Internetkapcsolat véletlenszerűen megszakad, UPC modem, OPNsense VM logolás?

Van egy elég általános hibajelenségem. Az utóbbi napokban egyre sűrűbben előfordul, nincs internetkapcsolat. Teljesen véletlenszerűen fordul elő. Eddig semmi különös nincs benne. Viszont nem tudom a hibaforrást azonosítani. UPC modem bridge módban van. Előfordult már, hogy magába fordult és csak a ki/bekapcs segített rajta de a kb 4 éves pályafutása alatt annyira nem volt ez gyakori.

OPNsense 18.1.11 verziót használom ami VM-ként fut.( Egy 4 portos hálókártyából kapott 2 portot.) Igazából keresgéltem benne, hogy hátha látszódik valami, de nem tudom mit keressek. A traffic grafikonon megtudom nézni, hogy mikor történik a szakadás, de egyebet nem tudtam kideríteni. Ehhez kapcsolódik az első kérdésem. Melyik az a log, amit probléma esetén nézegetni kell?

Annyiszor előfordult az eset, hogy volt alkalmam tesztelgetni. Tehát amikor bekövetkezik egy ilyen "no internet" felirat a hálózati ikonom felett akkor:
1. A belső hálózat hibátlanul működik. Az OPNsense elérhető és ha újraindítom, akkor sem oldódik meg a probléma. Szóval szerintem ez rendben van.
2. Kábelmodem újraindítása után helyreáll. De a visszajelző ledek alapján minden oké a működésével.
3. Ha a WAN <-> kábelmodem összekötő kábelt kihúzom, majd vissza, akkor szintén meggyógyul.
4. Utóbbi gyanúsnak tűnt, ezért indítottam egy ping-et, és mozgattam a kábelt, meg a csatlakozó részt ami a modembe megy. Sok-sok csomagon át, de csak egyet dobott el...

Most arra jutottam, hogy lehet a kábel döglött meg.. Ma délután kicserélem, de ilyet még nem tapasztaltam. Fizikailag nincs inzultálva ott semmi. Ha ez most nem jön be és tévedek, akkor
nem tudom mi lehet a baja? Van valami ötletetek.

Hozzászólások

Hali!

A upc kábelmodemen néznék azért egy jelszintet... simán lehet, hogy változott (elég egy eldurrant osztó, változó hálózat... stb) és határértékre került az eszköz.

Üdv:
Feri

A kábelmodem a standard 192.168.100.1-es címen érhető el úgy egyáltalán. Mivel bridge módban van így ő nem kap IP-t. A OPNsense a hiba pillanatában még tartja a WAN interface-en kapott UPC címet. De volt 1 olyan eset amikor lejárt a lease time és olyankor semmi nem volt. route tablat nem néztem akkor amikor produkálta a jelenséget. Sajnos teljesen hektikus. Ma hajnal 1:45-kor volt utoljára, előtte meg 2 napja kb...

Amikor ránézek az OPNsense felületére ESXI alól akkor a virtuális monitoron teleszórja a képernyőt ezzel a felirattal: vmx1 watchdog timeout on queue 0

Hali!

Nem állítom, hogy nem lehet kábelmodem hiba (mert mindenféle misztikus hibát láttam már pályafutásom alatt), de viszonylag ritka az az eset emikor egy kivülről elveszített szinkron elérhetetlenné tette volna a modemet "belülről". Így elméletileg elengedhető a jelszint hiba, mint forrás...... elméletileg.

Üdv:
Feri

Kapd szét a dobozt hogy van-e benne felpukkadt kondi és/vagy cserélj tápot..

"kb 4 éves pályafutása alatt"
A 4év a modemnek is 4év...

