Kigyulladt a Ramiris irodaháza

Ahogy jöttem be melóba, láttam, hogy valami eszméletlenül füstöl észak Pesten. Nos, úgy tűnik a hírek alapján, hogy a Ramiris irodaháza az:

https://444.hu/2018/06/13/valami-nagyon-fustol-angyalfoldon
https://index.hu/belfold/2018/06/13/fust_eg_budapest_tuz/

A weboldaluk már nem jön be. Remélem mindenki jól van! A nagyker cuccokat ott tárolták vagy máshol?

Hozzászólások

"UPDATE 10:32: Telefonon ugyan továbbra sem sikerül elérnem a Katasztrófavédelmet, de honlapjukon már nyilvánosságra hozták, hogy "egy műszaki berendezések raktározására szolgáló háromezer négyzetméteres raktárépület" gyulladt ki."

Passz hogy merre tárolták. De azért ez elég necces.

Nagyker van ott, igen.
Csomagok mindíg onnan jöttek és oda mentek

Vagy nem lesz néhány termék. Szerintem elég jól le volt osztva, hogy ki mit importál. Itt nem Ft verseny (volt), hanem disztribútori szerződések. Lehet, hogy ezek után nem lesz HP lézer toner az országban. Vagy csak alza webshop-ban kapsz, ha ő tud hozni Lengyelországból.
Ha egy ekkora raktárkészlet kiesik + az import tevékenység sem fog elindulni holnap egy adatbázis mentésből az ügyvezető igazgató lakásán, akkor a folyamatosnak tekinthető áruforgalom (tervezett beruházások + Miskolci számtech bolt heti kisforgonos beszerzései) teljesen leáll. És jön a szürke import Szlovákiából...

Reméljük volt bizti :)

--
debian,libreelec,openmediavault,ubuntu,windows,arch,lineageOS
zbook/elitebook/rpi3/nexus5_hammerhead

Gondolom megoldották így a leltárhiányt.

--

"After successfully ignoring Google, FAQ's, the board search and leaving a undecipherable post in the wrong sub-forum don't expect an intelligent reply."

Ezernyi egyszerűbb megoldás van, mint egy ekkora raktártűz, ha egyenesbe kell hozni a hiányt vagy el kell tüntetni ezt-azt... én először azt tételezném fel, hogy balfaszok voltak és persze benne van a sok apró szabálytalanság, amire mindenki legyint, hogy 'áh, nem lesz abból baj'... aztán néha van.

Tfh hogy van valaki aki sok munkahoz es penzhez juttatott egy biztositot kapcsolatain keresztul. Ki akarjak fizetni, de taskaban es tanacsadoi szerzodesekkel megsem adhatnak oda annyi penzt. Hogyan fizetnetek ki?

Persze ez csak egy fikcio, az uj novellam tortenete, nincs koze a jelenlegi esethez.

Persze lesz vizsgálat stb..
Ha nem talál semmit a biztosító akkor fizet - ahogy fizettek Várszeginek is. Épített is egyből Budán egy irodaházat...
Majd a következő években 2-300ezer lakásbiztosítást megemelik 1-2ezer forinttal a biztosító (v. bank) sose veszíthet.

Fabó Gy. EnterNet vagy Ramiris Rubin (17 milliárdos pénzmosás) nem kispályás játékos.
Egy postacímre bejegyzett 5 távközlési cég kapott 2012-ben 3-4milliárdos állami támogatást GVOP pályázaton.

Az internet nem felejt :-)

Méé pont az a raktár égett le??

Olyan véletlen, mint 1996-ban amikor Újpesten leégett a MEV (suli ablakából figyeltük a füstöt).
MEV tűzesetnek teljesen más oka volt, de az is "véletlen" tűz volt.

PS:
Ez egy fikció nem állítás, nincs konkrét információm az ügyről tisztelt bíróság :-)

„biztosító (v. bank) sose veszíthet”

A biztosító úgy működik, hogy a befizetett havidíjakból fedezi a káreseményeket. Nem a két szép szemünkért, hanem azért, mert a befizetett havidíjak és a kártérítések költsége (plusz működési költség) közti különbség a részvényeseket/tulajdonosokat gazdagítja. Ha a biztosító folyamatosan veszteséges, akkor egy idő után csődöt fog jelenteni. És akinek pont ekkor keletkezik káreseménye, az csak reménykedhet, hogy a csődeljárás során kap valamennyi kártérítést. Annak ellenére, hogy előtte esetleg éveken keresztül fizetett be kisebb-nagyobb összegeket.

Tehát ha kötsz egy biztosítást, akkor az az érdeked, hogy a „te biztosítod” nyereséges legyen.

Ez mellé bejön, hogy a biztosítás egy szerencsejáték. Van némi matematika alapja, de jelentős szórások vannak abban, hogy egy-egy időszakban mennyi káresemény keletkezik... több éves átlagban általában nyereséges a biztosító... a problémák általában abból keletkeznek, hogy több milliárd forintba kerülő infrastruktúrát üzemeltetnek arra is, amire egy vonalas füzet is elég lenne. :)

Az aktuáriusnak sem elég manapság a négyzetrácsos füzet meg a saját szürkeállománya, illetve de, ha nem csinálnak termékfejlesztést, és a megfelel az, hogy a ma elkészült számításokat a tizenX évvel ezelőtti állomány- és kárstatisztikák alapján csinálta.
Az állomány nyilvántartása azért a vonalas füzetnél pöttyet összetettebb dolog, de alapvetően igen, elég azt nyalvántartani, hogy Ki, milyen vagyonelemre, milyen biztosítást köt, és fizeti-e rendesen. Csak akkor van bibi, ha keresni, netán jogi háttér, vagy épp kárstatisztika miatt változtatni köll... :-P

Az a helyzet, hogy de, elég lenne. Csak a biztosítók alapvetően balfaszok és abban a bűvöletben élnek, hogy az ügyfél majd felnéz a komoly biztosítóra, ha az elé vág egy nyolc oldalas nyomtatványt, hogy tessék kitölteni. Aztán a sok lépcsős folyamat végén, mire átmegy nyolc ügyosztályon a papír, persze nyomtatva, iktatva, archiválva, indigós érkeztetett postakönyvbe bejegyezve, pecsételve, színes cetlivel megjelölve, sorba rendezve, elvesztve, megtalálva, igazgató által aláírva, pihentetve, újra elvesztve, újra megtalálva, digitalizálva, indigós kiküldetési postakönyvbe bejegyezve, csatolva, iktatva, archiválva, pecsételve, elvesztve, megtalálva.

És a végén kijön egy szám, amit megkérdezhettek volna az ügyféltől is, hogy a leég a picsába a háza mindennel együtt, akkor mennyi pénzt kér, mert ezzel lesz arányos a biztosítónak fizetendő összeg, csak azért nem kérdezték meg, mert akkor száz dolgozóból kilencvenre nem lenne szükség...

Szerintem messziről sem láttál aktuáriust (nekem legalább két volt iskolatársam ezzel foglalkozik/zott), meg biztosítót belülről... A nyolc oldalas nyomtatvány az a jogi terület szüleménye, kifejezetten a jogszabályi környezetnek megfelelés valamint a szabatos és pontos meghatározások miatt annyi, amennyi.

"kijön egy szám, amit megkérdezhettek volna az ügyféltől is" - képzeld, azt a számot, amit az ajánlat (amit az ügyfél ad a biztosítónak) tartalmaz, azt az ügyfél mondja meg, annak ellenére, hogy a biztosító adja a kalkulációt. Ha mondjuk kijön az adott helyen adott épületre és biztosítási eseményekre 23M Ft-os kalkulált összeg, az üf. tehet ajánlatot mondjuk 32M-ról is, amit a biztosító vagy elfogad (magasabb díj ellenében), vagy azt mondja, hogy szakértőt küld és az alapján dönt az ajánlat elfogadásáról (nyaralónál gyakorlatilag minden esetben küld valakit kötés előtt), vagy pedig élből elutasítja azt.

