van, ha reggel arra ébredsz és indulni kell? Városon belül még csak-csak elmegy, de egy jó hóátfúvásos reggelen nem vágnék vele neki a vidéknek. (Ez a négyévszakos egyébként téltűrő nyárigumi. Tehát alapban nyári minta, plusz redőkkel, meg gondolom más a keverék. Ennek pedig sajnos nem nagyon van grip-je nemhogy havas-jeges úton, de még a nedves füvön sem.)

Ja, akit erdekel a teljes mu: Pratchett: Johnny and the Bomb. A Johnny Maxwell trilogia befejezo darabja (de fuggetlenek egymastol, mondjuk az Only You Can Save Mankind is jo), a szerzo szokasos (fantasy) vilagatol elteroen ez Angliaban jatszodo, idoutazos sci-fi.

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Én most ősszel nagyon sok tesztet megnéztem, az jött le, hogy a négyévszakosok között hatalmas eltérések vannak pont azért, mert a legöszvérebb gumi fajta: nem lehet mindenre optimalizálni.

Egy viszonylag részletes és átfogó teszt: https://www.tyrereviews.com/Article/2020-Tyre-Reviews-All-Season-Tyre-T…

Ebből az jön le, hogy nem feltétlenül jobb a téli gumi nedves/nyálkás úton. A havas/jeges már másik kategória, de ez viszonylag ritka körülmény az utóbbi években.

Igy van, en is ezt tettem. Igazabol elegge osszevisszak a tesztek is, szovegelnek arrol, hogy nemelyik teli gumi nyaribol van teliesitve, nemelyik meg telibol nyariasitva, de mostansag a legujabbak mar csak siman kapasbol 4 evszakosnak van tervezve.

Raadasul ugye kulonbozo meretekben teljesen maskent viselkedik ugyanaz a gumi is (!!!).

Nekem a fiat panda-n egy Vredestein quatrac5 szett volt, most a bohom nagy c-maxon egy continental allseasoncontact. Ez utobbi valamivel dragabb, viszont kb. minden teszten legalabb kozepkategoria volt, tobbnyire top3-ban.

Igen amugy, en is olvastam a teszteket, ahol teli/nyari gumikkal allitottak szembe, es a 4evszakos bizony nem egy kategoriat letarolt, konkretan a holatyakos/tocsas utat szinte mind ok vittek.

Nekem tovabbra is az a velemenyem, hogy legyen a gumi kb. jo mindig, es esszel vezess. nyugi, nem fog csuszni. A 30 evvel ezelotti gumik se csusztak ki minden kanyarban. Ha mar az a kulonbseg szamit, hogy 38 vagy 41 meteren all meg a kocsi, az regen rossz. Ott mar elb*tal tobb dolgot is, es a kulonbseg amugy sem elet/halal, hanem kisebb horpadas max.

Ez nem így van.

Általánosságot nagyon nehéz állítani, mert nagyon eltérőek a gumik, főleg a négyévszakos ligában.

Jobb négyévszakos gumi csak hóban nem teljesít jobban egy (jobb) téli guminál.

0 fok körül száraz úton még egy nyári gumi is jobban tapad egy téli guminál.

A nyári gumi hóba katasztrófa, nedves úton veszélyes.

Ellenben 0+ hőmérsékleten nedves úton jobb a négyévszakos a télinél.

Sajnos nem tudom, miként tudok képet beilleszteni, az otthoni hőmérséklet mérések alapján nagyon keveset volt hideg az elmúlt években, az is jobbára éjszaka, amikor nem autózik az ember.

A negyevszakos olyan helyeken jo ahol egyik iranyban sincs extrem felhasznalas. Ha kell a maximalis tapadas akkor evszaknak megfelelot kell felrakni.

Nem mondom, hogy nincs igazad, de a veszélyes helyzeteket nem tudod elkerülni (ha nem maradsz otthon és nem akarod a lassú vánszorgással feltartani a forgalmat).

Ha pedig kialakult egy veszélyes helyzet, mert mondjuk eléd lépett egy gyalogos, vagy vészfékezik előtted egy autó, akkor nagy különbséget tud okozni pl. a nyári gumi és a téli gumi különböző féktávolsága egy hideg, nedves, csúszós úton.

Az autózás veszélyes üzem, telis teli van veszélyes helyzetekkel.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Megveszem az ADAC teszt szerinti kb legjobbat, télen télit, nyáron nyárit. Ha a családom életéről van szó nem fukarkodom.

Óvatosan azért ezekkel az ADAC tesztekkel. Egyrészt, látványosan nagy a szórás egyazon guminál a különböző méretek között.

Másrészt, lényegében kizárólag vadonat új, nullkilométeres gumikat tesztelnek. Ilyenekkel viszont senki sem közlekedik... :) Csak valamilyen mértékig használt gumikkal. Tehát sokkal hasznosabb lenne pl. 4-5 éves, 50-60 km-t futott abroncsokat tesztelniük, és az alapján dönteni. Hiába teljesít most jól egy új téligumi, ha ezt úgy érik el, hogy jó lágy a keverék, ami meg aztán jól bekeményedik idővel, és kb. mintha nyári gumin mennél...

:wq

Egyrészt, látványosan nagy a szórás egyazon guminál a különböző méretek között.

Mert nem minden méretet ugyanott gyártanak és nem mindig ugyan abból az alapanyagból. Van egy bizonyos gyártó, ott először mindig jobb, de drágább beszállítótól vásárolnak, aztán már jó az olcsóbb is. Tehát még egy típuson belül is van szórás, a termékciklus eleje jobb, mint a vége. Barátom mondta, hogy ha mégis az ők termékeiből vásárolnék, hívjam fel előtte, súg, hogy milyen dot-számokat keressek, amik egy kicsit jobbak. Még nem éltem vele.

Valószínű, nem csak egy gyártó él ezzel a gyakorlattal.

Óvatosan azért ezekkel az ADAC tesztekkel.

+1

Kb. olyan objektív, mint a 444 vagy a 888. Többnyire mindig a Continental a legjobb. Egyszer volt belőle egy aprócska botrányocska. Ami aztán gyorsan el is tünt mindenhonnan.

Ha megnézed a német teszt oldalakon mindig német cég nyer. És a botrány óta már nem csalnak, hanem nagyon ügyesek abban, hogy úgy válasszák ki a teszt körülményeit, a vizsgálandó paramétereket, meg az ellenfeleket, hogy Ők legyenek a legjobbak.

A botrány nem a gumik körül volt, hanem egy évautója-szerű díjnál, ahol lejtett a pálya a Golfnak.

Valóban méretfüggő adott márka adott típusú gumijának viselkedése. Ezért érdemes a tiédhez hasonló méretű teszteket nézni. Minden évben kétféle méretet tesztelnek és az egymást követő években igyekeznek úgy megválasztani ezeket, hogy nagyjából lepásztázzák az értelmes tartományt.

Továbbá a totalcar-on csináltak teszteket használt gumikkal (ott azt hiszem az jött ki, hogy egy elhasznált prémium téli is jobban tapad, mint egy gagyi új) illetve volt teszt négyévszakos gumikkal is.

A nagy múltú gyártóknál azért a felhalmozott tudás is több és a fejlesztés során végzett tesztelési módszerek is kifinomultabbak. Valamint nekik a jó termék kifejlesztése tényleg hosszú távú érdek, nem az opportunizmus az üzleti modelljük, mint egy-két távolkeleti gyártónak.

Sokféle márkát használtam már többféle méretben. Szerintem nincsen abszolút legjobb gyártó. Mindenkinek megvan a maga specialitása, amiben talán egy picikét jobb, mint a konkurensek illetve a célszegmensek se mindig ugyanazok. Egy neves márka gumijával szerintem mindenképp kisebb a melléfogás kockázata, bármelyik ilyen márka is legyen az konkrétan. Csak egyszer múljon rajta, hogy meg tudsz-e állni vagy az úton maradsz-e, máris bőségesen behozta a különbözetet.

Már más is írta, de érdemes megnézni, hogy egy teszt során miként súlyozzák az egyes szempontokat: elképzelhető, hogy olyan szempont erősebb, ami számodra közömbös.

Például itt van ez a teszt: https://www.tyrereviews.com/Article/2020-Tyre-Reviews-All-Season-Tyre-T…

40% nedves, 35% száraz, 5% hó

https://www.adac.de/-/media/pdf/dko/reifenratgeber_2020_winter_final.pdf

téli: 30% nedves, 15% száraz, 20% hó, 10% jég (és talán négyévszakos is)

 

Azaz ADAC-nál 30% a téli körülmény, holott itthon meglehetősen ritka a téli körülmény, így szerintem a Tyre Reviews közelebb áll a magyar viszonyokhoz. Ha valaki osztrák hegyvidéken él, ott nyilván más súlyozás kell.

Egyébként egyetértek, hogy 10-20e forint ne múljon az élet, ennél sokkal több megy az autózással kapcsolatos egyéb költségekre.

Amit mondasz akkor lenne teljesen jogos, ha a téli gumi minden más körülmény között legalább úgy teljesítene, mint a jobb négyévszakos gumik, de ez nem igaz, mert száraz úton a téli sokkal rosszabbul teljesít. Tehát azt kell eldönteni, hogy inkább száraz úton lesz rosszabb tapadásod vagy havon. Múlt télen nagyon sokszor volt száraz az út, idén kevesebbszer, de azért bőven volt.

Idén ma téliesebbek először a körülmények, de nem vészes. Lassabban, óvatosabban megyek. Ellenben száraz időben nagyobb biztonságban vagyok, beleértve a tavasziasabb napokat is, amiből bőven volt ezen a télen.

Én egyetlen normális tesztet találtam, ahol mindenféle viszonyok között tesztelnek többféle gumit, ráadásul meglehetősen egzakt körülmények között: https://www.tyrereviews.com/Article/Summer-All-Season-and-Winter-Tyres-… (grafikonok első hozzászólásban is láthatók).

Én nem vagyok a négyévszakos ellen. Az egyik autónkon nekünk is az van.
Azt akartam csak hangsúlyozni, hogy a szélsőséges időjárás nagyobb súllyal is mérlegelhető, mint sokan teszik. Mert lehet, hogy ritkább, de nehezebb áthidalni.
Hidegben, száraz úton sem biztos, hogy rosszabb a téli. Nem lehet szerintem általánosítani.

