Balra kanyarodjak?

Rövid eszmecsere és gondolkodás után arra jutottam(tunk), hogy itt bizony be lehet kanyarodni balra.

https://www.google.hu/maps/@47.5654171,19.1307551,3a,75y,249.74h,81.61t…

Hozzászólások

Szerinem nem. A fa mögött a tábla jelzi a kötelező haladási irányt, nincs rajta balra kanyarodási lehetőség.

naponta tobbszor jarok itt, szerintem nem lehet.

t

A kötelező haladási irány tábla kör alakú.
A balra kanyarodni tilos tábla szintén.
Ilyeneket pedig nem látok ott.
Szerintem.

"Ilyet sosem csinálnak. "

A KRESZ nem így működik. Semmi nincs a képen ami tiltaná a balra kanyarodást. Egyedül a záróvonal kopottsága lehetne kérdéses, de erre is ott a válasz a képen: a balra lévő utcában sincs tábla, ami tiltaná a balra kikanyarodást (szintén a besoroló sávon keresztül). A záróvonal tehát nem kopott, hanem direkt van megszakítva.

ne haragudj, a záróvonalnak az elsőbbségadás kötelező táblához semmi köze. de még a kihelyezéshez sincs (legfeljebb a haladási/kanyarodási irány(oka)t szabályozó táblákra gondolhattál).
kiskollégák szerint csak az a felfestés befolyásolja a közlekedésüket, ami éppen látszik. egészen addig a pillanatig, amíg pl egy 12-18-40 tonna guruló össztömegű jármű ki nem lapítja a kiskollégák autóit. ekkor nyilván változik majd a kiskollégák véleménye is.

--

De van. Sok helyen értelmetlennek tűnik a záróvonal mellett a tábla, ott ezért van kinn.
(nem az itt vázolt helyzetre gondolok.)
A felfestés nyilván nem érvényes, ha nem látszik, hogy vehetnéd figyelembe? Emlékezetből? És ha még nem jártál arra?

------------------------

"a felfestésen kívül vannak táblák, az útkereszteződések fizikai kialakítása, meg miegymás, amikből a forgalmi rendnek megfelelő közlekedésre lehet következtetni."

Nincs a kreszben "miegymás" meg forgalmi rendre "következtetés". Útburkolati jelek vannak meg táblák, lámpák, meg világos szabályok és ezek szabályozzák a forgalmi rendet. Balra kanyarodni ott nem lehet, ahol valamilyen módon egyértelműen tiltva van.

A kérdéses kereszteződésben mégis milyen "miegymást" látsz -a nemlétező záróvonalon kívül-, ami tiltaná a balra kanyarodást?

Nem, viszont az elsőbbségadás tábla vonalában van egy széééép, vastag fehér vonal a sávelválasztó (ami ott már záróvonal) és a padka között... [szerk.: KRESZ 18. § 1) h "megállás helyét jelző vonal"-ként hivatkozik rá]
És ha a főútvonalon záróvonal van, akkor egy kötelező haladási irány jobbra tábla is akad az elsőbbségadás alatt.

BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)

Mert te firtattad az elsőbbségadás tábla (ami gondolom eggyel fentebb egy kötelező haladási irány akart lenni, csak nem úgy sikerült :) ) és a záróvonal kapcsolatát.

BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)

És pontosan ezért nem is kell kikövetkeztetni, ott lesz a megfelelő tábla. Ha nincs, akkor nem játszik a záróvonal. Hóesésben kanyargó sávok sem játszanak, ha nem látszik, mindenki megy szépen, ahogy jön. Legjobb példa erre az összes olyan kereszteződés, ahol mondjuk egy főútra felhajtva van saját besoroló sávod (vagy akár telibe rávisz a kétsávos út külső sávjára), amit záróvonal véd. Itt mindig van egy elsőbbségadás köteleződ, pedig semmi értelme alapesetben, hiszen teljesen védett helyre érkezel, nincs kinek elsőbbséget adni. Ez pontosan azért van ott, hogy ha legyen mihez igazodni, ha nem látszik a vonal....