Életbiztosításnál is ez van - ott jobban látszik - köthetsz x Ft-os biztosítást mondjuk baleseti halál kockázatra - a biztosító meg megmondja, mennyiért vállalja azt, hogy az örököseidnek kifizet x Ft-ot, ha a fejedre esik egy villamos.

Létszám...: A biztosítótársaságok dolgozói létszáma nem olyan óriási, az üzletkötői és a kárszakértői kör döntően szerződéses partner, akik -megfelelő feltételek esetén- nem csak egy társaságnak a termékeit ajánlják, illetve nem csak egy társaságnak kárszakértenek.

"Szerintem messziről sem láttál aktuáriust (nekem legalább két volt iskolatársam ezzel foglalkozik/zott), meg biztosítót belülről..."

Éveket dolgoztam biztosítónál, mesélj még! Te dolgoztál biztosítónál?

"azt az ügyfél mondja meg, annak ellenére, hogy a biztosító adja a kalkulációt"

Ezt egyszer próbáld meg a valóságban, hogy te dobsz össze valamit és odaadod a biztosítónak, mint ajánlatot. :D

Mert elméletben jól hangzik, a valóság meg az, hogy a biztosító ad valami kalkuláció- és szerződésszerű dolgot, amit az ügyfél vagy elfogad vagy nem. Az ügyfél "ajánlata" az, hogy elfogadja-e ezt, a biztosító pedig nyilván el fogja fogadni, ha az ügyfél "ajánlata" az, amit ő írt teljes egészében.

"A biztosítótársaságok dolgozói létszáma nem olyan óriási"

Kac-kac. Mihez képest? Ahhoz képest, amennyi feladat lenne, ha azzal foglalkoznának, amivel kellene, ahhoz képest rengetegen vannak. Ahhoz képest, amennyi felesleges feladatot generálnak maguknak, ahhoz képest kevesen.

Én is lehúztam pár évet egy nagy kék kockát reklámozó cégnél :-) Jogilag az üf. ad ajánlatot, a biztosító termékkínálatában szereplő (ekkor a kiindulási alap a termékhez kapcsolódó kalkuláció lehet), vagy azon kívüli (pl. egy ilyen raktár+raktárkészlet 99%, hogy ebbe a körbe tartozik) egyedi biztosítás megkötésére. Ha valamit "összedobsz", és megfelel a biztosító által elvárt formai/tartalmi/kockázati feltételeknek, akkor el fogják fogadni. Egz papírfecni az elsőn elvérzik. Az, hogy egy termék mennyire rugalmas kockázatok körét, biztosítási összeget és egyéb paramétereket tekintve, az a termékfejlesztésen, illetve a biztosításmatekon múlik. Általában. Máskor meg azon, hogyz akarják-e az adott területet tovább vinni, vagy sem - lásd valamelyik évfordulón az egyik társaság irgalmatlan mértékben emelt a gfb-tarifáin, ezzel gyakorlatilag leépítve az adott területet anélkül, hogy a gfb jogosultságot vissza kellett volna adnia.
A létszám annyi, amennyi, jogi környezet miatt is tekergetni kell néha (pl. Call center bentről ki, majd kintről vissza...). Az igaz, hogy az online csatornákhoz jóval kisebb biztosításszakmai területen járatos létszámra van szükség - de ezt ellensúlyozza a fejlesztői/üzemeltetői terület, mert ugye a jogászok folyamatosan be vannak sózva, és kitalálnak újabb és újabb baromságokat, amit finoman csak "a jogszabályi környezet változása" néven szokás emlegetni, és amik fejlesztést/változtatást vonnak maguk után. És a termékfejlesztés felől érkező igények csak ezeket követik a sorban...

"Jogilag az üf. ad ajánlatot"

Jogilag. Technikailag ilyen soha nincs, még kiemelt ügyfeleknél se, mindig a biztosító szövegez, kalkulál és ajánl, amit az ügyfél el tud fogadni. Ha elfogadja, akkor az lesz az ügyfél "ajánlata", minden mást automatikusan elutasít azonnal.

"az a termékfejlesztésen, illetve a biztosításmatekon múlik"

Ahol sokszor balfaszok ülnek... ja. Volt olyan, hogy az általuk megálmodott bekérendő paramétereket jó részét simán konstansként megadtuk mindig, ki se vezettük a felületre. A kutya nem vette észre évekig... azok se, akik elvileg azért kapták a fizetésüket, hogy észrevegyék. Bár szerintem most is még ott dolgoznak és ugyanúgy semmi hasznosat nem csinálnak. Az Excel tábla celláinak színezgetése nem hasznos dolog és tele vannak a cégek ilyen balfaszokkal.

Ajánlott olvasmány a témában: https://www.amazon.com/Bullshit-Jobs-Theory-David-Graeber/dp/150114331X/

Excel-táblákat ne is emlegesd... üzleti hálózatnak webes dokumentumtár, hetente néhány "betöltés", mindenféle leválogatás ment fel a webre (bele Oracle DB-be blob-ként...). Volt, hogy komplett leválogatáscsomag nem ment ki, és a kutya sem kereste, mikor megnéztük, hogy mennyi az, amit letöltenek, akkor volt az üzlet részéről nagy szemelkerekedés meg csodálkozás, hogy "dehát ha ez nincs náluk, akkor hogyan dolgoznak"...
A webes felületet nálunk mondjuk a termékfejlesztés/üzleti terület is tesztelte, és a speckóban szépen ott volt minden esetben, hogy mit kell kirakni beviteli mezőként, úgyhogy ilyen randa sunnyogást azért nem lehetett csinálni - olyat persze igen, hogy még a tervezési időszakában ezt vagy azt kivenni a végleges speckóból, és úgy indítani a fejlesztést.

A kedvencem még mindig az, hogy pl gránitból építenek székházat a biztosítónak, sok-sok milliárdért, mert az gazdagságot, stabilitást és megbízhatóságot sugall az ügyfelek felé. Kb mint a legdrágább luxuskocsi a management segge alá, meg hasonló idióta agymenések, amivel önigazolják a pénzszórást.

Nem így működnek a biztosítók, már csak azért sem, mert nem minden fajta esemény következik be évente azonos gyakorisággal (autólopások kb igen, de természeti csapások nem, vagy pl 9/11), ezért ha minden évben kiveszik a profitot, akkor egy rossz évben csődbe mennek. A legtöbb biztosítónál a befizetések-(kifizetések+költségek) nullszaldó körüli, vagy akár negatív is. Amiből profitot csinálnak, az a már befizetett, de még ki nem fizetett összegek befektetése (angolul float). Kellően nagy méret és múlt esetén a float nagy átlagban tekinthető állandónak, mert a befizetések fedezik a kifizetések zömét, így hosszú távon is be lehet fektetni. Leghíresebb példa erre talán a Berkshire Hathaway, Warren Buffet cége, amely az Amex, Coca-Cola, Wells Fargo és Apple egyik legnagyobb részvényese. Mindezt a float befektetésével és Buffet zsenijével elérve.

Nem akarok senkit sem megvádolni, de az ilyen eseteknél mindig az az elsö kérdésem, hogy mi volt a VALÒDI oka annak, hogy tüzkár során milliárdos kár keletkezik. Ès itt most nem feltétlenül egy zárlatos kapcsolószekrényre gondolok...

Sosem derül ki az igazság általában...

--
robyboy

Meg locsoljak, de a rendorok most oldottak fel az Uteg utcanal a behajtast (az utca felenel huzzak epp ki).

--
If you get a good wife, you'll become happy; if you get a bad one, you'll become a philosopher. -Socrates

Forró cuccok kiárusítása most kezdődött.

az ilyen bazinagy raktaraknak nem kotelezoen telepitendo egy tuzolto rendszer? vagy azt csak egy tabortuzre meretezik a nagyobbat meg majd megoldja a tuzoltosag/biztositas?