Nagyon sokféle a use case. Városon kívül, főleg dimbes-dombos szakaszokon én jobban szeretem a téli-nyári felállást. Ennek ellenére magam is gyakran elindulok a négyévszakossal, ha biztonságosnak érzem. De ettől még nem gondolom, hogy ugyanolyan jó.

Hidegben, száraz úton sem biztos, hogy rosszabb a téli.

Nézd meg a tesztet, magáért beszél.

"Hideg": van meteo központom, ősszel elővettem az elmúlt 3 év téli gumi szezon adatait és azt kellett megállapítanom, hogy nagyon keveset kellett fagypont alatt autózni. Ellenben viszonylag gyakran volt 10 fok fölötti a hőmérséklet, amikor a téli gumi féktávolsága elkezd nőni.

A domborzat szerintem lényegében mindegy a gumi szempontjából.

De tény, hogy nem mindegy, hol lakik az ember, az alpokban nyilván többször van télies útviszony. Én itthoni klímára gondolok, itthon nincsenek alpok.

Arra akartam utalni, hogy nincs olyan, hogy a téli gumi és a négyévszakos gumi.
De nem akarok okoskodni, mert annyira nem értek hozzá.

A domborzat azért lényeges, mert nem mindegy, milyen erőket kell felvenni a guminak. Emelkedőn és lejtőn sokkal jobb grip kell, mert gyakorlatilag emeled illetve tartod az autót (illetve a súlyának a koszinuszolt értékét) és az összenyomó erő is kevesebb a gumi és az aszfalt között (elemelkedés bukkanókon).

Ami viszont jobban érdekel: milyen időjárás-állomásod van? Az enyém eléggé lepusztult már.
Meg vagyok őrülve egy ultrahangos szélmérőért. A mostaninak letörtek a lapátjai. Itt a Balaton felé pedig elég lényeges időjárási komponens a szél.

Nyilván sokféle téli és nyári van, nem is állítottam az ellenkezőjét, de szerintem kár azt magyarázni, hogy 7 fok alatt a téli jobb, bármennyire is ez az általános mantra. Ezenkívül a klíma változik, a gumi nem foglalkozik a naptárral, csak a fizika érdekli, bizonyos berögzültségeket néha felül kell vizsgálni. Időjárásilag nemcsak melegedés van, hanem az ingadozás is jóval jelentősebb.

Tavasszal kezdtem el nagyon gondolkodni azon, hogy miként tovább, mert márciusban már nagyon zavart, hogy bőven 10 fok fölött volt napközben, de reggel még hűvösebb, így se téli, se nyári időszak nem volt (korán reggel és napközben is autózok). Néhányan írtak sztorikat, milyen rossz lehet a téli melegben, de a mért fékutak is magukért beszélnek.

Ősszel a döntés előtt (mindenképpen kellett gumit vennem) nyakamba vettem az internetet és rá kellett jönnöm, hogy nagyon kevés olyan teszt van, ami félreteszi az eddig beidegződéseket, a gumikat szélesebb skálán teszteli, nemcsak a papírforma szerinti komfort zónában vagy irracionális végletekben (például nyári gumi hóban).

Domborzat: szerintem ez kb annak felel meg, hogy milyen nehéz az autó. Akár önsúlyilag, akár megrakás szempontjából. Magyarán az lenne az elvárás, hogy különböző tömegű autókkal is teszteljék a gumikat, vagy ugyanazt az autót minimális és teljes terheléssel. Nem tudom, ennek mennyi értelme van, mert a szintemelkedések nap végére tipikusan kiegyenlítik egymást, lefelé eleve illik figyelembe venni a nagyobb fékutat, gumitól függetlenül is.

De ha már itt tartunk, a négyévszakos mellett szólhat az is, hogy jó eséllyel kevésbé magas, mivel a télit eggyel kisebb felnire szokás tenni esetleges jégbordázat miatt (nem is tudom, mikor mentem utoljára jégbordás úton...), a kisebb magasság pedig a merevséget javítja, ami kanyarban előnyösebb.

Időjárás: KNX alapú rendszerem van, ahhoz illeszkedik, egyéb felületen nem lehet belőle kivenni az adatokat. Szelet nem nézem különösebben, mert egyrészt elég béna ez a része, másrészt nincs is hozzá jó helyen. Hőmérséklet és fényerősség mérésére használom.

Ez nagyon hasznos és érdekes infó, köszi a hivatkozást is.

Tehát gyakorlatilag száraz úton, hőmérséklettől függetlenül, még télen is, szignifikánsan jobban 'járunk':) egy 4évszakossal, mint bármelyik téli gumival (-5 méter fékút az komoly).

Tkp. érdemes lenne ezeket a mért féktávokat a ránk jellemző futáskilométer várható útviszonyainak arányában súlyozni, és amelyik a legkisebbre jön ki, azt a fajta gumit választani. Én pl. a megtett kilométerek 9X%-ában száraz aszfalton közlekedek, mert olyan jellegű tevékenységhez kell a kocsi, amit eleve nem lehet esőben/hóban.

:wq

Amikor Magyarországon éltem, télen télit, nyáron nyárit használtam.

Kivéve, amikor külföldön dolgoztam, mert olyankor előfordult, hogy mondjuk feltettem a téli gumit mondjuk decemberben, aztán amikor legközelebb Magyarországon jártam augusztusban, akkor használtam a téli gumit a melegben, nem rohantam el gyorsan lecserélni arra a pár napra, hogy a következő hazalátogatás idején meg visszarakassam a télit.

Amikor Brazíliában éltem, természetesen nem használtam téli gumit. Szerintem ott nem is tudják, hogy van ilyen.

Itt, Angliában volt úgy, hogy autót vettem és négy évszakos gumi volt rajta. Akkor azt használtam amíg el nem kopott, de a helyére nyári gumi került. A többi autón is csak nyári gumi volt. Hó errefelé szinte sohasem esik, idén eddig egyszer volt havazás, a gyerekek kirohantak és élvezték a kb. 2 mm vastag havat, amíg 1-2 óra múlva az eső rá nem kezdett és el nem olvadt az egész. Ha nagy ritkán van hó, ami megmarad 1-2 napig, akkor az emberek ezt bekalkulálják, lassan, óvatosan vezetnek. Vagy aki nem, az meg az árokba beteszi az autót és nem közlekedik tovább. Időnként van azért hideg, simán voltak idén is 0 fokos reggelek, iskolába indulás előtt az ablakról jeget kellett vakarni, sőt, volt egy nap, amikor az úton megfagyott pocsolyákat láttam. Mondjuk aznap épp nem mentem sehová az autóval.

Ha lenne egy garázsom, amiben felnire szerelve állna 4 téli gumi, akkor simán átszerelném magamnak amikor hidegebbre válik az idő, de gumishoz nem fogok ezért elmenni.

Egyszer volt, hogy karácsonyra autóval mentünk Magyarországra. Ott azért hideg volt és hazafelé Németországban nagy hóesésbe keveredtünk. Akkor épp a 4 évszakos gumi volt az autón, a csomagtartóban meg vittem magammal hóláncot. Akkor azért örültem, hogy 4 évszakos a gumi és nem nyári. Lehet, ha egyszer megint autóval mennék Magyarországra télen, akkor feltetetnék téli gumit az út előtt.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

"Gumi nélkül"

Az huszezernel kezdodik.

(x) Téli-nyári.

A nyárigumit +7C° alatt nem ajánlják. 

Ez + a linkelt wiki oldal elég jól alátámasztja, kb fele-felére jön ki. Amúgy ha csak Pesten belül közlekednék, valszeg én is négyévszakost vennék. De mivel télen néha elmegyünk hidegebb helyre, nyáros meg melegebbre, ezért úgyis cserélgetni kéne. Akor meg minek? :)

Szerkesztve: 2021. 02. 06., szo – 12:07

A téli-nyári guminak akkor lenne értelme, ha lenne tél. Az idén nem tudom volt-e már 5 nap amikor a fagyás miatt csúszós volt az út. Ezért a négyévszakosra szavaztam.
Ennek ellenére most mégis a téli-nyári változatot használom, mert az autó vásárlásakor nagyon kedvező áron adták a téli kerék szettet. És így mégis csak 8 gumi kopk 4 helyett. Talán kihúzza annyival tovább. :)

De utólag belegondolva félévente kerékcsere plusz a kerék-hotel ára (ami összesen kb. 10 ezer Ft/ félév), nem biztos, hogy megéri.

Tertilla; Tisztelem a botladozó embert és nem rokonszenvezem a tökéletessel! Hagyd már abba!; DropBox

Szervizes mondta, hogy dísztárcsa egyébként a legnagyobb baromság, mert hogy megül a hó, latyak és elrozsdásodik az acélfelni. Tehát vagy alufelni vagy acélfelni dísztárcsa nélkül. Ha valakinek nincs kerete alura, akkor inkább homokfújja a rozsdásodó acélt, majd szórja be valamilyen rozsdagátló (felni)festékkel..

Ezen én is sokat gondolkodtam régen és ugyanerre jutottam. Nem használjuk mi sem a dísztárcsákat.

Felnit már több ízben festettem, különböző elvek mentén. Aki nem tudja, mibe kezd, vigye el inkább szakemberhez kamrában szórni és porfesteni. Jobban fog járni, mintha maga nekiállna.

Otthoni körülmények között pusztulat lehomokszórni egy felnit. A gyári festék rá van sütve, és a rozsda is elég masszív rajta általában. Lehet drótkorongozni, de a képzeletedben egyszerűbb, mint a valóságban lesz. Ha kibaszottul unatkozol esetleg érdemes nekiállni.
Kulturált és jó eredményt nyújtó megoldás a kamrában szórás.

Az ezután felszórandó rétegeket (porfestés lenne nyilván a jó, de otthon azt nem tudsz) itt nem fejtem ki, kezdetnek elég annyi, hogy 2K anyagokkal érdemes csak dolgozni, ha tartós eredményt akarsz. (Majd emlékezzen erre a mondatomra az olvasó, amikor rábaszik az egykomponensű anyagokkal.) Természetesen ez némileg többe kerül, mint a RALLY akrilspré a teszkóban.

Kísérletező koromban még Alkitonnal is festettem felnit (ez műanyagbázisú festék), szerintem aki olcsón meg akarja úszni, inkább ezzel csinálja, mint zománccal, jobban jár. Fontos a rétegek között tényleg hagyni jól megszáradni. Valamint ha utána valamit még rá akarsz kenni (felesleges), akkor legalább arra figyelj, hogy a két festék hígítórendszere kompatibilis legyen, különben meg fogja ölni az alatta lévőt (ilyen csúnyán összekapja, megbőrösödik).