Nekünk annó kreszoktatáson ezt így ki is hangsúlyozta az oktató: ha nem látszik a felfestés, akkor az olyan, mintha nem is lenne. Magyarul az egyébként is magasabbrendű (*) táblák, vagy az egyébként alacsonyabbrendű "szóbeli" szabályok döntenek arról, adott helyen mit lehet és mit nem lehet. (Szóbeli, mint a korábban emlegetett jobbratartási kötelezettség, vagy épp jobbkézszabály, stb.)

(*) van ugye valami olyan, hogy precedenciasorrend:
- rendőr
- lámpa
- tábla
- felfestések
- "egyéb" szabályok

(OT: Ennek nem ismerése szokott vicces ámbár életveszélyes helyzeteket okozni, pl. a Lágymányosi híd alá budai oldalon, a híd alá jobbra bekanyarodó teherautó, aki dühösen mutogat a kerékpárosnak, hogy mi a francért megy át a *zöld* lámpájánál, ha egyszer ki van cseszve egy elsőbbségadás kötelező tábla is a bringaút mellé. Ami sajnos csak akkor érvényes, ha nem működik a lámpa, ráadásul a kanyarodónak akkor sem kéne elsőbbséget adnom, mert én egyenesen megyek tovább, vele ellentétben. /OT)

Értem a logikát, de elképzelhető, h a mellékutca felől [sorrendben] szaggatott, záróvonalat kell keresztezni. Így a mellékutcából ki lehet kanyarodni, de a főútról nem lehet a mellékutcába. Nem látszik az útburkolati jel. Minden esetre eléggé egy elcseszett megoldás lenne ez is, mert a besorolók nem előre, hanem a jobb oldali tükör felé néznek, és így eléjük irányítani kanyarodó forgalmat totálisan balesetveszélyes szitukat eredményez.
Olyan nincs, h felszedik az útburkolati jelet, h így nyissanak utat a forgalomnak. Az vagy van, vagy nincs. Ha van, akkor az vagy záróvonal v. szaggatott vonal -ill. ezek kombinációja

Tiltó táblát nem látok, a kis utcából kifelé pedig nem tiltják a balra kikanyarodást, úgyhogy valszeg nem simán lekopott a záróvonal, hanem (hát úgy, ahogy) felszedték. Szerintem igen.

BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)

Biztos is, hogy nem csak lekopott. Ha megnezed, 3 vonal van (a csikozott ket szel, es a zarovonal a masik oldalon), es belezoomolva mindegyik merolegesen er veget. Szoval nem lekopott, hanem direkt ilyenre festettek. Mas kerdes, hogy elegge kenyelmetlen lehet ott kanyarodni.

--
Is that a banana in your pocket, or are you just happy to see me?
Neither, it's my new iPhone.

Az útburkolati jeleknek jól láthatónak és egyértelműnek kell lenniük, ezt is törvény szabályozza. Az, hogy nem mehetsz az út közepén az más szabályból (jobbra tartás) adódik, azt viszont nem kell tudnod kitalálni -pláne ismeretlen helyen, mégis hogyan?-, hogy van-e záróvonal valahol (vagy volt-e valaha csak lekopott) ahol egyébként semennyire sem látszik.

Az nem kötelező haladási irány tábla. A kötelező haladási irány tábla az kerek.
Balra kanyarodni tábla sincs.

Annak a táblának a neve: "besorolás rendjét jelző tábla". Nincs köze a kanyarodáshoz. Szerintem :)
Forrás: http://www.kreszabc.hu/kresz-tablak/tajekoztatas.html

De hogy melyik idióta alakította ki ennek a kereszteződésnek a forgalmi rendjét, na azt jó volna tudni.

De ha lehet balra kanyarodni, nem kellene balra is lennie nyílnak ezen a táblán?