--
A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!

BestByte weboldala is off.

S most várhatjuk, hogy az állam kisegíti Sesztákot valami kárenyhítési alapból...

"hot sale"

"I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not."

FB-ról: amikor a helyi informatika cloud-ba költözik

Persze hogy nem, nyilvan azert lehet tobb 9-est vallalni a felhore - de en mar lattam egesz geptermet aramtalanodni, lattam klimahiba miatt tobb racksort egyszerre elazni, lattam elroutolt halozatokat, stb. - ezek azert egy szarabb cloudszolgaltatot / rosszul tervezett ugyfel-infrat siman meg tudnak fektetni. De arra akartam igazabol csak utalni, hogy aki azt hiszi/mondja, hogy a cloud az silverbullet minden problemara ("migralj, es nem kell foglalkoznod semmivel"), az erosen csusztat.
(tobb mint fel infra cloudban van, szoval mi is hasznaljuk, nem vagyok ellene; csak az infrat at kell gondolni akkor is, ha cloudban van)

szerintem.

A cloudba a mentést rakjuk. Ha a mentés leég, csinálunk másikat. Ha a production is cloudban van, akkor az egy másik cloud. ;^) Akkor adjuk fel, ha mindkét cloud leég, vagy ha a szerverszoba és a cloud egyszerre égnek. Ahhoz viszont akkora tűz kell, hogy onnantól a legkisebb problémánk lesz, hogy hova lett a mentés.

Azért ne keverjük össze a cloud-ot a józsika bt VPS-ével, bár utóbbi is szereti magát cloud-nak nevezni.

Egy normális cloud-ban max párperces kiesést okoz neked, ha elázik az a fizikai szerver amin épp futott a vackod.
Ha kifizeted az árát, akkor az sem jelent problémát, ha konkrétan a földdel válik egyenlővé nemhogy a kis pc-d, de a teljes adatközpont, mert az adataid másik kontinensre is folyamatosan replikálva vannak és ott is elindul a VM-ed. (vagy SaaS esetén még elindulnia sem kell, 1 perccel később már oda futnak be a kérések)

És persze azon is el lehet gondolkodni, hogy vajon a józsika bt salgó polcán vagy egy 24 órában monitorozott, milliós gépparkot üzemeltető rendszerben nagyobb az esély, hogy ráfolyik a klima, vagy kigyullad a gép.

Szerintem a milliós gépparkban üzemeltetőnél lesz nagyobb esélye annak, hogy ráfolyik a klíma. Józsika bt-nél nincs klíma. ;)

Egyébként megnézném, hogy gyakorlatban mennyire igaz ez az "egész adatközpont a földdel válik egyenlővé" című sztori, különös tekintettel annak tükrében, hogy
- nem csak a te szolgáltatásod akar majd elindulni, hanem egy egész adatközpontnyi
- valószínűleg nincs 2x-esen túlméretezve minden adatközpont
- GDPR és egyebek miatt az sem biztos, hogy kivihetted az adatokat másik kontinensre.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

A három nagy cloud szolgáltatónak 10-20-... adatközpontja van külön-külön. Ha abból kiesik 1-2, észre se veszik. Biztos van plusz kapacitás, hiszen egyébként is folyamatosan vannak pl. karbantartások, bővítések, amikor szándékosan kiesik egy csomó kapacitásuk. Maximum kevesebb budget marad a sok-9-es rendelkezésre állásból karbantartásra, ha valami nagy gebasz történik. Egy jól összerakott rendszernek nem szabadna attól fejre állnia, hogy hirtelen máshova kell terelni pár erőforrást. A legtöbb cucc, ami felhőkben fut, eleve replikált, és legtöbbüknek +/- pár instance fel sem tűnik. Mindez nem vonatkozik a kisebb szolgáltatókra.

"Elvileg":

- S3 buckets in the US-East-1 region in northern Virginia, US, became inaccessible at about 0945 PST (1745 UTC).
- In fact, the five-hour breakdown was so bad, Amazon couldn't even update its own AWS status dashboard: its red warning icons were stranded, hosted on the broken-down side of the cloud.
- This is by no means an exhaustive list of things that fell over or were wobbly today, due to the S3 downtime, but here's a start: Docker's Registry Hub, Trello, Travis CI, GitHub and GitLab, Quora, Medium, Signal, Slack, Imgur, Twitch.tv, Razer, heaps of publications that stored images and other media in S3, Adobe's cloud, Zendesk, Heroku, Coursera, Bitbucket, Autodesk's cloud, Twilio, Mailchimp, Citrix, Expedia, Flipboard, and Yahoo! Mail
- Nest warned customers that its internet-connected security cameras and smartphone apps were not functioning properly – as in, weren't recording video footage for several hours – as a result of the AWS blunder.
- Other IoT devices were also impacted and caused some rather surreal scenarios for their owners. We're told that cloud-connected lightbulbs, thermostats, and similar gear, stopped working properly as their backends fell over.
- Ironically, outage monitoring sites DownDetector and isitdownrightnow.com were also offline, thanks to the issue.

via

- mint lejjebb is irták, nem 2 adatközpont van, hanem 30, igy nem kap semmi dupla terhelést
- de ha kettő lenne, az se kapna dupla terhelést, mert messze nincs mindenkinek ilyen biztonságra szüksége, ezért nem is replikál több adatközpontba. Ami alap (azure esetén pl.), hogy az adatközponton belül 3 független rack-ben ülő storage-ra replikálva vannak az adataid, ami azért már ég és föld adatbiztonság terén a józsika bt vps-éhez képest
- EU-n belül is van 6 adatközpont amibe replikálhatok, és épül még 4.

Nem akarom elhinni, hogy egy ekkora és ilyen árucikkeket tároló raktárépületben nincs normálisan működő tűzjelző vagy oltó berendezés. Ennél sokkal kisebb egységekben dolgoztam még diákként évekkel ezelőtt és mindenhol oltó berendezés is volt, még az italgyártó üzemben raktárában is (ahol ugye több emelet magasan raklapokon áll a több ezer liter folyadék - igaz, papírba csomagolva).

Amikor nyitottunk egy kiskert, nagyon szigorú előírások voltak a tűzvédelemmel kapcsolatban és ez is évekkel ezelőtt volt. Most épp felújítunk több épületet és irodaházat, ahol jellemzően csak a szerverszobákban volt füstérzékelő (da van amelyikben még ott sem), ezen kívül csak a menekülési útvonalat jelző táblák voltak. Most mindenhova kötelező lesz a füstérzékelő, ahol az iratokat tárolják oda pedig automata tűzoltó berendezés is kell, a lépcsőházat, liftaknákat pedig fel kell szerelni ventillátorral ami adott esetben kinyomja a füstöt. Amikor épült, még nem volt kötelező de most már csak úgy adnak engedélyt az átalakításra. Ezek minimum 30 éves épületek, szerintem az a raktár nem volt ennyi idős.

A szélirány egyenest a belváros felé viszi aktuális széltérkép alapján. Hooray. (met.hu: észak, idokep.hu é-ék felől fúj) Majd később megnézem a langlovagok.hu-t close-in képekért. katasztrófapornó (x)
Régen az ilyen kaliberű tüzek után jellemzően a hivatalok vagy szénné bírságoltak mindenkit akit értek és/vagy módosították a vonatkozó előírásokat. A konkurencia raktárai pedig szigorú tűzvédelmi ellenőrzésekre számíthatnak majd.

Majd a tuzoltok megmondjak, hogy mi tortent, de az ego litiumot nem egyszeru eloltani. Szoval ha telefon vagy laptop kapott langra eloszor (es gondolom egymas mellett vannak a kulonbozo laptopok es a kulonbozo telefonok), akkor igy jart az automata olto.