Rozsdaátalakítóból próbáltam mindenfélét, RO55-től a Ferrokémián át WÜRTH-ig. Segíthet, de a lényeg úgyis az, hogy végül mechanikailag eltávolítsd rendesen.

Én többet a büdös életbe nem akarok felnit festeni. Az eddigi próbálkozások során bőven kiéltem az ilyen irányú hajlamaimat és egyúttal beláttam, hogy nem olcsóbb itthon se rendesen megcsinálni, és még egy csomó időmet el is kúrom vele.

A száradás megvárása nyilván nem a 2K anyagokra vonatkozik. Itthon ritkán csinálok 2K-t, mert eleve drága és akkor már inkább elviszem cimborához, ha elvállalja.
Velem rendszeresen előfordul, hogy a ház körüli festési munkáknak a késő őszi rossz idő beállta után állok csak neki. Mert amíg jó idő van, inkább megyek, sportolok, túrázok. Aztán amikor már nem lehet mást csinálni, akkor jönnek ezek a szarok. Ilyenkor van, hogy két hétig van bakon valamelyik autó, olyan lassan szárad minden. Több nap is kellhet a rétegek között.

Itthon tehát marad az adekvát kókány (dobbetétek mögötti alapos mosás, alkiton bekenése, küszöbök belsejének viaszozása, padlólemez viaszozása tél előtt). A Sharan téli felniin meglepően jól bírja a sok réteg alkiton. Ha nem érdekel hogy néz ki csak a korrózióvédelem a fontos, ez is megteszi. Pedig fostam, hogy a fékezések hője majd megeszi, de nem.
Az akrilfesték kb. lófaszt sem ér. Zománcfesték sem bírt ki nekem pár évnél többet, illetve az 1K alapozók sem érnek lófaszt sem. Ezért nem is érdemes szerintem ezekkel dolgozni, mert az elbaszott idő meg a szopás nagyobb tétel, mint a megvett festék.
Kommerszből még mindig az alkiton a legjobb szerintem, ha valaki nem akar 2K-nak nekiállni. Jellemzően úgyse karosszériaelemeket festesz otthon aminek faszán kell kinézni, hanem felnit, küszöböt dobok belsejét.

Alufelnit én mindig fényezőhöz viszek, media blaste + powder coating műveletre. Persze ízlések és pofonok.

Pontosan. A könnyűfém felnik egy része fémszínűre van fújva és erős lakkréteggel van bevonva. Amíg oda nem nyomod a padkához és le nem jön, észre sem veszed. Ennek főleg esztétikai oka van. Ugyanúgy lehet lecsiszolni, festeni, lakkozni, polírozni, mint bármelyik másik karosszéria-elemet.

Azt olvastam, hogy ha sóznak, akkor a sós latyak megtámadja az anyagot. Gondolom nem úgy kell ezt elképzelni, hogy bamm bamm, felrobbannak a felnik, hanem mondjuk a korábban sima és fényes felni felülete érdes, matt lesz.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

FYI, amikor le van fagyva az út, akkor a téli sem tapad jobban, mert nincs min. A jégen csúszik az is. Oda szögesgumi való.

A téli gumi a mintájával gyűjti a havat, plusz lágyabb a szerkezete, így hidegben sem keményedik annyira, tehát ahhoz amihez lehet tapadni (aszfalt, beton) jobban tapad.

"Sose a gép a hülye."

Egyszer egy autopalyas veszfekezesnel, kb 20 cm-re alltam meg az elottem levo autotol. Azota ugy gondolom jo otlet volt, jo minosegu az evszaknak megfelelo gumit venni. Nem a legdragabbat veszem hanem az ADAC teszt alapjan a legjobbak kozul a viszonylag olcsobbat. Az auto fenntartasa nem olcso mulatsag, az auto evente szazezreket amortizalodik. Ehhez kepest evente max tizezer extra koltseg gumira a biztonsag kedveert megeri, marmint nekem.

+1

Januárban valamelyik este kijött elém alárendelt útról kivilágítatlanul (!) a paraszt, majd megállt előttem úgy, hogy a kocsi háta elém lógott (balra akart menni, de jött középen a villamos). Itt is <0.5 méterre sikerült megállni, pedig 70-es táblánál kb 60-nal mehettem. 

Én sem azt a pár ezer forintot spórolnám meg, kb nyáron a négyévszakos tapadása miatt benzinben elmenne ez a pénz. Akinek meg olyan kevés ideje van, hogy nem bírja ki évente a bruttó 2x30 percet, az vegyen fel rá embert. :)

"az ADAC teszt alapjan a legjobbak kozul a viszonylag olcsobbat"

Az a baj, hogy az adac tesztekben egy csomó szempont szerint osztályoznak és pl a nedves/száraz fékút csak az egyik. Pl nézik a fogyasztást, zajszintet is. Így simán lehet, hogy mondjuk nem a tesztgyőztes guminak a legjobb a nedves tapadása, csaképpen zajszintben meg fogyasztásban sokkal jobb mint a többi, ezért kerül előre. Ésakkor amikor 20 centin múlik valami, akkor így már nem is biztos, hogy "legjobb" gumival jó vagy.

Lehet, hogy most már vennék négyévszakost, de megvan a téli-nyári szet felnin, és sosem ugyanakkor kell cserélni (érdekes módon téli már kopott el, a nyári inkább elöregedni szokott egy idő után, nem megyek eleget).

A negyevszakos abroncsok mar nem olyan rosszak, egesz jol teljesitenek, legalábbis a tesztek alapjan. Ha nincs kedved gumishoz jarni, vagy magad cserelgetni, teljesen jo.

Szerkesztve: 2021. 02. 06., szo – 12:16

Eddig nekem mindig megvolt a 8 db alufelni minden autómhoz. Sok autó sok szívás, így pár éve elkezdtem átállni négyévszakosra és mára már csak azon az autón van évszaknak megfelelő, amit nyáron leviszek Olaszországba.

 

Itthon használt autóimat napközben használom. évente kb 5-10 alkalommal van 0 fok alatt a hőmérséklet ekkor.

Amig volt olyan autom, ami 200 felett tudott hasitani a nemet Autobahnon, es ezt a funkciot hasznaltam is, addig teli-nyari volt valtva, a biztonsag es a komfort miatt. Most hogy csak varosban maszkalos kis gyosz van, amivel tobbnyire 50-70 a tempo, es csak neha megyek ki a palyara (egy evben 2x kb.), es 160 vege, de inkabb ott is csak szepen 130-cal gurulunk, most azon 4 evszakos mar par eve. A hobbiauton meg csak nyari van mert azt telen nem hasznalom, es a csak nyari valoban csendesebb futasu. Common sense?

-=- Mire a programozó: "Na és szerintetek ki csinálta a káoszt?" -=-

Nyáron nyári, télen szöges. Autón és bringán is. 

Csaba

Évekig jártam csak téli gumival. Semmi gondom nem volt vele nyáron, nem is éreztem, hogy hamarabb elkopna. Három szezon után váltottam őket, jobb is volt így, mint 5-6 évet gurulni egy téli nyári garnitúrával (ugyanannyi pénzért mindig friss gumi volt az autómon). A négyévszakos jóval drágább mint a téli vagy a nyári, ezért döntöttem a téli mellett.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Mi külön használunk egy 4 évszakost télen és egy másik 4 évszakost nyáron.

Vagy csak nem tudom megkülönböztetni őket:)

"ha valakire rá kiabálunk, hogy rendszergazda akkor az is - szerződés, fizetés csak az átkos időkben kellett" 

és 100 éve még boszorkányt is égettek 

Megkerdezhetem, ennek mi koze barmely unix-hoz ? Tudtommal ide unix/linux szakmai hirek miatt jovunk.

Aktuális kérdés ez nálam is. Ősszel leadtam a nyári gumikat, úgyhogy áprilisig el kell dönteni, hogy nyárit vagy négy évszakosat szeretnék-e venni a nyári helyett? Amennyire látom, egyre kevesebb a hó és egyre kevésbé van hideg itt az Alföldön. (Mondjuk idén a Mátrában jól jött a téli gumi a hóban.)

Off: helyesírás ügyben én a https://helyesiras.mta.hu oldalt szoktam használni.

Ezen ne sporolj! 

Azon a negytenyernyi feluleten tortenik minden az auto es az aszfalt kozott.

Eletemben nem vettem rossz gumit, mikor keves penzem volt ra akkor sem, inkabb mashonnan szoritottam ki. 

Regen nyarra good year eagle F1 nagyon jo volt, egyszer megmentette az eletemet. Mostanaban Pirelli, Yokohama, Michelin. 
 

:D :D

Nem, informatika, orvosi kepalkotas.

Szeretem az autokat, autoversenyzest (nezni) es szimulatorozok is ahol az auto jo beallitasahoz erdemes ismerni kicsit a mukodesi elvet es a fizikat, mert erdekesebbe teszi.

Epitettem egy rallyra kihegyezett szimulatort aminek az erteke a gep nelkul is hetszamjegyu, szoval van egy kis autoversenyzes kattanas. Evente kb 15 ezer km-et megyek benne. 

Én is szerettem, azóta a szakmában dolgozok és valahogy már nem hat meg (autóversenyzést már évek óta nem nézek, mert nem szól másról csak a pénzről). Amit mondani tudok mikor megkérdeznek az, mindegy milyent veszel, csak legyen új (nézd meg rajta a DOT számot, ne legyen 6 hónapnál régebbi). A gagyi új is jobb mint a 3-4 éves használt, amin még bőven van profil. Sokan megfogadják a tanácsot, sokan meg legyintenek és úgyis azt csinálják amit ők jónak gondolnak. Fennebb már írtam: autóhoz, focihoz és politikához mindenki ért.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Téli-nyári. De az egyik autón négy évszakos is van. Nekem ez túlzottan csúszik, én érzem nyáron a nyári, télen a téli jobb tapadását.

Elméletben igazat adok Neked, tök logikus, amiket leírtál.

Mivel mindkettőt tapasztaltam hosszabb távon, nekem a gumicserés megoldás vált be gyakorlatban.