A kicsi utcába azért nem tesznek behajtani tilost, mert akkor a szemből jövők sem mehetnének be jobbra. Ami nekem is hiányzik, az a balra kanyarodni tilos, de lehet, hogy ez nem is feltétlenül kell a másik tábla mellé...

esetleg vegyetek elő némi logikát is a szituhoz...
(a középen látható, a kanyarodás utáni besorolást segítő sávot nem szoktuk keresztezni...)
tény hogy a végében megszűnik a folyamatos felfestés, de nem kopás miatt, hanem hogy az aportháza utcából mindkét irányba ki lehessen kanyarodni (ott meg csak egy "elsőbbségadás kötelező" tablicsku van).
a fa takarásában lévő tablicskun pedig nem látszik, hogy a régi fóti útról ebből a sávból _lehet_ balra kanyarodni az aportháza utcába (esetünkben a kanyarodást tiltó tábla kihelyezése nem feltétlen szükséges, mérvadó a fa takarásában lévő input).

valamint a kerékpárutat követve kiderül, hogy ha a régi fóti úton az emeletesházak felől jövő kerékpáros balra, az aportháza utcába kíván kanyarodni, akkor át kell evickélnie a trafóháznál az úttesten az ott lévő kerékpárútra, majd a kereszteződéshez érve "elsőbbségadás kötelező", valamint "kötelező haladási irány balra" tábláknak engedelmeskedve...
ez utóbbi pedig mérvadó lehet eme szituban az úttesten haladók részére is.

--

ha a kerékpárosnak át kell mennie az úttesten a másik oldalra, hogy befordulhasson abba a kicsi utcába (balra), akkor miből gondolod, hogy az úttesten haladó járműveknek az egyszem sávból (keresztezve a szemben és középen lévő besorolást segítő sávot) lehet balra kanyarodni?

--

Mert az a táblázás _csak_ a kerékpárútra vonatkozik. Ha megnézed, a kerékpárutat külön, védett módon viszik át a bal oldalra, mert a kerékpársávból (ami a kereszteződés elejénél kezdődik) nem lehet balra kanyarodáshoz biztonságosan (gyakorlatilag sehogy sem) besorolni.

nyilván. de nem a kerékpárosokra vonatkozó táblákat gondoltam mérvadónak, hanem a formációt. a "pihentető" sávot sehol nem keresztezi gépjárműforgalom. ezért írtam, hogy "nem szoktuk" ilyen módon keresztezni...
(a zilletékes közlekedésszervezőt meg azért nem tudjuk hogy ki, mert még nem vette át a kitüntetést).

--

Vannak szabványok arra, hogy milyen minimális hosszat kell elérnie a gyorsító/lassító/becsatlakozást segítő sávoknak. Ez adottság, a két utca túl közel van egymáshoz. Mivel explicit tiltás nincs, (a "nem szoktuk" nem játszik) így a balra nagyíves kanyarodás (gyakran járok erre) napi gyakorlat - legyen akár civil vagy épp "kék lámpás" jármű sudo jog :) használata nélkül.

Nekem csak annyi jött le, hogy egy túlszabályozott országban élünk. Hozzá is van szokva a társadalom. Ha van egy nem jól, vagy nem egyértelműen szabályozott helyzet, azt hiszzük megtehetjük a dolgot, hiszen nincs tiltva.

Mondok egy meglepot: a kozlekedes rendje mindenutt ilyen, ha valami nem jol vagy nem egyertelmuen szabalyozott, akkor ott a kozlekedore van bizva az ertelmezes, ezert a _normalis_ orszagok torekednek arra, hogy keves ilyen helyzet legyen, vagy egy sem.

A kozlekedesszabalyozas lenyegebol fakadoan negativ visszacsatolas jellegu - csak a tiltasokkal es kotelezo ervenyu szabalyokkal operal. Ha nincs negativ visszacsatolas - azt tehetsz, amit a lehetosegeidbol ki tudsz hozni. Ezert rossz, ha egy ilyen helyzet nem egyertelmu mindenki szamara.
--
Blog | @hron84
Üzemeltető macik

Megnézve egy 2011-es pillanatképet (https://goo.gl/maps/SFUpmt7ENkp), lehet nagy ívben is balra kanyarodni. Fura, eddig én sem láttam ilyet, hogy a besorolást segítő sávot keresztezni lehet, de gyanítom, elég kicsi forgalmi igény van rá, így azzal a napi néhány autóval nem akartak kiszúrni.

----------
rohamkocka

Tegnap is jártam arra - a balra nagyíveshez egy adalék: befelé haladva jobb oldalon ott van az autószerviz tájékoztató tábla, balra mutató kieg. táblával. Ezt az út kezelője hagyta jóvá/helyezte el, úgyhogy ez is arrafelé mutat, hogy a balra nagyíves megengedett dolog.