Egyebkent meg mindig gozolog a helye. Reggel meg ranezek, ha el nem felejtem.

--
If you get a good wife, you'll become happy; if you get a bad one, you'll become a philosopher. -Socrates

Ha a lítiumot vízzel locsolják, csak olaj a tűzre. Igazából azt nem lehet "eloltani" mivel nem hétköznapi értelemben ég, tehát nem kell hozzá oxigén, csak egy heves exoterm kémiai reakció. Viszont ha jól tudom, külön kell tárolni és szállítani is már egy ideje.

Oke, ezt nehany laptop akkuval meg tudod tenni. A legtobbet viszont ma mar beepitik. Telefonbol pedig evek ota nem gyartottak olyat, aminek kiveheto az akkuja. Ha ezeket a kutyuket elkulonited, es csak ezek egnek le, mar az eleg nagy veszteseg. De legalabb a mosogepeid megmaradnak.

--
If you get a good wife, you'll become happy; if you get a bad one, you'll become a philosopher. -Socrates

Nem trollkodásból, de hadd korrigáljak kicsit.
De, a Li-ion akksik égése hagyományos (fém)égés, és igen, kell hozzá oxigén. Annyi a különleges, hogy az oxigén is bele csomagolva az akkuba (mondjuk CoO2 formájában, ami mélykisülésnél vagy hő hatására bomlik kobaltra és oxigénre. Ez persze éppen elég ahhoz, hogy levegőtől elzárással ne lehessen eloltani - gondolom ez utóbbira gondoltál.
---
Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

Úgy tudom, hogy a tűzoltók szeretnek bejárást tartani (nálunk voltak példul) időszakosan minden nagyobb irodaházban, telephelyen, különösen ahol vmi spéci (pl. akksik) lehetnek. Nem szeretnek vakon menni sehova, ami simán érthető.

Másrészt alapból feltételezik, hogy a simán vízzel locsolás rossz ötlet és ezért "oltóanyag" nevű történet van kezdéskor.

Az oltoanyag az viz+valamilyen adalek? Ha az, akkor igy tettek. Az uteg utca kozepen van tuzcsap, onnan biztos vittek tomlot, de mashonnan is, mert akkor is locsoltak, amikor arrol mar lecsatlakoztak. Ezekbol viz folyik, de gondolom a kocsi adalekol+kever.

--
If you get a good wife, you'll become happy; if you get a bad one, you'll become a philosopher. -Socrates

Sérült Li-Ion cella esetén a legnagyobb baj a folyamatosan fejlődő, kémiai eljárásból fakadó hő. Emiatt csak folyamatos hűtéssel lehet kezelni az ilyen tüzet, az automata rendszerek hirtelen oltása után gyakran ismét lángra kaphatnak.
Akár a vízzel oltás is hatékony lehet:

> Li-ion contains very little lithium metal that reacts with water. Water also cools the adjacent area and prevents the fire from spreading. Research laboratories and factories also use water to extinguish Li-ion battery fires
> A large Li-ion fire, such as in an EV, may need to burn out as water is ineffective. Water with copper material can be used, but this may not be available and is costly for fire halls.

via

> The Phoenix Fire Department is educating its crews on fighting lithium-ion battery fires.
> "We use larger streams to hit the fire, and when it's out, we keep hitting it, keep hitting it, keep hitting it," McDade explained.
> Lithium-ion batteries will reignite when drenched and even after it appears the flames are out.

via

hubazz ez most nagyot ütött :)

a lítium égése is teljesen közönséges égés (ami definíciószerűen egy heves exoterm reakció), ugyanúgy kell hozzá oxigén. ami a dolog veszélyét adja az az hogy a lítium annyira erős redukálószer hogy a vízzel is ugyanúgy reagálni fog, aminek során ráadásul hidrogén szabadul fel ami meg köztudottan gyúlékony. az alkálifém-tüzet is el lehet oltani, de meglehetősen nehéz ugyanis az oxigént úgy kell elvonni a környezetből hogy valami teljesen inert anyagot használunk a kiszorításhoz és nem maradhat a környezetben akár csak gyenge oxidáló anyag sem.

"all submitted complaints will be forwarded to /dev/null for further investigation"
"ez ilyen hippi kommunás felfogás, ahogy Stallman sámán módjára dobol a nagy hasán, hogy GNU, free software, free as free beer."

Az a trükk ebben, hogy az oltórendszert nem kell telefonon felhívni és elmagyarázni neki, hogy hol mi ég, az oltórendszernek nem kell 10-15 perc kiérni, felmérni a helyzetet majd kihúzni a tömlőket és megkezdeni az oltást, hanem az oltórendszer jó esetben automatikusan, a tűz első jelére megkezdi az oltást, nem várja meg, amíg az egész kibaszott épület lángol.

Igen, tűzoltók elég gyorsan ki tudnak érni. Tőlünk pl. alig pár épülettel odébb van a tűzoltóság, ház tűzjelzője be van kötve. Tűzjelző megszólalása után pár percre már szoktam hallani a szirénát. Egy időben elég sok fals-pozitív jelzés volt itt, szóval elég jól lett mintavételezve.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Jó, de mettől meddig számolod az időt? Automata tűzjelző van, vagy valakinek be kell nyomnia? A tűzjelző be van kötve a tűzoltóságra, vagy valakinek telefonálnia kellene miközben rohan ki az épületből? 105-re telefonál, vagy 112-re, ahol esetleg épp nincs szabad diszpécser, és ha van még neki is kapcsolatba kell lépni a tűzoltósággal? A Zsinór utcában épp ott van-e minden autó, vagy máshol vannak bevetésen? Oda is kell még találniuk, egyszer kellett tűzoltót hívnom (10 emeletes panel, tehát mondhatni kiemelt épület), elsőre nem a ház előtti szervízúton jöttek, hanem azon az utcán álltak tanácstalanul, ami a ház címe, csak épp onnét kb 10 méterre van a ház és 2-3 perc bevergődni személyautóval is, nem hogy a daruskocsival. Nem hiszem hogy azóta pont tűzoltók gps-re költött volna az állam. Ha kiérkeznek rá kell csatlakozni a tűzcsapra, ami előtt lehet parkolnak, és ha ez megvan, akkor is első feladat nem az oltás, hanem hogy mindenki kijutott-e, vagy be kell menni emberekért, valamint felmérni a helyzetet. A riasztás beérkezésétől lehet pár perc alatt kiérnek a helyszínre, de a tűz keletkezésétől az oltás megkezdéséig hosszabb idő telik el. Ez alatt bőven eljut a "leöntöm egy vödör vízzel oszt' jóvan" állapotból a "na ez már meg van baszódva" állapotba.

1. A felhő egy modern technológia.
2. A felhő biztonságos.
3. A Ramiris feltöltötte a raktárkészletét a felhőbe.

Ma vittem vissza merevlemezeket garanciába a nagykerbe. Ramiristól vették.
Fogalmuk sincs, hogy mikor lesz belőle valami...

Gondolom az eso miatt, de az egesz kornyeken kellemes egett szag van. Kicsit hasonlit az egett bakelitre, de gondolom nem az.

szerk: talan megsem, megint eghet, jott egy tuzoltoauto szirenazva.

--
If you get a good wife, you'll become happy; if you get a bad one, you'll become a philosopher. -Socrates

így van, hiszen 1986. áprilisától idáig egyetlen milliméternyi radioaktív sugárzást sem mértek, szóval csernobil is csak a soros-féle humbuk volt.

--
"a Hungarian Unix Portált [...] szakmai fórumként eszembe nem jut használni, mert a közönség mentalitása miatt nincs értelme."

"Mivel a Katasztrófavédelem 2000-ben jött létre"
tökmindegy, volt "jogelődje".

"legfeljebb a polgári védelem mérhetett volna, ha lett volna erre személyzete. Nem volt."
dehogynem. felszerelésük is volt.