Szerkesztve: 2021. 02. 06., szo – 13:53

Nem csak a hó indokolja a téli gumit, ezen túl kellene már lépni. Ahogy azon is, hogy azért jobb nyáron, mert puha. Ja az, de legalább nem tapad emiatt. A négy évszakos meg egy férc megoldás spúroknak.

Eddig téli-nyári garnitúrám volt, de 6-7 év alatt sem kopott el egyiknek sem teljesen a mintája, cserébe a téli megkeményedett és nem ér semmit, hiába van még elég "mélysége". A vírus óta egy csomót dolgozom otthonról, és ha visszaáll a vírus utáni élet én akkor se tervezek nagyon visszamenni az irodába. Arra az évi 6-7000km-re meg nem kívánok fenntartani téli-nyári garnitúrát, mert pár év múlva gyakorlatilag alig kopottan kellene majd kidobnom (környezetterhelés, pazarlás), ahogy most is a télit. Ezek miatt valószínűleg idén négyévszakost fogok feltetetni (TPMS-t), és négyévente cserélem, amikor teljesen elkopott. Asszony autóján egyébként bevált a négyévszakos (Apollo).

(Ha a hegyekbe kell mennem, viszek majd hóláncot.)

Asszony autóján 5 éve, enyémen 4 éve van Apollo 4 évszakos gumi. Baromira bevált, maradunk legközelebb is a négyévszakosnál, sőt, a márkánál is. Két hónapja kb Mentünk 200 km-t egy Debica téligumival szerelt kölcsönautóval, nagyságrendileg jobban csúszott, mint az Apollo négyévszakos, pedig új Debica szett volt, kb 1000 km benne.

A Linux nem ingyenes. Meg kell fizetni a tanulópénzt.

Az emberek 66 százaléka nem tud számolni! Gondoljatok bele, ez majdnem a fele!!

Mindenki jó valamire. Ha másra nem, hát elrettentő példának.

"Az udvariasság olyan, mint a nulla a számtanban. Egymagában mit sem jelent, de sokat változtat azon, amihez hozzátesszük." - Freya Stark 1893 - 1993

Minden autogumi cserenel lamentalok, aztan megnezem az ADAC tesztet, ami meggyoz, hogy jobb a teli-nyari kombo.

Foleg, hogy azok a 4evszakosak amik esoben jok, azok tobbnyire zajosak, es merhetoen nagyobb fogyasztast generalnak, cserebe hoban 70 km/h-nal a fekut majdnem 10 meterrel tobb egy normalis teli guminal.

Azok a 4evszakosak amik hoban jok, azok mindenhol mashol rosszak a nyari es a teli gumikhoz kepest.

Mondjuk ehhez hozzatartozik, hogy en elobb elkoptatom a gumikat, minthogy eloregedjenek, es ha kocsival kell indulni, akkor mindegy milyen ido van: menni kell.

Ami megdobbent, hogy ugyanaz a gyarto ugyanazon markaja az ADAC teszten 195/60/r15-os meretben kivalo, a 205/60/r16-os meretben eros kozepes vagy vica versa.

Nem kap senki semmit. A különbségek minimálisak és a tesztkörülmények annyira ki vannak maxolva, hogy gyakorlatban bármelyik abroncsot választod nem fogsz érezhető különbségeket tapasztalni. Talán egy kivétel van: egyes téli gumik zajosabbak mint mások.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Nyaron nyari, telen negyevszakos.

A 7 fokos hatar egy kamu, csak bedobta vki, nincs valos indok mogotte.

Négy évszakos. Mert mostanában nem megyünk ki a városból, autópályán nem járunk és meguntam évente kétszer cserélgetni. (Magam csináltam, van hozzá minden.) Annyival nem rosszabb a négy évszakos, mint akár télen a téli, nyáron a nyári és az időjárás sem olyan szélsőséges. Tükörjégen meg a téli sem tapad. Arra meg van hólánc, de még sosem kellett használnom.

De ez olyan téma, amiről sokan sokfélét mondanak. Mást hallottam attól, aki gumit tervez, mint aki árulja. Tök ellentétesen beszélnek dolgokról. Keréknyomásról, repedésekről és a gumi korából fakadó cseréről, mindenről.

Nehéz eldöntenem kinek higgyek, saját részemről annak hiszek jobban, aki ott van a gyártás közelében és tervezi azt.

Ja, most karácsonykor sikerült bejutnom az apósom műhelyébe és felálltam az aknára. Bemásztam alá és most vettem észre, hogy nincs meg az alsó védőborítás a motor alatt. 3 éve volt egy alsó mosásom télen. Folyt az olaj, kuplungcsere, tömítés, takarítás. Akkor vehették le. Na most, azóta nem cseréltem kereket. Most így 3 év után már hiába megyek vissza megkeresni, akkor tavasszal még talán meg lett volna.

A biztosítók mit mondanak? (Lusta vagyok utánanézni.)

:)

A másik kulcs tényező az éves futás mennyisége. Ha valaki téli-nyárizik, de a szettjei 6+ évesek, akkor csak reménykedhet a jobb tapadásban. Nekem ez is tényező volt, mert a minta fele megvolt és csere lett. 4 autó évi szumma 35e km. Ma már nem kérdés, hogy négyévszakos gumit kell választanom.

Igazabol nem tudom. Kb. 7-8 eve hozta apu, azota azt hasznalom (sokaig csak allt, a virus idejen valtottam megint bringara, heti kb. 100km-t teszek bele, ha minden nap bemegyek). A fekutat idonkent letesztelem, a szokasos 17-20km/h tempomnal <1m a hossza (az elso kerektol kb. az ulesig er). Ha elotte mar lassitok a szituacio miatt, akkor persze kevesebb. Hoban meg ott a metro, annak mindegy.

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Téli-nyári. Éves futás 20-25000 km.

1. Autózás egyéb költségei mellett bőven belefér.

2.  nekem fontos a biztonság (elég sokat járunk hegyekbe, ott _kell_)

3. időben is belefér évente 2x az 30 perc (kerekcsére időtartama gumisnál + átnézik amit kell, most pl. szóltak, hogy a téli szettnek ez volt az utolsó szezonja, jövőre cserés -> nekem ránézésre rendben lévőnek tűnnek, ezért jobb ha szakember ránéz időnként)

Szerintem fordítva ülünk a lovon/autón. Nem lehet általános igazságot mondani, konkrét célhoz/autózási szokáshoz kell gumit választani.

Van olyan négyészakos ami jobb mint egy olcsóbb téli-nyári szett, és fordítva.

Sokkal fontosabb tudni, hogy az autód a jelenlegi gumival hogyan viselkedik. El kell menni egy vezetéstechnikai tréningre, ha megengedheted magadnak(saját kocsi és saját gumi).

Ha azt látod, hogy a szomszédod megáll a pályán x méteren belül, te meg 2x-en belül, akkor el kell gondolkodni.

De már akkor is jobb vagy az átlagnál, mert tudod(és nem csak sejted) hogy mekkora féktávot kell tarts, ha biztosra akarsz menni.

Senkinek nem ajánlom hogy éles szituációban kelljen megtapasztalnia hogy mennyi is a féktávja.

Szerkesztve: 2021. 02. 06., szo – 16:43

Náliunk mind a két autón 4 évszakos van. A teszt első 3 helyezettjéből választottam. Nem megyünk sokat, egyik autóval kb. 8e km, a másikkal kb. 5e évente. Nekem bevált. (Igaz, én a Lada-Wartburg korszakban nőttem fel. Akkor még téli gumiról nem is hallottunk)

Biciklivel járok, ott nincs ilyen probléma :)

Inkább mondjuk úgy, ott másmilyen problémák vannak. Jó időben én is bringázok és nem tudok olyan gumit venni, ami 2 szezont kibírna úgy, hogy nem repedezik be. Oké, nem a legdrágábbakat veszem, hanem pont fordítva, de 15 évvel ezelőtt nem voltak ilyen problémáim. Erről is lehetne annyit beszélni, mint a autógumikról, simán.

Három-négy szezont simán elmentem a Continental Touring Plus gumival (nagyjából 5ekm egy szezon azzal a bringával), nem volt repedezés, azért kellett cserélni, mert teljesen elkopott a futófelület. Igaz, nem olcsó, viszont ez alatt az idő alatt egy defektet sem szedtem össze. Én inkább megveszem a drágábbat, ha azzal kevesebb probléma adódik. Nálam a defektállósát, a gördülési ellenállás, tömeg a fontossági sorrend, és utána jön csak az ár.

Ha ennyit kibír, kipróbálom. Fékpofáknál már leszoktam a legolcsóbbról, inkább a formája alapján választok, hogy ha kopik ne kelljen folyton utána igazítani. Nincs minden hétvégén időm rá, hogy átnézzem az összes biciklit.

Defektjavításnál láttam mindig, hogy repedezik a gumi és a futófelület alól kilátszik a köpeny. Kb. 2mm vastag sincs a gumi a köpenyen, plusz a profil és ráadásul a leghitványabb anyagból van, ha meghajlítod törik. Pedig, amikor felraktam még tök jónak tűnt. Mire kiszeded a belsőt javításkor, a külsőt már tönkre is tetted, vissza sem szoktam rakni. Alig kopott gumikat dobálok kifele.

Én 3-4e Km-t tekerhetek egy évben úgy saccolom, ha kibír mondjuk 15e Km-t egy szett, már spóroltam vele. Most mindenfelé akciókat látok a webshop-okban, végiggondolom gyorsan mi az ami még kellhet aztán meg is rendelem.

Mondjuk az is megérne egy misét, hogy a biciklit miért kell annyi méterenként buzerálni, mint ahány kilométerenként szervizelni kell az autót. Márkás bicikli (Giant) fékjét (a rugók feszítését, hogy két oldalt egyszerre távolodjon el a keréktől) legalább évente 2x utána kell állítani, és a fékpofák is lekopnak egy-két szezon alatt, akkor is, ha én messze nem mentem 1000km-et (sőt, munkábajárás, évi 100-200 km, igaz, a fele Normafáról lefele). Most teljesen sík terepre holland biciklim van, agyváltóval, dobfékkel, védőtokos lánccal, azon nincs semmi piszkálni való, viszont dimbes-dombos terepen teljesen használhatatlan lenne.