"indítottam egy ping-et, és mozgattam a kábelt, meg a csatlakozó részt ami a modembe megy. Sok-sok csomagon át, de csak egyet dobott el..."
Ilyen kis távon UTP-nél az 1db ping elvesztése is sok, bármilyen idő intervallumon. Lehet hogy sz@r a kábel... ;)
Vezeték nélküli kapcsolatokban lehet arról beszélni, hogy "csak x ping veszett el, még tök jó".

---
"A megoldásra kell koncentrálni nem a problémára."

"Melyik az a log, amit probléma esetén nézegetni kell?"
- Opnsense-ben gondolom ugyanugy /var/log alatt lesznek a logok, meg van dmesg ami segithet.
- esxi logokat is megneznem
- illetve modemben is talan van log amit meg lehet nezni (utolag is ha nem indul ujra a modem)

"3. Ha a WAN <-> kábelmodem összekötő kábelt kihúzom, majd vissza, akkor szintén meggyógyul. "
Ha ennyitol megoldodik akkor nehezen hiszem hogy magaban a modemben komoly gond lenne, inkabb kabel, esetleg arp bejegyzes vagy dhcp lease nem (jol) ujul meg (dhcp-nek logokban csak lenne valami nyoma, masnem annyi hogy akkor akarta megujitani vagy elozohoz kepest idoszeru lett volna mikor megszakadt, arp hibat mar macerasabb kideriteni)?

"4. Utóbbi gyanúsnak tűnt, ezért indítottam egy ping-et, és mozgattam a kábelt, meg a csatlakozó részt ami a modembe megy. Sok-sok csomagon át, de csak egyet dobott el..."
Ahogy fentebb is irtak sima lanon 1 ping veszteseg is gyanus mar, futtasd szukebb intervallummal (ping -n -i 0.1), illetve interface counterekben nem latszik dropped packet?

"Most arra jutottam, hogy lehet a kábel döglött meg.. Ma délután kicserélem, de ilyet még nem tapasztaltam. Fizikailag nincs inzultálva ott semmi."
Nem jellemzo de elofordulhat ilyen kabelhibabol meg kontakt hibabol is, csatlakozokat is erdemes megnezni nincs-e eloxidalva vagy tulzottan elhajolva es igy lehet nehezen erintkezik.

Tegnap még nem változtattam semmit. Gondoltam várok egy napot megnézem mi lesz és megint megcsinálta. Ezúttal 0:52-kor hirtelen megszűnt a kapcsolat az opnsense és a kábelmodem között. Az opnsense wan interface reggel még tartotta az IP-t. Belső háló kitűnően üzemel. Minden gép elérhető, elvileg minden oké...gyakorlatilag meg nincs net. Kihúztam a modem-opnsense hálókábelt, majd vissza és meggyógyult...

Ma mindenképp lecserélem a kábelt. Lehet, hogy az lesz a hibaforrás, de azért kételkedtem eddig, mert kb fél éve vettem cat6 SFTP és elég masszívnak tűnik. Meg igazából nincs ez nagyon mozgatva.

Délután kipróbálom ezt a ping beállítást is...Meg szétkapom az egészet aztán megnézem, hogy az eszköz csatlakozóknál mi a helyzet.

Megnéztem a csatlakozókat, nincs oxidáció. Szép tiszta élénk színű a réz érintkező. A kábelt kicseréltem. Erre nem sokkal később megint eldobta magát...

Ja, és ESXI (6.7) logban találtam egy ilyet:

2018-07-11T18:35:15.413Z: [netCorrelator] 957393239728us: [vob.net.pg.uplink.transition.down] Uplink: vmnic1 is down. Affected portgroup: WAN. 0 uplinks up. Failed criteria: 128
2018-07-11T18:35:15.413Z: [netCorrelator] 957393239735us: [vob.net.pg.uplink.transition.down] Uplink: vmnic1 is down. Affected portgroup: WAN. 0 uplinks up. Failed criteria: 128
2018-07-11T18:35:15.413Z: [netCorrelator] 957393239776us: [vob.net.vmnic.linkstate.down] vmnic vmnic1 linkstate down
2018-07-11T18:35:17.002Z: [netCorrelator] 957394829088us: [esx.problem.net.connectivity.lost] Lost network connectivity on virtual switch "WAN". Physical NIC vmnic1 is down. Affected port groups: "WAN", "WAN"
2018-07-11T18:35:49.562Z: [netCorrelator] 957427389043us: [vob.net.vmnic.linkstate.up] vmnic vmnic1 linkstate up
2018-07-11T18:35:49.664Z: [netCorrelator] 957427491152us: [vob.net.pg.uplink.transition.up] Uplink:vmnic1 is up. Affected portgroup: WAN. 0 uplinks up
2018-07-11T18:35:49.664Z: [netCorrelator] 957427491159us: [vob.net.pg.uplink.transition.up] Uplink:vmnic1 is up. Affected portgroup: WAN. 1 uplinks up
2018-07-11T18:35:51.002Z: [netCorrelator] 957428829111us: [esx.clear.net.connectivity.restored] Network connectivity restored on virtual switch "WAN", portgroups: "WAN". Physical NIC vmnic1 is up
2018-07-11T18:42:19.666Z: [netCorrelator] 957817492685us: [vob.net.pg.uplink.transition.up] Uplink:vmnic1 is up. Affected portgroup: WAN. 1 uplinks up
2018-07-11T18:42:19.666Z: [netCorrelator] 957817492736us: [vob.net.pg.uplink.transition.up] Uplink:vmnic1 is up. Affected portgroup: WAN. 1 uplinks up
2018-07-11T18:42:19.666Z: [netCorrelator] 957817492768us: [vob.net.pg.uplink.transition.up] Uplink:vmnic1 is up. Affected portgroup: WAN. 1 uplinks up
2018-07-11T18:42:19.666Z: [netCorrelator] 957817492797us: [vob.net.pg.uplink.transition.up] Uplink:vmnic1 is up. Affected portgroup: WAN. 1 uplinks up
2018-07-11T18:42:19.666Z: [netCorrelator] 957817493183us: [vob.net.pg.uplink.transition.up] Uplink:vmnic1 is up. Affected portgroup: WAN. 1 uplinks up
2018-07-11T18:42:19.666Z: [netCorrelator] 957817493216us: [vob.net.pg.uplink.transition.up] Uplink:vmnic1 is up. Affected portgroup: WAN. 1 uplinks up
2018-07-11T18:42:19.666Z: [netCorrelator] 957817493241us: [vob.net.pg.uplink.transition.up] Uplink:vmnic1 is up. Affected portgroup: WAN. 1 uplinks up
2018-07-11T18:42:21.002Z: [netCorrelator] 957818829284us: [esx.clear.net.connectivity.restored] Network connectivity restored on virtual switch "WAN", portgroups: "WAN", "WAN", "WAN", "WAN", "WAN", "WAN", "WAN". Physical NIC vmnic1 is up

Milyen alaplap ez? Nekem hasonlo a hibajelenseg. Nem jottem ra mi a hiba. Ugyan ugy random nincs internet, de viszont a tobbi gep ami wifin csatlakozik a modem/router eszkozre azoknal nincs ilyen problema.
Ha ilyenkor letiltod es engedelyezed a halokartyat vissza jon a kapcsolat?

Nekem egy Asrock H97 alaplap.

Ha kihúzod a WAN kábelt, majd vissza és attól meggyógyul, akkor a szolgáltató is biztosan látja. Innentől kezdve nincs értelme otthon tákolni. Bejelented és kivizsgálják. Jó esetben moden csere, rossz esetben hálózati hiba, aminek a javtása tovább is tarthat.

Hmmm. Nekem ma delelott tutn el a gepem a netrol. Hazaertem, restartoltam, upc modem kikapcs, fel perc, bekapcs, vegre helyrejott
De nezem, 192.168.0.10 ip cimet kaptam.