--
"a Hungarian Unix Portált [...] szakmai fórumként eszembe nem jut használni, mert a közönség mentalitása miatt nincs értelme."

A nevéből nem egyértelmű, de a polgári védelem feladatai háborús helyzetre vonatkoztak. A békeidőben végzett tevékenységük a háborús feladatokra való felkészülést szolgálta.

A polgári védelmi raktárak fel voltak töltve egy rakás felszereléssel, amit majd háború esetében ki lehet osztani a lakosságnak. Végrehajtó állományuk viszont nem volt. Az egyes egységeiknek megvoltak a vezetői. De nekik nem volt a feladatuk a méregetés. Például vezették a nyilvántartásaikat, amik alapján háború esetén azok, akik katonai szolgálatra nem voltak alkalmasak, megkapták volna a polgári védelmi szolgálatra szóló behívóikat. Ehhez hasonlóan azt is nyilvántartották, hogy a polgári cégek mely járművei és munkagépei (vezetővel/kezelővel együtt) kapnak behívót háború esetén. Ha valami tényleges tevékenységet kellett végezniük, akkor vagy a munkásőrségtől, vagy a honvédségtől kaptak embereket a feladat végrehajtására.

litániát írhatnék a tévedésedről, de ez nem a megfelelő hely erre.
(majd talán egy közös, kocsmapult-támasztás alkalmával mesélek pár történetet)

--
"a Hungarian Unix Portált [...] szakmai fórumként eszembe nem jut használni, mert a közönség mentalitása miatt nincs értelme."

És azt írnak a papírra, amit akarnak - pontosabban amit mondanak nekik.
Pont olyan ez, mint annak az uszodának a vize, amibe annyi a klór, hogy habzik, kiszárítja a bőröd, kiszárítja a hajad, hiába zuhanyzol meg utána szappannal, egész nap klórszagú a bőröd, és ha esetleg véletlen a szemedbe vagy az orrodba megy, akkor az agyadig marja a nyálkahártyád a klór, és egy fél napig van vérbe a szemed. És persze csatornaszaga van, de ez már csak mellékes. De persze papíron ennek a vizével is minden rendben van.
--
"Sose a gép a hülye."

"a vizforgato rendszer lenyege a szure, kulonben minek forgatnad..."

Hogy kiszűrd a port és az egyéb szennyeződéseket, illetve megfelelő hőmérsékleten tartsd a vizet, illetve adagold a vegyszereket a mért paramétereknek megfelelően. Kurva drága aktívszenes vagy ozmózis szűrő nélkül te nem fogod kiszűrni a pár atomos molekulákat, azokat úgy tudod szint alatt tartani, hogy engeded be a friss vizet és a felesleg megy a csatornába. Csak ez sokba kerül.

Szívesebben fürdök tóban vagy bármilyen nyílt vízben.
Választottam, ilyen helyre inkább nem megyek, tök mindegy mennyibe kerül. Sajnos pl. Debrecenben nincs egy rendes hely, ahol lehet úszni. Szoboszlóra vagy Balmazújvárosra elmenni csak egy úszásért annyira nem fasza..
--
"Sose a gép a hülye."

Az a teljes kép, hogy a klórmészből kikerülő klór bontja le a szemet irritáló vegyületekké a vizeletet, az izzadságot és a bőrre kiürülő egyéb szerves anyagot. A belehugyozás önmagában nem irritálja a szemet, viszont a vízben felszaporodó ilyen bomlástermékek igen. Ha spórolnak, akkor inkább tolják bele a klórmeszet, minthogy cseréljék részlegesen a vizet, mert az sokkal drágább, szűrni ezeket a bomlástermékeket még drágább... ilyenkor irritálja a szemet a mindenféle bomlástermék, az orrot meg a klórmész, a víz pedig akkor felel meg a teszteknek, ha félretett vizet mérnek be és nem a medence vizét.

A hivatalos mérési eredmény: http://fovaros.katasztrofavedelem.hu/letoltes/document//679-meresi-ered…

Propán Propán 0 ppm
CO szén-monoxid 0,0 ppm
THT tetrahydrothiofén 0,0 ppm
H2S kén-hidrogén 0,0 ppm
NH3 ammónia 0,0 ppm
C12 klór 0,0 ppm
EO etilén-oxid 0,0 ppm
SO2 kén-dioxid 0,0 ppm
NO2 nitrogén-dioxid 0,0 ppm
NO nitrogén-oxid 0,0 ppm
HCL hidrogén-klorid 0,0 ppm
H2 hidrogén 0 V/V%
HF hidrogén-fluorid 0,0 pp

Azért városi környezetben a 0,0ppm CO, NO, NO2 elég hihetőnek tűnik...
Ezek az értékek kb egy erdő közepén a normálisak. Gyakorlatilag csak O2-t és CO2-t mutattak ki a levegőben, ami nekem a 110%-osan hihetetlen kategóriát jelenti.

szerk: Érdekes módon a met.hu, illetve a legszennyezes.hu sem 0-t mutat ezekre az értékekre, bármilyen időpontot is nézek. De a papír végülis mindent elbír.

Vizsgára felkészülés végett keresek "kidobásra" szánt menedzselhető Cisco switch-eket és routereket, leginkább Pest és Bács-Kiskun megye területén.

Akkor sem ilyen sterilek a számok. Ilyen eredményekhez minimum 1 hónapra ki kellene tiltani mindenkit (még az embereket is) a fővárosból és annak környékéről. De egy égő raktár közelében senki ne mondja, hogy legalább szénmonoxid nem keletkezik a polisztirol csomagolásból. Olyan ez, mint ha beleugranál a strandon a vízzel teli medencébe és mások próbálnának meggyőzni arról, hogy nem vagy vizes.

Vizsgára felkészülés végett keresek "kidobásra" szánt menedzselhető Cisco switch-eket és routereket, leginkább Pest és Bács-Kiskun megye területén.

Nemtom milyen anyag, de az emberi - nem tul jo - szaglassal meg mindig lehet erezni a kornyeken a szagat. Bar egyre kevesbe. A kornyekunkon a tuz utani reggel volt a legrosszabb.

--
If you get a good wife, you'll become happy; if you get a bad one, you'll become a philosopher. -Socrates

az imént beszéltem az ügyfélszolgálattal. A csaj hangján hallatszott, hogy teljesen kész van. Mondta, hogy még mindig nem állt talpra "A Rendszer". Előbb e-mailben kérdeztem, arra elvileg küldött választ, de az hozzám már nem jutott el. Mondta, hogy ezen nem csodálkozik. Kérdeztem, hogy mi lesz a tűz előestéjén elutalt rendelésünkkel. Mondta, hogy hát valószínűleg sztornózzák majd, mert teljesíteni nem fogják tudni, de hogy mikor azt nem tudta megmondani.

"hogy a vásárló 15 nap múlva követeli a pénzét egy külföldi szervizbe meg annyi idő alatt el sem jut"

Oszt? 15 napon belül visszakapja a pénzét, a cucc meg megy szervizbe és/vagy a gyártó visszacsengeti a nagyker árat. Nem a kereskedő, pláne nem a nagykereskedő viseli ezt a kockázatot, ez miatt teljesen felesleges felgyújtani egy raktárat.

Az nem zárja ki az adócsaló és társa bétét, hogy Top10 üzlet (lásd minden évben lebukik egy-egy kereskedő és webáruház pár milliárdos adóhiánnyal), és akkor bizony annyit pörög papíron az árú, hogy egyszerűbb bevállalni a veszteséget, mint végigtolni a cégláncon, aminek a fele már felszámolás alatt van.

Tehát arra nincs rálátásod, ami szerinted meg se történt? Kezdem nem érteni, hogy mi történt, mi nem történt és mire volt rálátásod és mire nem...