A gumikkal is van gond, a Giantra még nem sikerült olyan belsőket szereznem, amelyiket ne kellett volna 1-2 hetente fújni, próbáltam a hozzá adott kínait, Dunlop-ot, egyik sem volt jobb. A hollandon lévő, ki tudja milyen (használtan vettem a biciklit, van vagy 30 éves, a gumija is biztos van 10), az jó.

Mondjuk az is megérne egy misét, hogy a biciklit miért kell annyi méterenként buzerálni, mint ahány kilométerenként szervizelni kell az autót.

Mert ez így egy egyszerű szerkezet (szerintem), könnyebben is javítható. Ha strapabíróbbra terveznék, már lennének benne tuti olyan alkatrészek, amiknek a javításához komolyabb szakértelem, vagy szerszám kell.

Így el lehet vele otthon is vesződni, csak kb 10-ből 8 ember leszarja a bringája műszaki állapotát. A rozsdás lánc a minimum, az meg, hogy éppen fog a fék meg azt jelenti, még nincs vele probléma, nem kell vele foglalkozni.

Három-négy szezont simán elmentem a Continental Touring Plus gumival (nagyjából 5ekm egy szezon azzal a bringával), nem volt repedezés, azért kellett cserélni, mert teljesen elkopott a futófelület.

Köszi, ezt én is megnézem, mert nálunk csak kb 2-3ekm egy szezon, de én is meg a feleségem is elkoptatunk egy egy szériát tükörsimára, és muszáj cserélni. Eddig Continental TourRide-t használtunk, most ebben a szezonban egy pár Schwalbe Land Cruiser-t fogok tesztelni, hátha ez jobban bírja.

Csaba

Szerkesztve: 2021. 02. 06., szo – 17:09

7 fok alatt nem ajánlott a téli. A téli gumi nem tapad jobban 7 fok alatt, mint a nyári. A téli gumi hóban javasolt.

A téligumi hóra, havas útra jobb, mint a nyári gumi, ellenben száraz úton minden paramétere rosszabb, mint a nyári, csúszik, kevésbé tapad. A 7 fok alatt ajánlott a téli egy újságírótól jön.

 

Btw ha veszel egy új autót, amit te rakatsz össze, na az nyárigumival jön, mindig. A télit, ha kérsz a kereskedő ügyeskedi fel.

A nyári gumi hidegben megkeményedik, olyan lesz, mint egy darab műanyag. Ha megnyomkodod télen érezni fogod a kezeddel a keménységét. Nulla tapadása lesz és ilyenkor sokkal sérülékenyebb is, gyakorlatilag törik, morzsolódik a futófelület. Nedves aszfalton életveszélyesen csúszik. Megtapasztaltam, hogy a 225-ös gumik mennyire nem tapadnak novemberi esős hidegben, négy kerékkel csúsztam kifele a körforgalomban, pedig nem mentem gyorsan.

A téli mintázat azért olyan, amilyen, hogy bele tudja magát vésni az összetapadt hóba, a mikrobarázdák pedig, hogy a jeges recéken meg tudjon kapaszkodni.

Nos. Sosem használtam négy évszakos gumit, de lehet most tavasszal fog eljönni az ideje. Meg is mondom miért. Több oka van:

- spórolás (egyszer megveszem a szettet, majd jó esetben mondjuk 5 évig használom, de lehet 7 is, ha bírja). Utána csere. Pórkerékre is veszek, mindegy mikor kapok defektet, télen vagy nyáron, nem lesz a 4. gumi eltérő - nyáron téli, télen nyári.

- klíma, felmelegedés (nincs tél, nem is lesz kb. soha többé, ha így folytatódik). Ha mégis beüt, akkor nem ülök autóba, túlélem. Pár centis hószakadástól, hogy klikkbait jelzővel éljek meg nem esünk pánikba akár még nyári gumival sem.

- 1 felniszettem van, gumisnál 10 ezer a csere x2 1 évben. Amíg panelban laktam, ők is tárolták 3500-ért. Ezt már most megfogtam, mert hozom-viszem, ha kell (még). Ha 4 évig használom a négyévszakost, már megérte a beruházás, hogy nem kell cserélgetni. 

- 25 km-re járok munkába, a többi városi tekergés. A többit a másik kocsival intézzük, ahol magam cserélgetem a téli-nyári szettet felnistől. Ha félrehúz a kocsi, max. viszem egy centrírozásra.

- vezettem ladát is nyárigumival 20 cm-es hóban, városban és sztrádán is. A biztonságot nem a gumi jelenti, hanem a sofőr hozzáállása. Sokan pusztulnak bele az autójukba, mert azt hiszik, az kompenzálja a vezetői hiányosságokat (ld. ABS, ESP és társai)

Tudom közhely, hogy a körülményeknek megfelelő sebesség használata, de valóban ez a varázsige, és nem az, hogy milyen a gumi, vagy éppen az autó.

Szerkesztve: 2021. 02. 06., szo – 17:44

Nézzük azt, Magyarországon mikor kezdték a képünkbe tolni a téli gumikat? Előtte nem is volt, mégis élünk még. Ha mindent elhiszünk, amit elénk raknak, akkor naponta 10 dobozból ehetnénk a gyógyszereket meg a vitaminokat.

+1 Sok országban azt sem tudják mi az a téli/nyári gumi. Még USA-ban is vannak államok, ahol alig lehet venni évszak specifikus gumit, ismerősnek netről kellett rendelnie.

Inkább cserélni kell gyakrabban a gumit, az sokkal fontosabb mint hogy négyévszakos vagy téli/nyári gumit váltogatsz. Volt teszt ahol néhány éves használt téli/nyári gumikat hasonlítottak új négyévszakos gumikhoz. A használt téli/nyárik szinte mindenben alulteljesítettek. Tehát inkább 3-4 évente négyévszakos csere, mint 5-7 évig kihúzni valami márkás évszaknak megfelelő gumival. Egyébként nem tudom ki hol cserél gumit, de például környékemen 12e Ft alatt sehol nem cserélnek egy garnitúrát.

USA-ban vannak a legnagyobb teljesítményű autók, hozzájuk képest Európa "ma kezdte", mégsem szórakoznak téli/nyári gumival.
Ráadásul náluk már ezer éve így van, mikor még Magyarországon a Wartburgok, Trabantok, Ladák, majd később Suzukik szaladgáltak. Ők akkor is 2 tonnás, 3-8 literes benzines autókkal furikáztak.

https://en.wikipedia.org/wiki/Transportation_safety_in_the_United_States

Elvileg itt hasonlítják a többi országhoz km alapján is.

Annyit tudni kell USA-ról, hogy sok mindenben más mint Európa (- negatív, + pozitív dolog):
- jogosítvány megszerzésének feltétele egy gyakorlatilag vicc vizsga
- nincsen jobbra tartási kötelezettség és ez igen kaotikus állapotokat (és ebből fakadó baleseteket szül)
- nincsen jobbkéz szabály, aki előbb ér oda a kereszteződéshez az mehet (kivétel talán az iskolabusz esetén van), ami szintén balesetveszélyes
- pirosnál jobbra lehet kanyarodni kis ívben
- sok államban nincsen műszaki vizsga, gyakorlatilag bármilyen állapotú jármű közlekedhet, amíg a seriff meg nem lát valami rendelleneset az autón és ki nem vesz a forgalomból
- a nem olyan régen még agyonsztárolt >=2 tonnás pickup-ok nem túl biztonságosak*, ha valami rigid dologgal ütköznek -> A legtöbb simán összerogy és meghalsz benne vagy a gyűrődési zóna hiánya miatt kiszakadnak a szerveid. Az új SUV-ok viszont nagyon biztonságosak.
+ alacsonyabbak a sebességhatárok, mint Európában

* Nem véletlenül nem teszteltek régen pickup-okat törésre.
Lásd:
https://www.euroncap.com/en/results/nissan/navara/15768
https://www.euroncap.com/en/results/ford/ranger/15759
Vagy régebbről (Ford F150)
https://www.youtube.com/watch?v=Ix-JjIRWOBU

Az utolsó ezüst pickup a letaposott / sötétre fagyott tetejű lejtőn csúszott. Igen, a hólánc jégen nem segít.

De a kommentem nem erről szólt, hanem arról, hogy ha valaki nem tesz fel téli gumit, mert mondjuk nincs ilyen termék vagy csak nem szereti a macerát vagy mindegy, de havas helyre megy, akkor a gumigarnitúra cserénél sokkal olcsóbb és gyorsabb egy adag hóláncot betenni a csomagtartóba / platóra.

Mert a jégen csúszástól függetlenül nem rossz ötlet hóláncot vinni olyan helyre, ahol simán lehet friss hó. Abba azért jobban kapaszkodik, mint a gumi. És mielőtt valaki félreérti: nem azt gondolom, hogy a hólánc a havon sose csúszik meg.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Szerkesztve: 2021. 02. 07., v – 17:23

Négyévszakost használok kizárólag. Mást nem is kapni az USA-ban szinte.

Dedikált nyárit vagy télit általában rendelni kell mert kevesen váltogatnak évszak szerint. Viszont a szöges gumi aránylag elterjedt a havas területeken.

Szerk. egyébként az sem egyértelmű ki mit ért a négyévszakos gumin. Mert van all-season és all-weather gumi, a kettő nem ugyanaz. Utóbbi olyan téligumi ami egész évben használható.

"Everything fails, all the time."

Négyévszakos (Michelin CrossClimate+). Se nyáron, se télen nem volt még probléma a tapadással és mentünk már vele hóban, jeges úton és vízátfolyáson is.

Szerkesztve: 2021. 02. 06., szo – 21:18

Nyáron - nyári gumi - alu felnin.

Télen - téli gumi - vasfelnivel , de csak ha hó várható január, február.

magam cserélem.

Én eléggé intenzíven vezetek, sokáig Continental Premiumcontact volt a favorit - de 1 éve vettem Hankook Ventus prime-ot nagyon jó nem csúszik még nedves talajon sem és hidegben nem keményedik be - olyan gumi keverék - ez nem a reklám szöveg.. 

Most téli van rajta - Michelin Alpine  januárban raktam fel, amikor lesett az első hópehely - tényleg csak hóra jó, nedves úton nagyon csúszik - érzem, hogy dolgozik az ABS, ESP.

Ma is 10 fok körül volt és nedves út - volt pár necces kanyarom...

For Whites Only meeting room!

Szerkesztve: 2021. 02. 07., v – 00:33

Ennél a kérdésnél nem érdekes a pár 10e Ft, amit nyerhetek a spórolással, amikor az autóban ül az egész család.