A kurva modem atallt magatol router uzemmodba :( Vagy a UPC frissitett valamit stikaban vagy nem tudom, mi tortent, de eleg ideges vagyok :(

Semmilyen config nem tunt el, wifi is ok meg minden, de akkor is eleg zavaro, hogy esetleg az UPC ugy dont, hogy kicsit atalitja router modra ezt a gagyi szart. Vagy tenyleg misztikus jelenseg volt es a modem meghulyult. Nem tudom eldonteni :(

--
http://www.micros~1
Rekurzió: lásd rekurzió.

UPC küldte ma a szerelőt. Aki eleve egy új modemmel a hóna alatt jött be. Nem is volt kérdés, hogy a régi Ubee modem megy és Connect Box lesz helyette... Állítólag most nagy generál van a 13. kerületi infrastruktúrában... Emiatt is előfordulnak kimaradások. De a diagnózis az volt, hogy Ubee már öreg, helyette a friss ropogós Box kell nekem amivel nem lesz hiba és nem is kell újraindítgatni... Örök élet ingyen sör! De ha mégis újra kell indítani akkor kb 5 perc kell neki a feltámadáshoz.
Szkeptikus vagyok. Meglátjuk mi lesz.

Valahol egyetértek... Sőt a paranoid énem azt mondja, direkt csinálják a hibákat ezekkel a régi modemekkel, hogy mindenkinél le legyen cserélve. Persze felmerülhet a kérdés, hogy mi okuk van erre? Nem tudom...lehet egyszerűbb ezeket managelni a központból...Vagy nem akarnak ezekkel bajlódni. Esetleg nem támogatják az új DOCSIS szabványt...

A szerelő egyébként egy tök normális jó fej srác volt. Most minek birkózzak vele feleslegesen? Neki kiadták a ticketet erre a címre, adtak neki egy modemet, hogy cserélje ki. Ha most ellenkezek, hogy másik kell az új időpont, megint elkérni azt a napot home officba... Addig is a hiba maradt volna. Inkább a gyors megoldás reményében optimistán álltam hozzá, hogy ez is lehet jó. Leszámítva a 2 tonna biztonsági hibát amit tartalmaz az új box... Most teszt időszak. Ha újra probléma van akkor meg lesznek találva... ;)

Aztán a szerelő széttárhatja a karját, hogy sajnos csak ez van raktáron, a régiek már kifutottak, elfogytak. És ha te is olyan részen laksz, ahol a UPC szolgáltat csak szélessávú netet, akkor egy rövid, a fogaid közt kisziszegett néma kurvaanyázás után beengeded a szerelőt, hogy letegye a cép fehér dobozkát. ;)

Apró probléma, hogy a szolgáltatói eszköz ügyfál oldali kivezetéséig a szolgáltatóé a rendszer, ergo ha cserélni akarja, akkor abba az üf.-nek nem tudom, mennyi beleszólása van, de vélelmezem, hogy nem túl sok. Kér_het_ az üf. de ha a szerelőnek ki van adva, hogy az x tipust le _kell_ cserélnie adott hibajelenség esetén, akkor vagy cserél, vagy "a cseréhez az üf. nem járult hozzá"-val lezárja a jegyet.

Szerintem a modem csere teljesen jogos, mármint szolgáltatói oldalon. Te kértél egy szolgáltatást aminek van egy SLA-ja, ő pedig ezt úgy vállaja hogy az általa adott modem/router kivezetéséig az övé minden, Egyébként pedig ha valaki vesz egy gigabites csomagot és az otthoni "gigabites" routerével nem tudja kitekerni, akkor kinek a hibája? Nekem Zyxel USG routerem van, ami gigabites kártyával van (wan + 4xlan), de 1x megnéztem és max 160mbitet tud wan-lan irányba, így le is mondtam a 300mbites csomagot és helyett a 150-es lett ami nálunk 70-es garantáltal van eladva.