...azt viszont kezdem sejteni, hogy egy adócsalást nagyban művelő helyen dolgoztál, ahol nem írják ki, hogy bolti garancia van, de gyakorlatilag az van.

De, pont, hogy (jellemzően a nagy)kereskedő viseli a költségét. Pont azért, mert a kötelező jótállás kizárólag a végfelhasználók felé van, ha már cégként veszel valamit, már akkor is érhetnek meglepetések garanciális feltételeket illetően.

Nagyker oldalról pl. ez jellemzően úgy néz ki, hogy a kisker behozza a terméket, aztán vagy visszakapja, hogy nem hibás, vagy kap egy javítottat (ha van), vagy kap egy újat (ha van), vagy jóváírást és akkor levásárolja. Persze, hogy pontosan mikor mi hogy merre hány méter, azt általában egyedi szerződések szabályozzák. Viszont onnan kezdve, hogy átkerül az áru a nagykerhez, onnan kezdve a kereskedőn rohad, neki kell kezdenie vele valamit (vissza a gyártónak, saját beszállítójának, stb.) és az ő pénze ketyeg benne.

Viszont meglepne, ha 3mrd hufnyi RMA készlete lett volna a Raminak, az iszonyúan sok árú. (Egy közepes méretű nagykernél van százmilliós nagyságrendű árú, csak, hogy legyen mihez viszonyítani.)

Tudok olyanról is, hogy gyakorlatilag teljesen a nagyker felelőssége volt az áru, ha gariba hoztak valamit. Értsd: visszahoztak egyet, ha meg tudta javítani a szerződött partner, akkor csökkentett árral még el lehetett adni javítottként (persze a javítást is a nagyker fizette). Ha nem, és tényleg hibás, az gyakorlatilag a cég vesztesége volt. Persze, másik oldalról a gyártó is próbált olyan árrést adni, hogy ez beleférjen.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

"De, pont, hogy (jellemzően a nagy)kereskedő viseli a költségét."

Rendes, nem adócsaló, nem határon át cuccot papíron megutaztató kereskedőknél, akiknél az ellátási láncban több a felszámolás alatt lévő cég? Csodálkoznék.

"neki kell kezdenie vele valamit (vissza a gyártónak, saját beszállítójának, stb.) és az ő pénze ketyeg benne"

Eddig arról volt szó, hogy nem megy vissza se a gyártónak, se a beszállítónak, senkinek, a kereskedő beszopja és így járt. Most meg mégis van ilyen, hogy visszamegy a gyártónak? Nem bírom már követni.

"3mrd hufnyi RMA készlete"

A teljes kár ennyi, azért a 3000 négyzetméteres raktár is porig égett... :)

"Csodálkoznék"

Ugye milyen csodálatos világban élünk? :) Egyébként ebben benne van az is, hogy nem minden nagyker mindig a gyártótól rendel (pl. mert a magyar piac túl pici ahhoz, hogy egyáltalán foglalkozzon egy céggel, nemhogy az összes magyar nagykerrel, így inkább rábízza az egészet egy régiós, európai disztribútorra) meg mert nyilván mindenki szeretné, hogy csak ő foglalkozzon X cég termékeivel az országban. Másrészt közel se biztos, hogy az ellátási láncban lévő céghez kell visszaküldeni, erre semmi olyan szabályozás nincs, mint egy sima mezei magánember számára, törvényben garantált jogok, csupán cégközi egyezmények.

"Eddig arról volt szó, hogy nem megy vissza se a gyártónak, se a beszállítónak, senkinek, a kereskedő beszopja és így járt. Most meg mégis van ilyen, hogy visszamegy a gyártónak?"

Teljesen vegyes. Van, ami gyártóhoz megy, van ami beszállítóhoz, van ami helyileg kerül javításra. Gyártó/termék/terméktípus és leginkább megegyezésfüggő.

"A teljes kár ennyi, azért a 3000 négyzetméteres raktár is porig égett... :)"

Igen, pont ezért nem látom értelmét, hogy RMA készlet miatt leégesse valaki a rendes alapraktárát. Szerintem van ennél kreatívabb, kevesebb anyagi veszteséggel járó módja is a döglött készlet és az adóhátralék eltüntetésének, ha van is.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Azzal teljes mértékben egyet kell értenem, hogy sokminden a nagykeren csapódik le és felhalmozódik. Sokszor nagy mennyiségű olyan termék ami hibás vagy teljesítés problémás valami úton módon nem fog visszajutni az importőrhöz/gyártóhoz, ezt már láttam egy bedőlt nagykernél. Sokszor ezek a cuccok évek alatt gyűlnek fel, nem adott tárgyévben :)

Sőt, sokszor van olyan szarság aminek a javítása többe kerülne mint bebaszni a sarokba és lenyelni a bukót. Ezektől max selejtezni tudsz a saját károdra, vagy "elázik" vagy valami és mész a biztosítóhoz.. :D Nem hülyék azok akik ilyennel foglalkoznak

ui: Saxus, nem Neked szól minden, sőt :D :)

"Másrészt közel se biztos, hogy az ellátási láncban lévő céghez kell visszaküldeni, erre semmi olyan szabályozás nincs, mint egy sima mezei magánember számára, törvényben garantált jogok, csupán cégközi egyezmények."

Sehol nem írtam, hogy a kereskedő a gyárhoz küldi vissza, azt írtam, hogy nem a kereskedő futja a kockázatát annak, ha egy eladott cuccot javítani kell gyártói garanciaidőn belül, mert meghibásodik, hanem a gyártó. Az, hogy vannak trükközések, ami miatt bejött a képbe az úgynevezett "bolti garancia", azt ne keverjük már ide. Se azt, hogy az ellátási láncban mennyi felszámolás alatti cég van az adózást megkerülendő. Se azt, hogy a kereskedő nem a gyárral áll szerződésben, attól még az RMA logisztikai útja a gyárhoz vezet, a vevő se áll szerződésben a gyártóval, mégis a gyárból jön a teljes logisztikai lánc.

"Van, ami gyártóhoz megy, van ami beszállítóhoz, van ami helyileg kerül javításra."

Akkor ismét ott tartunk, hogy nem a kereskedő futja a kockázatot.

Azt értsd már meg, hogy ha beveszel valamit RMA-ra, akkor sok esetben előbb adsz cserét/jóváírást, mint mielőtt az áru kimegy tőled. És mindaddig, ameddig te nem kapsz vissza egy másikat, refursbishedet, jóváírást - ami akár hónapok is lehet - , akármit, addig neked áll benne a pénzed, ami pénzt egyébként megforgathatnál.

De tfh. nem adsz vissza semmit, ameddig a gyártó nem cseréli, mert egy tökéletesen ideális világban vagyunk. Tfh. Pistabácsi rendel egy Kütyüt internetről, majd egy héten belül visszahozza, hogy ez márpedig szar, mert be se kapcsol. Itt két eset van,
a) Pista bácsi azt mondja, hogy annyira szar, hogy a kedve is elment tőle és eláll a vásárlástól (árud ugyan nem lesz, de ha köcsög vagy, 30 napod van visszautalni a pénzt)
b) Pista bácsi cserét kér, te adsz egy új Kütyüt neki a rossz Kütyüt meg elviszed RMA-ra.

Második eset érdekesebb. Mi is történt? Te kiadtál egy Kütyüt Pistabácsinak, egy másikat Kütyüt visszaviszel a nagykerhez és bejött neked egy Kütyü-nyi pénzösszeg. Tehát, mindaddig, ameddig a nagyker jóvá nem írja vagy nem ad neked egy másik Kütyüt, addig egy Kütyü-nyi termékkel minuszban vagy. Nagyker utána ugyanezt játsza el a beszállítójával, gyártóval.

És ezen semmit nem változtat a beszállítóid grayscale színkódja.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

"Azt értsd már meg, hogy ha beveszel valamit RMA-ra, akkor sok esetben előbb adsz cserét/jóváírást, mint mielőtt az áru kimegy tőled."