A "télen téli - nyáron nyári" vs négyévszakosból szerintem a tesztek alapján is a "télen téli - nyáron nyári" a jobban teljesítő, abból is bizonyos prémium változatok. Ahogy olvasgattam annak idején a teszteket, méterekben mérhető a féktávolság bizonyos körülmények között. A szezonális és négyévszakos gumik között is, és egy átlagos középkategóriás és a megfelelő prémium kategóriás gumit között is.

Oké, hogy a négyévszakossal spórolnék (akkor, ha nincs baleset belőle), de gondolom hamarabb is kellene újat venni, tehát nem is annyira egyértelmű ez.

Ami mindenre jó, az gyanús eleve. Nem is tűnik (nekem) logikusnak, hogy egy jeges csúszós aszfaltra ugyanaz a gumi és ugyanaz a gumi profil megfelelő lehet, mint egy forró 60 fokos aszfaltra.

Az a gond, hogy a tesztek túlnyomó része nem megfelelő, mert a télit téli körülmények között tesztelik, a nyárit nyári körülmények között. Ezenkívül nagyon kevés a teszt. Való életben van nedves és száraz út, ezt többféle hőmérsékleten kellene tesztelni, valamint hidegben a havasat is.

Az elmúlt években itthon például nem is volt igazán tél, a téli gumi hidegben és hóba teljesít jobban, más esetben nem. Tavaly tél nagyon száraz volt például, az utak is ritkán voltak nedvesek. Idén általában nedvesek/nyálkásak az utak, de nincs hideg.

Ezenkívül a téli guminál is van télibb gumi, nyárinál is van nyáribb gumi, gondolj például a Forma1-re. Nem olyanok a gumik, hogy téli vagy nyári: különböző paramétereik vannak, amik más-más körülmények között jobbak. A kettő között vannak mindenféle átmenetek, mind anyagban, mint mintázatban.

Egy ide kapcsolódó kérdés lehet: Mi a véleményetek a "gázzal" (nitrogén?) vs levegővel töltött gumikról? Van a "gáz"-nak értelme?

Repuloket szeretik nitrogennel tolteni. Amikor meg kell szakitani a felszallast, es hirtelen a tobb tonnas gep teljes mozgasi energiat eldisszipalja a fek, akkor megnyugtatobb, ha legalabb a gumin belul nincs oxigen.

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

A leengedést nem teljes leengedésként kell érteni, mindössze annyi, hogy ne legyen az üzemi nyomásra felfújva. Vittem már repülőn kerékpár, összesen három alkalommal, és különösebben nem foglalkoztam vele, hogy a kerék tökig le legyen engedve, ha jól rémlik, az utolsó alkalommal egyáltalán nem is engedtem ki levegőt a kerékből, mert nem gondoltam rá az összecsomagoláskor (az rövidebb út volt, Berlin-Budapest), semmi baja nem lett a guminak.

Nyáron téli, télen nyári... Just for fun :D

"Sose a gép a hülye."

Télen téli, nyáron nyári. Mondjuk ennek a fő oka az villanyos módban nyáron a télivel érezhetően leugrik a hatótáv, illetve sokkal zajosabb. Négyévszakosban is gondolkodtam, de mivel télen is járkálunk túrázni hegyekbe, illetve van gyerkőc is, nem kockáztatok. Két felniszett, otthon fél óra alatt átrakom a másikat ha kell, ennyi belefér az életembe.

Végre megint egy téma, amihez mindenki is ért! :D

trey @ gépház

Szerkesztve: 2021. 02. 07., v – 11:08

Eddig télen téli nyáron nyári. De most novemberben úgy döntöttem, hogy mivel úgyse megyünk sehová, meg az idén nem is lesz hó :D, nem cseréltem le. Nincs plusz felnim. Szóval gumicsere, nem kerék csere lenne. Eddig bejött. Ha minden igaz a jövő héten lehetne szívás, de ha tényleg komoly és megmaradó hó lesz, akkor azon a pár napon nem ülök autóba.

Mióta saját kocsim van (2008), mindig az évszaknak megfelelő gumit vettem, és abból is a legjobbat, erre nem sajnálom a lóvét. Erre évente 2*5'000- Ft volt a csere (centírozással együtt).

2019-ben lecseréltem, ezt alufelnivel adták, emiatt és a szélesebb/nagyobb felni miatt már évente 2*10'000- Ft a gumis költsége.

Viszont én is látom az időjárás változását, ezért már most afelé hajlok, hogy ha elkopik a két új szettem (eddig mentem 16e Km-t a két szettel), akkor nagy eséllyel 4 évszakosra fogok váltani. Ezt erősíti az is, hogy a covid miatt sokkal kevesebbet kocsikázok (home office), és várhatóan ez a jövőben is így fog maradni.

A négy évszakos guminál elvileg megspórolok évi 20e Ft-ot, de néha csak illik elvinni egy centírozásra, szóval a spórolás inkább abban rejlik, hogy két szett gumi helyett csak egyet kell vennem mondjuk 5-6 évente.

Szerkesztve: 2021. 02. 08., h – 09:16

Előzmények:

Nagyon régen nem volt kérdés, mert egy fajta gumi volt.
Később a téli-nyárinál már lehetett a csak nyári és a téli-nyári között választani. Nem kérdés, hogy az utóbbi volt általában a jobb választás.
Majd bejött a négy évszakos gumi, az egy kicsit megbolondította a helyzetet, de annyival rosszabb volt télen, mint a téliek, nyáron meg mint a nyáriak, hogy tényleg csak a spórolás miatt lehetett jobb választás.

Aztán gondolt egyet a Michelin és kijött egy olyan négy évszakossal, ami már télen is elég közel volt a prémium téliekhez és nyáron is a nyáriakhoz. Ezután 1-2 év lemaradással a többi prémium gumi gyártó is elkezdte gyártani az egyre jobb négy évszakosakat.
Ezen prémium gumik már a minőségi, adott évszakos gumiknál is jobban teljesítenek.

Biztonság:

Teljesen egyetértek azokkal, akik azt mondják, hogy a biztonság a legfontosabb, azon ne spóroljunk.
Azzal is egyetértek, hogy az adott évszaknak megfelelő gumit használva érhető el a legnagyobb biztonság.
Sokan azt felejtik el, hogy nem két évszakból áll az év (tél és nyár), hanem négyből, bejön a tavasz és az ősz is.
Télen a téli, nyáron a nyári a legjobb, kétségtelen, de tavasszal és ősszel szerintem meg a prémium négy évszakosok a legjobbak.
Nem ritka az egyik nap a 20 fok körüli hőmérséklet, másik nap meg a hideg, nyirkos idő.

Szóval aki cserélgeti a gumiját, az télen és nyáron a legjobb gumival közlekedik, tavasszal és ősszel pedig kompromisszumossal.
Aki meg prémium 4 évszakost használ, az meg ősszel és tavasszal közlekedik a lehető legjobb gumival, télen és nyáron pedig egy kicsit kompromisszumossal.

Gumi kopás, öregedés:

Négy évszakos gumit mondjuk egy adott vezetési szokással négy évig használsz. Ugyanezzel a vezetési szokással a téli-nyári gumit meg 8-10 évig. Anyagilag kb. ugyanott leszel, de szerintem a negyedik évtől már sokkal biztonságosabb lesz az 1-4 éves négy évszakos gumi, mint az 5-10 éves téli-nyári.

Nézd meg az alábbi hozzászólásomban levő tesztet, nagyon jó.

Viszont nyáron sokkal jobb a nyári gumi, főleg ha meleg nyarak következnek.

Én most először vettem négyévszakosat, sokkal hangosabb a nyárinál, emiatt sem tartanám meg nyárra. Akkor cserélem le, mikor megszűnnek a hideg nyálkás reggelek is.

Szerkesztve: 2021. 02. 08., h – 09:15

Én idén átálltam a télen négyévszakos, nyáron nyárira (ilyen opció sajnos nincs és egyéb sem)

https://www.tyrereviews.com/Article/Summer-All-Season-and-Winter-Tyres-…

Az a tanulság, hogy téli hóban jobb a négyévszakosnál, egyébként nem (száraz úton ilyen hőmérsékletnél még a nyári is jobb a télinél).

Ha mégis havas tél lenne, akkor veszek téli gumit is.

talán nem írta még senki: egypár éve már nem lehet mindenféle komponenst használni a gumikban, ami oda vezet, hogy egy 10 éve gyártott gumi anyaga még jó nem keményedett meg, de az újabb gumik 4-5 évesen, hiába 4-5-6mm-es és nem látszik rajta repedezés se, de meg van keményedve, lehet cserélni.

nincs aláírásom

Most így szummázva magamban néhány választ, felötlött bennem pár kérdés. Megkérdezném azoktól, akik azért cserélgetik a gumit, hogy az úton maradjanak a kanyarban, vagy megálljanak időben fékezéskor, hogy a kocsijuk lengéscsillapító és fék állapotáról van-e valamilyen képük? Vagy csak annyi, amennyit a szerelő mondott? (Nekem speciel amikor azt mondja egy szerelő ezekre, hogy "még jó", vagy "még megfelelő" az azt jelenti, hogy cserélni kell. Ezért is váltottam többször szerelőt, mert mind rámondta megnézés nélkül. Most évente egyszer soron kívül elmegyünk, felállunk padra és megrángatjuk a kocsit, látom a számokat és úgy beszélgetünk kell-e valamit csinálni. Így pl tudom, hogy mennyire szarok a csillapítóim elől, főleg a jobb.)

Mert ugye nagyrészt ezek is közrejátszanak abban, hogy a kocsi megálljon, vagy az úton maradjon.

(Néha olyan érzésem támad egy-egy válasz esetén, hogy az emberek mindig határon szoktak autózni, ezért kell a jobb gumi. Az meg már elég vad tempó. Pedig be kellene azért kalkulálni, hogy egy élesebb kanyarban elég egy kisebb úthiba és ha elmegy a fele tapadás az egyik tengelyen, a maradék már lehet nem tart fent.)

Mindegy, hány éves az autó (22), megcsináltatom a gyári előírás szerinti éves szervizt márkára specializálódott szervizben, akikről jókat írnak a neten, és aki a többféle alkatrész közül a gyári minőségűt választja. Ha valamire azt mondja, hogy elmegy egy-két évet még, akkor rábeszélem, hogy cserélje. Ha egyszer azt mondják a vizsgán, hogy valami még oké, de nem az igazi, akkor majd keresek másik szerelőt.