Annó szüleimnél is a szerelő még a fali kötést is kiszedte, mert az is csak rontja a jelet, szóval szerintem UPC ezt kivételsen jól csinálja, rájöttek hogy ezek a kis biszbasz dolgok azok ami miatt sokszor több 100 vagy 1000 ember telefonált, szóval vettek egy nagy levegőt, osztottak szoroztak és rájöttek hogy ez a legjobb ha mindent cserélnek mert akkor nő a szoltálatást minősége.

--
ESET és Synology hivatalos viszonteladó

Ott zavarnám ki hangos anyázás közepette a lakásból azt a "szerelőt" aki nekem a fali aljzatomat ki meri szedni.
Egyébként egy normális fali aljzat és egy normálisan megszerelt vagy gyári kábel nem okoz olyan nagy csillapítást amiből probléma lenne. Csak lusta nemtörődöm gyökér a "szerelők" nagy rásze és egyszerűbb a falból kilógó koaxra rányomni egy csatlakozót.

Hali!

Hidd el nem poénból szoktuk kiszedni... a modernnek titulált aljzatok is kb 3,5db-t csillapítanak... az egyáltalán nem biztos, hogy belefér. Főleg a visszirányt tudják megölni, ha egyáltalán van az aljzaton keresztül. Sokszor éppen azért nem visszirányos az aljzat, mert zavarszűrő szerepet is szánnak neki. Egyébként nem szó nélkül szoktam kiszedni. Volt meghíusult bekötésem, mert az ügyfél nem engedte kiszedni az aljzatot. Elmagyaráztam neki, hogy az aljzata nem alkalmas ehhez a rendszerhez... azt mondta akkor megoldja máshogy... na persze. Volt ahol kiszereltem az aljzatot, de a házigazda ott okoskodott, hogy majd hoz ausztriából olyat ami jó lesz... mondtam neki feleslegesen ne fáradjon... 2 nap múlva ott volt a hibalap: több csatornát nem lát a médiaboxon és sokszor szétesik a kép... felhívtam, hogy odamenjek-e kiszerelni az ausztriából beszerzett aljzatot vagy megoldja Ő :-)

Üdv:
Feri

A rendszerbe illeszkedő aljzat igenis tökéletesen el tudja látni a feladatát és nem okádék módon taknyolva van "kivitelezve" a modem bekötés!
Nem kell Ausztriába vándorolni működő aljzatért, nem egy megoldhatatlan probléma: Pl.: http://balintkft.unas.hu/spd/unas_998078/Prodax-Classic-Arcus-TV-Pab-c4…

Nem soros hálózathoz való, hanem csillagpontos aljzatot kell beszerelni, és akkor fog működni. Egyszerűen nem értem, hogy miért kell első körben ha kell ha nem az aljzatot piszkálni. Legyen meg minden betápnál az a minimális jelszint, amibe a 3-5dB várható többlet csillapítás még simán belefér!

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Hali!

Erről a jelenségről nem a szerelő tehet. A szerelőnek nem adnak mérlegelési lehetőséget. Teljesen mindegy, hogy tökéletesen működik-e a szolgáltatás, amennyiben érkezik utánam minőség ellenőr azonnal bukta van ha nincs kiszedve a fali aljzat... és az bizony a szerelőnek pénzbe kerül.

Üdv:
Feri

Az nem lehet kivitelezési "sztenderd" semmilyen cégnél, hogy bemegy a szerelő valahova, és szetbarmolja az infrastruktúrát, műanyagcsatornázik, kiszedi a falialjzatot és kilógatja a tyúkbelet, stsbtb, mert akkor az a cég ne szereljen inkább semmit!

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Hali!