Én ezt teljes mértékben értem, ez egy átmeneti dolog, átmegy a kereskedőn a visszáru, ha oda viszi vissza az ügyfél, ezért nevezik visszárunak. Onnan indultunk, hogy a garanciális és minden kockázat a kereskedőé, holott csak egy láncszem a visszafelé haladó logisztikai láncban. Igen, áll benne valamennyi pénze, ahogy a raktárkészletben is áll a pénze, de az is egy átmeneti dolog, nem gyűjtögeti évekig egy sarokban ezeket a cuccokat, a lánc végén a gyártó állja a garanciális ügyekből adódó veszteséget.

"De tfh. nem adsz vissza semmit, ameddig a gyártó nem cseréli, mert egy tökéletesen ideális világban vagyunk."

Értem, de nem erről van szó...

"És ezen semmit nem változtat a beszállítóid grayscale színkódja."

Ó, dehogynem. A szürke zónás dolgok egy kicsit másképp működnek, ott nincs visszáru lánc, mert a láncban annyi láncszem van, hogy valahol elveszik az adó és valamilyen rejtélyes oknál fogva hamar felszámolás alá kerülnek ezek a láncszemek. És ezért nincs visszáru, ezért van csak "bolti garancia". Viszont még így is megéri, mert bőven van nyereség az adó be nem fizetése miatt...

"ez egy átmeneti dolog, [...] Igen, áll benne valamennyi pénze"

Értem, tehát ha átmenetileg fos, akkor az nem a kereskedő kockázata. Főleg abból a szempontból, hogy bármikor visszakaphatja, hogy "ez szerintünk nem is hibás" és akkor mehet az izmozás. Pont az a probléma az RMA-val, hogy áll benne a pénz és alapvetően csak veszteséget termel. Ha javítottat kapsz vissza, akkor az egy kevésbé eladható árú, ha meg újat kapsz vissza hónapokkal később, lehet, hogy már kifutott termék. Ha szezonális termék, 2-3 hónap is sokat számít.

Ha ezeket nem érted meg, hogy miért baj egy kereskedelemben, akkor nem igazán van miről beszélni.

". És ezért nincs visszáru, ezért van csak "bolti garancia". "

Szerintem te még mindig idekeversz kisker-végfelhasználó közötti dolgokat a kisker-nagyker és nagyker-nagyker közötti dolgokba. Mondtam már többször, hogy más a szabályozás. Meg eleve, mi más lenne, ha nem visszáru lánc? Maximum a jóváírás módja változik.

De most már érdekelne, hogy mennyi és milyen tapasztalatod van arról, hogy hogyan működik egy számítástechnikai *nagykereskedés* belülről.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

"Értem, tehát ha átmenetileg fos, akkor az nem a kereskedő kockázata."

Figyelj, veszek egy laptopot, ami megdöglik garanciaidőn belül. Nyilván néhány nem zérus időn át lesz nálam egy döglött laptop, amelyikben áll a pénzem, mégsem futok kockázatot az ügyön, mert nem marad rajtam a döglött laptop okozta veszteség, hanem az a gyártóra fog hárulni a lánc végén. Teljesen mindegy, hogy milyen hosszú a lánc.

"Pont az a probléma az RMA-val, hogy áll benne a pénz és alapvetően csak veszteséget termel."

Értem, csak ugye abból indult a polémia, hogy a kereskedő állja a garanciális veszteséget, nem tudja másra hárítani "a kereskedőnek hónapokkal később lesz egy elavult, javított, bontott, gyakran hiányos tartozékkal rendelkező terméke".

"Szerintem te még mindig idekeversz kisker-végfelhasználó közötti dolgokat a kisker-nagyker és nagyker-nagyker közötti dolgokba. [...] Meg eleve, mi más lenne, ha nem visszáru lánc? Maximum a jóváírás módja változik."

Én láttam közelről például a bemutatoterem.hu esését, ott több milliárdos adóhátralékot állapítottak meg és bizony ott is sumák-garancia volt csak. Pont azért, mert az áru papíron utazott cégek között és az ellátási láncban hemzsegtek a felszámolás alatti cégek, köztük pár (virtuális-)nagyker is. Ezért kérdeztem, hogy fehér kereskedelemről beszélünk vagy a szürke-zónáról, mert igencsak eltérően működik és nem csak a fusibéték navigálnak a szürke zónában.

" hanem az a gyártóra fog hárulni a lánc végén"

" nem tudja másra hárítani "

Kérlek, magyarázd meg, hogy hogyan fogja tudni másra hárítani azt, hogy áll a pénze (=nem termel nyereséget) és az egész process végén potenciálisan visszakapja ugyanazt a rossz terméket (=nettó veszteség) vagy javított terméket kap vissza (=csökkentett értékű termék) és később (=lehet, hogy szezonális termék, vagy még rosszabb az "egynyári" termék.)

Mármint persze, nyilván árrésben át fogja tolni valahogy a vevőre, mert ki kell termelni, de attól te még egy veszteséget termelsz ki.

"vagy a szürke-zónáró"

Az egészet szürkézést te keverted id. És igen, tisztában vagyok, hogy vannak cégek, amelyek hogy-hogy nem pár évente újraalapulnak, de most az egyszerűség kedvéért maradjunk már a piacon régóta jelenlévő nem az eltűnésről híres cégeknél.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

"Kérlek, magyarázd meg, hogy hogyan fogja tudni másra hárítani azt, hogy áll a pénze"

Ezt sehogy, ezt én se tudom másra hárítani, hogy végfelhasználóként áll a pénzem egy hibás termékben, de nem is erről van vita.

"és az egész process végén potenciálisan visszakapja ugyanazt a rossz terméket"

Ekkor az ügyfél kapja vissza a rossz terméket, ha garanciálisan nem javítható (és általában nem a kereskedő kapja ilyenkor meg, hanem kevés kivételtől eltekintve egyenesen a szervizbe kell vinni vagy a szerviz jön házhoz).

Tisztázzuk már: arról beszélünk, hogy az ügyfél vett egy terméket a kiskereskedőnél, ami fél év múlva megdöglött, visszavitte (a csere-garanciális dolgokat leszámítva miért is a kiskereskedőhöz vinné bárki is ilyenkor?).

Most azon rugóztok, hogy ilyenkor a veszteség a kiskereskedés előtti nagykereskedőé, de közben ezerféle egyéb dolgot behoztok. Azt ne keverjük már ide, hogy a kiskereskedő saját költségére ad plusz szolgáltatásokat (csere-garancia vagy kiterjesztett garancia) vagy a webes vásárlás adta kötelezettsége, hogy visszavegyen egy terméket, ami nem kell az ügyfélnek x napon belül, ez nyilván a kereskedő kockázata, beletette a kiskereskedelmi árrésbe, de ezek egyike sem érinti a nagykereskedelmet.

"Az egészet szürkézést te keverted ide."

Igen, mert eléggé kiterjedt "üzletág" és eléggé befolyásolja a visszáru útvonalát azzal, hogy nincs ilyen útvonal.

"az egyszerűség kedvéért maradjunk már a piacon régóta jelenlévő nem az eltűnésről híres cégeknél"

És te naivan úgy gondolod, hogy nincs szürkézés, mert régóta jelen van az adott cég? El kell keserítselek, az ellátási láncban szürkéznek, nem a végén.

> Ekkor az ügyfél kapja vissza a rossz terméket, ha garanciálisan nem javítható (és általában nem a kereskedő kapja ilyenkor meg, hanem kevés kivételtől eltekintve egyenesen a szervizbe kell vinni vagy a szerviz jön házhoz).

Számítástechnikai alkatrészek esetén szinte minden esetben a kiskerhez kell visszavinni a terméket, de ha van is szerviz, akkor is legtöbben oda viszik a terméket ahol vették, mert ott 15 napon belül már kérhetik a pénzvisszatérítést / új termékre cserélést. A szerviz házhoz jön csak nagyháztartási termékek esetében jellemző.