Amúgy meg nem autózom a határon (ez nem azt jelenti, hogy ha üres az út, egyenes, sima és belátható, akkor ne használnám ki, amit a szabály és a traffipax pontossága megenged, de nem száguldozom). A biztonságon nem spórolásnak szerintem az a legfontosabb része, hogy azt a 10 percet nem próbálod meg megspórolni, ami egy 1-2 órás úton a különbség a közlekedés és az eszetlen száguldás között.

Többet hordom a kocsit a szerelőhöz, mint magamat orvoshoz :-)

Ha már hallok valami nem oda illő hangot, ami eddig nem jelentkezett, általában napokon belül elviszem szerelőhöz, megnézetni. Ezzel már estem át a ló túloldalára is, korábban nagyon kopogott a kocsi hátulja, kicseréltettem a hátsó teleszkópokat, persze nem ez volt a baja, szóval mehettem megint. (ez az én hibám volt, mert nem hagytam a szerelőt diagnosztizálni)

az emberek mindig határon szoktak autózni

az esetek 99%-ban bőven a határ alatt autózom, de ritkán, amikor a helyzet is kiadja, megpróbálom a határokat feszegetni, hogy ne érjen meglepetés, ha a szituáció úgy hozza

Vredestein Quatrac5-ösöket használok. Nem kopog, nem csattog. Jégen kívül mindenen megáll vele az autó, ha odanyomom neki a féket. ;) Illetve egy évben csak kb 4000 km-t megyek, úh. a franc fog két készlet gumit fenntartani, főleg, h az 5-6 éves elavulást veszem alapul.

4 évszakost mind a 4 évszakban. Nem hajtok gyorsan, nem megyek pályára.

-fs-
Az olyan tárgyakat, amik képesek az mc futtatására, munkaeszköznek nevezzük.

Saját tapasztalat, hogy a téli - nyári váltás attól függ a kocsit mire használod. Nekem a céges kocsiba nagyon sok kilóméter megy minden évben, kell a jó tapadás télen, és nem árt ha a nyárit sem egy szezonra vesszük. De a saját kisautónkon, amivel 2e-t megyünk egy évben, atta egy közepes 4évszakos is kiváló. Szóval az igények határozzák meg hogy melyik a jobb. 

És a 4évszakosok közt is van különbség, melyik jobb esőben/hóban/nyáron/hangja. Ezek alapján is lehet válogatni.

Ha nem tudok valamit megkérdezem.... Komolyan!!! Csak a baj hogy mindig hülyeséget kérdezek :P De igyekszem ;)

kell a jó tapadás télen

A telet az időjárás definiálja, nem pedig a hónap.

Idén télen sokszor volt tavaszias idő, száraz aszfalt, amikor egy jobb négyévszakos gumi jobban muzsikál. Sőt, nedves úton is jobban muzsikál egy jobb négyévszakos, 6 fok fölött kifejezetten romlani kezd a téli tapadása, márpedig meglehetősen gyakran van melegebb idő az utóbbi teleken. Neked is ajánlom: https://www.tyrereviews.com/Article/Summer-All-Season-and-Winter-Tyres-…

Ha csak varosban maszkalsz, jo lehet a negyevszakos, en orszagutra, plane a Bakonyba biztos nem mernek olyannal menni.
Az meg szepen hangzik hogy 'majd a teli mintaba beletapad a ho, aztan jo lesz', de mi van ha -20 fokos szaraz Qrva hideg van? Ott kb olyan lesz mintha bakeliten csuszkalnal...

Good Year Vector for 4 season GEN2. Már a 2 sorozatot nyúzom, teljesen rendben van. Magyarországon egyre gyakoribb a seilyen-seolyan idő, ilyenkor kifejezetten előnyös a 4 évszakos.

> Sol omnibus lucet.

Szerkesztve: 2021. 02. 08., h – 19:31

Amikor megvettem a használt autómat (ismerőstől), kopogott a hátulja 90 felett, vettem új szettet. Tél következett, de azért rákérdeztem a szerelőmre, tavasszall csere új nyárira?

Azt mondta, ha nem versenyzek maradhat. Hozzáteszem keveset megyek (évi 2-5 ekm). Így lett, 9 év után cseréltem a szettet, mert már a levegőt is alig tartotta, és a felkeményedés miatt 

nagy sebességnél rezonált, és látszott már rajta a kor (felülete öregedni kezdett az oldalán, nem garázsos autó).  Valami szerb noname legolcsóbb gumi volt egyébként. 

Úgyhogy, most ment rá a legolcsóbb téli Hancook tavasszal (5 éve). Nekem nagyon bejött a télen-nyáron téli, pedig szeretem kis sebességnél határon hajtani kanyarban.

Csak gondoltam ilyen még nem volt, megosztom. Ja, 70 ekm azért csak összejött 2006 óta balesetmentesen, tehát nem érzem úgy, hogy kockáztatnék.

Ez általában így volt, de azért Erdély, aztán tovább tengerpart egyszer kétszer befigyelt nyáron, egyébként nem jött volna ki az 5 ekm/év.

Kedvencem a Bucsin-hágó volt mindig, volt hogy április végén szűz hóban nyomtam le (nem új, 5+ éves gumival) és nem volt gond.

De való igaz általában többet mentem városban... A morálról csak annyit, hogy volt, hogy varárnap délután hazajöttem Erdélyből, különösebb

stressz nélkül 550 km-t, másnap reggel megtettem Szegeden 6 km-t a munkahelyemre és kikészültem, b+, ilyen lassan nem lehet menni :))

Amikor sikeresen duplázza az ember a menetidőt a kerékpáros szintidőhöz képest autóval, hát... :)) 

Erdélybe még csak nyár közepén mentem, két ízben. Öt személlyel, rakott kocsival. Csak úgy röfögött a dízel, szépen tette a dolgát! :-)
Mivel azonban inkább nyugatra járunk, ha akarnám se hanyagolhatnám el a gumikat. Olaszországban kevesebbért is leveszik a rendszámot.

Normál közlekedésben lényeges a sofőr képzettsége illetve egyáltalán a fizikához való érzéke. Így viszonylag vacak gumival is elég jól el lehet lenni. Vészhelyzetben viszont mindez átértékelődik, olyankor sokat számít a gumi és a vas. Elég ha csak egy őz kiugrik eléd.

Téli gumi "nyáron":

- Március közepe volt, még téli gumival - már gondolkoztam, hogy le kéne cserélni, de két hete is 3-4 fok volt - és délben nagyon meleg lett:

temposan ;-) bementem körforgalomba - közepén ráfékeztem, kormány kitekerve - éreztem hogy csúszik a hátulja - de eléggé fura volt ez érzés - nem érzetem stabilnak - fék felenged gyors kormánymozdulat épp hogy ki tudtam jönni - majd érzem hogy dobálja a hátulja mintha létrán menne..

megálltam megnéztem: megnyúlt a gumi...

szóval ennyit a téli gumiról nyáron 

most is téli van rajta - jöttem a hétvégén haza S-kanyar kb. 60-al lehet bevenni - ha nem jönnek szembe 100 körül szoktam bevenni - most téli gumi stb. nem akartam nyúzni, 80-90-el vissza 3.-ba belementem fütyült egy kicsit..

 

Őz - az sokszor volt 1x elütöttem - de 4-5 nagy mentés biztosan volt..

amikor elütöttem azt nagyon sajnáltam - a kocsi le van sz..rva. Nappal vágták a fát erdőben motoros fűrésszel és megzavarták őket..

For Whites Only meeting room!

Szerintem gumitól is függ. A szerb noname 1-2 évig fütyült a legóvatosabb kanyarodáskor, pl. parkolo 90 fok,

ott azért meg kell állni a padkáig, tehát nem ezerrel...

A Hancook télit öt év alatt még nem sikerült fütyültetni, se télen se nyáron, pedig 27 éves az autóm 150 ekm-mel,

tehát egyre kevésbé kímélem, mert hamarabb eszi meg a rozsda, mint akár a motort, akár a futóművet széthajtsam...

Ja, ez onnan jön, hogy volt egy 32 éves Ford Escortom 20 éve, és hamarabb ette meg a rozsda mint széthajtottam volna

a motort és a futóművet (kíméltem én hülye) azután, amikor nem vizsgáztatták le a rozsda miatt (protekcióval sem),

nagyon megbántam.

A noname szerbbel az volt a legvadabb, hogy már kemény volt és rezonált nagy sebességnél,

nagy melegben, pályán 160-nál a rezonanciától, megrepedt a szélvédő, na mindjárt ment az lassabban is...

Ott egy kicsit megijedtem, valamiért a 70 eFT volt a fejemben mint szélvédőár, végül 17 eFT-ért cserélték

szállítással és szereléssel UV-sre (ez a nagyon halvány zöldes árnyalatú), ezt azért nyáron nem bánom (előtte full átlátszó volt,

ami nyáron erős napsütésben nagyon gáz). 

Szerkesztve: 2021. 02. 09., k – 11:46

Én téli - nyári párti vagyok, de van tapasztalat minddel.

Apámnak négy-évszakos gumijai vannak. Nem csúcs márka. Sikerült vészfékezni már vele többször is, ebből egyszer nagyon meglepett ráadásul kis sebességnél történt.
Hát ott bele kell kalkulálni, hogy a féktávon télen nagy különbség tud lenni hozzá téve azt is, hogy ez nem prémium márka volt. Eltudom képzelni, hogy az évi 8-10K Km-hez akár ez is jó lehet.

 

Nyári gumi dolgot nézve nekem a nyárim kb. plusz 2 fokig nagyon tapad még nedves aszfalton is.
Michelin Pilot Sport 3-am van még aminek nagyon jó a nedves tapadása. Valószínűleg ezért, de ez csak tipp.
Történt egyszer, hogy előttem jó erőset fékeztek a soroksárin mert hát sárgára váltott a lámpa. Ki kellett rántanom a busz sávba az autót mert a mögöttem jövő nem tudott volna megállni. De a belső sávban érkezőnek is fütyült a gumi rendesen pedig jóval távolabbról érkezett. Ez persze olyankor történt amikor egyik napról a másikra jött be a nedves nyirkos 2-3 fokos őszi idő.