Mint írtam soha nem szó nélkül ugrottam neki kibányászni az aljzatokat. A szerelési munkákat xyz kft/bt alkalmazottjaként végzem, a minőség ellenőr pedig a UPC saját embere... aki minden hibát behúz ugyanis azok után a UPC visszaszámláz az alvállalkozónak. Nem a szerelő találja ki a technológiát... amennyiben a UPC előírja, hogy ki KELL szedni az aljzatot akkor Én kiszedem, feltéve hogy rábólintasz. Amennyiben nem engeded akkor Én nem kötök be nálad és kész. Nem ördöngősség ez. Ettől függetlenül mocskos sok hiba forrása volt aljzat... hiába a rendszernek megfelelő paramérekkel rendelkező típus... egyszerűen olyan silány minőségűek, hogy lépten-nyomon csak a gond van velük, ez igaz a csillió forintos Merten aljzatra ugyanúgy, mint amin látszik, hogy egy vietnámi tutajon készült.

Üdv:
Feri

Mutatok neked olyan koax dugót, amit két kézzel is nehezen fogsz kirángatni a helyéről! Annál egyébként biztosan többet ér, mint amikor a fogalmatlan szaki nem a kábel keresztmetszetnek megfelelő f-et tekeri a kábelre és az érezhetően alig áll a helyén (ha már krimpelő nincs nála)...

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

A másik oldalon meg a szolgáltató, akinél ha majd reklamálsz, akkor szól hogy szerinte mi a hiba. UPC-s kimegy, kábelt kifejt, rámér, mixik. Fali csatlakozóval nem muxik. Add neked egy jegyzőkönyvet aztán ott maradsz a fali csatlakozóddal meg az igazaddal. Ezt a "hülyeséget" statisztikai alapon találták ki, nem azért hogy kiba***anak a userrel.

--
ESET és Synology hivatalos viszonteladó

A valóban bebizonyosodik, hogy a fali aljzat szar, akkor nyilván azt cserélni (és nem lebontani) kell! De csak ha valóban az a baj! A hibakeresés folyamata pedig nem ész nélkül történik. Te mit szólnál hozzá, ha lebontanák a drágán kivitelezett belső halozatodat, csak "azt úgy köll"-alapon? Odáig egyébként el se szoktak jutni, hogy muszeresen felmerjek a szakasz jóságát.

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Ezek után valamelyik érintett dobjon már fel 3-4 ábrát h. a koax-világban milyen csatlakozótípusokat szerelnek falba, melyik a sarlatán műve és melyik a szakszerű? Ha több eset lehetséges, akkor mik azok pontosan? Már csak azért, hogy legyen egyáltalán fogalma bárkinek is h. miről folyt ebben a szálban a vita! Képekkel illusztrálva!

A legnyomorultabb dolog egy lakásfelújításnál, mikor 2 szakember ugyanarról mond homlokegyenest eltérőt, és te játszod a kibaszott salamonkirályt h. kinek van épp igaza, mert mindkettő meggyőzően süketel a saját igaza mellett.
--

Kb bármit beszerelnek, amire szükség lehet:
https://www.amazon.com/RiteAV-Cable-F-Type-Toslink-Decorative/dp/B00I1M…
De általában kabeltevenel koax apa/anya, és f-csati.
Mint mindenutt, itt is vannak a kivitelezesre vonatkozó szabványok, amiket a szolgáltatónak is illene betartani, sajnos általában leszarják és barmol(tat)nak.

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Fentebb kicsit felületesen fogalmaztam. Úgy vagyok vele ha valami jól működik feleslegesen nem bolygatom, kivéve ha nem hozza azt a szintet amit elvárok. Ha a UPC úgy oldotta meg a problémám, hogy kicserélte a modemet egy újabb típusra mert ezzel garantált a szolgáltatás minősége, ám legyen. Semmi ellenérzés nincs bennem emiatt. Viszont az ilyen bugok miatt már van. Meg amiatt, hogy ilyen marha lassú ~5 perces indulási ideje van az eszköznek.

Viszont lekopogom, a problémám eddig megoldottnak tűnik. A csere óta nem volt probléma.