Értem, de kurvára nem a 15 napon belüli cseréről volt szó, hanem garanciális ügyekről. A 15 napon belüli csere lehetősége nem garanciális ügy, a gyártónak semmi köze ehhez.

"mert ott 15 napon belül már kérhetik a pénzvisszatérítést / új termékre cserélést"

Figyelj: "Azt ne keverjük már ide, hogy [...] a webes vásárlás adta kötelezettsége, hogy visszavegyen egy terméket, ami nem kell az ügyfélnek x napon belül, ez nyilván a kereskedő kockázata, beletette a kiskereskedelmi árrésbe, de ezek egyike sem érinti a nagykereskedelmet."

"Számítástechnikai alkatrészek esetén szinte minden esetben a kiskerhez kell visszavinni a terméket"

A nagy lófaszt, legutóbb a laptopommal volt garanciális ügyem, egyenesen az ASUS szervizt kellett keresnem. Előtte a Nexus 5X lett beteg, ott meg az LG szerviz volt illetékes. Szerintem te kevered a gyártó garanciát a bolti garanciával és a webes vásárlás kötelezettségeivel.

"A szerviz házhoz jön csak nagyháztartási termékek esetében jellemző."

Nekem volt Dell laptopom, egynapos helyszíni garanciával. Volt Samsung telefonom is, ott is oda jött ki a szerviz, ahova mondtam, másnap.

> Értem, de kurvára nem a 15 napon belüli cseréről volt szó, hanem garanciális ügyekről.

Én is a garanciáról beszélek: "A 15 napos javítási határidő eltelte után tehát, ha úgy véli, hogy indokolatlanul húzódik a javítás, írásban felszólíthatja a kereskedőt a javítás ön által megadott határidőn (pár napon) belüli elvégzésére. Hívja fel a figyelmét arra, hogy amennyiben a javítás ezen határidőn belül nem készül el, ön úgy tekinti, hogy a termék nem javítható, és kérni fogja a termék cseréjét. "

> A nagy lófaszt, legutóbb a laptopommal volt garanciális ügyem, egyenesen az ASUS szervizt kellett keresnem. Előtte a Nexus 5X lett beteg, ott meg az LG szerviz volt illetékes.

A telefon és a laptop sem tartozik a számítástechnikai _alkatrész_ kategóriába.

"Én is a garanciáról beszélek"

Nagyszerű, ekkor egy önként bevállalt dologról van szó a kereskedő oldalán, hogy beárazza és benyeli azokat az eseteket, amelyeknél egyébként is nagyobb vesztesége lenne (szakértő bevonása és a többi), a törvény szerint ugyanis nem _kell_ 15 nap után se pénzt visszaadni, se cserét felajánlani.

"A telefon és a laptop sem tartozik a számítástechnikai _alkatrész_ kategóriába."

Aham... az HDD minek számít? Mert azt se a kereskedőhöz kellett visszavinnem...

A 117/1991. (IX. 10.) Korm. rendelet melléklete szerint kötelező jótállási felelősség terheli az egyes javító, karbantartó szolgáltatást nyújtó gazdálkodó szervezeteket. Ebbe a körbe tartozik az elektromos háztartási gépek, a híradástechnikai és elektroakusztikai cikkek, a gépjárművek javítása, karbantartása és üzembe helyezése, a bútorjavítás stb.
117/1991. (IX. 10.) Korm. Rendelet 3§ (1) bekezdés:Ha a vásárló a termék kijavítását kéri - a(2) bekezdésben foglaltak kivételével - a javítási határidő 15 nap.

Amúgy az eredeti, szerinted "önként bevállalt" szöveg forrása: https://mno.hu/fogyasztovedelmi_blog/mennyi-ideig-lehet-szervizben-a-ja…

"117/1991. (IX. 10.)"

Ez már jó ideje nincs érvényben, tudod-e? A jelenleg érvényes rendelet a "19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet", amely szerint "A vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze."

Kötelezettsége nincs és erre hiába linkelsz be egy 2013-as cikket... :)

"Tisztázzuk már: arról beszélünk, hogy az ügyfél vett egy terméket "

Jó, de a kisker részről én nem beszéltem, csak a nagyker oldalról.

"És te naivan úgy gondolod, hogy nincs szürkézés"

Korábban évekig egy nagykernél voltam szoftverfejlesztő. Tudom, hogy van szürkézés a kereskedelemben.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

"Jó, de a kisker részről én nem beszéltem, csak a nagyker oldalról."

Csak egy olyan szálba folytál bele, amelyik arról szólt, hogy a kiskereskedő kapja meg a garanciális ügyintézésre visszakapott terméket (miért is?), amit odaad a nagykereskedőnek (minek is?) és a nagykereskedő ezt benyelni, mert drága (?) a gyárral való vissza-irányú logisztika.

"Tudom, hogy van szürkézés a kereskedelemben."

Akkor miért okoz ekkora meglepetést, hogy nincsenek rendes visszáru útvonalak?

Ez az üzletmenet költsége, amit nagyjából lehet előre kalkulálni. Ha ezt nem építi be az árazásba, az a saját problémája. Kb mint azon sírni, hogy beteg az alkalmazott, veszteség van rajta. Vannak extrém esetek és kis méretnél meg lehet szívni, de ilyesmivel előre kell kalkulálni.

Attól függ. Mondom, tudnék mondani olyan terméket, aminek mi voltunk az importőre, országos disztribútora és AFAIK szervizelést mi fizettük, nekünk kellett megoldani egy megfelelő szervízzel. Persze, másik oldalról a gyártó próbált olyan árrést adni, hogy az ilyenek beleférjenek.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Így nézve igen, attól még üzemi költség, amit ki kell termelni.

Viszont tudnék olyan alkatrészt is mondani, ahol annyira selejt volt a gyártó terméke, hogy inkább nem is rendeltünk többet, mert egy nagyságrenddel több terméket hoztak vissza belőle, mint más gyártó hasonló termékéből. Valamit meg nyilván muszáj volt adni helyette és ott nem jött cserealkatrész. Bár tény, hogy ez inkább ritkább eset.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

"Így nézve igen, attól még üzemi költség, amit ki kell termelni."

Nem kell kitermelni, ennyivel legalább ennyivel olcsóbb a beszerzés.

"Valamit meg nyilván muszáj volt adni helyette és ott nem jött cserealkatrész. Bár tény, hogy ez inkább ritkább eset."

Kivételek mindig vannak.

ha már cégként veszel valamit, már akkor is érhetnek meglepetések garanciális feltételeket illetően.

Semmilyen meglepetés nem érhet. A jótállás és a garancia az két különböző dolog. Jótállás csak magánszemélyeknek jár, ide tartozik hogy X napon belül visszaviszed akkor vissza kell venni és pénzt visszaadni, kereskedő viseli. De garancia (amikor visszaviszed és megvárod míg eldöntik, hogy megjavítják, kicserélik vagy így jártál) az mindenkinek jár, cégeknek is.

küldjél vissza egy raklapnyi wd merevlemezt a gyártónak...
drága repcsi, hosszú út, bonyolult szervezés. aztán a gyártó megállapítása: esd védelmi hiányosságok miatt mehetett tönkre, nem fizet/nem cserél.

--
"a Hungarian Unix Portált [...] szakmai fórumként eszembe nem jut használni, mert a közönség mentalitása miatt nincs értelme."

1db hdd postázása legyen 8-15 eur között. egy raklapnyinak meg hozzávetőleg 2000, mindenféle szirszar bebiztosítással együtt persze. tudom, elenyésző különbség :)

--
"a Hungarian Unix Portált [...] szakmai fórumként eszembe nem jut használni, mert a közönség mentalitása miatt nincs értelme."