A téliből egy Dunlop winter Sport-om van amit nagyon szeretek, mert tök jól viselkedik. Sok helyzetet megoldottam már vele, de egyszer tovább maradt fenn nyáron és okozott meglepetéseket.
Egyik évben hirtelen jött meg a jó idő és egy erős fékezésnél forró aszfalton úgy kente a gumit, hogy öröm volt nézni. 
Alapjába véve azt gondoltam, hogy a téli ugyan úgy használható nyáron mint a nyári gumi max kicsit gyorsabban kopik ami mondjuk 80-90%-ban szerintem igaz is.
Viszont van az a kevés helyzet ahol forró aszfalton nagyon elfogy az ereje a nyárihoz képest.
Az eset az M3-ason történt Budapest irányába Bug után, ahol van az enyhe balos kanyar majd az erős jobbos követi. Külsőben haladt a forgalom olyan 120Km/h körül, én a belsőben olyan olyan 140 Km/h-val majd érkezik jobbról előzve három betűs autó márka olyan kb. 170 Km/h-val, majd a kanyarban mondhatni nyomott egy satut mert előttem is voltak még a belső sávban.
Kb. 3 autó távolság lehetett közöttünk és az gondolom magamról, hogy még jók a reflexeim, de a kezem nem fért volna oda a két kocsi közzé. Új autó.. szinte 20K km a fékekben és 4 tárcsa fék.
Történt másik hasonló eset is, csak az M7-en melegebb úton a nyári simán megoldotta a helyzetet és ott még nagyobb is volt a sebességem.

Tanulság levonva! Azóta figyelek, hogy időben fenn legyen a megfelelő évszak! :) 

Télen nyáron télire szavaztam de ez nem egészen így van. Télen jó állapotú téli gumikat rakok fel, míg nyáron elhasznált téli gumikat, amik télen már kifutották magukat, és egy két nyári szezon után dobom el őket állapottól függően.

The worst or stupidest ideas are always the most popular.

Már csak azért is cserélgetem, mert az alufelnit jobban féltem a hóban nem látszódó terepakadályoktól.

A másik, hogy cserekor át lehet ellenőrizni a fékket, kerékagyat, rugót, gátlót stb. és még idejében észrevehető bármilyen hiba, mielőtt még komplett futómű csere kellene egy repedt rugó miatt.

openSUSE Leap 15

- Visszajelez, ha nem törik le róla a kopásjelző. Nemrég cseréltem egyet ismerősnek, épp kerékcserénél vettem észre, hoyg a tárcsa 2 oldala asszimetrikusan kopott, és amúgy is már semmi nincs a betéteken, és le voltak tördelve a kopásjelzők róla. 

- Ha hallod, akkor már gatya.

- Mérik és szar, akkor bukta a vizsga. Vontathatod el szarvízbe, ahol jobb esetben csak egy hetet kell rá várni.

- Tört / nem tört, nem biztos, hogy érzed. De látod előre, ha mondjuk el van rohadva, vagy repedt és nem egy csücskös kanyarban szakad ki alólad minden. 

openSUSE Leap 15

Én például, mert tudom hogy semmi baja. Még sosem bukott egy autóm se. Ha gond van azt érezni/látni az autón, műszakin hatalmas a tűréshatár, gyakorlatilag csak a roncsok nem mennek át. Olyan autó átment műszakin, amin valami 60%-os volt a fékhatás, mert még az is megengedett. Ha műszakin nem megy át az autó az már életveszélyes vagy levágták a katalizátorát (amit egyébként jelez a ECU, check engine - catalyst efficiency below threshold, amit a lambdaszondák érzékelnek). Ha mondjuk nem vettél észre egy izzót, hogy kiégett (például helyzetjelző) nem világít, akkor azt helyben kicserélik/kicserélheted (a legtöbb vizsgaállomás szerviz is) vagy azt mondják majd cseréld ki. Nekik is érdekük, hogy legközelebb is náluk vizsgáztasd az autót, ez gyakorlatilag ingyen pénz. Ha pedig egy ellenőrzés jönne, akkor most égett ki..

Fékhatás 50%-nál még jó, amennyiben mind2 oldal 50% felett van, 30% eltérésen belül. Ezt nem fogod érezni, csak gép mutatja meg, vagy ha kerékcserénél ránézel és látod, hogy be van állva a féknyereg, vagy behúzott kézivel is forog a dobfék.

Ugyanez igaz a lengéscsillapításra. és annál sem lehet észrevenni, ha csak nem 20%-os a csillapító, mert akkor már kopog (egy kb. 800 kg-os autón)

 

Akkor most hozom példának az enyémet. Menetstabilizátor, kipörgésgátló, ABS. A menetstab miatt nem lehetett észrevenni, hogy a bal hátsó gátló elment nyaralni, mert a úgy ellendolgozott neki az elektronika, hogy nem perdült meg menet közben. Csak észrevettem, hogy az olaj kifolyt a gátlóból. és igen, én nem hordom be a szervizbe, mert nincs időm arra, hogy majd egy hónap múlva időpont és hagyjam ott egy hétre, azért, hogy egy 5 perces mérést megcsináljanak, amit szemmel is látok. 

openSUSE Leap 15

Hidd el, 50%-ot érzel :) Behúzott kézifékkel pedig nem feltétlen forog, mert az csak a bowden állításától függ. Max akkor veszed észre, ha egy meredekebb emelkedőn visszagurul. Ahogy teljesen jó dobfék esetén is lehet, hogy nem fog a rögzítő fék, mert a bowdenek lazák.

ABS-es verda, hátul dobfék. Fenthagyták az egyik oldalon szerelés után a fékcső szorítót. Ott nem volt valami nagy fékhatás azon az oldalon, az ABS ellendolgozott neki, nem lehetett észrevenni mérés nélkül, hogy gond van és mivel faszán betámasztotta a szagember a lengőkarra a szerszámot, menetközben nem esett le, hogy zörögjön. Annyit meg éppen át tudott dolgozni azon a csövön a rendszer, hogy hibát nem dobott rá, csak megbukott műszakin. 

openSUSE Leap 15

Jah. Így jött ezzel a hibával hozzám a gazda, hogy most volt szerviz, és megbukott így is, mi lehet. Lekaptam a kereket, megláttam, behugyoztam a röhögéstől, majd levéve visszament a műszakiállomásra és meg is kapta a műszakit. Utána azért cseréltem rajta fékcsövet, mert biztos, ami ziher. 

openSUSE Leap 15

Igen, apámnak is így megy. Elkér szerelő +20-30e Ft-ot számla nélkül, hogy "levizsgáztassa" az autót, majd másnap hozza. Elmondom mit csinálnak: elviszik a műhelyükbe, kérnek időpontot vizsgára, aznap áll az autó egész nap (érted, mert szeretjük hinni, hogy dolgozik rajta), másnap elviszik vizsgára és visszahozzák. Ezért az ~1 óra "munkáért" kérik el a pénzt. Ráadásul sokszor még mondják, hát ez nem megy így át a vizsgán, ezt és ezt kell cserélni. Aztán mivel telefonon hív fel még ellenőrizni sem tudod (vagy rátenni egy matricát), hogy rossz volt-e vagy kicserélte-e egyáltalán. Persze megmérte a fagyálló fagyáspontját, meg cserélt benne blinker fluidot is, stb...

Egy darabig én is "vitettem" autót vizsgára, de amikor a környéken kellett járnom egész nap, láttam ott állt az autó ugyanazon a helyen egész nap (a műhely udvarán), nem csináltak vele semmit.

Sajnos ezt szinte minden szerviz eljátssza. Vezérlés csere egész nap csak egy márkára szakosodott szervizben.. Még nincs kész az autó.. miközben ott állok telefonnal a kezemben és látom, hogy készen van. Integetek nekik, ja hogy az az autó (!!!), az készen van, lehet fizetni a kasszánál. Szerintem 1 óránál nem volt hosszabb művelet. Ráadásul ott is csak a vízpumpát tudod egyszerűen ellenőrizni és csak reménykedhetsz benne, hogy tényleg cserélték vezérlést. Mert ugye ott állni nem engednek a szervizben a munka közben. Vagy el kell menned vagy elviszik autót vagy kint kell várni a váróban. Arról nem is beszélve, hogy hozott alkatrészt nem építenek be, mert akkor látszódna hogy kb 20-25e Ft + áfa / óradíjon dolgoznak. Ugyanis mutogatják, hogy ennyibe kerül UNIX-nál, ahol boldog-boldogtalan 40-50% kedvezményt kap a listaárból. Egy szervizt sem találtam, aki gyári vezérlést berakott volna régi autómba (mert azt nem tudják megvenni UNIX-tól/Bárdi-tól), én viszont tudtam volna venni egy cégtől (Koreauto). A hivatalos márkaszerviz pedig régi autóban majdnem annyiért cserél vezérlést, mint az autó ára.

Azért ne mond nekem, hogy soha semmi csinalni való nincs az autón. Ha más nem, folyadék és szűrő cseréket meg lehet akkor csinalni, meg a klímát kipucolni, ellenőrizni.

Mikor viszem így a kocsit, akkor ezeket megcsinaljak, plusz általános átnézés, plusz futóműállítás, meg ha esetleg szükséges még valami (most legutóbb még féktárcsát meg betéteket kellett cserélni).

Ez az egész autoszerelő téma nagyon bizalmi kérdés. Vagy van jó a környékeden vagy nincs, vagy megbízol benne vagy sem. Ahová én járok, ott lehet vinni alkatrészt is, nekik hótmindegy, mert ők tisztán az óradíjukból élnek. Ha ők is veszik az alkatrészt, arról külön odaadják a számlát (és nem az unix listaárat számolják fel). igaz, nem is 5e forint az óradíjuk (ja, arról is mindig adnak számlát, mondtam régebben, hogy nekem nem kell, de mondták, hogy mindig csinalnak, náluk mindenki legalába is van bejelentve stb).

Ahová én járok, ott lehet vinni alkatrészt is, nekik hótmindegy, mert ők tisztán az óradíjukból élnek. Ha ők is veszik az alkatrészt, arról külön odaadják a számlát (és nem az unix listaárat számolják fel). igaz, nem is 5e forint az óradíjuk.

Ez melyik szerviz? Budapesten van (tőlem mondjuk akár a környékén is lehet)? Privátban is jöhet, ha gondolod..

Én egyet se találtam itt Budapesten és főnököm is ilyet keres.